Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

nå vet jeg ikke hvormangen % 6,5 er involvert i

men for meg høres det ut som du sier at 6,5 skyttere er dårligere enn andre..

men så forstår ikke jeg hva 6,5x55 kan gjøre som ikke 308,30-06 kan gjøre like godt eller bedre når det kommer til storvillt

men det er min mening :) selv bruker jeg 9,3x62

men folk må få lov og bruke det de vil så lenge det holder kravet..

Link to comment
Share on other sites

Er det lov med litt fakta HighPower? Siden Litago spør, så kan han jo få svaret fra statisitkken?

 

men så forstår ikke jeg hva 6,5x55 kan gjøre som ikke 308,30-06 kan gjøre like godt eller bedre når det kommer til storvillt

Det er nokså like mye skadeskyting med 6.5x55 som med 9.3x62. 9.6 og 9.1% av alle skudd er bom eller skadeskyting (Bedre elgjakt 2005). Det kaliberet med størst andel bom- og skadeskytinger er 30-06 med 10.5%.

 

Går en lenger inn i dataene så skyter eldre jegere, og jegere som ikke trener, oftere med 30-06 enn andre.

Det som er markant er at skyttere med magnumkalibere skadeskyter mindre, men de trener også mer. Alt i alt så synes det å være noen få ting som er signifikant når det gjelder skadeskyting.

- skyting på dyr i fart gir (veldig mye) oftere skadeskyting

- eldre jegere skadeskyter mer (jo eldre jo mer, eldre jegere skyter på lenger hold, og oftere på dyr i fart)

- jegere uten trening skadeskyter mer

- det skadeskytes mer under drivjakt

 

Det som slår en som pussig, er at selv om dyr i fart har en mye mer dramatisk effekt på skadeskytingsandelen enn lange hold. Likevel er det lange hold som har fått "stygge ulven" stemplet. Motsatt av hva jeg ville trodd skadeskyter unge jegere langt mindre enn eldre.

 

Andelen skadeskytinger for jegere med mye erfaring, og høyt antall treningsskudd er under 1/3 av gjennomsnittet. Bruker en tallene fra både jegerenes treningsmengde og tallene for de enkelte kalibere - så er konklusjonen at det som vil gi minst skadeskyting er godt trente, erfarne jegere, med 6.5x55 :wink:

 

 

 

http://www.xn--jegeropplring-cgb.no/Dokumenter%20og%20filer%20Jegeroppl%C3%A6ring/Rapport%20Bedre%20elgjakt%20ferdig.pdf

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er det lov med litt fakta HighPower? Siden Litago spør, så kan han jo få svaret fra statisitkken?
Ja, det er lov, men det kan f. eks. gis i form av en henvisning til en av de mange trådene som allerede finne om dette temaet i stedet for å kjøre en lang diskusjon om det i en tråd med temaet Storfornøyd med Blaser.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei

 

Jeg skaffet meg en Blaser R8 i 6,5. Super børse. Men så kjøpte jeg ett nytt løp i 300 win mag. Tenkte å bruke samme montasje å kikkert på de to løpene. Er det da sånn at man må justere montasjen. Stramme den opp fra forskjellige løp. Eller skal det være spot on.

Årsaken til at jeg spør er at når jeg flytter kikkert over på 300 win mag løpet så er det en liten slakke der.

 

Ganske ny med blaser så en må forhøre seg litt :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg skaffet meg en Blaser R8 i 6,5. Super børse. Men så kjøpte jeg ett nytt løp i 300 win mag. Tenkte å bruke samme montasje å kikkert på de to løpene. Er det da sånn at man må justere montasjen. Stramme den opp fra forskjellige løp. Eller skal det være spot on.

Årsaken til at jeg spør er at når jeg flytter kikkert over på 300 win mag løpet så er det en liten slakke der.

 

Ganske ny med blaser så en må forhøre seg litt :)

 

 

Du kan være heldig og montasjer passer to løp.. Men det kan også være som det du opplever at det er litt forskjell.. Da må du stramme etter på montasjen.. Det beste er i ditt tilfelle å ha to sikter.. Ett til hvert løp..

Link to comment
Share on other sites

Ad fornøyd med Blaser: i morgen tidlig drar jeg til Polen på drevjakt etter ville svin. Da pakker jeg glatt min lille Blaser koffert, med plass til løp, sikte og stokk. Der er det plass til både 3-12x56 Zeiss og aimpoint micro. Når jeg kommer frem skrur jeg sammen børsa, og den er ferdig innskutt. Ferdig arbeid,og no sweat. Genialt med siktet på løpet så man slipper innskyting. fornøyd :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har ingen vekt i huset å veie med men vekten virker være 2-300 gram mer. Kan få den veid om noen dager. Men nå har jeg jo ikke patroner bak på kolben da THLR kolbeforhøyeren er uten jobb for øyeblikket. Ei er vektorpinnen i front montert da det ikke er mulighet for det, så vekten er nok snarlik.

Link to comment
Share on other sites

KKC er det som gjør min R93 til den absolutt beste børsa jeg har skutt med.

Ergonomien passer meg helt perfekt og det ser ut til å resultere i at selv jeg kan skyte tilfredstillende uten å måtte spenne fast børsa.

Jeg trodde egentlig jeg var ute etter en rigg som var lettest mulig for å kunne skyte bra. Jeg kikket derfor mye på Kimber, Remington Seven og har eid 3 stk Vixen, men det har vel gått opp for meg at det er denne R93 i KKC jeg egentlig har vært ute etter.

Fornøyd!

Link to comment
Share on other sites

Er det noken av dykk med R93 og kkc stokk, som kunne målt lengda på framskjefte?

Feks frå framkant på avtrekkarbøyle og til framkant på forskjefte?

 

Har ei pipe på 42cm med a-tec maxim dempar.

Har professional stokk, der er det lite klaring fram til demparen, har lyst på kkc, men veit ikkje om det vert plass.

Alternativet er å få tak i eit nytt løp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...