Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Grunnen til at de har kuttet ut en del kalibere er mengden som selger og kapasitet. R8 har tatt over det meste av kapasiteten.

Min pusher var hos Blaser men et par kunder som skulle ha grad 10 våpen. Han prøvde da å få de til å lage et 7mm STW pipe til meg. Men det var et var til det "nicht".

Link to comment
Share on other sites

Det er slike spørsmål man helst ikke vil høre, et spørsmål jeg har stilt meg selv, og et spørsmål jeg har fått av mange andre, også ved kjøp av andre litt småsære kalibre...

Men uansett skal jeg prøve å svare så godt jeg kan.

Jeg har to blaser r93, jeg har to løp jeg bruker, et i 243 win og et i 8x57is. Jeg vet jeg har til alt jeg jakter.

Men jeg savnet et litt mer "flattskytende" kaliber, som samtidig er godkjent på storvilt. Ja, jeg vet jeg kunne kjøpt 3006, 308 win, 6.5x55, eller kanskje en 270 win. Men hvorfor skal jeg kjøpe det da? Jeg er av typen som ikke liker å ha alt det alle andre har, men prøve noe nytt, og skreddersy våpengarderoben etter mitt ønske og behov. Jeg kom fram til at 7x64 var et brukbart kaliber som oppfylte ønsket mitt, og som samtidig ikke er så utbredt her i Norge.

Så grunnen til akkurat det kalibret må vel være at jeg er en sær fyr, med litt sær smak, som liker å prøve noe nytt.

Håper dette var godt nokk svar, for noe bedre svar kan jeg ikke svare :)

Link to comment
Share on other sites

To R93 nettopp for det du sa, ei fin børse med fint treverk, og en plastbørse som jeg kan skli i steinura med, eller stikke på sjøfugl jakt med. Samtidig blir plastikkstokken lettere hvis man skal ha den med på rypejakt.

Der er "finbørsa"

558612_10151218163892228_101565698_n.jpg

 

Og der er bruksbørsa

579951_10151197874547228_833770203_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei er det noen som vet litt om 375 blaser magnum? prøver å finne ut noe om den på nettet, men klarer ikke finne mål på hylsa eller riflestigningen på løpene til dette kalibret. er det noen som har noe erfaring med dette kalibret. ser at norma lager ammo men står lite om den, men kan se at den leverer 40 m/s høyere hastighet enn 375 h&h med samme kule.

Link to comment
Share on other sites

andsto, jeg har ikke erfaringer med 375 Blaser, men vil si noe allikevel, håper det er ok.

 

Det har vært utrilig stille rundt denne kreasjonen siden den ble innført. Med rette synes jeg siden den gjør akkurat det samme som dronninga (H&H). 40 m/s økt hastighet er et stort gjeeeeesp. H&H får du tak i overalt, fordi det er en godt ballansert patron som har vært med lenge. Dersom du ikke vil ha magnumbeltet (av en eller annen grunn er det enkelte som irriterer seg over sigarbeltet) finnes det flere kreasjoner uten, for eksempel 375 Ruger (Blaser patronen må da yte akkurat det samme som Rugeren? http://www.realguns.com/archives/144.htm). Er øket hastighet et mål så finnes det også mange alternativer. Jeg skjøt 375 Wea i noen år. Det er en H&H hylse som er utblåst med venturi skulder slik at det blir litt mer futt. Bare tull etter mitt syn, så nå har jeg en 375 H&H pipe til min R93. Vil du ha ordentlig bank så finnes jo 378...

Link to comment
Share on other sites

har 300 win mag i r8 så er ikke motstander av magnumbeltet. Var heller litt nysgjerrig på kaliberet, samt at det kunne vært litt kult meg et blaser kaliber i blaseren og at jeg kunne tenkt meg det groveste som var til rifla siden jeg ikke har plass i løpskanalen til noe større løpsdiameter. Ser jo at kanskje 375 blaser er en flopp/døgnflue, men var bare litt nysgjerrig på kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Skaubjønn... Tror Dronninga vil gjøre jobben. Det gjør hun hvertfall for meg.

Har en kompis som var i samme tanker som deg. Tilgang på hylser var svært begrenset.

Prisen på ammo var tilnærmet gram prisen på heroin :) (ngen erfaring :mrgreen: )

Han slo det fra seg og lever lykkelig med HH Dronninga, og halve kongeriket :D

Link to comment
Share on other sites

Jag har en R8 Attaché uten flutade löp (dvs en "cheapo-Attaché" :mrgreen: ) i 223 och 8x57JS. Meget nöjd med denna bössa med vilken jag nedlagt en råbukk och en räv sen augusti. Kommer dock att byta in bägge löpen mot ett i 6,5x55 och bruke kun dette löp till all jakt sammen med min Zeiss Varipoint 2,5-10x50 som jag synes er en riktig god allroundoptik. Har haft flera R93 tidigare men synes att R8:an har många fine egenskaper och stocken är lite större och passare mig bättre.

 

Har tröttnat på att sitta på pass med en "livlös" plaststock - därför valde jag denna i grade 7 för att få lite liv på passet även om jag inte får se några dyr :)

 

Herrn nedanför skjuten med TTSX 50 och lungskott på 45 meter. Bocken bara välte direkt och blev liggande och sprattlade lite. Klart imponerad av effekten efter att ha skjutit rådyr med klass 1 (6,5x55 upp till 340 Wby Mag) sen -94.

 

0332012124116edc3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt meg hevarmskuler fra Vektormaskin. Den normale og den store. Den stor blir litt vell stor men veldig fin hvis du skal ligge å skyte mye. Den normale er helt genial. Har en del venner som også har R93. De skal alle bestille seg ny hevarmskuler. Føler virkelig at R93 min begynner å komme på plass. Har og rekylpaden fra limbsaver. Denne er også verdt hver eneste krone.

 

Nei jeg jobber ikke for Vektormaskin. Selv om jeg skryter ganske hemningsløst. :D

Link to comment
Share on other sites

Hei storfornøyde Blaser-brukere. Jeg går svanger med en søknad på ei børse i 223 tiltenkt jakt på alt vilt opp til og med rådyr, og trening. Hvis pengepungen tillater det om et par måneder frister Blaser r93 mye, mtp at jeg senere kan oppgradere den gamle 308 remington sliteren med ei blaserpipe, det skrytes fælt av presisjonen, og jeg liker korte hendige ikke altfor tunge børser. Hvor tunge kuler har dere klart å stabilisere i 223pipene deres(det er vel 1-10 stigning har jeg forstått?) Burde jeg kanskje heller satse på 22-250, slik at jeg slipper å bytte sluttstykkehode? Jeg har dog lest at 22-250 sliter ut løp mye fortere, er det hold i dette? (det vil bli skutt mye med denne, 500+ i året er sannsynlig). Jeg har også tenkt å lade selv, er ladekostnader for de to kalibrene noenlunde like?

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg spurte produsenten av GRS, så skulle de ikke det. Begrunnelsen var at Blaser ønsket at kun R8 skulle ha mulighet for GRS stokk.

Dette fordi Blaser fryktet det ville gå ut over salget av R8.

Hvorfor GRS retter seg etter dette, må nok være økonomiske grunner.

(Kilde: Samtale med GRS på "ute messe i sunnmørshallen")

Link to comment
Share on other sites

da har jeg vært hos den lokale våpenpushern og levert en bestilling...

1 stk blaser løp til r93, med åpne sikter, i kaliber 7x64 brenneke 8)

Leveringstid: rundt 6 mnd, så det er vel bare å sette seg ned å vente :)

Venter på det samme, bare til R8 :) Fikk forespeilet leveringstid på 4-5 måneder for et 7x64 løp da jeg bestilte i midten av august.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg også vert og bestilt meg blaser r93 pro :D . Var en tur innom på abc fritid på røra så var det gjort. Jeg er så gira att jeg nesten ikke greier å sitte i ro :D . Kalibervalget falt på 6,5x55, så blir det vel flere piper etter hvært :winke1: . Skal ha min meopta meostar i blasermontasjer på toppen. Bytter in de andre riflene med en symbolsk sum mod denne, men skal jakte ut sesongen med de :winke1: . Får den i julen, så det blir en herlig julegave til meg :lol: .

Link to comment
Share on other sites

@MacJoJo: Hvor stor treffpunktforandring du får med/uten demper henger sammen med hvordan din demper påvirker svingningsforløpet i ditt løp ved avfyring. Der er ikke to løp/demper kombinasjoner som kan sies 100% sikkert å oppføre seg likt hverandre.

 

Var avgårde å diskuterte dette med børsemaker, og han sa noe lignende. Han syntes det var mye, men dobbelsjekket løp og demper, og han kunne ikke finne noen feil på noen av dem.

 

Forøvrig er det nå bestilt kaliber 270 løp til Blaseren, det blir arvtakeren til 30-06-løpet mitt.

Det ble litt overkill med 300 WinMag til rådyra, selv med Barnes LRX, ikke det at det ble så mye blodtress, men du verden for ett hull på baksiden :shock:

Hadde nok gått bedre selv med 300'n om jeg hadde brukt noe mindre enn 200 grs LRX, hehe. Blir nok å prøve 168 grs TSX neste gang, men har ikke funnet noen god ladning enda....

 

270'n ferdig gjenget håper jeg kommer til Gaup-jakta...

Link to comment
Share on other sites

Dere som har skiftet avtrekk på R-93 til Bix'n Andy, er det verdt pengene? Hvordan er følelsen i forhold til det orginale R-93???

 

Hører rykter om at dette Bix'n Andy avtrekket er bedre enn R-8 avtrekket, og DET er jo råbra.... (klødde på en her om dagen sjø).

 

Hvilket Bix'n Andy avtrekk er da det beste? 150 - 1200 eller 50 - 500 ????

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens,

 

Har sett Martin Blom og noen få andre har en smal skinnrem som er enkel å justere lengden på fra Blaser.

Denne er ikke avbildet i Blaser katalogen.

Norma vet heller ikke noe om denne.

 

Noen som vet hvor jeg kan få tak i denne, da jeg liker tynne remmer bedre en brede?

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Dere som har skiftet avtrekk på R-93 til Bix'n Andy, er det verdt pengene? Hvordan er følelsen i forhold til det orginale R-93???

 

Hører rykter om at dette Bix'n Andy avtrekket er bedre enn R-8 avtrekket, og DET er jo råbra.... (klødde på en her om dagen sjø).

 

Hvilket Bix'n Andy avtrekk er da det beste? 150 - 1200 eller 50 - 500 ????

 

Har også lurt på å skifte avtrekk på min R93 :winke1: Men hva er det som er bra med Bix'n Andy avtrekket?

Noen som vet hvor dette selges?

Link to comment
Share on other sites

da har jeg vært hos den lokale våpenpushern og levert en bestilling...

1 stk blaser løp til r93, med åpne sikter, i kaliber 7x64 brenneke 8)

Leveringstid: rundt 6 mnd, så det er vel bare å sette seg ned å vente :)

Venter på det samme, bare til R8 :) Fikk forespeilet leveringstid på 4-5 måneder for et 7x64 løp da jeg bestilte i midten av august.

 

 

 

Hva ble prisen på løpet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...