Jump to content

hva er det lengste holdet for ei hagle?


PederR

Recommended Posts

virker som du er en ivrig jeger wolfhunter, men litt uerfaren. Om du hører på råd fra folk her inne blir du helt sikkert en god og human jeger :)

 

Stå på og prøve jakte humant, det er det gøyeste!! :)

 

 

Wolfhunter: Hør på Dalla og andre her inne - tren på blink ikke på vilt. Med dine 17 år har mange her jaktet siden før du ble født. (jeg går ut fra du ikke har oppdatert profilen din). 8)

 

I flere av de situasjonene du beskriver lurer jeg på hvor mentoren di er, du har ikke lov å gå alene :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Har forøvrig en kamerat som gjenomskyter voksen rev med vinterpels på 45 meter. Og han jakter mye rev.

Med hva?

 

Får haglene større inntrengingsevne jo mere rev du jakter?

 

Jeg mente med at han har jakta mye og gradvis strek holda litt lengere. (Etter også å ha testa både skuddbilde og gjennom trengning).

Fra posten har han satt ut merker på maks skyte avstand.

 

Det blir brukt 12/ 76 Heawyshot 4 og en shoce fra remington beregnet på hewyshott og lange hold.

Link to comment
Share on other sites

 

Det blir brukt 12/ 76 Heawyshot 4 ........

Se der ja, her er det en som har forstått det :)

Hevi-shot er vel det eneste i dag som kan måle seg med bly. Svindyrt men absolutt værdt pengene om det er snakk om hardskutt vilt.

Hevi-shot er nesten aldrig nevnt i tråder om hagleammo, hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

En god skytter skadeskyter ikke, nesten uansett hvilken ammo man bruker!

Det spørs hva du mener med skadeskyting det. Av 5 ryper jeg skjøt i forrige uke, så var det bare en som var død i smellen. De andre måtte kaldkvæles (eller noe sånt). Hadde vi ikke hatt hund, så hadde jeg mistet 2 av dem, og det hadde ihvertfall blitt karakterisert som skadeskyting.

 

På disse 5 rypene brukte jeg dessuten bare 7 skudd, og det er langt over 50 % treff.

 

dette var med vismut-hagl. Min erfaring med vismuthagl er følgende. På passe vismut-hold, så skyter jeg oftere i stykker fuglen pga. for tett hagl-sverm. På hold der hagl-svermen er passe, så dør ikke fuglen. Så fornuftig haglehold med vismut finnes ikke, men over 25m er ikke å anbefale uten hund eller et terreng der rypa ikke kan gjemme seg..

 

Når det gjelder stål, så mister den farten enda raskere, og dødelige treff lange hold er bare flaks/tilfeldigheter.

 

med Heavyshot, rem. wingmaster e.l. så kan holdene sikkert strekkes over 40m mht. anslagskraft og gjennomtregning, men man skal passe på spredningen. Disse skyter trangt, men det finnes en grense for alt. Med disse patronene vil jeg tro at skuddbildet er begrensningen.

Link to comment
Share on other sites

...og forøvrig, så vil jeg trekke frem en ordlyd vi i denne sammenhengen ofte bruker, og som en kamerat (doktor) sa til meg at han mente at det virket egentlig som en uheldig sammensetning av ord, etter det så greier jeg ikke alltid å la være å påpeke det:

 

Human jakt eller human avlivning....

 

Tenk litt på det... :shock::? Muligens på tide å innarbeide "forsvarlig jakt" eller noe liknende?

 

Men 30+ er normalt for langt hold, unntaket er oppfølgerskudd, der du regner med at første skuddet (kan ha) skadet. Og en liten tilleggsinfo; Bruk briller, både du og kameraten, dersom det er stålhagl; finner de en stein, så spretter de noe hinsides i forhold til det en er vant til fra andre patroner. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Mener også at hvert hagle skudd på vilt i fart er en sjangse man tar. Akkurat derfor må man prøve å gjør det beste utav det som å bruke bra amunisjon ikke strekke holdene osv. for at det skal bli så humant som mulig, det er nok risiko for skadeskyting allerede om enn ikke skal begynne å legge til enda flere faktorer som gjør at det kan gå galt.

Link to comment
Share on other sites

I år har jeg fått trent mer, og kommer nok til å skyte på flygende fugl også. Så da kommer jeg nok ned der under 50% som alle andre igjen jeg og...

8) Det er vel derfor vi har 2 skudd i hagla 8)

2x50% skulle vel gi fugl i galgen! :mrgreen:

 

@trådstarter: Du ba om å slippe bedrevitende svar, men sjansen for å lykkes med det er vel som skuddstatistikken din :twisted: DÅRLIG!

Jeg skal ikke klyve opp på en høy hest og si at jeg aldri har skutt på for lang avstand (for det har jeg), men jeg synes det er idioti å tro at det er "greit" å skyte på så drøye hold som trådstarter snakker om, og da til alt overmål med stålhagl. Du skader både viltet, deg selv og hele jegerstanden med slik oppførsel. Greit nok at man kan bomme på avstandsbedømmelsen noen ganger, men med overlegg skyte jevnt på 60m..? :shock:

Du reduserer samtidig bestanden (for mange vil dø etter noen dager etter skudd på 50-60m), og gjør deg selv en bjørnetjeneste i samme slengen! Tipper du får 1 av 10 fugl som er skadet med hjem. Synes du det er verdt det?

...men hva hvis det du skyter på kommer på 40 m skal du bare holde igjen skuddet da eller?
Hvorfor ikke? Gjør det vondt å se en frisk fugl fly avgårde og vite at den får du kanskje en ny arti jaktopplevelse med om noen dager?

Hvis du skyter så dårlig på normalhold at du får like god fellingsstatistikk på 50-60m , ja da er det på tide å trene (eller legge jegerkarrieren på hylla! For alles beste!)

Ønsker deg skitt jakt, gode treffere, fugl i sekken og god samvittighet!

Link to comment
Share on other sites

virker som du er en ivrig jeger wolfhunter, men litt uerfaren. Om du hører på råd fra folk her inne blir du helt sikkert en god og human jeger :)

 

Stå på og prøve jakte humant, det er det gøyeste!! :)

 

 

Wolfhunter: Hør på Dalla og andre her inne - tren på blink ikke på vilt. Med dine 17 år har mange her jaktet siden før du ble født. (jeg går ut fra du ikke har oppdatert profilen din). 8)

 

I flere av de situasjonene du beskriver lurer jeg på hvor mentoren di er, du har ikke lov å gå alene :lol:

 

Dette utsagnet blir jeg litt matt av. Man kan gå på småviltjakt ALENE både med hagle og rifle som 16 åring! I dette tilfellet er personen 17 år. Hadde du sagt slik til en 30-åring som jaktet sammen med en 60-åring? "Han har jaktet siden du ble født!?" Den holdningen der gjør meg kvalm!

 

Wolfhunter skriver svært ærlig og jeg syns det er veldig få her inne som kommer med tips for å hjelpe han, kontra de som slenger dritt, ALDRI gjør feil og ALDRI tar sjangser på haglejakt og ikke minst: ALDRI feilbedømmer og skyter på litt lange hold. De gamle er verdensmestere, de unge kan gå å legge seg...

Link to comment
Share on other sites

kontra de som slenger dritt, ALDRI gjør feil og ALDRI tar sjangser på haglejakt og ikke minst: ALDRI feilbedømmer og skyter på litt lange hold.

 

Er det så mange som gjør dette i denne tråden da? De fleste innrømmer å ha skutt på for langt hold og formaner trådstarter til å ikke gjøre samme feil. Det må vel være lov?

Link to comment
Share on other sites

Hevi-shot er vel det eneste i dag som kan måle seg med bly.
I beg to differ. Hevi-shot er overlegent blyet.
Hevi-shot er nesten aldrig nevnt i tråder om hagleammo, hvorfor?
Spør ikke meg, jeg synes da at jeg stadig pusher disse svindyre, ultratunge haglmaterialene som Hevi-shot, Wingmaster HD etc.

 

Forøvrig er 30m en fin maksgrense for haglskudd generelt, kortere for stål. Med unntak for de som har testet ammoen grundig, og den har vist seg å gi både tilfredsstillende dekning og ditto inntrengning, samt at de er i stand til å treffe på de holdene de ønsker å skyte på

Link to comment
Share on other sites

Jegerprøveboka sine 35 m er ein grei tommelfinger-regel som maksgrense. Kanskje den og er litt i lengste laget?

 

Når det gjelder avstander over det, fins der ein annan grei tommelfinger-regel:

Viss du må spør, la vere!

 

Eg ser ikkje noko problem med at dei som har testa hagla si med aktuell ammo på diverse avstandar, og sjekka treffbilde og gjennomtrengingsevna, bruka hagla på dei avstandane dei har testa seg fram til at er forsvarleg.

 

Om nokon derimot skyter på 47 m med super-duper-mega-mulit-maks-ammo, fordi bob-atle på forumet sa at dette var bra greier. Då ser eg eit problem.

 

Som jegerprøveinstruktør kjem eg nok framleis til å seie 35 m. Enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader selv og skyter sikkert halvparten av skudda jeg lader på papp over kronograf. Jeg har prøvd en blyerstatning nå nettopp som kalles "nice-shot"(?). 43 gram hagl str 4, i 430ms holder et godt stykke utover og jeg kan uten problem skyte en hare på 50m.

 

Jeg har i utgangspunket bestemt meg for at 35 m er maks med den ammoen. Det gir litt margin for å drite seg ut på avstandsbedømmingen... :oops:

Link to comment
Share on other sites

I dette tilfellet er personen 17 år.

 

Han er 15år :?

 

Ser den, poenget var at .260 skriver i sin teks at wolfhunter er 17 år, derfor blir utsagnet hans helt på trynet. Jeg tok meg rett og slett ikke tiden til å gå inn på wolfhunter sin profil for å sjekke alderen hans, da jeg regnet med at det var det .260 hadde gjort siden han kom med dette utsagnet. Min feil.

Link to comment
Share on other sites

mentoren min er 31 år gammel.

så jeg jakter full lovlig løvlig etter hva jeg lærte på jegerprøva!

men ikke komenter mine skyteavstander når jeg egentlig vil vite hva det lengste deres er! eller det korteste holdet!

ellers så jakter jeg mest mulig humant. har igrunn hat to skudd som har falt på over 50 m! og det er da ikke noe å klage over når fuglen har falt død om! noe mer dere skal ta meg for :mrgreen: er klar

Link to comment
Share on other sites

Kan vi konkludere med at man under normale forhold ikke burde skyte over 30 meter på vilt med hagle? Eneste unntak er hvis du bruker ammo som bærer energi lengre og har god nok dekning på X meters hold. Her burde det brukes skjønn, og husk at man ikke skal risikere å utsette viltet for unødige lidelser.

 

Jeg stemmer for at denne tråden burde stenges nå.

Link to comment
Share on other sites

Etter og ha blidt provosert som BARE leser av denne tråden har jeg testet haglen med 11 forskjellige patroner i lengder fra 15 til 50 meter, brukte full trangboring og 1/2 med hver enkelt patron på samme lende.

 

Kommer tilbake med full rapport i morgen samt bilder av skiva slik at dere for se hvordan haglesvermen treffer blinken på forskjellige lengder..

 

Enting kan jeg hvertfall si, er meget glad for at visse umyndige personer ikke jakter i øst-finnmark, for da trur jeg at halve fylket måtte søkt dekning..

Link to comment
Share on other sites

Wolfhunter; jeg siterer viltlovens § 19:

 

Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom.

 

En bør holde seg for god for å skyte på så lange hold etter vilt. En bør heller ikke oppfordre andre til det samme. Det finnes faktisk folk i Norge som har blitt dømt etter nettop denne paragrafen. Alle kan skadeskyte og være uheldig, men om en gjør det med overlegg kan en bli dømt. Gjør deg sjølv en tjeneste at om du "dummer" deg ut å gjør dette, så bør du i allefall ikke publisere det.

En ting er å være uheldig med avstandsbedømmelse, det er en helt annen sak å gjøre det med overlegg.. Dette er ikke noe å være stolt av..

Link to comment
Share on other sites

Jegerprøveboka sine 35 m er ein grei tommelfinger-regel som maksgrense. Kanskje den og er litt i lengste laget?

 

Som jegerprøveinstruktør kjem eg nok framleis til å seie 35 m. Enkelt og greit.

 

Jeg er å jegerprøveinnstuktør,men jeg sier aldri åver 30 m..dagens milijøamo er ikke beregnet for lenger hold..

Link to comment
Share on other sites

Hei så lenge man tester patronene man har kan jeg ikke se noen problemer med å dra ut holdet. Det viktigste er dekning og inntrenging, er dette tifredsstillende på feks 50 meter er det vel bare å skyte. Men du må vite hvordan hagla går på det holdet du skal skyte på. Folk flest kjøper patroner de har hørt skal være bra uten en gang å ta turen ut, henge opp en plakat med katalog bak å fyre av, de veit ikke en gang om børsa går rett. Jeg har testet mange patroner i kataloger å på papp, jeg har blitt overraska over hvor skeift enkelte børser kan gå når man passerer 30 meter. -m-

Link to comment
Share on other sites

Lengste skuddhold for hagle er 30 m. Dette vet jo alle gutter og jenter. Greit å holde seg til 25 meter også. Over dette blir det fort lite humant, som vi alle er opptatt av. For meg virker argumentene og uttalelsene som penisforlengere. Det er ikke greit å skyte småvilt på 40+ meter, og det bør alle Kammer medlemmer være klar over.

 

Å si at 30 m er lengste hold blir jo bare tull.

Hva som er lengste hold kommer ann på hvilken trangborring du har, og hvilken haglstørrelse du bruker og ikke minst hva (og når) du skyter på.

Ved f.eks rypejakt, med åpen borring og 7-hagl bør skyteavstanden kanskje ikke være over 20m, mens det med trangborring og 4-hagl kanskje kan strekkes til 40m

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Siden det ikke kommer noe svar så kan jeg anbefale denne teksten:

http://www.jonathan-spencer.co.uk/Reference/Guns/Shotgun/Ammo/Shotsize.pdf

 

Før jeg fant tabellen fra Eley i meter/centimeter i lenken ovenfor, så hadde jeg en tabell regnet om fra yards/inches til meter/centimeter (mener den er identisk med tabell 11 i pdf-en ovenfor).

 

Denne tabellen limte jeg rygg mot rygg med en tabell over choke-benevnelser klippet til og laminerte herligheten i plast. Den ligger nå i choke-esken sammen med chokene mine. Kan være kjekk å kikke på når man bytter choker.

 

PDFene jeg benyttet til mitt lille laminerte kort kan finnes her:

http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/17256/SkuddavstandDiameter.pdf

http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/17256/Trangboring.pdf

 

Synes forøvrig at de fleste burde sjekke ulike patroners dekningsmønster med de chokene de vanligvis bruker (skyt på gråpapir), på de avstander du vanligvis benytter choken, se hvor mange hull du har i svermen og tilpass choke/patron/avstand deretter.

 

Det hjelper lite om patronen skyter gjennom hundrevis av telefonkatalogsider om det finnes hull i dekningsmønsteret akkurat der fuglen befinner seg :)

Link to comment
Share on other sites

En annen ting man kan gjøre er å skyte på et vann....mann ser ikke inntregningsevnen men man får et glimt av hvordan skuddbildet er...haglskura detter mye allerede ved 40m og man ser veldig godt hvor mye randhagl som ligger rundt senter av haglsvermen...kan tenke meg at det er mye mere fugl enn mann tror som har fått hagl i seg.

Link to comment
Share on other sites

.

Ut ifra han selv, skyter han, og viltet dør. Er dette noe værre enn langhold med rifle, der man skyter mot "stillestående" vilt på 500+++?

Skyter du elg på 500 meters hold med fabrikkrulla lapua naturalis i en kortløpa 308win og bruker kulebanetabellen du finner på pakka, så stilller du vel i samme kategori. :roll:

Etter noen forsøk så detter nok kanskje elgen..

Link to comment
Share on other sites

[Å si at 30 m er lengste hold blir jo bare tull.

Hva som er lengste hold kommer ann på hvilken trangborring du har, og hvilken haglstørrelse du bruker og ikke minst hva (og når) du skyter på.

Ved f.eks rypejakt, med åpen borring og 7-hagl bør skyteavstanden kanskje ikke være over 20m, mens det med trangborring og 4-hagl kanskje kan strekkes til 40m

 

Jeg mener fortsatt at 40 meter blir langt, uansett trangborring. Å være så bastant ved ti meters forskjell, blir bare tull etter min mening. Mye mulig at enkelte føler at 40m+ er greit, jeg som skogsfugljeger hadde aldri fyrt av på det holdet. 30m er en grei distanse å forholde seg til, i forhold til human jakt. Er vel større sjanse for å skadeskyte, jo lengre holdet blir?

Link to comment
Share on other sites

Er for mange variabler inne i bildet her syns nå jeg.

Har begynt med haglelading selv og skal forske litt på hvor langt jeg kan strekke holda. Men uansett så føler jeg meg ikke komfortabel med å skyte på over 30m, har riktignok feildømt avstand et par ganger da.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Mye tull og mye fornuftig her. Siden trådstarter treffer på lange hold, men bommer på korte, så lurer jeg litt på choke str. Skyter du med full choke, så er det lett å bomme på 15-20 m. Hagle er et spredningsvåpen, og man justerer jo selv spredningen på aktuelle jaktavstand. Det er flere grunner til at 30-35m er satt som maks. På min drilling i kal 20/76 med 1/4-1/2 borring, så er ikke dekningen særlig god over denne avstanden, og skudd på lenger hold bør unngås, men alle kan desverre feile på avstand :oops:

 

Så til det andre, avstand. Vet at i USA så skyter de coyote på 70 m med super trang choke og HD hagl av mangel på rifle, men da er choke og ammo deretter. Nå gjør amerikanere visstnok mye rart da 8) Jeg har ikke testet, men har lest at for gammel blyhagl, så var gjennomtrengningsevnen god nok ut til 50m, men dekning, foranhold og endel andre faktorer gjorde skuddene uforsvarlig. Så med HD hagl i stor str og 420 m/s vet jeg ikke gjennomtrengningsevne, men god nok på coyote er den da visst. Jeg skyter ikke på disse avstandene, så er det sagt, men verden har gått fremover, og det har jaktutstyret også. Så fluktskudd med hagle bør ikke oveskride 30-35m, men at den kan være effektiv på lenger avstand på stillesittende mål er det vel ingen tvil om, hvis dekning og ammunisjon er riktig. Det skytes jo på rype med 22. kal på 100 m. Denne ene "pelletsen" er vel 5,56 mm så vidt jeg vet, og utgangshastighet her er vel ca 350 m/s.

Link to comment
Share on other sites

virker som du er en ivrig jeger wolfhunter, men litt uerfaren. Om du hører på råd fra folk her inne blir du helt sikkert en god og human jeger :)

 

Stå på og prøve jakte humant, det er det gøyeste!! :)

 

 

Wolfhunter: Hør på Dalla og andre her inne - tren på blink ikke på vilt. Med dine 17 år har mange her jaktet siden før du ble født. (jeg går ut fra du ikke har oppdatert profilen din). 8)

 

I flere av de situasjonene du beskriver lurer jeg på hvor mentoren di er, du har ikke lov å gå alene :lol:

 

Hvis han har jegerprøven har han absolutt lov å gå på småviltjakt med selververvet hagle! er selv 16 år og har både prøve og egen hagle. men det med hold er drøyt..

Link to comment
Share on other sites

En god huskeregel:

Er du usikker er du sikker!

 

Det er bedre å angre på et skudd som er holdt igjen, enn et som er skutt...

Jeg for min del har det ikke noe godt med meg selv etter skadeskyting. Aldri noe trivelig å lete etter skadet vilt du vet har det vondt, og som du faktisk risikerer å ikke finne igjen. Dessverre er det utrolig fort gjort å skadeskyte, og vi skal være glade for at det ikke blir satt tall på hvor mange fugler som blir skadeskutt hvert år. Da hadde vi fuglejegere blitt stilt i et stygt lys i media...

Link to comment
Share on other sites

Skjøt ei rype i helga i ei serdeles bratt li, det var tre ryper som lettet, den ene datt. de to andre gjorde en sving og kom tilbake på ca. 25 meters hold, men siden det var så bratt og så mye kratt nedi sida der holdt jeg igjen skuddet. hadde ALDRI funnet den igjen hvis jeg hadde skutt. dette var på støkkjakt.

 

Bare som et eksempel på hvordan man bør anse enhver situasjon...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har skutt ærfugl og kvinand på ca. 70m med saga steel heavy 2'ere og rc steel 2'ere.

 

Grunnen er at jeg ble forbanna siden vi satt og frøs og ingenting kom på hold (ja vet det er veldig dumt, men har kun gjort det 3 ganger og det har falt fugl 2 av dem).

Link to comment
Share on other sites

Vel jeg har en arbedis kollega, og HAN har "mange" kammerater han :!::!: . I tillegg kan han ikke uttale R

 

Som fortalt:

-Jeg hay en kammejat, han vay så god, skøyt skogen helt tom. vakke en tjost i mils omkjets. Faktisk vaj det ikke en eneste fugl igjen. Da vinten kom, gikk han med hagle på toppjakt. Han bjant av fra hofta, og felte tiuj på 400 meter med en avkappa hagle :mrgreen::shock::shock::shock:

 

Fantastiske historier.

 

Hadde også en kammerat som hadde en gammel påhenger. Viste ikke hvor gammel den var, men den var ved fyrt :lol::lol:

 

Lo sa jeg grein :mrgreen:

 

Litt OT in a crazy world :wink:

Link to comment
Share on other sites

At hevi shot og wingmaster er meget gode patroner er det ikke tvil om, og en kan nok strekke holdene litt lengre, men er det ikke bedre og holde seg til normalen og heller øke sikkerhets marginen mer.

 

Vært borti selvladet haggle ammo med større gjenomslags kraft på 50 meter enn de beste bly patronene hadde på 30. Her var det brukt en spesial choke og tungstens haggl.

 

Det gikk en tråd om dette i fjor vinter også.

 

viewtopic.php?f=18&t=11639&start=40

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...