Jump to content

Ka gjer du når hunder ødelegger jakta di ?


stkl

Recommended Posts

Om hundeeieren har sluppet nær grensen med stor sjansen for at losen går på "ditt" terreng så er det selvsagt dårlig moral av hundeeiren, men det er vel fremdeles også like dårlig moral av støkk/smygjegeren? Han skyter jo fremdeles i annenmanns los med fult overlegg? (vis det ikke er med overlegg er saken i mine øyne en helt annen)

Det har seg jo ikke sånn at fordi om det går en los gjennom terrenget hans, så er det ødelagt for jakt resten av dagen, dyr pleier som regel å stå akkurat like godt, om det ikke er de som blir jaget.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 364
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det igjen syns eg blir litt "dårleg moral". Det er mi personlege meining. :wink:

 

Hehe den meningen er du i din fulle rett til å ha, og da syntes du sikkert det er enda dårligere moral at bikkja mi gjerne kan jage på haren i to-tre timer og jeg kan skyte den 10 ganger, på film i løpet av dagen, før jeg tar kvelden å gjår hjem med ett smil om munnen! For så å gjøre det samme igjen neste dag! :lol:

Link to comment
Share on other sites

...og jeg har enda til gode å se noen skrive at de setter seg ut i skogen i håp om at en vilkårlig los skal komme forbi.

 

Det er i alle fall ikkje uvanleg at eit vald plasserer ut skytterane etter korleis naboane jagar i håp om at dei skal skremme hjort over grensa. Så gjeld det berre å finne ein taktikk som lurer desse luringane.

Link to comment
Share on other sites

...og jeg har enda til gode å se noen skrive at de setter seg ut i skogen i håp om at en vilkårlig los skal komme forbi.

 

Det er i alle fall ikkje uvanleg at eit vald plasserer ut skytterane etter korleis naboane jagar i håp om at dei skal skremme hjort over grensa. Så gjeld det berre å finne ein taktikk som lurer desse luringane.

 

er det noe galt i å vente på hjort som de i nabovaldet jager over grensa også?

 

har vært på elgjakt hvor nabolaget til stadighet jagde elg over til oss. skulle jeg da jagd den tilbake ? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor alt dette pratet om å bevisst slippe nær grensen??

 

Losdyret går akkurat dit det vil. Uansett om du slipper her eller der. Har mange ganger opplevd å ta ut dyr godt inne i mitt eget terreng hvor dyret går i en rett strek ut til naboen og turer der.

 

Som tidligere nevnt så er det ytterst få hundeeiere som slipper nær grensen for at bikkja skal hente dyr hos naboen og ture der. Kanskje er man så heldig at det sveiper innom.

 

Personlig går jeg der hvor det erfaringsmessig står dyr. Om det er på grensen eller ikke spiller ingen rolle. Men så har vi som sagt gode naboforhold, og vi har vett nok i skallen til å skjønne det at vi jakter på de samme dyrene.

 

Og jeg er en av de hundejegerne som syns det er stas hvis andre skyter for hunden min. Vi skyter ikke så mye rådyr i løpet av høsten at det ikke er positivt med at det ligger noe i enden på sporet for hunden. De 8-15 kiloene med rådyrkjøtt serverer jeg gjerne naboen min hvis bikkja får litt belønning.

 

Syns det er tragisk med MITT og DITT dyr holdning.

Link to comment
Share on other sites

Om hundeeieren har sluppet nær grensen med stor sjansen for at losen går på "ditt" terreng så er det selvsagt dårlig moral av hundeeiren, men det er vel fremdeles også like dårlig moral av støkk/smygjegeren? Han skyter jo fremdeles i annenmanns los med fult overlegg? ...........................

Trådstarter stillte følgene spørsmål:

Visst dette skjer ofte , ka kan du som jeger gjere da ?

Her er det en handlig som tydligvis ikke er ett enkelt uhell. Ett svar er å skyte losdyret- gjerne hver gang. At hundeeieren ikke liker dette får så være, mulig han tar til vett og tar kontakt på forhånd neste gang? :wink:

Som sagt, det å jakte med hund fører også med seg ett visst ansvar. Er en ikke mann for å ta dette ansvaret bør en vel stengt tatt vurdere en annen hobby? 8)

Link to comment
Share on other sites

Så var det en moralsk debatt der folk har forskjellig syn på dette akkurat som folk har forskjellig syn på om det er greit å feie over nabokona. Her blir nok folk aldri enige.

 

Jeg tror de fleste vil være enig om at det er umoralsk å feie over nabokona, om hun er gift. Men, at man i gitte tilfeller kan la de moralske anfektningene fare, om hun er pen nok, og du er k** nok - se det er annen sak. :P

 

Da jeg mener dette ikke har noe med støkk/smygjakt å gjøre! Handler ikke det om å overliste dyrene i deres rette ellement, med alle fordeler dyret da har? Eller handler det om kjøtt i gryta?

 

For noen handler det nok om spenning og om å overliste, for andre handler det om kjøtt i gryta. Som jeg også har sagt før, jeg er ikke med på at den ene jaktformen skal være mer "høyverdig" enn den andre.

 

Du kan selvfølgelig sitte å gnu på din egen stubbe Askeladden, men hva med å høre om det er mulig å jakte sammen med naboen? Eventuelt jakte på hverandres terreng? Ville ikke det vært vinnvinn for dere begge? (dette kan selvfølgelig også naboen høre med deg om, men om begge sitter å venter på at den andre skal ta kontakt, så skjer det ikke mye. Kan vel ikke være så farlig å rekke ut ei hand?)

 

Du har helt rett støver, jeg kan sitte på min stubbe og gnu. Det er utelukkende mitt valg. Det er fint for deg at du har organisert deg og gjort avtaler med naboer, og det er fint at dette funker for dere. Jeg venter på ingen måte at noen skal ta kontakt for å løfte meg bort fra stubben min, de gangene jeg måtte velge å sitte der - så er det fordi jeg ønsker å sitte helt stille og i være i fred.Kontemplasjon min venn. Kontemplasjon. Da ønsker jeg minst av alt naboer og andre gnagende rundt meg. Når jeg er ute i skauen, så vil jeg stort sett være i fred.

 

Men, her er vi forskjellig. Du gjør dine ting, jeg gjør mine ting. :)

 

(Og, for ordens skyld. I mitt område er det så mye ulv, at det er de færreste som tør å slippe hundene sine der.)

Link to comment
Share on other sites

Her er det en handlig som tydligvis ikke er ett enkelt uhell. Ett svar er å skyte losdyret- gjerne hver gang. At hundeeieren ikke liker dette får så være, mulig han tar til vett og tar kontakt på forhånd neste gang? :wink:
Enkelt og genialt. Lovlig og matnyttig. Denne løsningen likte jeg :lol:

 

For å utdype: Hvis det er et tilbakevendende problem at bikkja loser på annenmanns terreng, virker det for meg som om hundeeieren ikke har tatt tilstrekkelig hensyn til at han skal tilstrebe at jakta skjer på eget terreng. Et engangstilfelle eller en sjelden gang er noe helt, helt annet. Hvis en vanlig, høflig henvendelse ikke fører fram, vel, man er i sin fulle rett til å skyte lovlig vilt på eget terreng. Og hvis hundeeier ikke vil at andre skal skyte for bikkja hans, er det tross alt hans ansvar at bikkja i hovedsak jakter på lovlig terreng.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Hva er verst? At jeg er sur på naboen for at han ikke gidder å slippe bikkja slik at losen i hovedsak går på hans eget terreng, eller at han er sur på meg fordi jeg skyter lovlig vilt på mitt terreng? Jeg ville tro at hvis fyren gang på gang slapp bikkja slik at den loset på mitt terreng, også etter en høflig henvendelse eller tre, så ville jeg ikke vært for redd for å "ødelegge" det naboforholdet.

 

Legg merke til at både asterix og jeg forutsetter at dette er et tilbakevendende problem :!: Ingen av oss snakker om et enkelttilfelle eller noe som skjer en sjelden gang i blant.

Link to comment
Share on other sites

Her snakker vi om normalen de fleste plasser jeg jakter.

Teigene er på rund 1000da og dyrene turer nesten uten unntak innom naboer...og deres hunder turer inn hos oss.

Prøver i å vise hensyn og respekt for hverandre fungerer dette bra.

Om noen med overlegg, gang på gang skyter på andres loser bevist blir det jo reaksjoner av dette.

Som sagt var det det første vi lærte da vi tok jegerprøven.

DU SKYTER ALDRI BEVIST PÅ ANDRES LOS !

 

Dette er nok anderledes i innlandet der terrengene er en del større.

Jakter på en areale på 7500 da...også her turer ofte dyrene over til naboene før de kommer igjen.

 

I morgen skal jeg til en øy der tegene ligger på ca 500da....og her er det hunder på annenhver teig.

dvs...umulig å vite hvem sin hund dyrene kommer for så...her skyter vi når vi ser dyr.

Link to comment
Share on other sites

For å utdype: Hvis det er et tilbakevendende problem at bikkja loser på annenmanns terreng, virker det for meg som om hundeeieren ikke har tatt tilstrekkelig hensyn til at han skal tilstrebe at jakta skjer på eget terreng.

 

Har du en formel på hvordan man skal fortelle losdyret hvor grensene i går? For det er ingen fasit på hvor dyrene turer uavhengig av uttak.

 

Man kan få støkket losen slik at det drar ut. Ofte passerer det en post, blir var posten og drar ut. Er man en større gjeng sammen på jakt er dette et tilbakevennende fenomen.

 

Hvor dyrene hører "hjemme" virker for meg også å spille inn. Som nevnt i en tidligere tråd har jeg mange ganger opplevd at losdyret drar i en rett strek ut og turer hos naboen. Eller "hjemme".

 

Så det er ikke så svart på hvitt for oss hundejegere, som noen later til å tro. Hvem ønsker vel å finne dyr hos naboen, eller at turingen skal foregå hos naboen. Det er ikke mindre irriterende for oss med hund enn det er for de som har plages av los i terrenget sitt.

Link to comment
Share on other sites

500 mål bare! :shock: Da hadde ikke jeg sluppet bikkje.... Hvis man ikke er veldig på talefot med naboterrengene. Det minste terrenget jeg slipper bikkja i er på ca 4500 mål, og det største er større enn Vestfold fylke! :lol: Vi har det ganske bra sånn sett, her nord. :wink:

Har tenkt tanken å flytte nord over ja....kun for jakta. :mrgreen:

Mulig at fruen og barna blir igjen....men......he he

Link to comment
Share on other sites

Prøver i å vise hensyn og respekt for hverandre fungerer dette bra.
Ja, hvis man viser respekt og hensyn. Min (og, såvidt jeg forsto, asterix') forutsetning var at dette gjaldt en nabo som ikke viste hensyn og respekt.

 

Om noen med overlegg, gang på gang skyter på andres loser bevist blir det jo reaksjoner av dette.

Som sagt var det det første vi lærte da vi tok jegerprøven.

DU SKYTER ALDRI BEVIST PÅ ANDRES LOS !

Det anses som umoralsk å skyte i annen manns los. Det er forbudt etter lovverket å bevisst jakte på grunn der man ikke har jaktrett. Jeg foretrekker umoral framfor lovløshet.

 

Dessuten, så lenge jakta skjer i forståelse mellom ulike jaktrettshavere er dette ikke et tema. Det har jeg prøvd å få fram nokså mange ganger nå. Det jeg snakker om, er hundeeier som gjentatte ganger slipper hund slik at jakta forstyrres på annen manns grunn, også etter forsøk på sivilisert dialog. Slik oppførsel er ikke bare ulovlig, men også umoralsk etter mine standarder. Kort sagt: Hvis naboen dr*ter i å ta hensyn til meg, ser jeg veldig få gode grunner til å ta hensyn til ham. Hvis naboen tar hensyn til mine interesser på min grunn, tar jeg selvsagt hensyn til hans interesser, det tror jeg også at jeg har prøvd å få fram noen ganger før i denne diskusjonen. Man høster som man sår.

Link to comment
Share on other sites

Legg merke til at både asterix og jeg forutsetter at dette er et tilbakevendende problem :!: Ingen av oss snakker om et enkelttilfelle eller noe som skjer en sjelden gang i blant.

 

Legg også merke til at alt som diskuteres i denne tråden måles i relative verdier. Hva er et tilbakevendende problem - er det andre gangen, eller en gang hver helg hele høsten?

Link to comment
Share on other sites

Hva er et tilbakevendende problem - er det andre gangen, eller en gang hver helg hele høsten?
Godt spørsmål som det sikkert finnes like mange svar på som det finnes jegere.

 

For meg: Ca. tredje gangen hvis en sånn fyr ikke virket særlig interessert i dialog og tilpasning fra begge parter. Ved en god dialog og skikkelig hensyn fra begge parter: Omtrent ørlite sjeldnere enn hver forb... helg.

Link to comment
Share on other sites

................................

Så det er ikke så svart på hvitt for oss hundejegere, som noen later til å tro. Hvem ønsker vel å finne dyr hos naboen, eller at turingen skal foregå hos naboen. Det er ikke mindre irriterende for oss med hund enn det er for de som har plages av los i terrenget sitt.

Kan det oppstå et problem, så ta kontakt med naboene på forhånd. :roll: I sikkert 99% av tilfellene blir det da ingen problemer. En telefon, og en kan kanskje jakte med god samvittighet de neste 15 årene! Er det så vanskelig å forstå? Om en ikke forstår dette, så kan det kanskje være ett tips å finne seg en annen hobby?

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke noe problem med å skyte i andres los, hos oss er dette helt normalt. Faktisk er det så greit at det jaktes aktivt på andres loser og om det skytes, er alle fornøyd. Vi fikk et rådyr og hundeeier får et dyr til for bikkja i tillegg til å få hunden hjem igjen før det blir mørkt.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke noe problem med å skyte i andres los, hos oss er dette helt normalt. Faktisk er det så greit at det jaktes aktivt på andres loser og om det skytes, er alle fornøyd. Vi fikk et rådyr og hundeeier får et dyr til for bikkja i tillegg til å få hunden hjem igjen før det blir mørkt.

 

Regner med hundeeiere med langbeint harebikkje, gjerne en unghund som uheldigvis tar etter rådyr også gliser godt i barten når det ligger et rådyr for den unge dunkeren/finnen hans? :roll:

Link to comment
Share on other sites

gundog skrev:Ser ikke noe problem med å skyte i andres los, hos oss er dette helt normalt. Faktisk er det så greit at det jaktes aktivt på andres loser og om det skytes, er alle fornøyd. Vi fikk et rådyr og hundeeier får et dyr til for bikkja i tillegg til å få hunden hjem igjen før det blir mørkt.

 

såfremt naboen varsler at han har skutt for en av hundene mine er alt i orden :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bare uttale meg om rådyrjakt med hund.

Jeg har selv en rådyrhund (Bastard drever/beagle) som vi jakter med. Vi jakter i et terreng som det er flere som jakter rådyr i. For min del så har det ikke noe å si at andre skyter rådyr for min hund, såfremt dem er snille mot hunden på fallet. (Har hørt noen skrekkeksempler på det) Da må jeg si at Karo ikke er sint på folk på fallet. (Det er ikke alle hunder som er det).

 

Men som trådstarter begynte med at hunder ødelegger jakta di, med spørsmålstegn!?

Jeg greier ikke å se at hunder i los ødelegger jakta for en som driver med smygjakt. Jeg tror heller at det er en fordel for smygjegeren. Kommer det en rådyrlos i nærheten så er det bare å stå bom rolig en stund, å håpe at losen flytter på noen andre dyr. Om ikke noe annet så kommer de dyrene som er i terrenget til å konsentrere seg om losen og ikke om andre forstyrrelser. som feks smygjegeren!!!!

 

Jeg drev med smygjakt før jeg kjøpte meg en rådyrhund (pga latskap :D ). Så jeg vet litt om hva jeg snakker om.

 

Men hvis du vet hvem som jakter i nærheten av deg, med hund. Så er det ikke vanskeligere enn at du tar kontakt med de jegerene å tar en oppklarende samtale med dem?? (Hvis du er interessert i litt dialog)

 

Jeg skjønner egentlig ikke at det har blitt 17 sider med svada pga noe som er så enkelt. Det kan vel de som har skrevet sidene lure på synes jeg!

For den som har ei god og avslappende interesse for jakt skjønner jeg ikke problemet i det hele tatt!!!!

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det er ikke noe problem. Kommer det ett lovligt dyr på egen grunn/vald, og det er ett dyr en ønsker å skyte (og det ikke er andre på grunnen som jakter med hund). Ja da skyter en det.

 

Om der skulle henge en hund i sporet, har absolutt ingen betydning. Man får bare sørge for å behandle den pent.

 

Ikke akseptabel oppførsel er:

Være slem med hunden.

Kjefte på jeger som har skutt for hunden.

Slippe hund for bevist å jage på annens grunn (ja det hender).

 

Lovlig oppførsel er:

Passe på å dekke posisjoner som kan gi dyr om bikkje hos nabone tar dyr opp og ut av deres vald.

Skyte for annens hund (selv om det er hund sluppet på egen grunn).

Gjøre alt det en dyktig jeger lovligt kan, for å utnytte enhver situasjon som kan gi kjøtt i gryta.

Drite i alt som kalles god eller dårlig moral, og heller konsentrere seg på hva som er lovligt eller ei.

 

Fornuftig oppførsel er:

Snakk med nabovald og med jegre, spesielt om en skal jakte med hund der det er stor fare for kryssing av grenser.

 

Registrerer at enkelte hundeeiere, synes jakten er viktigere enn kjøttet i fryseren. Snu litt på flisa, for meg er kjøttet i fryseren (og ett dyr mindre til å krysse våre veier/beite våre marker), mer viktigt enn jakta. Hvem av oss er den moralske vinner? Jeg mener ingen, jeg gjør mitt, og andre gjør sitt. Om noen har sterke meninger om at det jeg gjør er en plage for dem, så får de komme og ta en prat, så får vi se om man ikke kan komme til noe som er levligt for begge parter. Men kommer man med høye kneløft og sterke meinger om ting som fåregår på min side av gjerdet, er jeg redd samtalene fort blir lite fruktbare.

 

P.s Skal klippe ut og lime inn i word det som bel skrevet om hvordan man behandler hund på fallet, var akkurat det jeg lurte på (og jeg er nok ikke alene om ønske den infoen, etter mitt syn burde den være sticky ett sted).

Link to comment
Share on other sites

Men hvis du vet hvem som jakter i nærheten av deg, med hund. Så er det ikke vanskeligere enn at du tar kontakt med de jegerene å tar en oppklarende samtale med dem?? (Hvis du er interessert i litt dialog)

 

Jeg skjønner egentlig ikke at det har blitt 17 sider med svada pga noe som er så enkelt. Det kan vel de som har skrevet sidene lure på synes jeg!

For den som har ei god og avslappende interesse for jakt skjønner jeg ikke problemet i det hele tatt!!!!

Diskusjonen ligger nok på eit prinsippielt plan.

Mi subjektive oppfatning (eg jaktar då mest utan laushund), er dei som jaktar utan hund syns ansvaret for å ta initiativ til den dialogen vi er so opptatt av bør ligge hos hundeeigaren.

Medan enkelte hunde-jegerar meinar at det ansvaret ligger like mykje hos jegeren utan hund, eller at jeger utan hund skal skjønne dei uskrivne reglane innan hundejakt automatisk og rette seg etter dei.

 

Det er vel ikkje vanskeleg å lese mellom linjene her kva eg meinar :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette har blitt en mer prinsippiel tråd enn det som kanskje var ment. Og på rent prinsippielt grunnlag vil jeg også framheve dette innlegget.

 

Enkelte ikke-hunde jegere i denne tråden framtstiller "de uskrevne regler for hundejegere" som tilnærmet en hemmelig statutt i foreningen-for-hundejegere. Og at disse er umulige å vite om, eller forstå for en ikke-hunde jeger.

 

Jeg for min del har like store problemer med å forstå at dette er vanskelig å begripe. En person har lagt ned betydelige mengder både anstrengelser og økonomi for å få fram en jakthund som fungerer. Er det så vanskelig å forstå at man ikke liker at andre bare høster fruktene av dette uten videre?

En annen ting er at for hunden blir det også en rar opplevelse. Den kommer på fallet, og møter totalt fremmede mennesker. Selvsagt blir den forvillet. Det har da alltid vært eier, eller en som gikk ut sammen med eier som venter ved fallet.....? Kanskje vil den forsvare byttet til "far" kommer. Det kan gi ubehageligheter både for skytter, hund og eier. En hunde-eier vil selvfølgelig unngå en slik situasjon.

For meg er ikke dette noen hemmelige regler eller noe som helst. Bare ren logikk.

 

Jeg må videre få lov og si meg forundret over at tildels gamle og ærverdige medlemmer av kammeret råder trådstarter til å skyte viltet for hunden. "Så vil nok hunde-eier-jævelen etterhvert skjønne at det ikke er lurt å la bikkja jage på eiendommen din".....

Det er ikke rart det er krig i verden, sier nå jeg!

 

På like prinsippielt grunnlag som over, vil jeg si at ansvaret for kommunikasjon og dialog må ligge på den som blir irritert først. Dersom grunneier der hunden jager blir irritert, burde det første være å kontakte hunde-eieren og forklare problemet. Kanskje vet man ikke riktig hvor langt hunden jager hver gang og det kommer som en overraskelse. Kanskje er det ikke noe problem å skyte i losen hans. Kanskje man til og med kan jakte sammen en gang iblandt. Og om man får ett uhøflig svar i retur, så har man ihvertfall forsøkt å gjøre det på en smidig måte.

 

Dialog og kommunikasjon er broen her. Å skyte viltet og sitte på hver sin kant av grensa og irritere hverandre graver bare grøften dypere.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

To variasjoner av ikke å fungere på jakt - hunden har jaktinstinktene inne, men bruker den til sin, ikke eier/førers fordel. 2. hunden har hverken jaktinstinkt eller samarbeidsvilje inne.

 

I tilfelle 1 - er målet å styrke kontakt mellom jeger og hund - dette kan gjøres ved gå mer tur utenfor jakt, løs med hunden, terpe innkalling og lydighet. En annen ting, hvis kontakten er inne, men hunden er ufokusert kan være å kastrere den - i tilfeller hvis hunden er hannhund. Flere hannhunder som har ruset på uten forstand, som har blitt kastrert har blitt mye roligere og tammere, mer samarbeidsvillig på jakt, hjemme og på tur. Et godt tips hvis andre løsninger ikke fungerer - kastrer hannhunden med mye testosteron.

I tilfelle 2 - hunden egner seg rett og slett ikke for jakt - og finner jakten en glede kun i egen favør. Hundens kontakt med eier på strammes inn - ved lette øvelser som innkalling, sitt, på kloss hold og distanse - generell lydighet.

Slipp aldri en udressert hund i terrenget - det første steget til suksess er dressur.

 

Bare Hyggelig.

Link to comment
Share on other sites

Enkelte ikke-hunde jegere i denne tråden framtstiller "de uskrevne regler for hundejegere" som tilnærmet en hemmelig statutt i foreningen-for-hundejegere. Og at disse er umulige å vite om, eller forstå for en ikke-hunde jeger.

Nei, dei er verken umogeleg å vite om eller umogeleg å forstå.

Men desse reglane varierer litt ut i frå geografi, kultur, hunderase og kva vilt det er snakk om. For ikkje å snakke om korleis desse varierer frå ein jeger til ein annan. Det har vel denne tråden her bevist.

 

Eg har lært om nokre nye normer gjennom denne tråden som eg ikkje var klar over frå før. Dette til tross for at eg har jakta litt med laushund, og at eg er over snittet interressert i temaet jakt. Derfor vil eg våge påstanden om at ein del av desse normene ikkje er so allmenn kjente som eindel sannsynligvis trur.

 

Eg ville ikkje finne meg i å bli skjelt ut for å ha brote uskrivne reglar som eg ikkje veit om, når jakta ellers er i tråd med regelverket. Eller endå verre å få slengt skit bak ryggen min for det. Det verkar som om eindel er truande til begge deler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del har like store problemer med å forstå at dette er vanskelig å begripe. En person har lagt ned betydelige mengder både anstrengelser og økonomi for å få fram en jakthund som fungerer. Er det så vanskelig å forstå at man ikke liker at andre bare høster fruktene av dette uten videre?

hvis hunden er utenfor hundeeiers terreng, så ser ikke jeg på det som grunneiers ansvar å la vær å høste viltet som er på eget terreng.

Mener du seriøst at jeg (i et tenkt tilfelle) skal la vær å skyte et vilt som er på et jaktområde jeg har ekslusiv jaktrett(som man kansje har betalt skjorta for) bare fordi naboens hund er inne på mitt område å jakter litt i "på egenhånd"?

Link to comment
Share on other sites

Ja. Forutsatt at losen tas opp i hundeeierens terreng.

 

Jeg ser at mitt tidligere innlegg åpenbart var litt vanskelig for enkelte her inne. OK, kanskje jeg tok i, men ikke så mye at folk burde gå av skaftet av den grunn. Men, tilbake til saken: Det har ALLTID vært dårlig karma å skyte i los for fremmede hunder. I mine 30 år som aktiv jeger har det ALDRI vært god tone. Det kan godt tenkes man tenker annerledes andre steder i landet, på Vestlandet f.eks., men der er det jo åpenbart ikke tradisjon for jakt med løshund.

 

Hvis man skulle begynne å tenke som så, at man kan skyte det som måtte befinne seg foran naboens hund bare fordi losdyret skulle finne på å sneie innom terrenget, må man jo nesten begynne å gjerde inn viltet også, da.

 

Jeg tar sjelden hardt i, men denne debatten kan tyde på at verdifull tradisjon med god takt og tone i skogen er på full fart mot søppeldynga.

Og det opprører meg.

Link to comment
Share on other sites

Både til Vestlandsjeger og Høggern:

Jeg har i flere av mine innlegg sagt at grunneier har sitt på det tørre dersom han skyter lovlig vilt på sin eiendom. Uansett om en hund jager eller ikke bak.

Jeg skrev ikke siste innlegget for at jeg mente man i absolutt ingen situasjon skal skyte for annen hund. Det må være opp til hver enkelt. Akkurat som at hunde-eieren har lov til å mene hva han vil om skytteren etterpå.

 

Jeg skrev det for å forsøke å forklare hvorfor en hunde-eier kanskje ikke liker at det blir skutt av fremmede i losen til hans hund.

 

Høggern, du setter ting på spissen ved å antyde at hunden jakter "på egen hånd". Jeg belyste emnet om å skyte i annen los i ett rent prinsippielt lys. Når du trekker inn andre forutsetninger blir situasjonen en annen, og jeg anser derfor at du ikke svarer direkte på mitt innlegg.

 

VestlandsJeger, du snakker fortsatt om uskrevne regler og normer som varierer fra jeger til jeger og landsdel til landsdel. Jeg mener at dette ikke er hverken uskrevne regler eller normer. Jeg mener det er vanlig sunt bondevett. Jeg påpeker at dette gjelder noen som har lagt ned ressurser, tid og arbeid i en hund ( de fleste forstår sikkert at en jakthund som regel ikke "gjør" seg selv ). Jeg påpeker at en jeger uten hund som skyter i annen los drar nytte av dette uten å ta arbeidet med å få til en hund selv. Jeg påpeker at hunde-eier kanskje ikke liker at en utenforstående drar nytte av hans nedlagte arbeid uten videre. Dette er må da være logisk uten å blande inn termer som uskrevne regler og normer?

 

I tillegg kommer det jeg nevnte med at hunden gjerne kan bli forvirret på fallet da den bare finner fremmede folk der og ikke eieren. Man trenger vel heller ikke være hunde-hviskeren for å forstå det?

 

Jeg forsøkte å belyse dette ved å avmystifisere disse "uskrevne regler". Men jeg tolker svarene slik at det jeg mener er ren logikk altså ikke er forståelig for de to herrer?

 

Til slutt vil jeg igjen påminne om at mine to siste innlegg er av prinsippiell art. Dette handler om å skyte i losen til en annen manns hund uten avtale på forhånd. Rent prinsippielt. Jeg har i begge mine innlegg skrevet at det er råtne egg i begge leire. Også hos hunde-eiere. Jeg fornekter ikke dette, og begge veier er like ille. Jeg mener fortsatt at kommunikasjon er veien å gå for trådstarter.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

siden du påstår jeg ikke forstår logikk, hvor er logikken i at jeg ikke skal føle jeg kan skyte lovlig vilt på mitt eget jakt terreng bare fordi det er en hund i terrenget som egentlig ikke har lov jakte der?

for meg er det ikke helt logisk at jeg ikke skal ha god samvittighet for det.

Det som for meg er ulogisk er at hunde jegeren mener jeg ikke skal ha god samvittighet for det.

Link to comment
Share on other sites

Hadde egentlig ikke tenkt å skrive mere her, men.

Det som er logisk i min jaktverden, er at alle jegere tar hensyn

til hverandre og prøver så godt man kan, å ikke gjøre noe som

virker negativt på jakta til andre jegere. Og det gjelder alle jegere,

med hund og uten hund.

Takk for meg.

Link to comment
Share on other sites

Dagl.

Eg er hundemann sjølv og er fullt klar over kva jobb som ligg bak det å få til ein god hund. Dette trenger du ikkje å fortelle meg fleire gonger. Det er ikkje der "konflikten"/utfordringa/problemstillinga ligger i mine auge.

 

Dette med dialog og råtne egg i alle leira er vi og heilt einige om.

 

Men, eg er fortsatt ikkje heilt klok på logikken din. Denne tråden viser at "logikken" varierar ganske mykje sjølv innad i "hundejeger-gruppa". Frå dei som syns det er heilt greit med eit ekstra fall for hunden, til dei som nesten trua med bank om nokon skyter for bikkja.

I tillegg variera det frå dei hundeeigarane som sjølv meinar dei har ansvar for å informere naboane om korleis dei vil ha det, til dei som meinar at dette er rein logikk for alle og einkvar.

 

Eg hadde i alle fall satt stor pris på om hundejegeren på nabovaldet tar kontakt med meg og forteller korleis han ønsker at

eg skal opptre om losen drar over. Eg hadde nok etterkomme det meste av slike ønsker.

 

Det som opprører meg er at eg tilsynelatande står i fare for å bli utskjelt i ettertid, eventuelt å bli stempla som simpel og umoralsk jeger, fordi eg bryter andre sin "logikk". Utan at hundejegeren hadde informert meg på førehand om nevnte ønsker om opptreden.

Står eg i fare for det?

 

Truls

Jeg tar sjelden hardt i, men denne debatten kan tyde på at verdifull tradisjon med god takt og tone i skogen er på full fart mot søppeldynga.

Og det opprører meg.

Dersom det er meg du siktar til so trur og håpar eg du har misforstått meg. Dersom du ikkje har misforstått meg er eg dessverre minst like opprørt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i min villfarelse alltid trodd at det var lovverket en skulle forholde seg til. Viltlovens § 27 tillegger grunneier jaktretten, ingen eier viltet (staten?). Dermed bør en vel stå på "trygg grunn" før en kjefter på noen som har skutt viltet. Forventninger til hvordan andre skal opptre er i beste fall ønsketenkning og kan ikke legges til grunn for noen form for avstraffelse.

 

Ingen vet hvor haren hopper, så om en mener å ha enerett til viltet på en eiendom bør den vel gjerdes inn med høg finmasket netting på alle kanter + oversiden for fugl.

Link to comment
Share on other sites

VestlandsJeger; jeg tror vi egentlig er ganske enige i det meste.

 

Jeg vet, slik som du har oppfattet tråden, at hunde-jegere oppfatter dette ulikt. Noen synes det er greit, andre ikke. Og mellom der er en mengde varianter.

 

Jeg forsøkte bare å vise at grunnlaget for eventuell missnøye ikke ligger i uskrevne regler eller normer. Det ligger i at man ikke synes det er greit at andre benytter seg av arbeidet en har lagt ned uten å gi noe tilbake. Man holder seg med hund fordi man liker jakta med hund, og man har ett håp om at hunden skal gi deg mere vilt når den er ferdig trent. Man investerer mange timer med ineffektiv jakt, for å trene hunden. Og håper å få mer igjen når den er trent. Alle timer man har lagt ned på en stubbe mens bikkja har gnagd pinner eller lett på fot uten å få opp vilt. Alle korte loser som ikke har blitt noe. Alt dette mens naboen har gått på støkk og skutt både fugl og hare. Og når hunden til slutt jager slik at man kan begynne å få skutt en hare eller to (for å ta harehunder som eksempel), så skal jaggu naboen benytte seg av det også?

 

Dette er ikke noe spesifikt for jegere generelt, eller hundejegere spesielt. Dette gjelder så mangt i livet. Det ligger i at noen i samfunnet drar lasset, mens andre sitter oppå. Derfor mener jeg det burde være logisk for alle, og ikke nedfelt i uskrevne lover eller normer.

I tillegg er man ofte redd for at fremmede skal behandle hunden feil. Dette kan man jo ikke vite når skytteren er en fremmed person, og burde være relevant å forstå.

 

Noen synes det er greit at det blir skutt for hunden. Andre ikke. Men grunnlaget for at enkelte ikke liker det, er nok ofte den samme. Ergo er det ikke logikken som endrer seg. Det som endrer seg er hvor sterkt den enkelte hundeeier oppfatter det. Jeg forsøker bare å fortelle at man ikke trenger være innvidd i noe spesielt å skjønne hvorfor noen hundeeiere missliker at andre skyter i losen deres.

 

Som Taiko sier, man skal behandle andre jegere med respekt. Dette skal gjelde fra begge sider, og jeg har aldri påstått at hundejegere er noe bedre enn andre således. Eller at hundejegere skal unnskyldes noe mer for dårlig opptreden enn andre. Veien til gode naboforhold går via kommunikasjon her som i det daglige liv.

 

Og VestlandsJeger; du er hundemann og vet hvor mye arbeid det ligger i en hund. Har du virkelig ingen forståelse for at det kan oppstå missnøye med at en vilt fremmed skyter for en jakthund uten avtale på forhånd?

 

Joda, jeg kjenner viltloven og jeg har aldri sagt at det ikke er lov å skyte. Jeg har tvert imot skrevet i mine innlegg at grunneier er i sin fulle rett. Det er imidlertid ikke dette jeg skriver om i mine siste innlegg, men her forsøker jeg å forklare den prinsippielle årsaken til at enkelte hunde eiere ikke liker at man skyter i losen deres. De kan ikke si noe, grunneier har retten på sin side. Men hundeeieren kan tenke hva han vil om skytteren etterpå, det er også fritt i Norge.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Neida, Vestlandsjeger, jeg siktet ikke til deg. Jeg sikter ikke til noen enkelte, tvert i mot, jeg sikter mot den tendensen jeg synes jeg kan skimte der ute blant den yngre generasjonen av jegere. Det kan se ut til at gode, gamle prinsipper er i ferd med å gå tapt.

La meg si det på en annen måte: Her inne på Kammeret, som på mange måter er et veldig bra forum, er det til stadighet diskusjoner om hvorvidt jegeropplæringen og -prøven er god nok. Og da er det som regel krav til skytetreningen og skyteferdighetene det gnåles om. De gangene jeg tar meg bryet med å blande meg inn i de dikusjonene, trekker jeg frem at det som er minst like viktig, er å lære praktisk jaktutøvelse for i det hele tatt å få sjansen til sikre skudd og hvordan man skal oppføre seg i skogen.

Kjære jegerkolleger: Mitt juleønske at alle tar ansvar for å bære gode, gamle jegertradisjoner videre til neste generasjon, i stedet for bare å sette nesa i lovbøker og regelverk før man styrer mot jaktterrengene. Det står ingen steder i regel- eller lovverket at du ikke kan skyte losdyret for en annen hund, hvis hunden er inne på ditt terreng. Det er likevel ingen som helst tvil om at det er god tone og gammel sedvane å la losdyret passere.

Å skyte losdyret for en fremmed hund, er akkurat like respektløst som å slippe hunden på annen manns terreng.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Respekt er et begrep for vår holdning overfor andre som kan vise at vi anerkjenner at den andre er verdig en aktelse enten som vår likemann eller som en vi setter høyere enn oss selv."

 

Vil det ikke være like respektløst å nekte naboer å jakte fordi din hund er på vift?

 

En burde kanskje heller snu litt på flisa og si at de dyrene som blir send til naboterrenget på støkkjakt ikke kan skytes av andre jegere, fordi det kun er førstemann som satte en støkk i det som har rett til å skyte. Først da blir hundejeger og støkkjeger likeverdige.

Link to comment
Share on other sites

Det er likevel ingen som helst tvil om at det er god tone og gammel sedvane å la losdyret passere.

Å skyte losdyret for en fremmed hund, er akkurat like respektløst som å slippe hunden på annen manns terreng.

For noe tull. Skal du liksom slå fast din egen mening som om den var et ubestridelig faktum? Jeg er dypt uenig, iallefall når du presenterer det såpass bombastisk. Det er sikkert god tone mellom hundeeiere?

Om en jeger kommer ber om samarbeid og at jeg ikke skyter for hunden hans - så gjør jeg selvfølgelig ikke det. Men om han bare slår på forhånd fast som et faktum at det er moralsk forkastelig og at ethvert dyr foran fillebikkja hans er hans - da får han være glad til at det bare er losdyret som detter. (og det er ikke en trussel, for det er forskjell på hva en har lyst til, og hva en gjør)

 

Hundeeiere slipper ikke hund der andre har los, forstår jeg? Og støkk/smygjegere vil ikke støkke/smyge på dyr som andre "arbeider" med - det er vel en utbredt holdning, så det er vel mye likt? Men skal hunden så ha førsterett på dyra, og fritt kunne slippes på, og lose på disse uansett terrenggrenser, og uansett om en smygjeger jakter på det fra før? Og så attpåtil utrope eiendomsrett til dyret såsnart hunden har ferten av det.

Jeg skjønner at det kan være irriterende å få skutt dyr for hunden sin uten at en er med og har kontroll på det, og enda verre å få skutt feil type dyr, men: Når en har hunden sin jagende på annen manns gjerne dyrt betalte jaktterreng, så må en bare finne seg i det.

 

Det kan forøvrig være bra irriterende når settere støvsuger rypeterrenget foran en støkkjeger også. En fattig faen på 16-17 blir passert av 2 søringer med 4 settere på skift, da er det gøy å jakte rype... Når en så får beskjed om holde seg vekke i tillegg :evil: Der startet vel mye av min forutinntatte holding til hundejakt - som jeg stort sett er kommet over, med god hjelp av et par elghunder. Men kjenner jeg får tilbakefall av å lese folk som Truls, Finskstøver og andre.

 

Igrunnen er jeg enig med Taiko

Det som er logisk i min jaktverden, er at alle jegere tar hensyn

til hverandre og prøver så godt man kan, å ikke gjøre noe som

virker negativt på jakta til andre jegere. Og det gjelder alle jegere,

med hund og uten hund.

Og de som ikke tar hensyn til meg, de gidder ikke jeg å ta hensyn til. Og drev på annen manns terreng uten avtale er å ta seg til rette. Forresten, hvorfor kan ikke disse hundene kalles inn igjen med et jakthorn eller noe, om de løper over grensa? Det skal jo være så enkelt å kalle de inn når de jager sau iallefall - det har jeg lest her på forumet :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vil det ikke være like respektløst å nekte naboer å jakte fordi din hund er på vift?
Nå nei, du. Når bikkja først har satt nesa i sporet og begynt å bråke, settes alle prinsipper i viltloven om eierskap til viltet til side. Da tilhører dyret hundeeieren, med hud og hår...

 

Jeg synes det er nokså interessant at hver gang det ser ut til at man kommer til et slags fornuftig kompromiss mellom de ulike synspunktene, så detter det inn en fyr som sier klart og tydelig at MAN SKYTER IKKE I ANNEN MANNS LOS, UANF...SETT OMSTENDIGHETENE!!! :roll:

Link to comment
Share on other sites

og her er roten til allt ondt:

sitat M67

gjerne dyrt betalte jaktterreng

 

Skulle hatt fri i uka så man kunne sitte foran bålet og nyte losen

istedet for foran pc`n og diskutere problemer, som ikke er

tilstedeværende her hvor jeg jakter. Synes egentlig synd på

dere som har sånne problemer jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har bare skumlest denne tråden, men vi har det slik i elgjakta at om naboens hund står i los på vårt tereng så skyter vi og omvent. Kan ikke se noe galt i det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har visst en del å lære om nettikette. Men nå har jeg altså dempet bokstavstørrelsen i mitt forrige innlegg.

Det gjør ikke meg så mye om "en eller annen fyr" kommer inn etter meg og ironiserer over det jeg har skrevet. Vanligvis er det jo tilatt å blande seg inn i en debatt, selv om man ikke måtte ha vært med fra starten.

 

For å være litt mer detaljert, og kanskje bidra til å oppklare muligheten til noen misforståelser: Tradisjonen jeg snakker om, er kanskje først og fremst tilknyttet harejakta og rådyrjakta. Nå er det engang slik, at det ofte er flere småviltjegere i samme og tilstøtende terreng, enn hva tilfellet er under storviltjakta. Og dermed er det gjerne mer trøblete å inngå avtaler, enn det er dersom det er snakk om to-tre elgjaktlag.

 

Jeg har ikke påstått at jeg eier sannheten. Det eneste jeg har sagt, er at det ifølge alle tradisjoner er respektløst å skyte losdyret for en fremmed hund. Om noen beskylder meg for å fare med tull fordi jeg synes denne tradisjonen burde ivaretas, får så være. Men at dette faktisk er en levende tradisjon, er ikke tull, det er et faktum. Så kan det jo selvsagt være opp til en hver her inne å drite i det.

 

Hvis jeg slipper harehunden min og den får fot i eget terreng, og hareladden skulle finne på å sneie innom naboterrenget, skal jeg innrømme at det er veldig vanskelig å respektere en nabojeger som skyter losdyret i forvissning om at det drives av annen manns hund.

 

Andre synes åpenbart at slike tradisjoner skal kastes på dynga. Det er trist. Men la det bli med det, det er i hvert fall ikke nødvendig å prøve å idiotforklare dem som mener noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg slipper harehunden min og den får fot i eget terreng, og hareladden skulle finne på å sneie innom naboterrenget, skal jeg innrømme at det er veldig vanskelig å respektere en nabojeger som skyter losdyret i forvissning om at det drives av annen manns hund.

.

Her er jeg nok enig, men, :? I ditt forrige innlegg snakker du faktisk om å slippe hunden på annenmanns eiendom:

Å skyte losdyret for en fremmed hund, er akkurat like respektløst som å slippe hunden på annen manns terreng..........

Å bevisst slippe hunden på annenmanns jaktterreng kommer nok mere inn under "Tjuv-jakt" spør du meg :( , hundejegere med en slik holdning bidrar neppe med noen økt forståelse for problemet som trådstarter tar opp, at en hund sveiper innom terrenget ved et uhell bør vel aksepteres ......... :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...