Jump to content

Den store lommelykttråden


5,56

Recommended Posts

15.498,-??? :shock::shock::shock::shock:

 

Tja- noen kjøper malerier til tusenvis . Så hvorfor ikke et verktøy som duger.

Misforstå meg rett zeiss'ern, har ingen problemer med å forstå at mange svir store summer på sine interessefelter uansett om det er lykter eller malerier eller latex. Er ikke noe bedre selv.

Jeg ble bare overrasket når jeg så prisen for lykta da den var en smule høyere enn det jeg først trodde :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har den siste tiden hatt gleden av å ha en Polarion PH 40 lykt til testing.

Hensikten var vurdering av lykten til bruk i redningsoppdrag samt beredskapslykt i offshore sammenheng.

Etter noen telefonsamtaler med Stephan hos Lightman ankom lykten allerede dagen etter.

Lykten kommer solid beskyttet i en Pelicase lignende koffert med cutouts for lykt ,laderere 230V og 12V,ekstra batterier,filter av forskjellige typer,bærerem osv. Kofferten har silikonpakninger,solide hengsler og låser og er vanntett.

Selve lykten bærer også preg av å være designet og bygd for proffesjonell bruk og utførelsen virker dønn solid.

Batteriet ble satt til lading og utpå kvelden ble det tid for testing. Etter alt jeg hadde hørt fra før om denne lykten var det med aldri så lite spenning den ble slått på første gang.

I motsetning til en del andre HID lykter så kommer Polarionen med masse lys umiddelbart etter at den blir slått på og tiltar i styrke til maks output i løpet av ca 3-4 sekunder. Den har en oppgitt gangtid pr. lading på 80 min.

Med sine 4100Lumen er lysmengden overveldende og tatt i betraktning lyktens størrelse og vekt(30cm og 1,8kg)så er det faktisk vanskelig å fatte at noe så lite kan gi fra seg så mye lys!

Balansen mellom "flood" og "throw" synes også bortimot perfekt.

Ved å lyse mot en lett disig nattehimmel viser det tydelig at lyskjeglen er "inndelt" i tre forskjellige vinkler med en "stolpe" i midten for "throw" en litt bredere for "flood" og en tredje for godt lys ut til sidene.

Det er vanskelig å forklare lysmengden denne lykten avgir men du ser absolutt det du tenger ut til 500 meter og under vår testing viste lyskjeglen tydelig i snøen i en fjellside over 2,2km borte.

Hva skal en så med en slik lykt vil mange spørre. Vel , lykten er som tidligere nevnt tiltenkt profesjonell bruk og har ytelser deretter. Dette er definitivt ikke lykten for å lete etter småsaker i hanskerommet men skal du ha mye lys og fort så er det noe av det ypperste jeg har prøvd.

Vil også nevne at jeg i denne forbindelse har opplevd utmerket service fra Stephan hos Lightman.

Hvis jeg skal være kritisk så hadde det vært greit å kunne lade batteriet uten å måtte ta det ut av lykten noe som selvsagt hadde blitt en utfordring ettersom lykten også er brukbar som dykkerlykt.

Det hadde også vært greit å kunne regulere lysstyrken selv om jeg vet at HID teknologien vanskeliggjør dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ellers , et par bilder av TK40 og TA30. Begge lyktene har gitt et godt førsteinntrykk, godt skrudd sammen.

TK40 er stor, brukergrensesnittet ikke så ille som mange vil ha det til. Output endres ved å holde bryter inne, valg av strobemodus gjøres med dobbeltklikk på bryter. Drives som sagt av 8xAA, samt MC-E LED.

 

:)

 

 

fenix-tk40.jpg

 

Fenix-TK40-surefire-m2.jpg

 

fenix-tk40-surefire-g2.jpg

 

fenix-tk40-ta30-surefire-e1e.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har nå hatt gleden av å brukt 2 stk Quad P7 en stund og det har vært veldig greit med å kunne regulere lysstyrken. Spesielt på den til høyre med Potmeter.

P1030632.jpg

Fikk mail i dag at "min" lykt var klar til sending...jeg husker nesten ikke når jeg bestillte den, men nå må jeg vel ha batterier også? Hvor fås de, og en kjekk enkel lader?18650 Li-Ion er visst batteriene. Kan være grei som supplement til Bettyen når jeg må lyse litt lenger, eller som billykt 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ryktet har florert en stund (også fra Lupines eget forum ) , og det kan bekreftes at de slipper 2 lommelykter nå til høsten.

Begge basert på Teslas P7 baserte lyktehode. Drives av 2 stk 18650, bruker Lupines eksisterende ladere, ca 140mm lang.

Output 700 ++ lumen, ikke bekreftet eller offisielt. Vil komme 2 versjoner hvor det blir lagt et skille mellom profesjonelt (taktisk/industrielt) og fritidsbruk.

Pris ikke fastsatt, men øvre enden av skalaen. Design heller ikke endelig.

 

lupine-lommelykt.jpg

 

Kommer med mer info når prototype mottatt. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Eg har bestilt denne lykta her. 630 Lumen på vanlige AA batterier, er ein bra kombinasjon.. Den er ca 21 cm lang og lyktehodet har ein diameter på 6 cm. Så det er ein grei størrelsen, men den kunne godt vært endå mindre, så den ikkje tar heile jakkelomma.

 

fenix-tk40-005-1.jpg

Bildet er henta frå www.fenixtactical.com

 

Her kan du sjå korleis lyset er på max, skulle duge bra den der..

IMG_0119.jpg?t=1247755945

Bildet er henta frå www.candlepowerforums.com

Link to comment
Share on other sites

Rolige tider tider på sommeren, men litt surfing er det blitt. NiteCore SR3 og TA20/21 justerer output med ring på lyktehodet.

Magnetbryteren på SR3 kan enkelt justeres med en hånd; Fenix lyktene som er lenger krever litt mer både trening og kraftigere "klype" for

enhåndsbetjening. Legger opp noen bilder, så man får litt feeling av størrelsene. :) TA20 og TA21 er som nevnt mellom TA30 og TK11.

EZ-serien fra NiteCore er liten, minstemann drevet av CR2 batteri, EZCR2.

 

 

NiteCore EZ ved siden av et standard CR123 batteri

nitecore-ez-series-cr123.jpg

 

NiteCore SR3 mot PD20 og NiteCore EZ123

sr3-pd20-ex123-cr123.jpg

 

TK11 vs, NiteCore SR3 og Surefire Titan

fenix-tk11-sr3-titan.jpg

 

TA21 , TK11 og TA20

fenix-ta20-ta21-tk11.jpg

Link to comment
Share on other sites

Såg greie ut dei NiteCore lyktene. Eg har venta i over 14 dager på lykta mi, og den har vært i Oslo sidan Fredag, må sei eg blir litt småforbanna her...

Gledar meg til å tafse litt på den TK40`en, og ikkje minst få litt skikkelig gatebeysning i bygda her... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om de fleste lyktene i denne tråden bruker mye strøm.

Det er jo litt irriterende at lykta plutselig slukker når man trenger den.

 

Er det noen som har erfaring med bra lys kombinert med lang levetid på batteriene?

 

Selv har jeg satt inn en 1W Nite Ize pære i en gammal MX-991/U lykt med to D celler, den lyser lenge og bra.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke lest hele tråden, så det kan hende jeg gjentar noen, men mitt inntrykk er at "sterkt lys = kort batterilevetid" gjør seg gjeldende i lik grad på stort sett alle lykter. Skal man ha megalys megalenge, må man også dra med seg noen megabatterier. Så det blir uansett et slags kompromiss.

 

Selv har jeg en OLight M20 som skal gi 250 lumen på et oppladbart 18650-batteri. Den funker bra og kan variere lysstyrken. På full guffe lyser den meget bra og holder i et par-tre timer i strekk. På redusert styrke lyser den en del mindre, tror det er oppgitt til 90 lumen, men kan til gjengjeld stå på en hel dag og vel så det. På det aller minste, som for så vidt bare er duganes til kartlesing/nødlys, kan den stå på i dagesvis.

 

Noen andre som har erfaringer med 18650-batterier og tilsvarende? Jeg fant ingen lettvinn plass å kjøpe dem i Norge og måtte dermed bestille fra det store utland.

Link to comment
Share on other sites

15.498,-??? :shock::shock::shock::shock:

 

Tja- noen kjøper malerier til tusenvis . Så hvorfor ikke et verktøy som duger.

 

 

Hmmm... Nå har vel dette utsagnet stått her rimelig lenge, men jeg må likevel få lov til å kommentere det.

 

Nå er det i hverfall sånn med kunst, i hvertfall hvis en har en viss teft/innsikt, at den har en tendens til å stige i verdi. Jeg vet ikke hvordan dette er med lommelykter...

 

Når det er sagt så mener jeg at folk får bruke de pengene de vil på hva de vil så lenge de ikke havner på tv i "Luksusfellen" på grunn av det :wink: Syntes bare sammneligningen med kunst haltet litt.

Link to comment
Share on other sites

:)

 

I visse miljøer har lommelyktene samleverdi, selv om antallet lykter med affeksjonsverdi er mye høyere. Alt fra dykkelykter i mine tilfeller (hvor lys har vært essensielt for problemløsning av ulik art og alvorlighetsgrad ), til operative og alvorlige situasjoner hvor lommelyktene redder liv opp og ned i mente, både for enkelt individer og flere. I det store US er testimonials det helt store, ref http://www.surefire.com/truestories.

 

Finnes mange dyre hobbyer her i verden. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor får jeg tak i oppladbare cr-123a 3,0volts batterier, helst "protected", med god kapasitet?

 

Og om en vil ha en lykt på størrelse med Fenix T1/T10 men som bruker AA-batterier(som arbeidsgiver betaler :mrgreen: ) hva foreslår ekspertene da?

Link to comment
Share on other sites

Chiefen, hvis du venter et par dager til no, så kjem min Fenix TK-40 i heimen her.. Fekk ikkje lykta med sist pakke, kun ein LED modul, og måtte vente, men i dag har eg fått den inn til landet i følge sporinga.. Og eg venter i spenning til helga her for å sjekke ut lyset i den der. Etter eg har testa den, så kan eg gje deg ein beskjed om kva den lykta der er god for.. Men eg rekner med at over 600 Lumen skulle duge til det meste..

 

Var på Ikea her og kjerringa hadde ingen forstålse for at eg har hamstra inn 80 AA batterier her, og skjønner fortsatt ikkje kva eg skal med dei... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tk40 synes jeg blir i dyreste laget å herje rundt med på jobb, men om den er veldig bra kan jeg sikkert overtales:-). Akkurat nå er det Tk20 som frister.

Link to comment
Share on other sites

I dag har pakka med TK40`en ankommet postkontoret, MEN eg blei ein smule forbanna når eg ringte postkontoret, for å sjekke om postmannen hadde denne med seg ut, eller om eg måtte hente den på postkontoret sjølv.. Det viser seg at Dealextreme har satt totalprisen på begge forsendelsene, derav også at eg må betale moms/toll av totalprisen 2 gonger.. Etter ein runde med utenlands avdelinga til Posten, så er det også selfølgelig grunna forskjellig kurs, 2 forskjellige priser på forsendelsene. Dette førte til at dei ikkje automatisk kunne ta vekk moms/toll på siste pakken..

Blir ein smule skeptisk til å handle hos Dealextreme igjen, det der var utrulig lite profesjonelt... Men venter på svar frå Dealextreme på dette, får håpe dei har ein god forklaring på dette....

Link to comment
Share on other sites

Hm,leit at det skar seg med momsen men det lar seg vel ordne på et slags vis!

Uansett så er Fenix TK40 en interessant lykt så jeg håper du kan komme tilbake med en testrapport når du har fått prøvd den!

Går med planer om å bestille en fra http://www.lightman.no/ med det første så det hadde vært flott å hørt litt brukererfaring!

Link to comment
Share on other sites

Kanskje noe av det samme: Hadde problemer med forsendelse på Kikkertsikte og kikkert. Pga noe problem med levering valgte avsender å sende 2 pakker og la desverre totalpris på begge forsendelsene. Jeg oppdaget ikke dette før 1 pakke var betalt. Da det dukket opp enda en forsendelse med ved pakke nr 2 tok jeg kontakt med posten. De kunne ta et gebyr for omtolling kr 430 og skyldte på avsender som hadde registrert begge pakkene med totalverdi på 997 us dollar. Men visst jeg tok ut den siste pakken og betalte da tilsammen dobbel moms og gikk til tollvesenet i byen ville det ordne seg. Jeg valgte derfor å ta en tur til tollvesenet i byen med rubbel og bit av kvitteringer fra ebay o.l. Damen i skranken tok kopi og regnet med at kontoret i Bergen ville ordne opp ,nå venter jeg forhåpentligvis på å få pengene tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Ja eg håpar det ordnar seg, har kvitteringene og ordre nummer så eg skal ta ein runde etter ferien. Det som bekymra meg mest, var at eg fekk svar av Dealextrem i dag, og dei var IKKJE så veldig villig til å verken rette opp i feil eller å gje meg ein kompensasjon for dette.. Eg gav dei eit saftig svar tilbake, så me får sjå.. Proffesjonelt er det iallefall ikkje.. Hvis ikkj eg får eit lite snev av kompensasjon for dette, så gjer eg jamt f... i dei i ettertid iallefall..

 

Men til testen av lykta så har eg berre ein ting å sei... Fy f.... så bra den er !!! Om det er ei lykt som forsvarer prisen i forhold til ytelsen, det skal eg ikkje uttale meg om, men lyset av den lykta var berre heilt rått, rett å slett rått... Til og med på 293 Lumen, så er dette ei lykt som lyser opp det meste innen 200 meters radius!!

Ser at dei anbefaler å ikkje bruke lykta meir enn 15 minutter i slengen på full guffe ( 630 Lumen !! ) Men for å sei det sånn, så har eg nok meir enn nok med 293 Lumen til daglig bruk, og kanskje 90 Lumen holder i massevis til det meste.. Nei eg er absolutt fornøyd med kjøpet uansett dustemiklene på Dealextreme...

Link to comment
Share on other sites

Men til testen av lykta så har eg berre ein ting å sei... Fy f.... så bra den er !!! Om det er ei lykt som forsvarer prisen i forhold til ytelsen, det skal eg ikkje uttale meg om, men lyset av den lykta var berre heilt rått, rett å slett rått... Til og med på 293 Lumen, så er dette ei lykt som lyser opp det meste innen 200 meters radius!!

Ser at dei anbefaler å ikkje bruke lykta meir enn 15 minutter i slengen på full guffe ( 630 Lumen !! ) Men for å sei det sånn, så har eg nok meir enn nok med 293 Lumen til daglig bruk, og kanskje 90 Lumen holder i massevis til det meste.. Nei eg er absolutt fornøyd med kjøpet uansett dustemiklene på Dealextreme...

 

Regner med at du har fått håndtert TK40èn enda mer i løpet av helgen og lurer på hvordan du liker lykta med tanke på feks, metallarbeid, finish , bryter osv. Virker det solid og holdbart?

Link to comment
Share on other sites

He, he, har snart svidd av et batteri sett her ja.. :mrgreen:

 

Joda lykta virker bra finish på, eg har tatt den inn og ut av ein Maglite holder x antall gonger, og demontert den, og så langt kan eg ikkje sjå nokon negative aspekter med denne lykta ennå. Den er solid, virker godt bygd, bra finish på den, med tanke på serratering og lakk og har et enormt fint lys. Eit pluss poeng er at den har eit varmere lys enn dei andre LED lyktene eg har vært borti, det er ikkje det blåskjæret som er på vanlige LED lykter. Dette har sjølvsagt også negative sider, men i blodspor sammenheng, så er det ankepunktet som ettersøks folkene har hatt på LED, og derfor har dei gått på HID lykter.

 

Ein negativ ting eg har funne så langt, er at den er hakket for stor, den går ikkje ned i lomma på jakka mi, men dette visste eg godt om før eg kjøpte denne. Eg kjøpte den for å ha ei super lykt, til diverse formål. Eg kjem nok til å kjøpe ei SureFire eller Fenix med ca 220-230 Lumen og 1 stk CR123 batteri, for å ha i jakkelomma med meg på turer.

 

Den har ei ganske smal stråle med 90% lyskjegle, og så har den eit rundstråla med resterende 10% ( Dette er ca tall, så det er sagt. ) Så den lyser laaangt avgårde. Skal ein ha ei lykt for å bruke til under 30 meter, og vil ha mest mulig området lyst opp, så er ikkje dette lykta for sånt.

Link to comment
Share on other sites

Den er grei! Er primært ute etter en lykt med bra output og god throw for de anledningene der det ikke er nødvendig å dra frem Polarionen! 8)

Etter dine negative erfaringer med import tok jeg like godt å bestillte meg en Fenix TK40 og en NiteCore SR3 fra lightman.no. Hadde begge på lager så slipper jeg venting å annet tull!

NiteCore SR3 virker litt interessant med en del nye løsninger!

Jeg gleder meg!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Til de som lurer, så bekreftes det at TK12 ikke støtter 18650 lik TA20.

TK12 er kompatibel med 17670 batterier. Ligger vel i kortene at de slipper nok en modell...

Hvor nødvendig det var kan absolutt diskuteres.

 

Hovedforskjell fra TK11 er som nevnt manglende kompabilitet med 18650 batteri, 3 ulike output modus

(hunting, camping, outdoor). Ellers er TK12 meget anvendelig, modus skiftes ved kjapp tvist på lyktehodet x 2,

Output under hver modus skiftes som på TK11 (liten vridning av lyktehodet mot høyre).

 

fenixtk12-17670.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg, som de fleste her, er vel litt over middels interessert i lys. Har vært morro å lese og høre andres erfaringer ang lys. Har kjøpt masse lykter og bytta ut etterhvert som jeg fikk mer erfaring med hva som er best. Mine erfaringer til nå er Fenix er de aller beste lyktene en kan kjøpe når en ser på lys styrke og hva en lykt koster. Led Lenser er ok, men ikke i nærheten av Fenix. Led Lensere lyser i feks 140 lumen bare 1 minutt eller 2, så daler lys styrken veldig, men dem lyser lenge da, så en får ikke noen overraskelser med at det PLUTSELIG!!!! blir mørkt.

 

Har sett litt på batteri typer å sånn. Led lenser bruker kun de "lille" AAA batteriene, og det blir for dårlig i lengden, og særlig når det blir kaldt. Det er rett og slett for litt Energi i disse batteriene for å lyse kraftig lenge.

 

Fremtiden er LITHIUM batterier som Fenix har. Der er det kraft så det holder. Min favoritt lykt er Fenix TK 11 (240 lum). Den har i motsetning til TK 10 og 1, mulig å kjøre på 18650 batteri, og da lyser den en 3-4 timer på full guffe. Skal en ha Fenix å bruke den mye så må en ha oppladdbare lithium batteri. Kjøpte lader til 199 kr og 18650 batterier til 99 kr, og har lys så det holder i massevis.

 

for å forklare litt til dem som ikke er inne på dette, så er 18650 et helt batteri, som går inn i ei lommelykt som ellers bruker 2 vanlige cr 123 batteri, og er 25% lenger batteri kapasitet i, om ikke mer.

 

Gleder meg til å få prøve Fenix TK 40 en vakker dag når jeg får råd, og så har Fenix også en hodelykt med ca 250 lum i salg snart nå.

Link to comment
Share on other sites

I vår kjøpte eg Wolf Eyes Sniper med riflemontasje og oppladbar batteri.

Denne lykta yter 260 Lumens, er lett i vekt og kastar lysstrålen utan om Hausken lyddemparen

som sit på ei Remington Seven rifle med 47 cm langt løp.

Dette er ei utruleg god lykt ved ettersøk under påkøyrsle.

Når det no kjem ei Lupne Tesla X på hovudet skal eg vera godt hjelpa i mørkret.

Godt verktøy gjer søket tryggare, lettare og raskare.

Link to comment
Share on other sites

Her ble det sendt en helt ny, tilnærmet ubrukt Surefire Titan igjennom vask og tørketrommel.

Hvor mange grader vet jeg ikke, fikk bistand av bedre halvdel både med initativ og gjennomføring av vask. :D

Tørketrommel var min egen feil. Den falt ut av lomma i trommelen, og fikk et røft utseende, men fungerte som før :).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...