Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Da er R8 Long Range i 338 Lapua på vei i posten.

Noen som har forslag til montasje/skinne-ring kombinasjon som får en Kahles K624i tett ned til et flutet matchløp?

 

En liten oppdatering på dette for de som måtte ha nytte av det.

Kikkerten kom ikke helt ned mot løpet men ble ikke så aller verst, skal på banen på lørdag for å teste ut i praksis.

 

normal_Blaser_R8.JPG

 

Et lite spørsmål:

Vil magasin inserts for "vanlige" kaliber passe i 338LM avtrekker/magsinet, noen som vet?

Dett er merket med 338LM only...

Link to comment
Share on other sites

Da er R8 Long Range i 338 Lapua på vei i posten.

Noen som har forslag til montasje/skinne-ring kombinasjon som får en Kahles K624i tett ned til et flutet matchløp?

 

En liten oppdatering på dette for de som måtte ha nytte av det.

Kikkerten kom ikke helt ned mot løpet men ble ikke så aller verst, skal på banen på lørdag for å teste ut i praksis.

 

Et lite spørsmål:

Vil magasin inserts for "vanlige" kaliber passe i 338LM avtrekker/magsinet, noen som vet?

Dett er merket med 338LM only...

 

Gratulerer med ett rått oppsett.

 

Kikkerten ser ut til å ha omtrentlig den samme høyde (mellom objektiv/løp) jeg har på mitt V8 2.8-20x56 på skinnemontasje. Kunne selv tenkt meg dette et par-tre mm lavere, men mulig de har tatt høyde for 22mm match løp (har standard 17mm i .308 selv).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Gratulerer med ett rått oppsett.

 

Kikkerten ser ut til å ha omtrentlig den samme høyde (mellom objektiv/løp) jeg har på mitt V8 2.8-20x56 på skinnemontasje. Kunne selv tenkt meg dette et par-tre mm lavere, men mulig de har tatt høyde for 22mm match løp (har standard 17mm i .308 selv).

 

...og no får eg kanskje svaret som eg har sett etter på nett i det siste; har samme kombo med R8 - ø17mm i .308w sjølv og er på jakt etter bekreftelse på om eg kan bruke lav eller om eg må opp på høg skinne ift høgde? Kva oppsett har du @bback?

Link to comment
Share on other sites

Du klarer deg med lav Blaser skinne montasje for V8. Har som sagt selv en Blaser R8 professional success og med nevnte montasje på mitt Zeiss V8 2.8-20x56 kikkert er klaringen grei den. Kunne nok tom ha vært ett par mm lavere. Vet ikke hvilke Zeiss kikkerter man trenger den høye montasjen for. Sikkert noen pre-V8 versjoner med supersvære objektiver.

 

Har også ett Swarovski Z6i 2.5-15x44 på skinnemontasje. Her leverer Blaser kun en versjon/høyde og denne passer akkurat for å si det slik. Er neppe mer enn 2mm klaring fra sikringsbøyla på sluttstykke til linsebeskyttelsen på okkularet (god klaring for objektivet).

 

Kommer nok til å bruke swaroen på.308 løpet (pga vekt) og benytte V8 for 6XC løpet når jeg får handla det.

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering på dette for de som måtte ha nytte av det.

Kikkerten kom ikke helt ned mot løpet men ble ikke så aller verst, skal på banen på lørdag for å teste ut i praksis.

 

Da var første tur på banen unnagjort og ingen tvil om at kikkerten må ned... Noen tips til montasje som får en 56mm kikkert helt med mot løpet?

Link to comment
Share on other sites

Tommehullsstokk er godt å skyte presisjonsskyting med, men det blir et herk å repetere fort synes jeg. Mulig det bare er en øvelsessak? For meg kjennes det klønete ut.

 

Øvelse ja :wink:

 

http://youtu.be/hYFDnq4NrIA" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

Funker dette også med lange patroner? Da du må mye lenge bak med sluttstykket?:)

Har bare prøvd dette selv med en kamerat si 308 og det funker bra. Jeg har selv bare professional stokk i r93

Link to comment
Share on other sites

Har du/må du ha tilt?

Du ser samme oppsettet på bloggen til Roe nr. 59.

 

Tilt er helt klart viktig, har nå 13mil tilt i Spuhr montasjen.

For meg ser ikke kikkert ut til å være noe lavere i videoen, på mitt oppsett er det 10mm mellom løp og underside kikkert.

 

Får prøve med THLR kolbeforhøyeren, neste gang. Det vil nok hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

Det spørs om du ikke må opp med koblen litt ja.

 

Jeg vet ikke hvor høy picatinny skinnen din er fra løpet og opp på toppen + tykkelsen på "skinnen " til spuhr.

 

På Blaser orginalmontasje er det 1,5 - 2 mm klaring under justeringshuset på kahlesen. Det ser ut som festet ditt er høyere, men så er løpet tykkere også så det er litt vanskelig og sammenligne bare ut fra bilder.

 

Spuhr skulle komme med egne ringer med tilt til orginalmontasjen til Blaser, men de lar vente på seg. Skulle vist nok komme med 10 Moa tilt.

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

Må si at jeg er superfornøyd med R8" en jeg kjøpte.

ATZL avtrekket er helt fantastisk , verdt hver krone.

Det ble mye skyting i helga og den går som en stråle uansett hva man putter i den :D

Merker at jeg prøver å løfte hevarmen.... he he ....så dette må trenes på.

Hørte at Blaser skal komme med et eget rimfire system til neste år , eller er det bare rykter?

Vet at det allerede finnes et utviklet av Petter Korsell , men dette var visst noe helt annet!

Fikk en ide når jeg gikk i våpen butikken og kikket , hva tror dere om å bygge om hevarmen på en Browning T bolt , så den får samme utførelsen som en Blaser!

Har sendt en forespørsel om dette til Våpensmed Rafdal i Etne , om han kan bygge om hevarmen samt få avtrekket ned til 650g.

Dette måtte jo bli et bra treningsvåpen , eller hva mener dere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ic kikkert og ic sluttstykke.Kan anbefale det,veldig greit å slippe å tenke på å skru lyset av og på.Det er jo såklart ikke nødvendig,men det er det jo heller ikke med lys i kikkerten(hvis man er en sånn kjip faen)

 

hvsi du går for ic vær oppmerksom på at det er en prosedyre for å "pare"kikkert og sluttstykke slik at de lærer seg når børsa er spent og nedspent..Dette klarte ikke XXL å fortelle meg når jeg kjøpte pakka.Dette fant jeg ut selv ved å google når lyset plutselig ikke slo seg på ved spenning,muligens etter batteribytte.men det tar bare 10 sekunder å kjøre prosedyren for paring igjen,ikke noe stor deal.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er ute etter en montasje med tilt så har Innomount en 20 moa. Den er ikke lav, men den ser lavere ut en den skinne+spuhr kombinasjonen som er vist over her.

 

Finner ikke gode byggemål på innomount, men umiddelbart kan det se ut som om jeg vil få problemer med å få Kahlesen til å passe med lave ringer grunnet byggehøyde på undersiden av røret.

Link to comment
Share on other sites

Toppjakt med blaser R8 6,5x55

Hei, er det noen som har noen gode forslag til presis ferdigrulla ammo til 6,5x55 R8 løp som passer til toppjakt, som gir gode samlinger.

Eventuelt lapua eller norma. har lest litt forskjellig om resultater, og har aldrig testa ferdigrullet i løpet ettersom jeg lader selv.

 

Kom litt i tidsklemma før en eventuell toppjakt og kunne trengt noen gode tips. Tenker 140 A max ikke er brukandes dog ;)

Link to comment
Share on other sites

Bruker mye Nosler ferdigrullet med 140grs Accubond på jakt i 6,5x55 selv. Har aldri skutt fugl med den, men ser for meg att det skal gå fint. Lager nok litt større hull enn fmj, men tenker at det kan være greit å få fuglen i bakken litt fort så den er lettere å finne igjen. Denne patronen går omtrent like presist som Lapua Scener baneammo i min rifle. Har skutt en del rådyr og en elg med denne patronen og finner ikke noe annet ferdigrullet jeg stoler mer på.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har sendt inn R8 til fabrikk for å få justert ned avtrekksvekten? I så fall: Hva kom herligheten på?

 

Dette lurer eg på og, har orginalt avtrekk, men tykkjer dt er litt tungt.

Håpte dette var noke ein børsemakar kunne gjere, men er kanskje ikkje så enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig enkelt å justere avtrekksvekten på R8, men hele avtrekket må byttes.

Villmarksbutikken på Jessheim har nå overtatt serviceansvaret på Blaser fra Jakt&friluft i Arnedal.

Mener børsemakeren på villmarksbutikken het Bjørn og han justerte/byttet avtrekket mitt på 2 minutter da jeg også ønsket noe lettere avtrekk en hva som er std.

Mener det nye avtrekket kostet 2090,- så tok han en 200 lapp for jobben da han brukte litt tid på å finjustere høyden på avtrekket.

Orginal avtrekket er på 1100 gram og det fikk jeg naturligvis med da jeg byttet, så dersom noen ønsker et R8 avtrekk på 1100 gram selges dette billig :mrgreen:

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Jepp, helt nydelig :D

 

Orginal avtrekket tror jeg er på 1050 gram, jeg valgte 900 gram.

Kunne også fått 700 gram.

 

Jeg har to R8, den ene kjøpte jeg rett etter den kom på markedet. Når jeg skulle lette litt på avtrekket der måtte børsa sendes til Tyskland noe som tok 3 måneder :shock:

Heldigvis er det enklere nå.

Begge mine R8 har nå identisk avtrekk som er helt supre :mrgreen:

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar.

Må vel justerast inne i stokk/ låskasse og, eller er det kun å skifte avtrekkeren/magasindel?

Skal ta og måle avtrekkeren mitt, men trur det er tyngre enn 1100, kjennest slik ut.

Synst avtrekket på min r93 var betre, sjølv om det eigentleg burde vere motsatt.

Antrekket du skal selge, er det mogleg å montere sjølv?

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar.

Må vel justerast inne i stokk/ låskasse og, eller er det kun å skifte avtrekkeren/magasindel?

Skal ta og måle avtrekkeren mitt, men trur det er tyngre enn 1100, kjennest slik ut.

Synst avtrekket på min r93 var betre, sjølv om det eigentleg burde vere motsatt.

Antrekket du skal selge, er det mogleg å montere sjølv?

 

 

Hei selve avtrekkeren/magasinet har ingenting med avtrekksvekten å gjøre, dette sitter inne i Kolben.

Er man fingernem tror jeg dette er en smal sak, men personlig vil jeg ha fagfolk til å gjøre det med tanke på garantier osv. (Ergo jeg er ikke fingernem ;-))

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Ser på min R8 med ATZL avtrekk at selve avtrekkeren(bøylen) og pinnen som løser ut er i plast, vet noen om man kan få dette i metall?

Er originalavtrekket(Professional) også laget av plast?

Dette må jo bli fort slitt kontra metall?

Har noen av dere erfaring med dette?

Er det også sånn på R93? (vurderer å kjøpe en)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Prøver meg her. Har ikke så mye greie på bruktpriser på våpen.

Jeg har som følger:

 

R8 prof:

Løp 6,5x55 skutt mellom 40-50 skudd

Løp 9,3x62 skutt ca 300. Gjenget med a-tec demper. (har alle tomhylser, men ikke talt de)

Montasje til 1 løp

Kikkertsikte Leupold VXIII 3,5-10x40 m/lys.

Følger ca 150 skudd til 9,3 løpet.

Kan eventuelt hive med en Leupold VXR 3-9x50 m/lys ny i eske.

 

Jeg ønsker meg en brukt D99.

 

Burde jeg forvente å måtte hive inn mellomlegg?

Eller burde det gå andre veien?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fått meg ny rifle, og fornøyd så langt. Har foreløpig bare kjøpt en brukt montasje og satt på den gamle kikkerten. Vurderer ny kikkert en Zeiss 3-12 og i den forbindelsen skinnemontasje. Blir siktelinjen lik om man velger ringer eller skinne? Lurte også på om det er noen merking på stokken for å vise hvilken gradering den har?

 

normal_image~2.jpeg

 

normal_image~1.jpeg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...