Jump to content

Den store lommelykttråden


5,56

Recommended Posts

Hei har et lite hodelykt spørsmål..

 

Nå har min gode gamle petzl lykt begynt å takke for seg så har sett litt etter ny hodelykt, helst ikke altfor stor. Har et par kompiser som har led lenser H7. Denne synes jeg virker veldig bra, og er fin til mitt bruk egentlig. men av erfaring så ønsker jeg meg en stropp som går over hode slik at lykta ikke glir ned, noe som har lett for å skje når en går med lue. Også liker jeg veldig godt dimmer funksjonen på denne lykta. Det andre alternativet er Fenix HP 10 hodelykt. Har tilsvarende lumen styrke i min fenix TA 30 lommelykt og er meget fornøyd. Noen som vet om det er dimmer funksjon på denne? slik at en kan få en bredere lyskjegele slik som en kan på led lenseren?

 

et viktig moment er vel kanskje også levetiden på batteriene i lyktene, led lenseren holder jo mye lengre..

 

Noen som har noen meninger?

 

Link til begge lyktene:

http://www.diki.no/produkter/sport---fr ... --225-lume

http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=3501

Link to comment
Share on other sites

Då er vårt ettersøkslag svært moden på å skifte ut alle

resterande 10 Silva 480 hovudlyktene med Lupine Tesla X.

Me hadde søk i natt kl 24:00.

Ein med Silva hovudlykt og eg med Tesla.

Tesla er bra saker, men en ting skal du være oppmerksom på(ble selv gjort oppmerksom på dette i en tråd på kammeret):

Kontrasten er mye bedre når det gjelder å SE dyr som ligger i terrenget med ei halogen/hid lykt :!: LED lys uansett styrke(har ei Betty på 1500 lumen så dette vet jeg) lager et mye mer diffust lys når det gjelder å skille kontraster. Dette måtte jeg prøve, og jeg hadde nå en Silva 480 liggenede...La et rådyrskinn så realistisk jeg kunne, og kikket fra forskjellige vinkler. Selv Bettyen på full styrke(det dobbelte av Tesla...) greide helt ærlig ikke den 480 lykta når det gjalt å finne rådyret. Jeg ble mildt sagt overrasket. Det som var en dødelig kombinasjon var å gå med LED lyset i tillegg til Silva lykta, men da har du jo to lykter.

 

Jeg prøvde også med Surefire 10X lykta(500 lumen halogen), og den skal jeg ha med i tillegg til LED lykta når jeg skal gå på ettersøk.

 

Dette er noe du må tenke på før du hopper rett i LED verdenen på ettersøk. Lett å la seg "blende" av Tesla :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei, poster fra telefon , prøver det. HP10 har 4 trinn output om jeg husker helt korrekt. Relativt sentrert kjegle. Fenix har en diffuser Linse som kan settes i front, som sprer lyset betraktelig.

 

Mye hodelykt for pengene :).

 

Kjøpte nylig 2 stk. HP10 fra Fenix-Store. Er veldig fornøyd! Det stemmer at den har 4 trinn, pluss 3 "flash-modes", strobe, sos og warning flash.

 

Knappene er litt vanskelige å operere med votter, men kommer seg etter litt "trening". Lykten virker svært solig, sitter godt på hodet, batteripakken kan separeres og bæres i innerlomma ved kaldt vær, vantett til IPX-8 standard osv. Min lykt brukes til alt fra henting av ved til hundekjøring, og jeg er svært fornøyd og kan trygt anbefale denne.

 

Mer info på https://www.fenix-store.com/product_inf ... ts_id=1774

 

 

PS! Ved bestilling fra fenix-store får man 8% rabatt ved å bruke "coupon code: cpf8".

Link to comment
Share on other sites

HS Precision

 

Heilt samd med deg i dine synspunkt når det gjeld det med å gi att fargane/kontrastane klårast mogleg.

No er det slik at sjølv med Silva 480 eller Betty/Tesla X er det vanskar

med å finn eit dyr i mørkret ut frå berre pelsfargen. Ved søk etter hjortedyr

er det sjelden kropp og fargen ein ser og oppdagar først. Det ein tek dei på i mørket er

to lysande auge.

Etter å ha nytta Silva hovudlykt i mange år, slete ut 4 batteripakkar og 2 ladarar,

har eg no gjort positive erfaringar med Tesla X.

- den er lita, går i ei lomme

- godt Li-on-batteri som tåler fleire omladningar enn Silva`n

- lett å slå av/på

- gir ikkje strølys inn i kikkertsikte

- glaset i lykta er av glas,Silva har plast

- kastar lyset mykje lengre enn Silva

- lett å koma seg fram med i tett vegetasjon

 

Til så lenge har eg hoppa rett i LED-verda!

Monter ei lett kraftig LED-lykt på rifla, Fenix eller Wolf-Eyes,

og du har eit skikkeleg arbeidsverktøy for oss som driv "profesjonelt".

Link to comment
Share on other sites

LED lys uansett styrke(har ei Betty på 1500 lumen så dette vet jeg) lager et mye mer diffust lys når det gjelder å skille kontraster.

HS, om lyset er "diffust" - har du pønsket noe mer over årsaken til dette?

 

Lyktene er vel alle små nok til å være en punktkilde og gi skarpe skygger på litt avstand. En vesentlig forskjell kan være bredt kontra smalt spektrum på lyset. For det smale spekteret fra LED, opplever jeg stor forskjell i forhold til fargetemperatur. Har én "neutral white" lykt, og det er markant bedre å lese både konturer og forskjellige overflater i naturen i lyset av denne. I forhold til tilsvarende standard hvit diode.

Jeg tenker nå at det er veldig mye å vinne på å treffe med riktig fargetemperatur. Treffer man der, så er det gjerne "godt nok" for det meste, men et bredere fargespekter kan gi "det lille ekstra" hvis man har samme lysstyrke. Noe man gjerne ikke har, fordi det da går sterkt ut over rekkevidde eller batterilevetid.

 

Fargetemperaturene klassifiseres etter hukommelsen grovt slik:

Rundt 6000K - vanlig hvit diode, "cool white", de som er lettest å produsere

Rundt 4000K - "neutral white"

Rundt 3000K - "warm white"

 

Og min erfaring er med ganske mange standard hvite lykter etterhvert, dog alle i lommestørrelse (<300 lm). Samt den ene 4-7s Quark 123^2 neutral white.

 

De standard hvite lyktene er samlet over noen år, og har litt forskjellig observert fargetone på lyset når jeg sammenligner side om side. L2D har f.eks. et visst grønnskjær. Men alle har fellestrekket at lyset virker "flatt" når jeg lyser ut i buskaset bak huset, i forhold til Quark'en.

Link to comment
Share on other sites

Lenger oppi tråden her, så lurte en på ang Led Lenser H7 hodelykt VS Fenix hodelykt. Prøv den Fenix lyten du!!!!, og når en kan få på diffuser så sprer lyset, så er det en ok og solid lykt.

 

Har sjøl en Led Lenser H7, og det er i grunnen en dårlig lykt :( . Den har lett for å knekke i der den er hengslet inn mot hodereimen. Jeg tror jeg har H7 nr 3 nå?, for med meg har 2 knekt tidligere. Heldigvis kjøpt på Tess der dem er veldig greie på reklamasjon, har alltid fått ny uten noe tull. Men ellers er det ei grei, lett og lys sterk lykt. Litt skuffet over lys styrke/batteritid. Men AAA batteri er vel bare 1/3 av AA batteri. Rart dem lager ei så god lykt ellers, når den hengsle greien er så dårlig, og har livs garanti.

Link to comment
Share on other sites

Fenix har en diffuser Linse som kan settes i front, som sprer lyset betraktelig.
Er dette ekstrautstyr? Fikk min i dag og selv om jeg ikke fant noen diffusor, må jeg si det var vel avendte penger! Batterier fulgte også med! I tillegg kjøpte jeg en TK 40 som nok gikk litt fort igjennom kvalitetskontrollen...: -denne hadde også fått batterier (8xAA) og LYSTE når jeg åpnet eska! :mrgreen: Setter stor pris på batteribonusen Lightman, men du må gjerne skru lykta av før du sender den :D -Ellers ei kongelykt!
Link to comment
Share on other sites

Fenix har en diffuser Linse som kan settes i front, som sprer lyset betraktelig.
Er dette ekstrautstyr?

 

Ja, diffusor er ekstrautstyr.

 

Har sett i andre forum at denne diffusoren lager et strølys som kan virke blendende, og at problemet kan løses ved å fargelegge ringen som sitter rundt selve lykta.

Link to comment
Share on other sites

Maaaaange fine lykter ser jeg dere har, for min del s har jeg disse hær og er meget fornøyd_

 

JETBeam M1X v4 (søkelykt) 700 LED Lumen med forlenger

http://goinggear.com/index.php?main_pag ... cts_id=134

 

ITP C7 pluss C8 og C9 ombyggingsdeler 190 Lumen

http://goinggear.com/index.php?main_pag ... ucts_id=94

 

Streamlight Sidewinder med hvit, rød, blå og IR lys

http://www.youtube.com/watch?v=ClnLfpZz0Zk

Link to comment
Share on other sites

Fenix har en diffuser Linse som kan settes i front, som sprer lyset betraktelig.
Er dette ekstrautstyr?

 

Ja, diffusor er ekstrautstyr.

 

Har sett i andre forum at denne diffusoren lager et strølys som kan virke blendende, og at problemet kan løses ved å fargelegge ringen som sitter rundt selve lykta.

 

Det er iallefall ingenting å si på servicen til Lysmannen. I dag dumpet det ned ei diffusor-linse i postkassa uten at jeg hadde bestilt den! Ingen regning :D Noen vil kanskje kalle det reklame, jeg velger å gi fyren ros for bra ekstra-service. Den hundrelappen eller to man kunne spart ved å bestille i USA velger jeg heretter å kassere inn i positive overraskelser i fra service-minded forhandlere.

Når det gjelder selve diffusor-linsa er det som villmainn sier; i original utførelse virker den blendende fordi lyset sprer seg i ringen (som er av pleksiglass/plast) og ikke noe jeg vil bruke i skogen siden det reduserer nattesynet. Dette er vel og merke på full styrke. Men som det står på pakningen; dette er en reduksjons/spredelinse til bruk for camping og lesing. Til lesing har jeg fremdeles min gamle tikka Petzl! -Det eneste den duger til. Men med de modifikasjonene som villmainn sier, er det også mulig å bruke HP10 til lesing. Men hele greia med linsa er at den nok bare er ment til bruk på de to laveste lysstyrkene og da er ikke blendingen noe stort problem. Til de av dere som ikke har linsa; Med mindre dere kjøpte ei rå hodelykt til lesing & camping, så trenger dere ikke "diffusor-linse". Og til Lightman: Takk skarru ha!

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat fått hodelykten jeg bestillte fra dealextreme.com Har en led lens hodelykt fra før, den lykta jeg fikk idag ser helt identisk ut som den. Ingen forskjell i lys heller. Tror jeg betalte over 500 kroner for led lens lykten når jeg kjøpte den. Lykten fra dealextreme.com ble 119,- kroner inkludert frakt fra Hong Kong.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat fått hodelykten jeg bestillte fra dealextreme.com Har en led lens hodelykt fra før, den lykta jeg fikk idag ser helt identisk ut som den. Ingen forskjell i lys heller. Tror jeg betalte over 500 kroner for led lens lykten når jeg kjøpte den. Lykten fra dealextreme.com ble 119,- kroner inkludert frakt fra Hong Kong.

 

Hvilken hodelykt var det? :)

Link to comment
Share on other sites

Kom nettopp inn fra en kombinert rev/gaupesporleterunde, og hadde for anledningen med meg en Wolf Eyes Boxer 24W HID 1800 lumen. På lån fra butikken. Dæven... Riktignok ikke optimale forhold for å teste lommelykter med nær fullmåne og mye strølys fra vei/by men det var da ikke måte på som denne lykta skulle lyse opp.

 

Har begynt å sett litt lykter - ikke mye, men en del. Bl.a Ledlenser X21, som var rimelig imponerende da. Mindre imponerende nå... Kanskje litt skarpere/markert stråle fra X21, men ikke i nærheten av lysstyrken til Boxer'n. Må si jeg spekulerer på hva som egentlig skjer når en skrur på en polarion helios på 4200 lumen. Er det rekyl i'n tro?

 

Vet ikke om jeg har råd til å jobbe på jaktbutikk stort lenger jeg... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bekrefte at det ikke er rekyl, kan forøvrig ikke sammenlignes med Wolf-Eyes Boxer. :mrgreen:

Det samme gjelder f.eks Boxer vs. WiseLED Tactical.

 

Her er forøvrig PH40 sammen med X1, X1 er en del kortere.

 

polarion.jpg

 

Evt. hvis noen har lest om Polarions Night Reaper.... :-)

50W hid, 5200 lumen, instant strike, ikke behov for oppvarming (ala WE Boxer/Shark eller div Microfire HID).

polarion-nightreaper.jpg

 

Jeg var på plass under ShotShow 2010 i Las Vegas forrige helg, og hadde et veldig hyggelig møte med Ken Good hos Polarion-USA. En spesialversjon av Polarion PH50 blir forøvrig å se i hendene på Jason Statham i en nyinnspilling

av en gammel og god Charles Bronson-klassiker, The Mechanic. Utfordringen med PH50 var varmegang, noe som fortsatt er et problem. Lykten som her ble referert til var en av Polarion-USAs egne lykter. De var litt bekymret for om de fikk den tilbake, da Jason Stathams assistent hadde fortalt at Mr.Statham var vant til å beholde alt av rekvisitter... ;-)

 

 

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0472399/

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jeg kjøpte en fra DX. Helt nøyaktig lik denne. Heter Thrustfire 1200.

 

Noen og 80 dollar + moms og slikt. Holder ikke 1200 lumen men lyser veldig bra.

 

Lumen omtales og måles rimelig fritt i østen, ser noen snakker om opp til 1200 LED lumen og ca 850 Torch lumen.

At den holder rundt 850 kan stemme.

Link to comment
Share on other sites

Etter omtrent 6 måneders venting har endelig Olight lansert sin nye lykt. Olight SR90(Tideligere kalt K90) med 2200 lumen

Koster 399 $ her: http://www.batteryjunction.com/olight-sr90-intimidator.html

Bruk denne koden og få 5 % rabatt(20 $): CPF2009

 

Throw opptil 1000 meter

2200 lumen i 70 minutter(high)

700 lumen i 6 timer(lav)

2200 lumen/10 hz i 150 minutter(strobe)

 

Kan ikke vente med å kjøpe den, den er jo ganske rimelig også! :D

Link to comment
Share on other sites

Ser det, ser bra ut

Er den verdt sine 4400 kroner? Tror du at du kan legge ut noen bilder hvor vi kan se hvor kraftig den er, kan gjerne ha litt distanse:D

 

Nå blir vel spørsmålet om den er verdt sine 4400NOK noe relativt!

Kjenner personer som mener at en lommelykt ikke er verdt mer enn 500NOK uansett hvor godt den lyser!

Nå har jeg ingen beamshots å legge ut men output på denne kan sammenlignes med fjernlysene fra en moderne bil hvilket også blir relativt men er noe i den størrelsesorden!

Lykten er reelativt liten og hendig i forhold til output og kan reguleres i 5 trinn fra 100% til 20% hvilket gjør at du kan velge mellom full guffe i 175 minutt eller mindre lys i rundt 20 timer.

Du kan også koble til diverse lyskilder i ladeporten på lykten (dvs. bak)

Den er vanntett til 100M så du slipper å bekymre deg for vanninntrenging. Jeg spyler rett og slett av den med lunket vann i dusjen hvis den har blitt møkkete!

Lykten er mekanisk sterkt bygget og tåler godt en trøkk eller to!

Fabrikken har også et unikt oppgraderingsprogram som gjør at du kan få oppgradert lykten til seneste teknologi, dette kjenner jeg ikke til at andre produsenter har!

Kan lades i bilen og hjemme og du får diffuserfilter i forskjellige grader som sprer lyset.

Ser på denne som en av de mest komplette lyktene på markedet!

Link to comment
Share on other sites

Olight SR90 er uten tvil en spennende lykt; har et par på vei til Norge allerede. Så denne lykten i forrige uke; fikk også testet den sammen med både WiseLED , Lupine og Polarion.

Det var Matt selv, CEO BatteryJunction som viste den frem på en CPF-fest i Las Vegas, under ShotShow. Her er det SR90 som lyser opp i lokalet.

Greta som driver CPF var også tilstede, står til venstre for Matt på bildet til høyre. På bildet til venstre kan dere så vidt se SR90 lyse opp.

 

IMG_2395.JPGIMG_2400.JPG

Link to comment
Share on other sites

Interessant, men litt tynn . Det hadde vært interessant å se en test på lyktene i mellomsjiktet. 3-4000,-. Der er det mange spennende hodelykter.

Ellers , benytter anledningen til å nevne at Fenix HP10 har hatt litt problemer med en bryter, og pga diverse nyttårsfeiring og ferieavvikling i Kina stopper mye opp.

Fenix HL20 imponerer med tanke på at det kun er 1 x AA batteri som driver lykten. :)

Link to comment
Share on other sites

OPPDATERT: LYKTEN ER SOLGT.

 

Ny eier gratuleres om enn litt vemodig.

 

Vet det ikke er en salgstråd dette, men jeg vet noen av dere har vært på jakt etter en av disse. Zeissoem2 har en tilsvarende.

Har tenkt å selge en av de 2 Arcmania lyktene vi har, fortjener å få et bedre hjem. Lykten er ikke mye brukt.

Super lykt, fokuserbar, unik kjegle.

 

2 batterier + lader medfølger.

 

http://www.lightman.no/product/564225/Arcmania_X6-Demo-lykt.html

 

Akkurat denne lykten ble kjøpt inn av undertegnede som privatperson, og selges for et lavere beløp enn det den ble kjøpt for.

De av dere som har sett disse lyktene i aksjon vet hva det går i. :mrgreen:

Lightman sponser selvfølgelig frakt , evt oppkravsgebyr om den går til noen i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Det ble til at jeg bestilte meg en Zebralight H501 hodelykt. Mest til bruk på tur og ved leirplassen rundt teltet. Synes den ser svært hendig ut med liten fysisk størrelse og med bra nok lys til å fungere til tiltenkt bruk. 96 lumen i 2.3 timer, 18 lumen på medium i 19 timer og 3.3 lumen i 3.5 dager på laveste styrke. Den kommer til å få en diett av Sanyo Eneloop batterier.

Link to comment
Share on other sites

Var på skitur langt inni heia sammen med en kamerat her om dagen (kvelden..). Jeg hadde en Ledlenser T7 i lomma (av) og ei gammel Petzl Tikka på hodet (av), og han hadde ei Tesla Lupine X på hodet.

JEg bare gikk litt bak og hadde overhodet ikke bruk for lykt, var som å gå i ei lysløype.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Var hos mine besteforeldre her om dagen, og fant en 30 år gammel ''lykt'' som hadde blitt brukt for utearbeid osv. Den kunne helt fint brukes som lommelykt, den var ca 17 cm lang, og hadde 1000 watt! Produsert i Vest-Tyskland. Selvfølgelig klarte jeg å lyse meg selv rett inn i øynene med den, ble veldig ør i hodet etter det..

Super lykt, lyste noe helt sinnsykt når jeg prøvde den ute, kunne ikke forventet noe annet fra en lykt med 1000 watt. Knuste alle de andre lyktene jeg har. Tør ikke gjette hvor mange lumen det var på de 1000 wattene, men det var nok flere tusen lumen. :D

Link to comment
Share on other sites

Farfar hadde en gang langt tilbake laget ett eget batteri til den, så den kunne bli mer portabel. Før han bygde den om, var det ekstern strømtilførsel :) Håndtaket hadde et sinnsykt stort batteri inni seg, og gigantisk glødepære. Veide godt over halvannen kilo. Stor og klumpete

Vet dessverre ingenting om spenningen og produsent, la den fra meg etter å ha blitt blendet av den

Skal finne produsent og spenning neste gang jeg tar en titt på den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...