Jump to content

hva er det lengste holdet for ei hagle?


PederR

Recommended Posts

Har også selv ladet haglpatroner som gir mer en god nok effekt på 50m hold.

Men spredningen var litt i største laget, en kråke kunne lett ha kommet seg gjennom om den var heldig.

Og jeg får problemer med å beregne foranhold på 50m, så det blir uaktuelt å skyte på slike hold. Men er litt greit å vite at den funker på slike avstander i tilfelle man har en skadeskutt fugl flyvende rett utenfor 30-35m, da tar jeg risken.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Syntes det er veldig rart at noen sier at "jeg skyter aldri på mer en 25m med stål, og holder meg til 30 max 35 med vismuth" etc.

 

Hvordan klarer man å bedømme avstand så nøyaktig på en fugl som kommer flyvende?

Veldig lett å feilbedømme når fuglen sees mot himmelen nedenfra.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan klarer man å bedømme avstand så nøyaktig på en fugl som kommer flyvende?
Med stor vanskelighet
Veldig lett å feilbedømme når fuglen sees mot himmelen nedenfra.
Bingo. Derfor sverger jeg til maks anslått avstand på ~25m for stål og ~30-35m for bedre haglmaterialer. På den måten har man en viss sikkerhetsmargin i forhold til den virkelige avstanden
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kommer det en rev på 40 meter å du har en 12/76 wingmaster hd i . str 2. så er det bare å dra på. reven detter!

 

45 meter også. men det kommert helt ann på hva slags ammo du bruker. magnum / supermagnum.

 

vanlige 12/70 skudd. ikke mer enn 30 meter.

 

Men jeg har skutt hare på 60 meter med hagle. kall det gjærne flax.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man kronograferer, skyter på papp på den aktuelle avstanden og bruker tunge hagl i en hagle som er egna for å skyte langt med magnumladninger så ser jeg ingen grunn til å ikke kunne krype ørlite over 35 meter :) Min gamle Brno 305 med 76 cm løp og full trangboring felte i alle fall ryper sikkert på godt over det anbefalte 35 meterne hvis man bare lada med rett ammo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en grei regel med stålhagl, greier jeg ikke og slå kråka med bakenden på stokken så er den for langt unna. Er ikke mye klaring fuglene skal ha til tretoppene før man kan spare skuddet ivertfall, fyrte opp noen bokser med tungsten 4er, og den rev opp skikkelig men det koster mer enn det smaker om man skyter på kråke ivertfall. (jada vet at kråka smaker ok, men dette er søppelfylling kråke)

Link to comment
Share on other sites

Sikkert samme tullet som om riflehold.

 

Vi bør vell ikke foreslå at en førstegangsjeger og våpeneier skal skyte på løpende elg på 300m etter 30 treningsskudd og 5 prøveskudd ?

Likeledes står det vell beskrevet at hagleskyting ikke bør konkurrere med drepe effekten til riflehold (70-100m)!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at mange av oss (de fleste, meg selv innlkudert) bør øve mere på avstandsbedømmelse. Hver gang man er i skauen eller fjellet. "Hvor langt er det til den steinen"? 25m? Og så skritte opp og se hvor feil man tok. De fleste av oss feilbedømmer, og tror det er kortere enn det det er i virkligheten.

 

Også spesielt hvis man står på en høyde, ser ned over et søkk og over på motsatt høyde. Da tror man det er kortere enn det det er.

 

Jeg har selv gjort kjempefeilvurdering i kampens hete, åpnet ild mot en rype, trodde det var maks 35m, men skrittet opp, og det var 50. Heldigvis døde rypa. Jeg brukte bly nr 6, og 1/2 trangboring. Og dette var før 2005, så er det sagt. Jeg mener den dag i dag at det var mest flaks. Øver man mye på avstandsbedømmelse, så blir man flinkere til å vite når man skal holde igjen skudd.

Si hva du vil, men det er bedre å holde igjen skudd enn å skyte en gang for mye! Spesielt med såkalt "miljøammo".

Jeg forstår det ikke, myndighetene vil ha slutt på skadeskyting, og så forbyr de blyammo. Kan de ikke bestemme seg?

Link to comment
Share on other sites

eg har ikke tall på alle gangene eg har skutt hare,fugl på 35-40m med hagla. 1/4 og 3/4 boring. det som har skjedd er jo at orren letter med et brak og når eg instinktivt får rette siktebildet og løser skudd,da har eg trodd det var rundt 30 meter,men når man steger opp så er det lengre... god drep og lite skadeskyting til nå kan jo være fordi jeg bruker tungsten (såkalt myk blyerstatter) jeg bruker us5 på blanda jakt. fikk meg en overaskelse når eg pr nyhagla mi den har back bored løp som teoretisk sk gi finere sk bilder. den har 70mm kammer i stedet for 76 som andre hagla har. den obligatoriske papirtesten og inntr testen på finer ble utført. samme borring avst etc,og klarer ikke se forskjell i inntrengning, men nybørsa sette jevnere bilder tross 6mm kortere patron og mindre anntall haggel. prøven var gjort med us 5. vet jo at man må prøve mer for å påstå noe,men eg kommer til å jakte mer med 70mm ammo fremover nå.

Link to comment
Share on other sites

Etter en godt oppvarmet start begynner tråden å bli lesverdig.

I min erfaring er det veldig mange som ikke sjekker treffbilder i det hele tatt, eller som "gjorde det engang" I hvertfall ikke med denne LOTen patroner, og kanskje ikke engang med samme merke? Da vet man fint lite, og 30 anslåtte meter er en god egenbegrensning.

 

Ildsjelene som årvisst testskyter, og gjerne lader selv er naturligvis i en helt annen kategori, de vet hva våpen/patron/skytter står for. Da er det kun avstandsbedømmelse det står på.

Som flere har sagt er det vanskelig. Særlig ved jaktformer som ikke gir referansepunkter.

Etter at jeg fikk meg avstandsmåler, har jeg begynt å anse denne for mit viktigste jaktredskap, hagla innkludert :D

Selv fugl varierer i størrelse, og med høy puls og liten tid til vurdering... Jeg holder igjen flere skudd enn jeg slipper. Trener ikke nok lenger, og det må jeg ta konsekvensen av.

 

Skadefrekvensen min er noe høyere enn skuddfrekvensen, siden jeg gjerne avgir oppfølgingsskudd når fuglen ikke blir liggende. Hadde en and i høst som jeg ikke klarte å finne igjen. Ingen god følelse nei..

 

I min pureste ungdom var jeg ikke endel av noe skikelig jaktmiljø, og måtte lære av endel egne feil. Det er fro lengst slutt på å eksperimentere med skuddhold på vilt. Det er det Gud ga oss Leirduer til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kommer det en rev på 40 meter å du har en 12/76 wingmaster hd i . str 2. så er det bare å dra på. reven detter!

 

45 meter også. men det kommert helt ann på hva slags ammo du bruker. magnum / supermagnum.

 

vanlige 12/70 skudd. ikke mer enn 30 meter.

 

Men jeg har skutt hare på 60 meter med hagle. kall det gjærne flax.

 

KOMBI.

 

Kall meg gjærne idiot. Men er lov å gjøre feil.

Link to comment
Share on other sites

Kommer det en rev på 40 meter å du har en 12/76 wingmaster hd i . str 2. så er det bare å dra på. reven detter!

 

45 meter også. men det kommert helt ann på hva slags ammo du bruker. magnum / supermagnum.

 

vanlige 12/70 skudd. ikke mer enn 30 meter.

 

Men jeg har skutt hare på 60 meter med hagle. kall det gjærne flax.

etter å ha prøveskutt div tester som tidl ref i tråden så er eg ikke så sikker lenger på om man kan plusse på 10-15m på skuddhold mellom 12/70 og 12/76. personlig tviler eg på at det er så stor forskjell... men det er vel en annen tråd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

skyteavstand med hagle bør ikke være over 30 meter. Da har du noen meter å gå på, hvis de feilberegner med noen meter. Tren avstansbedømmelse i den type terreng du jakter(skogen, fjellet, sjøen eller på åkeren) Du kan tro det er 30 meter, men i virkeligheten er det 50 meter. selv ser jeg at treffprosenter er høyest fra 15 m og opp til 25 meter. jeg har blitt flinkere med å holde igjen skudd, enn da jeg var yngre... :

Link to comment
Share on other sites

Låner bare denne tråden litt, fordet at det hadde vert unødvendig å lage et nytt emne om dette her tror jeg.

 

Er Remington Wingmaster 12/70-4 36 gr brukenes på ravn/kråkre/nøtteskrike/skjære? Jeg skal selvfølgelig forholde meg til 30 meters avstand :)

Link to comment
Share on other sites

Det er flott :) tror jeg bruker det på kråke og skjære og så blir det mindre sjangser for skade skyting :) Selv om jeg er ung og ikke har jaktet så mye er skade skyting noe jeg vill unngå for en hver pris!

 

Edit: skrivefeil.

Link to comment
Share on other sites

Ok :) Kanskje jeg drar med meg to typer ammo ut i skogen da! Bor i et byggefelt men pappa har en svær eiendom ute på landet(kallestad) som jeg får lov til å skyte på, egentlig drømme stedet kommer skjor,ravn,og kråker hele tiden fra alle kanter og jeg hører de bestandig. Jeg var og observerte rutene deres (jeg har lest alle sidene på kråkejakte 10/11 så det har gitt meg mye hjelp pga. jeg er en fersk jakter) og så oppdaget jeg at det var to småe "daler" der han har eiendommen som er helt perfekt og sitte ned i. Så no må jeg bare vente til jeg er 16 år sånn at jeg kan søke om våpen :S

Link to comment
Share on other sites

Patronen du nevner er bedre egnet til rev, rådyr og gaupe. Wingmaster i nr 4 tilsvarer omtrent US 2 i bly, og det vil de fleste være enig i at er alt for grovt til slik fugl.

 

Du får samme patronen i nr 6 også. Den burde være bortimot perfekt på ravn og kråke, hvis du er villig til å betale det de koster.

 

Hvis du prøveskyter disse patronene på forskjellige avstander, skal du ikke se bort i fra at du kan skyte på vesentlig lengre hold enn 30 meter med disse patronene. De skyter som regel TRANGT!

Link to comment
Share on other sites

"vesentlig lengre hold enn 30 meter",-- Er likevel for langt (uansett type haggel). Det er ikke mange som behersker skyting over 35m. "foran-hold" og andre faktorer spiller inn.- Hagla er et kortholdsvåper...la bli med det. Å skyte på fugl (eller annet),overstigende 35m er uanstendig/uansvarlig oppførsel, om man vil kalle seg jeger.- Prøv å skyte leirduver på 35-40 meter, så får du en overaskning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...