Jump to content

Den store lommelykttråden


5,56

Recommended Posts

Hvis vi tar utgangspunkt i en TK11, eller TK12 for den saks skyld, så har TK11/12 større og dypere reflektor, oppgitt høyere lumentall.

Objektivt, så ligger ikke en 120 lumen E2D, godt brukt som EDC, langt bak en splitter ny TK11/12. Faktisk skal jeg strekke meg så langt å si at jeg liker output/kjegle bedre på E2D. All ære til Fenix som har en god lykt i TK11, skal som nevnt holde meg objektiv og ikke forsvare prisen på en E2D LED. I god Surefire ånd, bra skrudd sammen. :)

 

Om det er 120 eller 200, flere her på forumet som har en eller begge lyktene, ihvert fall er det MEGET gode 120 lumen.

 

Surefire LX2 var oppgitt med 200 lumen, som første LED lykt fra Surefire. Har sammenlignet en E2DL ved siden av en LX2, for det blotte øyet helt identisk output. (Merk: for det blotte øye, etter mørkets frembrudd).

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt både E2D LED og TK10(forgjengeren til TK11).

 

Disse har helt forskjellige lysbilder.

E2D har en forholdsvis smal lyskjegle, men kaster lyset langt. Også ekstremt "pent" lysbilde.

 

TK10 har vesentlig større spredning på lyskjeglen og kaster ikke lyset fullt like langt. Også noe "styggere" lysbilde.

 

Med mindre TK11 har vesentlig smalere lyskjegle og spredning enn TK10 ville jeg ikke kjøpt den, men dette er fordi det til min bruk er upraktisk med mye strølys i tillegg til hovedstrålen.

 

E2D LED er en kjempelykt bortsett fra ett lite irritasjonsmoment.

Hvis man mister lykta eller slår den borti noe hender det den skifter lysstyrke.

 

Angående E2D LED og lumen er det en kar på Candelpowerforums(nerdeside for lykter) som har målt en haug med lykter med profesjonellt måleutstyr.

Mener E2D LED ble målt til rett over 200 lumen. Temmelig nøyaktig det samme som TK11.

 

Til slutt hvis du er på jakt etter virkelig godlykt sjekk ut www.malkoffdevices.com.

Samme lysstyrke, men perfekt lysbilde og kvalitet. Omtrent som E2D LED, men litt bredere lysstråle.

Kan blant annet velge mellom en eller to lysstyrker, flere fargetoner på lyset osv når man bestiller.

Dette er den lykta jeg er mest fornøyd med av alle jeg har prøvd. Inkludert E2D led. Kommer ferdig gjennom tollen til ca 1000-1200,- avhengig av hva du bestiller.

Link to comment
Share on other sites

Nøytral kropp like lang som vanlig cr123 kropp. Tror den er ca 35mm lang med gjenger. cr123 lykta er ca 8 cm totalt og AA ca 9.5 cm lang.

 

Lykta er i 3 deler; hode, kropp og bryter. Alt er likt på AA og cr123 annet enn kroppen (unntatt hvis du velger cr123 med fast clip :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Omsider har det kommet et ferdig eksemplar av Lupines TL700, Taschenlampe 700, lommelyktversjonen av Lupine Tesla. Drevert av et 2,5Ah batteri, SSC P7 LED på 700 lumen. Lykten leveres både som løs lykt og som komplett sett. Hylsteret Lupine har kommet opp med er i en klasse for seg selv, tilsynelatende et helt vanlig hylser i skinn, men som ivaretar det taktiske elementet ved at lykten enkelt kan tas ut av hylsteret i en håndvending. Hylsteret lukkes med en magnet, skulle det ikke festes skikkelig festes /lukkes hylsteret av seg selv. Lykten tas enkelt ut av hylsteret ved å føre hånden langs hylsteret og deretter ta tak i lykta samtidig som "lokket" sklir opp. Smart!

 

For de som er kjent med Lupine Wilma og Betty har lykten samme bryter, men leveres med et eget program som er enkelt forklart på batteripakken, også nevnt tidligere.

 

Leveres komplett med Lupines MicroCharger, 220V + 12V adapter. Prisen: Høy. Leveringsklar, beklageligvis høyst sannsynlig ikke før i januar. Kommer også i en 1200 lumen versjon, etter sigende drevet av Luminus SST-50 LED. Bildene er tatt med iPhone, så kvaliteten er dårlig.

 

 

TL700_6.jpgTL700_5.jpg

TL700_4.jpgTL700_3.jpg

TL700_2.jpgTL700_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Led Lenser T7, men knappen fungerer ikke slik som produsenten beskriver. Jeg har kun en lysstyrke. Jeg kan heller ikke fokusere med ei hand ved å skyve hodet på lykta fram- eller bakover. Finnes lykta i ny og gammel versjon?

 

Du er helt sikker på at det er en T7. Det skal stå på lykta. Går vel ut i fra at det står det siden du sier det, men for å være sikker så spør jeg :) Og du har 4xaaa inni ?

 

Du får en modell som er svært lik, men det er ikke T7, men en som heter Hocus Focus. den er ørlite midre og man forandrer spredninga på lyset ved å vri på lyktehodet. Den tar 3xaaa (jeg har en slik også, et sted) og har kun av&på

 

http://www.progear.net/kauppa/product_details.php?p=415

 

Men hvis du har en T7 kan det jo være noe feil på den. Kan ikke si jeg har hørt om forskjellige utgaver av disse. Men det kan jo selvsagt være det alikevel :)

Link to comment
Share on other sites

Har blit litt inspiret av denne tråden. :D.Har handlet meg noen billige ,men nokså imponerede. HAr en med 2 cr 123 batterier. som lyser voldsom bra til 199 kroner. Er vel en 3w pære (tror jeg).

men over til spørsmålet mitt. Fant innerst i skapet en mag charger som batteriet er gååent på. Er det noe hensikt i å reparer og oppgradere denne. Har vel hørt at en kan få kjøpt noe ombygnings greier til den. Men batteri til 500 og et ombygnings sett. (HAr ingen begrep på hva slikt koster)

 

Er det noe i dag som vil/har samme effekt som med en slik magcharger ombygd. Til tilsvarende pris som ombygninga. Ser jo for meg at det er jo god batteri kapasitet på en slik mag. I hvertfall i forhold til disse smålyktene som har imponerende lysstyrke. Er greit med en skikkelig lykt til evt ettersøk for kommunen som jeg har inn i mellom.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder ombygging av Maglites, så er det mange løsninger der. Blir fort noen kroner når evt. ut av landet, bygges om, metallarbeid, batterier + lader og frakt ++. Men da har man en unik lykt. :). Fenix TK40 er et alternativ mange har landet på når Magliten er blitt pensjonert. Vet det er flere i denne tråden som har ombygde maglites, som sikkert kan komme med prisestimater.

Utfordringen ved ombygging er kort fortalt at mer lys, evt. flere dioder, trekker også mer strøm, så brenntiden vil variere veldig.

 

Hvis det er snakk om rene ettersøkslykter litt opp i prisklasse , så vil jeg anbefale å ta en titt på danske WiseLED.

:D

Link to comment
Share on other sites

Er det noe i dag som vil/har samme effekt som med en slik magcharger ombygd. Til tilsvarende pris som ombygninga.

 

Da skal du kanskje ha en slik:

http://www.malkoffdevices.com/shop/dropin-module-for-456-dcell-to-fit-maglite-p-1.html

 

eller en slik:

http://www.led-replacement.com/tle-100.html

 

Men aller best: denne:

http://www.led-replacement.com/tle-300mr-ex.html

Link to comment
Share on other sites

Vurderte også å bygge om min MagCharger(som forøvrig også har defekt batteri)

til Led.

Mulighetene her er mange, alt fra Dropins til mer ambisiøse renoveringer som til slutt minner om alt annet enn en MagLite.

Dropins krever som oftest både en annen type(og størrelse)batteri og derfor også lader hvis man vil ha oppladbart. Når det gjelder output ender en opp omkring 500Lumen maks.

Den mer omfattende renovering hvor lykten blir sendt inn til en eller annen som har spesialisert seg på slik ombygging blir gjerne kostbar , tar lang tid , men gir mer output. Du får til gjengjeld en unik og spesiell lykt.

For min del ble valget enkelt , en Wiseled Tactical.Den er på størrelse med en Magcharger. Har brukt Tacticalen nesten daglig i tre måneder nå og den viser seg å være dønn solid bygget , er svært driftssikker og har en output på solide 2000Lumen. Fjernlysene fra en bil drukner faktisk i lyset av denne!

Den er oppladbar fra nett eller bil/båt, har dimmefunksjon, diffuserfilter, Taillight(du kan sette diverse lyskilder inn i bakenden på lykta), vanntett til 100M osv.

Er utrolig godt fornøyd med denne og kan trygt anbefale den til de som trenger godt og driftssikkert lys.

Kjøpte min hos:http://www.lightman.no/

 

http://www.wiseled.com

Link to comment
Share on other sites

Batteri til Magcharger får man til 400 kroner hos batteributikken.no ink frakt :)

 

Tenkte at jeg skulle kjøpe et nytt batteri til min charger som er over 10 år nå. Er ikke like bra lenger, men varer vel 40 minutter sånn ca.

 

Men så er det greia med å drasse rundt på en diger kølle da.

 

Når Led Lenser T7 er egentlig mye bedre på alle måter :shock:

 

Men batteributikken har til charger. Adressen er vel altitec.no tror jeg, sånn ca :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tror ikke noe sånt er å skaffe til Led lenser. Har både Led lenser og Fenix lykter, å til fenix finnes det sånn fjern utløser. Jeg har en slags universell holder til min Fenix TK11, den går til både våpen løp og sykkelstyrer. Skal du ha noe sånt tror jeg du må gå over til Fenix lykter. Synes Fenix er rimelige og lyst sterke lykter. Jeg har handlet hos en nett butikk i Tønsberg området, som heter DIKI,sjekk på sidene deres.

Link to comment
Share on other sites

...Lupine TL1200, Taschenlampe 1200 lumen....

 

Litt større enn TL700, ny reflektor, etter sigende Luminus SST50 LED. 1200 lumen output.

Sprer lyset meget godt, moderat kastelengde. Imponerende output. Bilder og sammenligning tas i løpet av nyttårshelgen.

Samme grensesnitt som TL700. Kompatibel med eksisterende Lupine ladere. Pris ikke satt, men flerfoldige riksdaler blir det.

 

TL12001.jpgTL12002.jpgTL12003.jpg

Link to comment
Share on other sites

...Lupine TL1200, Taschenlampe 1200 lumen....

 

Der har vi lykta si ja! 8)

Omtrent en tredel så stor som en Ledlenser X21 men likevel med mer output!

Sikkert lurt med et litt større lyktehode enn Tesla 700! Innbiller meg at der er en del varme som skal transporteres bort!

Hvordan kaster den lyset (flood/throw) feks. i forhold til en Wiseled Tactical?

Hva er gangtiden på batteriet og vil det bli levert større batterier?

Link to comment
Share on other sites

Fikk en H7 til jul. Oppgitt til 140 lumen og 160 meter rekkevidde. Tror ikke den lyser så langt, men mer enn langt nok på mine gåturer på kritthvite skogsveier i Østfold :)

 

Og så peker jeg hit og dit med en T7 :)

 

Viktigere med lang batteritid enn lang lyskjegle for min del. Men bruken er jo forskjellig fra person til person.

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden er blidt så stor at jeg tar sjansen på å stille et spørsmål som muligens har blidt stilt før!

Jeg skal ha en hodelykt til komunale ettersøk på trafikkskadd vilt.

Hvilken hodelykt er best på lysstyrke og lyslengde?

Er lyskjegla smal trenger jeg en sprederfunksjon!

Driftstid bør være 2t+!

Link to comment
Share on other sites

Hans Kristian

 

Lupine Tesla X!

Dette er arbeidsvektøyet eg har nytta i haust til å utføra mange søk med i mørkna.

Kontrollsøk under jakt og kommunale påkøyrslesøk.

Ved eit par kontrollsøk har eg klart å finna snitthår på skotstaden.

Lykta har gitt meg utmerka skytelys ved påkøyrsle.

Kastelengden er meir enn lang nok til ståande skotsjanse.

Eg ville ikkje gått for mindre enn 500 - 700 lumen.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Dette var en lang tråd....

Jeg trenger litt hjelp av dere lommelykt-experter.

Er på jakt etter en ny lykt av typen STOR.

Den skal brukes til søk etter dyrespor i mørke (ikke jakt, men søk etter spor) samt i reddningstjeneste.

Så det er viktig at den har lyser langt å kraftig for å få frem konurene av spor i snøen, samt at den vil bli brukt fra helikopter under reddningsaksjoner.

Under spor leting vil den primært bli brukt fra bil så 12v tilkobbling hadde vært et pluss

Batterikapasitet er ikke så viktig, men rundt 15min brude den holde om den har relativt kort oppladingstid.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det lykt på meg også.

Denne tråden er farlig! Kjente at "må ha" muskelen startet og rykke skikkelig.

Vingemutteren skrev så pent om Fenix L2T v2.0 at den er nå bestilt ;)

290 kroner inkludert frakt er ikke ille.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er på jakt etter en ny lykt av typen STOR.

Den skal brukes til søk etter dyrespor i mørke (ikke jakt, men søk etter spor) samt i reddningstjeneste.

Så det er viktig at den har lyser langt å kraftig for å få frem konurene av spor i snøen, samt at den vil bli brukt fra helikopter under reddningsaksjoner.

Under spor leting vil den primært bli brukt fra bil så 12v tilkobbling hadde vært et pluss

Batterikapasitet er ikke så viktig, men rundt 15min brude den holde om den har relativt kort oppladingstid.

Basert på det du skriver så vil jeg anta du vil få varierende anbefalinger, men du trenger en kraftig lykt her.

Sjekk både Polarion 40W HID (PH/PF40, X1) , samt WiseLED Tactical (2000 lumen LED). Polarion er i en klasse for seg selv når det gjelder kastelengde av lys , og fyller de kravene du stiller, men krevet et romslikg budsjett. Prismessig ligger begge i øvre prisklasse, og er som arbeidsverktøy å regne. WiseLED noe mer anvendelig pga justerbar output. Begge lyktene brukes i dag av bl.a. Røde Kors knyttet til søk.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Takk for råd... Nå synes jeg de var litt drøy pris da.

Skjønner at du ikke kan få både i pose å sekk uten å betale, men hadde sett for meg å bruke litt mindre.

Har brukt polarion gjennom jobben tidligere å den super, men er nåkk litt i dyreste laget med sin 16k

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte ifjor en Black & Decker 12 volt tung men håndholdt sak til rundt 600 kr. En grei og "billig" søkelykt, som lyser jævlig langt. Den har også 12 volt ledning/tilkobling, så den kan brukes til søkelys fra bil og båt. Bruker den mye til dykking, da jeg er dykkeleder i båt, å må finne/lokalisere dykkere som kommer opp i overflaten. Lyser vel en 20-30 min tenker jeg. Klart disse "lys kanonene" til 10000 kr lyser vel lenger, men en ok lykt til mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Slenger inn et lite spørsmål her jeg. Regner med å få svar.

 

Har ikke veldig greie på dette, men jeg har ei Betty x Pro. Helt konge lykt. Bare solskinnsdager når jeg går på ski nå. He he.

 

Det jeg lurer på er: Når jeg dimmer den ned så begynner det å "suse" litt i den. Er dette normalt....

 

Mulig det er et dumt spm., men har ikke greie på sånt gitt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte ifjor en Black & Decker 12 volt tung men håndholdt sak til rundt 600 kr. En grei og "billig" søkelykt, som lyser jævlig langt. Den har også 12 volt ledning/tilkobling, så den kan brukes til søkelys fra bil og båt. Bruker den mye til dykking, da jeg er dykkeleder i båt, å må finne/lokalisere dykkere som kommer opp i overflaten. Lyser vel en 20-30 min tenker jeg. Klart disse "lys kanonene" til 10000 kr lyser vel lenger, men en ok lykt til mitt bruk.

Har samme lykta.

Lyser kanonbra, men batteriet taper seg i kulda, så da blir det bare et orange skjær istedenfor den hvite lyskjegla.

Link to comment
Share on other sites

Ikke ny på markedet akurat. For en billig penge og mye lys for hverdags arbeid vil jeg anbefale Streamlight Stylus Pro! Størrelse med en kulepenn, tåler enormt og lyser plenty! Jeg merker ikke at jeg har den i lommen! Den bruker 2 stk AAA batterier.

 

Kjøpte 2 stk på Ebay for under 200 spenn!

 

Test: http://www.youtube.com/watch?v=03LLPuno310&feature=related

 

Stylus-Pro.jpg

Link to comment
Share on other sites

Då er vårt ettersøkslag svært moden på å skifte ut alle

resterande 10 Silva 480 hovudlyktene med Lupine Tesla X.

Me hadde søk i natt kl 24:00.

Ein med Silva hovudlykt og eg med Tesla.

Det blei andre turen me har i lag der vedkommande gir klar melding

om at han vil ha ei Tesla X.

Den er berre GOD.

 

Til opplysning kan det vera greitt å vita at desse

lyktene legg seg inn på VHF-kanalen med ligg susing.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...