Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Da er blaseren i kommet.

 

STOOOR fornøyd. Aldri tatt i et våpen med så god balanse....

 

 

Skal 4mm umbrako til løps bytte medfølge? Fikk ikke dette med.

 

Gratulerer med ei knall børse.. Jeg fikk med denne umbracoen til min R93.

Det finnes også en annen lengre nøkkel som er laget for å skru av forskjefet. Denne må kjøpes utenom.

Link to comment
Share on other sites

Hei, vurderer og selge den ene blaser r93 min.

Det er en prof i kaliber 6,5x55, det er en v-mac demper på den og det sitter en zeiss victory 6-24x56.

Løpet har gått ca 750 skudd, rifle og kikkert er ca 2år gammelt.

Hva er ca verdi på denne pakken?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte ny Blaser R8 i mars, mod. Professional kal. 300 win.mag. brukt bare i skytebane nå, på trening og skyteprøve. Kjempe fornøyd, fantastisk rifle !!! Tidligere, i Norge, hadde jeg en Tikka T3 lite i kal.30.06, det var bra, men Blaser.......senere skal jeg kjøpe en pipe i kal. 9,3x62 for å bruke i Italia på villsvin-jakt. I Italia har jeg en Steyr Mannicher M i kal. 9,3x62, som jeg har brukt i circa 20 år. Men nå, med europeisk våpen-pass, skal jeg bruke R8 i Italia også. Kikkerten er en Swarovski Z6i 2,5-15x56 BT på kal. 300win.mag. og på kal. 9,3x62 det blir en Z6i 1-6x24.

ps. unnskyld på min ikke perfekt "norsk" jeg er fra Italia og bor i Norge

 

 

 

 

IMAG0054.jpgIMAG0057.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

noen som vet om det er mulig å skaffe en 20moa skinne til R93?

Jag letade länge, men kunde inte hitta något vettigt alternativ. Eventuellt hade MAK kunnat göra ett 20MOA-montage på beställning, men det hade kostat en hel del. Kanske Blaserfabriken gör sådana beställningar? Lär väl bli dyrt isåfall, men du kan ju alltid maila Siggi Mayer (siggi.mayer@blaser.de). Han vet allt.

 

Alternativet är att ta en "rå" skena (Nightforce:s är riktigt bra, mil-std 1913) och låta en smed passa in den med 20MOA på befintlig bas. Eller, som jag valde att göra, låta en duktig smed slipa in ringarna. Jag valde det sistnämnda för att ge min PMII:a 20MOA lutning.

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg blitt Blaser-eier! Jeg skulle egentlig kjøpe Sauer men alt skrytet i denne tråden gjorde at jeg ombestemte meg. Det ble en R93 i 6,5x55, håper den står til de høye forventningene;) Noen som har tips om god storviltammo i 6,5x55 som gir superpresisjon i R93 (ferdigammo eller ladedata), send gjerne på pm om dette blir skjemmende for tråden.

Link to comment
Share on other sites

noen som vet om det er mulig å skaffe en 20moa skinne til R93?

Jag letade länge, men kunde inte hitta något vettigt alternativ. Eventuellt hade MAK kunnat göra ett 20MOA-montage på beställning, men det hade kostat en hel del. Kanske Blaserfabriken gör sådana beställningar? Lär väl bli dyrt isåfall, men du kan ju alltid maila Siggi Mayer (siggi.mayer@blaser.de). Han vet allt.

 

Alternativet är att ta en "rå" skena (Nightforce:s är riktigt bra, mil-std 1913) och låta en smed passa in den med 20MOA på befintlig bas. Eller, som jag valde att göra, låta en duktig smed slipa in ringarna. Jag valde det sistnämnda för att ge min PMII:a 20MOA lutning.

Hva med denne fra ebay?

 

http://cgi.ebay.com/Picatinny-Adaptor-B ... 23105d707b" target="_blank

 

Noen som tror dette kan funke? 260 USD er vel ca 1400 kroner - det er så lite at jeg nesten allerede har bestemt meg for å kjøpe en...

Men om den er 20 MOA eller whatever står det jo ingenting om...

Link to comment
Share on other sites

Hva med denne fra ebay?

 

http://cgi.ebay.com/Picatinny-Adaptor-B ... 23105d707b" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Noen som tror dette kan funke? 260 USD er vel ca 1400 kroner - det er så lite at jeg nesten allerede har bestemt meg for å kjøpe en...

Men om den er 20 MOA eller whatever står det jo ingenting om...

 

Blir det noe problem med å fylle i magasinet med denne påmontert?

Link to comment
Share on other sites

noen som vet om det er mulig å skaffe en 20moa skinne til R93?

Jag letade länge, men kunde inte hitta något vettigt alternativ. Eventuellt hade MAK kunnat göra ett 20MOA-montage på beställning, men det hade kostat en hel del. Kanske Blaserfabriken gör sådana beställningar? Lär väl bli dyrt isåfall, men du kan ju alltid maila Siggi Mayer (siggi.mayer@blaser.de). Han vet allt.

 

Alternativet är att ta en "rå" skena (Nightforce:s är riktigt bra, mil-std 1913) och låta en smed passa in den med 20MOA på befintlig bas. Eller, som jag valde att göra, låta en duktig smed slipa in ringarna. Jag valde det sistnämnda för att ge min PMII:a 20MOA lutning.

Hva med denne fra ebay?

 

http://cgi.ebay.com/Picatinny-Adaptor-B ... 23105d707b" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Noen som tror dette kan funke? 260 USD er vel ca 1400 kroner - det er så lite at jeg nesten allerede har bestemt meg for å kjøpe en...

Men om den er 20 MOA eller whatever står det jo ingenting om...

 

Hmm, de skriver ju inget om 20MOA på den, men vi kan ju alltid hoppas :) Fast skenan ger förstås fina möjligheter att justera ringarnas position optimalt, vilket ju är välkommet. Speciellt om man monterar NF NXS 5,5-22x56, Zeiss DV 6-24x56 och PMII 4-16/5-25x50/56.

 

Det finns ju en variant på orginal Blaser picatinny-montage eurooptics, dock utan lutning:

http://www.eurooptic.com/talley-picatin ... rifle.aspx" target="_blank

 

EDIT: Läste nu alla inlägg och såg att sirhitalot lyckats få en med 20MOA! F-n, jag måste börja hänga på E-bay. Kollade aldrig frekvent där... :oops:

Link to comment
Share on other sites

det tviler jeg på, men vet ikke sikkert... det skulle ta ca. 30 dager å lage min, som forresten er den korte modellen.

http://cgi.ebay.com/Weaver-Adaptor-Base ... 23105d725a" target="_blank" target="_blank

innen da har jeg forhåpentligvis også fått meg en R93 som jeg kan montere den på:)

Hehe, har du klave, får du ku... ;)

 

Tok du kontakt direkte med han via ebay, eller kjøpte du en av disse på auksjonen og spesifiserte hvordan du ville ha det? Mere details rundt bestillingen!

 

Forøvrig, er det en annen løsning på innfesting enn original Blasermontasje? Jeg ser ikke de "flippene" som man vrir fast montasjene med på denne picatinnyskinna, men det ser ut som det er et unbrako-høl i stedet?

Link to comment
Share on other sites

det tviler jeg på, men vet ikke sikkert... det skulle ta ca. 30 dager å lage min, som forresten er den korte modellen.

http://cgi.ebay.com/Weaver-Adaptor-Base ... 23105d725a" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

innen da har jeg forhåpentligvis også fått meg en R93 som jeg kan montere den på:)

Hehe, har du klave, får du ku... ;)

 

Tok du kontakt direkte med han via ebay, eller kjøpte du en av disse på auksjonen og spesifiserte hvordan du ville ha det? Mere details rundt bestillingen!

 

Forøvrig, er det en annen løsning på innfesting enn original Blasermontasje? Jeg ser ikke de "flippene" som man vrir fast montasjene med på denne picatinnyskinna, men det ser ut som det er et unbrako-høl i stedet?

 

Jeg tok kontakt via ebay, og så gikk planleggingen videre via mail, og betalte via paypal-request som han sendte meg. Jeg snakket litt med han over skype, og han virker som en allright og oppegående kar med peiling. Det er riktig at den må demonteres med unbrako, dette har han gjort for å få den så flat som mulig, slik at man faktisk kan bruke de åpne siktene når man tar av kikkerten. Dessuten er det jo QR på weaveren... mailen hans er bojan37(ætt)yahoo.com og hils fra Magnus :wink:

Har ikke hørt noe særlig etter jeg betalte, annet enn at jeg spurte om å få maskintegningene (noe han ikke ville gi bort, merklig nok :lol: ), men han sa at det kom til å ta rundt 30 dager, så ingen grunn til engstelse ennå... Så skal du ha uten tilt, så kjøp rett fra eBay, så er du helt safe...

Link to comment
Share on other sites

Har R93 Pro i kal. 6,5x55, 30-06 (har alltid hatt en 30-06 børse) og 375H&H.

 

Kappet 30-06 løpet til 43cm og satte på Hausken std. Med en 1.1-4x24 eller Diarange 3-12x56, er den min favoritt på elg/hjort. Tar den også ofte med på Rådyrjakt, men da velger jeg en kule som ikke gjør for mye skade, men slår dyret ned på stedet. Veier 3,1kg med 1.1-4x24 kikkerten fra Zeiss, samt Hausken std. så det er som å bære en Mauser M03 uten sikte og demper (M03 er mitt andrevalg...suveren børse på de aller fleste måter). Balansen i våpenet er helt supert etter justering av løpslengden og våpenet er en fryd å skyte med mht. rekyl.

 

6,5x55 løpet vil jeg ikke kappe. Det har fått Hausken std. med front forlenger på for å gjøre våpenet enda tyngre fremme da dette kaliberet er enten uten demper på jakt, eller på veldig lange hold 400m++ men da med demperen på. Favoritt på Revejakt og på rådyr når jeg jakter ved store åpne områder. Har en 6-24x56 kikkert (Zeiss) med tårn, samt bruker Diarange for å notere avstand. :)

 

375H&H løpet ble også kappet 8cm og titanium demper fra Hausken ble montert. Toppen på stolpesiktet mitt går nå flukt med toppen av demperen, så med et lite hvitt merke på toppen av demperen, kan jeg enkelt skyte på inntil 30 meter og treffe en bøffel i panna. Lengre hold er ikke interessant uten 1.1-4x24 kikkerten min som ikke merkes at den er der engang, og med retikkel 0 (bare rødpunkt), er den perfekt for Afrika, samt smygjakt i tettere vegetasjon. Bruker også denne kikkerten på vei til post og bytter en sjelden gang ut denne med 3-12x56 Diarange om avstanden blir over 100m.

 

Neste favoritt etter Blaser R93 er Mauser M03 (liker ikke Blaser R8 pga at man tukler med avtrekkeren. Har sett altfor mange miste magasiner i myra, eller på grusveien, og med alle de hullene som er i det magasinet, frister det ikke meg. R93 er ikke merkbart dårligere enn R8 uansett. Mauseren er solid og pålitelig, og har en god vekt for de store kaliberene. Men, kan bli noe tung å drasse på om man er hundefører. Da ville heller en Strasser (valg nr. 3) eller en Blaser (valg nr. 1) blitt å foretrukket.

 

Strasser er en suveren børse, og på enkelte områder er den bedre enn Blaser. Liker ikke den høye sluttstykkearmen, ei heller "hydrolikk" systemet. Den tåler mer enn man tror, men jeg synes det er litt for fin tilpassing, så jeg ville aldri tat den med til Afrika og skiftet løp i feltet f.eks. Det kunne jeg gjort med Blaser (takket være oppspenningen, kan man gå med den lukket og dermed forhindre deler av problemet sammen med en "donge" på løpsutgangen. Mauser hadde jeg skiftet pipe på i sanddynene i Kalahari uten å blunke.

 

Dette er mine personlige valg og meninger...

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg mister relativt mye fart (R93 i 6,5x55). Kjøpte inn DL feltammo som er oppgitt til 900 ms i 74cm pipe. Kronograferte hastighetstap på ca 60 ms og fikk elendig presisjon.

 

På en annen side, man sammenligner ofte 6,5x55 patroner med hastighet oppnådd i 74 cm løp med samme patron i typiske jaktløp på 56-58 cm og blir deppa for hastighetstapet. Dette gjør man sjelden med andre patroner... tenk bare på hastigheten man hadde fått i alle andre patroner som 7x64, 300 WM osv. dersom man hadde skutt dem i 74 cm løp.

 

Man får selvsagt større tap med kortere løp med patroner som har lite kaliber i forhold til kruttmengde, men jeg synes 6,5x55 får ufortjent mye tyn for å tape hastighet i forhold til andre kalibre med tilsvarende kulediameter/hylsevolum-forhold. Når det er sagt: jeg blir gjerne med på en bestilling av 65 cm løp i 6,5x55 hos Blaser! :D

Link to comment
Share on other sites

Med feriepenger på konto og skattepenger på vei ble det ny rifle på far i dag. Ble et impulskjøp av en Blaser R8 Pro i 6,5x55.

 

Har enda ikke fått skutt med våpenet, så jeg har litt begrenset kunnskap om våpenet. Førsteinntrykket er imidlertid veldig bra, og jeg håper jeg er like fornøyd etter innskyting.

 

Det er imidlertid to ting jeg umiddelbart har lagt merke til;

 

1: Kolben er for lav for meg, så denne må bygges opp. Noen som har forslag til en ikke så altfor kostbar sak som en kan sette på uten å modifisere permanent. Jeg ser at en av våre eminente brukere, som forøvrig har noen svært fornøyelige tråder, anbefaler en sak fra Hillman. Denne er justerbar med borrelås, noe jeg liker tanken på. Denne er relativt rimelig, men hvor får en tak i en slik en?

 

2: Tofoten jeg har, en Harris, passer ikke. Jeg ser det er flere som bruker versapod, et produkt som jeg ikke har noen erfaring med. For at denne skal passe trenger en et adapter, som jeg har fått forståelsen av at selges av en bruker her på kammeret. Disse ser jeg imideltid er for R93, men de passer kanskje til R8 også? Versapoden, hvor får en tak i en slik en? Synes stokken virker litt myk til å ha tofot på, men dette vil vel eventuelt vise seg når jeg får montert tofoten.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Der ja!

Ser ok ut. Jeg har en i bestilling. Skal bli godt å slippe å være engstelig for fint treverk til høsten :wink:

 

M

 

 

Hvor kan en bestille\få tak i en R93 i "natural stone" om jeg kan spørre? :) Hvordan er grepet på denne stokken, blir den ikke "glatt"?

Link to comment
Share on other sites

Tetanus, Jaktdepoet har slik kinnstøtte fra hillman. Husker ikke pris men det var vel under 300kr.

 

Er en grei billig løsning, men er ikke alltid der den skal være i mitt tilfelle.

Så må ofte justere den litt når jeg begynner hver serie.

Link to comment
Share on other sites

Driver å skal kjøpe meg min første rifle. Valget står mellom T3 eller R8. Klarer ikke helt å bestemme meg. Skal ha flere kaliber etterhvert men ikke første året. Leste før i tråden om at noen slet med en "klikk"-lyd ved lading..? Er dette noe flere har opplevd. Blir da i så fall ikke aktuelt med Blaser grunnet snikjakt.

 

Er dere fornøyd med magasinet? Både toppmating og vanlig magasinlading?

 

Trenger litt synspunkter, er ved valgets kval. Og rifla har jeg tenkt å ha i mange år, så greit å gjøre godt forarbeidet!

Link to comment
Share on other sites

Driver å skal kjøpe meg min første rifle. Valget står mellom T3 eller R8. Klarer ikke helt å bestemme meg. Skal ha flere kaliber etterhvert men ikke første året. Leste før i tråden om at noen slet med en "klikk"-lyd ved lading..? Er dette noe flere har opplevd. Blir da i så fall ikke aktuelt med Blaser grunnet snikjakt.

 

Er dere fornøyd med magasinet? Både toppmating og vanlig magasinlading?

 

Trenger litt synspunkter, er ved valgets kval. Og rifla har jeg tenkt å ha i mange år, så greit å gjøre godt forarbeidet!

 

 

Gå for en R93! Snerten og mer balansert enn R8. Du får gode priser på denne nå

 

M

Link to comment
Share on other sites

Der ja!

Ser ok ut. Jeg har en i bestilling. Skal bli godt å slippe å være engstelig for fint treverk til høsten :wink:

 

M

 

 

Hvor kan en bestille\få tak i en R93 i "natural stone" om jeg kan spørre? :) Hvordan er grepet på denne stokken, blir den ikke "glatt"?

 

Jakt og Friluft hadde igjen noen stokker sist uke.. Nei, den blir ikke glatt. Gummierte grepsflater :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet begge, og liker R93 bedre. Balanse, utseende, ikke noe løst som kan bli slitt og falle av osv..

Skal du ha trestokk?

 

 

 

 

Du kan låse magasinet fast vet du,hvis man skulle være redd for å miste det!Er man sykelig redd for å miste det kan man også bestille R8 uten det løse magasinet/avtrekkermekanismen. 8)

 

Hva med utseendet på R93 synes du er mer estetisk?

Spør du meg er stokken på R8 mer forseggjort,pistolgrepet er bedre,vinkelen på ladearmen er gunstigere.Men R8 er litt bredere og tyngre.

Legger ut ett par bilder så kan folket finne sin egen favoritt 8)

 

Hvis noen skulle være i tvil er det øverste bilder R93.

29descy.jpg

9psx1u.jpg

 

 

M

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

2: Tofoten jeg har, en Harris, passer ikke. Jeg ser det er flere som bruker versapod, et produkt som jeg ikke har noen erfaring med. For at denne skal passe trenger en et adapter, som jeg har fått forståelsen av at selges av en bruker her på kammeret. Disse ser jeg imideltid er for R93, men de passer kanskje til R8 også?

 

Versapod adapteren for R93 professional passer ikke for R8 professional. Det finnes 2stk protoer, en i norge og en på new zealand. Vedkommende som har protoen i norge er sannsynligvis medlem her.

 

Adapteren for R8 er ikke helt ferdig utviklet, men forventes ferdig konstruert i sommer med produksjon etter ferieperioden.

 

Dersom noen med R8 professional i vestfold kan stille skjeftet til disp en times tid vil jobben realiseres vesentlig raskere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...