Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Ta med dette i betraktning når dere kapper løp og snakker om løpslengde.

 

Blaser oppgir at et R8 std løp er 58 cm. Det er total-lengden på løpet.

Ihht. til Norsk Våpenlov så måles det i Norge fra støt-bunnen på sluttstykket i låst posisjon.

 

Det betyr at det 58 cm løpet fra Blaser er ihht. Norsk våpenlov 56 cm.

Link to comment
Share on other sites

Om det er fordeler eller ikke må du nesten vurdere selv i forhold til bruksmønsteret ditt. Det er tyngre, gir en mer fortung balanse, mer gods og større overflate gir tregere oppvarming og raskere nedkjøling. Jeg har Attaché, Standard og Semiweight løp til min R93, og bruker typisk Semiweight hvis jeg jakter på bøen eller på post som ligger nært veien eller der jeg kanlegge meg til med tofot.

Link to comment
Share on other sites

Prøvd zeiss compactpoint men ble solgt da jeg kun bruker kikkertsikte idag. Ett fåtall plasser er poster så korte at jeg ønsker en annen løsning til dette eller ved behov ettersøk/fangskudd. Kikkertsikte duger 95% av gangene og ønsker en feilfri reserveløsning uten batteri :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lite tips, nå selger XXL blaserkoffert til 1090 kr. Kjøpte en i ste og har testet den, veldig solid og fin :mrgreen: det står at der er plass til 1 løp, men det er plass til 2.

 

Har du målene på denne kofferten? Finner ikke dette på nett.

Takk

Link to comment
Share on other sites

Fant denne kofferten på xxl sidene, men den hadde status 0, å det vil si utsolgt. Kunne tenkt meg en sånn koffert, for den var liten og kompakt. Ser av og til Blaset kofferter på feks finn, men de er mye større og myyye dyrere (mener at de ligger på ca 4000 kr), å symes det blir en for dyr koffert for meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarte og rakk faktisk å få tak i den kofferten til både meg selv og til faren min. De måtte bestille til meg i butikken. Selgeren sa at jeg hadde jammen vært heldig på grunn av at de som ordner med nettbutikken hadde feilpriset kofferten. 1099,- som den lå ute til var egentlig verdien kofferten hadde i den pakken den inngår i. Den med R93 og reim.

 

Når jeg sjekket nettbutikken før jeg hentet kofferten igår så la jeg merke til at prisen var justert opp til 3999,- :lol:

 

Kofferten virker solid og god. Knallfornøyd med at jeg fikk kloa i en :D

Link to comment
Share on other sites

Mener det var en orginal Blaser koffert ja, men med plass for 1-2 løp og "gevær " delen. En ok pris 1099 kr. Synes at når disse koffertene blir 4-5000 kr, så er det nok for en plast koffert, selv om det er en kodelås på den.

Link to comment
Share on other sites

Funkar bra , MAK har väl stål ringar och även Leopold QR ringar går att sätta dit efter lite customisering

 

 

 

quote="hamilton"]Går det ann å sette på stålringer på original blaser montasje? evt hvordan ringer?

Link to comment
Share on other sites

Voksen tråd dette! Begynte bakerst og har ikke lest alt. Beklager om dette allerede har vært besvart.

 

Har siklet etter en Blaser R8 Professional Success en stund nå og sikta meg inn på ei pipe i kaliber .308w.

Vil deretter antagelig gå for ei ny pipe i .375H&H. Kickstop er kanskje en nødvendighet (rekyl/balanse) når man går opp på ett slikt magnum kaliber for denne modellen?

Kan dette ettermonteres eller bør jeg bestille den i runde #1?

Link to comment
Share on other sites

Der var HighPower igjen ute med ett kjapt svar. Takker :)

 

Hadde tenkt å bestille mitt .308w løp med:

Barrel length 520 mm / 20½” (2,059.00 NOK)

Muzzle thread with protective cap (1,602.00 NOK)

 

Oppgraderer man så løpet til:

Barrel countour SemiWeight (3,266.00 NOK)...(aner ikke hvor mange gram dette utgjør)

+ lyddemper

 

...Så vil det kanskje kompenesere for den ekstra vekta i kolben (Kickstop ~ 600gram).

 

Om denne vekta enkelt kan modifiseres i ettertid må man jo revurdere ting og tang.

 

XXL har rifla (basis modell) til utstilling og dessverre kom "godfølelsen" med en gang jeg satte rifla til skulderen. Litt den samme følelsen som å sette seg inn i en tysk premium bil. Det koster :)

Link to comment
Share on other sites

dessverre kom "godfølelsen" med en gang jeg satte rifla til skulderen.
Det pleier gjerne være slik med Blaser, men jeg synes "dessverre" var noe malplassert :mrgreen:
Litt den samme følelsen som å sette seg inn i en tysk premium bil. Det koster :)
Kjenner følelsen - jeg kjører Jaguar :wink:

 

Men tenk deg litt om før du øker vekten på riflen. Blaser er flink med utforming av skeftene. Balansen og ergonomien på dem gjør at du får rett og godt rekylopptak, så en normalvekt rifle er ikke ubehagelig å skyte med i .375.

Link to comment
Share on other sites

Voksen tråd dette! Begynte bakerst og har ikke lest alt. Beklager om dette allerede har vært besvart.

 

Har siklet etter en Blaser R8 Professional Success en stund nå og sikta meg inn på ei pipe i kaliber .308w.

Vil deretter antagelig gå for ei ny pipe i .375H&H. Kickstop er kanskje en nødvendighet (rekyl/balanse) når man går opp på ett slikt magnum kaliber for denne modellen?

Kan dette ettermonteres eller bør jeg bestille den i runde #1?

Jeg har et 375 løp til min R93 med offroad stokk. Ikke noe problem å skyte med denne uten kick-stop. Nå er ikke jeg særlig rekylredd, men jeg synes altså at det er helt greit. På jakt merker jeg ikke rekylen, på banen holder det med en genser. Jeg synes du skulle forsøke uten før du vurderer å kjøpe kick-stop.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i utgangspunktet veldig fornøyd med orginalavtrekket på min R8. Hvor mye bedre er ATZL eller andre oppgraderinger?

 

Orginalt var bra det, men etter å ha sett ATZL på nettet MÅTTE jeg jo bare ha det. (Du veit åssen det er)

Kan velge mellom 250 eller 650 gram med en bryter bak på magasinet. Avtrekket er bra, crisp og klart.

Tar lang tid, er dyrt og begrenser muligheten for enkelte kaliber i ettertid. Men til meg og mitt bruk var dette helt suverent.

Link to comment
Share on other sites

Noen her som vet hvor mye enn skal trekke til skinnemontasje til Zeiss? Har en V8-2.8-20x56 som eg tenkte å ha på 270 løpet. Prøvde først 3nm, uten locktite, men kikkerten flyttet seg. Prøvde idag med Locktite 243, 3nm, men fortsatt klarer den tunge tubaen å skyve seg forover under skyting. Sendte Mail til Blaser, fikk svar om at 2.5-3nm skulle holde. E ikkje sikker Helmut på Blaser har heilt rett :winke1:

Hvilken erfaringer har dere som har denne type montasje?

Link to comment
Share on other sites

Fikk ny blaser sist uke sammen med en ny zeiss skinne montasje.

Monterte på en 1,8-14x50 V8 på og opplevde det samme at siktet beveget seg frem.

Og stoppet i forsiktet. Har skrudd den bedre til nå så skal ut og teste idag.

Kaliberet er 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt samme problem selv. Det løste jeg med å legge dobbel sidig teip inni ringene. Tørket av ringene med sprit Før jeg la på limbåndet. Nå sitter kikkerten mine fast. Dumt å bruke flytende lim da dette kan Være vanskelig å få bort hvis man skal ha den løs fra ringene en gang.

Link to comment
Share on other sites

Noen her som vet hvor mye enn skal trekke til skinnemontasje til Zeiss?

 

 

Har hatt samme problem selv. Det løste jeg med å legge dobbel sidig teip inni ringene.

 

Det er ikke ringer på en skinnemontasje men usikker på om det er det Carlsen mener? Skjønner ikke hvordan ett kikkertsikte kan skli i en skinnemontasje men mulig Zeiss har en "trinnløs" patent ulik Swarovski sin om har "tenner" som gjør at kikkerten ikke kan skli?

Link to comment
Share on other sites

jeg får vel melde meg inn jeg også da.. hatt Mauser m03 i flere år. Og fikk lyst på å prøve noe nytt..selv om jeg var veldig fornøyd med Mauser'n... :) Så ble en r93 i 6.5x55, men er på leting etter ei pipe i 8x57, hadde 9.3x62 m03. vurderer det også, men alltid gøy med noe nytt også ! søknad på 9.3 og 8x57 ligger her

Link to comment
Share on other sites

Skal flytte over versapod adapter frå r93 til r8, den typen som står i reimfestet.

Virkar som skruen i r8 vert litt for kort. Må det brukast lengre skrue enn orginalskruen i stokken?

Kan vere eg som ikkje tore å vere nok hardhendt med å presse festet inn i stokken og.

Lurte og på kva andre typar tofot de brukar til Blaser?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...