Jump to content

avliving av villkatter.


Hedmarkingen

Recommended Posts

Hei, en kamerat av meg har følgende problem:

 

Gården hans er den rene magnet på villkatter, noen mer ville en andre..

Han vil bli kvitt de, fordi de formerer seg ukontrollert.

Noen av de er heller ikke friske.

 

Jeg innehar ett våpenkort på en pistol med lyddemper, kaliber .22LR og grønnpunktsikte så

jeg kan muligens avlive de. Jeg kan uten problemer bygge en dertil egnet felle med fallem, sette denne inntill en betongmur og bruke denne som kulefang/sikker bakgrunn og skyte på 15 meters avstand.

Jeg er usikker på lovligheten rundt dette, og har ikke lyst til å

miste våpentillatelsen.

 

Jeg får iallefall til følgende vis jeg sitter i en stol; avstand 25 meter.

Dette er da 50 skudd.

50skudd22lr.jpeg

Da skulle det ikke være noe problem å få til hodeskudd på 15 meters avstand.

 

 

Hva mener dere ?

Link to comment
Share on other sites

Er svært usikker på om avlivning fra 10-15meters avstand av dyr i felle, regnes som normal avlivning (der står jeg normalt med pipa omtrent mot det punktet jeg vill treffe, med maks avstand på en meter eller to).

 

Legg heller opp tilstrekkelig med jord eller trevirke der fella står, slik at du trykt kan gå frem og sette ett skudd på kloss hold i dyret ved avlivning.

 

Du har egentlig ett mye værre problem å hanskes med, villkatter finnes pr definisjon ikke i Norge (joda, jeg vet at dette er tull. Men slik er loven). Bonden kan kun avlive katter han selv mener å ha eierskap til (etter min mening enhver katt som oppholder seg på min eiendom over tid, og som spiser mat jeg forer den med. Om en slik tankegang holder i retten, er jeg derimot svært tvilende til).

 

Eventuelt kan han søke på dertil egnet etat (noe som kun betyr jeg har ikke peiling hvem som er den rette etaten), om å få avlivet villkatter som ikke tilhører ham selv. Av hensyn til kattene selv, gårdsdriften etc. (vet det har blitt gjort med velsignelse fra enten mattilsynet eller tilsvarende etat rundt om i Norge).

 

Jeg tror at kravet der var felle fangst, sjekk av dyret for å lete etter halsbånd med navn på eier/sjekk av vetrinær (lete etter chip?). Før de kunne avlive dyr som ikke var åpenbart syke.

 

P.s. Katter som er født på gården er nok pr definisjon hans, og de gjør han som han vill med (innenfor lovens bokstav om avlivning av husdyr).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har iallefall fyrt av en mail til mattilsynet og nærmeste veterinær da 3 av de er såpass tamme at de kan omplasseres. Jeg har også nevnt avliving så en får se hva de mener.

En god del av de husløse er garantert født på gården, det er de som flyr som ville fa** straks de ser folk.

Jeg syns det er synd å måtte avlive katter, da jeg liker katter rett og slett.

 

Men, sånn går det når folk ikke steriliserer kjæledyra sine.

Trist å se de radmagre møllspiste krekene med flokete pels. Stakkars dyr.

 

Dessuten, det er ikke så lett å få rettet våpenet inn mot kraniet på ett dyr som leker propell i ett bur.

En huskatt kan prestere en hastighet på 40 kilometer i timen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv sett hvordan mattilsynet avliver villkatter:

1) varsler i god tid i media om at alle huskatter må merkes, evt holdes innendørs den og den dagen

2) Legger ut mat med sovemedisin

3) Bruke noen timer på å "plukke" katter

4) Ta dem med til vet. og avlive dem, mens de fortsatt sover.

 

Veldig humant og greit, og i mine øyne rette måten å gjøre det på.':)

Link to comment
Share on other sites

Nå er det lenge siden 1. April, men dette lignet stygt på en aprilspøk:)

 

Selv bruker jeg å ta en runde på gården med jevne mellomrom og desimere bestanden. Unngår selvfølgelig å skyte de med halsbånd eller som ser strigla ut!

 

Dette med å involvere en haug byråkrater for å plukke ut noen katter??

 

Hvor komplisert trenger man egentlig gjøre det? Det finnes de som bruker Only in America på sprø påfunn over dammen, jeg er fristet til å bytte ut med Norway..?

 

Hagle er våpenet du bør bruke. Jeg har dårlig erfaring med .22.... skal du bruke pistol så gå for guds skyld inntil kassa på pekehold, og sørg for godt underlag til å ta i mot kula. Legger du opp dette med å ta tilstrekkelig hensyn til sikkerhetsaspektet er du på det tørre der.

 

Og, dette med human avliving: Ser at i alle fall en er tilhenger av sovemedisin, for så å plukke de opp og avlive med sprøyte. Hør på deg selv, er ikke skyting humant?? Hvor lenge har du tenkt å gå på jakt før du må fore viltet med sovemedisin for så å plukke de opp senere på dagen? Det blir spennende.... Husker jeg leste om den store fasanjakten av Roald Dahl, men sånt gjør seg nok best i teorien;)

 

Nei, årsaken til at de bruker sovemedisin er at det er litt vrient å skyte katter med hagle i tettsteder og bymiljø, hvor vår moderne kastekultur gir gode vilkår for smågnagere og katter...

Link to comment
Share on other sites

Går ut i fra at den samlingen var en spøk.... :roll:

Katter er ikke rare blinken og de få gangene jeg har avlivet katter har det vært med hagl på nært hold. Det er sørgelig sak å avlive kjæledyr, og å bruke 22 lr. er litt bingo på et lite treffområde.

 

Mitt forslag er å snakke med mattilsyn, politi eller andre. Og jeg liker ikke katter! 8)

Stemmer for båndtvang.... og alt av kjeledyr uten bånd skulle vært samlet inn av Cruella :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Da min far drev minkoppdrett var det flere hundre villkatter der. Dem ynglet som kaniner på vårparten. Å der ble det hver sommer utryddet x antall. Men var også et problem at tamkatter også holdt til der. Så han som avlivet dem måtte se nøye før han skjøt. Er en enkel sak å se om dem er tam eller vild. Selv om tamkatter også løper når fremmede kommer, ser man veldig godt hva som er hva. Dem brukte kun hagle å åte. Å heller ikke noe søknad . Jo mindre styr rundt slik avlivning jo bedre.

Å han som eier gården vet sikkert hvilke katter som er vilde å ikke vild.

Link to comment
Share on other sites

Her er det en del lover og regler som kommer til anvendelse (nå for tida, ja - for noen år siden var det nok ingen som leet på et øyelokk om en gårdbruker kverket alt kattekrek på sin eiendom!).

 

For det første er ALLE katter noens "løsøre" - og kommer i samme kategori som annet av den sorten - lenestoler, mobiltelefoner etc. Dessverre er dette en "enveisbestemmelse" - hvis noen hadde lempet gamle TV-er på gårdstunet til en sakesløs gårdbruker, ville de nok fått noe å svare for. Men katter kan man fritt "eksportere"!

 

For det andre - det er ikke sikkert Vingemutterns definisjon på at kattunger født på gården, er gårdeiers eiendom. Man kan jo vurdere en analogi til husdyr i det spørsmålet!

 

For det tredje - hvis du mener å avlive kattekreka på 10-15-20 meter, kan nok noen igjen bruke en analogi-tolking - og da til at dette er jakt. Og da er enhåndsvåpen ikke tillatt! Ved avliving av fellefanget vilt må nok skuddavstanden måles i centimeter!

 

Jeg synes for øvrig "Jibrag" har løsningen på katteproblemer på gårdene. Han gjør som diverse "dyrevenn"-organisasjoner, de "adopterer" jo villkatter, for omplassering. Jibrag "adopterer" dem, med høytidelig seremonier, og da har han jo samme råderett over dem som dyrevennene. Og så avliver han krekene, som han da har full rett til!

Link to comment
Share on other sites

Tror nok at både mattilsynet å veterinærene på mange plasser i landet hadde satt pris på om man bare hadde gjort slikt i det "stille"

Begynner man først å annonsere slikt, så kan du ta deg fan på at det er MANGE som kommer til å bry seg. Plutselig har du en hel busslast med aktivister på gården din som skal "redde" de stakkars kattene fra en grufull sjebne.

Nei slikt er noe som bare MÅ gjøres noen gang. Å jo stillere jo bedre......

Men skal gjøres humant uansett.

Link to comment
Share on other sites

Onkelen min bodde på et lite bruk i utkanten av ei nord-trøndersk bygd. Dette er en god del år siden. Han hadde en hunnkatt, og hver gang kattskinnet hadde løpetid var det mjauing og helsikes masse ulyd utenfor huset. Han fant frem hagla. Etter en stund begynte bygdefolket å snakke om alle kattene som ble borte, og mente det var "udyr" i skogen.

 

Men dette var kanskje ikke svar på det trådstarter spør om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skrivi mail til den lokale veterinæren, samt mattilsynet så en får se hva de svarer.

 

 

Siden du er usikker på hva du bør gjøre, la det være en pekepinne på at du ikke har den nødvendige kompetansen på området...og la dette være.

 

.22 LR og katter er ikke noen god kombinasjon og er dømt til å gå til helv....

 

Dette er et godt og velment råd fra en som har kompetanse på området :winke1:

Link to comment
Share on other sites

.22 LR og katter er ikke noen god kombinasjon og er dømt til å gå til helv....

 

Foretrekker hagle her men å påstå at 22 er dømt til å gå til h.. er vel å ta i?

Hadde nylig 19 "omplasseringer" med nevnte kaliber. Spark og kramper men daue som de kunne være.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

For en som ikke har gjordt det før, vil dette gå dårlig med .22. For en som veit hva en driver med, er saken litt annen.

 

Jeg har avlivet katt med .22 (Stinger) og pipa hvilte mot bakhodet, skuddet gikk og katta fløy med inngangshull i bakhodet og exit forran, denne forsvant under en låve og ute av rekkevidde. kom frem etter 2 dager og ble avlivet av vetrinær.

 

Konklusjon; ikke bruk .22 LR til Katt...Har tatt menge etter dette men kun hagle som verktøy.

Link to comment
Share on other sites

ble oppringt av en som ville ha hjelp til å avlive kaniner,

han hadde prøvd selv, hadde da prestert å skyte 3 skudd på en av dem

før han hadde hentet stekepanna og slått den ihjel. :roll:

skyte katter i felle på 15 meter med pistol må være noe av det dummeste forslaget

jeg har sett her inne. tror du har gjort rett i å søke litt hjelp :!:

Link to comment
Share on other sites

Pistol i 22 lr på katt = dårlig ide

 

Jeg bruker kun hagle ferdig med det. 22 lr kan komme til å gjøre disse avlivningene til en mindre hyggelig sak hvis du skal bruke den metoden du nevner her. Med hagle er katta død i smellen ute noen form for skriking, hylling , sparking og ellers det som gjør avlivning værre en den trenger å være.

 

Å hvis man har et stort problem med katter på gården, å vet hva som er villkatter så kan jeg ikke forstå hvorfor dere skal involvere matilsyn og gud vet va.

Link to comment
Share on other sites

jeg er helt enig i det om flere skriver her at 22lr enten det er fra rifle eller pistol/revolver forutsetter en avstand på max 10cm + at enn vet hva enn gjør. Er ikke katten så tam (våken eller med sovemedesin) at du kommer så nært er det strengt tatt bare hagle som er fornuftig..

Link to comment
Share on other sites

Den "samlingen" du viser bilde av er rett og slett latterlig dårlig
Han hadde neppe kommet så høyt på lista med dette resultatet nei! 50 skudd sittende med så mye spredning tyder på defekt våpen eller fersk skytter.. :lol:

Hvorfor i all verden vil du risikere problemer med politiet for å avlive andres katter?

Fortsett å trene på pappfigurer du! 8)

Link to comment
Share on other sites

Dette kan jo bli en riktig så koselig tråd.

 

Med tanke på de samlingene du serverte bilder av så tror jeg du har bedre odds dersom du kaster pistolen etter de.

 

Er ikke sikker på lovligheten med å avlive katter. Katter er ikke vilt så det skulle ikke forundre meg om man er nødt til levere de hos en vet. dersom man skal følge loven.

 

:popcorn: :popcorn:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke dere som klager på samlingen :?:

Dette er noe av det tetteste jeg har sett på 25m med så grove hagl. Turkey choke og BB hagl? Skulle likt å se en katt snike seg gjennom den svermen der...

 

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Da skulle det ikke være noe problem å få til hodeskudd på 15 meters avstand.

 

Jeg håper dette er en spøk, men jeg synes ikke det er morsomt...

Link to comment
Share on other sites

En ting til.

 

Dersom det er lov å avlive katt i felle på 15 meters hold med håndvåpen, så må det jo være lov og avlive feks. rådyr på 15 meters hold med, ja nettopp , håndvåpen, dersom de har kommet seg inn i hagen din. Håper inderlig at du ikke har jegerprøven og at du ikke driver med jakt dersom det du har skrevet ikke var ment som en inn i helvetes dårlig spøk.

Link to comment
Share on other sites

22 lr er kaliberet jeg stort sett bruker til katt, da vel og merke salongrifle. Har sikkert skutt 2- 300 katter med 22. Skyter alltid med anlegg. Plasserer kula midt i skallen. Blir alltid natta på stedet!

 

Enig med ope, hodeskudd med salongrifle er god medisin. Har selv "omplassert" ca 20 katter i nærområdet mitt med nevnte metode

Link to comment
Share on other sites

For noen Besserwissere vi er dere!

Har dere lagt merke til at trådstarter ber om råd _før_ han hiver seg på avlivning?

 

Metoden som foreslås ville jeg ikke benyttet. Skal pistol brukes så må det være kontaktskudd. Jeg ville altså tatt katta ut av fella før avlivning med pistol. Et skikkelig styr, og ikke det minst traumatiske for katten heller.

 

Hagle er nevnt og det funker fint om beliggenheten er slik at det er trygt, og naboene ikke klager.

Salongrifle med godt anlegg (og gjerne demper) er sterkt undervurdert til avlivning av folkeskye katter. Tar man tid til å kun benytte gode skuddsjangser på stillesittende katt, så er .22lr mer enn god nok.

Sett en boks leverpostei, eller makrell i tomat foran sikker bakgrunn og skyt fra skjul og anlegg.

En god kikkert for sikker vurdering av individet er et must.

 

At skytter er pliktig å sikre seg at man skyter rett katt er forhåpentligvis selvforklarende.

 

Kontakt med rette myndigheter kan da heller ikke kritiseres vel...

Lykke til, og trygg avlivning.

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Pistol i 22 lr på katt = dårlig ide

 

Jeg bruker kun hagle ferdig med det. 22 lr kan komme til å gjøre disse avlivningene til en mindre hyggelig sak hvis du skal bruke den metoden du nevner her. Med hagle er katta død i smellen ute noen form for skriking, hylling , sparking og ellers det som gjør avlivning værre en den trenger å være.

 

Å hvis man har et stort problem med katter på gården, å vet hva som er villkatter så kan jeg ikke forstå hvorfor dere skal involvere matilsyn og gud vet va.

Ikke at jeg er så uenig med deg, men ved kontaktskudd foretrekker jeg pistolen fremfor rifla. Min søte lille Beretta 71 i 22lr, har alt fra 250kg okser til små kaniner på sin omplasseringsliste så langt. Men som poengtert gang på gang her i tråden, bruk av 22lr til avlivning av diverse dyr, fordrer en smule viten om det man driver med. Jeg hadde ett par ubehaglige opplevelser for noen og 20 år siden, og har siden konsekvent fulgt opp med to ekstra skudd i nakke/hoderegionen på katter ved kontaktskudd når jeg bruker 22lr rifle. Hagle er ett mye mer egnet redskap der man kan bruke denne (men absolutt ikke fri for like så ubehaglige opplevelser som ved bruk av 22lr), og selvsagt diverse varmint kaliber i rifle (problemet er jo som alltid bakgrunn). Jeg har også testet 17hmr på katt, og har funnet at det slukker lyset på en særdeles tilfredstillende måte på katter som har blitt nesten umulige å lokke til seg for eier lenger. Og som ikke går i feller. Da brukt med lyddemper, og med bakgrunn som kan gi rikosjetter ved bruk av 22lr.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vel, ut ifra den stolskytinga der, kan jeg ikke si meg enig i at det kvalifiserer til noe hodeskudd, du er vel heldig om du treffer bogen. med et streifskudd

 

.22 er heller ikke lovlig til det formålet du snakker om. Aller helst burde du overlate dette til noen som vet hva de driver med, og kan gjøre dette humant.

Link to comment
Share on other sites

Og, dette med human avliving: Ser at i alle fall en er tilhenger av sovemedisin, for så å plukke de opp og avlive med sprøyte. Hør på deg selv, er ikke skyting humant?? Hvor lenge har du tenkt å gå på jakt før du må fore viltet med sovemedisin for så å plukke de opp senere på dagen? Det blir spennende.... Husker jeg leste om den store fasanjakten av Roald Dahl, men sånt gjør seg nok best i teorien;)

 

Nei, årsaken til at de bruker sovemedisin er at det er litt vrient å skyte katter med hagle i tettsteder og bymiljø, hvor vår moderne kastekultur gir gode vilkår for smågnagere og katter...

 

Som sagt så var ikke dette mitt påfunn.. Men dette er altså metoden de bruker oppe i nord. Og det var langt fra tettbebygd der de gjorde det. Dette er akkurat samme plassen som jeg jakter kråker. Så de kunne like gjerne skutt dem.

 

Saken er den: det er mange som eier katt, og ved å gjøre det på nevnte måte, så får man dobbeltsikret seg at man ikke avliver pusen til lille Trine. Og OM man skulle være så uheldig å avlive denne pusen, hvordan ville du lagt det fram når du faktisk har skutt den? Hehe

 

Tror jeg ville hatt mindre forklaringsproblem om den ble avlivet med sprøyte, enn skutt sønder og sammen med hagle. :)

Link to comment
Share on other sites

Hagle er fin ting.... Mange katter har bøtet med livet sitt rundt her på gården igjennom tidene med blyladning. Til og med naboen sine :shock:

 

Kåte han-katter som smetter inn katteluker og markerer seg inne i ditt eget hus er ikke redd for livet sitt!

 

Hadde aldri turt og skyte ei katte meg 22lr!

Link to comment
Share on other sites

Kimjorgen; er ikke .22lr godkjent til avlivning av katt? Kan jeg få spørre hvor du har det fra?

All den tid .22 kan brukes til avlivning av fanget rev og grevling, samt er tillatt til jakt på dyr opp til hares størrelse..

 

Nå vil avlivning av katter aldri bli jakt, dette er avskyting. Og så vidt jeg vet er reglene for avlivning at det skal benyttes skytevåpen, og at skuddet skal rettes mot hodet. Enhver annen privat avlivningsmetode vet jeg er forbudt. Da må det vetrinær til.

 

Nå til alle: betroelser av ulovligheter som å skyte katter man kjenner eieren til, samt erfaringer med "alternative" avlivningsmetoder frabes. Behave please!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner godt at enkelte ikke tør å spørre om råd her inne, ikke alle som tåler å bli "trampa flat".

 

Har iallefall ikke fått svar i fra mat-tilsynet, og veterinæren hadde ikke peiling.

Har hørt at dyrlege kan avlive fanga villkatter på mat-tilsynets regning.

Da får en også sjekka om dyret kan omplasseres, eller er chip merket.

Dessuten har vedkommende ett gammalt skrammel av ei hagle og patroner beregnet på rev.

Link to comment
Share on other sites

Lag et solid bur med fallem (trykkplateutløsning),kraftig plankebunn og to motstående langvegger av grov netting.

Plasser buret/fella inni driftsbygning eller liknende sted der det normal ikke skal være annet enn eventuell gårdskatt.

Se til fella daglig, bruk noe snadder som åte og sjekk at evt fangst ikke tilhører noen.

Er oventsående kriterie oppfyllt, ta buret utendørs, sjekk bakgrunn og smell et haglskudd gjennom grovnettingen fra 4-5 meters hold (så får du litt spredning).

 

Katt som er totalt krakilsk og som ikke tåler at man nærmer seg har aldri vært eid av noen, er totalt uegnet for omplassering og en sikkerhetsrisiko om man forsøker å ta den ut for sprøyteavlivning...

Det er tusenvis av villkatter rundt i landet som ikke er annet enn en pest og en plage, flesteparten av dem skyldes "dyrevernere" som ikke gidder å sterilisere/kastrere utyskene sine, så vil de unngå avlivning som en av livets realiteter får de enten sørge for å unngå forplantning i låver og uthus (det er dette som fører til villkatter) eller tåle at det smeller...

 

Hilsen en forhenværende bonde med kastrert katt!

Link to comment
Share on other sites

I og med at du lurer på å skyte en katt i hode på 15 meters avstand med pistol, så må du forvente at du blir trampet flat!

Når du i tillegg poster bilder av noen middelmådlige samlinger, som du da antagelig mener er gode nok til å treffe en katt i hodet på den avstanden (ett hadde sikkert truffet), så lurer jeg på hvor store katter det er snakk om. Hvis de er så store at du mener at alle skuddene treffer katten i hjernen så tviler jeg på at 22lr er egnet i det hele tatt.

 

Hjernen på en huskatt er vel omtrent like stor som en valnøtt. Det er en relativt liten blink å treffe på 15 meter med håndvåpen. Når en også tenker på at den kan bevege seg så kan man vel være enige om at det hele ikke er særlig humant og gjennom tenkt.

 

 

Men for all del, ta deg ut og lykke til.

Det er ikke alt man behøver å spørre om på ett offentlig internett forum.

Link to comment
Share on other sites

Syns i grunnen trådstarters problem er helt greit. Han spør jo om hjelp til et problem.

Vi har alle her inne (tør jeg påstå) driti på draget før eller siden i en jaktsituasjon/avlivning.

Eneste jeg ikke skjønner er hvorfor du skal skyte på 15 meter og ikke 15 cm. Katta sitter jo i fella uansett. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke satset på .22lr. Katter er mer pels enn kropp. Dessuten er de seige, og kan løpe langt med et skudd i kroppen. Farfar brukte alltid hagle når han skulle avlive voksne katter.

 

Øivind

(Ikke det at jeg synes det er greit) men det er mange i andre land "stort sett usa" som skyter villkatter og kaniner med luftgevær i hodet da som faktisk er ganske dødelig :| , burde det ikke da gå greit med en 22 LR :?:

Link to comment
Share on other sites

Har også avlivet et større antall katter for venner og bekjente. Katter som ikke er i en felle, eller man kommer helt innpå fordi de er ville synes jeg det er mest hensiktsmessig å ta med hagla. Haglnr tilsvarende US 5 bly er passe. En slik haglesverm som treffer hode/nakke/frempart på maks 20 meters hold slukker lyset momentant. Skyter kun skudd mot rolige/stillestående pus.

 

Det mest hensiktsmessige er ofte å snekre en liten bås, og fange kattene i denne. Katter er som regel fryktelig enkle å fange. Når katta sitter i fella, er det bare å plassere skuddet i hjernen på kloss hold. Synes ikke det er så vanskelig å sette et slikt skudd. Katta hopper jo gjerne rundt og freser når du går bort til fella, men det er bare å vente til den roer seg. En pistol eller rifle i 22LR med hullspiss har alltid funket fint for meg til dette bruket.

 

Er flere bekjente som heller ringer meg enn dyrlegen når de skal ha avlivet en katt, fordi de synes at det virker mer humant å skyte katta i sitt hjemmiljø enn å la dyrlegen stikke sprøyter i den. Har også opplevd å bli tilkalt for å avlive innfangede katter som dyrlegen rett og slett ikke turte å avlive med sprøyte.

Link to comment
Share on other sites

For det første; der luft benyttes til jakt er dette i form av luftrifler med ganske andre hastigheter og anslagsenergi enn regulære fjærgeværer kjøpt på G-sport...

 

For det andre; USA har mer som taler FOR sitt våpenreglement enn MOT, med små modifikasjoner (registrering av annenhåndsvåpen) ville det være svært fornuftig, problemet er ikke der men HER i form av vår inngrodde sneversynte skylapp-syndrombefenge jantelovs-infiserte nissekultur.

 

For det tredje; skal man avlive katt med .22 kort så bør det vel helst foregå på særdeles kort hold og med katt trygt oppbevart i felle om man skal holde seg innenfor lovverket (avliving av dyr i felle).

 

For det fjerde; å drive dyreforsøk på hodeskudd med .22 kort mot et av faunaens mest hardskutte dyr lyder ikke bra i mine ører, helt greit å avlive men det skal for enhver pris foregå så raskt og smertefritt som overhodet mulig, ei haglsuppe på kloss hold pleier å sikre det.

Jeg hater dyreplageri som pesten og slår knallhardt ned på det når jeg ser det, helt greit å jakte og avlive så lenge man har respekt for viltet/dyret og agerer deretter.

Som nevnt over, hjernen er på størrelse med ei snau valnøtt og den treffer du IKKE fra 15 meter med pistol!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...