Jump to content

Skyteulykke i Trondheim.


seawolf

Recommended Posts

Jeg husker tilbake da det revnet noen piper på rifler fra Sako, for ikke å nevne da sluttstykket på enkelte rifler fra Blaser tok en tur på egenhånd.
Mye diskusjon både saklig og usaklig, men de fleste var vel interessert i å få klarlagt årsakssamenhengene med tanke på å unngå slike potensiet farlige hendelser.


Når det gjelder denne ulykka/hendelsen er det dørgende stillt.
I hvert fall her inne.
Hva grunnen er til det aner jeg ikke, men en skulle tro at jakt-og skyttermiljøet hadde interesse av å få fakta på bordet?
Er det noen som har lagt lokk på informasjom om hva som skjedde, og i tilfelle hvorfor?

 

Link to comment
Share on other sites

Det kommer nok litt info etterhvert,

 

Av egen erfaring kan jeg komme med en sterk anbefaling til andre som eier ei Tikka t3 med plast boltmuffe, skift den til boltmuffe i stål så fort som mulig!

 

Sist jeg var på skytebanen, så punkterte ei tennhette på fabrikkladd fiocchi .223 Rem.

Det ble mye gass i alle retninger, men boltmuffa i stål holdt. Tennstempelet har jeg skiftet, da det kilte seg i spent stilling og vel så det. Bakre delen av tennstempelet er skrudd på, der var gjengene satt tilbake i bråstoppen i bunn av boltmuffa. Derfor kilte det seg fast, da tennstempel sto i bue inni sluttstykket.

Den polerte spissen på tennstempelet var full i hakk og groper etter flammen, men ingen synlige skader på støtbunn i sluttstykket

Ingen skader på meg, eller resten av våpenet, men var en vanvittig kraftig bakblås. Er usikker på hvordan dette hadde gått med original plast boltmuffe

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en gammel slitt Sako 75 i 223.

For ca 10000 skudd siden fikk jeg flere hettepunkteringer. Da hadde rifla vel gått ca 10000 skudd. Det så ut som hullet til tennstempelet i hadde fått en grad av tennstempelet slik at det var en bitteliten skjærekant på tennstempelhullåpningen som "lokket" hull i hetta som et stanseverktøy. Ved mikroskopisk bruk av et verktøy ble den "skjærekanten" fjernet og rifla oppførte seg normalt igjen.

Nå, sist jeg var på banen for to uker siden startet helvetet på nytt, altså ca. 10000 skudd siden sist. Fikk hettepunktering for hvert ca 15. skudd med GGG, Fiocchi og Federal. Hadde vel en 6 - 7 hettepunkteringer den kvelden. Jeg har blitt en jævel til å demontere sluttstykket midt i serien for å få ut stanseresten som blokkerer tennstempelet inne i sluttstykket 8) (forresten greit med skytebriller av den beskyttende sorten..)

 

Rettelse: antall skudd ved første hendelse må ha vært ved 15000+ og ca 15000 til ved andre hendelse. Talte ca antall skudd pr år og jeg har blitt eldre enn jeg liker å innrømme..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

1937M98 skrev (4 timer siden):

… plast boltmuffe …

På ett eller annet tidspunkt har de gått bort fra plastmuffe som standard.

Jeg stupte rett i skapet da jeg leste denne tråden, for å sjekke om min 3-4 år gamle T3x CTR har plast, men der var det som jeg mente å huske metall. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Kort oppdatering, opplysningene er ikke verifiserte, men er sammensatt av informasjon fra flere kilder.

Ulykken den 7. Juli på Nidaros skytebane i Trondheim skjedde med en rifle av typen Jakele J1 i kaliber .308 win. Ammo som ble benyttet var Norma Trainer. Rifla og ammo er på veg til Tyskland for uavhengig undersøkelse/evaluering.

Skytter satt i benk, og skulle skyte inn et sikte. Han opplevde treg funksjonering, men fikk skutt 9 skudd før det tiende endte med ulykke. Idet skuddet ble avfyrt løsnet sluttstykket fra våpenet, og kom rett bakover med stor kraft. Skytter fikk åpen kutt-/rivskade på høyre kinn fra rett bak/over munnviken til øret, brudd på kjeve. Sluttstykket stoppet i skulderen. Skytteren er etter sigende på bedringens veg, han antas å komme fra hendelsen med begrensede varige fysiske skader.

Importør av våpenet er Markhusan. Det er innført skytestopp inntil videre på samtlige Jakele J1 -våpen i Norge.

 

  • Like 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Mastersniper skrev (6 timer siden):

Ammo som ble benyttet var Norma Trainer.

Vet at Hagemo solgte noen tusen av tilsvarende som visstnok var et feilparti fra Tyskland (jeg trodde disse ble produsert i Sverige?). Disse eskene var svarte og gule, og het noe som Norma NP Practice. Hagemo påsto at det bare var innpakningen som var feil.

Edited by Nybegynn3r
Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel snart på tide at våpenkonstruksjoner blir "crash-testet" før de kommer på markedet. Det er nesten uinteressant at en konstruksjon tåler å avfyre en overtrykkspatron, med en hylse som ikke havarerer. Mye mer interessant er hva som skjer om man har normalt (eller moderat overtrykk), og hylsa havarerer. 

 

For oss som har jobbet med høye trykk, typiske relatert til oljebransjen, er det to regler man forsøker å holde. Den ene er at man forsøker at om en tetting begynner å lekke, så skal ikke trykket få ta tak i et enda større areal, slik at kraften blir mangedoblet. Den andre regelen er at man unngår at man lar deler bli utsatt for trykk over en avstand slik at delen får plukket opp mye energi. Arbeid (energi) er kraft ganger vei. (bakovervendt løp). Ingen av disse reglene er fulgt.

 

I tillegg ville man kunne legge inn svake punkt, slik at man påvirker hvordan konstruksjonen dekomponerer, for å begrense mengden deler som kommer i "farlig" retning.

 

I tillegg må man når man konstruerer for oljebransjen ta høyde for "accidental load". Som for subsea-utstyr kan være bl.a vannhammere, eller kollisjon med ROV.

 

For skytevåpen er de to mest vanlige "accidental load" 

  1. Overtrykk
  2. Hylsehavari

En annen måte å si det jeg skriver over, er at reglene i dag, kun tar høyde for første tilfelle. 

Edited by amatør
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (39 minutter siden):

Mye mer interessant er hva som skjer om man har normalt (eller moderat overtrykk), og hylsa havarerer. 

Hylsen er det svakeste leddet i systemet og det oppstår mye oftere hylsebrist enn farlig overtrykk. Produsentene har svært gode rutiner for å sikre at ammunisjonen ikke gir trykk høyere enn akseptert absolutt maks. (Det er flere maksimalverdier involvert). Den enkleste måten å lage ammunisjon som ikke kan gi overtrykk er å bruke krutt som brenner så "langsomt" at det ikke kan bli farlig overtrykk selv med full hylse og mange fabrikkpatroner er ladd på denne måten slik at farlig overtrykk er umulig.

Det er lett å teste overtrykk, og det er lett å beregne nødvendig sikkerhetsmargin for designtrykk, det er prosentregning. Om da materialkvaliteten, utførelse og kvalitetssikring er OK vil muligheten for at et våpen ikke tåler trykket være forsvinnende liten. Selv krigsproduserte M98 våpen oppfylte dette kravet.

Problemet med mange våpenhavarier er svakheter i konstruksjonen fordi konstruktøren ikke har tenkt på alle mulige feilmodus.

Et eksempel er S&L der brudd i tennstempelet førte til skuddløsning. Der måtte delen forsterkes.

Det fokuseres altfor mye på overtrykk når det skjer ulykker med våpen, men det er svært sjelden årsaken. Hylsebrist, materialfeil eller konstruksjonssvakheter er årsaken i langt de fleste tilfeller, alle anerkjente våpen tåler mer enn nok trykk. 

Brudd i tennstempel, eller feil i konstruksjonen som gjør det mulig at tennstempelet treffer tennhetten før sluttstykket er i låst posisjon er en kjent årsak til slike hendelser. Men i en gammel mauser er delene slik konstruert at tennstempelet ikke kan slå av tennhetten før sluttstykket er i låst posisjon selv med brudd i tennstempelet. Det krever litt komplisert konfigurasjon av delene og er dyrt å produsere og blir derfor lite brukt i dag, men konstruksjonen er gjennomprøvd.

Så kan vi spekulere videre på mulige årsaker. Det blir jo bare gjetting så lenge vi ikke har alle fakta. Jeg tror nok at våpenprodusenten vil skylde på ammunisjonen og overtrykk slik som ved tidligere ulykker av samme art. Det er jeg ganske så sikker på er feil, det er nesten umulig å få farlig overtrykk i en fabrikkladd .308. Der er det ikke muligheter for å forbytte kruttyper, og mengden normale riflekrutt som må ned i en .308 hylse for å gi farlig overtrykk er det ikke plass til i hylsen.

Link to comment
Share on other sites

Per-S
Det du skriver er både en grad af rigtigt. Men også rimeligt fejlfarvet ;-) 

Sprengninger sker oftest fordi, at enten er der fejl i materiale på hylstrebund, eller produktionsfejl. For stor ustøttet udhæng eller for dårlig omslutning af den del af hylstret som stikker ud af kammeret.
Af konstruktionner som  har meget stor udhæng, kan fremhæves Sauer 80/90 og Sauer 200/202 Her er udhæng 4+ mm. tillagt eventuel runding i kammerkanten. For langt de fleste andre konstruktioner, er udhæng mellem 2,6 og 3,2mm .  Den massive del af hylstret variere  fra 4mm med flad indvendig bund (S&B til 5+ mm for mange andre.
Af konstruktioner med dårlig eller ingen omslutning af patronbund, kan fremhæves især Mauser 98, og diverse andre med kontrolleret matning
Gennemørte test for kontrolleret sprengning viser, at rifler med kontrolleret matning, oplever hylsterhavari, ved et tryk på mindre end 60 til 80% i forhold til konstruktioner med kraftig omslutning
.
Du skriver om knekkede tendstifter på S&L, Ja der skete et par tilfelde. OG JA der blev byttet til meget sterkere og segere materiale. Dog skal siges, at i de 2 kendte tilfelde, der var der tale om våpen, som havde skudt masser af skud, og havde tørklikket tusindvis af gange. Kombineret med, at de havde været demonteret, og samlet igen i samlingen mellem tendstift og hanestykke. Denne sammenspending kunne let overspændes, så men vred over gjengepartiet. Den type  hendelser er mig bekendt ikke forekommet på fabriksmonterede. Men selvfølgeligt, reagerede man konsekvent og forsterkede. Ja på m98, er risikoen tæt på ikke eksisterende.
Knekkede tendstifter, er ikke et ukendt fenomen, og der er relativt mange kendte tilfælde. Men mig bekendt, var S&L de eneste som reagerede omgående
-
Vedrørende sprengninger baseret på hylsterbunbdspunktering, er der en misopfattelse af, at m98, er markant bedre end mange andre, hvad angår kontrol og blokering af gaslækasje. Moderne Fatbolt, er mange gange bedre.
-
Tændhættepunktering, der har Finske nok tet på den dårligste løsning, da der generelt ikke findes gasavledningshuller i sluttstykket. Her er Howa og S&L ubetinget i top, da de har huller, som i lukket position, er store og leder gas ud i det fri.
Andre har valgt at placere huller, så lækasjen blæser ned i magasinet, med risiko for splintret magasin og stok.
-
LØSE BOLTHOVEDER
Her findes en del eksempler, på konstruktioner, hvor man forlader sig på kryspinne, eller små sætskruer for at bolthovedet rotationsmæssigt følger lukkegrebet. Her er en del dokumenterede tilfælde af svag/fejl, (AI mistede en medarbejder, fordi alle de små sætskruer ikke var monteret. Der er også en del amerikanske rifler, hvor man har oplevet at tværpluggen er havareret, og faldet ud, Så våbnet er blevet affyret i ikke låst tilstand.
.
Rettrækkere/halvautomater med spirallukke af bolthovedet, har kan også opleves fejl/havari, af de tværplugge, som beveger sig i spiralsporene, så bolthovedet tvinges i lås, når sluttstykket skubbes så langt frem, at slaghammeren kan nå tendstiftet.
Umidelbart synes det, at på den nu omtalte våben, er den mest sansynlige årsag til havariet. Umiddelbart synes de plugge som får bolthovedet til at gå i lås, at være ret spinkle. Dette i sammenhæng, med flere skud, med tung åbne/lukke på tidligere patroner. Kan logisk have medført brud på disse plugge. Derfor kan man lukke bolten uden, at bolthovedet er roteret fuldt. Når så skudet går, ja så kommer hele bolten/slæden raskt bakover.
 

Link to comment
Share on other sites

"Alle" sikkerhetsproblemer i en boltmekanisme kan elimineres hvis man kombinerer prinsippene med hylser med rebated rim, ala 30mm Mk108, og sluttstykket til den hylseløse Voere Vec91.

Eller, lager hylser i alle kalibre med stålbunn ala "270SIG"..

 

En skytterkompis, som jobbet på Norma/RANO, og jeg fikk tilbud om å kjøpe en av de aller første R93'ene som kom til landet.

Kompis' kommentar når han så R93 første gang: "Den slaktemaska skal ikke jeg skyte med!".

 

Noen ganger er en konstruksjon bare feil. Eksemplene er mange i bilverden. Mest beryktet er vel Chevrolet Corvair: "Unsafe at any speed" og Ford Pinto som brukte bensintanken bak som støtfanger over eksosanlegget.

Her hjemme er vi vel mest vant til VW Boble og Bus. En annen kompis har 2CV som hobby. Han "elsker" denne videoen..:

 

https://www.youtube.com/watch?v=TR0LRSLCN2I

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (2 timer siden):

"Alle" sikkerhetsproblemer i en boltmekanisme kan elimineres hvis man kombinerer prinsippene med hylser med rebated rim, ala 30mm Mk108, og sluttstykket til den hylseløse Voere Vec91.

Eller, lager hylser i alle kalibre med stålbunn ala "270SIG"..

De må fremdeles unngå å skyte fra åpen bolt. Dette må jeg si lukter sterkt av avfyring uten at sluttstykker har vært helt lukket, altså hodet vridd (nok) i lås. 

AR15 er ei svært vanlig rifle, og den regnes som svært sikker. Men av og til går en patron av uten at sluttstykket er låst, og da havarerer hele stasen - men skytteren blir sjelden skadet, siden sluttstykket jo er "innpakket", og ikke kan komme noen vei.

Vanlige boltrifler havarerer jo også av og til, men de har låskasse, og mye forblir inni der. Blaser og Jakele har til felles at de mangler (for å bruke atomreaktorspråk) "secondary containment", eller noe til å lede gass vekk fra skytteren.

Men når låsingen er super solid, og alt er passet på, så gjenstår å passe på at den enten er "trygg" ved avfyring utenfor lås, eller at den ikke KAN avfyre uenfor lås.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

OOB detonasjon på AR-15 er meeeeeeget sjelden kost. Jeg vet om ett tilfelle på en HK416, som skyldes en utstøterpinne som sto litt ut (den var feil dimensjon ift hullet i sluttstykket).

Sluttstykket fikk vridd seg nok til at avfyring var mulig, men ikke nok til å holde på trykket. Våpenet ble kassert, og skytteren fikk mindre skader.

Ved overtrykk på en AR type rifle, så vil ofte trykket blåse ut utdrageren, samt at mye av gassen går ned gjennom magasinet.

Er trykket stort nok, og litt avhengig av kvalitet på deler (upper, løp) så kan upperen spjære.

 

Dette er grunnen til at såkalt "magwell hold" skytestilling er en dårlig løsning.

Link to comment
Share on other sites

Vi vet ikke om hele sluttstykket kom ut eller om sluttstykkehodet sto igjen og kun styredelen med innhold kom ut. Da blir det tipping angående feilårsak.

Roterende slluttstykkehode er en vanlig og gjennomprøvd konstruksjon. Brukes på flere bøylerifler og halvautomat der belastningen ofte er større. Det skulle ikke være vanskelig å beregne og dimensjonere en slik konstruksjon. Det virker rart om en slik detalj svikter på et så nytt våpen.

Uansett er det en konstruktør som må tilbake på tegnebrettet og gjøre om konstruksjonen om den fortsatt skal markedsføres.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev: Blaser og Jakele har til felles at de mangler (for å bruke atomreaktorspråk) "secondary containment", eller noe til å lede gass vekk fra skytteren.

 

Jeg tror jeg skal komme med litt opplysende (?) synsing om gassevakuering og sikkerhetsmekanismer som trår inn ved avfyring «out of battery» (mekanismen er ikke helt i fremre posisjon) for de nevnte våpen, Blaser R8 og Jakele J1.

 

For å starte med gassevakuering, så har begge våpen ett hull gjennom kammervegg på begge sider av sluttstykkehode. J1 har i tillegg en maskinert fordypning i den høyre delen av sluttstykkehodet som omgir hylsebunnen. Dette gjør at ved full låsing er det en rett åpning fra hylsekraven til friluft på høyre side. J1 har også et hull i toppen av sluttstykkehodet som evakuerer gass fra inne i sluttstykkehodet til kammeret, og deretter ut. I tillegg har begge våpen en åpning (noe mindre enn 1 mm) mellom bakre del av pipe/kammer og fremre del av sluttstykkebæreren, 360 grader. Og så kan nok en del gass ta veien ned i magasinbrønnen. 

Hylseseparasjon har jeg ikke sett beskrevet i noen av våpnene, men tennhettepunktering har jeg sett beskrevet for R8. Men jeg har ikke hørt at det medførte skade på skytter. Jeg har heller ikke oppfattet at gassstrømmen i seg selv utgjorde noen direkte årsak til skader i den aktuelle ulykken med J1.

 

Så til OOB.

Først, kan det skje?

I dag fikk jeg se en test av J1 med tomhylse og fenghette. Ja, det er mulig å avfyre patron utenfor full låsing. I testvåpenet ble det aktivert avfyring selv ved det jeg bedømte som omtrent halv opplåsing!

Jeg har ikke sett en tilsvarende test av R8. Og jeg kan heller ikke si jeg har hørt noe slikt skje med R8 (men R93 har vel noen ?).

 

Så til «secondary containment».

R8 har faktisk en ekstra sikkerhetsmekanisme som låser  sluttstykkebæreren via to kroker som vendes og griper ned mot respektive anleggsflater i bakkant av magasinbrønnen i chassiet. Ser ganske solid ut. Den ekstra låsingen skjer ganske tidlig i fremføringen av ladearma.

J1 har etter min oppfatning ingen slik ekstra sikkerhetsmekanisme. Noen vil kanskje protestere på det, fordi det det er maskinert en flate i den nedre fremre låsklakken som treffer en låseblokk bak magasinet. Kontaktflata er omtrent 8 mm bred, men kun 0,5 (ish) mm høy. Jeg oppfatter at dette kun er ment å  fungere som sluttstykkestopper for åpen bolt. I tillegg til dette er det i fremkant av hanen maskinert en omtrent 6 mm bred flate, like grunn som sluttstykkestopperen. Jeg kan ikke helt se at den har noen funksjon, kanskje som sekundær sluttstykkestopper. 

 

Uansett, ingen av de to sluttstykketopperne forhindret ulykken.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mastersniper skrev (17 minutter siden):

I dag fikk jeg se en test av J1 med tomhylse og fenghette. Ja, det er mulig å avfyre patron utenfor full låsing. I testvåpenet ble det aktivert avfyring selv ved det jeg bedømte som omtrent halv opplåsing!

Det er nesten betenkelig. Og i mine øyne en konstruksjonsfeil. Det bør ikke gå an uten at en annen feil skjer.

 

Mastersniper skrev (17 minutter siden):

Jeg har ikke sett en tilsvarende test av R8. Og jeg kan heller ikke si jeg har hørt noe slikt skje med R8 (men R93 har vel noen ?).

Snakka om R93. JEg har prøvd så godt jeg kan, og andre har. Det er såvidt jeg kan se enighet om at en ikke kan få det i en R93 som er i orden.

 

Mastersniper skrev (17 minutter siden):

Så til «secondary containment».

R8 har faktisk en ekstra sikkerhetsmekanisme som låser  sluttstykkebæreren via to kroker som vendes og griper ned mot respektive anleggsflater i bakkant av magasinbrønnen i chassiet. Ser ganske solid ut. Den ekstra låsingen skjer ganske tidlig i fremføringen av ladearma.

Interessant, denne var jeg ikke klar over. Tror ikke det er noe slikt på R93.

 

Uansett har verken R93, R8 eller J1 noen skjold eller deksel rundt sluttstykket.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Gamle Ross retrekkere var jo kjent for å drepe skytteren hvis sluttstykket ble satt sammen på feil måte.

Forgotten Weapons testet dette på en Ross, men sluttstykkestopperen holder faktisk igjen sluttstykket.

Noen burde vise hva som skjer med "skytteren"/gelatinblokker når en slik feil blir framprovosert på en R93/R8/Jaekele:

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (12 timer siden):

Kentucky ballistic på YouTube har noen slow motion videoer som viser over trykk i forskjellige våpen veldig interresant. 
 

Edit: Trur han har en serie. Den heter «when guns go boom»

Edited by Knarps
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (13 timer siden):

Det er nesten betenkelig. Og i mine øyne en konstruksjonsfeil. Det bør ikke gå an uten at en annen feil skjer.

 

Snakka om R93. JEg har prøvd så godt jeg kan, og andre har. Det er såvidt jeg kan se enighet om at en ikke kan få det i en R93 som er i orden.

 

Interessant, denne var jeg ikke klar over. Tror ikke det er noe slikt på R93.

 

Uansett har verken R93, R8 eller J1 noen skjold eller deksel rundt sluttstykket.

 

K

Vedrørende Blaser, så er det korrekt, at der ikke har været tilfælde, hvor skud er gået uden at der har været fuld låsning.
For R93 har samtlige 13+ dokumenterede tilfælde, været forårsaget af hylsterhoved lækasje bagud i et for dårligt ventileret "revolverløp" hvor kuglen så har været sluttstykkehovedet. Som er gået av gårde i det 20mm tykke og 20mm lange løp, som peker bakud.- Låsningen på en r93, var vinklet ca 50 grader, og ikke i stand til at klare den aksiale belastning, som opstår når hele fronten på bolthovedet påvirkes af et tryk som overstiger 4500 bar. En sådan påvirkning medfører, at pipeenden som omslutter låsefligene udvidder sig, og sperkker 3 steder i radial retning
De påståede stop,  (camplates) som man mener skulle stoppe denne bevegelse, har nogenlunde samme styrkeforhold som om man forsøgte at stoppe et godstok, med en fyrstik ;-) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg klarte kunststykke og ikke få lukket sluttstykke sikkelig (manglet siste 10 grader på sluttstykke armen) på min R8 på et oppfølgningsskudd og da gikk ikke skudd 2 av. (kunne ikke se merke på tennhetta heller).
Skal demontere pipa etterpå og sjekke om det er mulig og få slag før sluttstykke er sikkelig låst.

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (7 timer siden):

Det er ikke mulig å få anslag uten sluttstykke i lås på R8.

Kan bekrefte, siste bevegelse er anslag så hvis man prøver og ta avtrekk før den er helt lås så glir låsingen inn i pipen før tennstift dyttes fremover.

Link to comment
Share on other sites

Mastersniper skrev (På 19.7.2023 den 23.51):

Importør av våpenet er Markhusan. Det er innført skytestopp inntil videre på samtlige Jakele J1 -våpen i Norge.

 

@Haavard Dersom opplysningen fra Mastersniper er rett, så ville det vel ikke vært så merkelig om annonsen var fjernet inntil videre heller?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har ikkje lese tråden men klikka på linken for jakele rifla, den såg ut som eit kjekt jaktvåpen, var fyrste som slo meg. Lett liten og hendig. Kanskje ikkje noko og ligga og pumpa skot med på banen, meir som eit våpen der èin skal gå litt. Prisen den var ikkje så kjekk då.

Link to comment
Share on other sites

Mikroforum? Vel, får vel innrømme at det er «for spesielt interesserte»😜. Men at det er innført skyteforbud fra Markhusans side har jeg direkte fra dem. Kors på halsen...😊

 

Men tilbake til ulykken, jeg har fått litt mer info.

Skytteren oppgir til to uavhengige kilder at han slet med treg kamring, også på den aktuelle patronen. Ved avtrekk får han klikk, ingen avfyring. Han røsker bakover i ladearma som er meget treg, og slår frem arma igjen. Så smeller det....

Det er for skytter uklart om skuddet går av av seg selv, eller om han spenner og foretar avtrekk. 

 

I tillegg, knyttet til info om at det er mulig å løsne skudd utenfor full låsing. Ja det er det, og mer enn før antatt og meldt.

Etter den testen jeg refererte til hvor jeg fikk se og høre at det smalt fram til ca halv opplåsing, ble det gjort flere tester. Fortsatt med uskutte tomhylser med tennhetter, med ulike grader av opplåst mekanisme. Ved ca halv låsing er det nesten ikke anslag på tennhetta, så det kan hende det var unntaket jeg fikk demonstrert sist, da det ikke smalt. Det nye er at ved mer enn halv opplåsing tiltar dybden på slaget på tennhetta. Det smeller jevnt og trutt, også ved skillet til opplåst mekanisme.

 

Jakele J1 er et nydelig våpen å se på, og håndtere. Utførelsen og toleransene på maskineringen er i toppklasse. Lett og smidig, fin balanse, og skjeftet passet meg utmerket. Dette er et våpen som i standardutgaven er meget godt egnet til bevegelig jakt.

Det er virkelig synd om de havner på skraphaugen pga noe så elementært som manglende tennstempelsperre/sikring mot OOB.

 

Edited by Mastersniper
Skrivefeil...
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Her på banen har vi hvertfall prosedyrer for å hindre farlige situasjoner med etterbrennere:

 

"Ved klikk innføres 30 sekunders ventetid før neste ladegrep og nytt avtrekk tas. Er det nytt klikk blir det ny 30 sekunders ventetid før patronen tas ut og lading av ny patron foretas. Ved klikk skal standplassleder/kontrollør varsles omgående."

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (2 timer siden):

Her på banen har vi hvertfall prosedyrer for å hindre farlige situasjoner med etterbrennere:

 

"Ved klikk innføres 30 sekunders ventetid før neste ladegrep og nytt avtrekk tas. Er det nytt klikk blir det ny 30 sekunders ventetid før patronen tas ut og lading av ny patron foretas. Ved klikk skal standplassleder/kontrollør varsles omgående."

Jeg syns jeg ser det på stevne, med klokka tikkende 😅

 

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

På tide med litt «påståelig synsing».😊

 

I ettermiddag tok jeg en ekstra nøye titt på den Jakelen til kompisen, og særlig på hanen og tennstempel. Jeg ville finne ut av hvordan det kan ha seg at en tysk våpenfabrikant kan sende noe ut på markedet uten tennstempelsperre, eller kan det være en design-eller fabrikasjonsfeil som gjør at man får avfyring med ufullstendig låsing.

Jeg noterte meg at hanen har en frest sirkulær fordypning i midten, kun et par mm under der den slår mot tennstempelet ved avtrekk. Tennstempelet hviler såvidt jeg kan se i et rør som er koblet med sluttstykkehodet ( muligens i en del), og dreier sammen med det. På bakenden av dette røret er det en rund knopp, som er omtrent samme dimensjon som fordypningen i hanen - diameter 3 (ish)mm, høyde/dybde ca  1,5 mm. Når sluttstykket er låst, stemmer knoppen og fordypningen sammen! Da kan hanen slå med full kraft på tennstempelets bakende som er rett over knoppen. Ved opplåsing vrir knoppen seg 90 grader sammen med sluttstykkehodet, og ut fra der fordypningen for hanen treffer. Knoppen stanser hanen ca 1,5 mm lengre bak, enn ved stengt mekanisme. For meg virker det som om den runde knoppen og hullet er ment å være en tennstempelsperre, eller rettere sagt en sperre for hanen.

Men den virker altså ikke. Og jeg tror forklaringen er at knoppen er tilsynelatende like høy som den delen av tennstempelet som stikker ut fra røret. Nå treffer etter mitt skjønn hanen begge, både knoppen og tennstempelet samtidig. Og det rappet tennstempelet får, er nok til å sette av tennhette.

Enten må tennstempelets bakende gjøres kortere, eller knoppen høyere.

 

For å gjøre det enda verre, så er det i hanen frest ut et grunt spor for sluttstykkesperra når den aktiveres. Når den er vendt i høyre/sperret stilling, så sperres hanen - og sluttstykket. Men de valgte å legge den på samme side som knoppen beveger seg. Det betyr at hanen kan slå noen tidels mm lengre enn om de hadde speilvendt sluttstykkesperra.

 

Jeg tror jeg vil påstå at her har nok herrene fra Weitenau gått på en blemme eller to. Enten i konstruksjonen, eller i produksjonen. Og testprosedyrene deres kan ikke være helt gode.

Jakele tennstempelsperre.jpg

Edited by Mastersniper
Sette inn bilde.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da er det nokså sannsynlig at han ganske enkelt har trekt av i samme bevegelse som han lukket, eller at avtrekket gikk av i det han lukka. Det har jeg sett mange ganger på vanlige boltrifler, men der smeller det jo ikke om det ikke er i lås, og om det smeller i lås, så er det jo "bare" et vådeskudd.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Da er det nokså sannsynlig at han ganske enkelt har trekt av i samme bevegelse som han lukket, eller at avtrekket gikk av i det han lukka.

Med tanke på at rifla må spennes opp mellom hver gang man tar i pistolgrepet er det kanskje ikke så sannsynlig likevel?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dodraugen skrev (9 timer siden):

Med tanke på at rifla må spennes opp mellom hver gang man tar i pistolgrepet er det kanskje ikke så sannsynlig likevel?

Ja, jeg hadde jo glemt at den er revolusjnerende trygg...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nei, den er Jækelig trygg..

 

Hvis man vil ha repeterrifle med hane må da Merkel Helix være mye bedre med strålende sekundærsikkerhet da låskassa vil ta opp det meste av flyvende deler og gass hvis det utenkelige skulle skje.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...