Jump to content

Ka gjer du når hunder ødelegger jakta di ?


stkl

Recommended Posts

  • Replies 364
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

vi bruker begreper som tradisjon, respekt, moral.

 

Det er lov jakte med fuglehund i finnmark, selv om det er en tradisjon som er kommet de siste ca 50++ årene. Før det jakta man mest med snare, å om man jakta med hagle så jakta man som oftest ikke før ut i oktober, eller på vinteren, å da som støkkjakt. Altså er høstjakt i september noe som ikke er noen gammel tradisjon feks det stedet jeg kommer fra.....

 

Hva vil jeg med å blande tradisjon inn i dette?

Fortelle at de tradisjonene vi snakker om når vi snakker tradisjon for løshundjakt, ikke er veldig gamle enkelte steder. Vil det være respektløst ovenfor tradisjonene å jakte med løs hund slike steder?

 

men til syvende og sist koker alt ned til hva som er lov eller ikke.

 

Men vil understreke at om det passer slik, vil jeg så langt det er mulig la vær å skyte dyr for annen manns hund.

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger endrer tradisjoner seg, nye normer er å opfatte som veiledende for korrekt oppførsel.

 

Jeg synes reglene som vistnok skal være spesielt gjeldende for losførende hunder, hare- og rådyrjakt, er dårlige eksempler. Dyret i losen har i de tilfellene jeg har opplevd under jakt med hund ofte vært langt unna hunden. Det vil jo si at noen på naboterrenget har enda større sjanse for å skyte et dyr uten å se at noen andre har skrevet navnet sitt på det.

 

Heldigvis har jeg vært registrert lenge som bruker på kammeret og fulgt med i tråden fra innlegg nr 1 slik at jeg også kan delta i diskusjonen med god samvittighet. (Noen ganger er det bedre å holde kjeft og la andre tro du er en idiot enn å åpne munnen og bevise det)

 

Forøvrig finnes det andre relevant lover utenom de vanlige norske som flere burde kikke på: http://no.wikipedia.org/wiki/Kardemommeloven

Link to comment
Share on other sites

Jeg er forsåvidt enig i at det tradisjonellt er regnet som en selvfølge at man ikke skyter dyr i annen manns los. MEN, jeg mener bestemt dette i hovedsak knytter seg til harejakt med hund. Det er ikke mange som driver støkkjakt på hare, og det er vanligvis heller ikke noe problem å holde losen innad i eget terreng. Personlig hadde det ikke falt meg inn å furte over dette heller om det hadde skjedd.

 

Det er tross alt ikke så mange tiår siden man begynte å jakte rådyr med hund, og jeg har ikke oppfatning av at det er noen som forventer at naboen slipper forbi rådyret fordi at det kommer med en fremmed hund etter seg. Dette har vel med at det ikke er like lett å se hva som er losdyr og ikke, og at de fleste hundefolk er klar over at ikke alle liker å ha en fremmed bikkjer jagende på eiendommen. Derfor har de fleste skjønt at man ikke bør kritisere naboen for å skyte rådyr på egen eiendom! Det resulterer bare i sure miner, og man må gå med hjertet i halsen hver gang losen nærmer seg terrenget der man har fallt ut med grunneieren. Ender vi opp med en konflikt der hardt settes mot hardt, er det ikke mange rådyrjegere som har store nok terreng her i bygda...

 

Det som jeg har merket meg er at i elghudmiljøet tar man det som en selvfølge at man skyter for andre hunder, om disse kommer med elg inn i terrenget. Har aldri hørt hundeeiere klage på denne praksisen heller, de fleste elghundfolk er opptatt av fellingsstatestikk og merittlister...

Link to comment
Share on other sites

Det som jeg har merket meg er at i elghudmiljøet tar man det som en selvfølge at man skyter for andre hunder, om disse kommer med elg inn i terrenget. Har aldri hørt hundeeiere klage på denne praksisen heller, de fleste elghundfolk er opptatt av fellingsstatestikk og merittlister...

Jeg er elgjeger. så derfor kan det jo være jeg og rådyrjegerne diskuterer forskjellige ting. jeg snakker altså generelt. ikke spesielt for elg eller rådyr.

 

å til tikkat3; mange elgjegere er egentlig bare intressert i antall kg elgkjøtt som blir hengende i låven etter endt jakt. ;)

 

 

 

forresten til alle hundeeiere jeg har tråkka på tærne, det er ikke meninga tråkke noen på tærne. snakker på generelt grunnlag. å mener ikke at det er ønskelig å skyte for andres hunder.

Link to comment
Share on other sites

En elglos og en rådyr/harelos arter seg vel litt forskjellig. Sistnevnte har jo en

tendens tilbake etter hvert :wink:

Er elghunden ivrig nok, kommer ofte den og dyra tilbake også :oops:

Her er det greit/avtalt å skyte rådyr/elg i sitt terreng, bare man tar vare på hunden. Hare derimot, har jeg hørt at man kan bli uglesett om man skyter (fortidlig) selv i egen los.

Link to comment
Share on other sites

Det som slår meg etter å ha fulgt denne tråden, er følgende:

 

Det synes å være store variasjoner i forhold til hva som er praksis og hva som både er ønsket og hva som er akseptert. Noen steder ønsker hundeeiere at man skal skyte foran hunden, andre steder ønsker man det ikke. Det synes å være ulik tradisjon rundt om i landet, og disse tradisjonene ser også ut til å ha særdeles lokale innslag og variasjoner.

 

Likevel er det flere her inne som hevder at de sitter med fasiten, og at det er umoralsk å ikke følge denne fasiten. Eksempelvis kan det være greit å skyte rådyr foran en beagle som er trent for å jage rådyr, men ikke greit å skyte rådyr foran en beagle som skal være harehund…

 

Det er jo neimenn ikke lett å holde seg orientert i dette kaoset, om man da ikke til daglig vanker i sentrale hundekretser – eller er lisensiert tankeleser.

 

Men klart, de som forvalter Den Eneste Rette Sannhet™ har jo et forsprang på oss andre.

Link to comment
Share on other sites

at det ifølge alle tradisjoner *er respektløst å skyte losdyret for en fremmed hund

Min understreking

Poenget mitt Truls, er at dette utsagnet ikke stemmer, derav ordet tøv. For det er tøv. Kan hende er det tradisjon noen steder, i noen miljøer, men langt fra for alle, eller overalt er dette noen "tradisjon."

 

Der jeg kommer fra er det ennå ikke tradisjon for å jakte med hund, Ranger er vel en av de få, og jeg forstår han sliter litt av og til med folk som mener at jakt med hund og løse hunder er både umoralsk og respektløst, og selvfølgelig mot alle tradisjoner.

Jeg kommer fra denne tradisjonen, hvor en jakthund var en sjeldenhet. Da gjerne en engelsksetter var noe svært få hadde, og de ble også betraktet som litt "finere" eller at de trodde de var det..

Noen få bønder/grunneiere hadde også elghunder som de brukte i elgjakta. Kan ikke komme på å ha sett hverken rådyrhund eller harehund før jeg flytta sørover. Rådyr eksisterte jo ikke, og hare gikk man på støkkjakt etter, eller på sporsnø, og drev ikke og plaget dem med støvere i timesvis.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Et rådyr skal ikke skytes hvis det ikke er los, du skal heller ikke skyte i annen manns los hvis det ikke er en avtale om det. Så enkelt er dette. Har man ikke hund eller får være med noen som har, vær hjemme!!!!! Dette kan diskuteres til alle skjønner det!!!!

 

Hilsen Leif Rakkestad tlf 91167494

Link to comment
Share on other sites

Et rådyr skal ikke skytes hvis det ikke er los, du skal heller ikke skyte i annen manns los hvis det ikke er en avtale om det. Så enkelt er dette. Har man ikke hund eller får være med noen som har, vær hjemme!!!!! Dette kan diskuteres til alle skjønner det!!!!

 

 

hehe,

hold bikkja i band,

og jakt som ein mann

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...