Jump to content

halvauto uglesett på bane?


skullerud

Recommended Posts

Samme her fjompen.

 

Hvis folk oppfører seg vettug og utviser "våpensikkerhet" så får de skyte så mye de vil for meg.

Halvauto eller ikke spiller ingen rolle, men det er greit å plassere autoskytterne til høyre på gulvet slik at naboene i minst mulig grad blir plaget av heit messing i nakken.. :)

Våpenkort ved salg av ammo er greit.

Link to comment
Share on other sites

Så kan en jo stille seg spørsmålet om hvorfor en som møter på skytebanen med våpen vil nekte å vise våpenkort til standplasslederen?
Jeg synes det er vel så interessant å vite hvorfor en standplassleder ønsker å se folks våpenkort. BTW; dersom noen ankommer skytebanen pr. motorvogn, -- forlanger du å få se vognkortet også?
Link to comment
Share on other sites

Men ei skytebane er stort sett å anse som privat grunn, så en skytebaneleder som disponerer eller handler på vegne av den som disponerer bana, kan bortvise hvem han vil, uten å trenge å ha en spesielt god grunn til det. De eneste grunnene han ikke har lov til å bruke er at du er jøde/mørkhudet/muslim/homo eller noe i den gata.

 

Hvem i all verden skulle ønske og bortvise en skytterkolega fra banen uten å ha en spesielt god grunn til det. Hvilken interesse skulle jeg ha for og se en skytters våpenkort når jeg er standplassleder?

Det er mulig det finnes standplassledere med store markeringsbehov men vil oppfordre disse til og få dekket sine behov på annet måte og ikke plage skytterkolegaer.

 

Alle skyttere og jegere vet at man alltid skal ha med våpenkort når man har med våpen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror faktisk jeg fra nå av kommer til og bortvise alle sørlendinger, vestlendinger , norlendinger og svensker når jeg er standplassleder.

 

Da vil jeg jo til slutt stort sett være alene på banen :D

 

Men hvem skal jeg få hjelp av til med vedlikehold ol. på banen da :?

 

Nei etter en totalvurdering vil det være best og være alene på banen da slipper man å forholde seg til personer som ikke er en kloning av en selv.

Link to comment
Share on other sites

Dere er no morsomme.

Bare tanken på å forlange våpenkort er meg helt totalt fraverende, har personen betalt for å skyte er jeg fornøyd.

Er med på å sile ut personer som er rusa, eller ikke burde være på skytebanen, men forlange våpenkort fordei det er en person jeg ikke kjenner eller et våen jeg ikke har sett før, sjerpings.

Det er bare gøy at folk kommer men andre våpen en mauser, remington 700 og tikka T3 og Sauer.

Link to comment
Share on other sites

Men ei skytebane er stort sett å anse som privat grunn, så en skytebaneleder som disponerer eller handler på vegne av den som disponerer bana, kan bortvise hvem han vil, uten å trenge å ha en spesielt god grunn til det. De eneste grunnene han ikke har lov til å bruke er at du er jøde/mørkhudet/muslim/homo eller noe i den gata.

 

Hvem i all verden skulle ønske og bortvise en skytterkolega fra banen uten å ha en spesielt god grunn til det.

 

Det er selvsagt et godt poeng. Det jeg ønsket å påpeke, var at man ikke trenger noen konkret lovhjemmel eller særdeles konkret grunn til å nekte noen å skyte, og å bortvise dem fra bana, og at dette er det eneste virkemiddelet en skyteleder kan bruke dersom han ikke er fornøyd med skytternes oppførsel eller opptreden på bana.

 

Det man derimot trenger en lovhjemmel for, er å kreve å få se våpenkort og legitimasjon. Og den lovhjemmelen er det altså flere som etterlyser her, hvor jeg skjærer gjennom for alle og sier at den finnes ikke, så slutt å lete.

 

Skytelederen kan selvsagt på kort sikt nekte folk å skyte hvis de ikke viser ham våpenkortet sitt først, men det framstår helt klart som urimelig, ettersom han som sagt ikke har noen lovfestet rett til å se våpenkortet. Han ville aldri vunnet fram i retten med dette hvis noen hadde stevnet ham eller klubben fordi de på usaklig grunnlag ble nektet å skyte.

 

Og til deg som ville nekte nordlendinger/søringer/vestlendinger å skyte på bana di: Det er ikke lov å bortvise noen fra privat grunn eller nekte dem noe som helst på bakgrunn av geografisk tilhørighet, etnisk opprinelse, religion eller politisk tilhørighet. Så det går dessverre ikke det heller... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Har skutt ein del med mini 14 target på bane, eg tar med ein heimalaga ``hylsefanger`` som består av eit tøystykke holdt oppe av to gamle skistaver! det holder varme hylser unna naboen!

 

Du kan vel ikke legge ut et bilde av hylsefangeren? Jeg føler vel at det er på tide å slutte å kaste tomhylser i hodet på folk... :?

Link to comment
Share on other sites

Har skutt ein del med mini 14 target på bane, eg tar med ein heimalaga ``hylsefanger`` som består av eit tøystykke holdt oppe av to gamle skistaver! det holder varme hylser unna naboen!

 

Du kan vel ikke legge ut et bilde av hylsefangeren? Jeg føler vel at det er på tide å slutte å kaste tomhylser i hodet på folk... :?

 

 

jeg har kjøpt slik en på ebay.com

1142550094025_BAG.jpg

 

men jeg vil også gjerne se den hjemmelagede versjonen :)

Link to comment
Share on other sites

Standplassleder har både rett og plikt til å sjekke våpenkort på personer han ikke kjenner for å forvisse seg om at de våpen som brukes er lovlig.

Kan du vise til en lovhjemmel som regulerer denne retten og plikten som du mener påhviler en standplassleder på en sivil skytebane?

 

Hvordan skal jeg da forholde meg på banen hos deg, med de våpen jeg ikke har våpenkort på?

Link to comment
Share on other sites

Standplassleder har både rett og plikt til å sjekke våpenkort på personer han ikke kjenner for å forvisse seg om at de våpen som brukes er lovlig.

Kan du vise til en lovhjemmel som regulerer denne retten og plikten som du mener påhviler en standplassleder på en sivil skytebane?

 

Hvordan skal jeg da forholde meg på banen hos deg, med de våpen jeg ikke har våpenkort på?

 

Har du ikke våpenkort må du fremvise utlånserklering, enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

jeg gjentar:

om jeg kommer på en DFS bane å blir nekta skyte med min lovlige halvatuomat, som er et godkjent våpen i DFS (som jeg ikke har våpenkort eller utlånserklæring på, men det er ikke noe standplassleder uansett ville fått se av meg) så ville jeg glatt tatt dette opp med DFS.

 

står ingenplass i skytterboka at standplassleder kan kreve se våpenkort eller utlånsærklæring.......

Link to comment
Share on other sites

Om du kommer med AGèn Høggern, på vår skytebane og jeg er standplassleder så må du nok fint vise offisersbevis eller seddel på at du har utskrevet AG3 ellers blir det tilskuerplass på deg og... :mrgreen:

 

Ser og at noen vil ha meg til å si at jeg vil anmelde alle som kommer uten gyldig våpenkort eller utlånserklering. :D Neida, det får andre ta seg av, og jeg tviler på at onkel har resurser til å rykke ut nå i disse ulvetider... :D

 

Nå skjønner ikke jeg hva som er problemet med å vise våpenkort og legitimasjon hvis du har alt i orden?

Hva tror du reaksjonen mot deg som standplassleder vil være fra juristene på politikammeret om det skjer en vådeskuddsulykke med døden til følge, og det viser seg at våpenet var ulovlig brukt?

Vel, jeg har ikke tenkt å finne det ut. Jeg har ansvaret for sikkerheten både egen og andres på skytebanen, og det tar jeg seriøst!

 

Så, da setter jeg sluttstrek for meg selv på en tråd som har sklidd alt for langt ut...

Link to comment
Share on other sites

Hva tror du reaksjonen mot deg som standplassleder vil være fra juristene på politikammeret om det skjer en vådeskuddsulykke med døden til følge, og det viser seg at våpenet var ulovlig brukt?

 

Er rimelig sikker på at standplassleder IKKE ville fått noen som helst reaksjoner mot seg ved en slik episode.

 

Salmon helt ærlig så håper jeg for din del og for dine fremtidige skytterkolegaers skyld at du går i deg selv og ser hva du tillfører miljøet rundt deg.

 

Håper du bare har kraftige kverulantiske tendenser som oss andre.

Link to comment
Share on other sites

Les tidligere innlegg.

Jeg ikke bare tror jeg har all makt, jeg HAR all makt... :mrgreen:

 

kan bare komme fra en som ER maktsyk,og TROR han har all makt.....tror nok du skulle fått litt trøbbel med meg i allefall...

jeg er for regler,men IKKE for personer som skaper regler bare for å utvise sin arroganse :!::twisted:

Link to comment
Share on other sites

M67: Sitatet du bruker kommer fra regelverket for skyteprøven for storvilt(vedlegg 4) - ikke vanlig treningsskyting. Kontroll av legitmasjon kan gjøres der. Hensikten er åpenbart å hindre at noen tar skyteprøva for noen andre.

 

Du bør heller ikke lese instruks som fanden leser bibelen:

På hver standplass skal det være en standplassleder

som har ansvaret for sikkerheten og ledelsen av

skytingen. Alle skal rette seg etter hans ordrer og

anvisninger.

Min utheving.

 

Alle skal rette seg etter standplassleder når han gjør jobben sin - nemlig å sørge for sikkerhet og ordnet skyting.

 

Dersom standplassleder ber deg om å ta av deg klærne faller dette altså ikke inn under alt du skal rette deg etter. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Meg bekjent må ein ha politimyndigheit etter Våpenlovens §9 (eller noko sånt) for å kreve å få sjå våpenkort. Det er vel dei færraste standplassleiarar som har.

Du bør vel og ha "skjellig grunn til mistanke" for at der er eit lovbrot med strafferamme for å kreve dette.

 

På ei anna side er ein standplassleiar ansvarleg for tryggleiken på bana. Og har derfor myndigheit til å bestemme kven som skal skyte og ikkje.

 

Ingen tvil om at det her er rom for både for slurv og "maktmisbruk" frå standplassleiarar si side.

Link to comment
Share on other sites

Meg bekjent må ein ha politimyndigheit etter Våpenlovens §9 (eller noko sånt) for å kreve å få sjå våpenkort. Det er vel dei færraste standplassleiarar som har.

Du bør vel og ha "skjellig grunn til mistanke" for at der er eit lovbrot med strafferamme for å kreve dette.

 

På ei anna side er ein standplassleiar ansvarleg for tryggleiken på bana. Og har derfor myndigheit til å bestemme kven som skal skyte og ikkje.

 

Ingen tvil om at det her er rom for både for slurv og "maktmisbruk" frå standplassleiarar si side.

 

Ja, jeg prøvde å påpeke dette her tidligere i tråden også, men det biter tydeligvis ikke på enkelte her.. Som du sier, våpenlovens §9 slår fast at det er politiet som kan kreve å få se våpenkort. Ingen andre.

 

Det er politiet som skal håndheve lover i Norge. Hvis skytebaneledere påtar seg en slik rolle kalles det ulovlig selvtekt og er straffbart.

 

Det hjelper heller ikke om en standplassleder mener han har skjellig grunn - det er politiet som skal gripe inn, ingen andre.

Link to comment
Share on other sites

Om du kommer med AGèn Høggern, på vår skytebane og jeg er standplassleder så må du nok fint vise offisersbevis eller seddel på at du har utskrevet AG3 ellers blir det tilskuerplass på deg og... :mrgreen:

HVA OM jeg ikke har noen av delene?

å selv om jeg har begge delene så er det ikke noe jeg går rundt å viser til hvemsomhelst.

 

standplassleder har ikke politimyndighet. altså har han ikke rett til å kreve å se slike ting fra hvemsomhelst.

 

om jeg ikke husker feil står det ikke i skyteboka at skyteleder kan kreve se hverken legitimasjon eller våpenkort fra skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Det står ikkje noko om kven som kan prøve å kreve å sjå våpenkort. Men der står at det er kun til politiet du pliktar å vise fram våpenkort på forlangende.

 

Det er likevel ikkje nødvendigvis berre politiet som kan kreve å sjå våpenkort. Personar med Begrensa Politimyndigheit på Våpenlovas §9 kan og kreve det, i og med at vedkommande då er likestilt med ein politimann akkurat på denne paragrafen. Altso kan feks ein oppsynsmann med BP på vpl §9 kreve å få sjå våpenkort.

 

Det er nok veldig sjeldan at standplassleiarar har BP.

 

Men som sagt av fleire. Når ein er på ei skytebane er det standplassleiar som bestemmer. Der og då. Dersom ein føler seg urettvist behandla kan ein jo klage til skyttarlaget. Då er det ikkje sikkert vedkommande får vere standplassleiar lenger...

Link to comment
Share on other sites

[...]Det står da ingenting i §9 om at det kun er politiet som kan kreve å se våpenkort?

Enten vi liker det eller ikke så har skytelederen all makt og bukta og begge endene på banen, enten han har rett eller feil.

Skulle en forsøke å skyte etter å ha blitt nektet av standplassleder?[...]

 

Nå blir dette to forskjellige "problem": 1. Hva har standplassleder lov/rett til å kreve å få se? og 2. Hva om stadplassleder krever noe han ikke har lov/rett til?

 

Att man må følge standplassleders ordre uansett betyr ikke at standplassleder kan kreve akkurat hva han vil. Noen nevnte "hva om standplassleder ber deg kle av deg" lenger opp, og selv da må du følge standplassleders anvisning eller gå hjem. Selvfølgelig vil det være siste gang vedkommende fikk være standplassleder om han prøvde noe sånnt, men der og da er det lite du kan gjøre.

Link to comment
Share on other sites

§ 9. Våpenkort eller utlånserklæring skal på forlangende av politiet vises frem for kontroll. Våpeninnehaveren skal alltid ha med seg våpenkort eller utlånserklæring når han bærer eller fører med seg skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon. Har han ikke kort eller utlånserklæring på seg under kontroll, skal politiet ta skytevåpenet, våpendeler eller ammunisjon i forvaring inntil kort eller erklæring er forevist, med mindre politiet finner det ubetenkelig å la vedkommende ha skytevåpenet, våpendeler eller ammunisjon hos seg.

 

Det står da ingenting i §9 om at det kun er politiet som kan kreve å se våpenkort?

Enten vi liker det eller ikke så har skytelederen all makt og bukta og begge endene på banen, enten han har rett eller feil.

Skulle en forsøke å skyte etter å ha blitt nektet av standplassleder?

 

En helt annen sak, om hvem som helst f.eks.en eller annen "turist" eller selvoppnevnt slektning av grunneieren :roll: maser om våpenkort når en er på jakt, eller bussjåføren på vei til skytebanen, så er det etter min mening enklere å vise ham det enn å risikere væpnet politi inn gjennom døra utpå kvelden?

 

K

 

Nå skal jeg prøve å ikke være frekk, men les paragrafen en gang til. Står det noe der om at andre enn politiet kan kreve å få se våpenkort? Nei. Kan noen andre da kreve det? Nei. Ikke bussjåfører, ikke vektere, ikke sønnen til grunneier - og heller ikke skyteledere.

 

Og de med begrenset politimyndighet på det aktuelle lovområdet er å regne som politi i denne sammenhengen.

 

På skytebana bestemmer skytelederen, fordi han (som regel) handler på vegne av den som eier grunnen. Men han er ikke hevet over norsk lov. At han nekter folk å skyte fordi de ikke vil vise fram våpenkortet sitt, tror jeg ikke har vært prøvd i retten før, om dette er en gyldig grunn til å bortvise noen fra banen. Men det framstår jo helt klart som urimelig, ettersom han ikke har noen lovfestet rett til å se kortet. Kunne vært interessant å prøve en slik sak i retten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bedrevet skyting innen mange grener og forbund i 30 år men har aldrig blitt spurt om og forevise våpenkort. Har heller aldrig hørt om andre som noen gang har blitt bedt om dette.

 

Velger å tro at noen her har spist for mye møllerstran og at hele denne diskusjonen har sin begrunnelse i dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bedrevet skyting innen mange grener og forbund i 30 år men har aldrig blitt spurt om og forevise våpenkort. Har heller aldrig hørt om andre som noen gang har blitt bedt om dette.

 

Velger å tro at noen her har spist for mye møllerstran og at hele denne diskusjonen har sin begrunnelse i dette.

 

Jeg velger å stille meg bak dette. Dette er vel egentlig et ikke-problem. Møllers tran er sterke saker og bør ikke kombineres med skyting eller skytebaneledelse... :)

Link to comment
Share on other sites

Det står ikkje noko om kven som kan prøve å kreve å sjå våpenkort. Men der står at det er kun til politiet du pliktar å vise fram våpenkort på forlangende.

 

Det er likevel ikkje nødvendigvis berre politiet som kan kreve å sjå våpenkort. Personar med Begrensa Politimyndigheit på Våpenlovas §9 kan og kreve det, i og med at vedkommande då er likestilt med ein politimann akkurat på denne paragrafen. Altso kan feks ein oppsynsmann med BP på vpl §9 kreve å få sjå våpenkort.

 

Det er nok veldig sjeldan at standplassleiarar har BP.

 

Men som sagt av fleire. Når ein er på ei skytebane er det standplassleiar som bestemmer. Der og då. Dersom ein føler seg urettvist behandla kan ein jo klage til skyttarlaget. Då er det ikkje sikkert vedkommande får vere standplassleiar lenger...

oppsynsmenns begrensa politimyndighet er som oftest begrensa til oppsyn. feks natur oppsyn, fiskeoppsyn, jaktoppsyn.

det bedriver man ikek på en skytebane. altså hjelper det lite om standplassleder er oppsyn med BP, han kan ikke benytte seg av denne BP på en skytebane så lenge det ikke er jakt, fiske eller naturoppsyn men standplassledelse han bedriver.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at oppsynsfolk sin BP er begrensa til dei lover og paragrafer som er nødvendig, typisk viltlova, lov om lakse- og innlandsfisk, naturmangfoldl, lov om motorferdsel i utmark etc.

 

Men, BP er ikkje begrensa til oppdrag, derimot til lover og eventuelt enkeltparagrafer.

Det er og begrensa geografisk og i tid. Har du BP for vpl §9, på det aktuelle tidspunktet og i feks det aktuelle politidistriktet eller kommunen, so har du per def politimyndigheit til å kunne kreve å få sjå våpenkort.

Om det er særleg lurt å kreve det i hytt og pine er ein annan sak. For det kan vere i strid med politiloven og/eller politiinstruksen og då får du eit saftig etterspel.

 

Om nokon legitimerer seg med BP på vpl §9, med gyldig tid og stad, so er du som borger og våpeneigar pliktig til å vise fram.

 

ninjaedit: Det er ikkje vanleg at oppsyn har BP på vpl §9, då dei eigentleg ikkje har behov for det. Dei har stort sett heimel til å sjekke jegeravgiftskortet, inkludert skyteprøve og at våpennr stemmer på kort og våpen.

 

Sorry OT :oops:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg hatt mange med halvautoer på de to banene jeg får lov til å være DIKTATOR på.

Jeg legger halvautoskytteren på fløyen og da er problemet med spurtene hylser løst.

Noe problemer ut over det ser jeg ikke.

Kontroll av våpenkort og eierskap er ikke midt problem.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at oppsynsfolk sin BP er begrensa til dei lover og paragrafer som er nødvendig, typisk viltlova, lov om lakse- og innlandsfisk, naturmangfoldl, lov om motorferdsel i utmark etc.

 

Men, BP er ikkje begrensa til oppdrag, derimot til lover og eventuelt enkeltparagrafer.

Det er og begrensa geografisk og i tid. Har du BP for vpl §9, på det aktuelle tidspunktet og i feks det aktuelle politidistriktet eller kommunen, so har du per def politimyndigheit til å kunne kreve å få sjå våpenkort.

er det noen som har det?

begrenset politimyndighet for å sjekke våpenkort på skytebaner.......neppe......

 

om du derimot er jakt/fiske/naturoppsyn kan du kansje be om å få se våpenkort, jegeravgiftskort, osv når noen er på jakt......

 

ber noen meg om å få se våpenkort ber jeg dem legitimere seg først.

ingen politimyndighet....ingen våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

Tullete og/eller innkompetente skyteldere finnes det tydligvis en og annen av rundt om.

 

La oss rekapitulere en skyteleders jobb:

Å sikre sikker bruk av banen under hans/hennes overoppsyn.

Herunder irettesettelse eller instruksjon av ukyndige.

Herunder bortvisningsmulighet for den som ikke vill/kan rette seg etter skyteleders innstrukser (i forbindelse med sikker våpen håndtering og skytekomandoer).

 

Ikke leke politi, ikke nekte folk med rare våpen å skyte, ikke lage kvalm (ala jeg bestemmer så mine "ideer" gjelder).

Altså kun etter boka (kort sagt vise normal folkeskikk, og ha ett skarp øye med våpenhåndtering/sikkerhet. Thats it.

 

Våpenkort eller lignende dokumentasjon samt godkjent legimitasjon , kan kun avkreves (rettelse skal avkreves) ved salg av amo fra skytterlaget til skytter som ikke er kjent for skyteleder.

 

Ved oppskyting til storviltprøven og ved avgivelse av prøveskudd til denne, skal godkjent legimitasjon fremlegges for skyteleder om skytter ikke er kjent for denne.

Ved godkjent storviltprøve, skal i tillegg jegeravgiftskortet forevises.

 

Værre er det ikke, og alt utenom er pissprei, egne ideer og fantepåfunn (skjønt, der er vel enkelte skytterlag som har innført noen sære regler for sine baner, ala ikkeskumle våpe o.s.v. Vell de om det :roll: ).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...