Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Har montert Kalixteknik justerbar kolbekam på min R8, og på jakta i helga knakk hele driten av. Syntes den virket litt spinkel når jeg monterte den, og nå fikk jeg vel beviset for det. Begge tappene knakk rett av der de er feste i selve "plata". Stengene er av aluminium, men så går de over i noen tynne plasttapper som er en del av plata. Utrolig stusslig patent. Usikker på hvordan det har skjedd, tror det må ha vært når jeg har tatt ut og satt inn rifla i riflesekken, at den har hengt seg opp på en eller annen måte. Behandler rifla med omhu, er sikkert dobbelt så dyr som jeg egentlig har råd til så hiver den ikke rundt i steinrøysa akkurat...

 

Så nå sitter jeg med tre borrede hull i stokken og ingen kolbekam. Får sikkert ordnet meg en ny "topp", men har nå null tiltro til dette systemet. Ligg unna sier jeg, passer fint til skytebanebruk men tåler ikke bruk i terrenget.

Får se om jeg kanskje støper meg noe selv, beholde mekanismen inne i stokken samt de to pinnene og lage en ny kolbekam.

Link to comment
Share on other sites

På 31.10.2017 den 10.17, psAico skrev:

Jeg er ikke Blaser eier (ennå), så jeg håper det ikke er ett kriterium for å bruke denne tråden :-)

 

Jeg jakter i utgangspunktet bare småvilt opp til Rådyr, så det bærer våpenskapet preg av. Jeg ser derimot behovet for å ha noe grovere skyts tilgjengelig de få gangene det bærer avgårde på Villsvin eller Sel-jakt. Det blir mye stress, hvis man skal basere seg på lån hver gang.

 

Selv om jeg altså ikke har Blaser selv så har jeg nesten ubegrenset tilgang på lån av en Blaser R93. Så det er fortsatt snakk om lån, men da i ubegrenset tidsrom. Denne har p.t. kun ett løp i 243, så tanken er å heller bruke noen kroner på ett 308 løp og demper til denne, framfor å kjøpe ei komplett budsjett-rifle.

Valget av kaliber er i utgangspunktet ikke tema for diskusjon, det kan evt. bli nye løp i mer spennende kaliber etterhvert.

Siden jeg ikke har peiling på Blaser er jeg mer interessert i hva jeg skal se etter og hva jeg evt. må passe på ved bruktkjøp av slike løp.

Ett raskt søk avslører bl.a. att disse løpene kommer i forskjellig diameter / vekt. Hva anbefaler dere til ren jaktbruk med demper?

 

 

Det er ikke så mye passe på. Særlig ikke i 308, hvor slitasje ikke er noe tema for andre enn ytterst få. 

 

Blaserløp finnes med 17, 19 og 21mm diameter. 17 er omtrent 100 ganger så vanlig som noe annet, og funker fint.  

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, ulf skrev:

 

Blaserløp finnes med 17, 19 og 21mm diameter.


Mener matchløpet mitt i 6.5x55 er 22mm.  Har 17mm pipe i 308 og det er helt kurant det ja. Skal ha ei pipe i 9.3x62 og jeg antar det blir i semi weight/19 mm. Gitt størrelsen på hullet så tipper pipa vil veie omtrent det samme som 17mm pipa i 308.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 24.11.2017 den 22.05, KjetilL skrev:

Noen som vet vekt på en Success pro med matchløp? Evt med vanlig løp.

Burde vel være mulig å få under 5kg med kikkert og demper. 

 

Jobber med et tilsvarende prosjekt. Har vært problemfritt når jeg har brukt std.løp, men jeg skal få det til med match også. Er bare viktig å være litt selektiv i valg av demper og kikkert (og evt. montasje). 

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Lurer etter hvert på ny rifle, og Blaser R8 prof Success er en av de jeg ser på. Ser at det finnes 100-vis av tilbehør til kikkerter osv, men sikkert noen her inne som har skaffet seg bedre oversikt enn meg: Hvis man har ett løp som man vil bruke 2 forskjellige kikkerter på; hvordan løses dette? Kjøper man ringer til hver sin kikkert og 2 stk hurtigmontasjer? Tenker fortrinnsvis å bruke Blaser sine standardkomponenter.

Hva hvis man utvider garderoben med et løp til, kan man regne med at hurtigmontasjene passer rett på begge løp?

Link to comment
Share on other sites

Du må ha en montasje per kikkertsikte. Når det er skutt inn kan du ta av og på uten at treffpunktet endres

Det er ikke sikkert at montasjen passer til flere løp uten tilpasning. Den kan strammes og slakkes med en umbrako skrue. Etter min erfaring endres ikke treffpunkt da. Men det enkleste er å ha en montasje til hvert løp.

 

Helt uproblematisk å ha flere sikter til ett løp. Ksn kreve litt fikling med flere  løp til ett sikte. 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Skaubjønn :) Dvs for full fleksibilitet med 2 løp og 2 sikter finnes ingen hurtigmontasjeløsning som ikke krever justering/tilpasning med verktøy? Du anbefaler en montasje til hvert løp, mener du da for hver kikkert x 2, dvs 4 montasjer?

Litt rart at moderne produksjonsutstyr ikke klarer å lage like festepkt på alle løp synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Roger73 skrev:

rart at moderne produksjonsutstyr ikke klarer å lage like festepkt på alle løp

 

Jeg har 3 løp til r93 og 2 løp til r8. Har 5 kikkertsikter med hver sin montasje. Kan bytte disse mellom alle 5 løp, uten verktøy. Verktøy som Skaubjørn nevner er til å skifte selve løpet og er gjort på 1 minutt. Siktene må selvfølgelig justeres om det er ulik kulebane for de forskjellige kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Min R8 Success har løp i 223 og 308. På Zeiss Diarange 3-12x56 har jeg 10 klikk høyre med 308 løpet om jeg ønsker Diarange på 308’n. Har Swaro 2,5-10x56 på 308 løp.

Diarange og Whisper på revebøssa, denne veier ca 5,2 kg med std løp. Blitt 4 rever på 5 kvelder i fullmånen. Blaser’n leverer😁957E51F7-AA65-4925-BF72-76FCA0F47EDE.jpeg.96a6822d0ca07a02cfdd53d866d90c8f.jpeg

00B69580-BEBD-4AA7-A048-6066D505DC35.jpeg

72131873-FA78-4BFD-ADDD-5144F416A2CC.jpeg

310061C4-F778-42B9-982A-25E651CF8064.jpeg

8CFBEE92-3B3A-4C24-9409-6E28EFF9034A.jpeg

72368A7A-EF65-49A2-9159-AE3D13F18791.jpeg

69BECC5E-2A92-4528-AC0E-4ACF961EB253.jpeg

AE47E48D-D1A6-4B33-9117-05C5E488D1C9.jpeg

Edited by vsmeen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, znopi skrev:

 

Jeg har 3 løp til r93 og 2 løp til r8. Har 5 kikkertsikter med hver sin montasje. Kan bytte disse mellom alle 5 løp, uten verktøy. Verktøy som Skaubjørn nevner er til å skifte selve løpet og er gjort på 1 minutt. Siktene må selvfølgelig justeres om det er ulik kulebane for de forskjellige kaliber.

Nei, det er av og til slik at det ikke går (og andre ganger det går). Grunnen er at kan være litt ulik avstand mellom hullene som montasjen skal gripe i på hver side. Kan feks være nødvendig med en halv omdreining på strammeskrua mellom to løp. Montasjen funker ikke på begge to da (i vertfall ikke optimalt og vil nødvendigvis sitte løst på den ene).

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Bell skrev:

Nei, det er av og til slik at det ikke går (og andre ganger det går).

 

Jaha, har muligens vært heldig jeg da. Må tillegge at alle løpene mine er standard.

 

10 minutter siden, Bell skrev:

Grunnen er at kan være litt ulik avstand mellom hullene som montasjen skal gripe i på hver side.

 

Hadde jeg opplevd dette så hadde jeg reklamert. Blaser systemets fortreffelighet går jo på at dette ikke skal være tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Har noen opplevd at montasjen fra ett løp ikke passer på ett annet (uten tilpasning)? Bare lurer.

For øvrig så har Blaser en beskrivelse om montering av montasje av og på her: https://www.blaser.de/en/products/optics-scope-mounts/

Ingen opplysninger her om problemstillingen ved å skifte montasje mellom flere løp.

Uansett er jeg fornøyd med at det fungerer knirkefritt for mine montasjer og løp :) 

Link to comment
Share on other sites

Dette avsnittet hos Blaser sier: 

Every Blaser rifle or combination gun can be fitted with an original Blaser Saddle Mount. After being zeroed in once, the rifle scope can be removed and replaced in just three steps, with no need for tools, as often as desired, with 100% return to zero. This allows you the flexibility to use different scopes on the same barrel.

 

Så bruk av forskjellige kikkerter på samme løp bør gå om Blaser holder det de lover. Men må være original Blaser Saddle Mount

 

Link to comment
Share on other sites

Ok, skjønner. Jeg bør vel sjekke dette neste gang jeg skifter sikte mellom løp. Ergerlig å få en slik feilkilde. Når jeg har skiftet sikte mellom løp har jeg bare rusket litt i kikkertsikte for å se at det sitter fast, og sjekket at "sadlene" ikke er løse. Om det ikke er noe slark så har jeg tatt dette for god fisk. Og det har heldigvis vist seg å være helt repeterbart hver gang. Men bør vel sjekke disse strammeskruene i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, znopi skrev:

This allows you the flexibility to use different scopes on the same barrel.

 

Blaser holder jo faktisk det de lover. Man kan ha x antall kikkert montert på samme løp, uten treffpunktforandring ved av- og påmontering. Blaser lover vel strengt tatt ikke noe når man ikke er "on the same barrel". 

 

På mine løp varierer det litt, noen går fint, andre går ikke. Har merket at det kan være litt forskjell i hvor mye makt som må brukes for å stramme hurtigfestet, uten at det har noen betydning for reperterbarhet. Så lenge jeg husker antall klikk i forskjell mellom to løp kan jeg skifte mellom, selv om det ene løpet er litt "trangere" enn det andre. Det viktigste er vel at det er stramt nok. 

Edited by Bell
Link to comment
Share on other sites

Hei folkens.

 

Har lest en del på tråden og ser at det er plenty med kompetanse og erfaringer her.

Status er at Sakoen skal byttes ut. Sauer og Blaser er vurdert, men har landet så sistnevnte i R8. Etter all sannynlighet

 med en Zeiss V8 1,8-14×50.

 

Men jeg skulle gjerne hatt noen innspill på meninger om R8pro x vs R8pro vs R8pro success. Succsess modellen er mest smak og behag ift stokken? Jeg syntes at siktet satt relativt høyt på denne med skinne.

 

Det samme gjelder ift skinne vs ringmontasje?

 

Ser noen mener at R8pro x har bedre avtrekk, men syntes det er tungvint å tømme magasinet på denne.

 

Veldig takknemlig for alle råd og innspill!

Link to comment
Share on other sites

Hei har hatt r8 barronesee, r8pro, r8 success, å har nå r8success monza, alle med bra avtrekk, men merket at monzaen var ørlite bedre avtrekk på  den r8success,  men det kan jo være at den var ny mot den litt eldre, har aldri hat noe problem med at magasinet detter ut feks, uten om pris ser jeg ikke noe fordel med r8x, men nå har ikke jeg prøvd den da. Har en z8 2,3-18x56 ligger vell  noen få mm over løpet

Mvh 308 nm 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har endelig fått lest meg gjennom hele tråden, og må innrømme at jeg har gått fra skepsis til hele Blaser-opplegget med tanke på rettrekker-mekanismen og alle skrekkhistoriene der ute, til å måttet trappe opp på XXL og tafset litt på ymse utgaver av R8. Konklusjonen er at en R8 blir neste børse :D

 

Men er det noen bakdeler med å gå for Professional Success? Tenkte å gå for Match-utgaven som visstnok har bredere løpskanal, for å i fremtiden ha mulighet til å oppgradere til .338 LM. 

 

Eller er man "låst" til GRS-utgaven av R8 dersom man skal ha .338 LM?

 

Har fått utrolig mye god info fra tråden, men ville bare vite helt konkret før man går til ervervelse;)

Link to comment
Share on other sites

Professional success med match-kanal vil fint kunne ta med 338LM. Det som må gjøres i tillegg er enten å kjøpe avtrekker tilpassa 338 (for å få plass til lange skudd. Denne vil også fungere til std. kaliber), eller så må man nappe ut gummileppa som ligger fremst i standard-avtrekket. Og riktig bolthode/magasininnsats selvsagt. 

Edited by Bell
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...