Jump to content

Ka gjer du når hunder ødelegger jakta di ?


stkl

Recommended Posts

Først skal jeg ha fillebikkja rekende rundt hos meg, som driver med en helt annen form for jakt, og så skal jeg underlegges en haug restriksjoner i forhold til NABOHUNDENS adferd? Tror ikke det..

 

Må si meg enig i dette. Hos oss skyter vi for andre sine hunder, harehunder er ikke et stort problem riktignok, og terrengene er så store at det er sjelden det skjer.

Men må jo si jeg finner det ganske naturlig å skyte rådyr i los når den kommer forbi meg. Dette gjør vel meg lett til en (*Kremt*) tragisk jeger, men har gjort dette flere ganger og har til nå ikke fått noen klager.

 

Forøvrig synes jeg VestlandsJeger og flere andre har truffet godt med sine utsagn.

 

 

F***, det er mye jeg ikke vet om jakt. Jeg var ikke klar over at om noen har sluppet en hund løs i skogen, så betyr det at vedkommende har etablert eierskap til alle ville dyr som løper rundt i den samme skogen.

 

Jeg har helt til nå trodd at om jeg har jaktrett, kvote, jegerprøven, godkjent våpen, riktig ammunisjon, fri sikt, trygg og god bakgrunn – kort sagt, alle praktiske formaliteter i orden – så kan jeg sitte stille på en tue, og skyte dyret mitt i fred og ro. Men, sånn er det altså ikke?

 

Jeg har jo helt til nå trodd at om jeg var på "mitt" område, og det kom en hund inn hit – så var det hundeeieren som hadde et problem. Men, jeg forstår nå at det kanskje ikke er slik, denne hunden har nå blitt mitt ansvar, og det er jeg som for en periode er ansvarlig for at denne hunden ikke bare får gode, men også (etter eierens vurdering) riktige jaktopplevelser?

 

I tillegg synes jeg Askeladd'en sitt innlegg treffer greit på en del utsagn som har kommet i tråden, og må si det provoserer noe helt for j*****.

Helt sikkert artig med hund, men når man forsøker å legge føringer på andre sin jaktutførelse har man gått langt over streken.

 

Helt fair at man kan ha avtaler, men jeg ser ikke på det som min plikt som jeger på MIN eiendom og kontakte alle i min umiddelbare nærhet som har hund

for å lirke ut av de hva de mener om at jeg skyter for hunden deres. Om en hundeeier kontakter meg og sier at slik og slik vil jeg at du/dere skal opptre

om min hund kommer med dyr i los på deres eiendom, ja da vil jeg mest sannsynlig forsøke å etterleve dette ønsket, men vil på ingen måte stille noen garanti for at feil

ikke skjer.

 

Og naturligvis skyter man ikke hundene...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 364
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

HyprJinta,

Det virker for meg som om du lever i din egen lille "hundeboble". Og jeg tydeligvis utenfor, for alle disse selvfølgeligheten dine, hvor får en greie på de? Og så er jeg uenig i tillegg, når de kommer fram.

 

da fuglejakta er over.....

For hundejegere er den kanskje det? Den varer da til 15. mars i min bok, ikke at det er noe fugl å jakte på.

For de som vil ha fram en god hund, så er det ikke alltid om å gjøre å få felt vilt

De andre, smyg- og støkkjegerene jakter iallefall ikke for at du skal få en god hund. Kanskje er det det rådyret eller den haren en får sjansen på den dagen, den ene dagen en har tid til å gå på jakt. Og så skal det få gå av hensyn til hunden din? Fordi den ikke klarer å holde seg, du klarer å holde den, på ditt terreng :(Det kan du faen meg glemme så det suser :evil:

mange ikke er klar over den moralen som de fleste harejegere ihvertfall er oppdratt med.

Hvor skulle vi få det fra? Forøvrig synes jeg det lille jeg har fått med meg om harejakt med er noe merkelig, og ikke skjønner jeg hvorfor de kaller det jakt - "jaging av hare med hund"? Om det er harejakt, så er det vel ulovlig å jage på naboterrenget :wink:

sjokkert over at så mange ikke har den respekten over andres hunder - og her snakker jeg spesielt om hare

Hvordan skal en vite at det er harehund iunder opplæring som kommer bak, og ikke løs skjødehund,

synes jeg det er en grei regel å unngå å skyte for andres hunder

Det syns du nok, når hunden er din og du ikke er den som får det viltet du ser den dagen jaget vekk av en hund.

Langbent støver, unghund, har dratt i gang på rådyr. Ukjent jeger posterer og skyter rådyr. Bikkja får belønning for sin ugjerning, og

Hvordan i herrens navn skal jeg vite om det er en harehund eller hva som helst annet som kommer bak? (om jeg visste at det var en harehund, og hadde et godt forhold til eieren ville jeg neppe skyte, men kommer storbukken så vet en jo aldri?)

Hund i los, annen jeger skyter men skremmer bikkja vekk fra fallet. Lett å få hunden til å lose igjen?

Selv ikke-hundfolk må kunne la hunden kose seg litt med fallet, skulle det komme til det, men se hva som skjedde i Lyngdal! I disse Astro-tider så kommer vel eieren snart nok til stedet. Når skal dere forresten lære å ha telefonnummer på bikkjene?

så skjønner jeg i hvertfall ut fra denne tråden at jeg ikke kommer til å slippe hunden min i nærheten

Altså, jeg jakter der jeg har jaktrett!

Om en elghund loser på elg der, så ringer/eller radioer jeg nabojaktlagene og spør om jeg kan skyte den, svarer de ikke så så smeller det. Så kan hunden gjøre hva den vil.

Om et rådyr eller en hare er skytbart så skyter jeg det er derfor jeg er på jakt!

Om en setter står oppå vidda, så går jeg ikke og roper "opp" til den for å si det slik.. Men jeg har tatt imot grov kjeft for å støkke og så skyte, ryper som trykket for en setter som hadde stand. Jeg hadde ikke sett hverken den, eller eieren. Skal en sjekke om det er hunder i nærheten før en skyter nå?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skal en vite at det er harehund iunder opplæring som kommer bak, og ikke løs skjødehund,

 

Den har rød L på ryggen naturligvis! :roll:

Ditt forsøk på å være ironisk er nærmere sannheten enn du tror, veldig ofte har nemlig jakthunder på seg et dekken, noe en rømt skjødehund neppe har.

 

normal_IMG_3857.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hypr: Du snakker ut fra ditt utgangspunkt og dine erfaringer akkurat som vi andre gjør, men jeg mener at du i alt for stor grad overfører dine egne normer til å være universelle normer som skal gjelde for alle jegere, også de som ikke deler ditt syn på hva jakt er.

 

jeg sammenligner moralen med å skyte i("ødelegge") annen mans los, med den moralen enhver jeger med hund er oppdratt til
Her er du inne på en grunnleggende forskjell mellom dere som jakter med drivende hund og vi som ikke gjør det: Det du kaller "oppdragelse" (men som jeg kaller kulturelle normer innenfor et lite, avgrenset miljø). Du kan bare ikke forvente at vi andre er oppdratt i de samme normene som står så ekstremt sterkt blant jegere som jakter med "løs på drevet halsende".

 

Jeg har gjennom hele mitt jegerliv, til tross for at det ikke er så langt enda, ALLTID vist hensyn til andre jegere
Det er en selvfølge for meg også. Men du forutsetter at enhver jeger, selv en attenårig støkkjeger på tur etter småvilt i sin alminnelighet, kjenner til de -- unnskyld uttrykket -- nokså sære oppfatningene som finnes blant en del jegere som jakter med drivende hund. Jeg har snakket med (og jaktet med) støkkjegere, fuglehundfolk, smygjegere, rådyrjegere med drivende hund, storviltjegere uten hund og storviltjegere med bandhund. Så langt er det harejegere og bare harejegere som jeg har hørt si seg mer fornøyd med "en god los" enn et fall. Jeg kan ikke engang forestille meg at en fuglejeger er mer fornøyd med bare stand enn en stand med felling av fugl. Selv om jeg nå har forstått at en harejeger kan være fullt fornøyd med å gå ut i skogen, slippe bikkja, tenne kaffebål og sitte der og lytte til losen et par timer før han går hjem uten dyr på sekken, klarer jeg for mitt bare liv ikke å forstå hvorfor.

 

jeg er rettere sjokkert over at så mange ikke har den respekten over andres hunder
"Respekt" eller "kunnskap om harejegeres noe spesielle forhold til hva jakt er"? Blant oss andre finnes det faktisk en oppfatning av at harejegere er -- skal vi si "noe for seg selv"?

 

Eg er og nemleg litt sjokkert. Over at det vert forventa at eg skal følge uskrevne reglar som eg ikkje er klar over at eksisterar.
Bottom line og +1.

 

 

EDIT: Jeg kan jo avslutte med en liten historie fra et terreng der elgjegere, harejegere med hund og fuglejegere uten hund kunne påtreffes i en salig blanding. En av harejegerne var ikke klar over at han hadde sluppet bikkja midt oppi et elgdrev. Elglaget var godt fornøyd, for de visste at i det terrenget var det ingen ulempe for dem med litt ekstra bevegelse i terrenget. Det gikk som det måtte gå: Bikkja tok ut hare, og midt i losen kom en elgokse fram til rekka av elgjegere på post. Det smalt -- såklart -- og bikkja fikk tap omtrent i samme stund. Det er uvisst om tapet skyldtes skuddet, eller om det var en ren tilfeldighet. Så gikk det -- igjen -- som det måtte gå: Postskytteren fikk kjapt besøk av en hoppende gæren harejeger som lurte på hva i h£$!!! den karen holdt på med, som skjøt dyret "hans". Postskytteren svarte ganske lunt at hvis det var harejegerens dyr, fikk nå fyren bare gå bort og hente det, da. Etter sigende var uttrykket i trynet på mannen idet han så en seksspirs elgokse ligge borti lyngen ganske så ubetalelig..

Link to comment
Share on other sites

Mye snodig å lese her. Prøver bestandig å ta hensyn til andre jegere og dems jakt.

Men det er blitt tydelig i denne tråden at det å ta hensyn til andre er noe en del mener

man ikke skal ta så tungt, så lenge man får skutt noe. Har heldigvis ikke opplevd disse holdningene

i praksis og glad er jeg jo for det.

Men, men, sånn er vell samfunnsutviklingen :(

 

Kos dere med jakta folkens.

Hilsen harejeger som skyter hare for bikkja men kan allikevell ha en fantastisk dag med los i skogen,

selv om det ikke skulle bli dot.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg holder meg for god til å svare på en del av disse punktene dere kommer med her - for de er tatt ut fra sammenheng.

 

Jeg snakker ut fra hva JEG er opplært til, og hva JEG mener er rett. Jeg sier MIN mening; bl.a. at jeg synes det er en dårlig moral og f.eks. postere på annen mans los.

 

Under de sistnevnte punkter har jeg skrevet bl.a. at jeg er sjokkert over at andre har så konstant motsatte oppfatninger av jakt med hund, enn hva som er vanlig herover. Jeg har hverken sagt at det er min lov, norm eller regel.

Jeg har ikke sagt jeg eier skogen, jeg har ikke gjort beslag på noen ting.

Men det er tydelig at mange ikke har - og tydelig vis heller ikke ønsker - erfaring med f.eks. harehunder.

 

Jeg kommer ALDRI til å skyte for annen mans los - så langt det ikke er avtalt. Elgjakta er utenom denne saken.

 

 

Og en til - skal kommentarene komme på den måten, så se de ihvertfall i sammenheng. Ha såpass respekt! Takk

Link to comment
Share on other sites

Slik fungerer ofte ei jakt med drivende hund:

 

- Bikkja slippes på lovlig terreng

- Avhengig av hvor godt søk hunden har, så vil den slå ut fra fører for å finne dyrelukt

- Finner hunden lukta av sporene til et dyr, så følger den denne lukta, "nøster foten"

- Hunden kommer nær nok dyret til å få det på beina, dyret blir oppmerksom på hundens bjeffing

- Dyr blir sjelden særlig skremt av en hund som bjeffer, tvert imot gir det dyret kontroll på hvor hunden er

- Dyret bruker sine faste stier og trekkruter i terrenget, selv med en hund etter seg

- Dyret stopper ofte, ser etter hunden, beiter og driter litt, vasker seg, selv i losen hvis denne er et stykke bak

- Ofte står losdyret og venter til hunden er tett innpå før de løper videre

- I losens gang kan dyret krysse grenser intet dyr vet om, allerminst hunden

- Hunden kan være alt fra 10 sekunder til 10-15 minutter bak losdyret i los

- Som oftest innen et par minutter bak, og godt hørbart under normale forhold der dyret kommer

- Dyr som ellers står i terrenget blir oppmerksom på losen, men flytter seg sjelden langt

- Noen drivende hunderaser legger av og drar hjem etter kort tid, feks etter noen minutter til en halvtime

- Noen drivende hunderaser legger ikke av før etter mange timer

 

Det er mange som etterspør kunnskap om bikkjer og jakt med drivende hunder. Jeg kan godt legge ut noen bilder av langbeinte harehunder og kortbeinte rådyrbikkjer også?

 

Det hadde vært hyggelig med en tilnærmelse mellom partene i denne tråden, istedet for den økende skyttergravsgravinga som er Standard Prosedyre i slike tråder. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men det er blitt tydelig i denne tråden at det å ta hensyn til andre er noe en del mener

man ikke skal ta så tungt, så lenge man får skutt noe.

Eg vil gjerne ta hensyn. Men eg vil gjerne og vite om kva hensyn eg skal ta og kortid.

Om hundejegeren kan opplyse meg om dette og det er innanfor rimelegheitens grenser, so tar eg dei ønska hensyna. Det er det eg vil fram til.

 

Og so bør det gå begge vegar. Eg reknar då med at hundejegeren kan ta hensyn til smygjegeren når han/ho ønskjer det (også innan rimelegheitens grenser).

 

Edit: Ranger, bilder mottas med takk, særleg bilete av ein beagle som er allround og ein beagle som skal pregast på hare. Med forklaring på forskjellen :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

 

Men for å stille deg som erfaren hundefører samme spørsmål: Hadde du gått opp i annen mans fuglstand og skutt fugl? Du har ingen forutsetning for å kjenne hunden... Er det god moral?

Synes ikke det der er noe god sammenligning, en sånn handling vil jo være 100% bevist hver gang.

Vi snakker om los i ett terreng du i utgangspunktet ikke har jaktrett i og bikkja di jager i det terrenget, blir litt feil av meg som hundeeier å gi nabojegerne pepper for å ha skutt dyr lovlig i sitt terreng.

En kompis av meg skaut losharen for ei fremmed bikkje for noen år siden, losen gikk 300-400 meter nedfor oss, han skjønte jo når bikkja kom at han hadde skutt losharen og tok kontakt med hundeeier, ikke noe problem sånt skjer sa han :D

Link to comment
Share on other sites

 

 

Men for å stille deg som erfaren hundefører samme spørsmål: Hadde du gått opp i annen mans fuglstand og skutt fugl? Du har ingen forutsetning for å kjenne hunden... Er det god moral?

Synes ikke det der er noe god sammenligning, en sånn handling vil jo være 100% bevist hver gang.

Vi snakker om los i ett terreng du i utgangspunktet ikke har jaktrett i og bikkja di jager i det terrenget, blir litt feil av meg som hundeeier å gi nabojegerne pepper for å ha skutt dyr lovlig i sitt terreng.

En kompis av meg skaut losharen for ei fremmed bikkje for noen år siden, losen gikk 300-400 meter nedfor oss, han skjønte jo når bikkja kom at han hadde skutt losharen og tok kontakt med hundeeier, ikke noe problem sånt skjer sa han :D

Jeg har forøvrig aldri nevnt noe om grenser og terreng. Her er det almenningsgrunn og uendelig med marker.

Jeg har hele tiden snakket om å i det hele tatt postere eller skyte i annen mans los.

Jeg synes det er sammenligningsgrunn ved at både harejegeren og fuglejegeren er ute etter å oppnå gode hunder, i riktige situasjoner, med rett grunnlag for å gi hunden ros ved felt vilt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar bestandig hensyn til smygjegerne, postjegerne og andre jeg, så lenge jeg vet de er der. kommer jeg til terrenget tidlig morgen og ser det står biler parkert så kjører jeg videre til jeg finner et sted, hvor jeg mener å tro at det ikke er noen andre tilstede. Der kan jeg slippe bikkja.

Eks på et senario: Hører du los og det kommer en pus hoppende mot deg, så kan du være rimelig sikker på at det er losharen. Hører vel med til sjeldenhetene at man som støkkjeger på hare plutselig ser en hare komme hoppende. Har du som støkkjeger fått ut haren så er den nok heller på vei bort fra deg.

Edit. Rendyrket harebeagle ser du på bildet i avataren min :lol:

Link to comment
Share on other sites

Interessant debatt, har ikke tid til å blande meg inn nå :mrgreen: , men synes det er påfallende hvor mange jegere uten hund som innbiller seg at en hund skremmer noe annet enn losdyret.

Tja, eg var på baurejakt på hjort og det sto ein bukk og baura på andre sida av eit vatn som vi ville prøve å lokke bort til oss. Så fekk hunden på nabovaldet los på eit anna dyr. Det blei momentant slutt på bauringa når hunden begynte å gaule og den begynte ikkje igjen. Og jakta var øydelagt for vår del. Så ja, andre dyr enn losdyret kan bli skremt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forøvrig aldri nevnt noe om grenser og terreng. Her er det almenningsgrunn og uendelig med marker.
Men det var ikke dette som var den opprinnelige problemstillinga, det vi begynte å diskutere var bikkje i los på naboterreng. Altså at "synderen" er på sitt eget terreng, mens bikkja loser utenfor eget terreng.

 

De fleste av oss "umoralske" er faktisk mye mer tilbakeholdne med å løsne skudd i terreng som vi deler med andre jegere, enn i terreng der vi regner med å være eneste mann på haugen med børse.

 

Hører vel med til sjeldenhetene at man som støkkjeger på hare plutselig ser en hare komme hoppende.
Nuvel. Det er ikke mer sjeldent enn at jeg faktisk har skutt etpar harer på den måten. Ganske uten akkompagnement av hundeglam innenfor hørbar avstand. En av de harene ble til og med skutt omtrent rett forfra. Det var en unghare, forøvrig... Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg holder meg for god til å svare på en del av disse punktene dere kommer med her - for de er tatt ut fra sammenheng.

(...)

Jeg snakker ut fra hva JEG er opplært til, og hva JEG mener er rett. Jeg sier MIN mening;

(...)

Og en til - skal kommentarene komme på den måten, så se de ihvertfall i sammenheng. Ha såpass respekt! Takk

 

Jeg skjønner at siteringene overfor kan virke overveldene, og jeg forstår at du opplever at de er tatt ut av sammenheng. Men, jeg tror likevel du skal ta inn over deg at du fremstår med veldig bastante meninger. Meninger som for deg er den største selvfølge, men som jeg (i det minste) aldri har tenkt på før. Disse uskrevne reglene var helt nye for meg (og - for mange andre kan det virke som).

 

Jeg har lært noe av denne tråden, men på samme måte som du ber om bli vist respekt - så er det vel også slik at når man i denne tråden får passet påskrevet med slett jegermoral, og uetisk jaktform... Vel, når man byr opp til dans - så får man danse.

 

Jeg har ikke sansen for en ide om at den ene jaktformen skal være mer høyverdig enn den andre. Du gjør dine ting, jeg gjør mine ting. Jeg tror nok også at i all hovedsak, så er disse problemene mer av teoretisk karakter - enn et påtrengende praktisk problem i hverdagen. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forøvrig aldri nevnt noe om grenser og terreng. Her er det almenningsgrunn og uendelig med marker.
Men det var ikke dette som var den opprinnelige problemstillinga, det vi begynte å diskutere var bikkje i los på naboterreng. Altså at "synderen" er på sitt eget terreng, mens bikkja loser utenfor eget terreng.

 

De fleste av oss "umoralske" er faktisk mye mer tilbakeholdne med å løsne skudd i terreng som vi deler med andre jegere, enn i terreng der vi regner med å være eneste mann på haugen med børse.

 

Hører vel med til sjeldenhetene at man som støkkjeger på hare plutselig ser en hare komme hoppende.
Nuvel. Det er ikke mer sjeldent enn at jeg faktisk har skutt etpar harer på den måten. Ganske uten akkompagnement av hundeglam innenfor hørbar avstand. En av de harene ble til og med skutt omtrent rett forfra. Det var en unghare, forøvrig...

 

Vel, hvis du leser mine innlegg fra første til siste så burde du fått med deg det. Jeg har ikke nevnt grenser og terreng - problemstillingen er heller i det hele tatt og skyte for annen mans hund - spesielt hare.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg holder meg for god til å svare på en del av disse punktene dere kommer med her - for de er tatt ut fra sammenheng.

(...)

Jeg snakker ut fra hva JEG er opplært til, og hva JEG mener er rett. Jeg sier MIN mening;

(...)

Og en til - skal kommentarene komme på den måten, så se de ihvertfall i sammenheng. Ha såpass respekt! Takk

 

Jeg skjønner at siteringene overfor kan virke overveldene, og jeg forstår at du opplever at de er tatt ut av sammenheng. Men, jeg tror likevel du skal ta inn over deg at du fremstår med veldig bastante meninger. Meninger som for deg er den største selvfølge, men som jeg (i det minste) aldri har tenkt på før. Disse uskrevne reglene var helt nye for meg (og - for mange andre kan det virke som).

 

Jeg har lært noe av denne tråden, men på samme måte som du ber om bli vist respekt - så er det vel også slik at når man i denne tråden får passet påskrevet med slett jegermoral, og uetisk jaktform... Vel, når man byr opp til dans - så får man danse.

 

Jeg har ikke sansen for en ide om at den ene jaktformen skal være mer høyverdig enn den andre. Du gjør dine ting, jeg gjør mine ting. Jeg tror nok også at i all hovedsak, så er disse problemene mer av teoretisk karakter - enn et påtrengende praktisk problem i hverdagen. :)

Jeg sier (eller skriver da) mine meninger. De er sterkte på dette punktet, og de står jeg for. For MEG er dette dårlig moral. For MEG er det uakseptabelt. Jeg har aldri sagt noe om min lov eller norm, og jeg har også skrevet at det jeg TRODDE var en jevnt over kjent sak, tydelig vis ikke er det - og det må man bare ta til etteretning.

Jeg lærte slikt på jegerprøvekurs.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke nevnt grenser og terreng - problemstillingen er heller i det hele tatt og skyte for annen mans hund - spesielt hare.
Ja, Hypr. Men siden vi diskuterte (uaktsom, ikke overlagt) skyting i los som gikk utenfor hundens terreng før du kom inn, kunne det jo være greit å tenke litt på den problemstillingen før du gikk ut med veldig høye kneløft om overlagt skyting av hare i annen manns los. Bare som et vennlig tips og for å unngå tidligere nevnte skyttergravsholdninger, mener jeg :)
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke snakk om at noen jakt er mere høyverdig enn noen annen, bare at man

respekterer hverandre. Var støkkjeger i 25 år før jeg fikk min første hund. Og føler ikke

at det er mere høyverdig det jeg driver med nå enn før, men jakta har for meg

fått en ny og fantastisk dimensjon - hunden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke lest så mye i denne tråden, men den diskuteres på chatten.

Jeg har en PBGV på 6mnd og er uerfaren men hund på jakt. Når jeg skal slippe hunden min de første gangene er det viktig for meg og hunden at den får jaget litt før noen skyter for den, men da er jeg nødt til å tenke på det før jeg slipper den. Er jeg på en plass der jeg vet at det er flere jegere, eller der terrenget er så lite at det er fare for at han stikker ut så lar jeg være å slippe, eller hvis jeg slipper der så mener jeg det er på eget ansvar.

Jeg kan ikke kjøre rundt å lete etter snikjegere for å informere dem om at jeg holder på å jage inn en valp og derfor kan jeg ikke forlange at snikjegere skal kjøre rundt å lete etter hundefolk for å få "tillatelse" for å skyte dyr i los.

Er losdyret 10-15min foran hunden kan jeg ikke forvente at en snikjeger skal vite at det er et dyr i los han skyter.

 

Men hvis noen bevist skyter losdyret, eller bevist posterer ved losen for å skyte losdyret synes jeg det blir feil

Link to comment
Share on other sites

men hva om hunden løper inn i annet jaktområde, finner vilt, det løper tilbake inn i jaktområde hundeeier har jaktrett, kan man da forvente at den ikke blir skutt av hundeeier? Det ville jo vært det mest moralsk riktige?

Da høres det ut for meg som at hunden er sluppet for nært grensen til naboterrenget, eller at terrenget hunden er sluppet i er for lite, til å jakte med hund i. Hadde jeg sett på Peilern at min hund hadde tatt ut dyr inne på ulovlig terreng så hadde jeg nok ikke skutt dyret nei :) Det er det så er så fint med disse nye peilerne. Nå vet vi hva som skjer, vi tror ikke.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke nevnt grenser og terreng - problemstillingen er heller i det hele tatt og skyte for annen mans hund - spesielt hare.
Ja, Hypr. Men siden vi diskuterte (uaktsom, ikke overlagt) skyting i los som gikk utenfor hundens terreng før du kom inn, kunne det jo være greit å tenke litt på den problemstillingen før du gikk ut med veldig høye kneløft om overlagt skyting av hare i annen manns los. Bare som et vennlig tips og for å unngå tidligere nevnte skyttergravsholdninger, mener jeg :)

Vel, jeg svarte vel som nr 2 i tråden, imot oppfordringen på å postere på andres los... Og det bællre på seg, ja..!

Link to comment
Share on other sites

JEr losdyret 10-15min foran hunden kan jeg ikke forvente at en snikjeger skal vite at det er et dyr i los han skyter.

 

Men hvis noen bevist skyter losdyret, eller bevist posterer ved losen for å skyte losdyret synes jeg det blir feil

Hvis alle dere hundefolka hadde hatt den holdninga, skulle vi ikke-hundefolk måtte legge inn en viss innsats for å gjøre noe gæli.

 

Hvis jeg jakter i et terreng der jeg kan regne med å påtreffe andre jegere, vil jeg selvsagt ikke skyte et dyr som jeg vet er losdyr. Men jeg forbeholder meg retten til å bli relativt grinete hvis jeg fikk drittkjeft for å skyte et dyr som ikke tydelig hadde ei bikkje hengende i hælene...

Link to comment
Share on other sites

Er jeg på en plass der jeg vet at det er flere jegere, eller der terrenget er så lite at det er fare for at han stikker ut så lar jeg være å slippe, eller hvis jeg slipper der så mener jeg det er på eget ansvar.

 

Dette er vel essensen i hele diskusjonen. INGEN kan forvente at tilstøtende jaktlag slipper dyr forbi av den årsak av at de er jaget av en hund fra nabolaget. Det er utopi.

 

Så kan man heller få til en dialog med nabolag og bli enige om hvordan man gjør det.

 

Og det gjør jakta mye mer trivelig. I et av rådyrterrengene våre kjører vi ofte samjakt ved at vi posterer i vårt eget terreng, men gjerne på hverandres loser. Vi jakter jo på de samme dyrene og losdyr og hund krysser grensene hele tiden. Så kan vi heller gå inn, hente hunden på fallet og ta en kaffekopp. Er ikke værre.

 

Mtp harehund og rådyr så er det en sjanse man tar når man slipper i områder hvor det fort kan gå inn til naboen. Og det er da ikke naboen sin feil hvis de skyter rådyr for harehunden din.

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg enig med deg sako
Juhu :) Men det som kanskje er litt hardere å svelge, er muligens dette: Hvis jeg jakter i eget terreng (eid eller leid, spiller ingen trille) der jeg vet at hundefolk ikke jakter, vel, da ville jeg antakeligvis ikke se særlig nøye etter om det lå en liten, bråkete krabat et halvminutt eller ti bak den haren eller det rådyret som spratt elegant framfor meg på tjue meters hold... :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener, er at hvis en postjeger ser bikkja og/eller forstår at viltet som løper er i los for hund, så er det lov å ta en vurdering på stedet. Bør jeg skyte dette dyret? Jeg føler faktisk at det er litt sånn der "gratis-sjanse-holdning" blant enkelte snikjegere her, "her kommer jammen en sjanse jeg ikke kan la gå fra meg sjøl om det er i los for annen manns bikkje..."

 

Og snik/smyg/postjegere er det jaggu vanskeligere for oss bikkjefolk å oppdage enn for dem å oppdage bikkja....

 

Dette er en kortbeinte raser, med boghøyde inntil 41 cm og tillatt til rådyr og hjort, såvel som hare, rev osv.

 

normal_DSC01444.JPG

Petit basset griffon vendeen

 

normal_DSC00577.JPG

Petit basset griffon vendeen

 

normal_CIMG0253.JPG

Drever (tjuvlåner litt bilder fra Galleriet)

 

normal_IMG_1585.jpg

Dachs, strihåret (også stjålet fra Galleriet)

 

Beagle_600.jpg

Beagle (engelsk, riktignok, fra wikipedia)

- - - - - -

 

Siden folk søker kunnskap og uvitenheten om hunderaser er mer påtakelig enn jeg trodde, så håper jeg at disse bildene vil hjelpe på. :D

 

Det er altså kun disse kortbeinte rasene du som smygjeger bør felle rådyr og hjort for, hvis du må. :wink: Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Noen langbente støvere:

 

Hamiltonstøver (bilde NHKF)

Hamilton1.gif

 

Finskstøver (bilde NHKF)

Finsk2.jpg

 

Dunker (bilde NHKF)

dunker.jpg

 

Haldenstøver (bilde skogoglandskap.no)

Haldenstover_2-1..jpg

 

Smålandsstøver (bilde wikipedia) Obs: kan ha vanlig hale, kort hale eller hale som ser kupert ut.

225px-Smaland-St%C3%B6vare.jpg

 

Hygenhund (bilde skogoglanskap.no)

Hygenhund_foto%20Steinar%20Moen_rgb.jpg

 

Schweizerstøver (bilde schweizerringen)

Kimbekkdalens%20Maja.jpg

 

Luzernstøver (bilde schweizerringen)

luzerner2.jpg

 

Jurastøver (bilde schweizerringen)

jurazenk.jpg

 

Schillerstøver (bilde http://www.123hjemmeside.no/Schiller/14045224)

picture.aspx?id=16123128

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg sett på Peilern at min hund hadde tatt ut dyr inne på ulovlig terreng så hadde jeg nok ikke skutt dyret nei :)

 

Ikke enig. Det er de samme dyrene som vandrer frem og tilbake over grensene. Om det står her eller der spiller ingen rolle. Ville du heller ikke skutt hvis dyret sto inne hos deg i uttaket og tok seg en runde innom naboen før det kom tilbake?

 

Eller hva hvis hunden din fant foten hos naboen, reklet den opp, men hadde uttak i ditt eget terreng? Eller motsatt, hvis dyret hadde beitet hos deg på morgenen, hunden din fant foten der, men fotet over grensen før det fant dyret? Ville du ikke skutt da heller?

Link to comment
Share on other sites

Som sagt tidlig i denne tråden, skytes det for bikkja mi så må jeg akseptere det, sjøl om jeg ikke behøver å like det.

 

Når jeg drar på rådyrjakt på ei herværende stor øy, så prøver jeg så langt som mulig å skaffe meg oversikt over hvor andre (post)jegere befinner seg, for å unngå å slippe bikkje midt oppi et annet jaktlag.

 

De fleste bikkjefolk TAR hensyn, der det er mulig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler faktisk at det er litt sånn der "gratis-sjanse-holdning" blant enkelte snikjegere her, "her kommer jammen en sjanse jeg ikke kan la gå fra meg sjøl om det er i los for annen manns bikkje..."
Nja... Ihvertfall for meg -- som er mangeårig kronisk støkkjeger med velutviklet reaksjonsevne og ditto trening i rask artsbestemmelse -- er det mer "her kommer den sjansen jeg har ventet på - *pang*", uten å kunne ta seg tid til å tenke "eeehh... er det los? Er det ikke los? Eeehhh...". For da har som regel dyret beveget seg utenfor skuddhold, og sjansen er borte.
Link to comment
Share on other sites

Leser jeg det rett når jeg forstår at hundejegere synes det er greit at hunden henter et losdyr på annen manns jaktområde, tar det dyret tilbake til eget jaktområde, det losdyret skyter de?

Men det er ikke ok om naboen skyter det dyret mens det er på hans jaktområde?

 

Men om hunden finner et losdyr i eget jaktområde, det går over i naboens jaktområde, er det ikke greit om naboen skyter losdyret?

Link to comment
Share on other sites

Enig med Sako 30.06

 

haren/rådyr eller hva det måtte være behøvde nødvendigvis ikke være losdyr, kunne jo være et dyr som ble støkt ut av dagleie av losen som passerte.

 

Og hvis det så viser seg å være en langbeint "harejeger" som kommer i los på det rådyret man skjøt så kan man i hvertfall vise den gesten ovenfor hundeeier at man jager den bikkja pokkerivold før den får kontakt med losdyret.

Link to comment
Share on other sites

Leser jeg det rett når jeg forstår at hundejegere synes det er greit at hunden henter et losdyr på annen manns jaktområde, tar det dyret tilbake til eget jaktområde, det losdyret skyter de?

Men det er ikke ok om naboen skyter det dyret mens det er på hans jaktområde?

 

Men om hunden finner et losdyr i eget jaktområde, det går over i naboens jaktområde, er det ikke greit om naboen skyter losdyret?

 

Nå var det jeg som trakk frem dette, og nei du leser meg absolutt ikke rett.

Link to comment
Share on other sites

JEr losdyret 10-15min foran hunden kan jeg ikke forvente at en snikjeger skal vite at det er et dyr i los han skyter.

 

Men hvis noen bevist skyter losdyret, eller bevist posterer ved losen for å skyte losdyret synes jeg det blir feil

Hvis alle dere hundefolka hadde hatt den holdninga, skulle vi ikke-hundefolk måtte legge inn en viss innsats for å gjøre noe gæli.

 

Hvis jeg jakter i et terreng der jeg kan regne med å påtreffe andre jegere, vil jeg selvsagt ikke skyte et dyr som jeg vet er losdyr. Men jeg forbeholder meg retten til å bli relativt grinete hvis jeg fikk drittkjeft for å skyte et dyr som ikke tydelig hadde ei bikkje hengende i hælene...

Her er essensen i det hele, slik Sako 30-06 beskriver det. Med sånne folk i naboterrenget så kan det bli en hyggelig prat over gjerdet istedet for krig over valdgrensene.

Link to comment
Share on other sites

hvis det så viser seg å være en langbeint "harejeger" som kommer i los på det rådyret man skjøt så kan man i hvertfall vise den gesten ovenfor hundeeier at man jager den bikkja pokkerivold før den får kontakt med losdyret.
Skal notere meg den der bak øret hvis jeg uforvarende skulle havne i en slik situasjon en gang.

 

Hører du tydelig los og det er opplagt at dyret som kommer er losdyret til naboen lar du være å skyte
Såklart. Selvsagt. Men det er ikke alltid at slikt er like tydelig og opplagt. Kanskje især for jegere som ikke sjøl jakter med "løs på drevet halsende".

 

Ellers synes jeg dette har vært en interessant tråd, og til tross for litt høy temperatur tror jeg at det er mange i begge leirer som har lært litt av denne diskusjonen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...