Jump to content

Deres jaktsekker?


Catrine

Recommended Posts

Stolsekk fra Biltema.

Fordeler:

 

Ryggstøtte,

billig (99 kr)

Min erfaring er at den holder like godt som andre stolsekker jeg har vært borti.

Stangholder / boksholder for "leskedrikke" 8)

Ikke for mange lommer,

God plass til en dagstur

 

Ulemper:

Simpel utføring, Ikke at det har vært negativt til nå

Ikke VELDIG komfortabelt, men helt grei

 

 

Alt i alt: Kan kjøpe mange slike sekker og være vel så fornøyd som andre stolsekkeiere. :)

Samt at det er misunnelse når jeg kan lene meg tilbake på ryggstø, mens andre må sitte foroverlent. :P

Link to comment
Share on other sites

Har en Norrøna Hjerkinn, har hatt den i rundt 5 år. Er strålende fornøyd med den sålangt.

Denne sekken er vel blant de dyreste på markedet, men føler at den absolutt er verdt pengene.

Det skal sies at dette er min første ordentlige jaktsekk, og har derfor ikke noe samenligningsgrunnlag.

 

Fordeler:

-40 l, gir god plass. Kan godt brukes til korte overnattingsturer.

-Gode muligheter for å feste reimer og sidelommer på utsiden

-Stoffet virker solid, og tåler en god del fuktighet

-Skytereimene virker godt, kan ikke klage på disse når jeg bommer på fugl :D

 

Ulemper:

-Den er ikke helt lydløs, gnissing mot greiner og kvist lager lyd

-Volumet er såpass stort at du drasser med deg mye mer en nødvendig på korte turer :D

-Lastes den alt for tungt, synker bærekomforten endel.

 

Det var dette jeg kom på i farten.

 

 

Even

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Eg hadde ein Bergans Powerframe 130l tidlegare (dette er sekker for å bere kjøtt)

Denne var god å bere,men eg var ikkje heilt fornøygd med reimene på denne sekken.

Desse var glatte noko som gjorde at sekken seig ned ved tunge bører, To gonger fall den faktisk heilt av.

 

No har eg Forsvarets svar på Norrøna Reconpack. Denne har govare reimer, noko som gjer at den sit der den skal. Denne skal og vere 130l, men det er eg ikkje heilt sikker på.

 

Begge desse er pakkrammesekkar beregna for kjøttbering.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Dovrefjell Jaktsekk 45 liter de siste fem årene.

 

Fordeler:

Regntrekk som er sydd fast til bunnen av sekken.

Viltnett som kan klipses fast på utsiden av sekken. Blir dog litt slengete, så jeg foretrekker å putte viltet inne i sekken.

Ventilert ryggskinne.

Brede, flate bærereimer.

Lydløs stoff

 

Ulemper:

Bæresystemet har to metallbiter som stikker ut og gnager meg i ryggen ved hoftehøyde. Kjennes godt dersom man har litt tyngde i sekken. Er så ille at jeg har to arr ved nyrene fra de gangene hvor jeg har lastet sekken for tungt.

Sidelommene slenger fram og tilbake dersom de er halvfulle.

 

En ålreit sekk hadde det ikke vært for de to metallbitene. Volumet er dog noe stort til å være en hendig jaktsekk.

Link to comment
Share on other sites

Småviltjaktsekken over alle er sjølvsagt den gamle "strids-sekken" som med sine ca 10 liters volum klarer 10++ rjuper og eit par rjasar utenpå. Sikla lenge på den nye strids-sekken til Norrøna, men finn ikkje den lenger. Har ein gamal Hjerkin, som nesten ikkje har vore av vegen.

Av større sekker er Recon Pack i forskjellige utgaver, alt etter vekthysteri har denne diverse heimesnekkra posar eller ein gamal Bergans sekkepose. Og sjølvsagt orginalposen som er tung, trygg og traust 8)

Med knall farge er dette siste gramhysteri innfall :roll:Arctery

Stend til augo :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har to jeg bruker mye, en til småturer og en til lengre turer med større plassbehov.

Jaktsekken må vel sies å være Bergans Hunting Pack Loden 35L.

Den er fantastisk, synes jeg!

Fordeler:

God på rygg og skuldre

Smal nok til faktisk å jakte med,

Reimer som er behagelige samtidig som de er tynne nok til at man kan skyte med sekken på

Stille takket være loden-ytterstoff

Godt med lommer

Festemulighet for rypenett og for hundekobbel

 

Ulemper:

Ingen til mitt bruk

(noen vil si str men da her jeg jo flere sekker)

 

Som f.eks Bergans Trollhetta 95L

Fordeler:

Genialt patent med en liten dagstursekk man kan ta av!

Perfekt når sekken er på plass i hytta/teltet og du skal rundt å se...

Stor, halvmåneformet glidelås i front, slik at hele frontstykket på sekken kan åpnes. Gir en fantastisk oversikt!

Opplegg for drikkesystem

Bra med lommer og smårom

Snølås og regntrekk.

 

Ulemper:

Utrolig romslig, så jeg har alltid plass til en masse dill jeg strengt tatt ikke trenger. :oops:

Kunne ønsket meg denne sekken i hel grønn, men det fantes ikke.

Litt mye lyd om man skal smyge i tett skog.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer jo selvsagt an på jaktformen.

 

Om jeg skal gå med løshund i elgjakta, ja da er det enten min gamle vadmelsekk eller ei nesten like gammel rumpetaske. Sekken har bærereimer av nylonweb og en lomme på hver reim. Meget praktisk, men hvor får man ordentlige varer lengre? Den er slitt og lappet, men har vært med på mange elgfall.

vestsekk.jpg

 

Alternativt ei mer enn velbrukt rumpetaske som de senere årene har vært mest brukt til denne formen for jakt. Begge er stillfarne i skogen og har plass til det aller nødvendigste. Mer bærer jeg ikke med meg uansett.

rumpetaske.jpg

 

Om man tar en bråkikk på bildene så er det ikke vanskelig å se at de trenger å skiftes ut, men det var deet med å finne noe nytt som er like bra da :?

 

Skulle jaktformen tillate masse tid på ræva bortmed ei gran mens man lytter andektig til en rådyrlos eller tilsvarende jakt, ja da er det en vadmel stolsekk fra Fjellsport. Temmelig lydløs denne også og med plass til litt mer.

stolsekk.jpg

 

Vurderer å bytte ut de to førstnevnte med en hundeførersekk fra Härkila, men "tradisjonisten" er ikke god å overtale. Har også en diger Bergans om reisndyra skal til pers, men det er plass til så alt for mye og den blir så forbasket tung. Rart det der, for den bla da aldri så tung for 15 år siden :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

Alternativt ei mer enn velbrukt rumpetaske som de senere årene har vært mest brukt til denne formen for jakt. Begge er stillfarne i skogen og har plass til det aller nødvendigste. Mer bærer jeg ikke med meg uansett.

rumpetaske.jpg

 

 

Dette er det smarteste kjøpet -jeg- noen gang gjorde. en skikkelig rumpetaske med mulighet for å gjøre om til en enkel (litt ubehagelig) sekk, den er med på alle turer i heia. Er ikke alltid man skal ha med seg mye, og veldig greit å ikke ha ting i lommer. Skulle jeg trenge noe mer plass inn i heia eller ut av heia så kan min modell foldes ut til denne sekken.. ganske enkelt genialt :)

Link to comment
Share on other sites

Bruker Bergans 3800 PowerFrame 130 ltr. God sekk til tunge løft. Kanskje noe overdrevet med alle disse remmene i alle retninger.

 

Eldre versjon av Bergans dagstursekk, 35 ltr.

Må vel ha ny dagstursekk snart, da glidelås og remmer begynner å bli mett av dage.

Link to comment
Share on other sites

Har en stolsekk fra Fjellsport (husker ikke helt hvilken) Den fungerer sånn passe, men bare sånn passe.

 

Fordeler:

-Romslig

-Store lommer på siden som jeg kan ha f.eks en termos

-Holdt ganske mange år nå

 

 

Ulemper:

-Idiotsik patent på stolen. Litt vanskelig å forklare, men stengene som holder stolen oppe må åpnes langs siden på sekken, ikke ut fra sekken som er vanlig idag. Dette resulterer i at jeg ikke kan ha full sekk, og heller ikke ha for mye i sidelommene.

-For smale reimer. Ubehagelig å ha på seg når sekken blir tung

-Litt tynt stoff som gjør at det blir fort vått.

 

 

Skal ha meg ny sekk snart. Får følge med på denne tråden for å se fodeler og ulemper med de forskjellige sekkene.

Link to comment
Share on other sites

jeg liker best å bruke rumpetaske, har to størrelser alt etter hva det er jeg skal, den minste har jeg kjøpt på biltema, den større mener jeg er bergans (i all fall ett kjent merke). fordelen her er at vekta er på hoftene og etter som at jeg så godt som aldri sitter på post (bedre bevegelse mulighet ved å stå å lene meg til ett tre) så har jeg ikke behov for stolsekk.

Link to comment
Share on other sites

Har noen her som jeg bruker til jakt, fra venstre en 100l bergans m meis til bæring av elg.

Stolsekk fra bokklubben villmarksliv til postering og fisketurer, fin å ha med i posteringsteltet å.

Den til høyre er yndlingssmygersekken, lydløs og tett i vadmel, ga 150,- for den i sin tid.

Har en i posten nå, venter en riflesekk, bilde senere av den.

 

Jaktsekker.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eg brukar forsvarets stridssekk. den e akkurat passe til hjortejakto, plass til foldesag, tau, termos & mat, klesbytte, og liknande. god å ha på ryggen, kolben sklir ikkje av ved skyting, bra sekk.tippar den er rundt 35 liter. går godt i ett med naturen og.

Link to comment
Share on other sites

Amen!

Det ER fordel å kunne ta med seg litt. Hoftebeltesekker er helt ok på korte dagsturer i skogen, men rett og slett for små til laaange dagsturer i skogen og for turer i fjellet. Bærekomfort er alfa og omega uansett om sekken er 30 eller 130 liter. Alternativene over er meget gode. I skogen bruker jeg oftestNorrøna Hjerkinn med en gammel ullgenser rundt. Mer lydløst blir det ikke, og så lenge man kan bære noe av vekten på hoften, så går det bra med skytingen også.

Link to comment
Share on other sites

Bergans Power Frame 130l - Når turen tilsier det.

 

Bergans Helium 55l - Rypejakt på senhøsten og vinteren, greit med plass da.

 

Hagløfs Hunter 40l (?) - Jakt på tidlighøsten, elgjakt.

 

Nå må jeg stort sett bruke Helium'n pga plassen, da jeg stiller store krav til komfort(les:fjellduk, ullgenser osv..) når maten skal inntas eller jeg skal sitte på post noen timer. Også skal jo alt viltet være med hjem.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Härkila stolsekk med viltnett:

Til dagsturer på fugle jakt

Fordeler:

Stolen kan taes av og på etter ønske

Den har mye bedre komfort å bære med litt vekt enn andre stolsekker eg har brukt.

Den har breie supertynne bærereimene gjør at man ikkje merker sekken i skuddsituasjoner. ingen klumpete reim hagla glir på.

Avtagbart viltnett, veldig enkelt å vaske etter man får ein del blod i det (ekstrautstyr)

Lager ikkje noe irriterende lyder på turer

Flaske (ammo) holder på sidene

Egen plass il Termosa inni-

Har ikkje så mange ulempene, denne har eg nesten alltid med på jaktturer legger storsekken igjenn ved overnattingsplass og bruker denne.

Eneste som er minus fra mi side er at om man tar av stolen og venter 1\2 år før den skal på igjenn så kan man bruke litt tid på å få festa den riktig, hehe

 

 

Tundra 85liters sekk

Sekk som har størrelse for vanlige turer. Behaglig sekk med mange greie festereimer utenpå sekken (uten at man har xx antall som henger rundt og henger seg fast i alt og intenting)

Enkel og justere berehøyde i forhold til vekt.

 

Minuset med denne er at min knirker litt når man får noe vekt i (15kg+)

Sidelommene er ikkje på "utsida" av sekken men går liksom inn og tar opp plassen innvendig.

 

 

Norrøna Reconpack millitær modell :D

Kjøpte denne på overskudds auksjon for 500 kr, fikk da med ei ekstra sidelomme.

Fordeler:

Sidelommene er enorme, får lett plass til sovepose og kokekar i ei sidelomme. Fikk faktisk hele Rundbrenneren til Helspoet lavvo (8-10) oppi sidelomma.

Sidelommene er avtagbare og har reimer så man kan bruke de som ein liten dagstur sekk.

Sekken er enormt stor :D får man ikkje plass oppi her så må man revirdere pakkeegenskapene.

Rammesekk.

Veldig god å gå med når man har tung bør.

Kjempe gode service, kjøpte denne som sagt på ein auksjon med defekkt magebelte. Gikk inn på lokale intersport og lurte på om de kunne ordne det. Ingen problem sekken ble sendt til Norrøna og fikset gratis.

 

Bakdeler:

Bare sekken i seg selv veier litt. (men det merker man ikkje med tanke på alt man har i)

Man kan lett pakke med seg mere enn det man trenger.

Man må vere godt trent når man skal bære tung bør :D hehe kanskje ikkje sekken sin feil at eg ikkje er godt nokk trent :D

Mange reimer i alle retninger om man ikkje binder de opp eller har ein rull ned tape og ordner det sånn.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei Tuppa

Bergans Powerframe tingen for oss gutta, den blir nok litt stor å for et kvinnemenneske muligens...

 

Fordelen med den er at man kan slå sammen sidelommene til en ypperlig dagstur sekk. Den er solid og

har mange finurlige løsninger. Men dette er en sekk for folk som skal bære tunge bører med kjøtt.

Den idielle storviltjeger sekk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sagt det før, og jeg vil gjenta det så lenge noen gidder å bli provosert av det:

 

Bergans Powerframe er den dårligste sekken jeg har hatt. Den har ødelagt to reinsjakter for meg. Bolter har løsnet og falt ut. Justeringsmekanismen har sviktet under tunge bører.

 

Kort sagt: Det er for eksempel ikke lett å bære et reinsslakt med én skulderreim.

Hoftebeltet er så stivt og glatt på innsiden at du til stadighet må huske sekken opp på hoftene igjen.

 

Det er synd å si det - Bergans' øvrige produkter veldig bra, i hvert fall de produktene jeg har hatt. Og jeg kommer sikkert til å kjøpe Bergans-produkter i fremtiden også. Men ryggsekken jeg bærer reinsslakt med nå, er Norrøna Recon Pack - litt dyrere, for sikkerhets skyld. Hoftebeltet er mykt og passe bredt, og utstyrt med et genialt "kuleledd" ved korsryggen, som gjør at hoftebeltet følger hoftebevegelsene uten at det sklir ned.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Norrøna Rypesekk 35L (forgjengeren til Hjerkinn) som har vært med på tur de siste ca. 15 årene. Godt fornøyd.

 

Fordeler:

- Passe stor dagstursekk for mitt bruk, på vinterturene får jeg plass til både ekstra genser og Jervens termoduk i kompresjonstrekk i tillegg til mat, termos og alt det andre tjafset man drasser med seg

- God å bære (er ikke stolsekk)

- Slitesterkt stoff i bomull/syntetmix

- To lokklommer (en på oversiden, en på undersiden av lokket), nøkkel-/lommeboklomme rett under snorstramminga i hovedrommet

- Hullbånd på sidene som kan brukes til komprimering med kompresjonsreimene, påheng av reimer for å henge stæsj i, montering av viltnett eller montering av

- Løse sidelommer (som var ekstrautstyr)

 

Ulemper:

- Litt myk i ryggen, blir fort tønneformet om man stapper den for full

- Ikke 100% vanntett (men hvilken sekk er nå det?)

- Hadde ikke hofterem (men det har jeg laget av et nylon-patronbelte)

- Ikke stolsekk, så jeg må ha med noe ekstra å sitte på hvis jeg jakter sitte-på-ræva-og-vente-på-driverne-jakt

- Er ikke i salg lenger, så jeg får ikke kjøpt en ny når denne er utslitt

- Inni hovedrommet, mot ryggen, er det tre "hemper" av 10cm bred strikk, antakeligvis for å tre termos o.l. nedi så det ikke "skrangler". Komplett meningsløst.

 

Den sekken har jeg "modda" en liten smule. Jeg har som nevnt sydd på et solid patronbelte i nylonweb, slik at jeg har hoftebelte. Jeg har også hengt på ekstra reimer (fra isøksfestene som er å få kjøpt til å montere i hullbåndene på større sekker) på den ene sida, slik at jeg kan stroppe fast børsa. Kjekt på vinterjakta når jeg skal ned fra fjellet, eller hvis jeg drasser med både hagle og rifle etter rypa eller svartfuglen. Også er det blitt noen småhull etter bålgnister og sånt etterhvert...

Link to comment
Share on other sites

Etter min smak burde det vært hevbart topplokk på alle sekker. Den gamle modellen er (som den nye Hjerkinn) ikke god å bære om sekken skulle stappes full (enten av utstyr eller fangst...) - man får sekkelokket

rett i nakken/bakhodet :x

 

Hebart lokk er altså en fin måte å få litt ekstra volum på.

Link to comment
Share on other sites

Har ein ganske ny Bergans 70 eller 75 liters sekk. Funker bra og er romslig og fin. Tålig grei ergonomi på den også og tåler litt vekt. ( iallefall 15-20 kg uten problem )

 

Har hatt 80 liters McKinley sekk frå før. Den rauk i siste muse angrep...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sagt det før, og jeg vil gjenta det så lenge noen gidder å bli provosert av det:

 

Bergans Powerframe er den dårligste sekken jeg har hatt. Den har ødelagt to reinsjakter for meg. Bolter har løsnet og falt ut. Justeringsmekanismen har sviktet under tunge bører.

 

Kort sagt: Det er for eksempel ikke lett å bære et reinsslakt med én skulderreim.

Hoftebeltet er så stivt og glatt på innsiden at du til stadighet må huske sekken opp på hoftene igjen.

 

Det er synd å si det - Bergans' øvrige produkter veldig bra, i hvert fall de produktene jeg har hatt. Og jeg kommer sikkert til å kjøpe Bergans-produkter i fremtiden også. Men ryggsekken jeg bærer reinsslakt med nå, er Norrøna Recon Pack - litt dyrere, for sikkerhets skyld. Hoftebeltet er mykt og passe bredt, og utstyrt med et genialt "kuleledd" ved korsryggen, som gjør at hoftebeltet følger hoftebevegelsene uten at det sklir ned.

 

Jeg har hatt en Power Frame Type Finnmark 3500 siden 2000 alldri hatt noe tull med den. Den må som alle sekker justeres til personen som skal bære den.

Det jeg kunne tenke meg å være fritatt for er alle reimene som henger og slenger.

 

Har bært ut en del reinslakt med denne ikke hatt noe problemer.

Link to comment
Share on other sites

Så er det jo slik at bæresystemer fra ulike produsenter ikke passer alle like godt. Bergans hoftebeltene (på alpinist-sekkene som er en anatomisk sekk) blir for brede og stive for mine altetiske og smale hofter - for meg passer Norrøna sine hoftebelter bedre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sagt det før, og jeg vil gjenta det så lenge noen gidder å bli provosert av det:

 

Bergans Powerframe er den dårligste sekken jeg har hatt. Den har ødelagt to reinsjakter for meg. Bolter har løsnet og falt ut. Justeringsmekanismen har sviktet under tunge bører.

 

Kort sagt: Det er for eksempel ikke lett å bære et reinsslakt med én skulderreim.

Hoftebeltet er så stivt og glatt på innsiden at du til stadighet må huske sekken opp på hoftene igjen.

 

Det er synd å si det - Bergans' øvrige produkter veldig bra, i hvert fall de produktene jeg har hatt. Og jeg kommer sikkert til å kjøpe Bergans-produkter i fremtiden også. Men ryggsekken jeg bærer reinsslakt med nå, er Norrøna Recon Pack - litt dyrere, for sikkerhets skyld. Hoftebeltet er mykt og passe bredt, og utstyrt med et genialt "kuleledd" ved korsryggen, som gjør at hoftebeltet følger hoftebevegelsene uten at det sklir ned.

 

Jeg har hatt en Power Frame Type Finnmark 3500 siden 2000 alldri hatt noe tull med den. Den må som alle sekker justeres til personen som skal bære den.

Det jeg kunne tenke meg å være fritatt for er alle reimene som henger og slenger.

 

Har bært ut en del reinslakt med denne ikke hatt noe problemer.

 

Joda, kompisen min har også en Powerframe, han har heller ikke hatt trøbbel - annet enn at han også måtte kline på flytende gummi på innsiden av hoftebeltet for å skape større friksjon og slippe at hoftebeltet sklir ned hele tiden.

 

Innstillingene var korrekt gjort på sekken min. Det kan godt tenkes at min POwerframe var en "mandagssekk", men det gjorde uansett at jeg kjøpte en Norrøna Recon Pack i stedet - og den tusenlappen jeg måtte ut med i mellomlegg, er kanskje den beste investeringen jeg har gjort. Sekken er rett og slett utrolig bra.

Link to comment
Share on other sites

Til elgjakta på sørlandet så bruker jeg Hagløfs Castor. Litt høyere og smalere enn Hagløfs Combi. Stoffet er litt mer ullent så det bråker ikke. Passer meg meget bra ettersom jeg er smal (180 og 70kg). Smal sekk sparer børsa for hakk og skrap.

Link to comment
Share on other sites

Til postjakt bruke jeg en lydløs stolsekk, (husker ikke fabrikat). Stolsekker er forøvrig noe herk, får vondt i hekken etter et par timer på post av stengene til stolen. Ender ofte opp på bakken på et sitteunderlag. :?

 

Til fugle/småviltjakt i skogen bruker jeg ofte bare en rumpetaske for å ha bevegelsesfrihet og bære lett. Bruker denne: http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=33&prodid=1538 Den har plass til en liten matpakke og termos, samt kompass og annet nødvendig småtteri.

 

Til litt lengre turer etter f.eks rype og hare i li og fjell bruker jeg denne: http://www.jobbogfritid.no/productview/115048/

Den har god bærekomfort (i hvertfall passer den meg), plass til det jeg trenger på lengre dagsturer, og praktisk nett til å bære hjem evt. fangst i.

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Til Calavera

Kan du gi litt utfyllende info om din favoritt?

Driver å lurer på den jeg også.

 

Takk

 

Jeg selv falt fullstendig for denne. Fordeler etter min mening:

Sterkt lydløst stoff, meget god bærekomfort, riflehylsteret er genialt (god balanse på sekken, lett å ta ut, ideell hvis du ønsker å gå med 2 våpen - sluker lett en rifle med kikkert, 2-fot og lyddemper). Drikkeposen i topplokket ville jeg ikke være foruten.

Fin å kombinere mellom ukestursekk og dagstursekk (pakksekken kan fjernes på 123). Topplokket kan også kneppes av og benyttes som rumpetaske. Solide reimer og praktiske hemper.

 

Ulemper:

Koster mer enn vanlige dagstursekker. Mener å huske at jeg betalte 5-600$ (full pakke)

Fleksibiliteten må nødvendigvis bety kompromisser. For eksempel pga det solide bæresystemet er den tyngre enn vanlige dagstursekker.

Amerikanske camo-farger er ikke like "estetiske" i norsk fjellheim.

 

Alt i alt synes jeg fleksibiliteten, bærekomforten og ikke minst våpenfutteralet gjør dette til den beste jaktsekk jeg har erfart. Anbefaler på det sterkeste! Forøvrig god service og meget kvikk ekspedering hos Eberlestock.

Link to comment
Share on other sites

Sekker ja, der har jeg noen... Litt for mange, ifølge fruen!

Noen nye og gamle favoritter:

Norrøna Dovre, Pakkramme av den rette sorten. Min har vært utrolig sterk og solid, åpen ramme som gjør at man kan surre "vanskelig" last skikkelig tight. D-ringer i metall på hoftebelte, fest stropp/tau i disse og du blir skikkelig bjørne-sterk hvis man (er i ikke-ATV-/traktor-land og) er nødt til å dra fram et slakt.

Norrøna Para-Ranger, Stort troll av en sekk, kanskje litt for stort volum noen ganger, men er grei å komprimere inn. Meget god komfort, Syncro-hoftebeltet, (bevegelig, rip-off fra Arc'teryx?) fungere meget bra.

Sidelommene kan glides av og brukes (til nød) som en liten ryggsekk. Et ikke alt for tungt våpen kan godt bæres opp-ned innenfor en av sidelommene, (kompenser med å pakke de tyngste tingene på motsatt side.)

Eberlestock M3 :,

http://www.eberlestock.com/McMillan%20M3%20Operator.htm

Middels stor sekk, fullpakket av detaljer. Er rifla det tyngste kolli, er denne sekken genial. Har ikke hatt min så lenge, men so-far-so-good. Eneste minus så langt er at jeg synes nedre del av skulder-reimene er unødvendig brede. Skal sy inn mine litt da jeg synes det vil gnage litt.

Norrøna's lille Stridssekk, er det "Recon Pack" den så smukt heter? Norrønas versjon er 40 ltr og to-delt. Enkel og meget solid. Tåler mye vekt og juling.

Osprey Atmos 25, (27 lang rygg). Kanskje ikke en utpreget jaktsekk, men den desidert beste dagstur-sekk jeg har prøvd. Sitter som støpt på ryggen, Innvendig ramme kombinert med et slags mesh-stoff gjør at du ikke blir så gjennomsvett på ryggen som med mange andre små-sekker.

Stolsekker liker jeg sånn passe dårlig. Foretrekker heller liggeunderlag-stol fra f.eks. Therm-a-rest. Stødig, behagelig og gir regulerbar rygg-vinkel, kombiner gjerne med en foret fjellduk og du kan sitte i timesvis uten varige men...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

har 3 jaktsekker nå + en rumpetaske som brukes på de kortere turene.

 

Lillsport rype kjøpte jeg som 13 åring og denne har jeg brukt til nå omtrent til all slags jakt men mest skogsfugl/harejakt, denne har jeg nå byttet ut med en Norrøna Røros 35L, grunnen var at jeg likte ikke skulderemene, de tvinnet seg rundt hele tiden og ble bare som en gnagsårkilde.

 

til slutt har jeg en stolsekk fra biltema som fungerer som utmerket, ryggstøtte til ogmed :D brukes til den jakta der hunden er med :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sekk

Det spørs kva du skal jakta?

Kvar du skal jakt?

Kor lenge du skal jakt?

Når på året skal du jakta?

Kor tungt kan eg rekna med å måtte bera?

Korleis er/blir veret?

Vil det bli skyting med sekk på ryggen?

 

Ingen dreg på ein 110 liters sekk 25 liter.

Eg har 4 - 5 sekkar minst å velja mellom.

Nokre gonger dreg eg ut med to sekker.

Ein basesekk som blir sett att ein stad ute i terrenget og ein mindre til sjølv jaktinga.

Alle mine sekkar blir våte inni i regnver. Dette løyser eg med vasstette posar.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken jaktsekk har dere? Eller hvilken jaktsekk er deres favoritt? Og hva er fordelene (eventuelt ulemper) ved den?

 

 

Har stolsekk fra hârkila. Husker ikke modellnavnet, men er av lydløst materiale og er grønn :wink: Er koppholder på den, skjærefjøl som også passer i stolen så den blir stivere.

 

Fordeler er at den er - lett - lydløs - praktiske lommer - tynne reimer. (veldig fint viss man skal skyte med sekken på..)

 

 

Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

60 liters Lundhags V8.

 

Passelig stor til å få med det du trenger en jaktdag. Sitter aldri på stolsekk da dette er helt for j....

Her får jeg med sitteunderlag, jervenduken og en genser ekstra. Mat og drikke er det og plass til.

Den er behagelig å gå med men er ikke helt lydløs.

 

Ved tunge bører mener jeg det kun er rammesekk som funker. Men V8 er en sekk en kan lasse litt godt i uten at det er ubehagelig.

Har brukt den ett par ganger på heia med resultat at det er blitt tunge bører hjem igjen. Dette funker helt ok, men den er ikke lagd for det. Nevner igjen at tunge bører krever rammesekk.

 

Har og en Lundhags Skylite 35. Denne er nydelig på de fine småturer da du bare skal ha med mat og kaffe. Sitteunderlag får du altid plass til.

 

Lundhags har overtatt plassen bak på ryggen min. Ikke det at det er noe galt med mine tidligere Bergans sekker, men har lissom en god følelse med Lundhags. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har en Norrøna Recon pack fine med den er at du lett kan regulere rygglengden etter hvem som skal bare sekken. Ikke noe sekk for korte turer med lett opp pakning men på lange turer med tung sekk er den genial. God bærekomfort og mye justerings muligheter. En annen fin ting er at man kan ta av sidelommene og bruke den som korttur sekk. Ellers er jo fluktsekken fra forsvaret god å ha på korte turer, lagt opp for drikkesystem. Og akkuratt passe stor.

Link to comment
Share on other sites

En av de sekkene som virkelig er vert og notere seg som sekk til dagsturer og småviltjakt, må vel kunne sies og være Bergans sin Hein sekk i loden stoff. Fantastisk bærekomfort, nok lommer og brukbar plass forøvrig. Også, er det ingen som har så gode viltnett som Bergans.

Har brukt min nå i 4 sesonger og blir bare mer glad i den med tida som går.

Link to comment
Share on other sites

I siste Villmarksliv testes det en haug med jaktsekker (for småvilt hovedsaklig), og jeg kan avsløre for de som ikke gidder å kjøpe bladet at Norrøna Hjerkinn stikker av med tittelen beste småviltsekk, mens Bergans Tuva m/stol stikker av med tittelen beste allrounder.

 

Selv har jeg en Helsport Stegg 30 l, og er tålelig godt fornøyd med den. Mye gode løsninger, og ok bærekomfort - dog høy egenvekt og litt ukomfortabel ved tunge bører.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...