Jump to content

Den store lommelykttråden


5,56

Recommended Posts

Det blir ihvertfall ikke billig.. :cry:

 

Testet nettopp 1000 watt lykta, den brukte max 5 sekunder på å ta fyr på en vanlig aftenposten avis, ikke verst.Merket var Flectalux 1000 LKA

220 Volt.

Det er muligheter for å få mindre/mer spredning på den, ved å justere klaffer som er på siden av den.

Gammelt fotolys.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Grundig OT, sorry, men kanskje Zeissoem kan fortelle oss noe om denne, Flakscheinwerfer 43, Strømagregatet hadde en dieselmotor som jeg anslår til flere 100hk, så la oss si 100kW elpower.. Den lyser opp ting 10km unna uten problem,

Sølvreflektor ~180cm i diameter og lysbeuelampe med urverk på ene elektroden

image004.jpg

image013.jpg

 

Bilde annetsteds fra

800px-Wehrmachts-Flak-Scheinwerfer_1.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Etter en kjapp dusj og frokost i dag tidligfant jeg ut at "jada, jeg rekker en kjapp tur innom posten" for å hente en liten pakke med undertegnedes navn på før turen gikk videre som hjelpeinstruktør på et sikkerhetskurs vi kjører denne helga.

 

Joda, pakken var kommet den. Riktig stor og fin var den og :D

 

Vel framme på skytebanen (innendørs) ble pakken åpnet. Skal ikke legge skjul på at jeg fniset som ei lita jente inni meg når den ene tapen etter den andre ble klippet over, og innholdet kunne tas ut. Med en viss andakt selvfølgelig.

 

Det første som slår en er at lykta er voksen. Den er vel ca 30cm i lengde og veier rett i underkant av en kilo. Den virker velbygd og solid. En smule autoritær kan den vel kanskje sies å være.

Vel vel, inn med batteri, og slår djævelskapen på. Du syke mann for en definert rund spot som gir seg til kjenne på veggen! Som klipt ut av papir! Morro :D

Etter litt mer trykking gir lykta tilkjenne flere grader av output.

 

Men.....

Det var likevel noe som...tja...manglet? Jeg har jo sett bilder av spoten før og da virket så mye kraftigere liksom. Var det ikke mer trøkk? 1350 lumen sier boka. Er dette 1350 lumen liksom?

Setter det ene batteriet på lading idet rookiene på kurest begynner å strømme på, og tenker det skal få sine 4 timer lading mens vi instruerer og veileder.

Er innom pauserommet sånn av og til bare for å "lyse litt" :D Fremdeles veldig imponert over rundheten på spoten, men fortsatt bittelitt skuffet over styrken.

 

Vel vel, timene går. Batteriet er nå oppladet. Kurset er over og jeg skyter litt sammen med et par av de andre gutta.

Det har nå blitt temmelig skjømt ute ser jeg, og henter fram lykta på ny.

Går så ut av det opplyste lokalet og inn i det mer og mer påtrengte mørket på utsiden.

 

Så slår jeg på lykta.

 

 

 

 

 

HOLY MOTHER OF GOD!!!

WEAPON OF MASS DESTRUCTION!!

 

Nå viser lykta hva som egentlig bor i den!

 

 

En trillerund sirkel av et grantre 30 meter unna åpenbarer seg i samme stund som et det fårete gliset mitt blir stadig større. Alle de småskuffa tankene jeg hadde for noen timer siden er blåst permanent vekk av rund ball av lys.

Er det mulig?

En av gutta som stikker hodet ut av døra kommer med mer eller mindre ordrette utspill: "Oi men i helvete"; sagt med ren forbauselse. (Og beklager fyord for de påtatte sarte, men dette var jo et sitat og ikke mine ord :wink: ).

Dette var moro. Virkelig moro! Man skjønner det egentlig ikke før man faktisk får se det.

 

 

 

 

Det eneste jeg nå har å sette min velbrukte finger på er et snev av det som ser ut som dugg på innsiden av linsesystemet som denne lykta har. Dette er bare på en liten del av linsa.

Regner med jeg får ordnet opp i det sånn etter hvert.

 

 

For akkurat nå er jeg egentlig bare happy jeg. Dette må være den kuleste "gadget'en" jeg noengang har brukt penger på.

By far.

 

 

Takk til lightman for utrolig rask forsendelse og service!

Link to comment
Share on other sites

Ja, ja, Fudge, me skal kose oss med kvar si TK40 på Kammersmellen, så har me iallefall ein dobling der... Så kan Neon sitte der med den fantastiske Fleshlight.. :mrgreen:

 

Ja ja dobling ja :mrgreen: det tenker jeg slår Neon77 på smellen :mrgreen:

 

(Skulle gjerne hat den lykta til neon77 ja) misundelig neeeeiii :oops:

 

Vi sees mvh Fudge

Link to comment
Share on other sites

Sikker på at den ikke er tom for batteri bare? :lol:

Send den tilbake til der du kjøpte den fra, og krev å få den reparert/eller få en ny en.

Hvaslags BlackHawk lykt kjøpte du?

 

 

Den er helt ny så jeg tror ikke at den er tom for batteri, men det kan jo være det :lol: Det er ei XP6 lykt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fikk 1750 Betty oppgraderingen av lightman i posten i dag :D Joda, kunne nok se at den ble et hakk klarere, hvertfall på lengre hold. 16 grader.

Den gamle var 1500 lumen, så hvis det er noen som har en Betty 1400, så kan de får kjøpt 1500 LED boardet og linsa mi for en billig penge.Jeg fikk lykta oppgradert sist den var til service for garantifeil gratis.

 

Fikk også et par av de der dealextreme 900 lumen "billiglyktere" til bruk på snøscooteren(skal kutte 2XHID(!!!) for å spare 5 kg vekt) Og det må jeg si; Hvis de varer er det vel vanskelig å slå de på lumen pr. krone. 89 dollar levert er ikke gale

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte ei Lupine Betty litt før jul, og har nå fått brukt den litt.

Bra lykt, men langt fra bra nok til å forsvare prisen. Mulig jeg har blitt "lumen-blind" men jeg synes ikke det er alverden med lys i lykta.

Bruker den derfor nesten bare på full styrke. (men feks å justere bindingene på trugene med lykta på fullt er jo å be om å bli snøblind, så det er greit å kunne dimme ned av og til)

Kommer nok til å beholde den, jeg har da kastet bort mer penger på mindre fornuftige ting før :oops:

Link to comment
Share on other sites

Siden du har brukt din Betty en stund, regner jeg med at du har fått PCS og innstillinger korrekt og. Det har hendt at man har fått stilt inn lykten på 60-75% output max, med den konsekvens at bruker forståelig er skuffet over output. HVis du kjøpte sent på året har du også 1750 lumen versjon med ny optikk?

 

:)

 

Gjør regning med at det er siste versjon ja, ble kjøpt hos deg like rundt juletider.

Slik jeg forstår bruksanvisningen har jeg 100% output når grønn og blå diode er tent?

Kan man se på lykta hvilken versjon det er?

Link to comment
Share on other sites

Gjør regning med at det er siste versjon ja, ble kjøpt hos deg like rundt juletider.

Slik jeg forstår bruksanvisningen har jeg 100% output når grønn og blå diode er tent?

Både ja og nei...

 

Har du trykketi-trykket litt på programmeringen uten helt å lese kartet... :?:8)

 

Du kan ha den i 13-17-22 watt modus og blå og grønn lyser i alle modus, men har du den i sparemodus har du 60% av lyset.

 

Gjør som følger; Hold inne knappen til det grønne lyset tenner>slipp og trykk igjen når det blir grønt igjen= Full power.

 

Når DA det grønne og blå lyser under bruk har du 100% 8)

 

Se; http://www.lupine.de/web/content/en/man ... Scheme.pdf

 

P.S. Hvis du er skuffet ennå er du nok lumen blind ok :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er gulskjær i reflektoren ja.

 

Har satt "capacity controll" til "High"

og "setup power" til "power" slik du beskriver HS,

(ja jeg er typen som ikke leser bruksanvisningen først, men jeg forstod ingenting :oops: så jeg måtte pent lese manualen og "programming chart" da ble alt så mye enklere)

 

Melder meg inn i "norges lumen-blindeforbund" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

HS Precicsion korleis er det med lader til 220 volt på den der lykta der, ser ut av bildene at laderen går til 220 volt, men det er feil plugg.. Følger det med adapter, eller må ein kjøpe det utenom ?

Såg snasen ut den lykta der, er du fornøyd med lyset i den, og korleis er strålen, lyser den opp langt, eller sprer den lyset mykje den der ?

Link to comment
Share on other sites

Se www.terrengsykkel.no for fersk test av DX-lykta over. Her er det varianten med tre moduser som er testet.

Blir direkte sammenlignet med Lupine Tesla og konklusjonen er at de er så og si identiske i lysmengde og spredning.

Kvaliteten er muligens noe bedre på Tesla. Noe må vel prisen, som er 5 ganger høyere forsvare..

 

Du må forresten ha et adapter ja. Kjøpes billig på Clas Ohlson el.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...