Jump to content

Den store lommelykttråden


5,56

Recommended Posts

Noen som vet om norske forhandlere på led lenser p14 og p17? :mrgreen:

 

Du kan kontakte: http://www.trygvealm.no/ så får du sikkert vite nærmeste forhandler.

Ellers kan du stikke innom http://www.lightman.no.

Der finner du lykter som Fenix, Surefire, Lupine, Wiseled osv.

Vil anbefale deg å se nærmere på Fenix TK40,Lupine Tesla 700 og Wiseled sine Street og Tactical.

Har testet Wiseled Tactical grundig og det er en svært solid lykt med mange muligheter. Det er en mindre lykt enn Ledlenser X21 men med doble outputen.

Link to comment
Share on other sites

Som vanlig; når noe nytt, noen bilder. Fenix LD10 er en utrolig hendig lykt, i tillegg til nye versjon av både PD30 og Fenix PD20.

Høsten er trivelig den, for de av oss som er litt over gjennomsnittet interessert i lykter og lys. Lupine kommer med oppgraderingskit til Betty (7 x XR-G dioder), med 20% effektøkning, samt ny optikk. Meningen er at eksisterende BETTY-eiere skal oppgradere lykten sin selv. :)

 

http://www.lupine.no/nyheter/betty-oppgraderingskit-1750-lumen

 

 

Her er PD30 R2 og LD10 sammen en lett blanding av andre lykter, med NiteCore EZ123 helt til høyre:

fenix-pd30r2.jpg

 

Liten og kompakt AA-lykt:

fenix-ld10.jpg

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

www.4sevens.com gir i disse dager kraftig rabatt for å bli kvitt en del varer. Mange kjenner sikkert til dette allerede , men jeg tenkte jeg kunne tipse om dette, hvilke modeller det gjelder og rabattkodene man må oppgi (rabattkoden får man først mulighet til å legge inn underveis i bestillingen, prisen som oppgis på websiden er følgelig pris før rabatt).

 

Merk at en del av modellene allerede kan ha blitt utsolgt, dette blir opplyst om pr. produkt hvis man følger linkene nedenfor.

 

40% rabatt på disse modellene:

Nitecore EX10 R2

Nitecore Extreme Q5

Nitecore Defender Infinity Q5

Nitecore GD

Nitecore D20 Q5

Rabattkode for disse modellene: NITECORE40

 

50% rabatt på disse modellene:

Nitecore SR3

Nitecore EZ 123

Nitecore EZ 123 Warm

Nitecore EZ CR2 Warm

Rabattkode for disse modellene: NITECORE50

 

60% rabatt på denne modellen:

Nitecore EZ CR2

Rabattkode for denne modellen: NITECORE60

 

Her er det mulighet for å gjøre en god handel, men en bør være kjapp - det ser ut til at noen av modellene er blitt utsolgt på et par dager allerede!

Link to comment
Share on other sites

Er på jakt etter nytt hodelykt, er fenix HP10 noe og ha ? har bare sett ledlenser H7 i aksjon, ossen er fenix sin i forhold til ledlenser ?

 

skulle og ha en lykt som man kan se langt med , lykta ska brukes under reingjeting og ska klare lyse 200-300 m. Tenkte kanskje Fenix Tk40 er tingen? Er det noe annet brae lykter til den prisen ?

 

 

Hei, har både Ledlenser H7 og fenix HP10.

Hvis du skal gå i skogen vil jeg heller ha LEDH7 som kan lyse nærområdet bedre opp-Fenix HP10 har en liten smal reflektor som gir en konsentrest lystråle som sikkert når langt, men som er slitsom å gå med da lysstrålen er veldig smal. Du kan ikke justere vinklen på lyset til Fenix HP10 så den lyser stort sett bare rett frem. Må gå med bøyd nakke for å se bakken forran.

Mitt råd kjøp heller en hodelykt som kan lyse opp nærområde!

 

Har også Fenix tx40, Den har mye større reflektor og lyser mye bredere en Fenix HP10. Den har også en smal konsentrert hoved lysstråle som når langt og lett lyser opp fjellvegger 200-300 lenget borte. Denne lykten vil jeg heller annbefale.

Link to comment
Share on other sites

Høsten er trivelig den, for de av oss som er litt over gjennomsnittet interessert i lykter og lys. Lupine kommer med oppgraderingskit til Betty (7 x XR-G dioder), med 20% effektøkning, samt ny optikk. Meningen er at eksisterende BETTY-eiere skal oppgradere lykten sin selv.

Da håper jeg at den blir 20% lenger batterilevetid også, for batterilevetid er viktig for meg? Da kjøper jeg et sett, for akkkurat om en merker så mye til de 250 lumen i lysutbytte... :? Bruker for det meste lykta på 20-60%, og jeg bruker den MYE

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke justere vinklen på lyset til Fenix HP10 så den lyser stort sett bare rett frem. Må gå med bøyd nakke for å se bakken forran.

Hei, etter nærmere studier :oops: så ser jeg at det er justerbar vinkling av lyset på FenixHP10 og mekanismen virker solid. Du må ta i for å vri på den ( i motsetning til led lens H7 som knekker). Det hjelper nå får du mer lys i bakken. Til mitt bruk vil jeg dog helst ha hodelykter som spreer hovedlyset mer. Da jeg opplever det slitsomt med en konsentret stråle i midten og svakt strølys rundt.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke justere vinklen på lyset til Fenix HP10 så den lyser stort sett bare rett frem. Må gå med bøyd nakke for å se bakken forran.

Hei, etter nærmere studier :oops: så ser jeg at det er justerbar vinkling av lyset på FenixHP10 og mekanismen virker solid. Du må ta i for å vri på den ( i motsetning til led lens H7 som knekker). Det hjelper nå får du mer lys i bakken. Til mitt bruk vil jeg dog helst ha hodelykter som spreer hovedlyset mer. Da jeg opplever det slitsomt med en konsentret stråle i midten og svakt strølys rundt.

 

Fikk du ikke med filter til den Fenix hodelykten? Det sprer lyset jevnt utover:

 

http://www.4sevens.com/product_info.php?cPath=27_38&products_id=1775

 

Koster $5...

Link to comment
Share on other sites

Har T og har så vidt kikket på en P.

P7 har bare tre batterier, og T7 bruker 4 og jeg mener også at det er litt grovere i godset. Sistnevnte har altså litt større diameter og tyngre, men holder lengre på strømmen.

 

Nei, P7 har 4 X AAA batterier den også og P7 og T7 har nesten prikk like data og ytelser.

Ledlenser sine lykter finner du i denne linken: http://www.zweibrueder.com/ENG/produkte ... h_per_line

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei Roar! Har en led lenser T7 men den har to lysstyrker?

 

Nei det er feil.

 

Led Lenser T7 har 3 styrker på lyset.

 

Du har de to "faste", lav og høy effekt. På høy effekt skal den gi 170 lumen (med gode batterier)

 

Men HOLD strømknappen inne og lykta gir 200 lumen.

 

Det er ikke så stor forskjell, men det synes.

 

Lykta er av.

1 trykk = svakt lys

2 trykk og hold inne =200 lumen

slipp knappen og du får 170 lumen

trykk igjen og lykta slukker.

 

DET VISSTE DERE IKKE :lol:

 

Men det er sant.

Link to comment
Share on other sites

Sikker ?

 

når lykta er av så trykker man en gang og slipper, da lyser den "svakt"

 

man presser og holder knappen inne, da er det full mig

 

så slipper man knappen og den går til normal full mode

 

et trykk til og hold, full mig, slipp og den slukker.

 

 

slik er min T7 ihvertfall :D

Link to comment
Share on other sites

Min, og de andre jeg har prøvd er i omvent:) er også omvendt fprklart på hjemmesiden:)

men samme fan:D :mrgreen:

 

Jøss, det var snodig.

 

Jeg la tilfeldigvis merke til at den lyste litt sterkere idet man trykket så jeg snoka litt på nettet, var der jeg fant ut at det skulle være slik. Tror de mente at full styrke var 130% Tror det sto noe slikt.

 

Men pussig at rekkefølgen er annerledes :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hva er hot av en-celle 123 lykter med LED for tiden, da ??

 

Ønsker meg en enkel sak med trykkbryter og 2 lysstyrker, hvorav den høyeste ikke ligger på mer enn rundt 100 lumens og den nederste på "tusle i skogen i mange timer" styrke, med stråle heller enn spreder...

 

Fortrinnsvis med skru hode for regulering av lysstyrken, og ikke slik "trykkdegigjennomenskokkmedstyrkerinkluderthornmusikk" knapp... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vedr. diskusjon rundt E2D LED Defender på 120 lumen og 200 lumen. LX2 er opp gitt 200 lumen, har begge lyktene, E2D og LX2.

Ingen tvil om at innmaten der er tilnærmet identisk. :) . Var bare et spørsmål om tid før Surefire forsto de tapte terreng på å oppgi lave lumentall.

En 6P Led med 80 oppgitte lumen tilsvarer bøttevis med DX lykter på 200 lumen pluss. :)

Link to comment
Share on other sites

Tar tid mellom hver post her; så legger ut et par tråder med et par morsomme bilder. Først en Maglite mot en Polarion PH40.

Poenget var å lyse opp en gammelt skur. Testet litt forskjellige lykter, deriblant en MagCharger, en WiseLED Tactical 2000 lumen LED, samt PH40, med og uten diffuser(spredelinse, mange ulike navn på den type filter). Er på ingen måte noen fotograf, men kameraet sto på samme innstilling (Nikon D70 osv osv). Ved neste korsvei skal jeg sørge for å få en som kan fotografere, og samtidig dokumentere innstillinger, brennvidder med mer.

 

Det er komplett mørke her, bildene er tatt rundt midnatt. Legg spesielt merke til PH40 med diffuser, blir relativt månelyst. WiseLED Tactical ble brukt i tilnærmet originalutførelse, kun brukt med et 1 graders filter i front for beskyttelse.

 

MagCharger:

 

maglite_resize.jpg

 

Polarion PH40 med Diffuser linse

 

Polarion-PH40-diffuser-002_resize.jpg

 

Polarion PH40 uten diffser, kun original SPOT:

 

Polarion-PH40-002_resize.jpg

 

Wiseled Tactical:

 

Tactical-001_resize.jpg

 

 

Samtidig ble det lyst litt i hagen.... mot flaggstangen.

Først med WiseLED Tactical:

 

DSC_0010_resize.JPG

 

Deretter med en PH40 - "Take me to your leader"

 

DSC_0011_resize.JPG

Link to comment
Share on other sites

En annen forumbruker, Delta, har samtidig gjort et godt stykke arbeid ; designet og fått produsert en strike bezel til WiseLED Street, jeg vet det planlegges en for Tactical også. Jeg var så heldig å få en prototype, som fortjenes å vises frem. Lyktene fra WiseLED fremstår som bunnsolide, og vil i løpet av kort tid kunne konfigureres via egen datamaskin. Om enn via IrDa, så kan de programmeres etter eget ønske. God konstruksjon, bra temperatur på lys, grensesnittet bombesikkert, samtidig som lyktene er trykktestet til 100 meters dyp. Med andre ord, allsidig. Samtidig leveres de med 2 års byttegaranti, så servicenivået ligger meget høyt.

 

Eksisterende og eldre lykter fra WiseLED vil kunne oppgraderes og få installert ny elektronikk og grensesnitt. Her er et par bilder, som også viser Bezel.

 

Original frontring vs ny i rustfritt:

 

DSC_0021_resize.JPG

 

WiseLED Street (825 lumen) vs WiseLED Tactical (2000 lumen):

 

DSC_0017_resize.JPG

 

Til slutt sammenligning av størrelse, Polarion vs Street vs Tactical vs Lupine Prototype:

 

DSC_0014_resize.JPG

Link to comment
Share on other sites

200 lumen ?

 

Er oppgitt til 120 de fleste steder jeg har lest om den, og den er da voldsomt dyr. en sikkert en fin lykt :)

 

Hvis det er samme lykt da ?

 

http://www.lightman.no/product/483159/S ... elykt.html

 

Kjøpt på Ebay, og Surefire oppgir i den linken til selger at den er på 200 lumen.

Halve prisen i USA i forhold til norge.

Kom på rundt 150 $ inkl. frakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva er hot av en-celle 123 lykter med LED for tiden, da ??

 

Ønsker meg en enkel sak med trykkbryter og 2 lysstyrker, hvorav den høyeste ikke ligger på mer enn rundt 100 lumens og den nederste på "tusle i skogen i mange timer" styrke, med stråle heller enn spreder...

 

Fortrinnsvis med skru hode for regulering av lysstyrken, og ikke slik "trykkdegigjennomenskokkmedstyrkerinkluderthornmusikk" knapp... :mrgreen:

 

Quark fra 4Sevens er veldig bra. Tenk litt bedre Fenix.

 

Du vil ha en sånn:

 

http://www.4sevens.com/product_info.php?cPath=297_310&products_id=1668

 

Neutral led gir et lys som ligner mer på vanlig xenon lykt. Du kan velge lysstyrke ved å dreie hodet noen mm og brytern slår bare lykten av og på. Du kan velge hvor mye lykta skal lyse med strammet og litt løsnet hode. AA modellen funker også veldig bra, men den er utsolgt med neutral led. Begge funker bra med li-ion batterier :twisted:

 

Hvis du liker vanlig hvitt led lys så har de det også litt billigere og da er AA modellen på lager:

 

cr123:

 

http://www.4sevens.com/product_info.php?cPath=297_365&products_id=2076

 

AA:

 

http://www.4sevens.com/product_info.php?cPath=297_365&products_id=2078

 

De er veldig bra. Har 2 i aluminium og en AA modell i titan (de er utsolgt)

 

Sverre

Link to comment
Share on other sites

Det stemmmer det, E2D Led oppgis til 200lumen. Med tid og stunder skal jeg legge ut en sammenligning av en modifisert 350 lumen E2D LED med fokus (!) mot en original.

Skal forsøke å få det til før helgen.

 

:mrgreen:

 

Men hva er effekten da?

120 eller 200?

Er den verdt prisen i forhold til eks. Fenix TK11 som koster bare snaut en 1/3?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...