Jump to content

Bullpup, men hva het den? - Sommer & Ockenfuss Shorty


Olesøn

Recommended Posts

 Jeg mener huske at denne rifla (eller en annen, basert på samme oppskrift) ble testet av redaksjonen i "Våpenjournalen". Begeistringen var litt avmålt. Da de skulle forklare virkemåten, viste de til torader-trekkspill, der tonene blir forskjellige, avhengig av om man drar inn eller ut. Jeg tror overskriften til artikkelen var "Torader-rifle"!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har funnet den omtalt et annet sted: I boka "Moderne jaktvåpen", av Henrik Sæhle, Naturforlaget 2002, under "rettrekkerrifler", side 17 - 18.

 

Jeg har ikke rukket å lese de to sidene ennå. Men forfatteren kommenterer at modellen blir svært baktung, når hele "låskassa" og magasinet ligger bakerst i kolben.

 

Den aktuelle "jaktmodellen" hadde 62 cm pipe, likevel var totallengda 80 cm (i en "dataoversikt" oppgitt til 82 cm)! Vekta var ikke avskrekkende, 3,4 kg. Totallengden gjør at man må sveise fast en liten lyddemper, for å få den lovlig her i landet. Demperen må ikke gå for langt bakover, det er bare ca. 7 cm fra pipeenden til "fortreet"!

 

Produsenten er forresten tysk, "Sommer & Ockenfuss" i Baiersbonn, har aldri hørt om dem.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Jeffery skrev:

Også sto avtrekkeren igjen når en repeterte, så faren for å klype avtrekkerfingeren var tilstede.

 

Ikke bare det, det var også grepssikring på våpenet, så man måtte slippe opp taket rundt pistolgrepet, før man begynte å dra det bakover med fingrene. Og, som du nevner, passe pekefingeren, når man dyttet det fram igjen.

 

24 minutter siden, Olesøn skrev:

Produsenten er konkurs og ikke-eksisterende. 

 

I følge Sæhle skulle våpenet også finnes i en "Royal"-modell, med gravyr og treverk etter kundens ønske. Man rakk vel ikke å få solgt en enda mer utspjåket modell, med diamanter og gullinnlegg, til noen oljesjeiker, før kassa var tom.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vel, jeg har aldri prøvd en. Jeg regner uansett at det er en eller flere grunner for at produksjonen bare varte i to-tre år og at man fremdeles ser dem på GunBroker for under $600.

 

Spesielt med tanke på at nyprisen var nærmere $2000 rundt årtusenskiftet. Sykt overpriset.

Edited by Thor
Link to comment
Share on other sites

Men det er ganske utrolig hvor mye variasjon det er i prisene på denne riflen.

 

https://www.barnebys.se/slutpriser/objekt/71953755/german-slide-action-bullpup-marksman-rifle/?fbclid=IwAR1hVAhVSo1H_2UFHPoZvNcEPYMbgfX3DI9pg0ILDP77Ggm5oneYZqcm1-c

 

(man må klikke på visa pris, og identifisere seg via facebook . ett klikk er nok.)

Edited by jlovold
Link to comment
Share on other sites

Da var den kommet hjem!

Ser ut til å være i utmerket stand, men trenger en liten puss, siden det kan se ut som den har stått lagret en stund.

Blir artig å stifte bekjentskap med denne. Man må i alle fall øve litt for å få ildhåndgrepene til å sitte.
Men enn så lenge, så virker det ikke som at det er noen fare for å klemme avtrekksfingeren i alle fall!

Jeg mistenker at noen kanskje har lukket dekselet til utkaster-åpningen, når mekanismen har vært i bakre stilling . Da låses mekanismen, og man får ikke dyttet frem pistolgrepet igjen. Løsningen var bare å åpne dekselet, så beveget mekanismen seg normalt. Grunnen til at jeg tror det, er fordi bildene i annonsen viste pistolgrepet i bakre stilling, og jeg mottok våpenet i samme tilstand.

 

Et interessant våpen, tydeligvis lagd av ingeniører for ingeniører! Og det i enda større grad enn Semprioen jeg også har.

IMG_20190305_142953.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Har ikke tatt så mye bilder foreløpig, men har pusset raskt over våpenet, og ikke minst smurt opp glideflatene og avtrekksmekanismen.

Det gjorde meget stor forskjell på ladegrepet, både i lyd, og ikke minst i nødvendig kraft. Avtrekket ble bedre også.

Bildet viser avtrekksmekanismen blottlagt med pistolgrepet i bakre stilling.

IMG_20190305_153728.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sommer und Ockenfuss Shorty Jagd Lux .308Win

IMG_20190306_182220.jpg

Kolbe med reimfeste/låsepinne

 

IMG_20190306_182210.jpg

Kolbe uten låsepinne

 

 

IMG_20190306_182152.jpg

Reimfeste/ låsepinne. Låser ved å vri på den ruglete delen nederst, som er montert offset. Man kjenner et lite klikk når den er i låst posisjon.

 

IMG_20190306_182101.jpg

Glidekasse med spor til sluttstykkehodet. Selve sluttstykkeholderen er delene med litt trangere spor.

 

IMG_20190306_182025.jpg

Sluttstykkehodet liggende på bakstykket, sett underfra. Messingstangen til venstre er utstøteren.

 

IMG_20190306_182015_1.jpg

Sluttstykkehodet overside, bakside fra høyre. Liten men solid konstruksjon. Tennstempelet er den lysegrå dingsen som stikker ut på venstre side. Hammeren er offset, og treffer den delen som stikker ut.

 

 

 

IMG_20190306_182004.jpg

Sluttstykkehodet sett forfra. Når bolten går i låsing skyves sluttstykkehodet oppover og låses i låsekassen. Fronten på sluttstykkehodet er derfor utformet for å kunne gli over hylsebunnen.

 

IMG_20190306_181900.jpg

Sluttstykkehodet på plass i glidekassen.

 

IMG_20190306_181852.jpg

Utfresning for utkasteråpning øverst.

IMG_20190306_181836.jpg

Glidekasse med sluttstykkehode sett ovenfra.

 

IMG_20190306_181809.jpg

Plastdeksel med hengslet deksel over utkasteråpningen.

IMG_20190306_181749.jpg

Glidekassen sett bakfra uten bakstykke.

 

IMG_20190306_181737.jpg

Bakstykke med rekylkappe.

 

IMG_20190306_181652.jpg

Bakre del av våpenet med åpent utkasterdeksel. Ene låsesporet i låsekassen kan skimtes i kammeråpningen. Låsepinnen i låst stilling.

IMG_20190306_181619.jpg

Avtrekksmekanisme lett rengjort og innoljet. Pistolgrep i bakre stilling.

 

IMG_20190306_181546.jpg

Pipe med M14x1 gjenger. 77mm fri pipelengde.

 

IMG_20190306_181520.jpg

Pistolgrep med grepssikring.

 

IMG_20190306_181514.jpg

Kolbe med magasin. Knappen er magasinutløser.

 

IMG_20190306_181506.jpg

Detaljer gravering venstre side.

 

IMG_20190306_181446.jpg

Detaljer gravering høyre side.

 

IMG_20190306_181359.jpg

Underside glidekasse med pistolgrep i fremre stilling. Jeg antar at stangen som kan sees er avtrekks-staget.

 

 

IMG_20190306_182015.jpg

Edited by jlovold
La til tekst til bildene
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...