Jump to content

Kniv på offentlig sted: Bladlengde?


Jeffery

Recommended Posts

  • Replies 161
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Der har noen kommet før meg ser jeg, med dokumentasjon fra forskriften.

Forsåvidt er man vel da i "brudd" ved å ha våpenet utildekket, selv om det vesentlige punktet bør være at sluttstykket er ute. Sikkerheten er utvilsomt ivaretatt, men securitassens altoppslukende behov for å Ha Rett!! gir jo en bitteliten knagg å henge ting på.

Klarer ikke helt å se det anmeldbare i et slikt forhold, men men.

 

Selv før forskriften var det vel ganske vanlig folkeskikk å ha frakk på børsa når man måtte frakte den der hvor ukjente mennesker (eller Securitassen!) kunne komme i skade for å oppleve midlertidige sjelelige risp av å befinne seg i nærheten av noe så grusomt som et synlig skytevåpen..

Link to comment
Share on other sites

Dette er litt off-topic.

>Men jeg var på skytebanen i dag. Når jeg skulle inn hjemme tok jeg sluttstykket ut av rifla og stappet det i lomma. Jeg har ca 60 meter fra parkeringsplassen og inn.

Når jeg er rett utenfor døra hører jeg naboen brøler til meg, jeg snur meg rundt å spør hvordan det står til. Han er rasende, han skal melde meg til politiet for og bære våpen på offentlig sted. Jeg sier som det er at sluttstykket er fjernet og at jeg bare er på vei inn fra bilen. Får beskjed om at dette ikke holder og at han skal rett inn og kontakte politiet. Har jeg gjort noe galt her i denne settingen?

Det er forsåvidt 2 timer siden, ikke sett noe Politi enda.

Naboen er Securitas! (Er dette bare en wannabe politi greie uten hold?)

 

 

Våpenforskriften sier:

§ 84. Transport av skytevåpen

 

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster eller lignende som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods, skal en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen uten forsvarlig tilsyn, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte.

 

I denne paragrafen regnes uregistrerte hagler som er lovlig ervervet før 1. oktober 1990, som skytevåpen.

 

Denne paragrafen gjelder ikke for Svalbard.

 

 

 

Dette betyr at du skal ha våpenet ditt i i hylster eller nedpakket. Det er mange idioter i norge som blir "redde" når de ser våpen.

 

Greit nok at du skulle hjem men jeg tror nok at mine naboer hadde blitt litt bekymret hadde jeg gått fra parkeringsplassen med min AR-15 under armen. Selv om sluttstykke lå i lommen min. Tror ikke du skal være redd for politiet eller naboen din, men skaff deg en egnet koffert e.l for å unngå dette i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Ikke tenk kniv, tenk multiverktøy. Tilfeldigvis inneholder disse også knivblad. Finnes i alle størrelser. Bruker et nett, lite verktøy til bytur og dress og et stort, stygt til arbeid.

Å straffe noen for å bære et multiverktøy på offentlig sted vil ikke være ihht til lovens intensjon så jeg vil tro påtalemyndigheten vil betenke seg før de drar det til retten.

Man må gjerne drive flisespikkeri og diskutere hva man teoretisk sett kan bli "tatt" for, men selv velger jeg å ikke ha en hysterisk tilnærming til lover og regler.

Link to comment
Share on other sites

*Host* Litt OT, men oppfordrer kammer-atene mine her inne til å ikke dra alle vektere under en kam. Det er nærmere 15000 vektere i Norge, utvilsomt vil det forekomme eksempler på folk som burde blitt luka ut før de fikk en jobb. Vil også påpeke at det ikke heter "å være Securitas", det heter "vekter/e". Securitas er ett firma, riktignok den største i Norge, men det finnes plenty av andre selskaper som driver vaktvirksomhet, og kanskje ikke er så harde på krava for sine ansatte.. :)

 

Over til topicen. Det er nok mere stedbundet, vanen med å bære kniv. Byggere og andre har stort sett kniver på seg og det viser de aller fleste forståelse for, politiet inkludert. Men så er jo blitt en "multikulturelt samfunn", der vi har importert i store mengder mennesker hvis måte å løse problemer på består av bruk av kniver.. Men jeg vil tro at når politiet avholder disse famøse kontrollene sine så gjelder det stort sett hovedgater på lørdager i eller omkring Oslo hvor sjansen er stor for at folk som ikke burde gå med slikt gjør akkurat det.

Link to comment
Share on other sites

jeg går daglig med både kniver og tomahawk på jobb. men har heller ikke problemer med å vise til den der "aktverdige " grunnen.

går også med flere kniver på meg når jeg drar på tur. men pleier da å ta av meg beltet med lappkniven om jeg drar inn på butikker eller lignende. Litt fordi jeg ikke vil provosere på noe vis, men mest fordi at nesten hvor jeg enn drar så kommer det unger med store øyne og maser om å få se .

Har heller ikke problemer med å legge kniver og slikt igjen der det er mest diskrè, trenger liksom ikke kniven med meg inn til byen for å hente en bil som er ferdig på verkstedet. igjen for ikke å provosere noen. så har ingen problemer med å gå med kniv, og heller ingen problemer med å ta den av der det er bedre. Sto plutselig ute på flyplassen i bodø, rett ved flyene med tre kniver på meg. fant da ut at jeg måtte legge de igjen hos vekterne :D

Link to comment
Share on other sites

Klarer du å se ironien at du i første avsnitt ber folk om å ikke dra alle vektere under en kam, og i det neste påstår at innvandrere kun klarer å løse problemer ved å knivstikke hverandre? :roll:

 

 

Nei, det gjør jeg ikke.

 

Jeg påstår slettes ikke at samtlige innvandre løser alle problemer kun ved bruk av kniver, men impliserer en viss sammenheng mellom politikontroller, politisk fearmongring, media og det tilsynelatende opplagte faktumet at svært mange innvandre av den mere uheldige slaget har en tendens til å ty til bruken av kniv som en problemløser. Derav en lavere toleranse i mere tett bebygde-og østlandsentrale strøk for åpen bæring av f.eks tollekniver i arbeidsbuksa.

 

Trenger jeg å minne deg f.eks på somalieren på trikken for noen år siden..?

 

Hadde slettes ikke i tankene å gå inn i en diskusjon på innvandring, men kanskje du har en baktanke med dette...?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Heldigvis kan vi fremdeles gå med kniv i egen utmark. Et fryktelig slit å flå hjort uten få brukt kniv :cry:

Syns det begynner å bli noe hysterisk når de anmelder bæring av Leatherman. Mener å ha lest et sted at knivbæreforbudet gjelder for kniv med blad over 9 cm. Er jeg helt på viddene her (også)?

Link to comment
Share on other sites

Man kan i verstefall miste langt mer enn en Leatherman....

 

Dessverre så er loven rundt det med og gå med kniv så diffus at man er prisgitt en tjenestmanns oppfatning av hva som er aktverdig grunn og dagsform.

Jeg har diskutert dette med 3 forskjellige politijurister og ingen kan/vil gi noe klart svar på hva man kan definere som aktverdig grunn. Jeg går med kniv eller Leatherman nesten hele tiden og jeg risikerer å bli bøtelagt hvis jeg blir stoppet i en kontroll på vei til skytebanen hvis jeg møter på feil politimann. Da spiller det ingen rolle at jeg har 300 skudd og ett våpen lett tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg prøvde å bli klok på dette ble jeg fortalt at rettspraksis var at alle kniver med låsbart blad falt under "egnet til kroppskrenkelser". Jeg er også som pressefotograf blitt nektet adgang av politiet til områder med demonstrasjoner fordi jeg bar en vicorynox lommekniv i sekken (med aktverdig grunn og slett ikke lett tilgjengelig,men det var en ganske betent demonstrasjon så jeg kranglet ikke). Jeg er av typen "alltid beredt" og går gjerne med skjæreredskap på meg, men i Oslo reduserer jeg til Leatherman PS, så har jeg i det minste en saks.

 

Kjøpte forøvrig også en benchmade triage med flat/butt spiss i håp om at den ikke regnes som "egnet" til å skade folk, men jeg har mine tvil. Jeg tror loven er så diffus med overlegg, slik at politiet ikke trenger å bruke så mye ressurser på å rettferdiggjøre seg i åpenbare saker... Uheldig, synes nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg eksepsjonelt kranglete, og ser fram til rettsrunde på "aktverdig formål" hvis sjansen skulle by seg. Jeg har Leatherman i beltet absolutt hele tiden unntatt på fly og puben. (Det er egentlig ikke tema mer enn et par ganger i året, siden jeg bor på bygda.) Har til gode å bli hanket inn på grunn av den, sjøl om jeg har snakket med politifolk med Leatherman fullt synlig i beltet. Har en i slekta som er politimann, og minst like kranglete som meg, og han mener at det er politiet som definerer "aktverdig formål". Det er selvfølgelig bare sprøyt, det er personens oppførsel, forklaring, eventuelt rulleblad, og tid/sted som definerer det. Og lykke til til politiadvokaten og aktoren som skal klare å ta meg på noe annet. Det eneste som er å gjøre når man har med tullete regler å gjøre er å bruke sunn fornuft. Jeg er ikke ute etter å provosere fram noe som helst med mitt multiverktøy, jeg er bare forberedt på krympeplast, ledninger, hyssing, skruer, negler osv osv. Og jeg bruker min Leatherman ørten ganger om dagen...

Link to comment
Share on other sites

Som de fleste innstramninger i våpenlovgivningen, ble også dette forbudet presset frem av politiet. Grunnen var at Stovner-ungdom og Nigerianske nybyggere viftet kniver i trynet på hverandre midt på Karl Johan hver lørdagskveld. Loven var aldri ment å ramme bygdetullinger på den lokale Jokerbutikken. Dette er politifolk stort sett klar over, så det er som regel uproblematisk med kniv i beltet der.

Link to comment
Share on other sites

Så, for alle som har problemer med knivforbudet kan man jo skylde på våre nye landsmenn da det er etter at de kom i større mengder til landet med knivstikking og gateslag opp igjenom årene at forbudet kom. Må være lov å si såpass. :-)

Og har du noe kilde for slik rasistisk bullshit?

Link to comment
Share on other sites

Hva bakgrunnen for loven var er i praksis irrelevant, det eneste som spiller noen rolle er hvordan den kan brukes. Politiet sitter i praksis med definisjonsmakten siden rettsapparatet er for kostbart for de fleste, og et par tilbakeslag der betyr heller ikke at de automatisk endrer praksis. Husk at dette avgjøres på lokalt plan av folk som ikke har alle rettsavgjørelser foran seg.

Link to comment
Share on other sites

Så, for alle som har problemer med knivforbudet kan man jo skylde på våre nye landsmenn da det er etter at de kom i større mengder til landet med knivstikking og gateslag opp igjenom årene at forbudet kom. Må være lov å si såpass. :-)

Og har du noe kilde for slik rasistisk bullshit?

Og om du har bør du sjekke kildene dine opp mot gateslaga i oslo på 50-tallet. Eller nårsomhelst, egentlig. Det har aldri vært noe krav om å være ny i landet for å stikke folk med kniv.

 

Edit: jøss, den ene siteringa forsvinner. Vel, jeg antar folk ser hvem jeg sikter til.

Link to comment
Share on other sites

Forstår nå at politiet reagerer mer på at lommeknivene har låsbart blad, enn uten. Har alltid hatt lommekniv i lomma (her i Norge), samme hadde min far. Hans var av den gamle typen fra Solingen (med tønnemerke), 2 blad, syl, boksåpner, skrutrekker, korkåpner og skjefteplater i sort bakelitt. Tror stålet var med kullstoff og jeg vet den ble skarp som en barberkniv. Desverre er det mange ti-år siden, de var på markedet. De sveitsiske har overtatt, men stålet kan ikke sammenlignes. Men min bror har en tilsvarende sveitsisk lommekniv. Det viktigste for han, er et knivblad og korkåpner. :)

 

Har hatt forskjellige små lommekniver opp i melleom årene. Og fokuset har i første rekke å ha en liten kniv med et skarpt blad, som også kan brukes til det meste. Også mindre spikking. Hadde tidligere noen fra Gerber, Sog, o.l., men slike småkniver har det med å forsvinne. Normalt falt ut av lomma, når en sitter i lavt møblemang. Så etter å ha mistet noen av de nevnte, kjøpe jeg en mini kniv fra Herbertz Messer for over 20 år siden. Bladet er kun 4 cm (i 440 stål) og brukes med to fingere og tommel. Den kostet bare ca 175 kr, den gang og da var det ikke så nøye om jeg skulle miste den. Det gjorde jeg også etter få år, men fikk kjøpt samme type, som jeg har ennå. Denne kniven har låsbart blad og er er vel uglesett av myndighetene. Har til nå ikke brydd meg så mye om at den lille kniven ligger i lomma, tross knivforbudet. Den er hendig, og brukes ofte. De eneste gangene den ikke er med, er hvis jeg "går på byen".

 

Har mange ti-talls av kniver og et par Leatherman. Den ene av typen Kick og den andre Mini Tool. Men selv den minste, er for tung til å ha i lomma, derfor brukes den lite og da er den i "slira" og festet til beltet.

 

Men jeg bør sikkert finne meg en annen liten lommekniv, uten bladlås. Hvis noen har et tips, så så mottas det med takk. Den bør være, liten, rimelig (fare for å miste) og helst med kullstoffblad, eller min. 440 stålkvalitet. Bladlende 4 - 6 cm. Ønsker ikke noe seratering og relativt butt spiss. Jeg ønsker et redskap, ikke et stikkvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Uten at vi vet så kan den som sitter ved siden av oss på bussen/trikken/toget ha en kniv i lommen. Er det forskjell på å ha en kniv i lommen og "å bære kniv"? Det blir i såfall noe merkelig hele med hele paragrafen dersom svaret på spørsmålet er nei. Hvordan skal en i så fall bære seg ad dersom man har handlet en kniv - en ny brødkniv - og skal ha den med seg hjem?

Link to comment
Share on other sites

Er det forskjell på å ha en kniv i lommen og "å bære kniv"? Det blir i såfall noe merkelig hele med hele paragrafen dersom svaret på spørsmålet er nei. Hvordan skal en i så fall bære seg ad dersom man har handlet en kniv - en ny brødkniv - og skal ha den med seg hjem?

Synes ikke det er problematisk (opp mot loven), hvis folk har kniv i beltet eller i ei lomme. Det er jo etter loven ulovlig. Har en handlet kniv, bør den jo være innpakket og helst i en pose/sekk, o.l. Og kvitteringen har en jo, så da er det aktverdig grunn. :)

Link to comment
Share on other sites

Hjelper ikke, du kan tas for å ha kniv i ryggsekk. En av byens tidligere løse fugler ble tatt for dette etter en skogstur...

Tviler litt på den historien. Og hans forklaring (og kanskje klær og innhold i sekk) ga nok ikke god nok grunn til "aktverdig grunn", for å ha kniv i sekken. Og det er vel ikke mange "løse fugler", som "flyr" på skogen.

 

Og hvis han virkelig hadde vært på skogen, hvorfor reiste han ikke hjem med turutstyret først? Antar han var "på byen" og brukte sekk som unskyldning. Tviler på at jegere og friluftsfolk, ville blitt tatt for dette, forutsatt at de var på vei hjem. Og ikke vaset rundt på byen, spessielt på kveld og natterstid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt på meg Leatherman fra jeg står opp til jeg legger meg hver kveld 7 dager i uken i ca 10 år.

Aldri noen problemer av noe slag i forhold til lovverket.

Bruker den legitimt i jobb og fritid ute og inne hele døgnet overalt.

Har kolleger som er tidligere politifolk og møter politifolk på skytebana under trening med Leatherman godt synlig på beltet. (Vi har tilogmed samme type Leatherman ;) )

Aldri noen bot eller advarsel rundt dette.

 

Om jeg går rundt med et skrujern på beltet eller en liten Leatherman er like gale.

Like farlige begge to bortsett fra at et svært skrujern er lov å gå med.

 

Det er lov og bruke hodet ;)

 

 

 

God Påske!

Link to comment
Share on other sites

Det er poenget, de kan ta deg nesten uansett hvis de ønsker det.

Det viker da veldig nevrotisk EM? Bruker du litt mørk maling her? Noen mennesker har stelt seg slik at de gjentatte ganger har havnet i politiets søkelys - det som i media kalles "kjenninger av politiet" og liknende. Da vil jeg anta at den ekstra oppmerksomheten disse opplever er av mer forebyggende karakter.

Link to comment
Share on other sites

Fortsett å tro på det du. Jeg kan selvfølgelig ikke bekrefte detaljene, saken var i lokalpressen for en stund siden. Men faktum er at "i sekk" ikke holder om de ønsker å ta deg for dette. Det er poenget, de kan ta deg nesten uansett hvis de ønsker det.

Hvis en polititjenesteperson tar meg for dette og jeg har "aktverdig grunn" til ha kniven, vil det ende i retten. (Og det enten jeg har slirekniv på hofta, eller i sekken). Da er det retten som avgjør, om jeg hadde "aktverdig grunn". Jeg hadde da ikke gitt meg på dette. :)

 

Jeg har sett undommer med "snekkerbukse" og kniv, seint på kvelden og noen av dem har aldri vært håndtverkere. Jeg har også (to ganger) sett tvilsomme folk, med vanlige moteklær og en liten skolesekk på rygggen, seint på kvleden. Sekken var helt malplassert, den hørte ikke hjemme hverken til bekledningen, eller til stedet personene oppholdt seg. Hva de hadde i sekken vet jeg ikke, men de var ikke fulle av skolebøker.

 

Men det er flere historier om både ungdommer og "løse fugler", som forsøker å finne en "aktverdig grunn" til å ha med seg kniv.

Link to comment
Share on other sites

Bruker du litt mørk maling her?
Kanskje, men dette er realiteten om en setter det på spissen. Man kan selvfølgelig si at det er litt anderledes med samfunnets mørke får og løse fugler, men det er kun fordi politiet velger å gjøre det slik. Kan de ta en sliten narkis for noe kan de også ta deg.

Og selvfølgelig kan en ta det til retten, men det burde i utgangspunktet ikke være nødvendig. Joda, i et hvert system som involverer mennesker gjøres det feil, det er jo grunnen til at man har dagens rettsystem. Men det er likevel en forskjell mellom partene her, det koster ikke politiet noe ekstra uansett. Så det er all grunn til å være litt kritiske til systemet så lenge det er så skjevt som det er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes, og det er altså synsing , at knivlovene ikke i praksis fungerer så drakonisk som noen vil ha det til. Dette med "aktverdig grunn" er en formulering som med vilje kan tolkes . Av både politi og domstoler. England har dette med bladlengde og "lock blade" som ikke gir noe som helst rom for å bruke hodet. Har lommekniven bladlengde under 3 tommer ( tror jeg ) og ikke låsbart blad er det fritt fram. På puben og overalt ellers. Men det gjør at det ikke er rom for en skikkelig kniv under noen omstendighet, som en Leatheman eller annen foldekniv med låsbart blad. Mens i Norge kan man altså påberope seg dette med "aktverdig grunn ".

 

Jeg leste i en riksavis for en stund siden om en rørlegger her i Norge som ble bøtelagt fordi han hadde på seg en kniv, arbeidskniven sin , på vei hjem fra jobb. Jeg reagerte på historien , fordi det jeg syntes dette virket helt urimelig. Derfor satte jeg meg inn i historien , og det viste seg at det var nyanser. Joda, han var på vei hjem fra jobb, men så bestemte han seg for å plukke opp en kamerat fordi de " skulle en plass etterpå". Og så havnet de litt tilfeldig på en pub , og der kom de også litt tilfeldig i kontakt med noen andre som var der, Og dette utviklet seg så til en krangel som eksalerte til knuffing som etterhvert gjorde at innehaver kontaktet politi , som også etterhvert kom til stedet og fikk kontakt med rørleggeren utenfor på vei vekk. Og så dukket denne kniven opp som et tema. Og boten. Og jeg tenkte da at den "aktverdige grunnen" nok ble mer og mer utvannet etter som promillen steg.

 

Det var bedre før, da jeg kunne ta med Puma lommekniven inn på flyet.Men selv om jeg ikke kan det, så har jeg også alltid en leatherman på meg. Ikke i beltehylster, for det er en liten Skeletool , men hengende i lommekanten med lommeklipset. På jobb og ellers. Jeg plukker den nok ut og legger den igjen i bilen, hvis jeg skal inn på ett kjøpesenter på fritiden, men aldri i arbeidstiden. Jeg synes dette fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg også har nok glemt meg ut noen ganger . Om ikke på puben akkurat. Men saken er jo da, ikke kom i noen høyrøstet krangel , ikke bli involvert i håndgemeng og aller helst , ikke bli full. Det blir litt som med andre ulykker. Det skal mer enn en enkelt glipp til for at katastrofen er ett faktum.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell når en fornuftig håndverker sitter på et pub og når miljø med tyngre rus i bilde barker med hverandre.

Her burde gripe inn sunn fornuft.

Håndverkere vifter ikke rund med kniver selv i om dem kommer til en krangel.

Jeg satt på puben med folk med kniver, motorsag, hagle og følte meg aldri utrygg av den grunn.

Puber hvor rusmisbrukere samles prøver jeg unngå, selv en brukt sprøyte er farligere en motorsag og alle kniver hos folk med bedre kontroll over livet.

Loven skal gi rom for tolkning til å forebygge uheldige episoder, men brukes ikke helt slik, dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig, selv om jeg nok ikke har sett ei motorsag inne i en pub noen gang. Det som skjedde denne rørleggeren var at han ble innblandet i det som på ett juridisk språk heter ordensforstyrrelser , og dermed var den aktverdige bæringen av kniven ikke der lenger. Og knivloven ble anvendt med ei bot. Jeg aner ikke om rørleggeren var jeger eller hadde andre våpen, men i en slik situasjon ville nok eventuelle våpenkort også vært i fare.

Link to comment
Share on other sites

Idag er det skytetrening på stedets lokale skytebane. Endel av standard utrustningen min er å ha en Leatherman i beltet. Denne tar jeg på hjemme, setter meg i bilen og kjører i vei. Av og til tar jeg turen innom statoil stasjonen og henter meg en kopp kaffi, før veien går videre til banen. På banen kan det på en lørdag være opptil 20 andre skyte interesserte mennesker.

 

Hva tenker folket her om dette, vil jeg per definisjon ha brutt loven mange ganger her?

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne er den aktverdige grunnen der fra du drar hjemmefra , helt til du kommer hjem igjen. Leatherman er ett lite verktøyskrin, og jeg bruker skrujernet på den når jeg er på skytebanen fro bl.annet til å justere kikkertsikte. Og annet som måtte dukke opp. Den er ett verktøy, selv om det er en kniv der. Selv om du skulle stikke innom Statoil for å fylle koppen, er grunnen til at du bærer den, den samme. En aktverdig grunn. Men jeg er ikke jurist. Pysen i meg ville muligens få meg til å plukke den ut av beltehylsteret før jeg gikk inn på stasjonen...

Link to comment
Share on other sites

Lommeverktøy og lykt har vært en del av min påkledning iaf de siste 30 år. Blir det for mye pes med dette blir det å gå over fra belte til lomme" montert". Verre å slutte med dette enn med snus!

Vær oppmerksom, når du drar på tur, på at det kan være ennå verre i en del andre land. Etter hva jeg har hørt (altså ikke verifisert) så går du I Danmark direkte på beslag og en 5000,- kroners smell, og i England blir du vel omtrent buret inn.

Link to comment
Share on other sites

I Storbritannia er foldekniv kniv med blad under tre tommer lovlig å bære - aldersgrensen er 18 år. Så får den som er interessert i å utfordre dette se om et låsbart blad under tre tommer blir godtatt :twisted:

Danskene sier lommekniv uten låsbart blad maks 7 cm er tillatt. Kniv med fast blad inntil 12 cm til "som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål." Bøtesatsene begynner på kr 3000,-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...