Jump to content

Den store lommelykttråden


5,56

Recommended Posts

Dette er informativ tilbakemelding vedr. Malkoff MAG upgrade, kanon oppgradering for alle de gamle MAGlitene som ligger i skuffen ubrukt etter LED-inntoget.

XP-G, 260 lumen i front, god throw(!), samt fokus-muligheter, uten at det skal skrytes opp i skyene. Litt som med tradisjonell pære. Eneste utfordring er å velge

riktig modell til sin Maglite. Serienrstart med D eller C , samt valg 2-3 celler vs 4-6 cellers. Malkoff har pr nå ikke dropin for MagCharger.

Enkel montering, men krever litt modifikasjon av original reflektor. :D

 

Malkoff_mag_1.JPGMalkoff_mag_2.JPG

Malkoff_mag_3.JPGMalkoff_mag_4.JPG

Malkoff_mag_5.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har noen her erfaring med denne lykten??

''The Torch'' av WickedLasers. 4100 lumen, WickedLasers sier at den er oppgitt i Guinnes rekordbok som verdens kraftigste håndholdte lommelykt.

http://www.wickedlasers.com/lasers/The_Torch-74-41.html

 

Lurer fryktelig hvordan denne lykta er på throw og spredning mot Olight SR90 disse 35 watt hid lyktene på ebay..

 

Dumt at det bare er 15 minutters brenntid, men man kan kjøpe ekstra oppladbart batteri for en billig penge der :lol:

 

Det er jo ikke så verst pris på selve lykta, men med tilbehør og toll blir det jo noen kroner til..

Link to comment
Share on other sites

Har noen her erfaring med denne lykten??

''The Torch'' av WickedLasers. 4100 lumen, WickedLasers sier at den er oppgitt i Guinnes rekordbok som verdens kraftigste håndholdte lommelykt.

http://www.wickedlasers.com/lasers/The_Torch-74-41.html

 

Lurer fryktelig hvordan denne lykta er på throw og spredning mot Olight SR90 disse 35 watt hid lyktene på ebay..

 

Dumt at det bare er 15 minutters brenntid, men man kan kjøpe ekstra oppladbart batteri for en billig penge der :lol:

 

Det er jo ikke så verst pris på selve lykta, men med tilbehør og toll blir det jo noen kroner til..

 

Etter å ha chattet litt med en hos WickedLasers fikk jeg vite en god del fin informasjon:

 

The Torch har visstnok throw på opptil 1,6 kilometer, og har ganske god spredning også.

 

Jeg fikk også vite at WickedLasers er i gang med å produsere en ny, og mye mer kraftigere lykt enn denne The Torch på 4100 lumen. Den lykta skal visstnok komme i tredje eller fjerde kvartal dette året.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest om lykten, men aldri sett den. At den genererer varme er det ingen tvil om. Har hatt dykkelykter fra Hartenberger og Subal på 100W, hadde også et hjemmelaget monster på 250W 24V. Smeltet bager og ødela glass hvis sto på over tid på land.

Lykten er ikke spesielt brukervennlig. Skal det lages mat på tur har jeg en kompakt primus jeg pleier å ta med. :D

Link to comment
Share on other sites

Haha, hadde vært tøft å steke pølser over lommelykta si da :lol:

Ikke umulig at det faktisk går an på ''The Torch''

Håper at noen kjøper den, og tester den skikkelig ut :D

Har ikke lyst til å bruke noen tusen kroner på den du da, Lightman? :P

Link to comment
Share on other sites

Det er et par lykter i kikkerten, men begge er LED-baserte. Har fått satt av litt tid og tar turen ned til IWA (http://www.iwa.info) i Nürnberg i midten av mars. Hvis det er noen andre som skal dit , send en PM, så kan det tas en kopp kaffe eller 3. Der vil det bli vist diverse prototyper fra ulike leverandører, generelt mye lykter. :)

De fleste er allerede nevnt her, men er det noe revolusjonerende skal det bli postet noen bilder.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye koster Maxablaster? et par tusen dollar? :P

 

Kobble, JetBeam M2S er en meget Må si at du er heldig som fikk en slik en.. Koster ikke lite heller!

Ikke verst med 1000 lumen, det er JETbeams kraftigeste lykt.

Du burde være veldig fornøyd med den! Den er absolutt noe tess.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en på mange måter interessant sammenligning, men helt gyldig er den neppe.

Du finner helt sikkert optiske produkter som koster 66% av ett småbruk i dag også, men det er ingen som er i markedet for ett småbruk på 22 dekar som kjøper så dyr optikk. Det var det heller ikke på 30-tallet. De som hadde skrapt sammen til hus og stor tomt brukte ikke nesten like mye på kikkert. For de som virkelig hadde penger den gangen derimot var både småbruket og kikkerten "småpenger".

 

Forskjellen på fattig og rik, for ikke å si mellomklasse og rik var mye større den gangen.

 

Når det er sagt så er jeg helt enig i at vi i dag drar på oss mye ræl, i steden for å bruke litt mer penger på litt mindre og få kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Tøff, eller hva? :D

http://www.lightman.no/product/565644/Lupine_Lupine-TL1200-komplett-sett.html

 

1200 Lumen på 14 cm er ikke verst..Skulle gjerne hatt en slik en!

Lupine er vel ikke akkurat de som overdriver når de skal oppgi hvor mange lumen lykta deres har, i motsetning til mange andre lykter.

 

Sikler veldig på en Olight SR90 2200 lumen..Virker jo helt super! Antar at jeg får skaffe meg en slik en gang i fremtiden, hvis det ikke blir noe mye bedre ute på markedet :lol:

Men lurer litt på hvordan den er i forhold til disse billige 35 Watt hid lyktene på 3500 lumen som selges på eBay..Eller skal jeg fente til 4Sevens gir ut Maelstrom serien? Noen som har noen tips? :)

Link to comment
Share on other sites

Er i besittelse av ei hodelykt som jeg ikke kan finne i denne tråden - nemlig Petzl Ultra Belt Accu4.

Har ikke største sammenligningsgrunnlaget, da grommeste hodelykta jeg har hatt før denne er ei Silva L2. Ellers har jeg ei Led Lenser T7 som henger på sekken, så selve lyset skal jeg være forsiktig med å bedømme.

 

Lykta er veldig brukervennlig, lettbetjent hjul på sida av lyktehodet, som regulerer lysstyrken i tre tre trinn. Det har også en ekstra avposisjon som er hard å vri til og fra, for at den ikke skal slå seg på når den er pakket ned i sekke el. Ellers har den bra justeringsvinkel i holderen på hodet. Selve lyktehodet oppleves som noe stort og klumpete, men er allikevel såpass lett at dette ikke oppleves som et problem før krattskogen blir for tett. Byggekvaliteten virker også grei.Batteriet har også en indikatorknapp som kan holdes inne for å vise gjenværende driftstid i fire nivåer (fungerer tilsynelatende bra).

 

Batterikapasiteten er også bra, men her har jeg som nevnt dårlig sammenligningsgrunnlag med andre lykter. På laveste nivå gir den bedre lys enn Silvaen gjør på høyeste, og driftstida skal da være vel et døgn. Midterste skal gi rundt ti timer, og makseffekt 3,5 time om jeg ikke husker feil. Dette ser ut for å stemme ganske bra, bruker den to netter på ei lading (4-5 timer), da mest på laveste nivå, som holder til det meste av aktivitet til fots, men skrur opp når det blir aller tettest kratt, og måker på fullt når losen går. På max er rekkevidden ca den samme som T7en gir på full samling, men spredningen er langte bedre og dekningen jevn og fin (men det bør den også være med så stort og klumpete lyktehode!).

 

Har også orginale batteriselen, men den blir stort sett ikke brukt, da den ikke er noen godkompis sammen med annen sekk. Batteriet går fint nedi de fleste innerlommer, så om ikke sykling eller skigåing er bruken, kan man fint klare seg uten den (svindyr er den å!).

 

Jeg er storfornøyd med lykta, men da skal det sies at jeg ikke har gitt en krone for den selv. Dette bringer meg til største bakdelen, nemlig prisen! (Atter en gang nevner jeg at jeg ikke har erfaring med andre lykter i denne prisklassen) Om "arbeidsgiver" noen gang skal ha den tilbake har jeg forelsket meg i skikkelig lysutrustning, så egen lykt må uten tvil anskaffes, men jeg vet ikke om det ville blitt samme lyka. Da holder jeg nok heller en knapp på Lupine, aller helst spytte i litt ekstra, siden det uansett svir hardt i lommeboka, og ta steget opp på ei Wilma.

 

 

Mårdhundjägaren fat_dog86

Link to comment
Share on other sites

Egentlig ikke, men har et par krav og det er rundt 500kr og lyser i vann rundt 1m ned men lykta skal ikke i vannet bare lyset.

Fenix lykter er vel bare fint vel? Men hvis jeg setter på sånn rød greie foran så det lyser rødt passer det i kullsvart vann i mørket?

Og 180 lumens er det mye? eller passe eller for lite.

 

Og hvor mange lumens har en maglite.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig ikke, men har et par krav og det er rundt 500kr og lyser i vann rundt 1m ned men lykta skal ikke i vannet bare lyset.

Fenix lykter er vel bare fint vel? Men hvis jeg setter på sånn rød greie foran så det lyser rødt passer det i kullsvart vann i mørket?

Og 180 lumens er det mye? eller passe eller for lite.

 

Og hvor mange lumens har en maglite.

 

Mini maglite har rundt 8 lumen, finnes maaange fler lykter med bedre lys på den størrelsen, hvis det ikke er noe spesielt du skal med maglite lykta.

Hvis kravet er 500 kroner så finnes det VELDIG mange lykter som er kraftigere enn den.

Fenix har mange små og flotte lykter til under 500 kroner. Jeg anbefaler PD-serien eller LD-serien.

TK serien er rundt 500 kroner og lyser en del lengre og bedre enn de andre Fenix lyktene.

 

180 lumen er absolutt passe.

 

Jeg testet Mini Maglite i vannet i dag, huff..Lyste ikke sånn supert nede i vannet, men sånn bob-bob ned til 1 meter.

Link to comment
Share on other sites

Se der ja. jeg skal få lagt inn litt bilder fra Shotshow (januar) og IWA (mars) i kveld. Ikke så mye spennende på lommelyktfronten, men noe er det selvfølgelig.

4Sevens og deres SST90 Maelstrom har jeg beklageligvis ikke egne bilder av.

Polarion holder stand. Det har vært litt forespørsler om bilder av PH40 evt PH50 mot SR90 her, så jeg får håpe påsken kan frigjøre litt tid så vi får til noe der.

Link to comment
Share on other sites

etter å ha kikka rundt her og på youtube har jeg finni ut at jeg "trenger" ei ny lommelykt.

 

jeg er på utkikk etter ei EDC lykt som går på AA batterier (pga tilgjengeligheten)

 

har greid og snevre inn til 3 aktuelle lykter:

 

Fenix LD20

 

Nitecore D20

 

Nitecore D10

 

er det noen som har erfaringer med en/flere av disse lyktene?

 

er også åpen for flere alernativer så lenge det er "AA-lykter"

 

Kjøttkake

Link to comment
Share on other sites

Har en D10 som har vert fast inventar i lomma siden jeg kjøpte den i september. Sålangt strålende fornøyd. Enkel og hånterbar UI (har den gamle utgava med ramping, ikke Sp utgava)

fint lys og etter alt jeg kan forstå dønn solid. Har ikke så mye sammenligningsgrunnlag på denne typen lykter, men har i hvertfall ikke angret ett sekund på kjøpet av denne.

 

Vil anbefale oppladbare eller lithiumbatterier, siden den ikke lyser særlig lenge på alkaliske... men det gjelder vel de fleste lykter av denne typen så:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sånn Fenix LD 20 lykt, og den lyser meget bra den, men er avhengig av gode AA batterier for å lyse over 1/2 timen. Kjøpte noen brett med Panasonic AA på Rema, og med dem lyser den stort ikke mer enn 1/2 timen. Har også ei Fenix TK 11 (240 lumen), og det er ei dritt bra lykt!!!!!. Den bruker litium batteri, og det er noe annet enn AA batt. Bruker oppladdbare, og i litium teknologien er dem mye mer sterke enn (nic add AA). En kan enten bruke CR 123 eller noen lengre som heter 18650(som igrunnen er 2 stk cr 123 "slått" sammen. Da lyser den i 240 lumen i 3-4 timer. Kjøpte forresten ladder og 2 stk 18650 batterier på en Norsk nett sted som heter knut effekter, og betalte vel ca 300 kr for hele greia. Bra service er ddet hos han og, klaget på 1 batteri som ikke var helt ok, og fikk masse batteri tilbake som "plaster på såret". Men se mer på feks Fenix PD 20 el 30, samma lykten som LD, men bruker Litium batt. Får også ladder og batteri til CR 123 til samma prisen. Har du 2 sett oppladdbare, så har du lys hele natta om det skal være nødvendig. Jeg bruker å kjøpe mine Fenix lykter på DIXI i Tønsberg(nettbutikk). Omtrent samme prisen som hos utenlandske butikker, men får lykta 3-4 dager etter at den er bestillt. Har mange Fenix lykter, og nesten bare i litium utgave, for det er et helt annet lys og effekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Nitecore D10 som jeg er svært fornøyd med. Ingen "vanlig" trykkbryter som kan svikte og ellers en enkel konstruksjon. Gir bra med lys og er trinnløs justerbar. Jeg tror ikke den nye D10 har trinnløs justering av lyset men at den har flere nivåer som enkelt kan velges.

 

Som Egil er inne på så er JetBeam svært gode lykter. Der har jeg en Jet-III Military som har fungert svært bra. Denne kjøres på 3,7v Li-Ion batterier som gir bra levetid og masse lys, 240 lumen ut av lykta. Disse batteriene kan lagres lenge uten selvutlading og vil være på ca 97-95% kapasitet etter ett års lagring.

Link to comment
Share on other sites

Kjøttkake; Jeg ville gått for 4Sevens Quark AA Turbo :) har selv quark turbo 123*2 og den er super! med bare 26 lumen mer enn AA turbo, så burde du gå for den! den koster 549 hos lightman :shock: Den koster like mye som Fenix LD20 og jeg er sikker på at AA turbo er en del bedre enn LD20, begge går på to AA batterier. For informasjon om lykta, sjekk her; http://www.4sevens.com/product_info.php?cPath=297_330&products_id=1917

 

Fenix er supert det! Billig og kvalitet :D Men jeg har ikke vært så fornøyd over ''constant brightness'' konseptet til Fenix, jeg har selv testet med flere Fenix lykter, bla Fenix PD30 R4 (265 lumen) som er oppgitt til å lyse på FULLT 265 lumen(constant brightness konseptet) i 1 1/2 timer. Mitt resultat med 3,0 V 1500 MAH lithium batteri, ble til at den lyste i 73 minutter før den begynte å blinke, som tegn på lite strøm igjen på batteriet.

 

Denne lykta er jeg forresten ikke så veldig fornøyd med, ble litt surr med den med en gang jeg kjøpte den, men fikk fort tilbake ny, fra Canada. Lykta lyser heller ikke så meget langt(oppgitt til å lyse 115 meter under gode lyseforhold) men gir en veldig fin spredning og mye mye lys på kort hold, hot spot på lykta er veldig stort, og gir veldig godt lys.

 

Jeg liker heller Fenix TK og TA serien, som har mye større lyktehode og gir bedre throw og bedre lys. Disse er bedre til utenførsbruk synes jeg.

 

En lykt jeg har å anbefale er 4Sevens quark 123*2 TURBO! Suveren lykt i forhold til størrelsen, 230 lumen Out The Front, det vi si lyset som kommer UT av lykta, ikke hvor mange lumen Led dioden produserer, det blir da lett å overdrive katastrofalt med hvor mange lumen lykta har, men 4Sevens quark 123*2 Turbo har virkelig 230 lumen ut av lykta, og den banker det meste av andre lykter på denne størrelsen, til denne prisen, også Fenix PD30 R4 med ''265 lumen''!

 

Den lyser langt , med et lite hot spot og grei spredning rundt. God batterilevetid på lykta. Vanskelig å bytte moduser, og man må alltid ha to faste moduser som man velger ved å enten vri lyktehodet til venste eller høyre. Dette er min favoritt lykt når det gjelder størrelse, har også prøvd den på dypt vann, ca 2 meter og det gikk fint.

 

 

Har noen her erfaring med noen av Zebralight sine lykter? syns denne SC50 AA lykta så veldig fin ut, og billig i drift! Men hvordan er throw og spredning på denne?

 

Forresten, har noen her tips til billige CR123 batterier av høy kvalitet? Jeg bruker til vanlig Titanium Innovations batterier fra batteryjunction, disse koster bare 1 $ pr stk og er superbillige! men de sliter litt med at de ikke varer så veldig lenge, SureFire batterier banker Titanium der..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter mine resultat i tester mellom 120 lumen Surefire og 120 Fenix ble resultatet at Surefire banket Fenix, så ''Surefire-lumen er en del kraftigere enn ''Fenix-lumen'' etter min mening, jeg antar at Surefire-lumen er målt Out-The-Front, sånn som også 4Sevens og Zebralight lykter er målt, og dermed gir en mye mer presis og troverdig tall for antall lumen.

Det er irriterende med lykter som er for eks: 1000 lumen på LED dioden, og rundt 700 lumen Out-The-Front, men vil ikke oppgi eksakt Out-The-Front lumen og dermed ''juger'' litt på hvor mange lumen lykten leverer.

Link to comment
Share on other sites

Har noen her erfaring med noen av Zebralight sine lykter? syns denne SC50 AA lykta så veldig fin ut, og billig i drift! Men hvordan er throw og spredning på denne?

 

Har en Zebralight SC30 som jeg er veldig fornøyd med! http://www.lightman.no/product/561299/Zebralight_Zebralight-SC30-lommelykt.html

Har 193Lumen OTF. Denne bruker imidlertid CR123 batterier men jeg bruker oppladbare Li-ion 750mAh så batteritilgjengeligheten er grei og batterikostnadene blir ikke særlig store.

Er utrolig kompakt og har 6 forskjellige outputs. Har også et hendig lommeklips og det finnes et pannebånd som gjør at den kan brukes som hodelykt!

En vellaget lykt som trygt kan anbefales!

 

Kjøpt hos: http://www.lightman,no

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har noen her erfaring med noen av Zebralight sine lykter? syns denne SC50 AA lykta så veldig fin ut, og billig i drift! Men hvordan er throw og spredning på denne?

 

Jeg har bare erfaring med H-serien. Den har god spredning og ikke noe hotspot, dermed supert arbeidslys men lite throw.

Kan si at jeg liker nøytral-hvit modellene H60w og H501w. Selv om de lyser noe svakere enn sine blåhvite slektninger, så trives jeg bedre med det lyset.

 

Betjeningen er intuitiv og enkel, trykk for full - eller trykk og hold for å sykle gjennom lav/medium/full og slipp når lyset er som du ønsker.

Lyktene er svært lette, det er tynt gods og fine gjenger men ingen problemer med holdbarhet ennå.

 

Jeg liker at lav innstilling gir svakt lys, for å spare nattsynet.

 

Og jeg liker at alle de små AA Zebralightene klarer 3.7V fra oppladbare 14500 Li batterier :)

I forhold til NiMH tåler de bedre kulde, har lavere vekt, og lades i samme lader som 18650 og RCR123.

 

H60 har vært med på alt fra skiturer til grovarbeid i skitten krypkjeller. Den lyser lenge på full. Men når den gir seg, er det ikke så lenge man kan bruke den videre på medium styrke. Husker ikke helt, men det kan vel ha vært 10-15 min jeg fikk nede i den kjelleren :)

 

Det her er lykter som ikke er fancy men bare gjør en god jobb. Har blitt veldig glad i dem etterhvert, og har ofte med meg et par - eller én lykt og ekstra batteri.

Link to comment
Share on other sites

masse gode svar og erfaringer her...

@MathiasH du snakker varmt om quark lykta og den ser igrunnen ut til og være grei, men belteklipsen, er den avtagbar?

 

Jepp, skrur av en aluminium ring med fingerne og så er det bare å ta den av.

 

Veldig bra lykter og noe av det aller beste hvis man tar med prisen i betraktningen. Jeg har 2 i aluminium og 1 i titan.

 

Sverre

Link to comment
Share on other sites

masse gode svar og erfaringer her...

@MathiasH du snakker varmt om quark lykta og den ser igrunnen ut til og være grei, men belteklipsen, er den avtagbar?

 

Jepp, skrur av en aluminium ring med fingerne og så er det bare å ta den av.

 

Veldig bra lykter og noe av det aller beste hvis man tar med prisen i betraktningen. Jeg har 2 i aluminium og 1 i titan.

 

Sverre

Riktig :)

Link to comment
Share on other sites

Dette tok tid; her er noen bilder fra IWA .

Av nyhetene så er Outdoorsman AA og Surefire M3LT mest spektakulært. De stilte ikke ut Surefire Invictus i Nürnberg, men så lykten live på Shot Show. Svart versjon av M3LT med ring for ulike modus. Skal bli spennende å få målt det nye LED-lyktehodet mot dagens utfordrere . Ble diskutert mye rundt M3LT, hvilken diode ++. Surefire selv bedyret at det var en proprietær diode, men alt av bilder tilsier at det er P7, uten at det skal påstås i det uendelige.

 

surefire-stand.jpgsurefire-outdoorsman-aa.jpgsurefire-m3lt.jpg

surefire-iwa.jpgsurefire-hellfighter.jpgmaglite-stand.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...