Jump to content

Den store lommelykttråden


5,56

Recommended Posts

Jeg hadde en 6 batt maglite en gang, den satte jeg inn pærer til 5 og 4 batt maglite, da ble det lyst gitt, men siden du har 2 batt så finnes det vel ikke originale pærer til 1 batt maglite, men du kan jo prøve å sette inn en 1,5V pære som passer inn, da vil du bruke dobbelt så mye strøm og sikkert få litt bedre lys... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei, har en slik gammeldags Maglite av medium størrelse for to store batteri type D. Har hatt lykta i snart 20 år, og den er også brukt som hammer, brekkjern osv men funker fint ennå. Lurte bare på om det var mulig å sette i mer effektive pærer i den? Har ikke skifta pære på disse årene, og har reservepære i batterilokket ennå. Den lyser jo godt denne lykta, men det har kanskje skjedd litt på pærefronten som uten videre kan puttes i Magliten?
Du kan finne LED-innsatser til Mag. Både Mini og D-cell. Kona kjøpte etpar sånne da hun var i junaiten i fjor (hun reiste med kun mannlige kolleger, så shoppingen skjedde på litt andre butikker enn hva hun ville satt som førstevalg :mrgreen: ), og det hender du finner på QXL. Jeg har betalt ca. hundrelappen for mine. De er nok ikke helt der oppe sammen med moderne LED-lykter, men til den prisen er de et greit alternativ for å blåse litt nytt liv i en gammel kriger. Min 2D Mag med LED-innsats lyser nå bedre enn en 3D med glødepære (og like godt som en 3D med LED-innsats...)
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en H2X Arcturus Tactical LED Flashlight produsert av Insight Technology, fra Twin City Tactical i USA.

 

http://twincitytactical.com/product_info.php?products_id=1642

 

Fantastisk lykt, utrolig hvitt skarpt lys, oppgitt til å gi 125+ lumen da jeg kjøpte den. Ser det nå ofte opereres med 150 lumen i annonser, men det er nok LED diodens kapasitet. Jeg tror i alle fall de har sitt på det rene med god margin når de oppgir 125 - det er det skarpeste hvite lys jeg har sett fra en slik liten enhet. Lykten er oppladbar, og lader følger med. Levetid mellom oppladningene er enda mer utrolig: 2 timer på full effekt, og 300 timer på lav! Test viser at den etter de 2 timene på fullt, fortsetter 2 timer til med veldig godt lys. 300 timer på lavt har jeg ikke fått testet; det er fantastiske 12 døgn kontinuerlig på, og jeg har ingen grunn til å tro at det ikke stemmer.

 

Lykten er vanntett til 5 meter, virker solid bygget og har en multifunksjons trykkbryter bakerst på enden. Lett trykk gjør at man kan veksle av på, kraftig trykk gir konstant av og på, trykk helt inn og hold starter en dimmesekvens, der du slipper ut når passe lys er nådd. Laveste intensitet er veldig nyttig, og holder plenty til vanlig bruk, der full effekt lett gir reflekser og blending. En siste modus er en superrask strobe-effekt, som nås ved å trykke knappen to ganger i rask rekkefølge.

 

Det følger med lanyard snor og en belteklips.

 

Twin City Tactical selger ikke til utlandet, jeg sendte via Jetcarrier.

 

Anbefales !

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser at det oppereres med ulike benevninger på lysstyrken på lykter, lumen, candelpower, etc.

Er det noen som vet forholdet mellom disse benevningene slik at det er lettere å sammenligne dem?

 

Du finner mye info om dette om du Googler litt, men noen sammenlikning er uansett ikke lett fordi annonsørene har en høyst ulik oppfatning av virkeligheten ! Det gjelder å finne seriøse aktører som ikke skryter på seg effekter som helt åpenbart ikke stemmer. Etter egne sammenlikninger er min oppfatning at Insight Tech. er seriøse og holder hva de lover. De er en stor seriøs aktør på det millitære markedet (vi vanlige folk tror at Surefire er markedsledende pga massiv markedsføring), og deres H2X Arcturus er det beste jeg har sett i den størrelsen - fullstendig utklassing av hva Surefire kan tilby, spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det oppereres med ulike benevninger på lysstyrken på lykter, lumen, candelpower, etc.

Er det noen som vet forholdet mellom disse benevningene slik at det er lettere å sammenligne dem?

 

Du finner mye info om dette om du Googler litt, men noen sammenlikning er uansett ikke lett fordi annonsørene har en høyst ulik oppfatning av virkeligheten ! Det gjelder å finne seriøse aktører som ikke skryter på seg effekter som helt åpenbart ikke stemmer. Etter egne sammenlikninger er min oppfatning at Insight Tech. er seriøse og holder hva de lover. De er en stor seriøs aktør på det millitære markedet (vi vanlige folk tror at Surefire er markedsledende pga massiv markedsføring), og deres H2X Arcturus er det beste jeg har sett i den størrelsen - fullstendig utklassing av hva Surefire kan tilby, spør du meg.

 

Når det gjelder Surtefire så har jeg kun en U2 Ultra og den har vært den DESIDERT dårligste lykt jeg har noen sinne hatt. bryteren har hatt en tendens til å jukse hele veien og lykta har sviktet når jeg mest trengte den. Resultat er at den har slått seg på mens den ligger i lomma,med det resultat med flatt batteri til stadighet .

 

Da har du kanskje verdens verste mandags U2 :wink: Surefire sender deg gratis en ny bryter hvis du ber dem om det...

Hvis det er noe galt med lykta så gir SF deg også en ny en... Gratis... Trolig også den nye modellen med Seoul diode :mrgreen: Ellers kan jeg gjerne overta den og sette den på flyet til USA :twisted:

 

SF er nok betraktlig større en Insight. Prøvd mye rart og er veldig happy med nesten alt SF har laget. mye av drittslengingen om SF kommer fra folk som ikke har dem :roll:

 

Prisene på SF i Norge er helt avsindige så mine lykter er ikke kjøpt her...

Link to comment
Share on other sites

Har sendt 2 forespørsler om ny bryter samt et nytt glass. Var lite respons å få hos Surefire. Muligens jeg har havnet hos feil saksbehandler .Lykta har vært god så lenge den funket bra,men har vært veldig irriterende når den har slått seg på i tide og utide.

 

Send meg en PM så skal du få mail adresse til en snill person hos Surefire. Glass tror jeg kanskje du må sende den inn for nytt glass så jeg hadde sendt inn hele greia og håpet på at en U2A dukket opp i posten snart :wink:

 

Sverre

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp fått Fenix TK11-lykta i posten. Fikk også med sykkeladapteret for å kunne feste det til løpet på rifla. Oppladbare 18650-batteri er bestilt. Lyser godt til å være ei så lita og kompakt lykt som også tåler en støt.

 

jeg har også kjøpt fenix tk11 og synes at det er en veldig god lommelykt for rimelige penger. anbefalles.

 

http://www.diki.no/produkter/sport---fritid/lommelykter/fenix/fenix-tk11-tactical-q5---led-l

 

13189_157.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har nettopp fått en rykende fersk Serv-light på plass, så snart tiden strekker til og jeg har fått en batteripakke på plass , så skal den settes opp mot både Zebralight H60 og Lupine Tesla. Spennende tråd, og mye fine lykter. :). Serv-light er uten tvil eksperimentell, tung, men spent på output og brukergrensesnitt. Poster en oppdatering når testet.

 

/st

 

 

serv-light.jpg

Link to comment
Share on other sites

Byggekvaliteten er meget bra; er spent på output og lykten i bruk.

Bra service , Koen i Belgia levererer uten tvil det som nettstedet deres gir inntrykk av.

Har tett dialog med Serv-light, og ryktes at de kommer med en rimeligere modell, blir lite igjen på bunnlinja pga høye produksjonskostnader.

 

Skal prøve å få litt fler bilder med mer i løpet av uken.

 

/st

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte ei LedLenser T7 her om dagen. Jeg er imponert over lyseffekten (170 lumen) og best av alt - fordelingen av lyset - maks spredning er etter mitt syn akkurat passe vid og så jevn som jeg kunne ønske meg. Og fokusert for lang avstand lyser den virkelig langt, og med en passelig konsentrasjon av lysbunten. Fokuseringen er selvsagt stillbar, og lysstyrken har to trinn + pluss litt ekstra (maks+) når bryterknappen bak holdes inne. Er spent på hvor lenge batteriene holder (4 stk AAA)...

Link to comment
Share on other sites

Må sikkert smøre seg med tålmodighet hos PayPal, har ennå ikke fått bekreftet Mastercardkortet mitt der ennå - venter på PayPalkoden. Skal også ha ladeadapter for batteri til Fenix TK11 lykta jeg kjøpte hos DiKi til 539,- med sykkelstyrefeste. Suveren ettersøkslykt som jeg bare skrur på pipa rett foran stokken og går akkurat klar for lyddemperen på 375H&H'n. Ingen problemer å skyte på 150meter.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte ei LedLenser T7 her om dagen. Jeg er imponert over lyseffekten (170 lumen) og best av alt - fordelingen av lyset - maks spredning er etter mitt syn akkurat passe vid og så jevn som jeg kunne ønske meg. Og fokusert for lang avstand lyser den virkelig langt, og med en passelig konsentrasjon av lysbunten. Fokuseringen er selvsagt stillbar, og lysstyrken har to trinn + pluss litt ekstra (maks+) når bryterknappen bak holdes inne. Er spent på hvor lenge batteriene holder (4 stk AAA)...

 

Hvis du ikke allerede har en god og billig leverandør av batterier, bør du ta deg en tur på Clas Ohlson og kjøpe deg 4 stk lithium batterier til den nette sum av kr 129, putt dem i og skru på, jeg garanterer at du vil få se "lyset"

Link to comment
Share on other sites

Hei trenger litt hjelp/ tips. Handla 1 Microfire Warrior II og 1Fenix L1D hos Fenix Store i fjor. L1Den fungerer helt supert, men

Warrioren har fuska fra dag 1. Problemer med å få lykta til å tenne, må trykke alt i fra 5 til 50 ganger på bryteren før tenner.

Føler også att driftstiden ikke er så lang som den var lovet, men tror dette kan ha en sammenheng med tenningsvanskene.

Batteriet er merket Li-ion battery magasin DC 11,1v. K2 battery. Av/på bryteren sitter i enden av batteriet.

Når den først lyser så er lykta meget bra.

 

Håper på svar fra lykteguruene

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...