Jump to content

Har du våpenskap?


hjortefot.com

Har du våpenskap?  

502 members have voted

  1. 1. Har du våpenskap?

    • Ja
      469
    • Nei
      33


Recommended Posts

har 2 stykk. må ratt ha 1 eller 2 til

 

 

:shock::shock: 14 år og må ha 3-4 skap, hva fyller du de med da :?::oops:

 

hehe.

er itte je somn har våpenskapa. foreldra mine har eier dem men jeg legger i litt oenger i skapa sjøl så jeg sier det er jeg som eier dem:P

det vi putter inn er våpen og ammo og verdisaker samt backup til datamaskinene vi har i huset.

ps skapene står hos bestefar. og han lagrer våpen i våpenskøppa å så det er derfor vi trenger mist 1 til bbdg

Link to comment
Share on other sites

Har registrert av veldig mange på bygda som har ett eller to våpen har kjøpt eit lite skap det siste året. Det er tydelig at så godt som alle har fått med seg den nye forskriften, så jeg tror egentlig prosentandelen er rimelig høy.

 

Hvor mange av disse som faktisk sikrer skap (som er under 150kg?) til gulv eller veg tør jeg derimot ikke gjette på ;)

 

Jeg og pappa, som har delt våpenlager, kjøpte skap nummer to nå for noen uker siden; det gamle var stappfult nok i fra før, men med noen våpen på lån i tillegg, samt planer om nyannskaffelser var det tydelig at vi måtte har mere plass :)

Link to comment
Share on other sites

Dersom en skulle være så "heldig" å få noen på hjemmebesøk (Les: som ønsker å sjekke om en har våpenskap til riflene og haglene sine), kommer de da til å ta ut alle våpen og ammunisjon for å komme til bunnmatta og sjekke om boltene er fastskrudde? I så fall får de nå gjøre dette selv, men da må de saktens rydde opp etter seg også - alt skal tilbake til AKKURAT samme sted! :D

Link to comment
Share on other sites

Problemet for mange er at de bor i leide boliger og dermed ikke har så lyst til å skru inn 4 ekspansjons bolter i vegg/gulv.

 

Og hva med de som bor der hvor det bare er lett vegger.

Man kan kanskje klare å feste i en stender og gulvet, men er det godkjent med 3 skruer?

Link to comment
Share on other sites

Dersom en skulle være så "heldig" å få noen på hjemmebesøk (Les: som ønsker å sjekke om en har våpenskap til riflene og haglene sine), kommer de da til å ta ut alle våpen og ammunisjon for å komme til bunnmatta og sjekke om boltene er fastskrudde? I så fall får de nå gjøre dette selv, men da må de saktens rydde opp etter seg også - alt skal tilbake til AKKURAT samme sted! :D

 

Ein treng ikkje gjere det. Det er berre å ta tak i skapet og forsøke å rikke på det. Er det ikkje bolta fast, så klarer ein fint å sjekke det sjølv om det ikkje er tomt. Eg har vore med på ein slik kontroll og politifolka tok tak i skapet og sjekka det. Kanskje delvis fordi eigaren påpeika at skapet var skikkeleg bolta fast :wink: For min del har eg hatt skap og alarm i mange år. Og skapet er bolta fast :D

Link to comment
Share on other sites

Det er berre å ta tak i skapet og forsøke å rikke på det.

 

Nuvel.. temmelig nådeløs test må jeg si, det ville jeg ikke tillatt med mitt våpenskap. Mine langvåpen balanserer fin-fint mot støtte listen, skulle de mot formodning (pga vekt) klare å vippe det noen få grader fremover, vil kostbar optikk få ett nådeløst møte med døra. Mine er boltet i bakkant, men det er litt slack er det jo alltids..

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange av disse som faktisk sikrer skap (som er under 150kg?) til gulv eller veg tør jeg derimot ikke gjette på ;)

 

Skap med under 300 kilo egenvekt som utløser krav til fastbolting. :wink:

 

Ja, er nok det kravet jeg mente.... ikke 150 kg... :mrgreen:

 

Har 2 bolter i bakkant og 2 i gulv...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal se dem som skal ha ned et skap fra 4 etg uten heis som veier 299kg.

[...]

Hvis du driter i hva som skjer med innholdet i skapet og driter i hvor pen trappa er etterpå så er det jo bare å ake skapet utfor kanten...

Link to comment
Share on other sites

Slik det ligger an på avstemningen akkurat nå., 95% av oss jegere og skyttere har våpenskap.

Det var det jeg trodde.

Selvsagt er dette ikke noe mer enn en pekepinn på tingenes tilstand i jeger, og skytternorge.

Men en god pekepinn.

 

 

Nå skal man ha på minnet at de som er her inne nok er litt over gjennomsnitt interessert, samt at ikke alle er jegere, men kanskje også håndvåpenskyttere og praktiskskyttere.

Mange andre også har i praksis hatt et påbud i mange år ifm halvautomatisk rifle.

 

Men er enig med deg, det er nok mange som har våpenskap. Jeg tror ikke jeg kjenner noen som ikke har skap.

Link to comment
Share on other sites

Hva vil skje med de som har våpenskap som er kjøpt før

skapene ble FG merket.

Skapene fra den tiden, var og er av topp kvalitet når det gjelder

hengsler og lås.

 

Blir disse ubrukelig bare for at de ikke er FG merket?

Link to comment
Share on other sites

win:

Jeg tror du kan slite.

Men ethvert fornuftig mennekse ser at det bør utvises skjønn her. Hvertfall synes jeg det. Anser meg selv som relativt fornuftig :mrgreen:

Ta kontakt med forsikringsselskapet, og hør om skapet er listet opp i ettertid. Vet ikke om de lister det opp i etterkant. Det er tross alt norge vi lever i...

 

Synd om det skal være slik da... :-(

Link to comment
Share on other sites

§ 79. Krav om FG-godkjent verdioppbevaringsenhet og FG-godkjent innbruddsalarm

 

Alle registreringspliktige våpen eller en vital del av våpnene skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap (Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd) eller i skap med et høyere sikkerhetsnivå, jf. « Forsikringsselskapenes bestemmelser vedrørende prøving og godkjennelse av sikkerhetsskap » (1985).

 

Med FG-godkjent sikkerhetsskap eller skap med høyere sikkerhetsnivå menes skap som er godkjent etter Norsk Standard NS 5089, INSTA 610 eller NS-EN 1143-1. Med vital del menes sluttstykke, låsekasse eller pipe. For våpen som lades ved at våpenet brekkes, regnes pipe, forskjefte eller kolbe med avtrekkermekanisme som vital del. For enkeltløpede hagler som lades ved at våpenet brekkes, regnes ikke forskjefte som vital del. Med vital del på pistol regnes våpenets rammestykke, pipe eller sleide/sluttstykke. Med vital del på revolver regnes rammestykke, pipe eller sylinder/tønne.

Link to comment
Share on other sites

Er det krav til at et våpenskap skal være boltet fast når det er under 300 kg?

Trodde det kun var forsikringsselskapa som krevde at skapa skulle være fast?

 

 

Her var det så dårlig respons at jeg like godt søkte litt selv på hjemmesiden til FG.

 

Og svaret er JA - sikkerhetsskap t.o.m 300 kg skal forankres i gulv og vegg.

http://www.fgsikring.no/no/Hoved/Regelv ... p---Krav-/

Link to comment
Share on other sites

Problemet for mange er at de bor i leide boliger og dermed ikke har så lyst til å skru inn 4 ekspansjons bolter i vegg/gulv.

 

Og hva med de som bor der hvor det bare er lett vegger.

Man kan kanskje klare å feste i en stender og gulvet, men er det godkjent med 3 skruer?

 

Vil du ikke/eller kan ikke bolte i vegger og/eller gulv kan man lage seg en kasse som man støper i. Så kan man bolte skapet oppå den støpte kassen. Enkelt å regne ut hvor stor den kassen må være for den som kan regne ut volumet. Egenvekten på betong er vel 1,8??? Tror enkelte regner 2-gangen også... På denne måten kan man "øke" vekten på skapet :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forstått det sånn at skapet skal festes hvis det er lettere en 300kg, og da sånn at det blir like vanskelig å ta med seg som det ville vært hvis det veide 300kg. Det skal vel ikke rare veggen til for å oppnå dette.

Link to comment
Share on other sites

Har to, mitt første våpen var håndvåpen, så da kjøpte jeg et lite ett, nå har jeg et svært et som brukes til alle våpen, siden det lille er brannsikkert brukes det bare til oppbevaring av ting jeg ikke vil skal brenne opp, PCbackuper, DVtaper o.l.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...