Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Har en R8 Professional success og tenkte å kjøpe meg koffert, begynner å bli en del løp etter hvert og alltids greit å ha 2 forskjelligekaliber med , ser XXL har den til en OK pris, men står i annonsen at den er for R93, men mener at koffert C passer begge, noen som kan bekrefte dette?

 

Link: http://www.xxl.no/jakt/skyting/storvilt ... le#details

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvor en kan få kjøpt Reimfester til Blaser? har prøvd litt rund men bare amerikanske utgaver i butikkene som ikke passer (for store). Ser en kan få kjøpt riflereim til Blaser med originale reimfester men det blir litt dyrt for å få erstattet det ødelagte reimfestet. Riflereim har jeg fra før. Håper noen har tips.

Link to comment
Share on other sites

+Spitzer

 

Angående kofferter/tilbehør til Blaser så har de ett meget godt nettsted. Ett av de bedre nettsidene fra en våpen produsent etter min mening.

 

Koffert C skal passe Blaser R8 også.

 

Fra:

http://www.blaser.de/index.php?id=168&L=9" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

C: For repeterbørse, løp opptil 70 cm, skjefte opptil 42 cm lengde. Rom: 2x løp, 2x kikkertsikte (opptil 56  mm objektivdiameter), R8 reservemagasin. Dokumentlomme og unbrakonøkkelholdere i lokket. Med kodelås. L x B x H: 84 x 45 x 11  cm

 

Edit:

Bildet som bekrefter dette (tidligere postet her i kammeret):

20140624_130203_zps901310cb.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Under fjorårets elgjakt styrtregnet det i dagevis og min deilige trestokk på Blaseren ble helt hvit der jeg hadde gnidd den og måtte oljes hver dag. Har lekt med tanken om å skaffe skjefte for høyfjell og våtmarksjakt. Den ble ca 400 gram letter og jeg kan jo også ta av demperen hvis jeg vil spare enda litt til, men det viktigste var at denne stokken tåler mer enn de fleste både av vann og slag.

Varingtmarksrifle_zpsrxuri7li.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg vet at dette har blitt diskutert opp og ned i mente i tidligere tråder, men jeg prøver meg.

 

Hvor mye mer rekyl får man med 30.06 kontra 308?

Er en kjensgjerning at rekyl virker avtagende jo mer man trener, men er det mulig å anslå forskjellen prosentvis?

 

Gjelder R8 Prof Success, uten demper. Ikke hjemmerullings.

 

Setter pris på tilbakemelding :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye mer rekyl får man med 30.06 kontra 308?

 

Setter pris på tilbakemelding :wink:

 

Det er mange faktorer som spiller inn, vekt på våpen, kulevekt osv. For følt rekyl spiller også design på børsa inn.

 

Chuck Hawks har skrevet en del om dette tema.

 

Her finner du en tabell over rekyl på forskjellige kaliber. Merk at det er oppgitt våpenvekt og vekt på kule pluss hastighet på kule

 

 

Her er ett utdrag av tabellen, for 308 og 30-06:

 

Cartridge (Wb@MV) Rifle Weight Recoil energy Recoil velocity

308 Win. (150 at 2800) 7.5 15.8 11.7

.308 Win. (165 at 2700) 7.5 18.1 12.5

.308 Win. (180 at 2610) 8.0 17.5 11.9

.30-06 Spfd. (150 at 2910) 8.0 17.6 11.9

.30-06 Spfd. (165 at 2900) 8.0 20.1 12.7

.30-06 Spfd. (180 at 2700) 8.0 20.3 12.8

 

Her kan du lese mer om rekyl, og virkningen av å gå opp ett kaliber

Link to comment
Share on other sites

Her finner du en tabell over rekyl på forskjellige kaliber. Merk at det er oppgitt våpenvekt og vekt på kule pluss hastighet på kule

 

 

 

Her er ett utdrag av tabellen, for 308 og 30-06:

 

Cartridge (Wb@MV) Rifle Weight Recoil energy Recoil velocity

308 Win. (150 at 2800) 7.5 15.8 11.7

.308 Win. (165 at 2700) 7.5 18.1 12.5

.308 Win. (180 at 2610) 8.0 17.5 11.9

.30-06 Spfd. (150 at 2910) 8.0 17.6 11.9

.30-06 Spfd. (165 at 2900) 8.0 20.1 12.7

.30-06 Spfd. (180 at 2700) 8.0 20.3 12.8

 

Her kan du lese mer om rekyl, og virkningen av å gå opp ett kaliber

 

 

 

Fantastisk!

 

Takker :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei folkens :D

Nå har jeg bestemt meg for å kjøpe meg en Blaser.(Søknaden er sendt :winke1: )

Har veldig sansen for det sikkerhetsmessige samt raskheten ved ladegrepet.

Fra før av har jeg 4 stk Sako og 1 stk Sauer i skapet , gorifla til nå er en finnlight i 308w.

En bekjent av meg kjøpte seg en R93 for noen år siden , og etter første høsten med den solgte han alle de andre riflene sine og sier at han vil ikke ha noe annet enn Blaser . Så nå har han 2 stk samt en haug med løp i diverse kaliber.

Så mitt spørsmål til dere er , hvilken burde jeg gå for? R93 eller R8?

Synes det er så mange delte meninger om det.

Mange mener 93 er lettere og smekrere en 8 , mens andre sier at 8 har lettere oppspenner og tar et skudd mer enn 93 og selvfølgelig utagbart magasin.

Noen sier også at R8 rett og slett er en forbedret utgave av hele systemet.

Er det også sånn at du kan velge avtrekksvekt når du kjøper ny Blaser?

Kan være dette er nevnt før i tråden , men jeg spør likevel :D

Link to comment
Share on other sites

Har R93 og er knall fornøyd. Den er kort, lett og kompakt rifle. Både R93 og R8 er flotte saker, som jeg tror du hadde vært fornøyd med. R8 koster endel mer enn ei R93 da. Har du råd til å svi av en 30 lapper til ei R8 med sånn tommelhull i skjeftet, så hadde jeg gått for R8. Er du som meg at jeg må tenke økonomi hele tiden, så hadde jeg gått for R93. Om jeg noen gang blir rik, så vet jeg ikke om den blir bytta ut, for den er som nevnt ei veldig lett, smal og kompakt våpen, som er god å ha i bratte lier på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har R93 med fire løp i tre kalibre (to i 6.5x55; ett kort løp til jakt og et lengre til bane). Den er lettere og smekrere enn R8, presis som fy, enkelt løpsbytte uten treffpunktendring. Den eneste grunnen til å bytte til R8 er at det har vært noen stygge ulykker med R93. De mulige sikkerhetsproblemene som er ved R93 er utbedret på R8. Det blir opp til hver enkelt å vurdere risikoen ved R93, som ellers i livet. Min vurdering er at jeg har mye større risiko ved den bilen jeg kjører, for ikke å snakke om båten, kajakk på vinteren, landeveissykling, jakt alene i ur og fjell... Jeg ville mye heller brukt de ekstra pengene på å øke sikkerheten i andre deler av mitt liv, fordi jeg vurderer det som potensielt farligere/viktigere enn den mulige risikoen ved R93.

Jeg vil ikke ha tommehulsstokk. Fordelen med rettrekkermekanisme er at man kan få avgårde hurtige skudd. Ikke helt like fort som ved halvauto, men på drevjakt kan man få pillene avgårde raskt. Tommehullsstokk er godt å skyte presisjonsskyting med, men det blir et herk å repetere fort synes jeg. Mulig det bare er en øvelsessak? For meg kjennes det klønete ut. Jeg har satt på KKC stokk på min R93, og jeg stortrives med den løsningen :D

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg skaubjønn angående skjefte , jeg liker ikke tommelhullskjefter.

De er sikkert bra til jaktfelt og stillesittende jakt men til bevegelig jakt føler jeg at hånda er "låst".

Men det er bare min smak :D

Vet noen av dere noe om dette med avtrekk , kan man velge avtrekksvekt når man bestiller nytt våpen?

De Blaserene som jeg har prøvd hadde nydelige avtrekk , men jeg må si at det beste avtrekket jeg har kjent er et bixn andy avtrekk som jeg har på den ene Sakoen , det er helt fantastisk :D

Men de får man også til Blaser :D

Hva anbefaler dere av løpslengde når jeg skal ha demper på?

Og hva er ca vekta på en Blaser med kikkert og demper?

Har en HT 3-12x56 som jeg lurte på å sette på Blaseren , ser mange Blasere har justerbar kolbe men jeg er tvil om jeg trenger det , noen erfaringer?

Så forresten at det er veldig avslag på R93 for tiden , har sett dem til 15500 kr i 6,5x55,308,30-06 og 9,3x62.

Så da får man så å si 2stk R93 mot en R8 for samme prisen.

Link to comment
Share on other sites

Originalavtrekket er betydelig bedre på R8, det er lettere og merkbart kortere.

R8 er betydelig tyngre enn R93, min gamle R93 pro veide 2990g med full lengde pipe i kal 7x64 og det samme med kappet 308-pipe.

Et annet forhold som jeg ikke har sett diskutert i forhold til sikkerhetspørsmålet er at ved ufullstendig ladegrep og påfølgende avtrekk så er det en meget liten rørelse i sluttstykkearmen på en R8, mens den er betydelig på en R93.

Link to comment
Share on other sites

Utrolig kult Wildbeard!! han beholder grepet om pistolgrepet hele tiden, og repeterer kun med langfinger ser det ut som? Eller pekefinger? Må prøves med min vanlige KKC stokk også! For øvrig er det min erfaring at det er ikke repeteringen som setter de største begrensningene på min hurtigskyting, men det å komme tilbake på målet. Det er ikke vanskelig å pumpe ut skudd: utfordringen blir å treffe sånn noenlunde på de neset skuddene. I alle fall når jeg bruker 375 H&H løpet.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det Blaser på meg :D

Kjøpte en R93 Professional med justerbar kolbe i 6,5x55.

Vekta gjorde utslaget for min del , er vant til en Finnlight så jeg ville ha den lettest mulig.

Får gliset til fredag :D

Men jeg må si at jeg i tillegg vurderer en R8....å bare ha ei rifle er utenkelig for meg!

Å blande bolt og rettrekker vil jeg ikke , så nå blir det å trene masse for å bli dus med Blaseren.

Har jaktet med boltrifler i 25 år så det blir vel en overgang og venne seg til systemet på Blaseren , men det sies at det går visst å lære en gammel hund nye triks :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...