Jump to content

avliving av villkatter.


Hedmarkingen

Recommended Posts

trur han hørt det nokk ganger....

De 3 første inleggene er nokk, alle trenge ikke å kommentere akkurat det samme.

Trudde vi var så vennlige å ikke kommentere at det var uforsvarlig å skyte en katt i hode i hvert andre inlegg i tråden.

Noen innlegg føler jeg nesten er ren uthenging, noe som jeg trudde vi ville ungå her på kammeret?

 

Dette er ett emne som mange lurer på, derfor fyller vi ikke tråden med kjeft og klager.

 

Han har jo tross alt ikke skutt katt med pistol, det var bare en tanke.

Han kom til oss for å søke hjelp, allerede started riktig retning og snakket med mattilsynet. :wink:

 

Skjerpings!

Link to comment
Share on other sites

Snakk med din lokale gamling. Alle lokalsamfunn har minst èn. Gamlinger kan og vet sånt, og de deler mer enn gjerne kunnskap. Avliving av kjæledyr er omtrent som sterk tobakk, man mister ofte totalt matlysten første gangen.

Mitt råd: Ikke gjør dette slik du har tenkt. Dette har du rett og slett ikke peiling på. Min mening er at det antagelig vil være mer effektivt å sparke kattene ihjel enn å prøve seg med en .22 pistol. Det skumle er at idet skuddet går er du plutselig juridisk ansvarlig. Det kan bli et problem...

Link to comment
Share on other sites

@ xesray

 

Les igjennom det du har skrevet, og tildels det andre har skrevet. Hvis du da forsatt ikke skjønner hvorfor samlingene er blitt kommentert, så ring en venn eller spør publikum !

 

Problemet med de samlingene er at det er langt i fra alle skuddene som ville vært dødelige, faktisk veldig langt fra alle. Eller for å forklare det på en litt annen måte : Alle skuddene ville vært dødelige dersom de bare hadde truffet der de skulle, noe som de fleste av oss er litt opptatt av.

Lettere å forstå det nå?

Link to comment
Share on other sites

Har avlivet flere katter med 22lr, skjønner ikke å dere stresser etter, man avliver da rev og grevling med 22 lr i bås, forstår ikke hva som skal være annerledes med en katt bortsett fra litt mindre blink. En 22 kule på rett plass slukker lyset umiddelbart.

 

Men 15 meter med pistol ville jeg ikke prøvd på nei, på under 1 meters avstand håper jeg de fleste er i stand til å treffe en kattehjerne.

 

Hvis det ikke er avlivning i bur man snakker om er hagle å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en del katter, såpass mange at jeg er ute av tellinga for lengst. En av grunneierne der jeg jakter har et stort problem med villkatter!

 

Jeg har stort sett brukt .22lr, og det fungerer KUN ved hodeskudd med godt treff!!

Og jeg skal innrømme at jeg ikke alltid klarer å treffe den lille kattehjernen når holdene strekker seg litt, eller katta er i bevegelse.

En skadeskutt katt kan løpe langt, og gjemme seg på de utroligste steder.

Derfor har jeg alltid med back up! En Jack Russel Terrier, som elsker å være med matfar på kattejakt ;)

Hvis jeg skulle være uheldig å ikke klare å avlive en katt, så tar hunden over, og avslutter jobben for meg ;)

 

Det er helt utrolig å se hvoran instinktet til hunden slår inn. Vi har katt hjemme, men de er perlevenner. Men med en gang matfar har den lange svarte tingen med som det smeller av, da er det fullt fokus, og da skal alt som rører på seg tas!

Link to comment
Share on other sites

Påskyting av katt med salonggevær uten at de på forhånd er sikret mot å stikke unna etter at skuddet er avfyrt, frarådes, fordi skudd med .22 ofte ikke vil medføre fall i skuddet, men til at kattene løper et stykke og kan gjemme seg selv med gode treff. Skudd med hagle er derimot svært effektivt. Forutsetter sikkerhet og bæretillatelse ivaretatt. Problem: De øvrige kattene vil bli skye etter første gangs skyting.

 

Alternativt låner vi ut kattefeller, dvs. et bur katten går inn og stenges inne i. Fordel: Virker ikke avskrekkende på kattene på stedet, slik at flere kan fanges i tur og orden. Avliving med .22-kaliber kan utføres hendig og forsvarlig mens katten er i fella.

Vi tar kr. 200 i depositum for hver utlånt felle. Summen returneres ved tilbakelevering av fella.

 

Sitat veterinær mattilsynet i Hedmark.

Link to comment
Share on other sites

Avliving med .22-kaliber kan utføres hendig og forsvarlig mens katten er i fella.

Jeg har kattene i et hundebur for avliving, men ser at noen blir stressa og det er fort gjort å bomme på ei kattehjerne selv på kloss hold. Hadde et uhell i fjor sommer da .22 kula bare streifet hjernen til katten og gjorde den til "slagpasient" i 3 sekunder før neste skudd falt. Kanskje best med hagle, lerduehagl og 10 meters avstand fra buret :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Må bare...

 

Hva om blinken trådstarter har skutt på kun er 3 cm i omkrets? Fremdeles dårlig samling?

 

Som andre her påpeker så ser jeg ikke problemet med å avlive en liten katt med .22 LR når man kan bruke .22 LR på jakt opptil harens størrelse..

Link to comment
Share on other sites

Som andre her påpeker så ser jeg ikke problemet med å avlive en liten katt med .22 LR når man kan bruke .22 LR på jakt opptil harens størrelse..

 

sant det..... Men en katt er vel nesten like stor som en hara? Og det er lov å skyte vilt "Opptil" harens størrelse men ikke hare med 22LR :mrgreen: Og det er vel "Sikkert" en grunn til det, men synes fortsatt at han bare skulle skyte katten til et bedre sted :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

hmm. Har ikke vært på kammeret lenge, men har erfart at de fleste her er (unnskyld utrykket) klysete altvitende.

nok om det.

 

har en DEL katter på samvittigheten, med 22LR. jeg passerte 40 katter i fjor, og kun 3 av dem er skutt med hagle.

og alle var knall og fall, alt fra 2 meters hold til 50meters hold. både bog og hodeskudd(korte holda) har det vært, og det har jo kun vært et digert høl på motsatt side, så de har ikke hatt mye, annet en kramper.

så kan anbefale 22LR.

 

til dere som ikke gjør det: høll ti børsa!!

Link to comment
Share on other sites

Det var da snakk om å benytte pistol i .22, for avlivning i felle.

Dette er sikkert greit så lenge det dreier seg om kloss hold, slik felleavlivning opprinnelig var tiltenkt (og derav lovligheten i å bruke nettopp .22 pistol, skuddplassering mtp bruk av skinn fortrinnsvis uten for mye kulehull).

15 meter med spredning over en drøy helkattfigur er ikke et alternativ, skal man benytte .22 til jakt over "felle-på-kloss-hold"-avstand mener jeg at da er det rifle med dertil egnede siktemidler som inngår.

 

Ellers hadde jeg i sin tid som sagt 100% suksess med nettingbur med fallem, med 2 vegger og tak i netting og endevegger og bunn i grovplank, noen meters avstand og hagl #7.

One shot-one kill, humant og greit, fella funker trolig enda den.

 

Forresten, angående det med "grønnpunktsikte", har selv rød laser (regner med du mener laserstråle som projiseres på målet) som jeg kjøpte en gang jeg fikk lyst på en for morro skyld og kom over en søt en "over there", dette er av merke beste kvalitet (Insight M6) og sikkert helt topp til sitt opprinnelig tiltenkte formål men å benytte denslags for å bedre presisjonen med kortpang funker fryktelig dårlig, ihvertfall uten anlegg.

Man blir så opptatt av den prikken som hopper rundt der fremme at man fullstendig glemmer at et normal avtrekk foretas når målet er "gjennomsnittlig" midt i siktebildet over regulære jernsikter og man overser det faktum at det det er omtrent kramp umulig å holde prikken låst på målet.

Dette fører etter min erfaring til større spredning enn ved å benytte gode sikte-og avtrekks-teknikker med regulære jernsikter.

Link to comment
Share on other sites

Hei, en kamerat av meg har følgende problem:

 

Gården hans er den rene magnet på villkatter, noen mer ville en andre..

Han vil bli kvitt de, fordi de formerer seg ukontrollert.

Noen av de er heller ikke friske.

 

Jeg innehar ett våpenkort på en pistol med lyddemper, kaliber .22LR og grønnpunktsikte så

jeg kan muligens avlive de. Jeg kan uten problemer bygge en dertil egnet felle med fallem, sette denne inntill en betongmur og bruke denne som kulefang/sikker bakgrunn og skyte på 15 meters avstand.

Jeg er usikker på lovligheten rundt dette, og har ikke lyst til å

miste våpentillatelsen.

 

Jeg får iallefall til følgende vis jeg sitter i en stol; avstand 25 meter.

Dette er da 50 skudd.

50skudd22lr.jpeg

Da skulle det ikke være noe problem å få til hodeskudd på 15 meters avstand.

 

 

Hva mener dere ?

 

Lovligheten her er nok heller tvilsom. Det er lov å "avlive" grevling og rev med 22LR, men det er gjennom et skyteskår som finnes i alle godkjente feller for båsfangst. Årsaken er at du med større sikkerhet greier å plassere skuddet der det skal, og en sikker avliving vil forekomme.

Skyter du fra 15-50m på et levende objekt med pistol, vil det nok heller regnes som jakt enn avliving ! Og alle veit hvordan loven er når det gjelder bruk av pistol/revolver til jakt i Norge ? Risikoen for skadeskyting er også markant større.

 

Når det gjelder avliving av villkatter. Viltforvaltningen har feller for slikt. Disse må kontaktes uansett for å få løyve til slik jakt. Dette er som regel ingen problem, siden villkatt-fenomenet blir mer og mer ett problem over hele landet.

Link to comment
Share on other sites

Forresten, angående det med "grønnpunktsikte", har selv rød laser (regner med du mener laserstråle som projiseres på målet) - .

Man blir så opptatt av den prikken som hopper rundt der fremme at man fullstendig glemmer at et normal avtrekk foretas når målet er "gjennomsnittlig" midt i siktebildet over .

Man blir kanskje opptatt av prikken - men man bør ikke bli så opptatt av den, at man overser at denne typen sikter regnes som kunstig lys, og dermed er forbudt på jakt. Vil dere diskutere ulovlig jakt, får dere finne andre fora enn Kammeret!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Seriøst!

Håndvåpen er spesielt nevnt i lov/forskrift som lovlig avlivningsvåpen ved fellefangst.

 

 

Avlivning med handvåpen på fellefanget katt kan gjøres som følger (forutsettes at man har de nødvendige løyver fra enten eier eller myndigheter):

 

1: Fang katten i fella, vær sikker på at man har riktig dyr i fella (få eier til å bekreft dette før avlivning).

 

2: Om nødvendig, flytt fella til sted med rikosjett fritt underlag (plen bruker å gjøre susen), pass på at eventuelle rikosjetter ikke kan treffe deg eller andre i nærheten (ikke la nysgjerrige komme nærme).

 

3: Ved bruk av våpen i 22lr, lad med hulspiss amo. Man kan gjerne gjøre som meg og ta kniven å skjere kryss helt ned i hulspissen på kula (øker effekten betydelig, og reduserer gjennomtrengnings evnen. Øyne som spretter ut må påregnes = lite pent men effektivt).

 

4: Sett løpet i hodet på katten, eller så nærme som man kommer (rifle kan også brukes, men håndvåpen er som regel enklest).

 

5: Sørg for at vinkelen er forfra og bakover mot hals/nakke på katten, eller at man setter treffpunktet mere mot nakken enn toppen av hodet ved skudd bakfra (fort gjort å sette kula utenom hjerne og vitale deler ved skudd bakfra).

 

6: Følg opp hode/nakkeskudd med ett skudd mot bogen (normalt når krampene har gitt seg), slik at man er rimelig sikker på at lunger etc. er perforert.

 

7: Skal man kaste katten i søppla, skal hodet skilles fra kroppen (så vidt jeg vet er det kun veterinær som har lov til å bare kaste katter i søppla uten at dette er gjort). Eller grav ned dyret.

 

8: Rengjør våpenet for blod og hår.

 

9: Håp man slipper å gjøre dette så alt for ofte.

Link to comment
Share on other sites

Seriøst!

Håndvåpen er spesielt nevnt i lov/forskrift som lovlig avlivningsvåpen ved fellefangst.

 

 

Avlivning med handvåpen på fellefanget katt kan gjøres som følger (forutsettes at man har de nødvendige løyver fra enten eier eller myndigheter):

 

... (klippet)

9: Håp man slipper å gjøre dette så alt for ofte.

 

Amen! Jeg har tatt noen katter for venner, men det har jeg sluttet med. Det er en særs utrivelig opplevelser synes jeg, og jeg mener at dersom man har råd til å holde katt så har man også råd til å ta den til dyrlegen dersom man vil ha den avlivet.

Link to comment
Share on other sites

Forresten, angående det med "grønnpunktsikte", har selv rød laser (regner med du mener laserstråle som projiseres på målet) - .

Man blir så opptatt av den prikken som hopper rundt der fremme at man fullstendig glemmer at et normal avtrekk foretas når målet er "gjennomsnittlig" midt i siktebildet over .

Man blir kanskje opptatt av prikken - men man bør ikke bli så opptatt av den, at man overser at denne typen sikter regnes som kunstig lys, og dermed er forbudt på jakt. Vil dere diskutere ulovlig jakt, får dere finne andre fora enn Kammeret!

Så ikke denne før nå, og vil bare få presisere at INGEN sted i mitt opprinnelige innlegg har jeg nevnt jakt med lasersikte og det var heller ikke hensikten med innlegget.

Jeg påpeker laserens åpenbare (for de som har prøvd slikt) mangler som siktemiddel og that`s it.

Hva så andre velger å bruke laseren til er deres problem, uten at jeg derved synes det er OK at man tyr til ulovligheter.

 

Det skal innrømmes at jeg aldri tenkte over at slik viltloven faktisk er skrevet så vil den nødvendigvis tolkes til også å gjelde i dagslys, og skal man trekke den videre så er optikk med lys i trådkors forbudt på jakt.

Det står nemlig ingenting om at lyset må projiseres på dyret for å være forbudt...

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe krav om skjære av hodet, kravet er at en skal forsikre seg om at dyret er dødt.

 

 

Forskrift om avliving av hund og katt

 

Hjemmel: Fastsatt av Landbruksdepartementet (nå Landbruks- og matdepartementet) 11. oktober 1998 med hjemmel i lov 19. juni 2009 nr. 97 om dyrevelferd § 12, jf. delegeringsvedtak 11. juni 2010 nr. 814.

Endringer: Endret ved forskrifter 9 jan 2004 nr. 52, 6 aug 2010 nr. 1147.

 

§ 1. Formålet med forskriften er å sikre at avliving av hund og katt utføres på en slik måte at dyrene ikke kommer i fare for å lide unødig.

 

Forskriften gjelder for dyr av artene hund (Canis familiaris) og katt (Felis catus).

 

§ 2. Avliving kan bare foretas med:

1) Skudd mot dyrets hjerne – fortrinnsvis med haglgevær, eventuelt annet dertil egnet skytevåpen – som avfyres på en avstand tilpasset det våpen som anvendes, og mens dyret er i ro. Avlivingen må foretas av person som er kyndig i bruk av vedkommende skytevåpen.

2) Elektrisk apparat som er godkjent av Mattilsynet, som kan sette vilkår for godkjenningen. Før godkjenning gis, må apparatet m.v. og eventuell installasjon av det være godkjent av de myndigheter som fører kontroll og tilsyn med materiell og apparater for elektriske anlegg og installasjon av slike.

3) Medikament eller annet giftstoff, herunder gasser. Slik avliving må foretas av veterinær eller med veterinær til stede. Veterinær kan ikke skrive ut resept på bedøvingsmiddel for at andre personer skal bruke det til avliving av dyr, f.eks. ved utlegging av åtegift.

 

0 Endret ved forskrift 9 jan 2004 nr. 52.

 

§ 3. Uten hinder av bestemmelsene i § 2 kan inntil 8 dager gammel hund og katt avlives ved slag mot hjernekassen (pannen eller bakhodet) av slik styrke at det påfører dyret øyeblikkelig bevisstløshet og umiddelbar død.

 

§ 4. Hvis avblødning ikke foretas etter avlivingen, skal den som har foretatt avlivingen, forvisse seg om at dyret er dødt.

 

§ 5. Mattilsynet kan dispensere fra kravene i denne forskriften og sette vilkår for dispensasjonen.

0 Endret ved forskrift 9 jan 2004 nr. 52.

 

§ 6. Overtredelse av bestemmelser gitt i denne forskriften eller enkeltvedtak gitt i medhold av forskriften, er straffbart i henhold til dyrevelferdsloven § 37.

0 Endret ved forskrift 6 aug 2010 nr. 1147.

 

§ 7. Denne forskriften trer i kraft straks. Fra samme tid oppheves forskrift av 13. september 1972 nr. 1 om avliving av hund og katt, og av pelsdyr i fangenskap.

 

 

 

Det finnes også en rettskraftig dom som sier at salongrifle ikke er "egnet skytevåpen" for avlivining av hund.

Link to comment
Share on other sites

Du kan bare bruke pistol til å avlive fikserte dyr med et direkte skudd mot hodet, jf kontroversen med NATO-soldatene som skjøt villhunder med MP5 på Balkan.

 

Når det gjelder "villkatter", så skal man være forsktig med å avlive dyr man ikke kjenner eierskapet til. Selv om en "villkatt" er uten pengeverdi, og er behandlet som løsøre i loven, er det andre dimensjoner enn det rent juridiske som burde veie tungt i slike saker :!:

 

(Hint: Godt naboskap)

Link to comment
Share on other sites

Forresten, angående det med "grønnpunktsikte", har selv rød laser (regner med du mener laserstråle som projiseres på målet)

 

Et "lyspunktsikte" er et optisk sikte med et lysende punkt i midten av trådkorset - og er fullt lovlig til jakt i Norge, dette er ikke regnet som bruk av av kunstig lys.

 

Lasersikter er noe helt annet, som ikke er tillatt. Og det kan jo diskuteres om det egentlig er brukelig til noe annet enn å skape dramatikk på TV-skjermen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du spør om to ting. 1. Kan du avlive kattene på din kamerats eiendom og 2. Kan du avlive dem med 22lr på femten meters avstand. Svaret på det første har du allerede fått - katter omfattes ikke av viltloven, de er løsøre som tilhører noen. Dersom kattene lever og formerer seg på din kamerats gård, må de nok regnes å tilhøre ham og han kan bestemme at de skal avlives.

 

Spørsmål 2 reguleres av avlivningsforskriften:

 

§ 2. Avliving kan bare foretas med:

1) Skudd mot dyrets hjerne – fortrinnsvis med haglgevær, eventuelt annet dertil egnet skytevåpen – som avfyres på en avstand tilpasset det våpen som anvendes, og mens dyret er i ro. Avlivingen må foretas av person som er kyndig i bruk av vedkommende skytevåpen.

2) Elektrisk apparat som er godkjent av Mattilsynet, som kan sette vilkår for godkjenningen. Før godkjenning gis, må apparatet m.v. og eventuell installasjon av det være godkjent av de myndigheter som fører kontroll og tilsyn med materiell og apparater for elektriske anlegg og installasjon av slike.

3) Medikament eller annet giftstoff, herunder gasser. Slik avliving må foretas av veterinær eller med veterinær til stede. Veterinær kan ikke skrive ut resept på bedøvingsmiddel for at andre personer skal bruke det til avliving av dyr, f.eks. ved utlegging av åtegift.

 

Skudd på den avstanden du beskriver er neppe i samsvar med forskriften - og med dine skyteferdigheter etisk problematisk, for å si det forsiktig. Jeg er klar over at mange skyter ville katter med hagle nærmest som jakt. I mange tilfeller kan det være både praktisk og forsvarlig, men det er altså neppe lovlig. Skal du gjøre dette på lovlig vis bygger eller kjøper du en felle, og avliver inne i denne. Katter går lett i trampefeller som for eksempel denne: http://www.fangstbua.no/

Link to comment
Share on other sites

Skudd mot dyrets hjerne – fortrinnsvis med haglgevær, eventuelt annet dertil egnet skytevåpen – som avfyres på en avstand tilpasset det våpen som anvendes, og mens dyret er i ro.

 

Vow! Haggelskur mot kattehjerne på kloss hold?! Det virker nok det, ja. Kloss hold må det jo nesten være også, ettersom det presiseres at det er hjernen som skal treffes.

Jeg foretrekker ei varmintkule på moderat hold, og da mot bogen, ikke hodet. Eventuelt gjennom hode og kropp. Det funker hver gang. Det kan kanskje virke litt brutalt. Og det er akkurat det det er, og skal være.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...