Jump to content

Lettvektsrifle på et budget?


Østledningen

Recommended Posts

Skal prøve å gjøre lang historie kort.

 

Hadde en tikka t3x lite i 6,5x55. med zeiss v4. Knallbørse for hva den var. lett, presis og holdbar, men ikke noe mer wow enn det.

 

Feriepengene kom og tikkaen ble byttet inn i en schults larsen victory i 6,5x55. Med V8 2,8-20X56 M/ASV. og Schults Thumbhole stokk Har 3 løp til denne.

x55 flutet 45cm (Jaktfelt og stående trening)

x55 15mm 60cm (jakt)

x55 19mm 65cm (semi-langhold og liggende på bane.)

 

Alle løpene samler stort sett på rundt 5-15mm

og jeg er strålende fornøyd med rifla!

 

20221121_175054.jpg.0382c8a098cc72e92ccd

 

MEN

 

Etter å ha flydd halve vidda rundt nå i høst med ei rifle som veier 5,2 kilo med demper, så er jeg litt lei. Er også litt lei å bytte rundt på løp på banen.

hadde jo vært deilig å hatt en dedikert jaktrifle? Lett som sådan!

 

Så er jeg så kjedelig av meg at jeg kanskje begynte å dagdrømme om min gamle tikka?

Kjipt våpen ja, men det gjorde jo jobben? (litt som å kjøre passat?)

 

Så datt kjeven helt i bakken her.

 

Tikka t3x i 6,5 PRC. Kalibret for gutta med stor G.

og med et halvlangt løp også!! 62cm! (mot t3x i 6,5 sitt noe kortere løp)

 

65-cm-vs-65-prc-hero-1200x451.jpg

 

Noen refleksjoner

Positive

-morro med nytt caliber

-lader selv, så 100 test og jaktskudd kombinert pr år ruinerer ikke meg.

-må jo ha noe å skryte av rundt bålet etter endt jaktdag

-flatere kulebane

 

Negative

-Kun Marginalt bedre ballistikk enn x55. Dytter avgårde 140/143gr kuler kun 50ms raskere enn hardt ladet x55 (noe mine er på jakt)

-brenner opp masse treigt krutt, og burde egt hatt ett lengre løp for å komme til sin rett.

-mer rekyl og sikkert litt munningsflamme med 560/565 krutt.

 

Så var tanken å toppe tikkaen med en Leupold VX-5HD 3-15x44mm. Passe lett og sikkert god nok for det meste av jaktformene jeg holder på med.

(sel, hjort, rein, rådyr, og fugl i topp. Noen ganger på litt lange hold)

106999_MAIN_WEB_IMAGE_1.jpg?extend=copy&

Så kommer dagens kjerne og spørsmål.

 

Hva er jeg egentlig ute etter?

Jeg har vel egt følgende kriterier her.

 

1. Under 40k totalt. (Jeg kan jo droppe kikkerten og bruke en tung v8 oppå ei enda lettere/grommere børse. Dette blir vel litt ubalansert?

2. Lettest mulig

3. 6,5mm ett eller annet, og at det finnes diesett.

4. At det går ann å selge etterpå (ukurrant er en ting, gi bort på finn.no til 3k er en annen)

 

Hva tenker folket med erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (9 timer siden):

Feriepengene kom og tikkaen ble byttet inn i en schults larsen victory i 6,5x55. Med V8 2,8-20X56 M/ASV. og Schults Thumbhole stokk Har 3 løp til denne.

x55 flutet 45cm (Jaktfelt og stående trening)

x55 15mm 60cm (jakt)

x55 19mm 65cm (semi-langhold og liggende på bane.)

 

Alle løpene samler stort sett på rundt 5-15mm

og jeg er strålende fornøyd med rifla!

 

Etter å ha flydd halve vidda rundt nå i høst med ei rifle som veier 5,2 kilo med demper, så er jeg litt lei. Er også litt lei å bytte rundt på løp på banen.

hadde jo vært deilig å hatt en dedikert jaktrifle? Lett som sådan!

Den letteste Browning X-boltrifla har vel 42 cm pipe om jeg ikke husker helt feil, kanskje noe kort til jakt med 6,5x55?

 

Nå vil jeg ikke være noen gledesdreper, så om du bare leter etter gode argumenter for å skaffe deg et nytt ekstra "multifunksjons" våpen, vennligst se bort fra betraktningene nedenfor. Men jeg tenker altså at en vei å gå kan være å sette den rifla du har på slankekur, siden du allerede er strålende fornøyd med den😉:

 

- kappe jaktpipa ned til 55 cm og erstatte Hausken-demperen med den minste og og letteste fra UL-serien til Freyr & Devik

- bytte ut "stjernekikkerten" med 8x zoom og 56 mm objektiv til en liten og lett 3-9 eller en fast med 8x forstørrelse (bør holde til reinsjakt)

- bytte ut Scultz & Larsen-stokken (som i utgangspunktet er ganske lett) med en karbonstokk

 

Jeg vil tro du lett får slanket bort 1 kg, kanskje ned mot 1,5? Og med en totalvekt rundt 3,7-4 kg bør vel det være akseptabelt til å dra med på høyfjellet.

 

Hva du så skal gjøre med resten i våpenbudsjettet? Kanskje anskaffe en Sauer 200 STR eller en annen dedikert banerifle til semilanghold og liggende?

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Hvor langt hold skal du jakte storvilt på? 
Under 200m er det jo ikke noe vits med noe annet en x55. 

Fuglen liker vanligvis heller ikke store hastigheter dersom den skal spises.


Over 200m og (sannsynlig vis) med ett kommende blyforbud, kan det bli litt lite omph i 6.5x55 dersom pipa ikke er lang.

Tenk deg rundt omkring 700m/s som ei nedre ekspansjonsgrense for de vanligste blyfrie kulene vi bruker i dag. 

Skal du jakte på hold ut til 300m med ei 120gr kule ala TTSX, trenger du da en utgangshastighet på omkring 900m/s. 
Det klarer man vel greit i x55, med ei tålig lang pipe på 60-65cm dersom man lader selv? 
Ei T3 med 65cm Hardy/Proof karbonpipe er en en god kandidat om vekt betyr noe. 
Det koster deg ei donor-T3 til +-10k og ei pipe med bytte til rundt 15k. 


Om du skal ut til 400m, velger du en 6.5 med litt mer hylsevolum, ei pipe med rask snurr (1:7), og f.eks 127gr LRX. 

 

Alternativene er å gå opp i kaliber. Personlig syntes jeg en 7mm magnum i ei veldig lett rifle blir for mye rekyl, som igjen går ut over skytinga mi. Da forsvinner litt av poenget med ei slik rifle. 
 

 

 





 

Link to comment
Share on other sites

Til 40K, tja det holder vel ikke riktig til mitt forslag. Dersom du bruker noe av det du allerede har foran og oppå første året og så heller bytte seinere med en lett Freyr og Devik foran og den Leupolden oppå tror jeg du får en lykkelig løsning.
Ei Sako 90 Peak. Den får du greit ned i 40' med ei hyggelig stemme og et vinnende smil hos de fleste forhandlere. Jeg ville valgt 6,5 Creedmoor til et så lett våpen, men du får den også i 6,5mm PRC med noe lengre pipe, men da er ikke vekta superlett lengre. Den leveres foreløpig ikke i 6,5x55.
Den enkle løsningen vil være ei Tikka T3x SL og 6,5x55.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (1 time siden):

Til 40K, tja det holder vel ikke riktig til mitt forslag. Dersom du bruker noe av det du allerede har foran og oppå første året og så heller bytte seinere med en lett Freyr og Devik foran og den Leupolden oppå tror jeg du får en lykkelig løsning.
Ei Sako 90 Peak. Den får du greit ned i 40' med ei hyggelig stemme og et vinnende smil hos de fleste forhandlere. Jeg ville valgt 6,5 Creedmoor til et så lett våpen, men du får den også i 6,5mm PRC med noe lengre pipe, men da er ikke vekta superlett lengre. Den leveres foreløpig ikke i 6,5x55.
Den enkle løsningen vil være ei Tikka T3x SL og 6,5x55.

 

 

Jeg klarer ikke å se noen god grunn til at trådstarter skal sprenge budsjettet sitt på ei rifle som veier ca det samme som en T3, og ikke tilføyer særlig mye mer? 

Bruker du 40k på ei T3 får du lang (om ønskelig) karbonpipe med raskere snurr (1:7 vs 1:8 som Sako'en kommer i), bedre stokk, Triggertech avtrekk og lavere vekt.. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Brukte min schultz og larsen mye på reinsjakt og slanket den endel, fluta løp, 46cm, LAW stock fra rafdal og Leupold VX5hd 3-15x44,  hausken demper og harris tofot. 

Vekta var ihvertfall under 4kg.

 

Nå bruker jeg Remington7 , Law stokk 50cm lilja fluta løp, svemko nano, og samme kikkert, er enda et par hakk lettere og veldig hyggelig børse å ha med på tur. (rafdal dette og)

Kunne spart enda litt på å skifte kikkert, men VX5n er kanskje den kikkerten jeg har vært mest fornøyd med av alle (har og har hatt både Zeiss, Swaro og kahles samt en drøss forskjellige leupolder før)

 

Du får bygd ganske grei skreddersøm rifle hos en børsemaker for 40k, er veldig mye mer moro enn hyllevare synes ihvertfall jeg. 

 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (39 minutter siden):

Jeg klarer ikke å se noen god grunn til at trådstarter skal sprenge budsjettet sitt på ei rifle som veier ca det samme som en T3, og ikke tilføyer særlig mye mer? 

Bruker du 40k på ei T3 får du lang (om ønskelig) karbonpipe med raskere snurr (1:7 vs 1:8 som Sako'en kommer i), bedre stokk, Triggertech avtrekk og lavere vekt..

I mitt hode, så tilfører det fordelen kort kasse, pica frest på kassa og en mye bedre magasinløsning.


For egen del har jeg valgt noe helt annet "hjemmesnekra" som er i samme vektklasse, og funker gjør det også. Trådstarter ønsket ikke noe som kunne havne på Finn som "gi bort objekt" så jeg skal ikke gå nærmere inn på det her.

Link to comment
Share on other sites

Simplex skrev (2 timer siden):

Hvor mye veier en schultz tactical alukasse i en lettvektstokk? Blir vel ikke helt lettvekt, men kanskje verdt å sjekke hvor lavt du kan komme. Du har jo flere løp som passer.

Ja den tanken har faktisk slått meg. Kappa jaktpipa mi 10cm slik at den blir 50cm. Lett demper, uberlett stokk fra over dammen som en børsis freser opp og beddet. Wildcat? Så rn lett leo oppå. Da har jeg jo en dedikert børse som jeg slipper å skru av og på kikkert/løp på. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Ospa said:

Bruker du 40k på ei T3 får du lang (om ønskelig) karbonpipe med raskere snurr (1:7 vs 1:8 som Sako'en kommer i), bedre stokk, Triggertech avtrekk og lavere vekt.. 

 

Triggertech på Tikka får du vel ikke? Hørte et rykte om at det skulle komme, men. Jeg har både Tikka originalavtrekk, Timney trykkpunkt for Tikka og Triggertech Diamond trykkpunkt på en Hansen. Foretrekker langt på vei Triggertech. Når/om den kommer til Tikka, så er det:

 

deixoag-32c4fcb4-f8f0-4a3a-abff-6bf96aa3c7b1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Etter mye om og men, tenker jeg som følgende

 

Shults tactical alu var verken lett å få tak i ny, ei heller er den veldig lett. 1070 ish gram. Med løp og stokk blir dette bare en halvgrei løsning som koster litt mer enn det smaker. Pse composits stokken er vel heller ikke superlett. Lett, men ikke veldig lett.

 

Så må jeg innrømme at jeg er luta lei av løpsskifte på schultzen og å måtte skyte inn med jaktløpet i all hast før jeg drar ifra banen.

 

Vil nødig måtte drive med å bytte v8'n frem og tilbake.

Ønsker en egen og dedikert jaktkikkert som skal sitte på børsa fast.

 

Da må det desverre bli ei børse til sub 30k

 

Snakket med Schou i dag. De hadde mulighet til å bestille t3x superlite stainless i 6,5 prc, men ventetid var 6md++. Mens de hadde på lager t3x lite stainless i 6,5 prc. 3kg med 62cm løp. Ikke fluted. (Superlite har vel et sako 85 carbonlight løp skrudd inn som er fluted)

 

Tanken var da å bestille t3x lite stainless i 6,5 prc. Få jakt og friluft sin børsis til å gjenge tuppen, flute løpet og kanskje sluttstykket også?

 

Stappe oppå overnevnte leopuld (selv om jeg ikke liker MOA klikk.)

 

Og bestille med en wildcat composites ultralight stokk som beddes av j&f

 

Burde vel havne på ca 3,1 kilo? 3,2?

Link to comment
Share on other sites

..men det er vel ikke den stokken som trådstarter får med?

Og PSE stokken er «bedre» i min verden om man må/skal bytte stokk.

 

@Østledningen eneste jeg ville tenkt meg om var snurren på pipa (1:8). Skal du jakte på lengre hold, og samtidig ha i bakhodet at du muligens må skyte blyfrie kuler snart, kan det bli snaut med noen av de. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (2 timer siden):

..men det er vel ikke den stokken som trådstarter får med?

Og PSE stokken er «bedre» i min verden om man må/skal bytte stokk.

 

@Østledningen eneste jeg ville tenkt meg om var snurren på pipa (1:8). Skal du jakte på lengre hold, og samtidig ha i bakhodet at du muligens må skyte blyfrie kuler snart, kan det bli snaut med noen av de. 

 

 

Skal så absolutt jaktes på lengre hold ja. Jeg er noe "liberal" til hva som puttes i magasinet. Men såklart noe å tenke på. Til slutt blir det vel ikke bly å få kjøpt.

 

Min forståelse er vel at 127/130gr kuler akkurat går i 8 snurr i noen hundre meter, og at 120gr går helt fint i mange hundre meter. Dog er BC og anslagskraft noe amputert da. 

 

Finnes det 1-7,5 snurr på 6,5 løp i handelen i dag da? Eller må sånt bestilles custom?

Link to comment
Share on other sites

lilleulv skrev (31 minutter siden):

https://www.bergara.online/en/rifles/premier/elevate/
 

Ny rifle fra Bergara som ser spennende ut.

Den der var jo, i mangelen på et bedre ord.... grisefeit. Men så får vi se hva Norma mener den burde prises til om de tar den inn. Jeg tipper nærmere 60k. blir desverre ikke aktuelt for min del, men rå som fy, det var den!

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Østledningen said:

Men så får vi se hva Norma mener den burde prises til om de tar den inn. Jeg tipper nærmere 60k.

 

Det hadde vært jævlig morsomt å vite hva Norma beregner i avanse på egentlig alt de selger, men spesielt Bergara, som fordobler seg i pris så fort de har tatt turen over dammen. Med Sako er det motsatt; de har omtrent halv pris så fort en amerikansk toller har stemplet papirene. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (10 timer siden):

Skal så absolutt jaktes på lengre hold ja. Jeg er noe "liberal" til hva som puttes i magasinet. Men såklart noe å tenke på. Til slutt blir det vel ikke bly å få kjøpt.

 

Min forståelse er vel at 127/130gr kuler akkurat går i 8 snurr i noen hundre meter, og at 120gr går helt fint i mange hundre meter. Dog er BC og anslagskraft noe amputert da. 

 

Finnes det 1-7,5 snurr på 6,5 løp i handelen i dag da? Eller må sånt bestilles custom?


Ja LRX (som stort sett er lett å få tak i, og har helt middels ok BC) krever minimum 1:8, og jeg vil tippe det er grunnen til en del sliter med å få den til å gå i 1:8 løp. 
Så får man jo cutting edge, og diverse blyfrie kuler med veldig høy BC (badlands har vel ei 130gr kule med G1=0.700/G7=0.358). Da må du fort ha 1:7. Jeg tviler på noen av de vanlige rifleprodusentene, leverer standardløsninger med så rask snurr.
 

Det lureste du sikkert gjør er å gå for den tikkaen, skyter med det som går bra (bly er jo lovlig i alle fall ett år til), og så bytte pipe den dagen behovet er der. Kanskje får du god gang på LRX’en med 1:8? 


Jeg får god presisjon med minimum anbefalt snurr (1:10) og 129gr LRX i 6.8mm(270w).

Den kula ekspanderer greit i hastigheter ned mott 600m/s..

 

Alternativer er som nevnt å kjøpe ei brukt donor T3, og bytte løp (eventuelt stokk). Det blir vel noe av det samme i pris, om ikke du drar på med ei lettvekts karbonpipe.

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (36 minutter siden):


Ja LRX (som stort sett er lett å få tak i, og har helt middels ok BC) krever minimum 1:8, og jeg vil tippe det er grunnen til en del sliter med å få den til å gå i 1:8 løp. 

Min oppfatning er at Barnes er konsekvent optimistiske, kula går sikkert fint i 8" stigning en sommerdag i Utah - her i Kongleriket, ikke helt. Jeg har prøvd den i 7 og 7.5, og da går den - men det er fremdeles ikke ei enkel kule å få topp presisjon med.

 

Ospa skrev (36 minutter siden):


Så får man jo cutting edge, og diverse blyfrie kuler med veldig høy BC (badlands har vel ei 130gr kule med G1=0.700/G7=0.358). Da må du fort ha 1:7. Jeg tviler på noen av de vanlige rifleprodusentene, leverer standardløsninger med så rask snurr.

Og i 6.5mm er 7" stigning ikke veldig vanlig, og ofte noe som har lang leveringstid også hos børsemakerene.

 

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (4 timer siden):

 

Om ikke trådstarter allerede hadde rifle i 6.5mm burde han jo vurdert denne- både rifla og patronen.

 

Til jakt ut til 500m eller så, gjør den alt (og litt til) en 6.5mm PRC gjør med litt mindre løpsslitasje, og gratis tilgang til hylser (30-06). 

Om pipa er over 60 cm får man greit 980-1000m/s med 129gr LRX (som har lik BC som (6.5mm)127gr LRX). 

Når man (sannsynligvis) en gang må over til blyfrie kuler, er den for meg ett ideelt kompromiss mellom ytelse, rekyl, og løpsslitasje (jeg skyter type 500-1000 skudd i året med jaktrifla for trening, så levetid spiller litt rolle). 

 

MEN- ettersom han allerede "driver" med 6.5mm kuler, hadde jeg aldri giddet å dra inn ett kaliber(6.8mm) som er nær sagt identisk. 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Da ble det bestilt en t3x lite 6,5 stainless gjennom jakt og friluft.

 

Snakket også med knalltrivelig børsis. Han mente at å dreie ned løp var veien å fjerne vekt på. Ikke fluting på så tynt løp.

 

Så blir det wildcat composites stokk i grå med "vidde" mønster på. J&f bedder og ordner!

 

Liker å tro at jeg har gjort et fornuftig valg da.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (55 minutter siden):

Dreie ned ei tynn kaldhamret pipe er sjansespill.

Bedre å kamre om til 6,5/284 for å spare vekt 8) (eller kjøpe rifle i 30-06..)

 

 

Liker og tro at børsisen veit når han skal stoppe.  Satser på det ihvertfall 😍

 

Og no offense, men reins/fuglebørse til litt lengre hold. Det kjøper jeg ikke i 30-06. Jeg er blitt såppas voksen av meg at jeg tørr å inrømme at jeg ikke skyter noe bra med kraftige kaliber. Skuddredd rett og slett.

 

6,5x284 er tøft, for all del. Men dyre hylser og kun noen få ms mer enn 6,5x55 P+ (4200 bar) er ikke aktuelt for meg.

 

Også ser jo 6,5 prc dødstøff ut.

Link to comment
Share on other sites

30-06 var en spøk fordi høl/kammer er større enn 6,5 og dermed er løpet lettere i 30-06 enn i 6,5 med samme utvendige pipedimensjoner.

 

Kaldhamrede piper har som regel mer innvendige spenninger i stålet enn trekte piper, og det kan gi "rare" utslag på presisjon. Presisjonsgarantien til Tikka kan du bare glemme.

I et stivt skjefte bør det vurderes å bedde pipa i full lengde i forskjeftet som ULA riflene er med syltynne piper. Jeg hadde ikke dreid ned. Hadde heller satt fresen i låskassa eller aller helst spart vekt på montasje og kikkert.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (9 timer siden):

@Torf

Når vi først er inne på disse. Du snappet en i .358 Win foran nesen på meg. Gjort noe med den? :winke1:

Har det vært en ULA på markedet (og ikke NULA eller annet tjafs med kvalitetsproblemer...) Er det lov å håpe på en egen tråd?

Edited by Roe
Link to comment
Share on other sites

lilleulv skrev (På 13.9.2023 den 22.40):

https://www.bergara.online/en/rifles/premier/elevate/
 

Ny rifle fra Bergara som ser spennende ut.

Det er jo en Bergara i et MDT HNT26 chassis, lekkert ja. De har jo HNT26 chassis med inlet til Rem SA og LA, Tikka SA og LA samt Savage.

 

Her er Tikka LA i HNT26 chassis

IMG_0714.jpeg

IMG_0724.jpeg

Edited by Elgjaeger
La til bilder
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (11 timer siden):

@Torf

Når vi først er inne på disse. Du snappet en i .358 Win foran nesen på meg. Gjort noe med den? :winke1:

 

Jeg måtte sende ULA'en i retur dessverre.

Det var dyp gravrust i pipa, defekt avtrekk og, mindre kritisk, dype sår i skjeftet.

Det så også ut til at den meget improviserte kikkertbasen var skrudd inn på en suspekt måte.

At det går an å behandle ei slik rifle, ekte ULA, på denne måten er uforståelig for meg.

Det er også uforståelig at Wear solgte den i slik tilstand uten kommentarer på nett.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Nå strekker jeg kanskje strikken litt langt her, men hvilken montasje burde jeg leite etter?

 

Tidligere har jeg brukt schultz picatinny (alu) og leupold qrw2 ringer for å forene en zeiss v8 og en schultz. Dette har fungert ekstremt bra, og jeg KAN gjøre det samme nå. Men qrw2 ringene er (litt) tunge. Er alu veien å gå? eller bør jeg kjøre safe med no jeg vet funker.

 

Budget på 2-3 lapper

 

Og et par andre ting jeg lurer på før jeg skal på handletur i morgen;

 

Freyr og devik feather weight 149gr? innvendinger? er egt hausken mann, men devik sin er både lett og sexy! Tåler den munningsblåsen fra n565 kruttet ifra et lett kappet løp? (gordons sier 1300 bar muzzle pressure. mot f.eks x55 og n550 krutt som gir 850 bar.

 

og hva er egt den letteste kikkerten jeg kan få tak i til under 20 lapper? (15x zoom eller mer er eneste kravet)

 

Swaro hadde vel en z5 før i tiden med 1" rør. den veide vel snøtt 450gr?

 

Enn så lenge tror jeg dette er det jeg har funnet som passer best. https://www.jaktogfriluft.no/jakt/optikk/kikkertsikter/leupold-vx-5hd-3-15x44mm-30mm-cds-zl2-side-focus-matte-illum-firedot-duplex   544gram...  for tung?

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Østledningen said:

Swaro hadde vel en z5 før i tiden med 1" rør. den veide vel snøtt 450gr?

 

Z5 (og Z3) finnes fortsatt i sortimentet til Swarovski, så vidt jeg ser. Sjekk den internasjonale hjemmesiden deres.

https://www.swarovskioptik.com/int/en/hunting

Så den kan jo bestilles fra for eksempel usa, hvis man absolutt vil ha en Z5. 

Link to comment
Share on other sites

ehjem skrev (12 minutter siden):

 

Z5 (og Z3) finnes fortsatt i sortimentet til Swarovski, så vidt jeg ser. Sjekk den internasjonale hjemmesiden deres.

https://www.swarovskioptik.com/int/en/hunting

Så den kan jo bestilles fra for eksempel usa, hvis man absolutt vil ha en Z5. 

hmm... ja. Det er jo noe å sjekke ut. Eneste negative er toll, reklamasjon og kanskje litt vanskelig å bli kvitt senere? Men jeg skal regne litt på det!

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke dumt forslag. Jeg lekte meg litt på banen i dag. Med orrhanefigur på 300m. Liggende/tofot/sandbag bak. 

 

Skrudde litt på v8'n og kom frem til at jeg måtte ha 12 i forstørring eller mer for å være komfortabel og avslappa med skuddet. Så 14 i forstørring skal nok funke bra. 

 

Hyggelig pris på siktet også. 

 

Det mangler desverre 2 ting om jeg skal være litt kresen.

Lys og paralaksejustering. Tror ikke jeg trenger det til reinsdyra mine. Men til toppjakta skulle jeg gjerne hatt begge deler.

 

Man kan ikke få i pose og sekk desverre.

 

Skal vurdere om jeg kan klare meg uten dette.

Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (8 timer siden):

Det mangler desverre 2 ting om jeg skal være litt kresen.

Lys og paralaksejustering. Tror ikke jeg trenger det til reinsdyra mine. Men til toppjakta skulle jeg gjerne hatt begge deler.

Jepp. Det hadde gjort seg med men liten rød "Swarovskiprikk" i midten med tanke på skogsjakt og jakt på div mørke fugler. På fjellet etter rein/rype og div gir det svarte retikkelet en veldig bra kontrast mot omgivelser/vilt så jeg savner det ikke der. Det er betydelig "grovere" enn mye av det som sitter i Europeisk optikk. 

Var skeptisk til mangel på paralaksejustering selv da jeg har vært borti sikter med forstørrelse på 12x og oppover der det har vært umulig å få både retikkel og mål i fokus på avstander fra 150m og utover. Dette siktet er "paralaksefritt" på 150yd og jeg har testet det ut til ca 350m uten at jeg har opplevd problemer. 

Den største forskjellen fra gigantsiktene til Swarovski/Zeiss/Kahles mfl er synsfeltet. Det er ikke akkurat overdimensjonert:) Men jeg har ikke opplevd at det har vært problematisk så langt. 

Det er ingen tvil om at det er en fryd å dra rundt på dette oppsettet, når man har hvert vant med digre drensrør de siste 10 årene:)

  

Link to comment
Share on other sites

Super XX skrev (På 18.9.2023 den 13.36):

Om du kan klare deg med max 14x er denne muligens den letteste du kan får tak i. Leupold VX3HD 4,5-14X40. Veier 377 gram.

51.jpg

Finnes med parallaksejustering og 30mm rør også. Vekt 440g.

 

image.png.fd5956aaf1bc0583719af7da336dd5d1.png

image.png.a6815ada07f61f52532c6cbcf9117c9f.png

 

Denne kikkerten montert i picrail aluringer på en Sako 90 Peak i 308, eller 6,5CM, er ei grei lettvektsrifle  på ca 3100g+demper som står for en støyt.

 

image.png.7cb7e27d42f681c93b47e24be67565ac.png

image.png.cec89d89ebff55ece6bb6d891cdda2eb.png

 

Det man sparer på kikkerten tar man igjen på børsa..

image.png.4c740057673f336deed9138f7dca023b.png

Edited by Torf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

20210712_142423-01-01.jpeg.9682d44a0996814b8e2a947cdd542f32.jpeg

Østledningen skrev (På 19.9.2023 den 22.57):

Dagens kjappe handlerunde mens jeg venter på rifla.

 

101 stykk 6,5 prc av finsk fabrikat som sådan.

Freyr & devik 149 featherveight

Og en del lakk til stokken. Litt kjapp trening i kveld på en planke uten att jeg hadde alle fargene.

Skal prøve å gjennskape mosegrodd vidde-stein.

20230919_225310.jpg.082cfbb040bd9b109ee6f3ea2a223281.jpg20230919_225336.jpg.c955f58d6183a33cb6dd94ebeb696f4f.jpg

Kjøp natursvamp fra Normal eller Panduro. Prikk på og vask av med aceton til du er fornøyd. Sprut på prikker med kontrastfarge. Enkleste måten jeg vet om fornevnte mønster20210712_142423-01-01.jpeg.9682d44a0996814b8e2a947cdd542f32.jpeg

Edited by Roe
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...