Jump to content

Lettvektsrifle til jakt og jaktfelt


j0oaa

Recommended Posts

Er på utkikk etter ny rifle til våpenskapet. Riflen skal i hovedsak være en jaktrifle som skal brukes på rype og elg og alt imellom, så kaliber blir 6,5x55. Tenker og at jeg blir og skyte jaktfelt med den visst jeg blir komfortabel med den.

 

Kriteriene er

- Lettvekt (Ikke ultralett nødvendigvis)

- Glatt boltgang

- Pålitelig mating fra løse magasin

- Rustfri er ett pluss men ikke ett must

 

Har fra før en Sauer STR200 som jeg skyter langhold med, og med min (lille) erfaring synes jeg at boltgangen og matingen på den er fantastisk (Visst noen har tips til og få Saueren under 3,5kg så kan jeg skrote planen om å kjøpe ny😅). Har tidligere hatt Tikka T3, og mener og huske at den og var nokså grei på mating og boltgang. Har pr idag en Røssler Titan 6 som har helt grei boltgang men den mater upålitelig. På grunn av det blir jeg ikke komfortabel med børsa og den blir stående og samle støv. Skal derfor legge den ut for salg og kjøpe noe som gir meg like mye skyteglede som Saueren. Hadde ment og handle inn en brukt Tikka T3 på romjulsalget til J&F men siden jeg bor ett par tusen kilometer unna butikken ble den jeg så på solgt før jeg rakk meg dit 😅

 

Tips mottas med takk

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er glad i Sauer og komfortabel med det så trenger du ikke se så mye lenger enn til en Sauer 100 XT eller 101 XT. Begge 3 kg, god boltgang og gode avtrekk.

 

Sauer 100 XT finner du brukt for ca 10.000kr og ny for 14.000-15.000kr. Sauer 101 ca det dobbelte.

 

Har selv en Sauer 100 XT i 6,5x55 som jeg kjøpte ny når de kom på markedet. Dette er allround riflen min som jeg aldri er redd for å dra ut av våpenskapet uansett vær og føre. Har felt rype, gås, rådyr, villrein og elg for denne.

Har ingen erfaring med Jaktfelt, men har konkurrert to år i DFS felt jegerklasse med denne og hatt mye moro med det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva med Schultz & Larsen?

De er veldig populær til jaktfelt.

 

Om du skal skal skyte mye så er det kjekt at du enkelt kan skifte pipe på den selv. 

Om du etterhvert skulle ønske en litt tyngre pipe så skifter du også det enkelt selv.

 

Glatt boltgang og godt avtrekk har de også, men ikke rustfritt. 

Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (2 timer siden):

Hva med Schultz & Larsen?

De er veldig populær til jaktfelt.

 

Om du skal skal skyte mye så er det kjekt at du enkelt kan skifte pipe på den selv. 

Om du etterhvert skulle ønske en litt tyngre pipe så skifter du også det enkelt selv.

 

Glatt boltgang og godt avtrekk har de også, men ikke rustfritt. 


De er vel noe tunge, og ikke ett godt utgangspunkt for «lettvektsrifle»?

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (4 timer siden):

Norma jaktmatch er fin. Har brukt annet helmantel også. Det meste funker. Små hull rett gjennom

Brukte jaktmatch før jeg begynte og lade selv. Nå lader jeg Lapua 144gr FMJ, med så lav utgangshastighet som jeg kan. Men pga problemene med Røssleren så har CZ455 i .17HMR blidd ryperifla. Fungerer fint under gode forhold den, men siden jeg er begynt og jakte mer og mer rev mens jeg er på rypefjellet på vinteren så vil jeg ha noe med litt mer ompfh 😅

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (3 timer siden):

Du har hatt T3 tidligere. 
Det er masse å få tak i av ettermarkedsdeler til T3, lett, presis og godt avtrekk.  Valget er vel egentlig enkelt.

 

Ja, den er kjent og likte den veldig godt. At jeg solgte den til gi bort pris er en av de få tingene jeg angrer fælt på her i livet, men når man har hodet fullt av ideer og begrenset med plass i jaktgarderoben gjør man ting man kanskje ikke er så stolt av i ettertid 😅 Skulle som sagt kjøpe en på romjulstilbud fra J&F men når den gikk så tenkte jeg at jeg kan se om det finnes noe annet gøy der ute 😀

Link to comment
Share on other sites

@j0oaa
Jeg har Schultz & Larsen, så joda de er ikke av de letteste kassene. Sammenlignet med Tikka T3 er de tyngre. Imidlertid er boltgangen som smør, og matingen er helt uproblematisk, avtrekket er vel så godt som Sauer 200 STR. Du får både jaktavtrekk, og trykkpunkt. Problemet med magasinene er at når de er tomme, gir noen av de 5 skudds magasinene skranglelyder når du rister på rifla. Ellers så har jeg ikke hatt mateproblemer med mine magasiner. Jeg har ikke skranglelyder i mine magasiner, men jeg er bortskjemt med Sauer 202, som også har supert avtrekk, og boltgang. Ingen av mine rifler er rustfri, men jeg har ikke hatt problemer med rust. Hverken på løp eller låskasse. Imidlertid er det sikkert flere her inne som har andre erfaringer både med Sauer og Schultz & Larsen.

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (1 time siden):

De er vel noe tunge, og ikke ett godt utgangspunkt for «lettvektsrifle»?

 

Nei, det er vel rundt 3,2 kg med tynn pipe, så 300 gram mer enn en Tikka Lite.

Men jeg får ikke helt lettvekt til jaktfelt å rime. 

S&L er ikke lett når en tenker reinsdyrsjakt, men den er lett for konkurranserifle om en beholder originalskjeftet og bruker tynneste pipe. 

Nå er ikke jeg noe stor konkurranseskytter, men tenker at 17-18 mm pipe ville vært bra til jaktfelt. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om du bare skal ha én rifle til bevegelig jakt i terrenget og til jaktfelt må det nødvendigvis bli noen kompromisser. Et av dem er vekt (og delvis også pipelengde). 3,2 kg rifle (pluss kikkertsikte og demper) bør absolutt være innafor. Hvis ikke bør du satse på en løsning der du enkelt kan bytte pipe. Eller bruke Saueren til jaktfelt. Jeg skjøt litt jaktfelt for en del år siden med en gammel (og lett) udempet) BRNO i .30-06 med 56 cm pipe. Til tross for frisk rekyl var det moro det også, selv om jeg aldri nådde opp på resultatlistene. Siden du skriver "i hovedsak jaktrifle" (og ikke nevner reinsjakt) ville jeg lagt meg på drøye 3 kg, rundt 55 cm pipe, og skaffet en liten og lett demper til jaktbruk. Og med hensyn til "rustfri": alt stål ruster, det rustfrie tar bare lengre tid. En god brunering i kombinasjon med en ikke alt for glatt overflate som holder på olja bør være tilstrekkelig om du ikke tenker på å tilbringe flere dager sammenhengende ute i skikkelig vått Vestlandsvær.  

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (34 minutter siden):

Om du bare skal ha én rifle til bevegelig jakt i terrenget og til jaktfelt må det nødvendigvis bli noen kompromisser.

Målet er jo og ha en rifle som jeg skal bli "i ett" med, så da er jo det å ha en rifle som man kan skyte mye med og bli komfortabel med det viktigste. Ett par hundre gram hit eller dit er ikke så viktig. Det er jo i hovedsak jakt rifla skal bli brukt til, men trenger ikke og være ultralett siden jeg som nevnt ikke skal gå etter villreinen. (Selv om det blir noen tunge tak når man senhøsten starter fra havnivå og opp til 7-800 moh for og finne rypene på snøflekkene😅).

 

Sølvrev skrev (44 minutter siden):

Eller bruke Saueren til jaktfelt.

Planen er og etterhvert  kunne bruke Saueren til litt mer enn fastfortøyning og langholdsskyting så den skal på slankekur, hvor nytt løp og ny stokk står på lista, men alt til sin tid.

 

Sølvrev skrev (51 minutter siden):

Og med hensyn til "rustfri": alt stål ruster, det rustfrie tar bare lengre tid.

Kjenner meg selv såppas godt at jeg vet hvor sløv jeg kan være til og ta vare på tingene mine(Vet jeg ikke hva det koster?🙄), så til slutt blir det rustflekker på det sorte. Men er som sagt ikke noe krav at det er rustfritt, siden jeg er rimelig likegyldig til hvordan ting ser ut bare det funker som det skal.

Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (1 time siden):

 

Nei, det er vel rundt 3,2 kg med tynn pipe, så 300 gram mer enn en Tikka Lite.

Men jeg får ikke helt lettvekt til jaktfelt å rime. 

S&L er ikke lett når en tenker reinsdyrsjakt, men den er lett for konkurranserifle om en beholder originalskjeftet og bruker tynneste pipe. 

Nå er ikke jeg noe stor konkurranseskytter, men tenker at 17-18 mm pipe ville vært bra til jaktfelt. 


Jeg trodde en t3 lite ut av boksen var sånn ca en 2.8kg? Kassa er vel noenlunde lett (S&L noe tyngre?)- på linje med ei r700 eller så? 
 

Uansett, så er det måten man bærer vekta på som betyr mest.

Om man går med rifla i hånda betyr vekt mye om man trasker rundt i timesvis i skogen.
Dedikert skogs/snikjaktsrifle; Her ville jeg personlig holdt den under 3- 3.5 kg om mulig (min er rett rundt 4kg, med kikkert, demper og 52cm løp- det er i overkant tungt syntes jeg).

 

Om man har sekk med futteral i betyr det langt mindre. Jeg drasser rundt på nærmere 4.5kg med rifle, og 68cm løp under reinsdyr/hjortejakt i fjellet, og har null problem med å gå slik i noen dager. 
Bært tett på kroppen (i sekk) så kan man kompensere litt ekstra vekt på rifla med å slå en ekstra lens, droppe marsipanpølsa, eller noe i den duren. 
 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (15 minutter siden):

Uansett, så er det måten man bærer vekta på som betyr mest.

 

Godt poeng. For min egen del så ligger jo rifla i Vorn-sekken i 99% av tiden den er med på jakt, siden jeg er mest ute etter dyr jeg ikke trenger og snike meg innpå. Den ene helgen iåret jeg får bli med på elgjakt i skogen skal jeg nok klare og bære litt ekstra vekt i hånda.

Link to comment
Share on other sites

Har du lyst på ei lett rifle, så kjøp noe som er under 3 kg. Tikka er ikke så spennende, men den er relativt lett og skyter godt. Hva med to stokker?
 

En sånn en med originalstokk med justerbar kolbekam. Så går det an å supplere med KKC-stokk eller lignende om du vil bruke den til jaktfelt. Skytemaskin på vinteren og våren, lett rifle til jakta. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (3 timer siden):

 

Om man har sekk med futteral i betyr det langt mindre. Jeg drasser rundt på nærmere 4.5kg med rifle, og 68cm løp under reinsdyr/hjortejakt i fjellet, og har null problem med å gå slik i noen dager. 
Bært tett på kroppen (i sekk) så kan man kompensere litt ekstra vekt på rifla med å slå en ekstra lens, droppe marsipanpølsa, eller noe i den duren. 
 

 

Det er klart det har mye å si hvordan den bæres, men hvorfor ikke "ja takk, begge deler"?

Med 4,5 kg uten marsipanpølse må du kanskje hoppe over akkurat den toppen der du får se dem, mens med 3,5 kg komplett med marsipanpølse blir det fullklaff.

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (7 timer siden):

 

Det er klart det har mye å si hvordan den bæres, men hvorfor ikke "ja takk, begge deler"?

Med 4,5 kg uten marsipanpølse må du kanskje hoppe over akkurat den toppen der du får se dem, mens med 3,5 kg komplett med marsipanpølse blir det fullklaff.

 Jeg+ sekk/utstyr+klær+rifle veier vel rundt 110-115kg. Den kg’en spart på riflevekta er under en % av totalvekta. 
Mao betyr det selvfølgelig ingenting om jeg kommer opp på en topp eller ikke- da står det nok mer på mannen og formen.
 

Med 4.5 kg rifle, kikkert med klikk, tofot og litt trening, får man heller FLERE sjanser ved denne typen jakt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg passerer nok 100kg med alt på plass for en dag på fjellet. Jeg merker relativt stor forskjell med å bære 1,5kg lettere våpen i sekken etter en lang dag på fjellet. Det er ganske stor forskjell på å bære 1kg mindre enn å gå ned 1kg i kroppsvekt.

 

Blir litt som å å velge mellom fjellstøvlene som veier 1kg pr sko eller de som veier 750g pr sko. 0,5kg spart, men himmel og hav for en forskjell det er når man har gått 15km..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Ospa

Helt enig at det er mannen og formen som er viktigst, men når du står der så er du den du er. Enten sommeren ble tilbragt med løpesko eller på solsengen kan du alltids hente ut det lille ekstra i form av litt mindre vekt og litt mer mat.

(Du kan jo gå flere dager ekstra om du lar rifla ligge igjen hjemme og tar med 4 kg ekstra mat, men da blir det litt vanskelig å få med kjøtt hjem...)

 

Hva utstyret veier i forhold til totalvekt kan du ikke ta med i betraktningen. En kg kroppsvekt bærer du mye lettere enn en kg utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (12 minutter siden):

Hva utstyret veier i forhold til totalvekt kan du ikke ta med i betraktningen. En kg kroppsvekt bærer du mye lettere enn en kg utstyr.


Hvor og hvordan man bærer vekta har alt og si. Om man bærer 10kg i sekken eller 5kg på hver fot oppleves totalt forskjellig. 

En god sekk med riflehylster midt på ryggen er helt forskjellig å gå med, enn rifla i reim over skuldra. En kg fra eller til spiller liten rolle- i min verden er det bedre å spare den inn andre steder enn på rifla. Dropp skalljakka, og pakk en poncho f.eks. Det er fort 1kg+ spart. Invester i en lett pakkrammesekk, og sett igjen Recon- sekken hjemme. Det er 2-2.5kg spart. 
Jeg vil ha muligheten til å kunne skyte på «noen hundre» meter når jeg jakter hjort/rein i heia, og da er det bedre med litt rifle, enn lite rifle. 
Til skogen derimot, hvor det er korte hold, og rifla er i hånda er lettest=best. 
 

1983 skrev (33 minutter siden):

Blir litt som å å velge mellom fjellstøvlene som veier 1kg pr sko eller de som veier 750g pr sko. 0,5kg spart, men himmel og hav for en forskjell det er når man har gått 15km..


Nei.

Ekstra vekt i sekken «blir ikke litt som» samme å bære ekstra vekt på bena. 

Det å bruke muskulaturen i bena til å løfte vs. bære er to forskjellige ting.

 

Link to comment
Share on other sites

@Ospa

Fortsatt delvis enig med deg.

Det å ta med en dårlig rifle for å kunne gå opp på den siste toppen blir nesten like dumt som å ta med mye mat og være våpenløs.

Men når min vekt for sekk og jakke allerede er slanket til 2,2 kg og jeg vil gå enda lettere for å komme lenger så blir våpen en typisk ting å se på.

Link to comment
Share on other sites

Min Blaser K95  kipplauff veier 2,4 kg, og den synes jeg er overraskende lett å skyte bra med. Min er i 6,5x57r. Jeg har hatt en tidligere i 7x57r. Helt greit å skyte godt med disse kalibrene. Jeg ser at enkelte bruker grove kalibre i slike lette våpen. Det byr på utfordringer, som nok kan trenes bort, men som jeg ikke er villig til å ta. For min del: grovt kaliber - tyngre børse. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (25 minutter siden):

@Ospa

Fortsatt delvis enig med deg.

Det å ta med en dårlig rifle for å kunne gå opp på den siste toppen blir nesten like dumt som å ta med mye mat og være våpenløs.

Men når min vekt for sekk og jakke allerede er slanket til 2,2 kg og jeg vil gå enda lettere for å komme lenger så blir våpen en typisk ting å se på.


jeg vil også ha «lettest mulig», men mest fordi det er digg å gå med minst mulig vekt- ikke at man kan gå noe lengre. Hva gjør du i tilfelle om du klarer å komme deg lengre på jakt pga. en kilo spart, men så skyter dyr? 
 

IMG_5087.jpeg.e38f1a677c8fbc1e8852953137b91c26.jpegIMG_5089.png.76f9bcd847307025eac0b02f45ca18cc.png

 

Nå spiller ikke vekta på rifla så stor rolle lengre.. 

Edited by Ospa
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (20 minutter siden):

Min Blaser K95  kipplauff veier 2,4 kg, og den synes jeg er overraskende lett å skyte bra med

Det tviler jeg ikke ett sekund på, og etter å sett de fleste videoene fra @Roe, så er det jo ganske opplagt at noen skyter veldig bra med lett rifle, og at de riflene der har meget god presisjon. 
For egen del så trenger jeg minst mulig handikap når jeg skal skyte på litt hold. 
Jeg kunne tenke meg en til jakt hvor jeg går med rifla i hånda, og holdet er under 200m eller så. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (39 minutter siden):

jeg vil også ha «lettest mulig», men mest fordi det er digg å gå med minst mulig vekt- ikke at man kan gå noe lengre. Hva gjør du i tilfelle om du klarer å komme deg lengre på jakt pga. en kilo spart, men så skyter dyr? 

 

Nå spiller ikke vekta på rifla så stor rolle lengre.. 

 

Hehe, kjenner den følelsen der. "Jippi... eh... ånei."

 

En kg er fortsatt en kg...

Og den avgjørende toppen kan likegodt være den siste før jeg er tilbake ved telt/hytte/bil.

Men også såklart at det er hyggeligere å kjenne seg lett til fots.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye folk gidder å drasse rundt på får være opp til den enkelte. Har en sønn som er gramjeger på reinsdyrjakt, men jeg er ikke helt der..  men nesten.. Har aldri gått på  reinsdyrjakt, men mye fjellrype. Beretta Ultralight er bare toppers på støkk og på hjorten ble jeg lei å drasse rundt på ei rifle på  nesten 5 kg. Derfor ble det en Tikka

T3x.  Superlite. Mulig litt lav snobbefaktor, men ellers så fungerer den på alle kriterier som betyr noe i praksis. 😉

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3x er i hvert fall ikke feil til bruken som skisseres. Lette å skyte godt med. Presise ut av esken. Gode avtrekk. Enkelt å sette på større pistolgrep eller forskjefte. Enkelt å bytte stokk om det er ønskelig. Mitt tips er å se mindre på estetikk og mer på ergonomi = tape, skumgummi, papp, sparkel etc. på stokken. Vil du ha en pen stokk, så kjøp en ekstra til festbruk.

En T3x kan bli nesten hur bra som helst. Grunnkonstruksjonen er god nok til det aller meste.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at jeg ender opp med en T3x eller muligens en Sauer 100. J&F hadde en Sauer 100 inne på romjulssalget demmes så får ringe dem på nyåret og høre om jeg får den til samme pris 😀

 

Er det noen som vet noe om den nye Howa Superlite, og om den blir og komme til Norge? Har sett litt på tuben og den ser nokså snop ut og veldig lett. Ikke så stort utvalg i kaliber da, men kan være en spennende rifle.

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (1 time siden):

 

Den har jo helt åndssvakt høy picatinny-skinne. Hvaiallverden har de tenkt på? "Ingen kommer til å ville montere et lite og lett kikkertsikte på en liten og lett rifle, og uansett er det altfor mange lave ringer og altfor få høye ringer på markedet"?

Jeg synes ikke den så så gal ut? I reviewene jeg har lest så ser jeg heller ingen som kommenterer det som et problem.

Selv om jeg har noen stjernekikkerter selv så foretrekker jeg små, lette kikkerter der jeg får det til å fungere.

Kan ikke helt se at det skal være noe problem med verken store eller små kikkerter på den Howa'en.

Forøvrig så rifla ganske så snasen ut, det er jeg enig i.

Skulle jeg hatt en slik rifle så hadde jeg sikkert putte på noe lite og lett. Kanskje en Leopold 2-7x33? Hadde blitt en rålekker kombinasjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...