Jump to content

halvauto uglesett på bane?


skullerud

Recommended Posts

Var en tur på en skytebane jeg ikke har besøkt før denne uka for å skyte litt med Mini14'n min, og ble lettere sjokkert over hvilke holdninger enkelte har, og hva de klarer å få seg til å si til folk.

 

En av skytelederne opplevde jeg som direkte kranglete og ubehagelig pågående, da han stilte spørsmål om mini'n min var lovlig. Og da jeg bekreftet dette, og sa jeg kunne hente våpenkort, ga han seg ikke, men fortsatte å betvile det jeg sa.

 

Greit nok at børsa er synth/stainless, har stor svart lyddemper (jeg har nok tinnitus som det er), har påmontert 2-fot og en 3-10x50 kikkert, og jeg var nødt til å bruke 20skuddsmagasinet, da de jeg kjøpte børsa fra ikke har klart å levere 5skuddsmagasin enda.

Og joda, jeg innser også at børsa ser litt "militær" ut, men jeg kan ikke skjønne at dette er en måte å ta imot nye medlemmer på, eller noen i det heletatt.

 

Må jeg bare venne meg til at slik er det, eller har jeg bare vært uheldig?

Link to comment
Share on other sites

Troppa opp på ei bane her i distriktet med rustfri\synt mini14. Ikke noe vondt fra skyteleder, men en av de som sleit benken bak standplass, forkynte høyt at: "na halvauto`n dær ha iii hiiiiive". Men denn ytringa kom han ikke med før jeg hadde fått på hørselvernet. På samme bane opplevde jeg også at en fyr plutselig begynte å sparke meg i beina og låra mens jeg lå og skjøt. Grunnen? Jeg lå ikke "riktig" etter hans standard. Kan for ordens skyld nevne at da skjøt jeg med ei rustfri boltrifle surra med camoteip.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok litt for hardhudet til at jeg lar det gå innpå meg, men det gir jo et veldig dårlig førsteinntrykk av klubben man har meldt seg inn i etter anbefalinger om godt skytemiljø, når folk som representerer klubben får seg til å så slikt til fremmede, voksne menn....

 

Takk for svar gutter. greit å få lufta ut litt :wink:

Link to comment
Share on other sites

På samme bane opplevde jeg også at en fyr plutselig begynte å sparke meg i beina og låra mens jeg lå og skjøt. Grunnen? Jeg lå ikke "riktig" etter hans standard. Kan for ordens skyld nevne at da skjøt jeg med ei rustfri boltrifle surra med camoteip.

 

Hadde noen sparka i meg når jeg lå og skyt hadde de fått fingen tilbake fra meg pluss noen gloser...Det hadde jeg ikke funnet meg i :evil:

 

Ellers vil jeg bare si til dere andre som har automater....Skyt det dere kan og drit i de som ikke kan våpenforskriftene. Kommer det noen og sier det er forbudt be de finne det skrivet der det står så skal du se de legger seg litt lavere nestegang du skal skyte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eg må innrømme at eg har lært meg å uglesjå halvauto i sommar...

Sist eg var standplassleiar på skytebana heime låg der to karar å skaut med same type halvauto. Hugsa ikkje kva merke og modell det var, men trur det var rem7400.

Begge to sleit like mykje med å få børsene til å sjalte. Trur dei hadde klikk eller måte hjelpe til å lade manuelt på ca 4 av 5 skot i snitt...

Det var i alle fall dårleg reklame i mine auge. Eg skjønar liksom ikkje poenget med halvauto når dei ikkje klarar å lade sjølv.

 

(Jada, jada. Eg veit at det fins veldig gode halvautoar. Og eg veit at Rem7400 har dårleg rykte, truleg med god grunn. Eg har heller ingenting i mot halvauto. Syns berre det var litt arti at det skulle komme 2 mandagseksemplar på bana same kvelden :D )

Link to comment
Share on other sites

Har samme problem på den lokale skytebanen. Medlemmer med noe annet enn SAUER

blir uglesett pga. manglende våpenkunnskap. Halvauto det er noe farlig det !!!!

 

viewtopic.php?f=8&t=25021

 

 

 

Var en tur på en skytebane jeg ikke har besøkt før denne uka for å skyte litt med Mini14'n min, og ble lettere sjokkert over hvilke holdninger enkelte har, og hva de klarer å få seg til å si til folk.

 

En av skytelederne opplevde jeg som direkte kranglete og ubehagelig pågående, da han stilte spørsmål om mini'n min var lovlig. Og da jeg bekreftet dette, og sa jeg kunne hente våpenkort, ga han seg ikke, men fortsatte å betvile det jeg sa.

 

Greit nok at børsa er synth/stainless, har stor svart lyddemper (jeg har nok tinnitus som det er), har påmontert 2-fot og en 3-10x50 kikkert, og jeg var nødt til å bruke 20skuddsmagasinet, da de jeg kjøpte børsa fra ikke har klart å levere 5skuddsmagasin enda.

Og joda, jeg innser også at børsa ser litt "militær" ut, men jeg kan ikke skjønne at dette er en måte å ta imot nye medlemmer på, eller noen i det heletatt.

 

Må jeg bare venne meg til at slik er det, eller har jeg bare vært uheldig?

Link to comment
Share on other sites

På min lokale skytebane er det faktisk motsatt. Jeg var ute og luftet mini'en min i dag, og folk var veldig nysgjerrige på hvilken børse det var. Jeg måtte desverre gi meg etter 5 skudd, da "naboen" min fikk et par glohete hylser i hodet... :wink:

 

Standplassleder var veldig interresert i hvilken børse det var, så jeg lot han prøve noen skudd. Det samlet seg faktisk en 5-6 stykk som syntes det var et morsomt skue, og jeg hørte det ble hvisket at dette var en Ruger Mini-14... :lol:

 

Så nå er det nok en standplassleder som kribler etter å bestille seg ny børse... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har også opplevd en del rynkede øyenbryn og tvilende blikk når jeg har pakka frem "Grisedødaren" min... en Molot Vepr Super med demper,aimpoint,forhøyet kolbekam og 2fot... Har da ikke hatt noen negative opplevelser da..bare en del nyskerrige karer som kommer å spørr litt samt litt visking og tiskeng når jeg ligger å skyter.

Link to comment
Share on other sites

Standplassleder har både rett og plikt til å sjekke våpenkort på personer han ikke kjenner for å forvisse seg om at de våpen som brukes er lovlig. Det er tross alt han som har ansvaret for skytingen.

Jeg hadde også blitt sur om jeg hadde blitt pepret med varme tommhylse under min egen skyting.

 

Uten å kappe alle over en kam så har jeg som standplassleder dårlig erfaring med halvauto på banen. I mangel på "Family" skal noen på død å liv teste hvor fort det går å tømme magasinet mot skivene med det resultat at de skyter skivestativ og mikrofonledninger sønder og sammen.

Dette fører til store utgifter for skytterlaget.

 

I mine øyne er halvauto et leketøy og best egnet som det...

Link to comment
Share on other sites

Standplassleder har både rett og plikt til å sjekke våpenkort på personer han ikke kjenner for å forvisse seg om at de våpen som brukes er lovlig.

Kan du vise til en lovhjemmel som regulerer denne retten og plikten som du mener påhviler en standplassleder på en sivil skytebane?

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne er halvauto et leketøy og best egnet som det...

I mine øyne sier dette mere om deg som "våpenbror" enn om de som skyter med halvauto :roll: Håper inderlig for våpeneiere/skytesporten at du aldri skal uttale deg i en høringsrunde som angår våpeneiere/jegere med en slik skremmende holdning.

Link to comment
Share on other sites

Salomon-slike holdninger overfor andre typer våpen og også eiere/innehavere av dem er bare trist.

Mange skyttere har våpen som både går bra og er interesante utifra mekanisme og funksjonsmåte. Kan hende at de du dømmer på denne måten også har en Sauer hjemme i skapet. Dessuten finnes det mange automatrifler med svært så god presisjon og som attpåtil fungerer helt upåklagelig. Ta f.eks eldre militærvåpen som Garand, M-14 og FN Mod. 49. Med stabile skyttere er de svært så presise.

Vi må ta hverandre seriøst :idea:

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg veldig godt igjen i mye av det som blir skrevet her.

 

Har selv en halvauto og fått høre en del gloser når jeg er på skytebanen med den.

Har nå vært såpass mange ganger at jeg vet i å legge meg helt til høyre på banen for å unngå å kaste hylser på noe.

 

Men det som irriterte meg mest en gang var da en lokal høvding sa til meg "Skal du skyte på denne banen her, har du faen meg å ligge" Alle skudd jeg skjøt stående var i svarten på skiven, men likevell måtte jeg ligge :evil:

Da jeg spurte om hvorfor jeg måtte ligge og han kunne stå, fikk jeg svar fra noen av de andre på banen at jeg hadde bare å holde kjeft eller komme meg hjem.

 

Slikt som dette er det som irriterer. Gretne gubber som er uten forståelse for andre, og ikke greier å argumentere deres egne trange tankegang. Det de mener å tenker er LOVEN!! Alle andre må bare holde kjeft.

 

Lo godt inni meg når jeg gikk for jeg skjøt bedre stående enn han tullingen :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg liker selv og lufte US carabinen med 30skudds magasin. Da blir det stort sett bare smil fra gamlekara på +70år. Som både har forsvart landet med og tjenestegjort med slike våpen. Får noen ganger spørsmål om det fortsatt er lov og jakte med det. Noe det ikke er. Men trene med så er det fint. Iallefall når kjelleren er fortsatt halvfull med Grønnepakker med ammo. Må også si at jeg ikke skal tømme magasinet på 2 sek. Men bruker tid som ei boltrifle. Så der jeg skyter er det helt greit. Bare synd noe hater slike våpen som pesten.

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig i at vi må ta hverandre seriøst. Tror mye av skepsisen mot andre våpen enn standard banevåpen kommer av mangel på dialog. Er

selv medlem av DFS og bruker SAUER, men kommer jeg på banen med en AR-15 så er det at usakligheten kommer frem.

 

Påstander om manglende presisjon, ødeleggelse av skiveelektronikk, farlige og ulovlig våpen er ikke seriøst.

Link to comment
Share on other sites

Standplassleder har både rett og plikt til å sjekke våpenkort på personer han ikke kjenner for å forvisse seg om at de våpen som brukes er lovlig.

Kan du vise til en lovhjemmel som regulerer denne retten og plikten som du mener påhviler en standplassleder på en sivil skytebane?

 

Tviler på at dette er tatt inn i noen lov eller forskrift.

En standplassleder som tar sikkerhet på alvår skal forvisse seg om at de våpen som brukes på banen brukes i hht. gjeldene lover og forskrifter. Det er derfor helt naturlig å sjekke våpen og våpenkort når en har personer på banen som en ikke kjenner. Dette burde skytterne ta som ett tegn på at skytingen foregår i ordnede former og ikke vil vest former.

Også for standplasslederens egen skyld i tilfelle det skjer en alvårlig ulykke på banen bør slike ting sjekkes.

 

DFS har tatt in følgende i Skytterboka:

 

8.130 Skyteledelse

8.131 Standplasslederens kompetanse og myndighet

På hver standplass skal det være en standplassleder

som har ansvaret for sikkerheten og ledelsen av

skytingen. Alle skal rette seg etter hans ordrer og

anvisninger.

Denne standplasslederen skal være minimum

18 år og ha tilstrekkelig kjennskap til godkjente

våpen slik at sikkerheten kan ivaretas. dessuten

må han ha nødvendig kunnskap om sikkerhetsregler,

herunder visitasjonsregler, samt skytereglement.

Standplasslederen har det fulle ansvar for at skytereglementet

og gjeldende bestemmelser for

konkurranseskyting innen DFS blir overholdt.

 

Missforstå meg rett, jeg synes også det er morro å skyte med halvautomatiske våpen og er ingen tilhenger av å forby slike våpen, verken på bane eller jakt bare de brukes med fornuft.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ofte på banen med halvauto våpen og reaksjonene er litt blandete. Alt fra teite kommentarer til store smil litt ettersom. Jeg har aldri blitt nektet å skyte, men på en av banene jeg er innom har militærpregede halvauto rifler blitt forbudt! :evil: Litt kjedelig, men når de sier at jeg ikke får skyte der med G3 eller en AK versjon så tar jeg bare frem jakt børsen min, mini14 med 30 skuddsmagasin og skyter videre hahaha..

 

Noe som kan være fristende er om noen kommer med idiotiske kommentarer er å vinkle våpenet litt å sende en hylse i hode på vedkommende ;) hehe.. Fristende, men kanskje ikke å anbefalle da resultatet sikkert er et forbud met halvauto grunnet sikkerhetsmessige årsaker haha.

 

Folk er rare.. og noen værre enn andre. Det som er viktig er at vi viser frem våpnene og ikke lar hele norge snikurbaniseres av kaffelatte drikkende skapninger som tydligvis har glemt hvor kjøttet egentlig kommer fra.

Link to comment
Share on other sites

Troppa opp på ei bane her i distriktet med rustfri\synt mini14. Ikke noe vondt fra skyteleder, men en av de som sleit benken bak standplass, forkynte høyt at: "na halvauto`n dær ha iii hiiiiive". Men denn ytringa kom han ikke med før jeg hadde fått på hørselvernet. På samme bane opplevde jeg også at en fyr plutselig begynte å sparke meg i beina og låra mens jeg lå og skjøt. Grunnen? Jeg lå ikke "riktig" etter hans standard. Kan for ordens skyld nevne at da skjøt jeg med ei rustfri boltrifle surra med camoteip.

 

Hadde noen sparket meg mens jeg skyter ville vedkommende angre det. Søkke ta, han skulle fått hørt det.

Link to comment
Share on other sites

@høggern: Makta har'n. Det er bare for han å nekte vedkomne å skyte om ikke han kan fremvise våpenkort. Vil ikke vedkomne vise kortet kan han bare si at han ikke får skyte.

 

Ellers så er vel dette bare nok ett eksempel på at ting som ikke er helt vanlig blant folk blir uglesett.

Tidligere fikk jeg støtt og stadig kommentarer om tjuvjaktbørse når jeg kom med demper på rifla. I dag er det ingen som sier noe og jeg er heller ikke aleine på banen her med demper.

Link to comment
Share on other sites

Dere som har negative erfaringer på banen med grinete standplassledere og uvitende medskyttere: Hvorfor ikke bare melde seg inn i den lokale NROF avdelingen, og skyte med den? De har vel skytinger og konkurranser hver uke, og er nok minst like aktive som de fossile DFS folka som satte på seg skylappene når Sauer 200 kom.

Av de skytterlag og klubber jeg har vært innom, så er det NROF som har vært mest mottagende og "åpne" når jeg har kommet som nytt medlem.

De stiller opp, og er flinke folk (er jo stort sett våpenkyndig tidligere befal som har kommandoen).

 

Jeg ble overrasket når jeg første gang møtte opp på banen sammen med NROF, der var det alle typer børser, og ingen som sutret over utkast av hylser eller andre tullete meninger om halvauto.

 

Jeg oppfordrer fler til å kontakte sin lokale NROF avdelign, og evt. tegne medlemskap!

 

WWW.NROF.NO

 

Link til innmelding: https://asp.gitek.no/nrof/pmws.dll/NROFInnmelding

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig å oppføre seg høflig og saklig uansett hvordan standplassleder eller andre på skytebanen oppfører seg, denne regelen har ingen unntak. Er det for ille, gå hjem. Buldrehoder bes selge halvauto og kjøpe drilling :)

 

Våpenkort uten legitimasjon har null verdi, og så spørsmålet handler om retten til å kreve legitimasjon. Den er i så fall gjensidig hvis jeg har forstått det rett.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror ikke skytebaneleder (standplassleder) har makt eller myndighet til å kreve se våpenkort.

 

Myndighet har de, og noen er vel villig til å bruke makt også... :D

 

Hadde du kommet til meg uten å vise våpenkort hadde du blitt vist tilskuerplass. :D

 

Dette begrunner jeg med at jeg vil ha ryggen fri, også for kulehull, ved en event. politietterforskning ved vådeskudd.

Link to comment
Share on other sites

dette med lokale helter type gammal sur gubbe som ikke har hørt om noe anna en mauser er det nok desverre noen av rundt om. Var på ei bane her i ringsaker her tidlig på sommern for og få trent på løpene elg,og ble motatt greit egentlig,dro på meg skytterjakka og tok med utstyret inn i boksen,jeg bruker akitive hørselvern og hører selvsagt hva gammlinga prater på utafor. hvem er den proffen og hvem evt jeg er osv, trengte jo ikke aktive hørselvern for og høre hvordan dem sto og prata på folk der. dette er en uting mener jeg at slike skal sitte bak på standplasser og komentere alle . dem prestere stort sett ikke anna en at folk blir forbanna over slike orginaler ..

greit at folk har meninger men trenger ikke stå og skravle så folk hører det.

syns egentlig alle burde passe mer på hva dem gjør selv på skytterbana,har sett mange gammle elgjegere som kommer med mausern med bolten lukket,etter min mening så skal bolten være oppe når du ferdes på bana. halvauto intresere meg ikke så mye selv,men jeg skjønner da at mange vil ha det.mindre rekyl og kjappere andre skudd.

Link to comment
Share on other sites

Standplassleder har både rett og plikt til å sjekke våpenkort på personer han ikke kjenner for å forvisse seg om at de våpen som brukes er lovlig. Det er tross alt han som har ansvaret for skytingen.

 

Hvor har du det fra at det var standplassleder som spurte etter våpenkort? Det var jeg som tilbød meg å hente våpenkort. Fyren var bare kranglevoren, sur og uhøflig.

 

Jeg hadde også blitt sur om jeg hadde blitt pepret med varme tommhylse under min egen skyting.

 

Har du hørt om hylsefanger? og vet du at noen ble "pepret" med hylser?

 

 

Uten å kappe alle over en kam så har jeg som standplassleder dårlig erfaring med halvauto på banen. I mangel på "Family" skal noen på død å liv teste hvor fort det går å tømme magasinet mot skivene med det resultat at de skyter skivestativ og mikrofonledninger sønder og sammen.

Dette fører til store utgifter for skytterlaget.

 

Du sier at du ikke skal dra alle over en kam, og så gjør du det allikevel. Hvis folk ikke kan å oppføre seg, så får du si ifra til den det gjelder. Ikke sette likhetstegn mellom idiot og halvauto.

 

I mine øyne er halvauto et leketøy og best egnet som det...

 

Hvor snever, trangsynt og fordømmende er det mulig å bli? Har du prøvd å skyte/jakte med halvauto?

Og hva med folk med handicap?

jeg traff senest i forrige uke en kar som var delvis lam i den ene armen, og som ble veldig interessert når han så mini'n min med 2fot. han hadde tenkt på å slutte å jakte, fordi det var vanskelig med boltaction, men han er en knall skytter. Så halvauto er muligens en måte for han å kunne jakte videre.

 

For min del valgte jeg mini14 fordi den er liten og hendig, lett å dele/sette sammen uten verktøy (tar 10sek begge veier), og faktisk går oppi sekken når den er delt.

Jeg har ingen "rambo"gener i kroppen, men liker praktiske våpen med lavt vedlikeholdsnivå (synth/stainless).

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig å oppføre seg høflig og saklig uansett hvordan standplassleder eller andre på skytebanen oppfører seg, denne regelen har ingen unntak. Er det for ille, gå hjem. Buldrehoder bes selge halvauto og kjøpe drilling :)

 

Våpenkort uten legitimasjon har null verdi, og så spørsmålet handler om retten til å kreve legitimasjon. Den er i så fall gjensidig hvis jeg har forstått det rett.

 

Nå var det nettopp det jeg valgte å gjøre. Jeg er ikke komfortabel med å behandle våpen når denne typen mennesker har ansvaret. Hadde jeg kjent mannen hadde det kanskje vært noe annet, og for alt jeg veit, så kanskje han forsøkte å være morsom, men da kom det ikke veldig godt fram.

 

Jeg presiserer nok en gang at jeg tilbød meg å hente våpenkort, men at det ikke var så interessant som å påstå at våpenet ikke var lovlig til jakt.

 

Og ang "buldrehoder", så har jeg en annen innfallsvinkel basert på siste dag på skytebanen: "buldrehoder bes ta av seg vesten, og lære seg folkeskikk før de tar den på igjen" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja- NROF er jo Norske Reserve Offiserers Forbund, så du er jo nødt til å ha noe mer enn kun en halvauto for å bli medlem der... Men den lokalforeningen jeg er medlem hos er både vennlige og imøtekommende, for å si det slik... :mrgreen:

 

Jeg skjønner at du ikke har lest vedtektene for NROF.

Les igjennom hva det står om hvem som kan bli medlem, så kan du jo poste her hva du mener etter du har lest det. (hint: ta av deg skylappene før du leser)

Link to comment
Share on other sites

jeg tror ikke skytebaneleder (standplassleder) har makt eller myndighet til å kreve se våpenkort.

 

Myndighet har de, og noen er vel villig til å bruke makt også... :D

 

Hadde du kommet til meg uten å vise våpenkort hadde du blitt vist tilskuerplass. :D

 

Dette begrunner jeg med at jeg vil ha ryggen fri, også for kulehull, ved en event. politietterforskning ved vådeskudd.

HVIS jeg hadde kommet på en skytebane å blitt bedd vise våpenkort hadde jeg vel vist medlemskort i DFS. å eventuelt bedd standplasslederen ta seg en vaffel om det ikke holdt. (for å få blodsukkeret hans opp på et normalt nivå)

 

det står ingen steder i skyteboka jeg vet om at standplassleder kan kreve se våpenkort...... (opplys gjerne om hvor det står i boka og hva det står om jeg tar feil....)

 

 

videre kan det jo være at jeg har en lovlig halvautomat som jeg ikke har tenkt vise no våpenkort fram på til eventuelle vrange standplassledere, men som jeg har krav på å få lov til å skyte på DFS baner med både i trening og konkkurranse .......

Link to comment
Share on other sites

Dette er klippet fra NROFs vedtekter.

Alle norske statsborgere som har tjenestegjort- eller tjenestegjør i det norske forsvaret i befalsstilling og elever under befalsutdannelse, kan bli medlemmer i NROF. Enkeltpersoner og bedrifter/ organisasjoner kan opptas som støttemedlemmer. Disse har ikke stemmerett og kan ikke delta i forbundets aktiviteter som utøves etter NROFs avtale med Forsvaret.

 

 

Sofakriger

Link to comment
Share on other sites

Standplassleder har både rett og plikt til å sjekke våpenkort på personer han ikke kjenner for å forvisse seg om at de våpen som brukes er lovlig.

 

 

Tullprat, sett deg inn i regelverket (her våpenloven med forskrift og rundskriv, Skytterboka fra DFS og baneinstruks)

 

 

I mine øyne er halvauto et leketøy og best egnet som det

 

I mine øyne er lokale helter som standplassledere kun egnet til underholdning......

Link to comment
Share on other sites

Tja- NROF er jo Norske Reserve Offiserers Forbund, så du er jo nødt til å ha noe mer enn kun en halvauto for å bli medlem der... Men den lokalforeningen jeg er medlem hos er både vennlige og imøtekommende, for å si det slik... :mrgreen:

 

Jeg skjønner at du ikke har lest vedtektene for NROF.

Les igjennom hva det står om hvem som kan bli medlem, så kan du jo poste her hva du mener etter du har lest det. (hint: ta av deg skylappene før du leser)

 

§ 4 Medlemskap

 

1. Alle norske statsborgere som har tjenestegjort- eller tjenestegjør i det norske forsvaret i befalsstilling og elever under befalsutdannelse, kan bli medlemmer i NROF. Enkeltpersoner og bedrifter/ organisasjoner kan opptas som støttemedlemmer. Disse har ikke stemmerett og kan ikke delta i forbundets aktiviteter som utøves etter NROFs avtale med Forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror ikke skytebaneleder (standplassleder) har makt eller myndighet til å kreve se våpenkort.

 

Myndighet har de, og noen er vel villig til å bruke makt også... :D

 

Hadde du kommet til meg uten å vise våpenkort hadde du blitt vist tilskuerplass. :D

 

Dette begrunner jeg med at jeg vil ha ryggen fri, også for kulehull, ved en event. politietterforskning ved vådeskudd.

 

Det er kun politiet eller andre som innehar begrenset politimyndighet på dette området som kan kreve å få se våpenkort og legitimasjon. Og en skytebaneleder har ikke noen form for politimyndighet, altså har han ikke myndighet til å kreve noe som helst. Og bruker han makt er det straffbart, for det er det også bare politiet som har anledning til (selv om jeg antar at dette med makt var litt fleipete sagt fra din side?).

 

Men ei skytebane er stort sett å anse som privat grunn, så en skytebaneleder som disponerer eller handler på vegne av den som disponerer bana, kan bortvise hvem han vil, uten å trenge å ha en spesielt god grunn til det. De eneste grunnene han ikke har lov til å bruke er at du er jøde/mørkhudet/muslim/homo eller noe i den gata.

Link to comment
Share on other sites

Leste tråden nå og må si det er tragisk at det finnes så mange skytebaner og ledere som har så lite kunskap om våpen at de kan spørre om de virkelig er lovlige. Må være noen gamle sære personer som ikke følger med stort i det som skjer . Og få slengbemerkninger for at en kommer med en form for halvauto'r er lavmål . Det finnes så mange fine slike i dag at det forundrer meg at ikke flere skaffer seg for de er jo artig og skute med . Men som en skriver her har jeg ikke ville hatt Remington for de er ujevne og kresen på ammo. Heldig vis har jeg aldri fått bemerkninger av min Browning men heller bidratt til at flere har kjøpt. :D

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som Einherje slo til før meg... :wink:

og det betyr kun at man ikke får utlevert utstyr i henhold til Nrof's avtale med forsvaret med mindre man er/har vært befal. Å stille med eget våpen er ikke noe problem. Om dere har et annet syn på dette, så er jeg nysjerrig på hvilken avdeling av Nrof dere er medlem i.

Link to comment
Share on other sites

Flashman har helt rett når han sier at kun personer med tilknyttning til forsvaret kan skyte med NROF.

Mange steder har dette blitt sett mellom fingrene med, men slik er faktisk forholdene.

Men støttemedlem det kan alle være men dette aspirerer ikke til og delta på skytingene arrangert i regi av NROF.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt ein del med mini 14 target på bane, eg tar med ein heimalaga ``hylsefanger`` som består av eit tøystykke holdt oppe av to gamle skistaver! det holder varme hylser unna naboen.

 

Dei fleste der eg skyt, lurer bare på korleis den er å skyte med(rekyl, avtrekk, samlinger

 

lykke til!

Link to comment
Share on other sites

jeg tror ikke skytebaneleder (standplassleder) har makt eller myndighet til å kreve se våpenkort.

 

Myndighet har de, og noen er vel villig til å bruke makt også... :D

 

Hadde du kommet til meg uten å vise våpenkort hadde du blitt vist tilskuerplass. :D

 

Dette begrunner jeg med at jeg vil ha ryggen fri, også for kulehull, ved en event. politietterforskning ved vådeskudd.

 

Det er kun politiet eller andre som innehar begrenset politimyndighet på dette området som kan kreve å få se våpenkort og legitimasjon. Og en skytebaneleder har ikke noen form for politimyndighet, altså har han ikke myndighet til å kreve noe som helst. Og bruker han makt er det straffbart, for det er det også bare politiet som har anledning til (selv om jeg antar at dette med makt var litt fleipete sagt fra din side?).

 

Men ei skytebane er stort sett å anse som privat grunn, så en skytebaneleder som disponerer eller handler på vegne av den som disponerer bana, kan bortvise hvem han vil, uten å trenge å ha en spesielt god grunn til det. De eneste grunnene han ikke har lov til å bruke er at du er jøde/mørkhudet/muslim/homo eller noe i den gata.

 

Endelig en som har skjønt tegninga... :D

 

Har vært standplassleder i bortimot 30 år og har vel også opplevd det meste av det som kan skje på en skytebane.

Jeg er verken gretten eller vanskelig men bruker sundt bondevett.

En standplassleder har ett stort annsvar på skytebanen. Jeg har vist bort skyttere som trodde at de kunne bedrive "kowboyskyting" på skytebanen, eller at det ikke var så nøye med våpenkort.

Så kan en jo stille seg spørsmålet om hvorfor en som møter på skytebanen med våpen vil nekte å vise våpenkort til standplasslederen?

Halvautovåpen har sin berettigede plass i rekka av typer våpen, og er også effektiv til sitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Hold hardt til høgre.ha på hørselverna og lat som om du allerede er døv. fyr av så fort du klare...gjerne litt ujevn takt så d forstyrre mest muli :lol: plukk opp tomgodset mens du skriker høgt og tydli " takk for laget, nå må eg heim og lade mer for dette va jææævli gøy, sjåast på neste skyting"

 

Har brukt den metoden på pistolbanen der vi kan ha samme holdningen til "plastpistoler" som rifleskytterene har til halvauto :D Har sjøl en vepr, så eg kjenne til de raringene som kommentere og later som om de har greie på alt (trur eg faktisk e ein av dei eg og :oops: ). Trøst deg med att d vil gå over etter en stund og d viser seg som regel att de som skriker høgest og kommentere er egentli kjekke folk d og :wink:

Link to comment
Share on other sites

Først: Jeg er ingen motstander av halvautomatiske jaktvåpen. Men jeg tror nok noe av skepsisen kommer av at standplasslederne stort sett oppfatter 'halvautofolk' som mest opptatt av ildkraft i stedet for presisjon :wink: Selv er jeg ofte standplassleder, og har vel tilgode og se at folk med 'slåmaskin' er 'dedikerte' presisjonsskyttere. når det er sagt, så ser jeg helt klart fordelen med 'auto' for folk med nedsat armfunksjon. Ok, dette var bare min mening, så nå kan dere skyte meg :lol:

Link to comment
Share on other sites

En standplassleder har ett stort annsvar på skytebanen. Jeg har vist bort skyttere som trodde at de kunne bedrive "kowboyskyting" på skytebanen, eller at det ikke var så nøye med våpenkort.

Så kan en jo stille seg spørsmålet om hvorfor en som møter på skytebanen med våpen vil nekte å vise våpenkort til standplasslederen?

 

 

DU har enda ikke forklart hvor i regleverket du finner at du kan kreve å få se våpenkort? Et av DFSs store problemer dette, selvutnevnte sheriffer som TROR de har all makt....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...