Jump to content

Munningsbrems - grader av jævelskap


Milvet

Recommended Posts

 

 

Jeg har nå skutt med original munningsbrems på Tikka CTR i seks år, trening, oppskyting på DFS-bane, pluss en og annen jaktfelt.
 
På den tiden har jeg fått to kommentarer. For to år siden kommenterte en av de gamle at ‘jaggu var det litt lyd i børsa di gitt’. I år kommenterte sidemann på standplass at ‘du hører hvor hu er hen’.
 
Jeg svarte at en kanskje ikke blir den mest populære på standplass med smellforsterker, og han mente at ‘en må da tåle at det smeller på skytebanen’.
 
Forrige kvelden kom jeg til å lese en uendelig lang tråd om smellforsterker på skytebanen, og skjønner nå at det kan være spørsmål om kort tid før jeg blir ekskommunikert som standplassens Voldemort, eller selveste Antikrist.
Direkte ansvarlig for at folk 50 meter unna vrir seg i vånde, skriker i smerte og blør fra alle kroppsåpninger, når jeg er drittsekk og insisterer på å dundre i vei med mitt håndportable feltartilleri i .308.
 
Så nå lurer jeg på tips om munningsassesoir med litt snillere smell. 
 
Rekyldemping er ikke kritisk. Faktisk savner jeg rekylen. Iallefall burde det være omtrent som AG3, som i forrige årtusen var som en kroppsdel å regne.
Men K98 i 30-06, som jeg begynte å skyte med for drøyt 50 år siden, er også helt OK, hva rekyl anbelanger.
 
En ting jeg bare må innrømme, som oldschool entusiast, er at estetikk; utseende, spiller en rolle. Jeg synes at CTR ser flott ut med original smellforsterker. Jeg har en ny, ubrukt lyddemper liggende i skuffen, men synes det bare blir så knapsu med en termos på tuten, at den forblir umontert.
Det har jo også litt å gjøre med hvor hendig børsa oppfattes inn og ut av bilen og i krattet her jeg jakter.
 
I en ideell verden kunne jeg kanskje hatt en mellomting mellom flammedemper og munningsbrems for utseendets skyld.
 
Noen tips i 5/8-24?
 
Dette altså for ikke (evnt) å oppfattes som drittsekk på standplass når jeg skyter akkurat de obligatoriske 30+5. 
Mesteparten av skytinga gjennom året er enten alene eller uformelt  sammen med gamle soldatkamerater (intopsveteraner). Og da blir sammenligninga MØR, så det blir irrelevant. Også skyter vi uansett mer .22 enn grøvre greier. 🙂
 
 
 
 

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Milvet skrev (5 timer siden):
Dette altså for ikke (evnt) å oppfattes som drittsekk på standplass når jeg skyter akkurat de obligatoriske 30+5. 
Mesteparten av skytinga gjennom året er enten alene eller uformelt  sammen med gamle soldatkamerater (intopsveteraner). Og da blir sammenligninga MØR, så det blir irrelevant.

Er ikke det enkleste å bare skru av bremsen de to gangene i året du er på banen hos de med "sarte ører"? Bremser er et helvete, og og de gir hørselsskader, jeg har 5-6 stk... har hatt flere. I enkelte konkurransegrener er en ikke konkurransedyktig uten, så de må til.
Noen er jo penere enn andre, jeg driter egentlig i det, men registrerer at de ER det. NOen bråker også mer enn andre, og noen mindre - men forskjellen er så pass liten, at når du først HAR brems, kontra de som ikke har, så er du i en annen verden av smell uansett, og kun de som er vant til bremser hele tida vil merke forskjell. På elgbanen vil brems være brems.

Gå med den kuleste ;) og skru den av om de får angst på oppskytinga.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Rekyl bør ikke være noe stort tema i .308 Win, selv ikke med et lett våpen med skamkappet pipe. @Milvet: Gjør det enkelt for deg selv og andre. Sjekk eventuelle endringer i treffpunkt med demper vs. brems, drit i estetikken, og bruk alltid demperen når du ikke er alene på skytebanen.

 

Når det tok litt av i den lange tråden du refererte til, er det fordi hørselskader som følge av høy støybelastning er permanente. Flere andre i GGG-gjengen har pådratt oss slike skader i form av tinnitus og nedsatt hørsel. Og noen færre har erfart at høreapparat ikke gir normal hørsel igjen. 

Link to comment
Share on other sites

Skyt uten bremsen når du er med folk på banen og med når det er få folk eller du er alene. Trenger ikke bytte mellom 10 ting osv. Spesielt når du syns rekyl er "moro" ;) Da sparer du pengene på andre duppedingser og skyter med bar pipe når de hårsåre er der :P 

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (15 minutter siden):

Skjønner helt ærlig ikke problemet til trådstarter. Fyren liker rekyl men vil ikke ta av rekylbremsen (som fjerner rekyl) pga "sarte" sjeler? Er dette trolling eller noe?

Gratulerer med kretsmesterskap i vranglesing! 😄

Her er en forhåpentlig fortydliget kortversjon:

‘Fyren’ lever godt med rekyl, men synes børsa tar seg best ut med smellforsterker, og ber om tips til munningspynt som er mer akseptert på standplass.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (9 timer siden):

 

Fikk du lov til å stille med brems ? 

Ja. Sannsynligvis fordi guttane var greie og/eller ikke hadde lest reglene godt nok. Akkurat som jeg (dengang, for et par år siden) heller ikke hadde lest reglene, og stilte med brems i såkalt god tro. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (1 minutt siden):

Så du vil ha pynt på bøssa som ikke får GGGene til å klikke i vater? Da står du igjen med flammedemper og lyddemper. Mest akseptert er vel da lyddemper da en flammedemper ser så skummel ut for noen ;)

Termos på tuten er ikke pynt. 😉

Altså gjenstår flammedemper. Det får stå sin prøve!
Det hører også med at det er null piping eller jantelov på den standplassen jeg sogner til. Nå er jeg egentlig bare litt føre var. 

Link to comment
Share on other sites

Milvet skrev (13 minutter siden):

Termos på tuten er ikke pynt. 😉

Altså gjenstår flammedemper. Det får stå sin prøve!
Det hører også med at det er null piping eller jantelov på den standplassen jeg sogner til. Nå er jeg egentlig bare litt føre var. 

Du får bruke denne da vet du. Bare rope "fuck off eller på med hørselsvern nå smeller det" den virker veldig bra på min 308 win ;) Men bruker den kun når jeg er alene på banen, eller ligger lengst unna de andre om det er noe få der :P

https://www.brownells.no/AR-308-M11-MUZZLE-BRAKE-30-CALIBER-M11-Muzzle-Brake-30-Caliber-5-8-24-SS-Black-PRECISION-ARMAMENT-30-Caliber-308-Stainless-Steel-1312-100010538

Link to comment
Share on other sites

Dere som "bruker den kun når jeg er alene på banen" o.l., har dere noen form for quick detach på munnings-dingsene? Jeg har en AR15 med brems, som det kunne vært kjekt å bruke demper på av og til - fins noen gode hurtigfester som dekker formålet?

Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (43 minutter siden):

 har dere noen form for quick detach på munnings-dingsene? 

 

Noen mener jeg kjemper forgjeves, men siden norsk er mitt morsmål, prøver jeg allikevel å oppfordre til å bruke eget språk.

 

Hurtigkobling...

  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (9 minutter siden):

 

Noen mener jeg kjemper forgjeves, men siden norsk er mitt morsmål, prøver jeg allikevel å oppfordre til å bruke eget språk.

 

Hurtigkobling...

Ja da, jeg er også over gjennomsnittet interessert i det norske språk, men "alle" produsenter av slikt utstyr kaller det for quick detach, derfor ble uttrykket brukt her.

Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (57 minutter siden):

Dere som "bruker den kun når jeg er alene på banen" o.l., har dere noen form for quick detach på munnings-dingsene? Jeg har en AR15 med brems, som det kunne vært kjekt å bruke demper på av og til - fins noen gode hurtigfester som dekker formålet?

De er skrudd på med gjenger normalt. Mine er stort sett M18x1, med 15mm gjengeparti, man må altså rotere bremsen 15 granger for å ta den av... nå pleier jeg å dra til med "mer enn håndmakt", så jeg bytter hjemme før jeg drar på banen stort sett - det tar noen sekunder - så jeg har aldri sett noe behov for QD. Jeg har forresten en brems med "QD" til demper, men det er jo ikke noe raskere... 

Det er det samme med dier, folk betaler for "Quicklock" eller hva det heter, mens man snurrer de på med de vanlige gjengene like fort ca.

 

tg1 skrev (3 minutter siden):

Ja da, jeg er også over gjennomsnittet interessert i det norske språk, men "alle" produsenter av slikt utstyr kaller det for quick detach, derfor ble uttrykket brukt her.

Jeg er norskfanatiker, men faktisk enig med @tg1 her.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (8 timer siden):

Du får bruke denne da vet du. Bare rope "fuck off eller på med hørselsvern nå smeller det" den virker veldig bra på min 308 win ;) Men bruker den kun når jeg er alene på banen, eller ligger lengst unna de andre om det er noe få der :P

Det hadde nok skaffet det en rask orientering om hvilke andre skytebaner i området du heller kan plage, unnskyld, besøke ;) om du hadde prøvd deg her. Det skjedde faktisk så sent som i går, og ja, jeg syns det er litt overdrevet.


Det var nesten litt "rasistisk", hele opplevelsen - det var to mann på banen med brems, (av sånn 30-ish) , en med en BAR tror jeg det var, blank, fin trestokk, med den gamle "BOSS"-bremsen, eller ihverfall noe som lignet veldig, i 30-06 - og en med ei "typisk" langholdsrifle, i 300WM, OD Green.

 

Begge smalt noe så inst inni helvete, når man akkurat har blitt vant til at alle har demper - ingen sa noe direkte til noen av dem, men "alle" baksnakka han med langholdsrifla/ rifla hans så grundig at han ble lei og gikk, mer eller mindre i sinne - han med den "pene" politisk korrekte rifla var det ingen kommentarer til...

 

K

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (2 minutter siden):

Opplever du det som en krangel? det er ikke meningen.

 

Som jeg har skrevet mange ganger før, så er snart kammeret det eneste stedet folk leser om våpen på norsk.

Snart? Hvor ellers mener du at man kan lese om våpen på norsk?  Med en faglig dybde utover "fantastisk presis med Oryx", ;)

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (Akkurat nå):

Opplever du det som en krangel? det er ikke meningen.

 

Som jeg har skrevet mange ganger før, så er snart kammeret det eneste stedet folk leser om våpen på norsk.

Nei da, og ja det har nok en sammenheng med det siste du nevner. Man leser/ser om våpen stort sett utelukkende på engelskspråklige fora/kanaler.
Jeg brukte for øvrig både quick detach og hurtigfeste i mitt første innlegg, for å gjøre forvirringen komplett ;-)
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hehe, to bøker ca, og du må lese her inne for å finne dem... Blader som er gjemt mellom "Isfolket" og Se&Hør, bak haugen med post på Kiwi - og som uansett ikke har annet om våpen enn den samme gamle artikkelen " Hvordan tar du bukken/ gammeltiuren, med 22-250".

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Polardego said:

Hvordan fungerer den egentlig? En vanlig munningsbrems har jo gasser med mye höyere hastighet å jobbe med. Lyddemperen bremser jo ned gassene betraktelig.

Atec lager de i 3 versjoner. 1 modul, 2 og 3 moduler, avhengig av hvor mye lyddemping/brems effekt en ønsker. Lyddemper delen tar lyden, og bremsen tar rekylen uten at det smeller så j*vligt. En får ikke den «langsomme tunge» rekylen som med en vanlig lyddemper. Mener eg hvertfall. Eg har 2 moduler til 6.5x55. Syntest den fungerer utmerket. 

IMG_6238.png

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Noen munningsbremser kommer med gjenger på utsiden som tar imot en kappe eller "blast diversion device", som de kaller det.

 

Den deaktiverer langt på vei munningsbremsen. Utvalget av estetiske alternativer som har dette er nok begrenset dog, spesielt her i landet.

 

Eneste jeg fant ved et raskt søk var denne: https://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectID=9645958

 

Men ser ikke ut som de selger munningsbremsen du trenger

Edited by toor
Link to comment
Share on other sites

Forrige gang på skytebanen ble jeg liggende/sittende ved siden av en som hadde rekylbrems/munningsbrems (jeg vet ikke forskjellen om det er noen )
Rifla hadde tofot , men utover det aner jeg ikke hvilket fabrikat eller kaliber det var.
På hans  (det var tydelig en han) første skudd skvatt jeg noe jævlig, både på grunn av høyt smell , jeg var uforberedt, men også fordi det  ble en "trykkbølge" eller hva en skal kalle det, pluss noe støv og rusk i lufta.

Etter at jeg hadde forstått at her blir det liv, gikk resten av treningen helt greit.
Jeg tilpasset mitt skytetempo etter hans, og skjøt mine skudd mens han tok ladegrep og gjorde seg klar for neste skudd.
Det var en smule forstyrrende, men jeg fikk avgårde mine 50 treningskudd på en grei måte.




 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen fasit og vil ikke engang forsøke å peke på hva som er rett og galt.

 

Men dette er min personlige erfaring:

1. Hvis jeg konkurrerer i DSSN eller NROF så bruker jeg brems de gangene jeg føler for det. Egentlig oftest uten hvis jeg tenker etter. Jeg er da eneste skytter på banen og plager ingen.

2. Hvis jeg er alene på skytebanen eller med et par utvalgte kompiser. Vi har god plass, ganske like våpen og lik interesse eller trener på det samme. Plager ingen ingen. De som er med vet hva de (potensielt) får.

 

Utenom det så bruker jeg aldri brems. Klarer meg fint uten brems og gidder ikke være en som potensielt plager andre skyttere. Joda, jeg er inneforstått med at folk på en skytebane må tåle litt smell, men ikke alle andre rundt meg er like ofte på skytebanen og reagerer kanskje anderledes. Jeg har selv uttallige ganger ligget å delt en åpning på skytebanen med en med brems og det er ikke nødvendigvis behagelig for meg eller god trening å få en blåst å fjeset hver gang naboen smeller av. Må innrømme jeg sliter litt da med konsentrasjon og skyteteknikk.
Når det er storviltprøve og banen er studd så er det muligens litt "rævhål" å ligge å smelle med brems med folk som stort sett er der sine 30+5 et par ganger i året?

 

En brems gir meg så utrolig lite til vanlig at jeg ikke gidder å potensielt plage andre. Ikke verdt det.

 

Sånn tenker nå jeg.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Det hadde nok skaffet det en rask orientering om hvilke andre skytebaner i området du heller kan plage, unnskyld, besøke ;) om du hadde prøvd deg her. Det skjedde faktisk så sent som i går, og ja, jeg syns det er litt overdrevet.

Som jeg skrev. Bruker den kun når jeg er alene eller kan ligge langt unna andre(lite folk på banen). Det med å dure litt frem med "F**k off" osv var litt rettet mot TS som ikke liker dempere, da de ser så stygge ut 🙄 

Link to comment
Share on other sites

Milvet skrev (På 26.6.2023 den 3.17):

Forrige kvelden kom jeg til å lese en uendelig lang tråd om smellforsterker på skytebanen,   - 

 

   -   og som om ikke det var nok, fortsetter vi alstå "i lange baner" i denne tråden! Kammeret er fantastisk! Og mengden av mangedobbelt-tygging av tema er, som vi har observert før, omvendt proporsjonal med antall viltarter som er jaktbare på det aktuelle tidspunktet.

 

Milvet skrev (På 26.6.2023 den 3.17):

   -   original munningsbrems på Tikka CTR     -     men synes det bare blir så knapsu med en termos på tuten,  -

 

Smak og behag - jeg har ikke særlig til overs for rifler som ser ut som en 155 mm felthaubits. Og synes de ikke blir særlig styggere om man monterer på en skikkelig 1-liters Stanley-termos.

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (6 timer siden):

Begge smalt noe så inst inni helvete, når man akkurat har blitt vant til at alle har demper - ingen sa noe direkte til noen av dem, men "alle" baksnakka han med langholdsrifla/ rifla hans så grundig at han ble lei og gikk, mer eller mindre i sinne - han med den "pene" politisk korrekte rifla var det ingen kommentarer til...

 

K

Det var en her på banen forleden med 338 LM og brems. 308 Win og 6,5 uten demper ble aldri det samme igjen...

Men her til forskjell fra andre baner, står folk i kø for å prøve når noen dukker opp med noe som virkelig smeller.

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (23 minutter siden):

Det var en her på banen forleden med 338 LM og brems. 308 Win og 6,5 uten demper ble aldri det samme igjen...

Men her til forskjell fra andre baner, står folk i kø for å prøve når noen dukker opp med noe som virkelig smeller.

Ja det var kø for å skyte her og, vi hadde vel 100 mann innom. Det er gøy å prøve andre rifler, men med full bane og ukjente folk er det vel ikke heelt der man er.

 

K

Link to comment
Share on other sites

On 6/27/2023 at 3:24 PM, Nybegynn3r said:

Det var en her på banen forleden med 338 LM og brems. 308 Win og 6,5 uten demper ble aldri det samme igjen...

Men her til forskjell fra andre baner, står folk i kø for å prøve når noen dukker opp med noe som virkelig smeller.

Har lagt ved siden av en kar med Trg 42 i 338 lm med brems.Litt distraherende når man prøver å skyte inn,men man lærer seg å fokusere under subopptimale forhold.

Link to comment
Share on other sites

Årets første tur på banen i dag. 

Ingen med brems, men han til venstre for meg hadde halvautomat. Det resulterte i en skur av tomhylser som traff meg litt overalt. 

Vet ikke om det var så mye bedre... 

Edited by Haavard
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, lolinski said:

@Haavard

 

Tomhylser herper ikke hørselen din. Det gjør munningsbrems. Så det er mye bedre.

Er munningsbrems virkelig så ille? Jeg syns ikke det er noe plagsomt, og har ikke noe imot at folk bruker det. Bruker det selv også. Men jeg bruker dobbelt hørselvern, gode propper og gode klokker. Kjenner det mer i ørene når jeg skyter 9mm pistol innendørs med kun Peltor Optime III. Har enn ikke behov for munningbrems, er det kanskje ikke akkurat noe man trenger bruke for gøy, men om man skyter en sport der det er en stor fordel med munningsbrems (PRS), vil jeg helst trene med det også for å få det likt som på stevner. Men er det til sjenanse for noen, har jeg ikke noe mot å ta den av. Jeg spør de ved siden av om de syns det er greit at jeg bruker det, vet det kan vere litt ubehagelig for sidemannen om du har dårlig hørselvern. 

Men trener sjelden med den riflen, blir nesten bare tørrtrening, og stevner. Må dog innimellom skyte inn og kronografere, og da blir det med brems.

Link to comment
Share on other sites

On 6/26/2023 at 3:17 AM, Milvet said:

 

Så nå lurer jeg på tips om munningsassesoir med litt snillere smell. 
 
 
En ting jeg bare må innrømme, som oldschool entusiast, er at estetikk; utseende, spiller en rolle. Jeg synes at CTR ser flott ut med original smellforsterker. Jeg har en ny, ubrukt lyddemper liggende i skuffen, men synes det bare blir så knapsu med en termos på tuten, at den forblir umontert.
Det har jo også litt å gjøre med hvor hendig børsa oppfattes inn og ut av bilen og i krattet her jeg jakter.
 
 
Noen tips i 5/8-24?
 

 

Nå var jeg aktiv i den forrige tråden du nevner og du kan se hva jeg mener om dette der. Når det er sagt, så er mitt forslag A-Tec Marksman.

 

Den er ikke så stor som disse termosene du nevner, samt du lett bytter mellom å skyte med brems og skyte med demper etter behov (eller hensynsvillighet).

 

Jeg har denne på både 338 LM'en min og 6.5 Creedmoor riflene mine, og selv om den kanskje ikke demper like godt som Hausken sin super mega XTRM med store bokstaver og lengde og diameter som takrenne nedføringen til huset ditt, så demper den godt nok til at det blir som "alle andre" som skyter på banen med deg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (43 minutter siden):

Kilde? Alle andre kilder jeg har funnet sier maks 5 db. Dette er hva  OSHA sier (USA sitt HMS):

 

https://cavcominc.com/faqs/?30#:~:text=FAQ-,If a worker wears both earplugs and earmuffs at the,for the second hearing protector.

OSHA sier du kan forsterke dempingseffekt med 5db ved bruk av propper i tillegg til klokker.

 

Sløvt av meg å ikke oppgi kilden

 

"Produsenter av hørselsvern oppgir dempningsverdier på ulike måter. NRR og SNR 
beskriver dempningsdata presentert som èn tallverdi. Produsenter kan i tillegg oppgi 
dempningseffekt basert på HML-metoden. Her oppgis det tre verdier på 
dempningseffekt for henholdsvis høy-, mellom- og lavfrekvent støy. Felles for disse 
verdiene er at de presenterer dempningseffekt under ideelle forhold. Antatt reell 
dempningseffekt vil derfor være lavere enn det produsentene oppgir.
For enkelt hørselsvern (klokker eller propper) antas det en reell dempingseffekt på 12 
dB. For dobbelt hørselsvern (klokker og propper) antas det en reell dempingseffekt på 
18 dB (ref. OSHA). Det forutsettes imidlertid at hørselsvernet har en singel number 
rating (SNR) verdi oppgitt av produsent på minimum 30 dB for klokker, minimum 28 dB 
for engangspropper og 25 dB for formstøpte ørepropper.
Disse minimumsverdiene 
anbefales med mindre det er gjort en detaljert vurdering av type hørselsvern, tilpasning 
og frekvensfordeling av støy."

 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://offshorenorge.no/contentassets/b7afa6c12fc04e948bf732c8949aec38/114_rev-2---11122014.pdf&ved=2ahUKEwjRrp_Bgv3_AhVJSfEDHbJNBkIQFnoECBAQAQ&usg=AOvVaw1vlLCwprw1ILK8CxS1mL01

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...