Jump to content

hva er det lengste holdet for ei hagle?


PederR

Recommended Posts

hallo

har noen spørsmål angående hold med hagle. har selv skutt fugl på over 60m og skutt en rev på 35 m.

vet folk sier hold deg innenfor 30 m men hva hvis det du skyter på kommer på 40 m skal du bare holde igjen skuddet da eller?

og hva er det lengste/korteste du har skutt vilt med hagle?

det lengste jeg har skutt på er godt over 60 m og det korteste er helt inntil pipa.

håper på en litt saklig tråd og ikke slike kan loverket bedre en deg og bedrevitere :!:

ellers prat om haglehold og haglepatroner her.

bruker foresten kun blackcloud da bismuth kun har ført til skadeskyting :!:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvilket hold jeg skyter på kommer an på hvilken patron jeg bruker, hvilken trangboring jeg bruker og hva jeg skyter på.

Det lengste holdet jeg har skutt på er 50m. Dette var ei måke skutt med remington wingmaster som er en utrolig god, men utrolig dyr patron. Korteste holdet var også ei måke, men den ble skutt med leirdueammo på 2m. Fjæra fløy kan du si :mrgreen: Vanligvis holder jeg meg til 35m og under. Dette fordi jeg jakter mest sjøfugl og de ofte kommer i en sinnssyk fart om de har medvind. Det gjør det vanskelig å beregne foranhold. I tillegg er sjøfugl (tenker da ender, skarv, ærfugl..) litt hardskutte.

 

Ikke rart du får skadeskytinger når du bruker blackcloud på 0,06 km...

Link to comment
Share on other sites

Jeg drar ikke holdene utover 30 meter, da jeg syntes det går på respekten for viltet. Man skal, iallefall i mine øyne, ikke skyte om sannsynligheten for skadeskyting blir uforholdsmessig stor. Det samme gjelder kloss hold.. Ville aldri skutt ihjel en fugl jeg lett får tak i med hendene, da ødeleggelsen blir alt for stor og det viser liten eller ingen respekt for viltet. (tenker her på påskutt vilt som skal avlives) Korteste holdet jeg har skutt på uskadd vilt på var vel en orrhane som kom stupende rett på meg, den fikk haglskura på 4-5meters avstand.

 

Kjenner ikke ballistikken til hagl så godt at jeg kan si noe om drepeevnen på lengre avstander, men med såpass lav egenvekt som hvert individuelle hagl har så vil drepeevnen falle raskt ettersom avstanden stiger. Selvsagt kan man ha flaks og få et hagl eller to til å penetrere nok til å være dødelig også på lange avstander, men syntes ikke det er noe å satse på.

 

Et skudd som holdes igjen er aldri feil! Heller unngå å skyte en gang, enn å skadeskyte unødvendig.

 

Det var min mening om temaet. :)

Link to comment
Share on other sites

Har hengt tomme, ehh vannfylte ølbokser opp i trærne, sånn med passelig avstand, målte opp og skjøt med sånn vanlig rypepatron. Etter det konkluderte jeg med at ca 25-30 m går nok, men utover det, er det fort tvilsomt, iallefall med hagla mi. Fort gjort at "vitale deler" ikke blir truffet, en Rem 870, husker ikke trangboringa jeg hadde på plass da, så kommer nok til å kjøre samme eksperimentet i år.... Av og til så er det greit å være formann (eller var det kasserer jeg er valgt til..?) i KMF, (KortidsMindeForæningen), fører til at enkelte greie eksperimenter må gjentas. Verre er det når jeg dukker opp hos tannlegen på tirsdagen to uker etter hverandre... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ikke rart du får skadeskytinger når du bruker blackcloud på 0,06 km..

 

nja. har da kun skutt på fugl på over 50 m to ganger da. ene ganga var da den alt var påskutt og prøvde å ta seg inn i sivet og andre ganga da skøt jeg på en som jeg viste skulle bli bom men den stupte som en stein.

bishmuthen har kun ført til skadeskyting. og da har jeg skutt på fra 10-20 m med 1/2 og full trangboring. blackclouden bruker heg kun 1/2 trangboring fordi det gir best skuddbilde i hagla mi.

Link to comment
Share on other sites

Du høres ikke ut som den erfarne jeger, å skyte slik du gjør er i allefall ikke human jakt, slik jeg har lært. En god skytter skadeskyter ikke, nesten uansett hvilken ammo man bruker! Jeg mener at viltet skal ha en sjanse til å kunne stikke av, å begynne å skyte på disse holdene er bare ren og skjær tull!

 

lykke til med å bli en moden jeger! :)

Link to comment
Share on other sites

prøve!

hvis ikke hadde jeg kammerat som skøt rett etterpå så anda var igrunn sunnsmadra. men han stod enda nærmere da.

men jeg hadde en fulltreffer så det sang etter. men han som stod å så på sa at jeg hadde en fulltreffer. men da vi kom fram var det 2 ender som var der istellefor 1. han hadde skutt en som kom nærmere land. men han kammeraten som stod bak meg å så skuddet var bare mektig imponert.

Link to comment
Share on other sites

Dette høres jo helt sykt ut, det du skriver Wolfhunter :o

 

Skyter skudd du "vet" du bommer, bruker stål på 60m (skyter i det hele tatt), og så skadeskyter du på 10m+?

Jeg har selv skutt på 50m, men det var et engangstilfelle med Remington wingmaster på en måke.

Døde på flekken, men selvfølgelig var ikke dette et sikkert skudd og jeg burde visst bedre.

 

Jakt er så utrolig mye gøyere når den utøves humant!

Link to comment
Share on other sites

hørtes heller ikke helt trygt ut, wolfhunter skyter et skudd etter en and, som også en kompis av han kan skyte på som står mye nærmere? mulig jeg ikke helt skjønner tegningen da...

 

dalla. kammeraten min stod bak skog og en diger hau. så vi skøt trygt! og så fløy anda rett ut og han sa hvor han stod og da hadde vi klarert ut hvor vi kunne skyte og ikke skyte så vi jakter trygt!

 

 

 

skyter mest på fugl mellom 20-40 m da. men under 20 m så er jeg helt udugelig men fra 20-40 m og på noen sjangser må man da ta. men over 50 m blir ikke så mye av. mest hvis det er noe som er skadeskutt

Link to comment
Share on other sites

Var på fjellet for noen uker siden. og fikk da ravn inn på noe godt jeg hadde lagt ut til mikkel(gammel mat fra hytta) . hadde mulighet på den med hagla men litt sein reaksjon fra meg og litt nøling pga langt hold( fikk en følelse av at 27skritt var i lengste hold for min cal 16 hagle, og fikk ikke brukt rifla på den) på hagla. har bismuth på 3,1mm som største hagl. var dette rett av meg å mene? Har to haglpatroner fra eley. begge med 3,1mm og 32g hagl. men en er nr 4 og den andre nr 5. ene er bismuth forest og den andre er Alphamax. hva er forskjellen? (Kanskje litt OT men spør alikevel)

 

60m med hagle?? hadde blitt meget skeptisk selv på 40 m jeg. selv på stillesittende rype.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg forstår det så er du så elendig å skyte at du bare bommer på korte hold pga. hagelsørpa ikke er blitt stor nok, men når avstanden øker så øker også diameteren på sørpa og du treffer.

Hva med å trene litt mer. Eller bare skyte på langhold. Det virker som om stålhagl er tingen på litt lange hold.

Link to comment
Share on other sites

noen sjangser må man da ta

Dette blir helt feil i mine øyne. Jakt og det å ta sjanser har ikke noe sammen å gjøre. Kjenner det går litt kaldt nedover ryggen her jeg sitter. En som jakter ved å ta sjanser, hadde iallefall ikke jeg frivillig blitt med ut i skogen. 8) Har ikke noe lyst til å moralisere, men kjenner det er vanskelig la være.

 

Om du ikke treffer på korte hold, så øv mer på det. Leirduebane og kjappe skudd er kanskje stikkord? Så kan du trene på det å la vilt gå videre i samme slengen. Det er en viktig del av det å være jeger det også, tåle å se noe uten å skyte på det. Og vær så snill; respekter viltet! Småvilt er like dyrebart som storvilt, husk det!

 

Edit: rettet en par skrivefeil.

Link to comment
Share on other sites

Synes igrunnen ikke han kommer med bortforklaringer, men dere kommer med PIRK. Hvis han i detalj skal ordlegge seg slik at dere skal få et 100% bilde, så tar det fem sider. Det er ikke alltid like lett å ordlegge seg skriftlig, og jeg setter pris på at du skriver ærlig. Jeg har 30 års erfaring fra praktisk jakt med hagle og rifle på en rekke arter, og jeg skjønnte utmerket hva han mente. At det var sikker jakt er jeg ikke i tvil om.

De som skyter mer enn 50% treff på jakt med hagle på fugl skal jeg like å møte :!: Det er gjort endel statistikker på det der, og de er ganske "skremmende" for å si det mildt hvis en skal moralisere haglejakt

 

Fortsett du wolfhunter med å jakte. Mye jakting er det eneste som gir erfaring. En lærer så lenge en lever. Ta et søk på forumet. Det er mye skrevet om hagl og dekning på forskjellige hold

Link to comment
Share on other sites

Fordi du ikke gidder ja.. Ikke fordi du anser situasjonen som uforsvarlig?

begge deler. enten så har ikke bikkja reist dem opp ellers kommer dem over og da tørrtrener jeg bare ved å følge fuglen.

de som bikkja tar ut enten i stålos under ett tre eller stand så skyter jeg.

Link to comment
Share on other sites

@wolfhunter: Enda godt det da. :)

 

Uheldig ordlegging i en stresset situasjon kan sikkert forklare litt utydelig forklarte jaktsituasjoner, så det bryr jeg meg ikke om her.

Poenget var skyteavstander med hagle, og det ser ut som om det er en realtivt gjengs oppfattelse hittil om at hold over 30 meter ikke kan kalles forsvarlige. Det er sikkert en grunn til at flertallet mener det! :wink:

Link to comment
Share on other sites

For å finne lengste forsvalige hold med hagle må du prøveskyte med DIN hagle og den ammoen du skal bruke ( ev prøv flere typer).

 

Prøv både mot papp for å se spredning og mot kompakte mål for å se intrenging.

 

Da finner DU DItt lengste hold.

 

Har forøvrig en kamerat som gjenomskyter voksen rev med vinterpels på 45 meter. Og han jakter mye rev.

Link to comment
Share on other sites

[...]De som skyter mer enn 50% treff på jakt med hagle på fugl skal jeg like å møte [...]

Siden du tok opp "pirk"....

Jeg hadde godt over 50% treff med hagle på fugl sist sesong, hemmeligheten bak det er å utelukkende skyte på svømmende/sittende fugl på fornuftige avstander og la alle flygende fugler fly i fred :mrgreen:

 

Edit: I år har jeg fått trent mer, og kommer nok til å skyte på flygende fugl også. Så da kommer jeg nok ned der under 50% som alle andre igjen jeg og...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

noen sjangser må man da ta

Dette blir helt feil i mine øyne. Jakt og det å ta sjanser har ikke noe sammen å gjøre. Kjenner det går litt kaldt nedover ryggen her jeg sitter. En som jakter ved å ta sjanser, hadde iallefall ikke jeg frivillig blitt med ut i skogen. 8) Har ikke noe lyst til å moralisere, men kjenner det er vanskelig la være.

 

 

 

Edit: rettet en par skrivefeil.

 

Vil gjerne se den jegeren som kan påstå at han ikke tar sjanser på jakt... hver gang du løfter hagla for å løsne et skudd tar du en sjanse, ikke en eneste jeger kan påstå at han har treffer på hvert skudd. du kan bomme i den mest sikre "treffsitusjonen" du noen gang har vært i!

 

SÅ DET SÅ!

Link to comment
Share on other sites

@Primer: Da er vi tilbake på pirk, igjen. Følte det unødvendig å spesifisere at jeg da selvsagt prater om det å skyte på lange hold med hagle, som vi tross alt prater om i denne tråden. Fluktskudd på fugl vil jo alltid være å ta en sjanse, men om man i tillegg skal begynne å dra holdet helt ut på 50 meter og sjanse på at det er igjen nok futt i haglene til å drepe.....Ja, regner med at du skjønner hva jeg mener og bare ville pirke litt.

Link to comment
Share on other sites

 

 

skyter mest på fugl mellom 20-40 m da. men under 20 m så er jeg helt udugelig men fra 20-40 m og på noen sjangser må man da ta. men over 50 m blir ikke så mye av. mest hvis det er noe som er skadeskutt

 

Skal ikke kaste opp noen lerduer da? :D

 

Skjøt mot ei skjære på 400 meter en gang, men da var visst spredningen for stor og anslag for lite. :roll:

 

Vil si 400 meter er i det lengste laget for hagle :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er nøye med å ikke skyte på for lange hold. Men onkelen min derimot :roll:

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sett ham skyte på 50-60 meter+ , og treffe! :shock: Har sett hvertfall tre ganger at rypa har dødd av 1 (ett!) hagl som traff i hodet på rypa. og jeg har sikkert sett 100 ganger da rypa ikke datt i det hele tatt. Så ikke avfyr slike skudd. jeg vil si at maksimal skyteavstand for hagle er 40 meter, så lenge du kjenner våpenet/ammoen godt nok, og bruker full trangboring. Men for "alminnelige" jegere under normale forhold bør 30 meter være greit å forholde seg til.

 

Det var vel en tråd her for en stund siden om en som skjøt rev på 90 meter, da han ladet hagle-ammoen selv. han fikk vistnok gode skuddbilder på den avstanden :shock:

Mener å huske at han tok bilde av den skutte reven på åstedet, der kunne man tydelig se hvor tett haglene hadde truffet (i snø) på den avstanden.

Link to comment
Share on other sites

Lengste skuddhold for hagle er 30 m. Dette vet jo alle gutter og jenter. Greit å holde seg til 25 meter også. Over dette blir det fort lite humant, som vi alle er opptatt av. For meg virker argumentene og uttalelsene som penisforlengere. Det er ikke greit å skyte småvilt på 40+ meter, og det bør alle Kammer medlemmer være klar over.

Link to comment
Share on other sites

Holder meg under 30meter jeg.

Men har skutt en og annen hare på opptil 35m, og da har den ikke flyttet seg mer enn 20m etter skuddet og ligget død.

Stål bruker jeg kun på and, due, og gås, da det ikke er trer eller stein i vegen som haglene kan treffe og komme tilbake fra. Og når jeg bruker stål så holder jeg meg til 20m såfremt ikke fuglen er påskutt fra før.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...