Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Da var vi i en ny sesong.

Vi lar tråden dreie seg om alt som har med Rev og jakten på Reven.

Chatting tar vi på PM eller Chatten.

Her er det registrert rev som trekker langs vegen. Det er nok asfalt pizza som står på menyen.

 

Link til Revejakta 2010/2011 ligger her :

viewtopic.php?f=20&t=36360&p=589271#p589271

Link to comment
Share on other sites

IMAG0147.jpg

Kanskje denne skal hit da?

Fikk tatt ut denne skabbtispa i dag. Var på kråkejakt (har tillatelse, skadedyrbegrensning) i dag. Når jeg ankom stedet i morges så jeg denne skabbreven, men kom ikke inn på den da. Var på tur hjem da jeg fikk øye på den igjen. Prøvde å vente litt for å se om den kom mot meg men nei. Jeg gikk da mot den plassen jeg så den, den var ikke å se. Gikk frem på en høyde og fikk se den litt nede i et dalsøkke. Huket meg ned og lagde musepip med leppene. Satt i ca 20-30 sek så røyste jeg meg opp, reven var borte, men der, ca 5 m fra meg så jeg den stakk opp hodet og sto og så på meg, den stod helt i ro. Fikk hevet hagla og pang der var lidelsene over. Den så like dan ut som dette på den andre siden også. Kom på lokk.

Link to comment
Share on other sites

Vært ute nå å holdt følge med en GANSKE diger rev for å si det sånn! Dæven den var stor! Så det ut som da! Satt å fulgte med på den i kikkerten i en 5-6 minutter før den oppdaga meg på ganske nært hold. Morro. Nå klør jeg i skytefingern også.

 

Oppførselen den hadde var litt "skabb-aktig" så skal følge litt med den om den kanskje har skabb ( var ganske mørkt nå så vanskelig å se), også evt. ta den ut hvis den har skabb.

 

 

Edit: Og kan vel si at jeg gleder meg som en unge på julekvelden til 15. juli. Om det ikke blir noe endringer i jakt tida her.

Link to comment
Share on other sites

Oppførselen den hadde var litt "skabb-aktig

Hvordan oppfører en skabb-aktig rev seg? Har sett å skutt mange skabbrever men kan ikke si at du kan se på oppførselen at den har skabb. Det som er at når skabben er kommet langt og reven er mye syk så blir den mere tam eller mindre sky om du vil, og kan da oppholde seg nermere hus,bebyggelse og folk. Har ikke sett noe ang ganglag på et skabbrev.

Link to comment
Share on other sites

Nei var vel igrunn det du nevner jeg mener da.. Den liksom brydde seg ikke noe om meg, selv om den hadde sett meg, og jeg hadde en rød å hvit shorts som var GANSKE opplysende med revens gode syn, og jeg måtte gå over ei steinrøys også det bråkte i steinene å jeg knakk greiner å jeg synes det var rart at den ikke stakk! DERFOR synes jeg det var litt skabb-aktig.

Skal ut å se i dag om den kanskje har skabb for da må den tas ut så fort som mulig.

Link to comment
Share on other sites

jeg var ute å gikk i skogen hjemme for 2 år siden,jeg sto på en skogsvei å tittet litt rundt meg.

og plutselig kom det en rev ut på veien bare 4-5 meter fra meg,den så ut som ei dårlig barbert rotte,

stort sett al pels var borte og den hadde store sår.

den oppførte seg som om den var drita full,rava rundt og la ikke merke til meg i det hele tatt.

 

men jeg har mistanke om at den var stort sett død på bena

Link to comment
Share on other sites

Så en stygg skabbrev med kun en liten dusk på halen her om dagen. Var på vei ned mot tett bebyggelse. Trist å se at skabben er på retur.

Personlig satser jeg på mye lokking + 2-3 åter '11-'12 sesongen! :D

 

...rett før midnatt den 15. april

Det blir en drøyt kort sesong :shock:

 

 

Jon Martin

Link to comment
Share on other sites

her har han spist opp alt som var igjen av åta, var bare spydet å tauet som lå igjen når jeg var å sjekket :D men kansje like bra det, for da slipper jeg å gå å kikke hele tiden der åta lå.....Tror det var gammel vane :D

Ikke langt unna huset har den laget seg hi. Sitter hver kveld å prøver å få øye på den med kikkert, men ikke sett han enda. Blir sikkert ikke aktivitet før ungene kommer ut.

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg til rundt midnatt natt til 15. juli jeg.. Står over nå! Hehe.

 

Om et par-3 uker så skal jeg gå rundt i alle hiene jeg veit om, liste meg runt med kikkerten å se om det er mulig å se noe revevalper. Morro å se rev uansett!

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk tlf fra onkel blå idag, dem hadde fått meding om ett rådyr som var bundet fast til en stolpe å lurte på om jeg hadde noe med det å gjøre... Ja jeg har vel det for det er reveåte plassen min svarte jeg, å tauet er der for at reven ikke skulle reiser avgårde med det. Var nede å ryddet litt på plassen nå å svingte innom grunneier for å høre litt, 2 politi biler å 2 biler med folk fra viltnemda hadde vært oppi skogen å kikket :D

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor merker dere ikke jaktområdet deres med "åtejakt" å tlf nr. Så slipper dere slike kinkige situasjoner??

Er det noe folk som ikke jakter reagerer på, så er det akkurat slike ting dem finner i naturen. Om det da hadde stådd en lapp på samme stolpe der det sto ÅTEJAKT PÅ REV.....hadde saken vært løst uten problemer

Link to comment
Share on other sites

Plan for kommende sesong:

1. Fjerne/kutte ut åtet på fjellet. Grunnen er at det er lite effektivt. Samtidig er jerven fjernet av SNO, så da er sjansen liten for at gulo gulo dukker opp med det første. Jeg frigjør i tillegg jaktbua på bilhengeren til andre formål.

2. Ordne åteplass nedom nyhuset. Plasseringa blir ca. 70-80 m. unna glugga. Har trua på den plassen. Trekkvei for rev. Lys. Sensor.

3. Gå ned til ett åte på Mork. Blir postøkter der. Skal ha et skikkelig åte med lys. Sensor.

4. Ikke ta i mot så mye fallvilt. Skal ha ett hovedåte halvveis nedgravd, samt spe på med pellets og matavfall.

5. Bruke 40 grs. v-max i stedet for 35 grs. Bedre BC. Ellers ingen god grunn.

6. Frigjøre noe tid til lokkejakt.

 

Mål: 15 stk.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
er dette en vanlig/lovlig måte å jakte rev på?

 

Tja, røykforgiftning av barn under myndig alder er kanskje ikke helt bra... Er jo jegerne som blir røyka ut i denne filmen, ikke reven.

 

Generelt sett er det rimelig tråkig å få røyk til å gå NED i ei pipe...

Link to comment
Share on other sites

Det er denne du tenker på? http://brunst.mystore.no/ds_product_inf ... cts_id=419

Har ikke testet den,men den ser ok ut,å til en ikke alt for avskrekkende pris sammenlignet med Mikkel revevarsler,men det finnes billigere altærnativer å..

Driveway Patrol er den jeg bruker..den har mange andre å brukt med god ærfaring. Koster ikke så mye heller.

Her har du link: http://shop.ebay.com/i.html?rt=nc&LH_Pr ... 86.c0.m283

Har handlet mange dær..

Her ser du hva jeg gjør med dem etter at dem er i hus: http://pulversjaktblogg.blogspot.com/20 ... modda.html

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er 60 m til åta mi, å jeg må også ha vinduet helt oppe ved jakt. Men ingen problemer likavell, da varsleren står i et annet rom enn jeg sitter. Du trenger ikke ha denne aktiv når du setter deg i vinduet. Bare til så lenge du vet at mikkel er på gang, så slår du av piperen.

Funker helt supert :D

Eneste problemet jeg hadde sist vinter var at jeg satte den ut etter at telen hadde kommet i bakken. Derfor fikk jeg ikke satt stolpen som den står på ned i bakken.

Med det til følge at etterhvert som snøen smeltet så forandret sensoren seg også. Siste gang den pep, lå den med nesen rett ned i snøen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Her ser du hva jeg gjør med dem etter at dem er i hus: http://pulversjaktblogg.blogspot.com/20 ... modda.html" target="_blank" target="_blank

 

Må bare kommentere at denne nevnte endringen fungerer som snus for meg (hva angår rekkevidde/funksjon, ikke "sektor"-endringen)! Driveway'en gikk fra å være et tre år langt irritasjonsmoment til å være et meget funksjonibelt verktøy! Selv skal jeg kjøpe flere før åte-sesongen er i gang for alvor.

 

Jeg har klippet av høyttaleren og loddet på en 10m lang ledning med en vibrasjonsmotor i enden, og det har fungert finfint en hel sesong nå.

 

V.

Link to comment
Share on other sites

en rev blir ikke lengre en han er. :wink:

 

30m sier mange med vanlig hagl og hagle.

slug er ikke lov men vet sånn ca der du er sikker på å treffe 60m

 

30 meter er uforsvarlig langt hold på rev med hagle, dette fører bare til unødvendig mye skadeskyting.

Jeg mener at man aldri bør overstige 20-25 meter på reven. Skal man ha reveåtet på haglehold så bør dette aldri overstige 20 meter.

Link to comment
Share on other sites

Med Remington wingmaster HD #4 har jeg veldig god dekning på 35m.

Det er da 12/89 men alikavel bedre penetreringsevne enn bismuth #5 på 10m.

 

Det å kjenne ammunisjonen og dens virkning og dekning på det holde du skal skyte på som er viktig.

Men en tommelfing regel er aldri øver 25m på større eller hardskutt vilt med hagle (egentlig alt vilt) :wink:

Link to comment
Share on other sites

en rev blir ikke lengre en han er. :wink:

 

30m sier mange med vanlig hagl og hagle.

slug er ikke lov men vet sånn ca der du er sikker på å treffe 60m

 

30 meter er uforsvarlig langt hold på rev med hagle, dette fører bare til unødvendig mye skadeskyting.

 

godtar den.

men jeg + mange andre jeg jakter med har revåte konsekvent på 30 eller 35m da vi har testet haglene med ammunisjon og da vi har bra gjennomtrenging med ammoen vi bruker så tør vi å ha den på den vstanden og vi skyter da en del rev på åte med haglene.

 

men okkusom. dette er noe jeg sier . hva dere sier er en annen ting!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

:D Gleder meg til å begynne å se etter reven nå så alt er klart til 15. juli...

Har hørt rykter om at revejakta kanskje blir flyttet fram 1 måned pga at folk har drivi og gått i kornåkere og lignende.....

 

Men men...

Link to comment
Share on other sites

her har han spist opp alt som var igjen av åta, var bare spydet å tauet som lå igjen når jeg var å sjekket :D men kansje like bra det, for da slipper jeg å gå å kikke hele tiden der åta lå.....Tror det var gammel vane :D

Ikke langt unna huset har den laget seg hi. Sitter hver kveld å prøver å få øye på den med kikkert, men ikke sett han enda. Blir sikkert ikke aktivitet før ungene kommer ut.

 

At den har laget seg et hi med knapp avstand til en revejegers hus, er ikke det beste sjakktrekket for å si det sånn :P

Link to comment
Share on other sites

blir spennende med revejakt i år, mitt første år som hjemmelader, og har 100stk 110g v-max kuler som forhåpentligvis skal få gjort det den er laget for :P

første møtet med rev hadde samboern for 3 dager siden, skulle ut på terrassen, der sto det jaggu en rev 3meter unna! =)

Jeg hadde glemt å tatt inn hundematen fra dagen før, men nå vet jeg ihvertfall at dersom det blir aktuelt å legge ut åte her, så blir det hundemat! så ut til å funke fint ;)

Link to comment
Share on other sites

:D Gleder meg til å begynne å se etter reven nå så alt er klart til 15. juli...

Har hørt rykter om at revejakta kanskje blir flyttet fram 1 måned pga at folk har drivi og gått i kornåkere og lignende.....

 

Men men...

 

Eh... Ser ikke helt logikken i der. Så om folk går i fjellet og lignende så bør rypejakta flyttes fram..?

Link to comment
Share on other sites

:D Gleder meg til å begynne å se etter reven nå så alt er klart til 15. juli...

Har hørt rykter om at revejakta kanskje blir flyttet fram 1 måned pga at folk har drivi og gått i kornåkere og lignende.....

 

Men men...

 

dette kommer aldri til å skje,hvertfall ikke på statsland.men den enkelte grunndeier kan jo gjøre det viss det er et problem.....

Link to comment
Share on other sites

:D Gleder meg til å begynne å se etter reven nå så alt er klart til 15. juli...

Har hørt rykter om at revejakta kanskje blir flyttet fram 1 måned pga at folk har drivi og gått i kornåkere og lignende.....

 

Men men...

 

Eh... Ser ikke helt logikken i der. Så om folk går i fjellet og lignende så bør rypejakta flyttes fram..?

 

er en vesentlig forskjell på å gå i fjellet,og å trampe ned avlinger på dyrkamark....

Link to comment
Share on other sites

Begynner snart å forberede meg, lyddemper til rifla er allerede bestillt. Gleder meg til å jakte igjen, men du verden hvor irriterende den myggen og knotten er når man jakter. Noen som har tips til hvordan man kan bli kvitt den?

 

Myggmelk (Mygga)! Selges omtrent overalt. Vil anbefale roll-on eller stift. Funker som utroligt bra. Funker utrolig bra for mygg og knott, men også mot klegg, flått og andre stikkende innsekter. Men, man må huske å ta på nytt om man svetter mye eller tørker seg i panna. Husk ørene også. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så reven skal få unngjelde for at revejeger eller andre folk tråkker ned åkre...? Hadde skjønt om reven hadde trampet ned åkre, men at folk gjør det blir noe annet...

 

fram betyr at jakta er satt til 15 august.til åkrene er slått.skjønner ikke spørsmålet ditt????

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...