Jump to content

Ka gjer du når hunder ødelegger jakta di ?


stkl

Recommended Posts

  • Replies 364
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

quote]

Her er essensen i det hele, slik Sako 30-06 beskriver det. Med sånne folk i naboterrenget så kan det bli en hyggelig prat over gjerdet istedet for krig over valdgrensene.

Akkurat. Det er jo slik vi ønsker det på jakt. Sosialt samvære og hyggeprat ved bålet, ikke krangling og skjeldsord.

Link to comment
Share on other sites

Har man brutt noen lover eller regler om man skyter et losdyr for annens hund i ditt eget jaktområde hvor ikke hundeeier har jaktrett?

Jeg tror svaret er nei.

 

samme scenario i en allmenning hvor begge har jaktrett?

Jeg tror fortsatt svaret er nei.

 

Har man brutt noen lover eller regler om hunden din går over grensa til naboens jaktområde hvor du ikke har jaktrett selv, å hunden "henter et losdyr" tilbake til ditt jaktområde?

Jeg tror svaret er nei.

 

Så jeg tror faktisk man ikke bryter lover eller regler om man gjør noen av tingene. Det er ting enkelte mener er moralsk forkastelig, men fortsatt ikke ulovlig.

 

edit:skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Men eg kjøper ikkje heilt den at alt anna vilt i skogen alltid vil vere heilt upåverka av at der går ein los i terrenget. No har eg ikkje so veldig mykje erfaring med jakt med drivande hund, men til og med eg har opplevd å få rådyr på post som ikkje var losdyr, men som har blitt satt i bevegelse av at losen har gått for full hals i terrenget.

 

 

Eller av at hundefører eller en av postene har værsatt eller støkt det...?

 

Ja, rådyra smetter unna losen når den kommer - men ikke lenger enn de gidder, og rådyra er jo rimelig ekstreme på denslags, det vet vel de fleste som har spora rådyr på snøen. De stikker jo sjelden mer enn 200m når de blir støkt.

 

Jeg vil vel påstå jeg har sånn nogenlunde erfaring med drivende hund. Hvor mange ganger jeg har sett rådyr stå rett bortenfor losen og spekulere vet jeg ikke, men det er ofte. Losdyra oppfører seg jo som regel også sånn, de stikker noen meter og venter for å se om hunden kommer etter.

 

Og til den stakkaren som hadde fått kjeft for å skyte for en drever, når han selv var ute med dachs - hadde det vært min drever, hadde jeg ledd meg skakk forderva. Nå har jeg brukt mesteparten av de siste 15 åra på å hevde at dreveren er en overlegen jakthund over dachs, og stort bedre bekreftelse skal en lete lenge etter enn å komme på et fall der en dachshund-kar står med et drever-skutt rådyr... :mrgreen::twisted::mrgreen:

 

Og @ høgger'n sitt siste innlegg: Helt enig.

Link to comment
Share on other sites

Men eg kjøper ikkje heilt den at alt anna vilt i skogen alltid vil vere heilt upåverka av at der går ein los i terrenget. No har eg ikkje so veldig mykje erfaring med jakt med drivande hund, men til og med eg har opplevd å få rådyr på post som ikkje var losdyr, men som har blitt satt i bevegelse av at losen har gått for full hals i terrenget.

Så fint da, da fikk du kanskje en skuddsjanse du ellers ikke ville fått? :)

 

Enig med Jibrag, hvis rådyra i det hele tatt rører på seg så flytter de seg ikke langt, det er snakk om meter, ikke kilometer. Og da kan postjegeren få sin sjanse! Takket være bikkja, he he! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Enig med sakolang. Interessant tråd. Jeg har aldri tenkt på at en hund kunne bli ødelagt som jeger av å få skutt dyr for seg, men nå er det så lite harejakt hos oss at problemet neppe blir aktuelt.

 

Og til den stakkaren som hadde fått kjeft for å skyte for en drever, når han selv var ute med dachs - hadde det vært min drever, hadde jeg ledd meg skakk forderva. Nå har jeg brukt mesteparten av de siste 15 åra på å hevde at dreveren er en overlegen jakthund over dachs, og stort bedre bekreftelse skal en lete lenge etter enn å komme på et fall der en dachshund-kar står med et drever-skutt rådyr... :mrgreen::twisted::mrgreen:

 

Haha! :D

Link to comment
Share on other sites

Må nesten i denne sammenheng nevne sist søndag. Det var en av de vanskelige dagene med

kaldbakke og masse varmegrader. Da lukter det ikke noe av harefoten(for uinvidde)

Taiko er rådyrren men kan på sånne dager ta ut rådyr og jage de bort fra der han

jobber for å finne hare. Denne dagen tok han ut 3 forskjellige rådyr i løpet av 2 timer,

fra samme skogholtet. ca 300 x 300m

Link to comment
Share on other sites

Jada, det er ein sjans like god som nokon det (uten at eg fikk inn skot på det). :D

Men påstanden om at resten av skogen er heilt 100% uforandra av los og at ingen rådyr bryr seg om det springer ein losande drever mellom beina på det, den kjøper eg ikkje heilt. I alle fall ikkje desse innjagande unghundane som er so viktig å ta hensyn til her...

 

...... og så er jeg glad jeg ikke jakter på Vestlandet med hund, det er visst risikabelt. :wink:

Og når vi begynte å nærme oss å få avskaffa nokre fordommar, so kjem du med denne... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Om en hund går på naboterrenget og henter dyr, er det brudd på viltloven :roll::roll:

Om noen slipper en hund løs og den stikker over til naboen og henter ut en flokk hjort, da er vel de på kant med loven?

§ 46. (jaging og lokking av vilt)

 

Vilt må ikke jages eller lokkes bort fra andres jaktområde. Fôring av vilt kan allikevel skje som ledd i et planmessig viltstell. Grunneier eller bruker kan skremme eller jage bort vilt når dette må anses nødvendig for å avverge skade eller ulempe.

Link to comment
Share on other sites

Om en hund går på naboterrenget og henter dyr, er det brudd på viltloven :roll::roll:

Om noen slipper en hund løs og den stikker over til naboen og henter ut en flokk hjort, da er vel de på kant med loven?

§ 46. (jaging og lokking av vilt).

hvordan kan man håndheve dette i praksis?

skal man anmelde hunder som er innenfor ditt vald å jager?

 

så den hunden man moralsk ikke skal skyte dyr foran kan være en lovbryter? om man da lar vær å felle losdyret så støtter man opp om ulovligheter?

Link to comment
Share on other sites

...... og så er jeg glad jeg ikke jakter på Vestlandet med hund, det er visst risikabelt. :wink:

Og når vi begynte å nærme oss å få avskaffa nokre fordommar, so kjem du med denne... :evil:

Fordommene er vi kommet langt på vei med, fra begge hold, og det er bra. Men jeg bet meg merke i at det er nevnt av en eller annen (eller flere) at jakt med drivende hund i Vestlandske lier ikke er akseptert hos mange, antakelig pga en ny og ukjent jaktform. Det visste jeg ikke, og da tar jeg ikke sjansen på det. Var ikke rettet mot deg, synes du har en fin tilnærming til det hele.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer heilt klart at vi enno ikkje har same kulturen for bruk av lause hundar her vestpå.

Sjølv om det kjem seg sakte men sikkert. Fleire og fleire får prøve desse fine jaktformene når dei er på jakt andre stader i landet. Og mange prøvar det sjølv på hjorten (med varierande hell).

 

Det har i haust gått nokre trådar kor det omtrent har vorte hevda at vi er nokre innavla grinebiterar som skyt hundar over ein lav sko her. Eg frykta at det var på'an igjen med det køyret... Eg tok heldigvis feil.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker helt feil så var det delvis pga vestlandske småterreng

at det ikke ikke ble satt en nedre grense for areal hvor det skulle være lov

å jakte med løs hund. Dette var på tale for en del år siden. Ingen grunneier skulle

forskjellsbehandles pga størrelsen i så henseende.

Link to comment
Share on other sites

Om en hund går på naboterrenget og henter dyr, er det brudd på viltloven :roll::roll:

Om noen slipper en hund løs og den stikker over til naboen og henter ut en flokk hjort, da er vel de på kant med loven?

§ 46. (jaging og lokking av vilt)

 

Her er et utklipp fra en annen tråd her på kammeret som kanskje svarer på spørsmålet:

 

Hei!

 

Det er selvfølgelig feil at noen kan straffes for ulovlig jakt ved at en jakthund forfølger vilt ut av eget terreng og inn på omkringliggende areal. Dette uansett om det dreier seg om løshund på elg, hvor losen blir stående på annet terreng, eller om det er en drivende hund som jager slik at losen bukter inn på annet terreng. Jeg forutsetter selvfølgelig som du også skriver at jegeren forblir på eget område og ikke vandrer bevæpnet etter inn i andres jaktterreng uten å ha avtalt dette på forhånd.

 

Hundelovens § 9 omhandler aktsomhetskravet for hunder som slippes i forbindelse med spesielle bruksaktiviteter som jakt. Det er her klart å forstå at en hund som er med eier på jakt er å oppfatte som forsvarlig fulgt. Dette selv om den ikke til en hver tid kan er under synskontakt og kontrolleres direkte. Det ligger også som et naturlig premiss for at jakt med løs, drivende hund skal kunne være lovlig å bruke til jakt.

 

§ 8 i hundeloven omhandler grunneiers rett til å regulere bruk av hund til jakt, jakthundtrening m.m på egen eiendom. Her heter det at ingen har rett til å utøve jakthundtrening m.m uten grunneiers samtykke. Denne bestemmelsen kommer ikke til anvending i situasjoner hvor hunden er lovlig sluppet og har fulgt etter viltet fra dette området og inn på annen grunn. I slike tilfeller er en hund med denne arbeidsform å betrakte som lovlig fulgt selv om losen skulle forbli på annen eiendom.

 

Det finnes rettspraksis fra dette området som underbygger denne fortolkning.

 

I tillegg er det slik at vi i jaktmiljøet har noen uskrevne regler som det også er naturlig å forholde seg til.

 

En av disse er at det området som man skal jakte med løs hund er slik arrondert og av en slik størrelse at det er naturlig å forvente at losen i overveiende grad vil gå på eget jaktområde. Dette innebærer at det kan reises kritikk til de som har et for lite eller dårlig arrondert jaktområde for løshund, men likevel bruker dette jaktform til tross for at de burde vite at drevet i hovedsak vil gå på omkringliggende eiendommer uten å ha fått forståelse for dette hos naboer som erfaringsmessig vil bli berørt.

 

Det er også verdt å merke seg at hundelovens § 8 ikke er straffesanksjonert.

 

Konkret til det ekseplet du nevner, er det ingen elementer i dette som skulle tilsi at dette er kritikkverdig. Dette er en normal situasjon under jakt med løshund på elg, og den evt ”ulempe” som et nabojaktlag måtte føle ved at hund fra annet jaktlag stiller elg på deres område vil over tid være gjensidig. Det er også slik at formelt sett kan jaktlaget som eier/leier grunnen der elgen står, felle denne om de måtte ønske. Dette selv om elgen er stillet av hund fra annet jaktlag. En slik framferd er imidlertid mange steder ansett som brudd på uskrevne jaktregler. Her kan man imidlertid avtale løsninger mellom jaktlag slik at man kommer til enighet om hvordan man skal opptre.

 

Det er slik sett ingen grunn til å frykte at man blir straffeforfulgt om hunden oppfører seg slik du beskriver i dit eksempel.

 

Håper dette ga fyllestgjørende svar på ditt spørsmål.

 

Mvh

 

NJFF

 

Webjørn Svendsen

Link to comment
Share on other sites

Det Webjørn Svendsen siteres om over her må da være riv ruskende galt. Der var en tråd om dette tidligere hvor jeg ble skjelt ut på det groveste men hvor noen få med litt mellom ørene senere bad om unnskyldning.

Ifølge juristene i DN og Svendsens tidligere kollega i NJFF, Stenbrenden, som jeg har snakket med om dette, så er det ULOVLIG JAKT når en hund kommer over på område man ikke ikke har jaktrett. Om naboen ser mellom fingrene med det så betyr ikke det at det er lovlig.

Ellers så kunne man ha et mål tomt og slippe hunden der og la den jage på tusenvis av mål rundt omkring, hvis noen mener noe annet så må de fortelle meg hvor stort jaktterreng man ma ha for å slippe hunden. Der var engang et forslag om at man måtte ha 5000da for å slippe drivende hund men det ble lagt vekk.

 

Noen bør snakke Wedbjørn Svendsen til vettet så han ikke forleder folk ut i lovbrudd, det er ønsketenkning det han skriver.

Link to comment
Share on other sites

Igjen, i disse astrotider så ser man på peileren hele jaktdagens forløp :wink:

 

Og hva forteller det deg eventuelt? Om hundefører har holdt seg på rett terreng er det jo ikke gjort noe galt. Jeg går som regel langs grensa når vi jakter i terreng som grenser mot andre, i første rekke for å kunne stenge av mot naboen slik at losen ikke går ut der. Hunden søker jo etter dyretråkkene uansett hvor grensene måtte finne på å gå, og hvis rådyra eller elgen har rusla over grensa i løpet av morrakvisten vil den like gjerne finne sporet 500m på rett side av grensa som 10 meter.

 

Og hvis jeg går 500m på rett side av grensa, er forsåvidt sjansen betydelig større for å støkke losen inn til naboene.

Trøster meg med at vi har tålmodige naboer - som jakter på samme måte som oss. Forsåvidt er naboskapet såpass godt at vi har en muntlig enighet om at grensene er tøyelige, både for hundeførere og poster.

 

Det er jo de samme dyra vi jakter på uansett...

Link to comment
Share on other sites

Ifølge juristene i DN og Svendsens tidligere kollega i NJFF, Stenbrenden, som jeg har snakket med om dette, så er det ULOVLIG JAKT når en hund kommer over på område man ikke ikke har jaktrett.

Dette må jeg be deg pent om å legge fram dokumentasjon på, med henvisninger til Lovverket.

 

Bikkja er ikke bevæpnet og jakter ikke som sådann, men hvis du mener at jegeren krysser grensa etter hunden i den hensikt å felle losdyret så er jeg med på påstanden din.

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro at dette var pressisert såpass mange ganger her på forumet nå, at folk begynte å få det meg seg:

Hva "du" har hørt av fetteren til faren til en kompis som tilfeldigvis er advokat, er revnende likegyldig!

Kom med dokumentasjon før du kommer med såpass krasse uttalelser, gjerne :roll: også på hvordan du fremla saken, da det har veldig mye å bety....

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske merkelig at en kar i NJFF skriver dette når både juristene i DN og Stenbrenden i NJFF sier at hunden er en del av jakta og at det er viltloven og grunneiers enerett til jakt som brytes og ikke hundeloven. Hvis hunden kommer inn på områder hvor man ikke disponerer jakta.

Dere må bare tro hva dere vil men snakk med DN og ikke lag ledende, spør hvor stort område man må ha for å slippe drivende hund, 50 kvadratmeter eller 8000da eller noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Viltloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19810529-038.html#23

§ 23. (bruk av hund under jakt)

 

Bruk av løs, på drevet halsende hund er forbudt unntatt for jakt på hare, rødrev og gaupe. For jakt på andre arter kan direktoratet gi samtykke for det enkelte område.

 

Direktoratet fastsetter til hvilke tider jakt med hund etter første ledd kan foregå. Tidene kan settes forskjellig for ulike deler av landet og de kan gjelde bestemte hunderaser.

 

Det kan settes som vilkår for bruk av hund at jakten skjer på område av en bestemt minstestørrelse

min utheving

Link to comment
Share on other sites

C.E.A:

Ifølge juristene i DN og Svendsens tidligere kollega i NJFF, Stenbrenden, som jeg har snakket med om dette, så er det ULOVLIG JAKT når en hund kommer over på område man ikke ikke har jaktrett. Om naboen ser mellom fingrene med det så betyr ikke det at det er lovlig.

Igjen: Det er uhyre sterke påstander du kommer med her, og hvis du har rett, så vil det omkalfatre alt vi kjenner om tradisjon og rett til å jakte med løse og drivende hunder. Igjen må jeg pent be deg om å komme med dokumentasjon på dette. Inntil da er dette løse påstander du kommer med.

Link to comment
Share on other sites

Viltloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19810529-038.html#23
Det kan settes som vilkår for bruk av hund at jakten skjer på område av en bestemt minstestørrelse

min utheving

 

Og min utheving.

 

Poenget er at det ikke er satt noe slikt vilkår.

 

I forskriftene som henviser til denne paragrafen står bl.a følgende:

"Bruk av løs, på drevet halsende hund er tillatt brukt under jakt på følgende viltarter: hjort, rådyr, gaupe, rødrev og hare, eller felling av gaupe"

 

Så juridisk sett kan du slippe hund uansett størrelse på området, såfremt du kan jakte der lovlig. Ja, også i din egen hage. Men det er selvsagt bare jussen. De aller fleste jegere med litt omløp er i stand til å ta mer hensyn enn som så.

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg ikke var tydeligere.

 

sitat meg selv.

Hvis jeg ikke husker helt feil så var det delvis pga vestlandske småterreng

at det ikke ikke ble satt en nedre grense for areal hvor det skulle være lov

å jakte med løs hund. Dette var på tale for en del år siden. Ingen grunneier skulle

forskjellsbehandles pga størrelsen i så henseende.

 

Kom på at dette hadde jeg fra en samtale med en i DN etter den eldre tråden C.E.A. henviser til

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske merkelig at en kar i NJFF skriver dette når både juristene i DN og Stenbrenden i NJFF sier at hunden er en del av jakta og at det er viltloven og grunneiers enerett til jakt som brytes og ikke hundeloven. Hvis hunden kommer inn på områder hvor man ikke disponerer jakta.

Dere må bare tro hva dere vil men snakk med DN og ikke lag ledende, spør hvor stort område man må ha for å slippe drivende hund, 50 kvadratmeter eller 8000da eller noe annet.

 

 

Det finnes ikke noe minstemål på arealet for jakt med drivende hund.

Om losen skulle svinge innom nabovaldet må godtas på lik linje med at det går en bærplukker over terrenget.

En bærplukker skremmer jo viltet mere en en drivende hund.

Link to comment
Share on other sites

godtas? Da regner jeg med at det er helt greit for deg om fuglebikkja mi svinger innom terrenget ditt, eller at jeg rekker spor på ditt terreng? Faktisk, hvis du mener at det godtas at losen din går på naboterrenget tror jeg nok at du også godta at jeg poster på losen din inne på mitt terreng.

 

Ærlig talt, jeg tror ikke du kan forlange noenting i den retningen. At de fleste er såpass velvillige at de sier OK, bør ikke forveksles med at alle godta at bikkja di jakter utenfor lovlig terreng. Det er akkurat denne typen arrogante holdninger som gjør en del av oss hundeløse mindre velvillige overfor andre folks hunder.

Link to comment
Share on other sites

Om losen skulle svinge innom nabovaldet må godtas på lik linje med at det går en bærplukker over terrenget.

En bærplukker skremmer jo viltet mere en en drivende hund.

 

så om ungeflokken min (med venner) går gjennom terrenget ditt, retning mitt terreng (gjerne med fido i bånd), på linje med 40 meter i mellom hver, å leiter etter bær, å jeg setter meg å posterer 200m inn i eget jaktterreng, så er det jo helt lovlig av meg, ikkesant?

man må jo tåle bærplukkere i terrenget?

 

selvfølgelig skal jeg jo da passse på at det ikke er jeg som har sendt ungeflokken. jeg bare posterer....

 

 

selvfølgelig, det jeg skrev nå er veldig satt på spissen.... men ikke ulovlig egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. :shock::shock::shock: Slik snakker en ekte jeger :!: Litt av en prestasjon å skyte for en annens hund i DITT TERRENG PÅ DIN POST. Går vel lykkelig hjem som en god jeger etterpå :lol::lol::lol: Og skryter av hvor god du var i DITT TERRENG PÅ DIN POST :lol::lol::lol:

Nå har ikke jeg orka å lest hele tråden, men hva er galt å skyte en annen mans dyr? Er det ikke bikkjas prestasjoner som står mest i fokus for hundemannen? Eller er det bare av grådighet at hundemannen og disiplene hans surmuler over at naboen skyter rådyret DEMS.

 

Jeg personlig skyter det som kommer. Om det er naboen "sitt" dyr driter jeg i, det kom foran meg først, på min post, i mitt terreng.

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske merkelig at en kar i NJFF skriver dette når både juristene i DN og Stenbrenden i NJFF sier at hunden er en del av jakta og at det er viltloven og grunneiers enerett til jakt som brytes og ikke hundeloven. Hvis hunden kommer inn på områder hvor man ikke disponerer jakta.

Dere må bare tro hva dere vil men snakk med DN og ikke lag ledende, spør hvor stort område man må ha for å slippe drivende hund, 50 kvadratmeter eller 8000da eller noe annet.

 

 

Det finnes ikke noe minstemål på arealet for jakt med drivende hund.

Om losen skulle svinge innom nabovaldet må godtas på lik linje med at det går en bærplukker over terrenget.

En bærplukker skremmer jo viltet mere en en drivende hund.

 

Når juristene sier at hunden er en del av jakta så må det vel aksepteres at jegere også går inn på naboeiendommen da? Bærplukkere er IKKE på jakt de har faktisk rett til å ferdes i utmark (noen unntak nord i landet)

 

Dere må bare dulle dere inn en ønsketenkning om at hunder kan jage hvor de vil uten hensyn til §27 i Viltloven. Hvis der noe hunder kan gjøre og noe de ikke kan gjøre i den sammenheng så må dere vise meg hvor grensene går for hva man kan tillate seg.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder det juridiske:

- Det er meg revnende likegyldig hva du mener, og hva du mener å ha hørt!

Kan du komme med noe konkret og ikke 3 parts informasjon?

 

Når det gjelder det moralske:

- Det kan ikka være så jæ... vanskelig å ha ett ok forhold til naboene, driver dere begge rådyrjakt, så avtal å skyt i hverandres loser (eller la hver)! Driver dere begge harejakt, gjør det samme! Er den ene støkkjeger og den andre hundejeger, gå sammen på jakt, eller avtal å gå på forskjellige dager, men gjerne på hverandres terreng! Innviter hverandre til å se deres egen jaktform og slutt å vær så jæv... sneversynte!

Fa.. ikke rart det er krig i verden når alle og enhver sitter på sin egen tue og hevder "eiendommsrett" ovenfor fritt levende vilt i skogen!

Link to comment
Share on other sites

C.E.A, det er nokså arrogant av deg å påstå at ei løs bikkje på naboens terreng er ulovlig jakt som kan anmeldes, uten å komme med dokumentasjon på dette. Du henviser til "juristene", men dokumentasjon kommer du ikke med? Hvorfor?

 

La oss snu litt på det, som jeg spurte i mitt forrrige innlegg : hvor kan man slippe hunden og hvor kan man det ikke. Hvis der finnes noen grenser så må jo dere hundefolk vite hva som er lovlig???????

Enten så kan man slippe hvor man vil ellers så kan man ikke gjøre det?? Er dette så veldig vanskelig å redgjøre for så sikre som dere er?

Juristene i DN heter Stensås og Sørensen, mener jeg snakket med Stensås om dette.

 

Jeg er nok arrogant men også veldig sikker på at man ikke kan slippe hund som man vil/ønsker.

Link to comment
Share on other sites

For å lufte hunden kan du slippe hvor som helst i utmark så lenge du har kontroll på den og utenfor båndtvang.

For jakt trening trengs grunneiers tilatelse.

Om hunden blir sluppet på lovlig terreng og tar ut på lovlig terreng så er det ikke ulovlig om losen går innom nabovadet,men jeg vil selfølgelig prøve å unngå dette ved å slippe godt unna grensa til nabovaldet.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. :shock: :shock: :shock: Slik snakker en ekte jeger :!: Litt av en prestasjon å skyte for en annens hund i DITT TERRENG PÅ DIN POST. Går vel lykkelig hjem som en god jeger etterpå :lol: :lol: :lol: Og skryter av hvor god du var i DITT TERRENG PÅ DIN POST :lol: :lol: :lol:

Tja, jeg jakter ikke for å prestere noe - det må jeg hver dag andre steder, igrunnen jakter jeg for å slippe å prestere. Ikke trenger jeg å skryte, og ikke har jeg noe å skryte av, så ja. jeg skyter også - klør bikkja bak øret og sender den hjem. Og går fornøyd hjem, en opplevelse og litt kjøtt rikere.

Ikke at jeg har opplevd dette, men å få jakta ødelagt av løse hunder (ikke jakthunder, på jakt iallefall) det har jeg opplevd.

Og, bare så det er sagt, å skyte hunden(e) falt meg aldri inn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

La oss snu litt på det, som jeg spurte i mitt forrrige innlegg : hvor kan man slippe hunden og hvor kan man det ikke. Hvis der finnes noen grenser så må jo dere hundefolk vite hva som er lovlig???????

Enten så kan man slippe hvor man vil ellers så kan man ikke gjøre det?? Er dette så veldig vanskelig å redgjøre for så sikre som dere er?

Juristene i DN heter Stensås og Sørensen, mener jeg snakket med Stensås om dette.

Jeg er nok arrogant men også veldig sikker på at man ikke kan slippe hund som man vil/ønsker.

Jeg slipper hund på lovlig grunn med grunneiers tillatelse, men du hevder at:

...ULOVLIG JAKT når en hund kommer over på område man ikke ikke har jaktrett.
Sitatet er ordrett din påstand. Og DET vil jeg gjerne ha svart på hvitt. For hvis du har rett, så er de aller fleste jakthundeiere lovbrytere. Jeg kan ikke finne noe i loven som støtter din påstand, kan du vise meg det? Det er tredje gang jeg spør nokså pent nå, det holder ikke at du henviser til jurister ved navn hvis du ikke kan presentere fakta om dette. Har du rett, så skal jeg ta det til etterretning.
Link to comment
Share on other sites

godtas? Da regner jeg med at det er helt greit for deg om fuglebikkja mi svinger innom terrenget ditt, eller at jeg rekker spor på ditt terreng? Faktisk, hvis du mener at det godtas at losen din går på naboterrenget tror jeg nok at du også godta at jeg poster på losen din inne på mitt terreng.

 

Ærlig talt, jeg tror ikke du kan forlange noenting i den retningen. At de fleste er såpass velvillige at de sier OK, bør ikke forveksles med at alle godta at bikkja di jakter utenfor lovlig terreng. Det er akkurat denne typen arrogante holdninger som gjør en del av oss hundeløse mindre velvillige overfor andre folks hunder.

 

Ja jeg godtar at fuglebikkja de svinger innom.

Ja jeg må godta at du posterer på losen min fordi det er lovlig, selv om jeg ikke liker det.

Link to comment
Share on other sites

Har fulgt med tråden. Først og fremst, her diskuteres egentlig to litt forskjellige saker. Hva som er lovlig/ulovlig gjøre, og hva som den enkelte mener er moralsk og etisk holdbart/ikke holdbart. Min konklusjon er at det er til dels store forskjeller mellom hva innbitte hundefolk mener er moralsk holdbart og hva folk uten hund mener er moralsk holdbart. Videre er det ikke nødvendigvis likhetstegn mellom lov og "riktig" moral i denne saken.

 

Blir litt som det ble nevnt tidligere, om de som mener det er helt greit ha seg med naboens ektefelle(forutsett at det er frivillig da, noen skal jo kverulere på alt så det er greit spesifisere). Noen mener det er moralsk forkastelig, andre mener det er sånn som skjer å at det er "greit". Men uansett hva man mener om det moralske aspektet er det ikke ulovlig å du kan ikke straffes av påtalemakta for det...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...