Jump to content

Den store lommelykttråden


5,56

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med LED oppgraderingssett for vanlig Minimag (2xAA)

"Alle" har jo noen av disse Minimagene liggende, og lyset er ufattelig patetisk sammelignet selv med Fenix EOD (1xAAA)

 

Jeg har en kolega som har en sånn, det er samme "dritten" som de andre minimagene, du må skru og riste for at det skal bli lys.

Desverre for maglite så kan du kjøpe 5-6 kinalykter hos Clas Ohlson som er minst like bra.

Link to comment
Share on other sites

Må ærlig innrømme at jeg ikke har lest hele tråden. Lurer på om det er noen som har erfaring med lykter beregnet på montering på løpet på rifla? Er det noen som har gode tips å komme med. Skal brukes på villsvinjakt i Litauen der det er tillatt å bruke kunstig lys på jakt. Har ikke all verdens erfaring med lykter men har fått med meg att det er lykter å få med ekstern bryter man kan ha ved avtrekkerbøylen. Sånne produkter er det vel lønnsomt å kjøpe fra USA?

http://polarion-usa.com/pdfs/Night-Reaper-Specs.pdf :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har ei dykkerlykt med 7 stk dioder som "teoretisk" gir 240 lumen hver. Dog, med mer anvendelig spenningsmål yter den ikke mer enn 7 x 200 lumen, men da i allefall med skikkelige reflektorer på hver diode og ikke som de håpløse linse-led'ene som det finnes 13 av på dusinet.

 

imageStream.do?pid=1406&sid=283411&type=fullsize

 

http://www.dragonsub.com

 

Pris??! Å f... må du spørre har du ikke råd! :lol:

-Men det finnes mindre og rimeligere lykter med samme diodesystem å få tak i.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Er det noen som har erfaring med LED oppgraderingssett for vanlig Minimag (2xAA)

"Alle" har jo noen av disse Minimagene liggende, og lyset er ufattelig patetisk sammelignet selv med Fenix EOD (1xAAA)

Har prøvet en Nite Ize oppgradering, tre dioder, bra lys, ingen problemer med dårlig kontakt.

http://www.niteize.com/productdetail.ph ... uct_id=108

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Nå diskuterer dere LED-lykter som er svært strømgjerrige. Men jeg kom borti en batteriløs lommelykt med LED. Merket var Dura Pro og den var sveivbar. Noen få runder med sveiva og den lyste en god stund. Finner imidlertid ikke noe informasjon om slike lykter på nettet.

 

Noen som har tips til en slik lykt? Eller hvor de kan kjøpes?

Link to comment
Share on other sites

Nå diskuterer dere LED-lykter som er svært strømgjerrige. Men jeg kom borti en batteriløs lommelykt med LED. Merket var Dura Pro og den var sveivbar. Noen få runder med sveiva og den lyste en god stund. Finner imidlertid ikke noe informasjon om slike lykter på nettet.

 

Noen som har tips til en slik lykt? Eller hvor de kan kjøpes?

Felleskjøpet har iallfall og muligens clas ohlson eller biltema

Link to comment
Share on other sites

Ser flere priser og oser av gode ord om LED lykter, og alle virker kjempe fornøyd. Skal rett og slett hive meg på bølgen med følgende spm... Er det kun jeg som føler at led lys i dusk regn eller snø vær, så lyser disse noe jæ*** opp alle andre plasser en tilltenkt. Er plaget med at jeg da stortsett bare vaser i en vegg av lys, uten å klare å se hvor jeg skal gå. Bruker selv en silva L1, med blandet følelser. I dårligt vær bruker jeg heller ett billigt "rap" av en lykt fra gamledager. Men skal jeg bare ha med en lykt på tur blir det LED med tanke på batteri levetid.

 

Er det typen pære eller lykt som jeg bruker som er grunnen til denne "veggen" eller må jeg ha meg en tur til optiker??? Har dette med lyskjeglen i lykten mer å bestemme???

Link to comment
Share on other sites

Har prøvet en Nite Ize oppgradering

Vet du om en nettsjappe som selger disse til en rimelig penge? Kunne være en tanke for å blåse litt liv i de gamle Mini-Mag'ene, men jeg gidder ikke å betale veldig mye for det 8)

 

Jeg fant min på ebay, billig og bra.

Finnes i tre og en diode versjon.

 

http://cgi.ebay.ca/NITE-IZE-AA-MINI-MAGLITE-1-WATT-LED-CONVERSION-BULB_W0QQitemZ130260434579QQcmdZViewItem?hash=item130260434579&_trkparms=72%3A1215%7C39%3A1%7C66%3A2%7C65%3A12%7C240%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14

Link to comment
Share on other sites

Ser flere priser og oser av gode ord om LED lykter, og alle virker kjempe fornøyd. Skal rett og slett hive meg på bølgen med følgende spm... Er det kun jeg som føler at led lys i dusk regn eller snø vær, så lyser disse noe jæ*** opp alle andre plasser en tilltenkt. Er plaget med at jeg da stortsett bare vaser i en vegg av lys, uten å klare å se hvor jeg skal gå. Bruker selv en silva L1, med blandet følelser. I dårligt vær bruker jeg heller ett billigt "rap" av en lykt fra gamledager. Men skal jeg bare ha med en lykt på tur blir det LED med tanke på batteri levetid.

 

Er det typen pære eller lykt som jeg bruker som er grunnen til denne "veggen" eller må jeg ha meg en tur til optiker??? Har dette med lyskjeglen i lykten mer å bestemme???

 

Det hvite (blåhvite) lyset fra de fleste led lykter blender mer fordi det reflekteres mer av tåke/duskregn enn lyset fra glødepærer med mer rødt/orange. Dette merkes aller mest med hodelykter. Det hjelper veldig å holde lykta lenger lenger unna hodet f. eks i hånda ved livhøyde.

 

Alle sterke lykter vill blende i større eller mindre grad i tåke, men det er lettere å se hva du lyser på når lyskilden er lenger unna øynene dine.

 

Jeg er byttet dioder i de fleste lyktene mine til typer som er mindre blåhvite og har litt varmere tone. Dette er ofte ganske lett hvis du kan lodde :wink:

Bruker nesten alltid en Princeton Tec Apex hodelykt med bedre lysdiode og større batteripakke på tur. Skal være ganske dårlig vær før dette ikke funker, men det hjelper ofte å ikke bruke den høyeste effekten siden det kan være blendene i f.eks snøstorm :mrgreen:

 

Mer fokusert stråle på lykta hjelper mest når du holder den i hånda og ikke på hodet.

Link to comment
Share on other sites

Er med i den lokale ettersøksgruppa og skal kjøpe en liten, lett, solid og lyssterk lykt til bl.a. avliving av påkjørt vilt. Synes Fenix tactical-lyktene virker gode. Valget står mellom Fenix TK10 og TK11. Hva mener dere er best? Evt. andre lykter i samme prisklassen?

Link to comment
Share on other sites

Er med i den lokale ettersøksgruppa og skal kjøpe en liten, lett, solid og lyssterk lykt til bl.a. avliving av påkjørt vilt. Synes Fenix tactical-lyktene virker gode. Valget står mellom Fenix TK10 og TK11. Hva mener dere er best? Evt. andre lykter i samme prisklassen?

Av disse to ville jeg valgt TK11 grunnet muligheten til å bruke oppladbare 18650* batteri.

Mye lengre levetid på de batteriene. Kjøp lader og to batterier pr lykt. AW går for å være bra.

https://www.4sevens.com/index.php?cPath=53

 

*18650= 18mm dia, 65mm lengde, 0=cyl formet celle, AA batteri har betegnelsen 14500.

(for de som ikke viste det)

 

Edit: Hvis du skal kjøpe TK11 vil jeg anbefale å kjøpe med "spacer ring orange" koster 4$

Den ringen følger med TK10 lykta, men altså ikke TK11.

Jeg synes lykta blir bedre å holde uten "tactical grip ring"

Link to comment
Share on other sites

LED-lykt til søk etter vilt som ligger stille og trykker i tett underskog, er ikke særlig brukbart.

Du trenger en HID- eller Xenon-lykt til dette.

Grunnen er lysspekteret som en LED-lykt sender ut, det gjør at mange detaljer forsvinner, kontraster blir dårligere, alt virker "flatt" og du ser ingenting!

Gjør gjerne en test ute, få noen til å sitte stille i mørke klær i blant trær og kratt, selvsagt ikke i reflexvest!

Se hvor lett det er å oppdage dem på litt avstand med en LED-lykt.

Det er det ikke!

Med en "gammeldags" lykt ser du straks detaljene som gjør at du klarer å skille ut det du ser etter, fra bakgrunnen.

Link to comment
Share on other sites

I et tidligere innlegg ble det hevdet at NiteCore hadde mye bedre netto lysutbytte enn feks. Fenix, slik at 130 NiteCoreLumen er omtrent tilsvarende 200 FenixLumen.

 

Jeg har en Fenix P3D Q5 (2x CR123 batt. og max 215 Lumen), og en NiteCore PD D10 (1xAA, og 130 Lumen)

 

Subjektiv test:

Fenixlykten på 53 Lumen trinnet lyser bare "litt" svakere enn NiteCore på full guffe! Fenix på 120 Lumen trinnet overgår NiteCore lykten, og på 215/max blender Fenix den andre.

 

Men NiteCore er jo likevel en hendig kjekk lykt, med grei dimensjon og kurant batteri.

 

Jeg liker bryteren best på NiteCore!

Link to comment
Share on other sites

I et tidligere innlegg ble det hevdet at NiteCore hadde mye bedre netto lysutbytte enn feks. Fenix, slik at 130 NiteCoreLumen er omtrent tilsvarende 200 FenixLumen.

 

Jeg har en Fenix P3D Q5 (2x CR123 batt. og max 215 Lumen), og en NiteCore PD D10 (1xAA, og 130 Lumen)

 

Subjektiv test:

Fenixlykten på 53 Lumen trinnet lyser bare "litt" svakere enn NiteCore på full guffe! Fenix på 120 Lumen trinnet overgår NiteCore lykten, og på 215/max blender Fenix den andre.

 

Men NiteCore er jo likevel en hendig kjekk lykt, med grei dimensjon og kurant batteri.

 

Jeg liker bryteren best på NiteCore!

 

Tror en Nitecore bare er 130 på Li-ion batterier (14500 i dette tilfellet)..

Link to comment
Share on other sites

I motsetning til de fleste andre oppgir NiteCore lysstyrke ( Lumen ) ut av lykta, ikke direkte på LED slik de fleste andre gjør. F.eks min NiteCore D10 oppgitt til 130 lumen lyser i følge div tester ca like mye som en Fenix oppgitt til 200 lumen.

 

Som sagt var dette i følge div tester på Candle Power Forums. Det var brukt Eneloop oppladbare batterier i begge lyktene hvis jeg ikke husker feil.

 

Jeg har ingen Fenix som gir 200+ lumens å sammenligne med, men en Fenix L1D oppgitt til 90 lumens max. Denne blir direkte most av NiteCore D10.

 

Fenixlykten på 53 Lumen trinnet lyser bare "litt" svakere enn NiteCore på full guffe!

 

Når du opplyser dette får det meg til å lure på om det er noe galt med din NiteCore D10?

Link to comment
Share on other sites

Fant igjen testen der de tester NiteCore D10 og P3D-RB100, både med NiMH og Li-Ion.

 

De ser ut til å lyse temmelig likt, NiteCore oppgitt til 130 lumens mot Fenix sine 200.

 

Link: Klikk her.

 

Kurvene for lysutbytte er ikke lineære, og det er vanskelig å dra konklusjoner basert på enkle sammenligninger.

Min Fenix P3D lykt gir 13 Lumen på minimun. I dette lav-området kan Nitcore gå enda lavere: NiteCore vinner.

 

Med Fenix P3D Q5 på trinn 2 (53 Lumen), og NiteCore på max(130) eller nær max oppleves NiteCore som sterkere, men ikke mye, NiteCore Overlever(men oppleves ikke som mye bedre enne Fenix's 53 LUMEN)

 

Med Fenix P3D-Q5 på nivå 3= 120 Lumen, er det vanskelig å se særlig forskjell. Hipp som happ!

 

På MAX(Turbo mode) er Fenix sterkere!(215 Lumen), men det er litt skuffende hvor lite det faktisk utgjør ærlig talt, når er dette nødvendig?

 

Når det gjelder disse to:

- Bryter: NiteCore vinner suverent!!!

- Batteritilgjengelihet: NiteCore

- Lysutbytte: Fenix vinner ikke nok!

- Friksjon: Fenix føles glat glatt, NiteCore føles god!

VINNER: NiteCore!!!

Link to comment
Share on other sites

LEDLENSER X21

Kom over denne:http://www.zweibrueder.com/ENG/produkte/html_highperformance/html_Xserie/x21.php?id=x_21 i en butikk her forleden og tenkte den kunne være kjekk å ha!

Siste versjon figurerer i bruksanvisningen med hele 1050 lumen og lyser noe helt vanvittig.

Den har valgfri fokusering av lysstrålen og to nivå på lysstyrken men kan vel kanskje ikke kalles lommelykt med 4xD cell.

Noen som har noe erfaring med denne ang.hvor lenge batteriene varer? 300 timer er oppgitt i databladet men synest det høres vel lenge ut. Ledlenser er vel ikke kjent for å ha særlig gangtid på batteriene.

Ellers virker lykten vellaget og solid.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har testet Zebralight H50?

Har en slik en - helt rå. Ingen lyskaster du kan se langt inn i neste århundre med, men perfekt arbeidslys uten så mye som antydning av dead spots. Den gjør akkurat det jeg har savnet på skikkelige hodelykter; den gir arbeidslys der jeg trenger det, i tre ulike styrker. I teltet holder svakeste innstilling, og til generelt arbeid i mørke holder vanligvis trinn 2 - trinn 3 brukes kun unntaksvis.

Link to comment
Share on other sites

Fant 2 HID-lykter til salgs her. Har ligget på Finn tidligere, sikkert ikke blitt kvitt de.

 

http://www.airsoftguns.info/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a

 

:)

 

LED-lykt til søk etter vilt som ligger stille og trykker i tett underskog, er ikke særlig brukbart.

Du trenger en HID- eller Xenon-lykt til dette.

Grunnen er lysspekteret som en LED-lykt sender ut, det gjør at mange detaljer forsvinner, kontraster blir dårligere, alt virker "flatt" og du ser ingenting!

Gjør gjerne en test ute, få noen til å sitte stille i mørke klær i blant trær og kratt, selvsagt ikke i reflexvest!

Se hvor lett det er å oppdage dem på litt avstand med en LED-lykt.

Det er det ikke!

Med en "gammeldags" lykt ser du straks detaljene som gjør at du klarer å skille ut det du ser etter, fra bakgrunnen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både H50 og H30, liker faktisk H30 best , pga bryter, og enklere av og på.

Men helt supre lykter forøvrig.

 

Når det ghelder å ha den på hodet over tid; ikke opplevd noe problem. Sanns noe med massivt tre å gjøre. ;-)

 

 

Ett spørsmål Morten. Den silikonsaken som lykta er festet til, hvordan er den mot skallen? Ser for meg at den kan bli ubehagelig etter en tids bruk.

 

Silikon mot massivt tre burde vel gå bra, men....... :oops::D

 

Driftsstid er imponerende med 3,5 dag på lav, 19 timer på medium og 2t 20 min på max.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar aagemann.

Jeg er heller ikke helt sikker på hvem av dem jeg velger ennå, bryter frister men så er det det med logistikk. Har masse oppladbare batterier av type AA, både Eneloop, Li-ion 14500 og andre som brukes i div lykter så vi får se.......

 

Har ikke oversikt over hvor mye jeg har brukt på lamper og tilbehør, men noen dukater er det.

Link to comment
Share on other sites

:lol: 250 Lumen!! Du får en med samme lysstyrke (sikkert målt på samme måte..) her også: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16179

Ulempen med denne er at du får den hjem i posten for under hundrelappen! :mrgreen:

Det finnes to(sikkert flere) måter å måle Lumen på; Uavhengige laboratorier, og beregne teoretisk selv utifra tekniske data :wink:

 

Jeg har mange lykter, men kjøpte noen helt greie til å henge på nøkkelknipper på dealextreme til 9 dollar. Forskjellen på den og en tilsvarende Fenix er at Fenixen lyser bedre etter MIN vurdering, samt regulerbar når du ikke trenger så mye lys, OG at batteriene varer mye mye lenger. Selv om billiglykta er oppgitt med mer Lumen...

 

Alle kan kjøpe en LED diode fra en elektronikkprodusent, men hemmeligheten med å få maks lysutbytte/levetid henger sammen med elektronikken som driver den. Det er dette som skiller klinten fra hveten, her som i andre sammenhenger.

Link to comment
Share on other sites

:wink: Jepp, jeg vet at det finnes MANGE måter å måle de berømte lumen på, HS Precision! Det var derfor jeg kommenterte dette..

Jeg har også Fenixer (4 stk) samt 5 Ultrafire-lykter, og jeg er fornøyd med alle... (Har riktignok reklamert på en av Fenix'ene pga defekt bryter og en Ultrafire pga manglende bærereim) Det er en TYDLIG kvalitetsforskjell på disse, men også en tydelig prisforskjell.. Du får vel mer for penga med de rimelige lyktene fra DX!

Link to comment
Share on other sites

:wink: Jepp, jeg vet at det finnes MANGE måter å måle de berømte lumen på, HS Precision! Det var derfor jeg kommenterte dette..

Jeg har også Fenixer (4 stk) samt 5 Ultrafire-lykter, og jeg er fornøyd med alle... (Har riktignok reklamert på en av Fenix'ene pga defekt bryter og en Ultrafire pga manglende bærereim) Det er en TYDLIG kvalitetsforskjell på disse, men også en tydelig prisforskjell.. Du får vel mer for penga med de rimelige lyktene fra DX!

 

De rimlige lyktene fra DX (det er noen unntak) har en lei tendens til å bryte sammen og dø iløpet av ikke all for lang tids bruk :evil: Har noen av dem og stoler bare på en :roll:

 

Ultrafire er blandt de bedre selv om de aldri helt lyser i nærheten av det som hevdes...

 

De fleste av oss har vel råd til litt bedre kvalitet bedre driftsikkerhet :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I Jernia reklamen idag var det ei LED lykt på 117 lumen, med fokus. Koster 499,- Livstidsgaranti på pærene, og 10 år på resten av lykta.

 

Er den verdt det ? Jeg skulle gjerne hatt ei lykt som er til å leve med, til en pris jeg slipper å eta havregraut i 14 dager av. Hva tilsier 117 lumen ? Jeg er helt blank på sånt, men jeg antar det må være sterkere enn en minimaglite med 2 AA batterier ? Men er den i nærheten av maglite med 3 store batterier ?

 

Ville dere valgt den oppladbare maglite'n til 999,- eller denne LED lykta til halve prisen ? Den oppladbare maglite'n har jo enormt bra lys(erfaring fra vekterbransjen), så der er vel ikke LED lykta sammenlignbar, men det har noe med plass, tyngde, og bekvemmelighet å gjøre også.

 

Kort sagt....hva ville folket her gjort ?

Link to comment
Share on other sites

Såg den avisa eg også. For å sei det slik, eg ville ikkje ha kjøpt ei ny lykt i dag, som ikkje hadde LED. I så fall burde den lykta være mykje billigere og gje mykje meir lys enn den LED lykta. Då ville den kanskje blitt vurdert.

Har sjølv sikla på den LED-Lenser lykta, og ikkje så umulig at eg kjøper den heller. Men går i grunn og sikler og avventer litt, med tanke på at Fenix eller ein annen, kjem med ei ny LED lykt med bortimot 2-300 Lumen, til ein overkommelig prisklasse.

 

Men dei LED Lenser lyktene, er greie ut, og du får masse lys for pengene på den kampanjen. Til ettersøk, så anbefaler dei anna enn LED, pga det gjer eit lys, som er vanskeligere å sjå kontrasten blod på bakken, men til vanlig bruk, så ville eg ha gått for LED.

Link to comment
Share on other sites

I Jernia reklamen idag var det ei LED lykt på 117 lumen, med fokus. Koster 499,- Livstidsgaranti på pærene, og 10 år på resten av lykta.

 

Er den verdt det ? Jeg skulle gjerne hatt ei lykt som er til å leve med, til en pris jeg slipper å eta havregraut i 14 dager av. Hva tilsier 117 lumen ? Jeg er helt blank på sånt, men jeg antar det må være sterkere enn en minimaglite med 2 AA batterier ? Men er den i nærheten av maglite med 3 store batterier ?

 

Ville dere valgt den oppladbare maglite'n til 999,- eller denne LED lykta til halve prisen ? Den oppladbare maglite'n har jo enormt bra lys(erfaring fra vekterbransjen), så der er vel ikke LED lykta sammenlignbar, men det har noe med plass, tyngde, og bekvemmelighet å gjøre også.

 

Kort sagt....hva ville folket her gjort ?

 

 

117 Lumen er i allefall ikke veldig mye lys. Og Mag-Lite er først og fremst et slagvåpen...

Link to comment
Share on other sites

Første innlegget mitt her vist!

Etter lenge som leser av forumet:-)

 

Tror nok den T7 lykten er noe å satse på,

Har den H7 hodelykten, og den lyste faktisk mye bedre enn den nye maglite LED lykten med 3 store batterier.

men magliten slår den nok på varighet, men så er den jo et monster i forrhold til H7 lykten!

 

Otto

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp fått Fenix TK11-lykta i posten. Fikk også med sykkeladapteret for å kunne feste det til løpet på rifla. Oppladbare 18650-batteri er bestilt. Lyser godt til å være ei så lita og kompakt lykt som også tåler en støt. Frykter for at den kan bli brukt en del nå som det har kommet mye snø i Trøndelag de siste dagene og viltet begynner å trekke ned i lavlandet rundt E6. 375'n med TK11'n står klar til utrykning.

Link to comment
Share on other sites

Hei, har en slik gammeldags Maglite av medium størrelse for to store batteri type D. Har hatt lykta i snart 20 år, og den er også brukt som hammer, brekkjern osv men funker fint ennå. Lurte bare på om det var mulig å sette i mer effektive pærer i den? Har ikke skifta pære på disse årene, og har reservepære i batterilokket ennå. Den lyser jo godt denne lykta, men det har kanskje skjedd litt på pærefronten som uten videre kan puttes i Magliten?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...