Jump to content

Den store lommelykttråden


5,56

Recommended Posts

Jeg er helt på vippen til å bestille meg en ny lykt, en JetBeam III Military med R2 LED.

Hendig størrelse, går greit i en litt stor lomme, bra lysstyrke på 225 lumen og brenntid på et 18650 Li-ion på max lysstyrke er 3 timer. Trinnløs justering av lysstyrke fra 2 til 225 lumen. To trinn lysstyrke, første er kun max mens andre har valgfri styrke eller div strobe/sos muligheter. Kan bruke 2xCR123, 2xRCR123 og 1x18650 batterier. Vanntett til IPX 8 standard og lyser godt over 200 meter. Skikkelig beskyttelse i begge endre med rustfrie stålringer, pynter opp gjør de også. :D

 

Bestiller denne fra Bug out gear usa som jeg har bestilt varer fra flere ganger tidligere med godt resultat.

 

Test hos Candle Power Forums: JetBeam Jet-III M (Military) Review

 

Noen som har erfaring med eller komentarer til denne?

 

Jeg har fra før en Pila lader som lader div Li-ion.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer, på begge punktene... Har så langt kikka på tråden i nyskjerrighet, men ikke fått meg til å kjøpe så dyre lykter... og dratt rundt på en maglite eller ledlenser til 200lappen... men fikk sansen for den lykta der, og gikk på en smell av et impulskjøp, med varm pære, 2 oppladbare batterier og lader :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, den WF-139 laderen er vist kjent for å kunne overlade batteriene, samt at den ikke kutter ladestrømmen når cellene er fulle men fortsetter å vedlikeholdslade. Er det noe Li-Ion batterier ikke skal ha så er det overlading, de kan rett å slett gå i luften.

 

Laderen fra Pila fungerer bra og kutter ladestrømmen helt når batteriene er fulle, den koster litt mer men er en sikrere lader en WF-139. Jeg har brukt Pila i 2 år nå og er skikkelig fornøyd med den. Pila IBC™

 

Edit: På siden til Bug out gear usa står det at pila "Stage 4. Standby mode, trickle charge" altså at den vedlikeholdslader. I følge div tråder på Candle Power Forums stemmer ikke dette.

 

AW cellene er kjent som noe av det beste du kan kjøpe til en vettug pris.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ok får sende mail å høre om jeg kan endre ordren da, sprengte batterier hørtes ukoselig ut. Kikka ikke på den laderen engang siden Jeg ikke så 18650 batteriene på lista over batterier den passer, men viss den funker på disse også er det jo helt flott:) Takk for tipset :)

Link to comment
Share on other sites

A package was shipped to you on 09/22/2009 via U.S. Postal Service Priority Mail International

 

Så da blir det spennende da, omden blir sittende i tollen eller om jeg får den før jeg drar sørover på ælj-jakt :mrgreen:

 

Fikk endra ordren til Pila lader uten problemer og det ble trekt ca 1150kr fra kontoen. Virka som hyggelige folk å prate med på butikken der borte:)

 

Eneste problemet er reservasjonen banken gjorde på første ordren som enda ikke er kommet inn igjen, men dette er vel mer bankens feil enn Bug Out Gear, så får satse på at det går gjennom til slutt:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmmm, har lest litt i denne tråden jeg også med jevne mellomrom, og jeg sprakk på lørdagskvelden. Ble en Fenix TK11 og ei Silva L2 hodelykt...

 

Ok ikke den helt store utskjeielsen, men spennende nok... Jeg handla forsåvidt hos norsk forhandler, for hvis jeg først handler - da er det fordi jeg skulle hatt utstyret i går.

 

Edit: Nå skjønner jeg fasinasjonen over noe så "trivielt" som lommelykter... Her er det muligheter til å bli hekta... :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

 

Hvordan er lysstrålen på TK40 i forhold til TK10?

Har en TK10, men syns den har alt for bred lyskjegle.

Glimrende til å lyse opp rom, men ubrukelig til å lyse opp bare det man har tenkt uten å flombelyse halve nabolaget også.

Har forøvrig også en Malkoff M60 dropin. Denne har for mitt bruk en god lysstråle.

Noen som har prøvd både denne og TK10?

Gjerne en sammenligning av rekkevidde/lysstyrke også.

Link to comment
Share on other sites

TK-40`en har ei ganske smal og tett lyskjegle som er ca 90% av styrken og så har dei ei brei kjegle rundt som lyser ganske bredt utover med resterende 10%.

Så dette er ei lykt for å lyse langt med, på 50 meter, så har du vel ein spot på ca 3 meter. Og den lyser langt avgårde den lykta.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei! Forskjellen er kort fortalt at Tesla X Pro leveres med flere innebygde programmer knyttet til output.

 

Hva er forskjellen på Lupine Tesla X og Lupine Tesla X Pro?

Svar: http://nettbutikk.lupine.no/artikkel/51 ... X-Pro.html

 

Ellers har Lupine nettopp sluppet lommelyktvarianten av Tesla, Tesla TL700 , som nevnt tidligere i tråden.

Informasjon kan ses her:

 

Tesla TL700: http://www.lupine.no/lupine-tesla-tl-700-lommelykt

 

:mrgreen::)

Link to comment
Share on other sites

Er på jakt etter nytt hodelykt, er fenix HP10 noe og ha ? har bare sett ledlenser H7 i aksjon, ossen er fenix sin i forhold til ledlenser ?

 

skulle og ha en lykt som man kan se langt med , lykta ska brukes under reingjeting og ska klare lyse 200-300 m. Tenkte kanskje Fenix Tk40 er tingen? Er det noe annet brae lykter til den prisen ?

Link to comment
Share on other sites

Er på jakt etter nytt hodelykt, er fenix HP10 noe og ha ? har bare sett ledlenser H7 i aksjon, ossen er fenix sin i forhold til ledlenser ?

 

skulle og ha en lykt som man kan se langt med , lykta ska brukes under reingjeting og ska klare lyse 200-300 m. Tenkte kanskje Fenix Tk40 er tingen? Er det noe annet brae lykter til den prisen ?

 

Fenix HP10 gjør absolutt jobben; bra hodelykt. Førsteinntrykket er faktisk litt plastikkaktig, men i det stroppene justeres og den plasseres på hodet lyser den MEGET godt. Leveres med av/på bryter, samt med en sekundær bryter for justering av output. HP10 har ikke dimming på lik linje som H7 har.

 

TK40 har fått god omtale i denne tråden; en kostnadseffektiv lykt. :)

Den nye Fenix TK30 kan også være et alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med denne led lenser lykta? http://www.jernia.no/Tilbud/Kampanje/169023.cms?prodPageid=3559 finnes det eventuelt en annen lykt under 500,- som er bedre (i samme størrelse)

 

Jeg ville bestilt en Fenix L1T (1 AA) eller L2T (2AA) herfra:

 

http://www.4sevens.com/product_info.php?products_id=334

 

Led lenser er sjelden vanntette og har ganske dårlig elektronikk (noen unntak)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ettersøksvakta denne veka for påkøyrt hjort har eg gitt meg følgjande erfaringar:

 

Lupine Tesla X hovudlykt, 700 lumens, er eit skikkeleg godt verktøy som gjev meg fullgodt skytelys. Med kaps på hovudet blir det ingen strølys ned i riflekikkerten, lykta tek liten plass og er lett å stua vekk..

 

Wolf Eyes Sniper, 260 lumens, som er festa på rifleløpet blir overflødig og når ikkje tilsvarande ut.

 

Konklusjonen min er at 700 lumens må ein ha på mørk barmark med skog for å kunne gjera jobben.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med denne led lenser lykta? http://www.jernia.no/Tilbud/Kampanje/169023.cms?prodPageid=3559 finnes det eventuelt en annen lykt under 500,- som er bedre (i samme størrelse)

 

Jeg har den der, og storebroren T7.

 

Den du linker til lyser med 60 lumen, T7 lyser med 170 lumen. Men begge lyser bra og er av bra kvalitet. Har hørt at Ledlenser brukes bla tysk Politi.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt T7. Den er ikke så veldig mye større, tar 4xAAA, lillebror tar 3. Og T7 har 2 styrker samt mye lettere fokus. Og den koster vel ca 400kr på xxl. De selger de på XXL.no på Alnabru til den prisen.

 

Jeg holdt på å kjøpe min T7 i Kiel (fylletur) men den var dyrere der enn hjemme.

 

Uansett hvem du velger så er de bra, men T7 er bittelitt større, og lyser bedre. u€ansett får du alltids lykter som lyser mer og sånt, det kommer an på behovet ditt. Du får lommelykt som lyser så jævlig at den setter fyr på papir i iløpet av et par sekunder også. Og som batteriet holder 10-15 minutter på.

 

Led er fint, lyser bra, pæra ryker ikke (eller, etter 70-100.000 timer kan led´n dø på seg) og lyser i mange mange timer.

Link to comment
Share on other sites

Polarion er fortsatt i en klasse for seg selv . Fikk akkurat på plass diverse filtre, inkl sprednings/diffuserfilter. Dårlige bilder forøvrig. Vi jobber med å få tatt noen gode illustrasjonsbilder.

 

Våre Polarion DEMO-lykter har virkelig fått kjørt seg i høst, og så snart det er stemplet ut og godkjent at det kan kunngjøres hva de er blitt brukt til skal jeg få lagt ut noen fantastiske bilder. Litt spennende må det gjøres. :D

 

ph40.jpg

 

polarion-diffuser.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det samme har skjedd på mine Led Lenser H7 også, har lykt nr 3 nå tror jeg. Kjøpte på Tess, og der får jeg ny når den mekanismen svikter. Dumt at dem ikke lager bedre akkurat den delen av lykten, for det er en lett lys sterk og god lykt i grunnen til den prisen. Skal være livstids garanti på dem tror jeg.

 

En kan jo bare sende den rett til inportøren Trygve Alm, og se om dem sender en ny?, el fikser den?. Hørte om noen grotte dykkere som skrøt av servicen der, sendte inn, å fikk ny tilbake.

 

Hvis du ikke gidder å sende den inn, så kan en jo bare bore ut den pop naglen lykten er festet med, å sette igjennom en tynn mutter og skrue, med sånn taggede skiver på.

Link to comment
Share on other sites

Qark 123. 2 stk bestilt i går fra 4sevens.com. 39$ stk leveringsklare først 25/11.

 

Til den prisen, og med leveringsdato fram i tid regner jeg med du mener den nye Mini Quark - eller har du funnet en måte å få go'pris på Quark 123?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...