Jump to content

Kudos til Rogne Våpen!


seawolf

Recommended Posts

Har hatt litt problemer med min Ruger M77 / 35 Whelen i det siste med enkelte "uforklarlige" klikk.

Hadde mistanke om at det skyldtes tennstempelfjæra, og bestillte ny fra Brownell.

Tok kontakt med børsemaker Kay-Rune Hansen hos Rogne Våpen på Heimdal og spurte om det var mulighet å smette imellom for å få byttet den før hjortejakta.

 

Positivt svar, og etter to dager var den klar til henting.

I tillegg til å bytte fjær hadde han også justert tennnåla da den ikke traff sentrisk i hetta.

Dette kunne også være en årsak til enkelt klikk sa han, derfor ble den også justert.

 

Flott service, hyggelige mennesker og flinke fagfolk hos Rogne Våpen :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Har vært innom Rogne flere ganger og min personlige erfaring er at hvis du skal handle er alt gull og grønne skoger, hvis ikke er det grei nok service. Har ikke brukt verkstedet så det kan jeg ikke uttale meg om. Men Rogne er etter min mening grisedyr!!!! Spurte om pris på demper og gjenging av 3 løp i vinter og det var en prisforskjell på 4000,- i forhold til der jobben ble gjort. :roll: Ergo så bruker jeg ikke Rogne.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp fått tilbake min CZ527 etter at Rogne har tilpasset og søylebeddet en KKC stokk (de måtte frese ut en "blank", ferdigstokk finnes ikke). Meget pent arbeid, veldig fornøyd.

Har også fått gjenget opp til demper, pluss handlet våpen der, og har fått god service og er godt fornøyd.

Kjempe å ha en så bra børsemaker kun en liten svipptur hjemmefra.

 

Mtp på priser, det er kanskje et resultat av "supply and demand", de virker å være godt belagt med arbeid store deler av året. Det er uansett sunt å shoppe litt rundt, men for meg så teller det at de faktisk har en greit utstyrt butikk og ligger nære meg veldig mye og da betaler jeg litt ekstra for det. Men det er meg.

Link to comment
Share on other sites

Haha, er det ikke vanlig med lærfrakk og nagler?

 

Nei, jeg må faktisk få skryte på meg at jeg ikke har det, greit nok, tusler ikke rundt i byen med Norrøna dressen min liksom. Men rogner har jo en disk på hver side, går jeg og titter på klær, tusler han over til den andre siden, for å følge med.

 

Lov til å passe på butikken sin, men det får være måte på :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg jobber i butikk selv, og i dag spurte jeg en narkis når han dro, om jeg kunne få se i baggen hans. Fordi han hadde den åpen, brukte en time i butikken og var flink til å ta med seg baggen. Gløtta bare så vidt, og så ingenting som hørte til oss. Beklaget at jeg spurte, men forklarte saken og han synts at det var helt greit, Men å "smugtitte" og følge etter vanlige folk, det blir for dumt. Og med så mange leverandører her ute, er slike småting nok for meg, at jeg går til noen andre :)

Link to comment
Share on other sites

Sier meg enig med enkelte over her. Om man legger igjen noen lapper der er tonen hyggelig og svarene fine. Om ikke, så er det omtrent så man må dra orda ut av han (Rogne sjøl, har ikke snakket med noen andre)

 

Dette gir meg veldig lite lyst til å dra dit, prisene er også skyhøye i forhold til andre. (spurte en gang om han kunne matche axel bruun på pris på en tikka t3, når han fikk høre prisen ble han omtrent sur, det var han ikke interessert i sa han) Den kostet xxxx, og dett var dett.. fikk jeg høre.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ubetinget ros til Rogne Våpen for hyggelig, god og ikke minst effektiv service. Som jeg skrev i en annen tråd ble jeg irritert fordi et firma ikke ringte tilbake etter at de hadde lovet det. Ringte til Rogne og etter, litt fram og tilbake før jeg fikk bestemt meg for hva jeg skulle ha, mailutvekslinger med Rogne der jeg fikk gode råd fra ham bestillte jeg på torsdag sikte og montasjer, fikk mail tilbake med kontonummer og totalsum, overførte pengene utpå dagen torsdag. Fredag ble pakken sendt og i dag kom den i posten. Når man bor i Finnmark er slikt ultraraskt !

 

Slik jeg har møtt mannen er han en hyggelig type som vet hva han holder på med. De som bare ser på pris glemmer at Rogne har endel merutgifter som rene nettbutikker og de store kjedene ikke har. Rogna har fagkunnskap som du ikke finner i de fleste rene nettbutikker, og han har et dyrere lager enn de store kjedene og nettbutikkene. Han må ligge inne med visse saker som kanskje kun selges hvert annet år for å kunne gi service. De store kjedene har enten en på et sentrallager eller som 99% av alle nettbutikker har de ikke saken på lager i det hele tatt. Fagkunnskap og servicenivå er faktisk noe man må betale litt for, og det kan være meget vel anvendte penger ved at man kan unngå bomkjøp !

 

Kommer nok til å handle mere hos Rogne. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

(spurte en gang om han kunne matche axel bruun på pris på en tikka t3, når han fikk høre prisen ble han omtrent sur, det var han ikke interessert i sa han) Den kostet xxxx, og dett var dett.. fikk jeg høre.

 

Synes det er greit det jeg da, varen koster det den koster; kunden får service og en forhandler med utvalg som er der neste høst også.

Men ja, Rogne er ikke akkurat billigst i byen-kanskje fordi de har børsemaker og litt annet en Norma Elite i 3 kaliber i hyllene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker børsemaker på Stjørdal. Har fått priser fra Rogne på div jobber, og når jeg har hørt med Buhaug på Stjørdal har han tatt ca halve prisen hver gang, med strålende resultat. Her om dagen var jeg innom Rogne for å høre på pris på gevær. Slet også med å få særlig hjelp, selv om jeg var eneste kunde. Var innom XXL etterpå, og kom ut med en veldig mye lavere pris. Folk får gjerne betale langt høyere pris til Rogne, men det gjør ikke jeg. Så bra er ikke servicen(synes jeg).

Link to comment
Share on other sites

Kommer du nordfra tar det 17min med bil fra omkjøringsveien til Buvika. Ytterligere 5min og du er i Børsa. :)

Det er da vel ikke noe langt for en nordlending? :P

 

 

Jo når du kommer med fly og tar flybussen inn til byen. 17 min med taxi hver vei blir ikke billig! Da er det mye enklere å ta bussen opp til Rogne. Blir sikker mye billigere også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Mitt første møte med Rogne Våpen var i 2005, da jeg var innom med ei hagle for å høre om den kunne spise stålhagl. Hagla var en eldre sideligger, som jeg hadde arvet av fatter'n. Et realt bruksvåpen. Det som gjorde den litt spesiell for meg, var at fatter'n selv hadde tilpasset kolben på den med forhøyet kinnstykke av eik og en forlenget rekylkappe. Dette måtte til, da både jeg og opphavet mitt måler to meter i strømpelesten. Hagla passet meg perfekt, og jeg traff stort sett alt jeg pekte på. Jeg var glad i den hagla, og den bar på mange gode minner fra fatter'n og oppveksten min. Jeg ønsket derfor å fortsette å bruke våpenet etter blyforbudet var innført, uten å være redd for at det skulle eksplodere i trynet på meg.

 

Jeg legger våpenkofferten på disken, og åpner lokket. Gubben bak disken, Svein, bøyer seg fremover, og tar en rask titt på jernet. Beskjeden jeg fikk, husker jeg ordrett den dag i dag. «Dette er ei gammel verdiløs russisk hagle. En Star. Denne må du ikke finne på å skyte bly i.» Greit nok, tenkte jeg. Da får den heller henge på veggen. Men så tar fyren en nærmere titt, og kommer med følgende melding: «Forøvrig ser jeg at det er gjort et meget amatørmessig inngrep i kolben på den også, jeg vil være overrasket om du treffer noe som helst med denne her.»

 

En våpensmed med (da) 13 år i gemet burde holdt seg for god til å komme med slike uttalelser. Våpen er for mange mer enn bare et våpen, det representerer også minner og følelser. Dette var første gang jeg gikk slukøret opp vindeltrappa hos Rogne, med en dårlig magefølelse.

 

Det skulle ikke bli den siste.

 

Mitt neste møte med denne butikken kom et par år senere, i 2007 da jeg ville gjenge løpet på pistolen min. En Ruger MK2. Man skulle tro det var grei skuring, men ikke hos Rogne Våpen... Responsen jeg fikk var en helt annen enn jeg hadde forventet. Han regelrett skjelte meg ut, og gjorde det klinkende klart at det fantes ikke noe som helst aktverdig formål som skulle tilsi at jeg kunne montere lyddemper på et håndvåpen. Jeg fikk klar beskjed om at det kunne jeg bare slå fra meg med én gang, gjenger på en pistol var det bare å glemme...

 

...du kan tro jeg ble satt ut. Jeg har sett mange håndvåpen med demper i Norge. Det er absolutt ikke noen ulovlighet. Dette var altså andre gang jeg gikk slukøret opp vindeltrappa hos Rogne Våpen.

 

Det skulle ta mange år før jeg satte min fot nede i kjelleren hos Rogne igjen. Det skjedde faktisk ikke før seks år senere, i desember 2013. Jeg måtte innom etter en julegave til en kompis (en flaske «Super 1» - forøvrig en utmerket olje), og kunne konstatere at Håkon var begynt som daglig leder. Jeg har ikke truffet Håkon tidligere selv, men har hørt mye skryt av han og vet at han er utdannet både børse- og verktøymaker. Gleden ble derfor stor da jeg (med en liten klump i magen...) på ny luftet spørsmålet om gjenging, og fikk positiv respons på at det skulle la seg gjøre. Vi hadde en trivelig samtale, og ble enige om at jeg kunne plukke av løpet og komme innom med det.

 

Som sagt, så gjort. Like på nyåret ruslet jeg målbevisst ned trappen, og gledet meg til å se på forskjellige dempere og muligheter. Jeg hadde med et par bilder fra

filmen for å vise hvordan jeg så for meg jobben.

 

Skuffelsen ble stor da jeg kom ned trappen, rundet hjørnet og så «gamlingen sjøl» stå bak disken igjen. Jeg bestemte meg uansett for å prøve, og la pipen på bordet samtidig som jeg viste frem bildene. Gubben nølte, men fisket frem kvitteringsblokka og begynte å notere. Etter en kjapp runde på kalkulatoren kunne han informere om at herligheten ville koste meg 2 030 kr, dette inkluderte da flytting av forsikte (300,-) og dreid gjengebeskytter (380,-). Dersom jeg ønsket serratering på gjengebeskytteren slik som på bildet jeg hadde med, ble det minimum 350kr i tillegg.

 

2 380 kr der altså, med estimert 6 til 8 ukers leveringstid.

 

Mulig det er jeg som er en utålmodig grådigpeis, men dette var dobbelt så store tall som jeg hadde sett for meg. Til sammenligning gjenger ALM piper til 759kr, og selger måldreide, blånerte gjengebeskyttere til 150kr. Jeg var imidlertid på gli, og ønsket bare å få jobben gjort. Jeg takket ja til tilbudet, men sa at jeg da inkludert i prisen kunne tenke meg at de blånerer det slitte forsiktet mitt med det samme de tar gjengebeskytteren. I kjent stil, surnet gubben bak disken umiddelbart og sa at det da ville bli ytterligere tillegg i prisen.

 

Løpet ble sporenstreks med hjem igjen og jeg har gått opp den jævla vindeltrappa der for siste gang. Jeg tviler ikke et sekund på at både Håkon og Kay-Rune er trivelige og meget dyktige børsemakere, men med slike leveringstider og en sur gammel kujon som går igjen i lokalene er det uaktuelt for meg med slike priser.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mitt faderlige opphav er innom fra tid til annen (og det er en kjøretur på et par-tre timer!), og han har da aldri annet enn skryt. Men nå skal det sies at for hans del går det mest i klassiske langvåpen, og dempere blir forbudt den dagen han tar over. Så forespørslene blir vel ikke de samme akkurat...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hørte om en som ville kjøpe våpen der.....men måtte betale på forskudd. .....før våpnet ble bestilt!!

Og det hos en butikk som har 100 våpen hengende på veggen, han kunne ikke tro hva han hørte.

Han kan se langt etter den handelen, vedkommede misslikte å føle seg"upålitelig" men han hjalp jo konkurrenten med ett salg :lol:

Link to comment
Share on other sites

I motsetning til hva noen har hørt, baserer jeg mine utsagn på det jeg selv har opplevd.

Var innom der på tirsdag og kjøpte litt ladekomponenter.

Gubben var der (Svein) selv om han nå er blitt pensjonist, og Håkon har overtatt som daglig leder.

Hadde en hyggelig prat, kikket på en Chapuis dobbelrifle i 9,3x74, den nye Mauser M 12 og annet snadder (hadde ingen planer om å kjøpe noe nytt).

 

Jeg skal ikke servere karakteristikker om hverken ledelse eller kunder, men etter å ha vært kunde der i mange år har jeg ennå tilgode å bli dårlig behandlet.

Og jeg har ikke kjøpt noe dyrt og kostbart der, stort sett kuler, krutt og rekvisita, samt fått utført noe børsemakerarbeid.

Ikke de billigste, men av og til er det greit å stikke innom ei skikkelig våpensjappe med flinke børsemakere på bakrommet :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Dro til Rogne med en kompis som skulle kjøpe sin første hagle. Jeg har jaktet med hagle en god stund så har litt peiling. Vi fikk hjelp fra "gammeln" og jeg må bare si at service var elendig. Var flere hagler som han sa passet som jeg så at ikke passet. Han hevdet også at hagla mi (valmet 412s) ikke tåler stålskudd noe den absolutt gjør.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sto ved disken der en gang, hadde med tre børser som det skulle utføres diverse på.

Mens jeg og børsemakeren diskuterte kom det inn en unggutt med kule sko og en god dose kjepphøyhet i steget.

Han gikk bort til eldstemann bak disken, og det første han sa var:

"Nå er jeg så jævlig lei, ingen klarer å fortelle meg åssen jeg skal få en våpenlisens. Kan dere fortelle meg hvordan?"

Jeg holdt på å mumle noe, men tenkte som så at dette har de vel vært borti før. Og jyplingen fikk en høflig og saklig gjennomgang vedrørende erverv av våpen. Jakt og konkurranse og lange våpen og korte våpen. Alt som omhandlet skytesport og jakt med hagle og rifle. Høflig og ordentlig.

Og siste han fikk før han forlot butikken var "Og skal du ha en anbefaling fra en pistolklubb er det nok lurt å legge av seg den holdningen."

Jeg klarte såvidt å holde latteren inne til han var ute av døra.

 

Hvordan tror du han ville beskrevet servicen? Tror du han hadde et fnugg av sjølinnsikt?

 

Kundeservice går begge veier. Og hos Rogne er den på topp for min del i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Rogne er en fin butikk syns jeg, og jeg er absolutt glad for at vi har en butikk på et slikt nivå i Trondheim. På børsemakerarbeid er de i hvert fall veldig flinke etter min erfaring. En kan jo gjerne klage på prisnivå etc. (da sammenligner folk gjerne med XXL osv), men det må en jo ha litt forståelse for iom. at de utvilsomt er en spesialbutikk.

Hadde de ligget nærmere der jeg bor så hadde jeg nok brukt Rogne mer på dag-til-dag ting også, men siden jeg bor på andre siden av byen så er det lett at en går til XXL eller lignende (ABC da de var oppe å gå) for småting som en har bruk for nå og da. På våpen og børsemaker har det imidlertid blitt Rogne en del ganger nå.

 

Har hatt flere positive erfaringer fra Rogne med våpen og børsemakerarbeid, og egentlig bare en negativ erfaring.

Det var når jeg som student og ung jeger hadde blåst av mer enn jeg strengt tatt hadde råd til på ny hagle (Beretta, der gikk mye av sommerjobbinntektene det året), og var litt uheldig med en veldig våt dag i første jaktsesongen min slik at skjeftet svellte opp litt rundt låskassen og topplever kom borti treverket og lagde et merke. Tok med hagla til Rogne senior og lurte på om det var riktig at det var slik og at en ny hagle ikke tålte noe vann. Han var da umiddelbart i forsvarsposisjon og jeg fikk beskjed om at jeg var en tullebukk som hadde latt hagla bli så våt, og her var det ingenting annet å gjøre enn å la hagla tørke opp og se på merket som et bruksmerke, det var i hvert fall ingenting de hadde noe ansvar for...

Dermed var jeg lett duknakket på vei ut (par-og-tjue og nettopp fått passet påskrevet), men ved børsemakerdisken ved utgangen sto Rogne junior. Han ville gjerne se litt på børsa. Dermed fikk jeg råd om å først la børsa stå et par dager, deretter ta av bakskjeftet og la det stå og tørke på et tørt og kjølig sted en uke eller to, skulle også ta av bakkappa. Så skulle jeg ta det fineste sandpapiret jeg hadde og pusse lett ned merket. Til slutt skulle jeg ha på litt av dette sa han (var borte og hentet noe CCL-olje) og polere med håndbaken. Gjenta til det var jevnt med resten av hagla. Oljen trengte jeg jo uansett for å vedlikeholde våpenet sa han. Til slutt skulle jeg også sørge for å olje "innsiden" av skjeftet for å unngå at problemet gjentok seg. Og resultatet ble helt fortreffelig det, ser ikke noe av det i dag, men jeg tenker jo på episoden når jeg er ute med den hagla...

Link to comment
Share on other sites

Var forbi hos Rogne sist jeg var i Trondheim her i vinter. Det ble et noe dyrere besøk enn planlagt, det er så, men jeg skal ikke på noen måte klage på servicen der i gården. Det var senior som hjalp meg og vi fant hverandre i at vi begge setter pris på god kvalitet og gammeldags håndverk på høyt nivå. Det ble en håndlaget pistol/revolverkoffert i mahogni som i utgangspunktet ikke sto på innkjøpslisten. Ikke billig men prisen sto klart i forhold til kvalitet og ikke minst er det noe som nett butikkene ikke har! :D Det blir en trist dag den dagen Rogne stenger dørene!

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet er jeg positivt innstilt til faghandelen.

Jeg har alltid trodd at en var sikret en bedre service hos en børsemaker enn hos en kjedebutikk.

 

Har vært kunde hos Rogne våpen siden tidlig på 90- tallet, og da jeg skulle fornye våpengarderoben i 2011/2012 var det med største selvfølge at jeg gikk til Rogne.

 

Har alltid fått god service (ved kjøp), og derfor også anbefalt andre å gå dit.

 

Også kjøpsprosessen i 2011/2012 gikk veldig greit, synes jeg fikk god hjelp og service, noe som medførte at jeg igjen anbefalte noen kompiser å handle der.

Totalt handlet jeg og mine venner for godt og vel 125.000 kroner i løpet av disse 2 årene.

 

Bl.a. kjøpte jeg ett Blaser 300 WM løp med Hausken demper, ett sett som kostet den nette sum av 18.800 kr.

 

Ved forsøk på innskyting viste det seg at 300 WM’en spredde over hele skiva med demper, men gikk greit uten demper.

Pga jakt og slikt fikk jeg ikke besøkt Rogne Våpen for å klage på dette før ca 4 mnd etter kjøpet, rifla funket greit uten demper.

 

 

Etter hvert fikk jeg da kommet meg til butikken, der møtte jeg Svein (som også hadde solgt meg løpet).

 

Jeg fortalte han om problemet, og lurte på om de kunne sjekke om gjengene var riktig satt og om demperen var ok.

Da tente mannen på alle plugger, og kunne fortelle meg at det kun ble utført utmerket arbeid der i gården, om det var noe feil på børsa var det ene og alene min egen feil!

Men jeg fikk da satt igjen komplett børse med løp og demper slik at de kunne se på det.

 

Det gikk 3.5 mnd før jeg fikk en tekstmelding om at jeg kunne komme å hente børsa mi.

Jeg av gårde, og der traff jeg Svein igjen. Han kunne da fortelle meg at de hadde skutt en del skudd med børsa, og de hadde funnet ut at den spredde mye (noe jeg i grunn visste fra før).

 

Da jeg spurte om de hadde gjort noe med problemet fikk jeg først beskjed om at børsa var utskutt. Da jeg fortalte at den var kjøpt ny hos Rogne, og at den var skutt 138 skudd fra ny til den ble innlevert hos Rogne forandret han mening.

Da kom Svein til at jeg hadde skutt i stykker løpet med hjemmeladd ammo !!

 

Jeg lurte nå litt på om de ikke hadde ett vist ansvar ettersom de hadde solgt meg ett våpen som ikke virket som det skulle fra skudd 1? Men neida, Svein sa at det var ene og alene mitt eget problem, og jeg fikk presentert ei regning på 1380 kr for skudd og arbeid i forbindelse med undersøkelse av børsa.

 

 

Det var siste gangen jeg var hos Rogne Våpen, ikke kommer jeg til å sette mine ben der flere ganger heller. Jeg vet det er adskillig bedre kundeservice hos XXL på Tiller enn det Rogne Våpen presterer.

Godt mulig neste generasjon har bedre kundeservice, men det kommer i hvert fall ike jeg til å sjekke ut, og jeg vil aldri anbefale noen å handle hos Rogne våpen….

 

 

Vel, jeg tok jo med børsa min hjem med uforrettet sak, men det var fortsatt ingen løsning på saken. Gikk til en lokal børsemaker, han fant ingen feil på børsa, så han rådde meg til å sende demperen til Hausken.

 

Ringte Hausken, der traff jeg en trivelig kar på telefon, joda dette hørtes kjent ut sa han, send demperen til oss.

Ca en uke etterpå fikk jeg demperen i retur, demperen hadde blitt boret opp 2 tideler, og har ikke hatt problemer siden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Vil bare løfte denne litt igjen.

 

Kjøpte en spesialpistol av dem nå i høst.

 

Kan ikke si noe annet enn knirkefri handel og flott service. Fikk masse gode svar på telefon og epost.

Pistolen var raskt i Posten, og kom frem som avtalt.

 

Anbefaler gjerne Rogne Våpen og kommer helt sikkert til å gjøre handler der i igjen i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

+1 til Per Arne Vaagsland. Han er den eneste som tillates og skru på mine våpen og han er også en meget hyggelig fyr og handle med.

 

I tillegg så har han sans for fine gamle klassiske jaktvåpen og behersker både stål og trearbeider.

 

Kan jo nevne at han i år har stokket, regulert og ferdigstilt en dobbelrifle i .600NE...joda han får til det meste..

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...