Jump to content

Lettvektsrifle til jakt og jaktfelt


j0oaa

Recommended Posts

Bartemannen skrev (2 minutter siden):

Jeg synes ikke den så så gal ut? I reviewene jeg har lest så ser jeg heller ingen som kommenterer det som et problem.

 

Mitt inntrykk av amerikanske omtaler er at de stor grad er betalte og ikke sier noe negativt uansett. 

 

Men hvis du ser på dette:

howa-superlite-bolt-action-repeater-rifl

 

... og så dette:

 

IMG_2335_1.jpg

 

... så blir det kanskje tydelig?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (16 minutter siden):

Kanskje en Leopold 2-7x33? Hadde blitt en rålekker kombinasjon.

 

... jeg synes det er ganske begrenset hvor rålekkert det blir med kurtnilsenglippe mellom objektiv og pipe. Selv om du setter på Weaver Top Mount i Low (markedets styggeste og laveste weaver-ringer) og hvis du klarer å plassere kikkerten i lengderetningen slik at okular eller objektiv ikke tar nedi picatinnyskinna, tipper jeg, på rent øyemål, at du får et par centimeter glippe og må bygge opp stokken hvis du vil ha noe i nærheten av kinnbenskontakt. Det blir helt meningsløst så lenge markedet flommer over av ekstra høye ringer.

Link to comment
Share on other sites

Høy skinne gir færre valgmuligheter, lav skinne gir flere. Problemet blir ganske åpenbart for de som ikke har bestemt seg på forhånd.

 

Edit: gudd løkk med å gjøre dette

 

20231231_142135.jpg.d007b3dc65c928426cd3b60acd478767.jpg

 

... på Howaen. Det er en Leupold 3-9x33 EFR og jeg har kinnbenet på stokken uten modifikasjoner. 2-7x33 har mindre objektiv og gir et par millimeter mer klaring. Og det der er Leupold Super Low ringer. 

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har altså aldri skjønt poenget med å kline kikkeren helt nedpå pipa? Jeg har faktisk begge deler - og må vel si at jeg opplever flere ulemper med å ha kikkerten helt nedpå enn litt over - det hele er en estetisk greie, som @Bartemannen sier.

Bartemannen skrev (35 minutter siden):

Smaken er som baken. Ser ikke problemet 😀

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mener de sa i en av youtube videoene at den skinna bare er skrudd på så man kunne jo bare tatt den av og slengt på noen sånn lave weaver baser. Vi som søker frelsen i kinnkontakt gjør det vel av både estetisk og funksjonelle overbevisninger. 

Boltgangen hørtes litt skranglete ut på en av de videoene, men ikke alle plages av det heller.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

BearBeer skrev (5 minutter siden):

Magefølelsen tilsier at den også er blytung

Det er vel det verste. Jeg veide ei jeg hadde liggende her, i alu. den er 65g, så om den er i stål er den vel 165gr.. Det er nokså mye når man skiller mellom 2.6 og 2.8kg rifle til slutt...

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

BearBeer skrev (44 minutter siden):

@Bartemannen det er lett å kimse av problemer som ikke rammer en selv. Jeg er 100 pst enig med @Skrueråmuttere. Skinna er både etisk og estetisk uforsvarlig. Magefølelsen tilsier at den også er blytung.

Ja hvis det estetiske er det store problemet her så er det vel knapt som et problem å regne.

Hvordan man mener en picatinny som er noen mm for høy (og avtagbar) i forhold til noens estetiske sans skulle medføre et etisk problem sliter jeg stor med å forstå.

 

Jeg er enig i at god fit er viktig jeg som alle andre, men det høres jo ut som den picatinnyen omtrent er jordens undergang. 
Prøv den før man hyler. Kanskje passer den bra? Man vet ikke før man har forsøkt. Og så er det jo bare å skru den av hvis ikke.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (15 minutter siden):

En stund siden du leste en test i et norsk blad?

Hehe, sånn:

"vi testa presisjon med å skyte stående på 143m, alt gikk ca like godt", "blyfri kuler funker nok ikk siden de ikke går i min 260Rem med 1:9" riflestigning" og generelt videre i den stilen. 
Tester i blader er generelt bare piss, uansett land.

 

K

  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (54 minutter siden):

Hva skal man ha som beslutningsgrunnlag da?

Forvirrede forumdiskusjoner der folk med navn som Bossen w1, N81 og Skogbamse synser?

🤪

Bruker selv å lese det alle skriver og finne ett gjennomsnitt. 😅 Men det er jo ikke tvil om at folk som f.eks nevnte N81 har like mye eller mye mer erfaring en de fleste skribenter i de fleste magasin, og de som vlogger på jutub, så da teller kanskje den meningen litt mer i regnestykket 😅

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, M67 said:

Jeg har altså aldri skjønt poenget med å kline kikkeren helt nedpå pipa?

 

Det må i så fall være hvis stokken i utgangspunktet er for høy for faste sikter og den aktuelle skytters kinnben. Jeg vil ha kontakt mellom kinnben og kolbekam, og det er det ingen rifler som har ut av esken. I hvert fall ikke med mitt (lave?) kinnben. Derfor går jeg for hevbar kolbekam eller skumgummi og tape. For min del utgjør det et ekstra støttepunkt. En av mange detaljer som gjør at jeg treffer bedre. 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, j0oaa said:

Er det noen som vet noe om den nye Howa Superlite, 

 

Jeg får legge hodet på blokka; det ser ut som noe fordømrade ræl! Billig, skeiv låskasse. Simpel pipe, jalla avtrekk. Fritt for custom-deler. Kjøp den, prøv den, bli misfornøyd og gi den bort på Finn.no etterpå. Hold oss oppdatert ;-)

 

8axq9v.jpg

Edited by Casey Jones
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (5 timer siden):

 

Man kan få relativt lette i stål også. I tillegg er de mye penere :winke1:

Har et par lave til min Seven liggende i tollen. S&K sculptured (bilde hentet fra nettet). 

 

 

image.png.bd9b2d78523ec2b0727715e6b4616bc8.png

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (4 timer siden):

 

Jeg får legge hodet på blokka; det ser ut som noe fordømrade ræl! Billig, skeiv låskasse. Simpel pipe, jalla avtrekk. Fritt for custom-deler. Kjøp den, prøv den, bli misfornøyd og gi den bort på Finn.no etterpå. Hold oss oppdatert ;-)

 

8axq9v.jpg

Kan da prøve😅 Har ikke fått kontrollert min egen låskasse, men inntrykket mitt fra det jeg har lest er at låskassene generelt er rette og solide. Noe delte meninger om å ha skjefteskrue i låseklakken, noen mener det er ubetydelig, noen mener det betyr noe, "ingen" mener det er en fordel. Pipene har jeg aldri hørt noen klage på, de er kaldhamrede og generelt kjent for å gi god presisjon. HACT avtrekket syns jeg er helt supert, det er fullt justerbart ned til skremmende lett om man er såpass fingernem at man kan bytte en fjær. Dårlig med custom deler i norge, men er massevis av stokker å få kjøpt til SA kasse ihvertfall, custom avtrekk er også å få kjøpt om den fjøra blir vanskelig. Hogue stokken, som den vanligvis kommer med i norge er søppel. Og det er ingen "god følelse" i børsa, mangler en del finesse hvis man er ute etter det. Sluttstykket er vel det jeg liker minst. Men børsa går godt innenfor 1MOA garantien.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg må si at jeg synes ´tester´og reviews er nyttige. Ikke som en test, men som en introduksjon til et produkt. Det gjelder både våpen, optikk, termisk og klær. Gøy å se hva slags nye saker som kommer på markedet! Terningkastene betyr ikke noe for meg. Det skal være ekstremt dårlig for å få en middelmådig karakter. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, de ligger på ca samme nivå; det er svært sjelden de "tester" noe som ikke får skryt, 9 av 10 poeng, innertier eller hva de nå de bruker som skala.

 

Forhold til importør og annonsesalget trumfer tydeligvis integritet.

 

 

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (36 minutter siden):

 

Forhold til importør og annonsesalget trumfer tydeligvis integritet.

Tror en del testere også får utstyret de tester. Her er det sikker ulike regler mellom ulike blader og nettsider. Har førstehåndskjennskap til en som tjente greit på å få en kompis til å selge alt han mottok på Finn. Kompisen ble også kompensert for arbeidet. Dette dreide seg om klær og utstyr til div aktiviteter i fjellet og er sikkert over ti år siden. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg klasket nylig sammen en CZ 600 Ergo (223), som totalt er blitt en temmelig lett pakke. Kun skutt inn rifla på skytebanen, men den føles veldig bra ut. Originalstokken overgår T3 lite _lett_. Ikke like smooth bolt som på T3-en, men avtrekket er meget najs (og enkelt justerbart). Magasinet kan også mates ovenifra uten å ta det ut.
 

CZ 600 Ergo setup og vekt - 3369g
    - Rifle - CZ 600 Ergo 223
        ○ 2600g
    - Kikkert - Leupold VX-3HD 4.5-14X40 CDS-ZL DUPLEX
        ○ 377g
    - Kikkertbeskyttere - Alumina Flip-Back Lens Cover Kit - 40mm & Standard EP
        ○ 33g (veid til 33g)
    - Montasje - Leupold PRW2 1-in Low Matte
        ○ 122g (veid til 125g)
    - Lyddemper - Hausken JD151
        ○ 237g (veid til 240g)

Noe høyere vekt i 6.5 (Creedmoor) må regnes med, siden låsekassene på CZ600 er tilpasset kaliberstørrelse-klasser.


IMG_1295.JPG.ebdb420057978abe90c2d058bc3ddec6.JPG

Edited by Tikkamasala
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (3 timer siden):

Jeg må si at jeg synes ´tester´og reviews er nyttige. Ikke som en test, men som en introduksjon til et produkt.

Jeg synes også tester og gjennomganger av ulike produkter (ikke bare våpen, optikk, ammo mm.) er både interessante og nyttige. At de ikke representerer "den fulle og hele sannhet" tar jeg som en selvfølge. Noen av de som utfører testene kan ha relasjoner til produsent eller importør, og dessuten vil smak og behag variere fra individ til individ. Jeg tror for øvrig det er sunt å utvise skepsis og et kritisk skjønn til det meste av det man leser og hører i dagens mediestyrte samfunn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (3 timer siden):

Nei, de ligger på ca samme nivå; det er svært sjelden de "tester" noe som ikke får skryt, 9 av 10 poeng, innertier eller hva de nå de bruker som skala.

 

Forhold til importør og annonsesalget trumfer tydeligvis integritet.

 

 

 

Det er dessverre menge år siden Våpenjournalen ble nedlagt. Tror ikke det er mange av dagens "testinstutisjoner" som hadde kopiert konklusjonen i testen av 1911-pistolen AMT Hardballer i 45ACP, ved å foreslå at den burde døpes om til "Jamballer"..

Edited by Torf
  • Like 5
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Eller da de testet en USA-iansk "siste skanses sjølforsvars"-revolver i 22 LR, med tjukk match-pipe, og et knøttlite skjefte. Redaktøren undret seg på hva den skulle brukes til, fritt etter hukommelsen (giddser ikke leite opp):

 

"Selvforsvar? Skal man bruke dette mot Forsvarets store, stygge og unevnelige FI? Hvis FI har på militær feltjakke, og tykk ullgenser, er det ikke sikkert han merker noe som helst. Men skulle han merke noe, så stakkars deg!  -   -

Hva er den laget for, når den ikke kan brukes til noe? Jo, for å selges! Og solgt blir den sikkert, i bøtter og spann!".

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tikkamasala skrev (16 timer siden):

Jeg klasket nylig sammen en CZ 600 Ergo (223)

Hvor mye må man gi for en slik en da? Og får man dem i 6,5x55?

Har jo CZ fra før, og er jo rimelig fornøyd med den. Visst man da kan sammenligne CZ455 salong mot noe annet da...

Link to comment
Share on other sites

j0oaa skrev (1 time siden):

Hvor mye må man gi for en slik en da? Og får man dem i 6,5x55?

Har jo CZ fra før, og er jo rimelig fornøyd med den. Visst man da kan sammenligne CZ455 salong mot noe annet da...

~19 lapper for Ergo-utgaven (letteste utgaven). Noe billigere for Alpha som har en litt mindre inspirerende stokk. Det ser ikke ut som om den kommer i 6.5x55 desverre ser jeg nå.

6.5 Creedmoor-utgaven (og dermed større låsekasse) veier for øvrig inn på 3 kg, der mini-låsekasseutgaven ligger på 2.6.
https://www.czub.cz/en/firearms-and-products-product/cz-600-ergo

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (13 timer siden):

Eller da de testet en USA-iansk "siste skanses sjølforsvars"-revolver i 22 LR, med tjukk match-pipe, og et knøttlite skjefte. Redaktøren undret seg på hva den skulle brukes til, fritt etter hukommelsen (giddser ikke leite opp):

 

"Selvforsvar? Skal man bruke dette mot Forsvarets store, stygge og unevnelige FI? Hvis FI har på militær feltjakke, og tykk ullgenser, er det ikke sikkert han merker noe som helst. Men skulle han merke noe, så stakkars deg!  -   -

Hva er den laget for, når den ikke kan brukes til noe? Jo, for å selges! Og solgt blir den sikkert, i bøtter og spann!".

 

Hvilken boltrifle var så komplisert at hvis man fylte bensin i magasinet og tok ladegrep så startet den? Må ha värt noe fra et tyskspråklig land :)

Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (1 time siden):

Hvilken boltrifle var så komplisert at hvis man fylte bensin i magasinet og tok ladegrep så startet den? Må ha värt noe fra et tyskspråklig land :)

 

Jeg husker ikke akkurat dette sitatet, men de sammenlignet kanskje med ei motorsag? De sammenlignet hvertfall med et torader-trekkspill, i en ikke særlig panegyrisk omtale av et tysk rakleverk, som noen her inne siden kom over et eksemplar av:

 

https://www.kammeret.no/topic/84867-bullpup-men-hva-het-den-sommer-ockenfuss-shorty/

 

Men nå er vi, som vanlig, herlig OT. i forhold til de som diskuterer ei tung lettvektsrifle!

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Skrueråmuttere skrev (På 31.12.2023 den 13.51):

 

howa-superlite-bolt-action-repeater-rifl

 

 

 

 

Jeg så nettopp på den rifla.

Veier 2.0kg

Koster 1399.- dollar i USA

Uansett hvor mye plastikk, dårlig finish og myk stokk det måtte være, er det lett og tilsynelatende rimelig..

Jeg kunne fint hatt en i 6.5cm til «bære-i-hånda-rifla». 

 

Lurer på hva prisen blir her?

Link to comment
Share on other sites

Så just at det er en sånn stockys carbon skjefte den kommer med, de er vel Okay skjefter? 

Alternativt kan man kjøpe en sånn en for 200dollars fra stockys:

image.png.be725fd889b5cc4be67697c9ae2511b8.png

 

og den vil fortsatt bare veie 2,47kg i 308. Ca. 1/2kg lettere en en remington seven med syntetisk skjefte. 

Lette rifler passer dessverre ikke så godt til den jakt jeg driver med men jeg syns jo alltid det er interessant med lette rifler i 222 eller 223 så hvis de får den ut i noen av de kaliberene så hadde det vært spennende.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det enkleste er bare å bedde den ordentlig. I min verden er dette er ei rifle til jakt på under 200m. 
Normalt sett vil jeg ha mulighet til å kunne skyte mye lengre, og da skyter jeg nok bedre med litt mer rifle. 
Kun når den bæres i hånda ser jeg poeng med ei superlett rifle.. men da er det til gjengjeld ufattelig deilig med noe så lett, kontra 4kg++ med rifle. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...