Jump to content

Den store lommelykttråden


5,56

Recommended Posts

Nå har jeg ikke lest hele tråden, så det kan hende jeg gjentar noen, men mitt inntrykk er at "sterkt lys = kort batterilevetid" gjør seg gjeldende i lik grad på stort sett alle lykter. Skal man ha megalys megalenge, må man også dra med seg noen megabatterier. Så det blir uansett et slags kompromiss.

 

 

?????

 

 

lux5.jpg

 

 

1100 Lumen i 2,5 time. Deretter ca 50% i 2,5 time til. Case closed!

Link to comment
Share on other sites

Omsider gikk Lupine ut med informasjon om sin kommende lommelykt. Har hatt en prototype til testing noen uker.

Kompakt og liten lykt med en meget god kombo av throw og strølys.

 

140 mm lang

45 mm i front

39 mm i bakkant

260 gram inkl 2,5Ah batteri

 

Output 700 lumen ( drives av SSC P7)

 

Batteriet kan lades med eksterende ladere fra Lupine (Wiesel, Microcharger, Charger one, billader)

Brenntid på maks outpuit, 1,5 time, kan styres etter eget ønske, lyktens modus bestemmes av bruker.

Lykten er programmerbar på lik linje med Lupine Betty og Wilma hodelykter.

 

Det vil forøvrig komme 2 varianter, en på 700 lumen og en på 1400 lumen....

Lyktene vil ha 2 ulike nedslagsfelt, en for fritidsbruk og en for taktisk/operativt bruk, med dertil tilpasset tilbehør.

Lyktene vil bli tilgjengelig for salg i slutten av september.

 

Her er prototypen på fjelltur i Nord-Norge samt skjema for output, og bilde fra Lupines forum (95% ) ferdig produkt.

lupine-lommelykt-resize.jpgfile.php?lang=en&id=97&t=1file.php?lang=en&id=98&t=1

Link to comment
Share on other sites

Ja eg håpar det ordnar seg, har kvitteringene og ordre nummer så eg skal ta ein runde etter ferien. Det som bekymra meg mest, var at eg fekk svar av Dealextrem i dag, og dei var IKKJE så veldig villig til å verken rette opp i feil eller å gje meg ein kompensasjon for dette.. Eg gav dei eit saftig svar tilbake, så me får sjå.. Proffesjonelt er det iallefall ikkje.. Hvis ikkj eg får eit lite snev av kompensasjon for dette, så gjer eg jamt f... i dei i ettertid iallefall..

 

Men til testen av lykta så har eg berre ein ting å sei... Fy f.... så bra den er !!! Om det er ei lykt som forsvarer prisen i forhold til ytelsen, det skal eg ikkje uttale meg om, men lyset av den lykta var berre heilt rått, rett å slett rått... Til og med på 293 Lumen, så er dette ei lykt som lyser opp det meste innen 200 meters radius!!

Ser at dei anbefaler å ikkje bruke lykta meir enn 15 minutter i slengen på full guffe ( 630 Lumen !! ) Men for å sei det sånn, så har eg nok meir enn nok med 293 Lumen til daglig bruk, og kanskje 90 Lumen holder i massevis til det meste.. Nei eg er absolutt fornøyd med kjøpet uansett dustemiklene på Dealextreme...

 

Dealextreme er ikke et bra sted å kjøpe Fenix etter min mening. De er dårlig på kundebehandling og treige til å sende. De selger også mye falske kopier av diverse produkter :roll:

 

4Sevens.com eller butikk her i Norge er langt å foretrekke.

 

4Sevens lager nå egne lykter som etter min mening er bedre enn Fenix og de koster omtrent det samme.

Link to comment
Share on other sites

Dealextreme er ikke et bra sted å kjøpe Fenix etter min mening. De er dårlig på kundebehandling og treige til å sende. De selger også mye falske kopier av diverse produkter :roll:

 

Nei, i dag kom faktisk den siste meldinga frå dei og dei hadde ingen forståelse for problemet, ei heller ikkje tanker om å rette opp i den tabben dei hadde gjort. Eg fekk til svar at som eit lite plaster på såret, så ville eg få ei gave med neste ordre. Eg gav dei eit krav om kva eg ville ha i gave, dette kosta ca 12 UD$, som var langt mindre enn dei 50 US$ som det tullet kosta meg ekstra. Men dette avslo dei, dei ville gje meg ei gave, men kom ikkje med med forklaring på kva denne gaven besto av. Eg gav dei grei beskjed om at eg aldri kom til å handle der, og det skal eg holde også.. Tollvesenet glimrer med 4 mnd behandlings tid på den etterbetalinga av for mykje moms/toll også, hvis eg får den..

 

Takker for tips ang den nettsida til 4seven. Skal ta ein titt der. Eg er rimelig suge på den nye lykta til Surefire, med 230 Lumen på 1xCR123.. Men me får sjå kva eg skal ha meg, må ha ei lita lykt med godt lys til å ha i lomma.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Rett skal være rett, På Torsdag fekk eg ein tilbakemelding om mitt krav, og dette blei godkjent.. Eg fekk tilbud om ei gave først, så ein kompensajon på 5 US$, og dette godtok eg ikkje.. Eg fekk forhøga dette til 13 US$, og dette godtok eg, og bestilte den lykta eg ville ha x 2, pluss batterier..

Så tilslutt vil eg sei at Dealextreme alikevel ikke virker heilt borti natta når det gjelder kundeservice.... :)

Link to comment
Share on other sites

alikevel ikke virker heilt borti natta når det gjelder kundeservice
:lol: Lurer på hvor mye ekstrautgifter den kundeservicen hanker inn for DX... Har selv akkurat klaget på et par artikler jeg har mottatt fra de. En defekt lysbryter på ei lommelykt (billigvare) og feil på et par med hansker.. Mottok to venstrehånshansker! (Er vel neppe vanlig i kina med to venstrehender heller...) Forrige gang jeg fikk en defekt lykt fra de ville de at jeg skulle sende defekt vare i retur.... De maste om dette en stund, til tross for at jeg informerte om portotakstene i Norge... Det endte til slutt med at jeg måtte betale en liten sum ekstra for at de skulle sende meg erstatningsvare... :twisted:

Kjøpte forøvrig et par sånne: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.26989 Godt fornøyd med de! (Lyser bedre enn mine gamle Fenix AA / AAA lykter...)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hehe, såpass ja... :mrgreen:

Nei når dei til å begynne med ikkje kunne beklage sin politikk med å prise varene som dei sendte ut av landet, enno eg gav dei beskjed om at dei burde ikkje prise varene på begge pakker med totalsummen, så må eg sei at eg begynte å lure litt.. Men dei beklaga og la seg flat til slutt, og eg gav dei beskjed om at eg totalt sett var kjempefornøyd med handelen uansett.. Eg rekner med i tillegg at eg får tilbake pengene av tollvesenet, men som sagt først om 4 mnd ( dvs 3 mnd no.. ) så begynner dei å behandle klagesaken min..

Synst jaggu at dei hadde med å gje meg såpass i plaster på såret.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Då er siste søket med Silva 480 gjort fredag morgon kl 0300.

To batteriladarar og to batteripakkar har sagt nei.

To batteripakkar frå 2003/04 leverar framleis litt, men berre litt.

LUPINE Tesla X er eit gledeleg verktøy.

Lita og nett, som saman med batteripakken kan krøllast ned i jakkelomma.

Lyset frå lykta strålar over kikkertsikte ved bruk av kaps.

Skytelyslengde er fullverdig med det eg skyt ståande under søk i dagslys med hund.

Li-on batteria som er med har ei lengre levetid og tåler mange fleire omladningar.

 

Lyspakken min er utvida meir.

 

Ved søk etter påkøyrt hjort nyttar eg Wolf Eyes Sniper 260 lumen med feste på rifleløpet.

Den kastar lyset akkurat utan om Hausken lyddemparen min.

 

Til sist; eg er svært fornøgd med den kompetanse og service lightman.no yter.

 

Det er enkelt å forhalda seg til norske leverandørar som veit kva ein er ute etter.

Link to comment
Share on other sites

Da er nedtelling begynt . Kort tid til å se hva Ostar led-en duger til

 

http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... 374&page=3

 

 

Regner med at kvaliteten er lik som Mikro-en

 

 

Det forklarer jo det lille salget ditt på CPF :mrgreen:

 

Har en grønn U2 på vei fra Scott med en varm hvit MC-E i. Da skal jeg være ganske fornøyd til jeg har fått bygget ferdig ny dykkerlykt :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, regner med det er Scott Clawson. Har en spennede case med en 2000 lumen Surefire M6 på gang, innmat fra ikke ukjente LUPINE Betty. :mrgreen: . FIkk laget en kraftpakke inn en Surefire E1b med en MC-E. 500 lumen i 10 min på 1 x 16430 batteri bare for å teste. Har 5-6 lykter som har vært på en USA-tur hos Scott, 2 stk Surefire KL3 og et KL6 lyktehode. Alltid like morsomt å åpne pakker fra Scott.

 

Fra tråden om Lupines lykt på CPF:

http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... p?t=240363

 

Her er Lupines 700 lumen versjon , vs en 1000 lumen M6 (Lumens Factory IMR M6)

Lupine Tesla lommelykt

Lupine_flashlight.JPG

 

Surefire M6 LF IMR M6

SurefireM6.JPG

 

Har omsider fått tak i et ferdig eksemplar, poster noe bilder senere.

1400 lumen varianten har pr 10.9.09 ikke noen lanseringsdato.

 

file.php?lang=en&id=97&t=1

Link to comment
Share on other sites

Jobber for tiden litt på svenske mårhundsprosjektet, og de tenker på innkjøp av noen skikkelige hodelykter. Noen erfarne brukere som kan dele sine erfaringer??

 

De må ha:

1. God batterikapasitet (helst LED), da det ofte jages hele natta. Gjerne mulighet for trinnløs justering av lysstyrken.

2. Lav vekt (men må ikke gå utover batterikapasiteten)

3. Robust

4. Bred lyskjegle, helst med fokusering.

 

Det brukes normalt ikke skytevåpen, såfall kun til avvliving direkte mot bakken, så en trenger ikke den ekstreme rekkevidden for ha kontroll på bakgrunn.

Ikke aller dyreste prisklassen, men ikke noe billigræl heller! La oss si 3-4000 kr pr lykt veiledende.

Link to comment
Share on other sites

Hei fat_dog86

 

Jeg kjøpte Led lenser H7 sin hodelykt og jeg må si jeg ble mektig imponert over lystyrken til lykta. Helt klart noe annet og et mye bedre lys enn de andre hodelyktene jeg har hatt. Du kan spre lysstrålen eller lyse langt fram alt etter hva dine behov er i mørket. Har den bestandig med meg i jaktsekken. Annbefaler deg rett og slett å se nærmere på lykta.

 

http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=1674

Link to comment
Share on other sites

Vil tro at en lykt fra Lupine eller Mila vil gi deg det du er ute etter. Både Lupine Tesla X Pro og Mila Zenith er lykter med god output hhv. 700 og 1000 Lumen.

Lyktene er lette og har batterier som kan bæres på kroppen. Du kan også følgelig velge batteristørrelser som passer til dine behov.

Prisene ligger vel i øvre skiktet men du får toppkvalitet som vil gi deg minimalt med ergrelser.

 

Kikk innom denne siden for mer info og priser:

http://www.lightman.no/category/12463/Hodelykter.html

Stephan hos Ligthman.no er en kunnskapsrik og hyggelig kar som kan gi deg den veiledning du trenger.

Link to comment
Share on other sites

Falk: Har ledlenser T7 (vanlig lommelykt), som på papiret skal lyse ett lite hakk bedre. Den får alt for ujevnt lysbilde på spreder, derfor vil jeg ha større reflektor på ei hodelykt. Men det er nok ei jævlig bra lykt for prisen!!

 

Det er to lykter som har bemerket seg til å fylle mine krav (på papiret - har ikke prøvd dem i praksis):

 

- Silva Alpha 6. Men synes den mangler en mellomting av sterkeste og nest sterkeste lysstyrke.

- Lupine Tesla X pro. Den later til å være grei, men orginalbatteriet er i minste laget. Bør være mulig å få oppgradert til 7,5 Ah batteriet. (Alternativt legge på budsjettet og kjøpe storebroren Wilma X, som har større batteri i utgangspunktet)

Link to comment
Share on other sites

- Silva Alpha 6. Men synes den mangler en mellomting av sterkeste og nest sterkeste lysstyrke.

- Lupine Tesla X pro. Den later til å være grei, men orginalbatteriet er i minste laget. Bør være mulig å få oppgradert til 7,5 Ah batteriet. (Alternativt legge på budsjettet og kjøpe storebroren Wilma X, som har større batteri i utgangspunktet)

Du bør gå for Tesla. Bakgrunnen for det er at jeg har hatt Wilma, og solgte den og kjøpte en Betty. Jeg har sett Tesla i flere anledninger.

Bettyen bruker jeg ikke på 22Watt, men på 13Watt i sparemodus. Jeg har et 7,5 Ah batteri, som snart er utslitt...(blir reservebatterijeg bruker lykta til alt fra fjellturer til bilskruing, Kona stjeler lykta hele tiden i tillegg...Så da kjøpte jeg et 5 Ah batteri.

Synes det går evigheter mellom hver lading, men jeg vet ikke ditt behov. Sikkert er det at Teslas 700 lumen er mer enn nok, og lett er den. Jeg vet ikke hva min betty har i lumen i sparemodus(sikkert ca 700), men de 1500 som er på full guffe brukes bare når jeg viser lykta til andre :wink:

 

Blir som med en bil; Greit nok at den kan gå 250, men stort sett går det i 80.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder P7 vs MC-Explorer, så ble det oppgitt 580 lumen på begge. MC-Explorer skal etter sidene ha ytterligere output, men ble lansert (og opprettholdes hos flere) på 580 lumen. Erfaringsmessig er begge lyktene veldig like, MC-Explorer noe mindre diameter på lyktehode. Begge er små og kompakte lykter, støtter 18650 batterier.

 

En av årsakene til at MC-Explorer ikke ble oppgitt høyere var at det var fortsatt mange som satt på lager med P7.

Mindre lykt , mer output, samme pris... :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke tvil om at man får mange rå LED lykter med et formidabelt lys.

Jeg synes lysstyrken er kjempebra, men fargen på lyset gir en forferdelig dårlig fargegjengivelse, nesten som svart/hvit.

Den gamle Petzl lykta med 10W pære lyser som et stearinlys i forhold til LED lyktene men det var faktisk mye lettere å se rådyret som lå i det grønne gresset med vanlig halogenpære.

Andre som har samme opplevelse?

Link to comment
Share on other sites

Den Fenix TK-40`en som eg kjøpte i sommer, er eg i grunn grisefornøyd med.. 630 Lumen maks er rååbra lys kan du vel sei.. Og den har ein 10 watts LED, og i forhold til 10 watt pære, så blir det ein del betre lys ja. :)

 

Og det som overrasker meg mest er kor bra lykta holder på batteriene, det er rett å slett inmponerende. Og den holder bra lysstyrke nesten til siste slutt.

Ulempen er størrelsen, den er litt for stor for ei vanlig jakkelomme.

Link to comment
Share on other sites

Han fra viltnemda som jeg var med hadde den nye LED lykta til Silva, selv har jeg ikke noe mere avansert LED lykt enn LedLenzer T7 med zoom, men lykta fikk en formidabel økning av lyseffekten ved å bruke lithium batterier.

Det er ikke ofte den oppladbare Maglite lykta blir tatt ut av holderen sin lenger.

Det skjer jo en rivende utvikling, så vi får håpe på LED med varmere farge

Link to comment
Share on other sites

Vedr. Lupines lommelykt, så skal jeg forsøke å få lagt ut noen beamshots sammenlignet med TK40 så snart som mulig.

Ref tidligere den tråden, så er her Lupines LED-lykt sammenlignet med de gode gamle pærene, om enn en litt jazzet utgave (i en Surefire M6) . Batteriet er kombatibelt med eksisterende ladere fra Lupine, og kan kobles på Lupines eksterende lyktehoder.

 

Prisen på 700 lumenvariant blir nok rundt NOK 3000 inkl mva pluss minus.

Lykten vil bli levert med et større batteri i tillegg som opsjon , noe som gjør lykten dobbelt så lang. I tillegg til en del annet småsnacks som enda ikke er helt avklart.

 

Det er i praksis en lommelyktvariant av Teslaen, men med 6 ulike output programmer. Samt stealth mode, som gir deg litt mer kontroll når den skrus på, mao, du skrur den ikke på uten at du faktisk går inn for det. Lykten skal være tilgjengelig på markedet i månedsskiftet.

 

Programmene er som følger:

 

1. 2 nivåer, lav-høy

2. 2 nivåer, høy lav

3. 2 nivåer, høy - strobe

4. 3 nivåer Høy, lav, SOS

5. 4 nivåer, høy..... --> lav

6. 1 nivå, full fres

 

Alt kontrollores med et lite forseglet LED-panel over bryteren. Enkelt og greit, du teller bare antall blink på grønn LED.

 

:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den Fenix TK-40`en som eg kjøpte i sommer, er eg i grunn grisefornøyd med.. 630 Lumen maks er rååbra lys kan du vel sei.. Og den har ein 10 watts LED, og i forhold til 10 watt pære, så blir det ein del betre lys ja. :)

 

TK-40en er en virkelig bra lykt med variabel output og god gangtid på batteriene og ikke minst en hyggelig pris! Som du nevner så er den litt for stor til å gå i en lomme , men den er likevel liten med tanke på det den presterer i lysmengde!

Syns lystemperaturen på den ikke var så aller verst.

Kjøpte en hos Lightman.no for en tid tilbake men fikk bare så vidt testet den ferdig før en kollega insisterte veldig sterkt på å få kjøpe den! Orket ikke å gå å vente på Posten som han selv sa det! Han virket litt desperat så han fikk kjøpe den.(muligens en av disse flashaholicene) :D

Vurderte å kjøpe meg en ny men nå har valget falt på en Wiseled Tactical med 2000Lumen. En lykt som faktisk ikke er særlig mye større enn TK40.

Når Mildot nevner at til ettersøk så er det HID som er tingen så er jeg bare delvis enig!

Lystemperaturen er god men den store lysmengden de fleste HID lyktene avgir og mangelen på justering av lysmengden gjør at de er best egnet i åpent lende. Men der er de også uslåelige!

Har derimot opplevd å bli blendet av gjennskinnet fra "nærområdet" i forbindelse med bruk av min Polarion PH40 under søk i bratte lier!

Da er en god LEDlykt etter min mening bedre.

Utviklingen her er rivende og i følge Stephan hos Lightman.no er det mange spennende ting på gang for oss som er litt mer enn gjennomsnittlig interessert i lykter.

Link to comment
Share on other sites

Den X6 Ostar lykta, kva lykt er dette, HID eller LED ? Og har du info om den lykta der.. Den såg jo utrulig bra ut med den zoom`en og det samla og runde lysbildet. Ut i frå den litt misfarginga på kanten på den lykta, så kan det sjå ut som om dette er ei lykt med linser, som justere zoom, då er dette eit typisk fenomen med lysbrytinga ut i kanten av linsene...Men helsiken for eit bra lys av den X6`en. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ledlykt

Er man rask så er det 2 stk igjen her

http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... ost3087848

 

Fikk nettopp min i posten.

Den har æsfarisk linse og en utrolig rund lysstråle . Venter bare på kvelden for å prøve den . Ostar 15 w 3 lysnivåer + blinking og fokusering. Husker jeg rett så skal den være på ca 1300 Lumen

 

Hvor lang lystid pr lading er det på dette beistet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...