Jump to content

Kniv på offentlig sted: Bladlengde?


Jeffery

Recommended Posts

Jeg vet at turistforeningen anbefaler å ta med en liten kniv. Dette fordi utlendinger og folk fra storbyen har reagert på at folk går med samekniv i fjellet.

Jeg vet at Turistforeningen anbefaler en kniv i sin pakke liste, og at den som regel betegnes som liten kniv. Men jeg har aldri hørt eller sett at Turistforeningen anbefaler liten kniv fordi utlendinger og storbyfolk reagerer på samekniv.

Tør jeg spørre hvor du har det fra?

 

Et annet poeng her er vel hvor mange folk bruker samekniv på turistforeninghytter? Sier ikke det ikke forekommer, men jeg har i følge loggboken min over 600 døgn på turistforeningshytter fra Nordnorge til Sørlandsspissen, og jeg kan aldri huske å ha sett noen på disse hyttene med samekniv. Som regel en liten lommekniv, mora kniv eller tilsvarende.

 

Derimot er nok samekniv litt mer utbredt blant folk som camper utenfor de vanlige turistforeningsruter, og i Forsvaret.

 

Jeg fikk min samekniv i presang av mine foreldre når jeg startet på Befalskolen i 1990 (ja, jeg er eldgammel i 40-årene :D ). Den ble flittig brukt der, og senere i Forsvars-sammenheng, og pakkes også i sekken hvis jeg skal på bål-tur med ungene eller en gapahuktur. Jeg har derimot aldri pakket den med meg på en turisthytte tur. Hva skal jeg med den der? Har ingen bruk for den.

Jeg vil si at 50% av gangene tar jeg med en victorinox lommekniv eller buck foldekniv. De 50% andre gangene tar jeg ingen kniv med. Har ikke bruk for den, og finnes mer en nok kniver på kjøkkenet på turistforeningshytten.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 161
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg vet at turistforeningen anbefaler å ta med en liten kniv. Dette fordi utlendinger og folk fra storbyen har reagert på at folk går med samekniv i fjellet.
Når DNT anbefaler "liten" kniv, mener de nok LETT kniv. Pakklistene er laget for at folk (i mer, eller ikke så sjelden mindre god form) ikke skal dra med seg unødig vekt i fjellet.
Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Bare for å moderere det jeg skrev tidligere i tråden. 

 

Den rettsmedisinske artikkelen jeg linket til, hevder at 7 cm er ideell klingelengde på et lite stikkvåpen. MEN, for å komme til den konklusjonen må en holde kniven i det rettsmedisinere kaller "overhand grip". Dette er et "ninja knivfigher" grep, og det er svært uvanlig at dette blir brukt til å stikke ned folk med. Det gir en helt ekstrem kraft i stikket, nesten som en støtdolk. Så da er lovgivningen med bladlengdegrenser kanskje skjønnsmessig fornuftig i de fleste tilfeller, en kan liksom ikke gjøre unntaket til regelen.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...