Jump to content

Ka gjer du når hunder ødelegger jakta di ?


stkl

Recommended Posts

Har du jaktet med dachs Taiko? Ser ikke de helt store problemene med å holde kontroll på en slik i et typisk vestlandsterreng...

 

Men at en drever sannsynligvis hadde blitt skutt om den gikk over terrenget ser jeg på som forbigående problem. Det er lettere å skaffe seg ny drever, enn å erstatte våpnene som politiet hentet. Jeg vet personlig ikke hva jeg hadde gjort, tatt "oppgjøret" der og da eller ringt politiet. Ser ikke for meg at man kan gjøre begge deler...

 

La oss si at vi hadde brukt dreveren hele høsten, skulle naboen våres bare finne seg i at dreven jagde i terrenget deres hver helg, for det er det som hadde skjedd.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 364
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har da sett en del drivende gode rådyrhunder av typen dachs ja,

med helt andre lostider enn hva som nevnes her. Men ikke i vestlandsterreng da :wink:

Jaja. Glad jeg jakter hare på en øy hvor allt er ett terreng.

Men en liten historie fra i høst: Skulle gå jaktprøve med Beaglen

en helg med øya full av rådyrjegere. og allt som skulle til for å ikke

forstyrre hverandre var noen hyggelige samtaler med alle andre jegere.

Gikk så fint så. Nei, prater man sammen så blir man nok enige. Men slipper man bikkja

på grensen for å benytte naboens terreng så er man på godt norsk

en hæstkuk og mangler totalt folkeskikk.

Link to comment
Share on other sites

Hvis ei bikkje kun jager i naboterrengene så må jo det bety at det ikke finnes dyr å jage på i egne terreng da? Da ville jeg sett meg om etter et annet terreng med "eget" vilt.

 

Og den dachsen du nevner 202outback, legger den av og kommer inn etter 15 minutter slipp, eller er det 15 losminutter du snakker om, altså hørbar los? Jeg ville forresten karakterisert bikkja di som "trang i losføring", ikke med høg losfaktor. :)

 

Det kan jo fort skje at en dachs også tilslutt drar over til naboterrenget.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

EDIT, @Ranger: Du snakker om "(æres)kodeks". Jeg forstår ikke helt hva du mener. Er man æreløs hvis man skyter dyr for annen manns hund som befinner seg utenfor lovlig terreng?

 

Det blir litt som å knulle kjerringa til naboen. Noen synes sikkert det er helt ok, mens de fleste som har ei sjøl synes kanskje du heller kunne lagt i den innsatsen som kreves for å få til din egen før du dælmer i vei... :mrgreen:

 

For min del ser jeg ikke dette som det helt store problemet - da hadde jeg nok blitt mer irritert om jegere på samme jaktterreng hadde skutt i min los. Men i løpet av snart 16 jaktsesonger med drever har det blitt felt dyr i min los av annet jaktlag en (1) gang, og jeg kan antakelig telle på en hånd de gangene mine loser har "forstyrret" andre jegeres jaktutførelse.

 

Når det er sagt, er det enkelte jegere som VELGER å la sin jaktutøvelse bli "ødelagt" av at det jakter noen med løshund i samme eller tilstøtende terreng, til tross for at jeg aldri har møtt noen av disse i skogen på jakt (det hender noen av dem observeres i slike hvite plaststoler i et bringebærkratt i en eller annen åkerkant). Og enda flere som har bestemt seg for at "hundefolket" skyter akkurat de dyra de selv hadde tenkt å skyte (til tross for at de siste 5-6 jaktsesongene for samme jeger har vært resultatløse, noe som må sies å være en prestasjon i seg selv med tanke på hvor lettjakta rådyra egentlig er, og med tanke på hvilken rådyrstamme vi har hatt de siste åra...)

 

Men klart, hvis man bestemmer seg for at løshunder ødelegger jakta i flere uker fremover, velger å bruke mer tid på å irritere seg over dette enn egen jaktutførelse, da burde man kanskje finne seg en annen hobby.

Link to comment
Share on other sites

[

Det blir litt som å knulle kjerringa til naboen. Noen synes sikkert det er helt ok, mens de fleste som har ei sjøl synes kanskje du heller kunne lagt i den innsatsen som kreves for å få til din egen før du dælmer i vei... :mrgreen:

 

For min del ser jeg ikke dette som det helt store problemet -

Nei det er sikkert en del som ikke ser på slikt som et problem. :lol::lol::lol:

 

 

 

 

:oops:

Jeg er OT.

Beklager Jibrag.

Uten å flytte på noe, bare klippe bort litt, så ble denne nesten ubetalelig ;)

Link to comment
Share on other sites

Det blir litt som å knulle kjerringa til naboen. Noen synes sikkert det er helt ok, mens de fleste som har ei sjøl synes kanskje du heller kunne lagt i den innsatsen som kreves for å få til din egen før du dælmer i vei...
Tjaeh, hvis nevnte nabokjerring gjentatte ganger insisterte på å sole seg toppløs rett foran go'stolen i hagen min istedenfor i sin egen hage der gubben hennes satt, skal du ikke se bort fra at jeg hadde bydd på et glass og lagt inn etpar aksjer :mrgreen:

 

EDIT: Ihvertfall hvis jeg ikke hadde hatt egen, for hvis jeg så hadde hatt ville nok hun -- på en brutalt effektiv måte -- gjort det kul klin umulig for meg å kn***e kjerringa til naboen...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis ei bikkje kun jager i naboterrengene så må jo det bety at det ikke finnes dyr å jage på i egne terreng da? Da ville jeg sett meg om etter et annet terreng med "eget" vilt.

 

Og den dachsen du nevner 202outback, legger den av og kommer inn etter 15 minutter slipp, eller er det 15 losminutter du snakker om, altså hørbar los? Jeg ville forresten karakterisert bikkja di som "trang i losføring", ikke med høg losfaktor. :)

 

Det kan jo fort skje at en dachs også tilslutt drar over til naboterrenget.

 

Hvis du tror du kan skaffe deg noe bedre terreng en det jeg jakter i, er du god :mrgreen:

Problemet er at det står ca 50 hjort i naboterrenget på ca 3000 mål, og jeg skjønner godt at hunden ender opp der til slutt.

Hjorten i terrenget våres har heller ikke andre muligheter en å løpe inn der hvis den jagd skikkelig av eks dreveren.

 

Når jeg sier loser på 15 min, så er det hørbar los jeg mener. Med høg losfaktor mener jeg at hunden kun loser i nærkontakt med hjorten. når hjorten løper fra hunden slutter den og lose og kommer tilbake i ommrådet hundefører oppholder seg.

For ordens skyld, det er ikke min hund.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ehhhhh :shock: Er vi ikke kommet så lang at der er mulig bruke jaktradio/mobil og samarbeide. Jaktlaget vårt (og ingen andre heller innenfor flere mils omkrets) skyter for andres hunder. Dette er en uskreven regel vi praktiserer og som da gjør til at det blir lite konflikter :D Enkelte ganger ringer/kaller nabolaget oss opp og gir klarsignal om å skyte for hund (spessielt hunder som ikke er skutt for).

 

Er du jeger uten hund og får en hund inn på terrenget ditt, så ta deg en kaffe og slapp av. Hunden holder stort sett losdyret og andre dyr blir lite eller ingenting skremt av dette. Drevdyret kommer jo ofte fra et annen vald så det er lite skade som har skjedd i ditt terreng :) .

 

Nyt kaffe`n , ta deg en sigar og opplev og nyt en god hundelos. Dette er en hobby som du ikke skal forarge deg over , men nyte alle nyanser for hva jakt er :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

 

Hjorten i terrenget våres har heller ikke andre muligheter en å løpe inn der hvis den jagd skikkelig av eks dreveren.

 

 

Mnnnja, men nå er det vel ikke noe sted i denne tråden skrevet at det er ulovlig for hundefører å bruke hodet, noe det kan synes som om dere gjør.

 

Mer realistisk vil vel være at loser av og til, fra tid til annen, går inn til naboene. Dette kan ingen gjøre noe med, uansett hvor god kontroll de måtte mene å ha på hunden, grensene, viltet eller hva det måtte være. Om en da ikke ønsker å slutte med løshundjakt. Det ligger egentlig litt i sakens natur at så skjer.

 

Har selv flere terreng der jeg vet at et slipp mest trolig vil ende i los til naboen - og der slipper vi sjelden hund, i allefall ikke uten å forpostere godt. Og jeg har flere terreng der jeg vet at sjansen er tilstede, men det går som regel bra. Og jeg synes det er veldig drøyt om noen skal påstå at jeg ikke kan jakte disse terrengene. Og til sist har jeg mange terreng der jeg vet at et slipp usannsynlig sjelden havner til naboen - men det kan skje. Og jeg synes fortsatt ingen kan laste meg hvis så skjer.

 

Jeg har hatt rådyr over de mest usannsynlige "krysningspunkt", og det er vel også litt av sjarmen - eller hva en måtte velge å kalle det - med løshundjakta.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg er ute etter å drive smygjakt er det selvsagt slik at den jakta blir ødelagt av ei gneldrete bikkje som jager på mitt område, MEN selv om smygjakta mi blir ødelagt av slikt er det likevel ingen grunn til å gi opp!

 

Om det kommer hunder inn på området jeg jakter må man jo bare tilpasse seg så godt man kan. Det nytter ikke å bli sint på naboen og enda mindre på en dum hund som ikke forstår seg på grenser. Da er det bare å postere så godt som mulig og utnytte situasjonen så godt man kan, en god jeger må tilpasse seg! Når bikkja kommer frem til viltet får jeg heller berømme den. :wink:

 

Blir litt oppgitt over de luringene som tror de eier viltet bare fordi de har kasta ei bikkje ut i skogen, spesielt når viltet i tillegg befinner seg utenfor jaktområdet deres... :roll: Når man ikke har kontroll på bikkja (og det kan man ikke ha 100%), så er det tåpelig å bli misunnelig bare fordi det gir naboen dyr innimellom. Hvis det gjør så jævla vondt i sjela får de heller begynne med band-hund.

 

De som blir utsatt for hunder som forstyrrer kan prøve å gjøre det beste ut av det, og de som har hunder får tåle at de man egentlig plager heller forsøker å gjøre noe positivt ut av det. Det er nok av krangling i verden om man ikke skal drive med slikt i skogen også.

Link to comment
Share on other sites

Viss ein jaktar med hund er det greit at denne går over grenser.

Ein skal helst ikkje forstyrre andre sine hundar som jaktar innom ditt terreng.

Ein skal i alle fall ikkje skyte dyret, men la det gå i tilfelle det stikker tilbake til hundeeigar.

Ein skal berre vere glad til om det kjem ei bikkje losande gjennom terrenget ditt, for hundeeigaren seier at detet er greit. Dette skal ein berre nyte.

Viss du skal skyte dyr på din eigen eigedom, må du forsikre deg om at dette dyret ikkje er i los for andre sine hundar. Det vil i so fall vere uetisk å skyte dyret.

Dette er greit so lenge din nabo, hundeeigaren, gjer beskjed til deg på jaktradioen om at dette kan komme til å skje.

 

Advarsel til alle mine naboar: Eg skal få meg hund! :mrgreen:

 

Sorry at eg satte det litt på spissen. Klarte ikkje å dy meg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Interessant debatt, har ikke tid til å blande meg inn nå :mrgreen: , men synes det er påfallende hvor mange jegere uten hund som innbiller seg at en hund skremmer noe annet enn losdyret.

 

Og det er dette som er fasiten. Har sett rådyr stå i ro og se på bikkja som passerer på 10-20 meter etter et annet losdyr!

Link to comment
Share on other sites

Har vert mykje snakk om at folk truer med å skyte hunder som kommer inn på eit annna terreng.

Visst du e ute jakter ( smyg jakt) og det kommer hund(er) og jager dyr fra det andre terrenget over i ditt, vil jo hunden(e) skremme dyrene som er på ditt terreng også.

Visst dette skjer ofte , ka kan du som jeger gjere da ?

 

Dette var det trådstarter skrev i sitt første innlegg.

Nei. Hvis hunden kommer i los fra lovlig terreng og losen svinger innom ditt terreng så vill

mest sansynlig ikke dyrene som står inne på ditt terreng bli skremt. Dyrene som ikke blir jaget av hunden

vet det - er min erfaring.

Hvor store er disse jaktterrengene :?:

Og igjen: Snakk sammen

 

Korrekt!! De dyrene som ikke er i losen skjønner dette. Stod senest igår og såg på et rådyr som trykket bare 100 meter fra en los.

Link to comment
Share on other sites

Kom til å huske tilbake på tiden da de første hundejegerne kom hit.

Dette var folk med rådyrrene beagler. Det viste seg jo fort at de

ikke var rådyrrene, og snart hver eneste los gikk rett til fjells.

og det var nok litt sånn at andre enn losdyret tok seg en løpetur de og.

Men etter en tid så begynte rådyrene å ture som man ønsker.

Det kan vell vere noe av dette som er problemet på steder

som vestlandet hvor hundejakt ikke er så utbredt, at når man er

i en startfase med hundejakt, eller jakter med hund der dyrene ikke er

vant til los så kan vel ting arte seg litt anderledes enn steder hvor

hundelos er vanlig kost.

i fjor sto jeg og så en dachslos som gikk ned en ås mellom 3 beitende

rådyr og en elg. så ting har endret seg her :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv sittet på post under rådyrjakt hvor nabohunden kommer med losdyret rett i fanget på meg. Tok en tlf med grunneieren (han som eide hunden) samme kvelden og fortalte han hva som hadde skjedd. Enden på visa var at vi snakka ihvertfall i 2 timer om jakt og hunder. Mange koselige historier. Etter som tiden gikk fikk jeg beskjed om å skyte losdyret hvis det skjedde igjen :o . Hunden hans var en ung drever som akk hadde begynt å lose, så det var bare å skyte. Han skulle eventuelt ta saken videre ang. kvota på dyret, og hvem den skulle gjelde for. Han sa også at han alltid hadde med seg mobilen i skogen, men at den var på lydløst. Hørte han at det eventuelt smalt, så skulle han se på mobilen med en gang.

 

Trivelig kar. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har avtale med naboene om at det er ok at de skyter i min los. Forutsetningen er at det skal roses mye og lenge på fallet, og jeg skal kontaktes på jaktradio slik at jeg og kan få komme til fallet og rose bikkja. Jeg kunne selv ikke drømt om å skyte i andres los, hvis ikke det var tydelig avtalt på forhånd selvfølgelig.

 

Når det er sagt så må man huske på at det er stoor forskjell på Vestlandet og Øst/midt-Norge. De gangene jeg har jaktet på Østlandet eller i Trøndelag har jeg passet meg vell for å ikke å forstyrre andres los. Å skyte i annen manns los er jevngodt med å pisse på bilen hans, og selvfølgelig noe man unngår i det lengste. Dette går begge veier, og naboen vil ikke blande seg inn i din los heller. Her på vestlandet har vi ikke samme tradisjon for hundejakt. Om losen din går over til naboen skal du egentlig være godt fornøyd om hunden din ikke blir skutt. Skjellsord og kjeft må du iallefall påberegne.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Viss ein jaktar med hund er det greit at denne går over grenser.

 

Nei, men det ligger i sakens natur at det vil skje hvis en jakter med løshund.

 

Ein skal helst ikkje forstyrre andre sine hundar som jaktar innom ditt terreng.

 

Jo, det må en bare gjøre, men spørsmålet er hva en skal oppnå med det.

 

Ein skal i alle fall ikkje skyte dyret, men la det gå i tilfelle det stikker tilbake til hundeeigar.

 

En skal ingenting, men en bør ha en viss tanke for at det faktisk kan være en hund det ikke skal skytes rådyr for. Senest i går hadde jeg besøk av en kar som jakta med beagle og som var livredd for at en eller annen skulle finne på å skyte rådyr rett foran nesa på hunden. Dette ville, for han, ødelegge et par års rimelig hard jobbing for å få til en rådyrrein kortbeinthund.

 

Ein skal berre vere glad til om det kjem ei bikkje losande gjennom terrenget ditt, for hundeeigaren seier at detet er greit. Dette skal ein berre nyte.

 

En trenger verken å være glad eller sur. Dersom det jaktes med løshund her på berget vil en måtte akseptere at dette skjer av og til, akkurat som en må akseptere at jegere fra andre jaktlag har lov til å gå gjennom ditt jaktterreng med sluttstykket ute for å komme til eget terreng, og at turgåere har lik stor rett til å gå i skogen som den som har betalt for å jakte.

 

Det er enkelte ting som "bare er sånn".

 

Viss du skal skyte dyr på din eigen eigedom, må du forsikre deg om at dette dyret ikkje er i los for andre sine hundar. Det vil i so fall vere uetisk å skyte dyret.

 

Mange vil synes det. Enkelte (*kremt*) vil til og med gå så langt som å synes litt synd på den stakkaren som må skyte i andres los for å få tak i et rådyr. Såfremt det blir gjort med vitende og vilje, er det faktisk enkelte (*kremt*) som oppfatter dette som like stakkarslig som å skyte rådyr fra bilvinduet.

 

Dette er greit so lenge din nabo, hundeeigaren, gjer beskjed til deg på jaktradioen om at dette kan komme til å skje.

 

Jeg ser ingen grunn til at naboen din skal gi deg en slik beskjed. Om du hører en los og ikke minnes at du har hatt med en hund på jakt den dagen, synes jeg de fleste bør klare å trekke slutningen om at det faktisk ikke er deres egen hund som loser...

 

Sorry at eg satte det litt på spissen. Klarte ikkje å dy meg. :wink:

 

Ditto.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også du traff godt Vestlandsjeger :D Er selv hundeeier (Elghund), og lar meg overraske og ikke minst forundre over at det tilsyneltatende er så mange jakthundeiere som oppfatter hundejakta som hellig, og som en menneskerett. Når en jakthundeier, etter to foregående ulveangrep, slipper hunden sin i samme område (Halden) og den blir, tro det eller ei (hvem skulle kunne ane et slikt resultat?), drept, da er det ulven som må vekk. Ikke bandet som må på, næhæhei, skogen er jo til for å slippe hund i. Og går hunden din til naboen og jakter mister plutselig naboen sin uinskrenkede jaktrett, den blir med ett underlagt en masse restriksjoner fordi din fido kommer på besøk. Herre, gi meg en pause...

 

Det første året jaktlaget mitt var sammen, i nytt terreng og med knapt ett år gammel unghund, hadde vi et nabolag bestående av flere løshunder enn jegere, tror de hadde med seg fire stk. Terrengene lå høyt til fjells, dyra var stort sett trekkdyr på gjennomreise og disse karene fikk ikke en eneste los. Bikkjene fløy like mye nede hos oss som der de "skulle" jakte. Min hund gikk i sele og band, vi skjøt forresten elg for ham, og holdt seg naturlig nok hos oss. Et par ganger ble løshundene værende igjen hos oss, vi meldte fra og naboen kom og hentet hunden. Noe av det første han sa var "dere skal selvsagt bare skyte for hunden min". Noe som virkelig er helt selvsagt for meg. Først skal jeg ha fillebikkja rekende rundt hos meg, som driver med en helt annen form for jakt, og så skal jeg underlegges en haug restriksjoner i forhold til NABOHUNDENS adferd? Tror ikke det..

 

Nå skal jeg tilføye at jeg i veldig liten grad har blitt plaget av andres hundejakt, jaktlaget som beskrevet over var topp hyggelige folk med stor forståelse for vår situasjon, og hadde jakten deres vært/blitt veldig problematisk for oss tror jeg vi hadde fått gehør for litt hensyntagen. Men prinsippet må jo være at den som slipper hund i skogen har både risikoen for skader hunden kan få (ulveangrep), skader hunden forårsaker (husdyr, bassengsaken) og ulempene ved at hunden ikke lar seg "fjernstyre" (at naboen får fin jakt for din hund istedet for deg, eller at naboen ikke fullt ut tilpasser seg ditt dressur-/opplæringsregime). Dette er i hvert fall realiteter jeg, som eier av jakthund som også til tider slippes løs, forholder meg til.

 

Det naturlige, og som jeg tror skjer i mange tilfeller, er jo at den som jakter med hund kontakter naboene før jakta og diskuterer saken, mange steder er det jo gitt at hunden vil jakte mye av tiden utenfor eget terreng og da må det være hundeeier som har ansvaret for nødvendige avklaringer og hensyntagen.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Eg har ingen problem med å forstå argumenta dine om forståelse for hundejakta Jibrag.

Det som provoserar meg ein liten anelse er at det tilsynelatande fins enkelte (*kremt*) som har eit sett med moralske og etiske reglar som tydelegvis skal gjelde for mi jakt på min grunn. At eg kan få skulda for å øydelegge jakthundar eller bli stempla som mindreverdig og ubrukeleg jeger dersom eg gjer noko feil i følge reglane til desse enkelte (*kremt*), sjølv ved fullstendig lovlig felling på min eigen grunn.

 

Dersom ein slepper hund og den drar over grensa so må ein ta høgde for at lovlig jakt kan forekomme på andre sida av grensa.

 

Det vi alle er einige om er at dette i so godt som alle tilfeller kan løysast ved hjelp av dialog og samarbeid. og kanskje aller best ved at eg blir invitert med på hundejakta. For ingen tvil om at jakt med drivande hund er j***a morro!

 

PS: Ein vakker dag skal eg ha meg ein kortbeint hund, og då ser eg vel lyset. Fint om nokon då kan maile meg ei oversikt over dei moralske og etiske prinsippa, slik at eg kan distrbuere dei til naboane mine :mrgreen:

 

PSII: Trengs kanskje ikkje. Den skal ikkje vere rådyrrein :wink:

Link to comment
Share on other sites

F***, det er mye jeg ikke vet om jakt. Jeg var ikke klar over at om noen har sluppet en hund løs i skogen, så betyr det at vedkommende har etablert eierskap til alle ville dyr som løper rundt i den samme skogen.

 

Jeg har helt til nå trodd at om jeg har jaktrett, kvote, jegerprøven, godkjent våpen, riktig ammunisjon, fri sikt, trygg og god bakgrunn – kort sagt, alle praktiske formaliteter i orden – så kan jeg sitte stille på en tue, og skyte dyret mitt i fred og ro. Men, sånn er det altså ikke?

 

Alle disse spørsmålene knyttet til etikk og moral, skyte hare foran langbente hunder, eller rådyr foran kortbente hunder (eller var det omvendt?) – hvor finner jeg svarene på alt dette?

 

Og, i samme slengen – hvordan vet jeg om en hund er langbent eller kortbent? Jeg kan forstå at en dachs har korte ben, og at en irsk ulvehund har lange ben – men hva med alle dem i mellom?

 

Om min gamle finske spets skulle løpe etter et rådyr, ville det da være greit om noen skøyt et rådyr foran henne, men ikke en fugl? Eller var det omvendt, at det var greit at de skjøt fuglen, men ikke rådyret?

 

Er det slik at alle hundeeiere forventer at jeg skal kunne alt dette, er dette obligatorisk kunnskap for å være jeger?

 

Jeg har jo helt til nå trodd at om jeg var på "mitt" område, og det kom en hund inn hit – så var det hundeeieren som hadde et problem. Men, jeg forstår nå at det kanskje ikke er slik, denne hunden har nå blitt mitt ansvar, og det er jeg som for en periode er ansvarlig for at denne hunden ikke bare får gode, men også (etter eierens vurdering) riktige jaktopplevelser?

Link to comment
Share on other sites

Ja. Tror du har forstått en god del nå ja. Må si jeg har fått en aha opplevelse eller tre selv.

 

Forresten er det ikke hunden som ødelegger jakta mi om den kommer i los inn i mitt vald. Men jeg må passe meg for å skyte los dyret (dyret hunden loser på), det kan jo ødelegge hunden og eierns jakt. Ja det kan tilogmed ødelegge hunden om noen som ikke har peiling på hund skyter los dyret, eller enda værre, et annet dyr enn los dyret. Det vil forvirre hunden.

Skremmende tanke.

Link to comment
Share on other sites

Situasjonen/problemstillinga som trådstarter tek fram synst eg er meget interessant. Heilt sidan eg var liten har hjortejakta vert det det gjevaste og einaste jaktformen eg har dreve meg fram til i dag. Dei siste åra har eg også vert so heldig å fått være med på rådyrjakt med drivande hund. Dette er ein ny jaktform for meg som eg synes er utrulig spennande. Men eg forstår også godt at jakt med hund er effektivt og avgjerande for å lykkast i lite kuppert terreng uten bratte fjellsider kor man kan kikre opp hjorten. Eg skjønte også fort at det ikkje var lett å ha kontroll på om hunden dro innom naboterrenget.

 

I vårt hjorteterreng heime på sunnmøre er det forbode med drivande hund i storvaldet av den grunn av vi ikkje ynskjer hund i kvarandres terreng. Eg er ikkje einig i at grunneiger ikkje har noke å seie viss ein hund kjem losande inn i terrenget du sjølv jaktar i. Dette skremmer/uroar hjorten, og i slikt terreng vil hjorten som oftast stige til fjells i staden for å springe i ein los slik det er vanlig på aust/sørlandet. Skal ein drive snikjakt blir dette dermed heilt håplaust. Ein grunneigar må få ha muligheten til å drive den jaktformen han ønsker uten å bli forstyrra.

 

Eg ynskjer ikkje med dette å utelukke jakt med hund på vestlandet, seier berre at om grunneigar på naboterrenget ikkje ynskjer ein hund inn i terrenget sitt som i verste fall jager vekk dyra fra sitt eige terreng, så skal man ta hensyn til det ved å gjere sitt ytterste for å unngå det.

 

I stovaldet vårt nyttar man ulike jaktformar på dei mange småvalda. Og tendensen er klar. Dei som benyttar mest drivjakt har minst dyr i terrenget, mens dei som posterer i trekkplasser, observerer med kikkert og generelt går minst i terrenget, dei ser/skyter også mest dyr. Tru det dei som vil, men slik er det hos oss. Hjorten føler seg tryggare der, og velger brunstplass etter kor stor menneskeaktivitet det er der.

Link to comment
Share on other sites

Til de som ikke har skjønt hvorfor feks en eier av langbeint støver ikke ønsker at det skytes rådyr for bikkja så bør de kanskje lese tråden én gang til istedet for bare å skumme de store linjene som man lar seg provosere av. Og så får man ta hensyn til det, eller gi blaffen.

 

Jeg har lært noe av denne tråden, og jeg håper andre også leser og tar lærdom så kanskje forståelsen øker, og det som kunne blitt en krangel over valdgrensene istedet kan bli en hyggelig prat over gjerdet.

 

Jeg har faktisk vært støkk-/smyg-/postjeger jeg også, men ikke opplevd at ei bikkje har skremt vekk dyr. Iallfall ikke rådyr, mulig hjorten er mer skvetten av seg, jeg har aldri vært på hjortejakt.

 

Å jakte med hund har iallfall beriket mine opplevelser i skog og mark, og det er forferdelig mye arbeid med å forme en jakthund. Bli med da vel, og opplev en god los og jakt på sitt beste, så kan vi øke forståelsen på tvers av grupperingene her?

 

Det bør iallfall være mulig å kommunisere med noe annet enn røyksignaler fra børsemunningene i 2009. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ranger:

Jeg lar meg egentlig ikke provosere over denne tråden, jeg har bare lest den med stor undring. Jeg kan for så vidt skjønne at en hundeeier som prøver å lære hunden sin hvilke dyr den skal løpe etter, og hvilke dyr den skal overse – ikke setter pris på at andre plutselig belønner (altså skyter losdyret) uønsket adferd.

 

Men, hvordan pokker skal jeg, som aldri har sett en langbent støver, vite hvilke dyr som kan og ikke kan skytes foran denne?

For øvrig er jeg enig med deg i at røyksignaler er en noe utdatert kommunikasjonskanal – spørsmålene i mitt foregående innlegg kom utelukkende som svar på at jeg opplevde noen hadde forventninger til meg og mitt kompetansenivå, som jeg på ingen måte kan innfri.

 

Jeg leser for øvrig også at noen hundeeiere skriver at jeg gjerne kan skyte foran deres hund, slik at den ikke blir helt utslitt når den har rotet seg ut på langtur, men hvordan kan det være mitt ansvar å vite hva den enkelte hundeeier måtte tenke eller ønske?

 

Når det er sagt, så kan jeg ikke tenke meg at dette er noe problem for "folk flest". :)

Link to comment
Share on other sites

Eg har ingen problem med å forstå argumenta dine om forståelse for hundejakta Jibrag.

Det som provoserar meg ein liten anelse er at det tilsynelatande fins enkelte (*kremt*) som har eit sett med moralske og etiske reglar som tydelegvis skal gjelde for mi jakt på min grunn. At eg kan få skulda for å øydelegge jakthundar eller bli stempla som mindreverdig og ubrukeleg jeger dersom eg gjer noko feil i følge reglane til desse enkelte (*kremt*), sjølv ved fullstendig lovlig felling på min eigen grunn.

 

Og etter... hvor mange år?... på kammeret så synes du dette er noe spesielt for de som jakter med drivende hund på rådyr? :mrgreen:

 

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har blitt idiot-forklart på grunn av min jaktutøvelse. Eksempelvis felling av bukk uten gevir, felling av elg på innmark, måneskinnsjakt på rev, mårfangst i terreng der noen jakter med hund osv. Jeg har til og med vært med på jakt der jegere har dratt hjem fordi det ble felt elgkalv. Og det syntes de var noe dritt, elgen skulle felles som voksen.

 

Jeg vet heller ikke hvor mange ganger jeg har klasket det samme stempelet på andre jegere - i mine øyne med god grunn, i deres øyne helt urettmessig.

 

Når det er sagt, er ikke dette sånt som jeg gidder å bruke tid og energi på. Det "bare er sånn". Men den dagen jeg kommer på et rådyrfall der unge fru Plotthund står og logrer og en nabojeger fornøyd vommer ut, bør han forvente å få ei regle. Selv om jeg ikke har noen som helst sanksjonsmuligheter...

Link to comment
Share on other sites

Hadde et tilfelle søndag som var. Tegiene er på rund 1000mål og flere var på jakt i samme område.

Flere hadde hund og losene gikk i alle retninger.

Svogeren min og en kamerat hadde med en Dachs som var under trening. Etter en stund mens hunden var ute kom en spissbukk hoppende på pent skudd over dalen.

Skuddet gikk og dyret falt.

 

Dachsen kom igjen fra en annen side....og en drever kom til dyret som var felt.

 

Hmmm, var ikke godt å vite hvilke hund som fulgte dette dyret.

 

Så kom eieren.....som var forbannet.....

 

"Tyvjegere" ble nevnt flere ganger i surmulingen.....

 

Dyret ble felt på egen grunn.....100% lovelig....men på annen los.....noe som var vanskelig å skille.

 

Ikke moro å bli kalt for noe sånn, men tror ikke fyren var helt på nett......

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest og deltatt i denne tråden blir jeg mere og mere glad for at jaktområdene

jeg har solgt kort for i 14 år er så godt organisert og åpne som de er. Her er det ingen som har en

eksklusiv jaktrett på små teiger, og flere jaktlag og enkeltjegere er som regel ute samtidig.

Og jeg oppfordrer bestandig til kommunikasjon jegere imellom, og vet dere, det ser jammen meg ut til å

fungere bedre og bedre. Klarer ikke å huske noe særlig klaging på hunder som har ødelagt jakta for hverken post eller smygjegere. Er det noe klaging så er det gjerne der postjegere får situasjoner ødelagt

av smygjegere - og disse har sevfølgelig ikke pratet sammen. Det er mange forskjellige jaktkulturer ute og går og disse kan innimellom kollidere, men tar man hensyn til hverandre og prater sammen så går det gjerne godt. Jeg frykter stort at hvis det skulle komme en dag hvor disse områdene her skulle bli oppdelt

i mindre områder med eksklusive jaktretter så må jeg bruke høsten på å stå å høre på klaging i massevis.

Men skulle så skje så er det ikke meg som selger disse kortene lenger, for det er store vald som gjør at dette fungerer og jeg orker å gjøre denne ekstrajobben :!:

Link to comment
Share on other sites

Eg er eigentleg ganske einig med Ranger.

Eg har lært litt av denne tråden. Eg var ikkje klar over følsomheten rundt dette med harehundar og anna vilt. Eg håpar at eventuelle naboar i framtida derfor ringer meg og gjer beskjed om dette og ikkje reknar med at eg skal skjønne dette automatisk. Då kan eg fort bli skjelt ut og havne i kategorien "uetisk jeger" av rein uvitenheit.

(Aller helst bør det løysast ved at naboen inviterar meg med på jakta si :mrgreen: )

 

Men eg kjøper ikkje heilt den at alt anna vilt i skogen alltid vil vere heilt upåverka av at der går ein los i terrenget. No har eg ikkje so veldig mykje erfaring med jakt med drivande hund, men til og med eg har opplevd å få rådyr på post som ikkje var losdyr, men som har blitt satt i bevegelse av at losen har gått for full hals i terrenget.

 

@Jibrag:

Eg har ikkje sagt at det kun gjelder rådyrjegerar med hund, og eg er fullt klar over at det gjelder til ei viss grad alle jaktformer. Men eg har fått ei lita aha-oppleving gjennom denne tråden, då eg har skjønt at eg kan bli sett på som "uetisk jeger" om eg skulle bryte uskrivne reglar som eg ikkje var klar over. Som er blitt tillagt meg og mi lovlege jakt på eigen grunn fordi naboen velger å jakte med hund.

 

Det at dette som regel kan løysast ved hjelp av kommunikasjon og dialog, og at dette derfor ikkje er eit praktisk problem av betyding for oss kloke hoder på kammeret, har vi vel fått gjentatt mange nok gonger no :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok vi her inne skulle greid å bli enige om jaktmarkene :wink:

 

Det kommer alltids noen ting vi kan plukke på i hverandres innlegg, bortsett fra mitt første, som ble totalt slakta fra en front :shock:

Nå var det riktignok litt ironisk, men ikke helt utilsiktet :wink:

 

Som en hundeeier med losende hund lytter jeg ALLTID etter om andre har los i området, før enn jeg i det hele tatt tenker på å slippe MIN hund i samme området. Vi er fler jegere i samme situasjon. For meg er det uønskelig at andre slipper hund der jeg har los - og da gjør jo ikke jeg det samme mot andre heller. Det er en gylden regel for dem som jakter med hund - og det synes jeg denne saken her er også. Det handler om moral og respekt for andre jegere.

 

Du nevner ikke om du er villig til å ta hensyn til smygjegeren som er "plaget av en hund" på naboterrenget.

Vi må late som at du er klar over konflikten mellom naboterrenget. Hva blir utfallet?

Det spørsmålet har vel heller ikke vært på banen - jeg sammenligner moralen med å skyte i("ødelegge") annen mans los, med den moralen enhver jeger med hund er oppdratt til (i hvertfall herover): Man tenker ikke på å slippe sin egen hund når det er en annen los i området. Man ødelegger ikke for hverandre med vilje.

Ift. smygjegere så skjønner jeg i hvertfall ut fra denne tråden at jeg ikke kommer til å slippe hunden min i nærheten ;-)

 

Jeg viser respekt for andre jegere, og har også en forventing om at den respekten for andres interesser er gjensidig!

Link to comment
Share on other sites

Ligger det en avtale der er saken biff.

Jeg mener på ingen måte at en jeger med hund eier skogen, som visse uttrykker og har kommentert på mine innlegg. Men jeg må få lov til å forme min hund som jeg selv vil - på lik linje med andre. Jaktmarkene er store nok til å unngå andres hunder, men samtidig ikke større enn at de fleste har kontroll på hverandre.

Å postere på annen manns los er igjen en dårlig moral for en harejeger.

Det er nok av tilfeller der hunder har blitt ødelagt som jakthund av at andre uten avtale har skutt:

To simple men alvorlige eksempler jeg har skrevet før i tråden:

1 - Langbent støver, unghund, har dratt i gang på rådyr. Ukjent jeger posterer og skyter rådyr. Bikkja får belønning for sin ugjerning, og er ubrukelig i skog hvor det finnes rådyr. Noe du villle likt om du hadde lagt ned uttallige timer med hunden din? Dårlig etikk, og særskilt dårlig moral.

2 - Hund i los, annen jeger skyter men skremmer bikkja vekk fra fallet. Lett å få hunden til å lose igjen? Nei... Enda dårligere moral.

 

En annen ting er at det er hundefører som kjenner sin hund. Spesielt på hare så er det ønskelig med god losføring før fall - for en "vanlig" harejeger så er det ikke å skyte haren som er det morsomme. Å skyte hare for en hund etter 5 minutters losføring er heller ikke gunstig.

Et annet poeng som Ranger har nevnt på, er f.eks. om man er på jaktprøve. Vips så var losdyret dødt og prøva som har krevd mye forberedelse (og penger) går rett i dass....

 

Jeg har gjennom hele mitt jegerliv, til tross for at det ikke er så langt enda, ALLTID vist hensyn til andre jegere og synes etikken som vises er den viktigste delen en jeger må passe på når han utøver jakt. En må ha et godt forhold til de man jakter i samme område som, og ha respekt for hverandre.

Ut fra denne tråden skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal holde meg så til de retningslinjer jeg har blitt opplært til, når andre jegere tydelig vis ikke eier noen som helst respekt for hva jeg utøver.

Link to comment
Share on other sites

Må berre få avklara ein viktig ting:

Det er nok av tilfeller der hunder har blitt ødelagt som jakthund av at andre uten avtale har skutt:

To simple men alvorlige eksempler jeg har skrevet før i tråden:

1 - Langbent støver, unghund, har dratt i gang på rådyr. Ukjent jeger posterer og skyter rådyr. Bikkja får belønning for sin ugjerning, og er ubrukelig i skog hvor det finnes rådyr. Noe du villle likt om du hadde lagt ned uttallige timer med hunden din? Dårlig etikk, og særskilt dårlig moral.

2 - Hund i los, annen jeger skyter men skremmer bikkja vekk fra fallet. Lett å få hunden til å lose igjen? Nei... Enda dårligere moral.

Dersom dette skjer som følge av uvitenhet eller mangel på kommunikasjon mellom hundejegeren og nabojegeren;

Ligger då ansvaret for den "dårlege moralen" og den katastrofale handlinga hos hundejegeren eller den uvitende jegeren?

Link to comment
Share on other sites

Må berre få avklara ein viktig ting:
Det er nok av tilfeller der hunder har blitt ødelagt som jakthund av at andre uten avtale har skutt:

To simple men alvorlige eksempler jeg har skrevet før i tråden:

1 - Langbent støver, unghund, har dratt i gang på rådyr. Ukjent jeger posterer og skyter rådyr. Bikkja får belønning for sin ugjerning, og er ubrukelig i skog hvor det finnes rådyr. Noe du villle likt om du hadde lagt ned uttallige timer med hunden din? Dårlig etikk, og særskilt dårlig moral.

2 - Hund i los, annen jeger skyter men skremmer bikkja vekk fra fallet. Lett å få hunden til å lose igjen? Nei... Enda dårligere moral.

Dersom dette skjer som følge av uvitenhet eller mangel på kommunikasjon mellom hundejegeren og nabojegeren;

Ligger då ansvaret for den "dårlege moralen" og den katastrofale handlinga hos hundejegeren eller den uvitende jegeren?

Det går vel i de fleste tilfeller bra, og det er vanskelig å forsvare noe ansvar. Men som folk med samme interesse bør vi jo kunne gjøre alt i vår makt for å unngå å ødelegge for hverandre.

Jeg må nok si at jeg hadde blitt grusomt sint om en av mine hunder hadde kommet i den situasjonen. Og det å få ødelagt sin beste venn (som jakthund, og dermed det hunden er laget for) er for meg utilgivelig.

Sånn sett så synes jeg det er en grei regel å unngå å skyte for andres hunder, om annet ikke er avtalt. Som mange har skrevet før her, så har vi mange hjelpemidler, og det er muligheter til å få kontakt med hverandre og avklare situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Ja, eg skjønnar godt at du eller andre blir frustrert om ein skulle få øydelagt årevis med trening. (Blir verkeleg hunden øydelagt ved kun eitt fall?)

 

Men spørsmpålet som eg ville få svar på var:

Tar du sjølv ansvaret for å informere dine naboar for å hindre at dette skjer?

 

Eller;

reknar du med at dette skal folk skjønne sjølv, og syns det er utilgiveleg om nokon "øydelegg" hunden din av total uvitenhet?

 

Eg håpar du som seriøs hundeeigar og jeger svarar ja på det første spørsmålet, og nei på det andre...

Link to comment
Share on other sites

Ja, eg skjønnar godt at du eller andre blir frustrert om ein skulle få øydelagt årevis med trening. (Blir verkeleg hunden øydelagt ved kun eitt fall?)

 

Men spørsmpålet som eg ville få svar på var:

Tar du sjølv ansvaret for å informere dine naboar for å hindre at dette skjer?

 

Eller;

reknar du med at dette skal folk skjønne sjølv, og syns det er utilgiveleg om nokon "øydelegg" hunden din av total uvitenhet?

 

Eg håpar du som seriøs hundeeigar og jeger svarar ja på det første spørsmålet, og nei på det andre...

 

For feks. en unghund som ikke har hatt de store losene enda, og kommer over et rådyr og det blir felt for bikkja så er det ødeleggende ja, selv med kun ett fall. Hunden får sin beste belønning for noe den absolutt ikke skal gjøre. Jeg har ikke hatt rådyrlos med støver selv, og håper jeg kan unngå det, for det er jo så absolutt uønskelig. Etter hva jeg har hørt vil problemet lettest rettes ved å slippe der man vet det er minimalt med rådyr og få til noen harefall for hunden.

Selv slipper jeg langt til skogs, opp mot fjellet hvor det er minimalistisk med rådyr - for å unngå problemet. Det er ett og annet rådyr der, så det kan skje allikevel.

 

I områdene jeg jakter er det særskilt få harejegere, så jeg har i grunnen ikke hatt tanken på dette problemet. Men må si jeg er meget mer bevisst på det nå, for jeg er rettere sjokkert over at så mange ikke har den respekten over andres hunder - og her snakker jeg spesielt om hare, så det er avklart. For meg har det alltid vært en selvfølge å la losen gå, selv med mange skuddmuligheter.

 

Vil på mange måter sammenligne dette med å skyte fugl i stand for annen mans hund - før eier/hundefører rekker å komme seg opp til bikkja. Er det vanlig moral ovenfor andre jegere? Ingen jeger eier vilt, men jeg tror nok jeg snakker for fler harejegere enn meg selv ihvertfall, når jeg sier at det er ikke det å felle viltet som er det viktigste - det viktigste er å skape gode og riktige situasjoner for hunden. Med en fuglehund vil man jo ikke skyte fuglen og belønne hunden om bikkja flyr like fort unna som fuglen!

 

Jeg er ihvertfall mer bevisst på at dette virkelig er et problem nå...

Link to comment
Share on other sites

Vil på mange måter sammenligne dette med å skyte fugl i stand for annen mans hund - før eier/hundefører rekker å komme seg opp til bikkja. Er det vanlig moral ovenfor andre jegere?

 

I de fleste tilfeller hvor det kan bli aktuelt å skyte et dyr for losen til en annens bikkje er det fordi denne har jaget dyret over på et terreng hvor hundeeieren ikke har jaktrett. Da er det ikke noe problem. Om jegeren på naboterrenget skulle finne hunden min i stand og skyte fugl for den kan jeg virkelig ikke se at det skulle være noe umoralsk. På samme måte har jeg ikke noe problem med å skyte rådyr for andres hunder på mitt terreng. Dersom det er flere som har jakt på samme terrenget er det nok litt annerledes. Kommer jeg over en fuglehund i stand i en almenning vil jeg selvfølgelig rygge forsiktig unna, akkurat som jeg ville holde skuddet for losbikkja på et slikt terreng.

 

Ellers er jeg selvsagt enig i at man bør snakke sammen og avtale hvordan man skal oppføre seg. Men det må først og fremst være hundeeiers ansvar. Dette gjelder spesielt dersom det er en hund under trening, hvor det kan være fare for at den blir ødelagt dersom det skytes feil type dyr for den. Man kan ikke forvente at alle vet forskjellen på en rådyrhund og en harehund, og det må være hundeeiers ansvar alene å sørge for at dette er kjent.

Link to comment
Share on other sites

Jajaja, vel og bra det. Men du svarar fortsatt ikkje på spørsmålet mitt.

 

Tar du sjølv på deg ansvar for å informere meg, slik at eg ikkje øydelegger hunden din av rein uvitenheit?

 

Eller ligger det heile og fulle ansvar på meg?

Jeg prøvde å svare deg:

Jeg har ikke personlig hatt det store problemet - og har nå blitt sjokkert over type holdninger det er på enkelte. Jeg innser også at mange ikke er klar over den moralen som de fleste harejegere ihvertfall er oppdratt med.

 

Så, jeg har ikke vært bevisst på at dette er et så stort problem som det er - og ja, jeg kommer nok til å være mer på vakt for å informere deg.

 

Jeg kommer nok til å gjøre det, (selv om jeg synes at det skal være unødvenig å løpe gjennom skogen og hakke på alle folk jeg ser om at "Jeg vil ikke at du skal skyte for bikkja mi".....)

Link to comment
Share on other sites

Vil på mange måter sammenligne dette med å skyte fugl i stand for annen mans hund - før eier/hundefører rekker å komme seg opp til bikkja. Er det vanlig moral ovenfor andre jegere?

 

I de fleste tilfeller hvor det kan bli aktuelt å skyte et dyr for losen til en annens bikkje er det fordi denne har jaget dyret over på et terreng hvor hundeeieren ikke har jaktrett. Da er det ikke noe problem. Om jegeren på naboterrenget skulle finne hunden min i stand og skyte fugl for den kan jeg virkelig ikke se at det skulle være noe umoralsk. På samme måte har jeg ikke noe problem med å skyte rådyr for andres hunder på mitt terreng. Dersom det er flere som har jakt på samme terrenget er det nok litt annerledes. Kommer jeg over en fuglehund i stand i en almenning vil jeg selvfølgelig rygge forsiktig unna, akkurat som jeg ville holde skuddet for losbikkja på et slikt terreng.

 

Ellers er jeg selvsagt enig i at man bør snakke sammen og avtale hvordan man skal oppføre seg. Men det må først og fremst være hundeeiers ansvar. Dette gjelder spesielt dersom det er en hund under trening, hvor det kan være fare for at den blir ødelagt dersom det skytes feil type dyr for den. Man kan ikke forvente at alle vet forskjellen på en rådyrhund og en harehund, og det må være hundeeiers ansvar alene å sørge for at dette er kjent.

 

Jeg ser det som at for en fuglehund så er det like lite vits i å belønne uønsket adferd som på en støver. Jeg har vært med og jobbet på en fuglehund i 2 år. Heit som pokker, men begynner å komme seg. Det kunne blitt skutt mye fugl for han, men situasjonen har ikke vært den rette - og da skal man heller ikke skyte. Sånn er det med støver også. En fuglehund kan like godt krysse ei grense - og jeg synes det er like uakseptabelt å skyte i andres stand som i andres los - selvfølgelig så lenge annet ikke er avtalt.

Det ligger så mye jobb bak en god hund, og det er utrolig dårlig gjort om andre skal ødelegge dette, bare for å ha noen gram med harekjøtt eller rypebryst i sin egen fryser.

For de som vil ha fram en god hund, så er det ikke alltid om å gjøre å få felt vilt. Men andre har ingen bakgrunn for å kjenne hunden, og da bør de heller ikke rose hunden.

 

Og jo, en jeger bør kunne se forskjell på en typisk harehund og en typisk rådyrhund. De har tross alt tatt jegerprøven. Forutsetter selvsagt at hunden er sett.

Link to comment
Share on other sites

Ok, då har eg fått svar på det.

 

Eg er og nemleg litt sjokkert. Over at det vert forventa at eg skal følge uskrevne reglar som eg ikkje er klar over at eksisterar.

 

Det kan virke som om du trengte ein vekker. Dei uskrevne reglane som er ei sjølvfølge for deg kan vere fullstendig ukjent for andre, og det må du ta høgde for.

Du skal få slippe å springe rundt i skogen å hakke på alle du ser. Men ein telefon til naboen før jakta, eller å nevne det når ein møtast på samvirkelaget kan nok vere lurt.

Link to comment
Share on other sites

Ok, då har eg fått svar på det.

 

Eg er og nemleg litt sjokkert. Over at det vert forventa at eg skal følge uskrevne reglar som eg ikkje er klar over at eksisterar.

 

Det kan virke som om du trengte ein vekker. Dei uskrevne reglane som er ei sjølvfølge for deg kan vere fullstendig ukjent for andre, og det må du ta høgde for.

Du skal få slippe å springe rundt i skogen å hakke på alle du ser. Men ein telefon til naboen før jakta, eller å nevne det når ein møtast på samvirkelaget kan nok vere lurt.

Jeg slipper som sagt unna det store problemet til vanlig, da det ikke er mange som vanligvis jakter i området til daglig.

En telefon til naboen kan forsåvidt bli et opplegg for seg selv, da jeg jakter på almenningsgrunn, hvor det selges flere hundre jaktkort.

Og ja, problemet i seg selv er nok løst for i år, da fuglejakta er over..... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Som aktiv rådyrjeger med hund kunne jeg ikke tenkt tanken å klandre en jeger på nabovaldet hvis han skaut losdyret for bikkja mi, hvordan skal han vite at det er losdyret som kommer, i mange tilfeller ligger jo bikkja mange minutter bak.

 

Ser det snakkes mye om moral og det skal man jo som kjent ha, de gangene jeg har fått fremmedbikkjer inn på mitt jakterreng har det vært støvere som jager rådyr som det koster etter, på timesvis,håper moralen til harejegerne sørpå er bedre enn her nord for i mitt hode er det dumt å slippe en langfoting utpå øyene her hvis den ikke er rådyrrein.

Link to comment
Share on other sites

Som aktiv rådyrjeger med hund kunne jeg ikke tenkt tanken å klandre en jeger på nabovaldet hvis han skaut losdyret for bikkja mi, hvordan skal han vite at det er losdyret som kommer, i mange tilfeller ligger jo bikkja mange minutter bak.

 

Ser det snakkes mye om moral og det skal man jo som kjent ha, de gangene jeg har fått fremmedbikkjer inn på mitt jakterreng har det vært støvere som jager rådyr som det koster etter, på timesvis,håper moralen til harejegerne sørpå er bedre enn her nord for i mitt hode er det dumt å slippe en langfoting utpå øyene her hvis den ikke er rådyrrein.

Å unngå en rådyrlos er jo noe er særskilt uønska. Men en hund løper fort, og et rådyr løper fort, og det kan fort gå noen minutter før en får fatt i hunden. Det hjelper ikke å felle dyr for en støver akkurat. Er det et gjentagende problem hadde jeg gått hardere mot hundeeier på problemet, og anbefalt andre jaktmarker.

Det aller beste, ved f.eks. rådyrjakt med terrenggrenser tett på er å ha en god tone med sin nabo, og ha en gjensidig avtale på å felle for hverandres hunder.

 

 

Men for å stille deg som erfaren hundefører samme spørsmål: Hadde du gått opp i annen mans fuglstand og skutt fugl? Du har ingen forutsetning for å kjenne hunden... Er det god moral?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...