Jump to content

a-tec demper og rust i gjengeparti....


Ole_Netland

Recommended Posts

har litt det samme problemet. har to stk tmm5. en til 243'en og en til 308'en. har ikke lagt merke til rust i selve gjengene, men mest inne hovedrøret rundt der kula kommer ut av løpet og inn i baflene. er imidlertid plaget med noe som ligner irring inne i baflene. ser ut som om det spiser opp metallet rundt hullet inne i demperen der kula går gjennom. metallet oksiderer kan en vel kalle det, men hvorfor gjør det det? kan vel snart bruke 243 demperen på 308'en og 308 demperen på en 9,3 hvis det ikke gir seg... noen som vet noe om det?

Link to comment
Share on other sites

ja det er jo en mulighet det.... eller bare noe kobber greas..... det bruker vi på flamme demperen på kanonen ombord...

 

men jeg tener bare på om ikke dette skulle vært rustfritt? føler kvalitetne på matrialet i denne demperen kanskje ikke er så bra som han sa før jeg kjøpte den...

Link to comment
Share on other sites

Trur Vingemutteren har rett her, det er nok stålbaffel, men resten i aluminium. Sånn ser det ut på min TMM-5 iallefall. Har ikkje sett noko til problemer med min demper enno, men den er ikkje meir enn nokon mnd. gammel heller. Har vel skutt kanskje 100-150 skudd totalt med både .223 og 6.5x55.

Kun sett andtydninger til litt slitasje rundt baffelhullene, men det er marginalt.

Link to comment
Share on other sites

Av egen erfaring, så vet jeg at slike alu gjenger har noe så inn i helsi.es lett for å rive seg eller på annen måte sette seg om de blir tørre/får fremedlegmer i gjengene.

Pass godt på at o-ringene ikke kuttes opp og hamner i gjengene, og smør med varmebestandigt fett.

 

Snart skal CMM6 Rimfire demperen min åpnes igjen, og jeg gleder meg ikke. Da jeg i hastverket ikke smurte sistgang. :oops:

Og min CMM6 (Stål) har jeg varmskutt og trekt til, den skal bli gøy tenker jeg. Men skam på den som gir seg. :D

Link to comment
Share on other sites

Og skrustikke og aluminium er jo ikkje akkurat det ein kan kalle bestevenner... :lol:

 

Har ikkje smurt min inn enno, men har pussa rifla etter endt jakt, men ikkje tatt runden med demperen. Skulle ha fått tak i meg ein 8mm unbrako eller sekskantnøkkel, så eg får med meg fronten også.

Link to comment
Share on other sites

okay, så den er ikke rustfri nei...

 

gjengepartiet mitt er ikke for langt, og demperen tar alltid av rett etter bruk og lagres for seg selv, kom tydelig rødt ruststøv ut av gjengepartiet på den da jeg skrudde den av og på i går...

 

begynner kanskje å føle at kvaliteten på demperen ikke er helt hva som ble sakt før jeg kjøpte den, klart, dette er ikke demper for lange og harde serier, det er så, men til jakt bruk og litt trening, den må da tåle så pass.... vil tippe demperen min nå er gått ca 50 full pupp 308 skudd, 100 sub 308 skudd og 150 full pupp 223 skudd, altså ca 300 skudd, og demperen ser meget slitt ut inni... dette er ikke noe som helst klage på A-tec, demperen demper bra, men varigheten? hva med den?

Link to comment
Share on other sites

forbauser meg litt at folk venter at dempere skal tåle alt..

 

dere pusser jo våpnene deres, setter dem inn med olje, og lagrer dem på et tørt sted(hvis man vil at de skal vare)!

det samme burde man gjøre med alt utstyr som skal utsettes for kruttslam og kondens spør du meg...

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke problemet, ruster en demper kommer dette av brukeren sin "sløvhet". Selv har jeg hatt demper på 22`n i et par tre tiår og på storviltriflene i ca ti år, til nå har aldri en demper rustet fast/sund. Våpnet er mitt verktøy og fungerer ikke verktøyet får jeg ikke gjort jobben min, så enkelt er det.

 

Jeg er også av den oppfatningen om at er en storvilt demper konstruert slik at den må åpnes for å rengjøres, da er den konstruert for innviklet. Selv har jeg delt/åpnet et par av våre dempere som har gått "noen" runder, den ene garantert over 3000 skudd. Ingen av disse demperne hadde behov for rengjøring.

Link to comment
Share on other sites

okay, så den er ikke rustfri nei...

kom tydelig rødt ruststøv ut av gjengepartiet på den da jeg skrudde den av og på i går....

 

Du bør nok minimalt smøre gjengepartiene med så mye fett at de ikke er tørre. Kommer det ruststøv ut er det nok plass til litt fett der.

Har selv kjøpt en CMM6 og den setter seg lett fast, men jeg har bestemt meg for at jeg skal prøve å smøre den godt å åpne den bare en gang i året.

 

Generellt savner jeg en "vedlikeholds manual" fra A-Tec. Som sier litt om hvilket fett som er bra og hvilke mengder/ intervaller det bør smøres med.

 

Gjengepartiet på våpnet kan nok ikke smøres for oftere ettersom man skrur demperen ofte av og på.

Link to comment
Share on other sites

Folkens!

 

Rustfritt finnes ikke! At noen legeringer blir kalt "rustfrie" er bare fordi de er mer motstandsdyktige mot rust så sant de er rene.

 

Eksempler er 304, 316, 316L, SS mm. (der 316 og 316L er "syrefaste" og skal tåle mer enn "rustfritt")

 

Kommer 316 i kontakt med "sort" stål (karbonstål) eller for den saks skyld 304, ruster det som bare juling. Fordi det da ikke er rent lenger men "forurenset".

 

Så hvis du har demper i "rustfritt" (velg en type legering) og løp av noe helt annet (eller noe så likt som "rustfritt" og demper av "syrefast") så vil det ruste som bare det.

 

Det dere da trenger er et galvanisk skille, slik at legeringene holdes separerte med en stor nok avstand til at det ikke blir kontakt (ganske vanskelig i vått miljø hvis dere skjønner...).

Med kontakt menes muligheter for elektronvandring (elektrisk ladde partikler..).

 

Dette kan oppnås ved hjelp av fett, som det er foreslått her, så lenge det ikke er mineralbasert (det må lede dårlig med andre ord). Silikon / teflon / plast er fine ting, der teflon kanskje takler varme best av alle.

 

Evt. bare skru av demperen og puss gjengepartiene på demper og løp før du setter det i skapet.

Link to comment
Share on other sites

  • 14 years later...

Kjøpte en A-TEC demper til min Brno 308 cal. 

Satt den på børseløpet til jaktstart  1.sep. 23. 

I dag 5.des skulle eg skrue den av, men det er kul i helvette å få til. Den sitter som sveiset. 

Har fylt opp med wd40 fra baksiden så får eg sjå om den løsnet.

Er der noen som har tips eller råd.

Har kun skutt 4 skudd med demperen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også to A-Tec dempere. Begge kjøpt i år og står på jaktrifler så de er ikke skutt mye i forhold til treningsrifle.

Hadde akkurat samme problem som deg. Satt noe så inn i helvete fast. Jeg forsøkte også WD40, men det hjalp ikke.

Jeg stod å holdt i den ene enden og min voksne sønn på 90kg på andre siden. Ikke sjans!

 

Til slutt dro jeg på Biltema å kjøpte to av disse: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/oljefilterverktoy/universalapner-2000016986

Feste de på i hver sin retning og dro til så svetten rant og så løsnet de til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (8 minutter siden):

Jeg har også to A-Tec dempere. Begge kjøpt i år og står på jaktrifler så de er ikke skutt mye i forhold til treningsrifle.

Hadde akkurat samme problem som deg. Satt noe så inn i helvete fast. Jeg forsøkte også WD40, men det hjalp ikke.

Jeg stod å holdt i den ene enden og min voksne sønn på 90kg på andre siden. Ikke sjans!

 

Til slutt dro jeg på Biltema å kjøpte to av disse: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/oljefilterverktoy/universalapner-2000016986

Feste de på i hver sin retning og dro til så svetten rant og så løsnet de til slutt.

Satte børseløpet fast i skrustikka. Prøvde forsiktig ned lita rørtang på demperen med smergelpappir remse som beskyttelse mot riper(sanden ut) Muligens der var liv, men tørr ikkje meir no.

Avventer no nokre timer med wd40 fylt opp fra baksiden å prøver igjen. Mulig eg varmer opp vatn å dypper demperen i samtidig ( har bare bakstykket på børsa no)

Link to comment
Share on other sites

hjortejeger1n skrev (1 time siden):

Satte børseløpet fast i skrustikka. Prøvde forsiktig ned lita rørtang på demperen med smergelpappir remse som beskyttelse mot riper(sanden ut) Muligens der var liv, men tørr ikkje meir no.

Avventer no nokre timer med wd40 fylt opp fra baksiden å prøver igjen. Mulig eg varmer opp vatn å dypper demperen i samtidig ( har bare bakstykket på børsa no)

Jeg kjørte flere runder med WD40 over flere dager med samme resultat. 

Håpløst før jeg dro på Biltema og kjøpte det verktøyet. 

Kan være du har mer hell enn meg.

Link to comment
Share on other sites

Som noen skriver lengre opp i tråden, ha litt varmebestandig fett på gjengene når man skrur demperen på første gangen så er problemet løst.

 

Jeg har en stor boks med Novalube som jeg fikk tak i på MECA en gang i tiden, det er bra saker som tåler fra -180 C til + 1200 C. Men det er ganske dyrt. Man får tube med 10 gram ser jeg.

 

https://relekta.no/oljer-og-fett/monteringsfett-og-olje/novalube?variantid=401409_N221000

 

Ellers er nok Biltema keramisk fett OK også, tåler fra -40 C til + 1400 C står det  :

 

https://www.biltema.no/bilpleie/smoremiddel/fett/keramisk-pasta-100-g-2000037637

Link to comment
Share on other sites

Bergara-Man skrev (2 timer siden):

Som noen skriver lengre opp i tråden, ha litt varmebestandig fett på gjengene når man skrur demperen på første gangen så er problemet løst.

 

Jeg har en stor boks med Novalube som jeg fikk tak i på MECA en gang i tiden, det er bra saker som tåler fra -180 C til + 1200 C. Men det er ganske dyrt. Man får tube med 10 gram ser jeg.

 

https://relekta.no/oljer-og-fett/monteringsfett-og-olje/novalube?variantid=401409_N221000

 

Ellers er nok Biltema keramisk fett OK også, tåler fra -40 C til + 1400 C står det  :

 

https://www.biltema.no/bilpleie/smoremiddel/fett/keramisk-pasta-100-g-2000037637

Takk for alle tips.

Men føst må eg få løsnet lyddemperen fra børseløpet uten å ødelegge den.

Er jo begrenset plass til f.eks ei filter tang da A-Tec består av flere seksjoner. Bare bakstykket der gjengene er kan en bruke "verktøy" på. Kraft er ikkje problemet, men hvor mye toler metallet i demperen uten at den blir deformert?

Link to comment
Share on other sites

hjortejeger1n skrev (6 minutter siden):

Men føst må eg få løsnet lyddemperen fra børseløpet uten å ødelegge den.

Ja, og som allerede sagt av flere ovenfor: ha litt varmebestandig fett på gjengene (f. eks. kobberpasta) en gang i mellom.

Og det aller viktigste har du lært nå: Aldri oppbevare rifla med lyddemperen på. Demperen skal av, og oppbevares liggende!

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (2 minutter siden):

Ja, og som allerede sagt av flere ovenfor: ha litt varmebestandig fett på gjengene (f. eks. kobberpasta) en gang i mellom.

Og det aller viktigste har du lært nå: Aldri oppbevare rifla med lyddemperen på. Demperen skal av, og oppbevares liggende!

Litt hakk i plata her no.

Har jaktet med demper på børsa helt siden det vart lovlig å litt før også. Da snakker vi 30 ++år 

Demperen har stått på heile hjortejakten å har løsnet lett.

Joda, blir nokk nye rutiner med denne demperen.

Link to comment
Share on other sites

Ikke meningen å henge ut deg spesielt. Men problemstillingene rust/irr i gjengeparti, rust i pipa, dempere som "korroderer" innvendig, samt moduldempere som ikke lar seg skru fra hverandre, har gått igjen så lenge jeg har vært på Kammeret. Da er det like greit å si fra en gang til😉.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 time siden):

Ikke meningen å henge ut deg spesielt. Men problemstillingene rust/irr i gjengeparti, rust i pipa, dempere som "korroderer" innvendig, samt moduldempere som ikke lar seg skru fra hverandre, har gått igjen så lenge jeg har vært på Kammeret. Da er det like greit å si fra en gang til😉.

Takker for alle tips, men konkrete løsninger er fraværende med untak av en. 

Modulene løsner veldig lett. 

Alt eg har skutt med denne demperen på er 4 skudd. 

Kanskje A-Tec bør vurdere en liten notis på esken. Husk ditt å datt, bruk pasta .... osv

 

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (2 minutter siden):

Medfølgende instruksjonsfolder?

Ja, derfor spørsmålstegn😉! Jeg kan ikke huske jeg fikk med noe da jeg kjøpte min Optima 45, tror heller ikke det fulgte noe med F&D-demperen. (Men siden jeg har moderat utviklet OCD gikk jeg straks på nettet).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man sparer seg prakk og frustrasjon om en bruker noen sekunder på å skru av demperen etter hver jaktdag og straks etter ei økt på skytebanen. Smurte gjenger er ei selvfølge og bruk av tape/ klistrelapp over enden- alltid når rifla er på jakt. Vann som renner inn i demperen og blander seg med forbrenningrester/ oksider og videre inn i gjengeparti og nedover i løpet (gjerne i kombinasjon med slappe pusserutiner) er ei sikker oppskrift på trøbbel og korrosjonsskader.

Link to comment
Share on other sites

+1 for @Bartemannen sitt tips om "oljefilter verktøy" eller universalåpner som dem kaller det. https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/oljefilterverktoy/universalapner-2000016986

Den har hjulpet meg mer enn bare en gang. Sett børsa eller løpet godt fast så blir det enklere å få skikkelig kraft. Pussetips eller pekefingre hjelper ikke @hjortejeger1n med å løsne demperen... Skal du bruke rørtang ol. bør du ha gummi eller lær mellom tang og demperen, der gir godt grep og mindre sjangs for å ripe opp eller skade demperen, men det er ikke ubegrenset hvor mye du kan klemme med en tang før du deformerer aluminiumen, da er det bedre med en sånn reim som klemmer rundt hele. Et annet tips er å vaske helt rent for fett og olje utvendig, har du dusjet mye wd-40 og det er kommet på utsiden av demperen så er det vanskelig å få godt grep. Ser du gjengepartiet i demperen når alle di andre modulene er demontert? Hvis ja så kan du varme forsiktig, med en liten propanbrenner ol. Men da er det og fare for at gjengepartiet i demperen skrur seg ut istedet for at den løsner fra løpet, da locktiten den er satt fast med blir lettere å løsne når den blir varmet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Brubakken skrev (28 minutter siden):

+1 for @Bartemannen sitt tips om "oljefilter verktøy" eller universalåpner som dem kaller det. https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/oljefilterverktoy/universalapner-2000016986

Den har hjulpet meg mer enn bare en gang. Sett børsa eller løpet godt fast så blir det enklere å få skikkelig kraft. Pussetips eller pekefingre hjelper ikke @hjortejeger1n med å løsne demperen... Skal du bruke rørtang ol. bør du ha gummi eller lær mellom tang og demperen, der gir godt grep og mindre sjangs for å ripe opp eller skade demperen, men det er ikke ubegrenset hvor mye du kan klemme med en tang før du deformerer aluminiumen, da er det bedre med en sånn reim som klemmer rundt hele. Et annet tips er å vaske helt rent for fett og olje utvendig, har du dusjet mye wd-40 og det er kommet på utsiden av demperen så er det vanskelig å få godt grep. Ser du gjengepartiet i demperen når alle di andre modulene er demontert? Hvis ja så kan du varme forsiktig, med en liten propanbrenner ol. Men da er det og fare for at gjengepartiet i demperen skrur seg ut istedet for at den løsner fra løpet, da locktiten den er satt fast med blir lettere å løsne når den blir varmet.

Takk for tipsene å ja eg har i dag kjøpt 2 stk av dette "verktøyet" på Biltema. 

Skall gjere et forsøk i morgen med løpet spent fast i skrustikken.

Vanskelig å komme til gjengene med propanbrenner da det stikker ut en «tut» fra demperen når modulene er demonter.

Har en plan, men den får eg kome tilbake med etter neste forsøk👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Brubakken skrev (37 minutter siden):

+1 for @Bartemannen sitt tips om "oljefilter verktøy" eller universalåpner som dem kaller det. https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/oljefilterverktoy/universalapner-2000016986

Den har hjulpet meg mer enn bare en gang. Sett børsa eller løpet godt fast så blir det enklere å få skikkelig kraft. Pussetips eller pekefingre hjelper ikke @hjortejeger1n med å løsne demperen... Skal du bruke rørtang ol. bør du ha gummi eller lær mellom tang og demperen, der gir godt grep og mindre sjangs for å ripe opp eller skade demperen, men det er ikke ubegrenset hvor mye du kan klemme med en tang før du deformerer aluminiumen, da er det bedre med en sånn reim som klemmer rundt hele. Et annet tips er å vaske helt rent for fett og olje utvendig, har du dusjet mye wd-40 og det er kommet på utsiden av demperen så er det vanskelig å få godt grep. Ser du gjengepartiet i demperen når alle di andre modulene er demontert? Hvis ja så kan du varme forsiktig, med en liten propanbrenner ol. Men da er det og fare for at gjengepartiet i demperen skrur seg ut istedet for at den løsner fra løpet, da locktiten den er satt fast med blir lettere å løsne når den blir varmet.

Takk for at du har forstått problemet. 👍Som du nevner så er pussetips å formanende ord ikkje relevant for å få av demperen. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Slike trådar er bra for å opplyse om konsekvensane ved å ikkje skru av demparen etter bruk.

Krutgassar og fuktige omgivelsar er dårleg mix. 

Eg gjorde sjølv same tabbe i 2007 , gløymde å skru av etter skyting i fuktig vær. 

Fekk kjeft av børsemakar😄

Heldigvis hadde ikkje krona på pipa tatt skade.  Og Hausken sende nytt ytterrør omgåande, sjølv om det var min feil.

 

No er salg av dempar mitt daglige virke, og det siste kunden får forklart før han/ho forlet butikken er: Demparen skal av når rifla ikkje er i bruk. Lagrast luftig og tørt.

Pleier å anbefale å ha litt fett på gjengene med jevne mellomrom. 

 

Personleg brukar eg A-lock på alle rifler no. Då vert orket med å skru av, pittelitt mindre😉

 

Håpar du får av demparen ✅

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Produsentene anbefaler å ta av demperen hver dag. Det sikrer dem mot reklamasjoner. Men er det lurt? Har det noen ulemper? Slitasje, treffpunktendringer og større fare for at demperen løsner under bruk er ting vi må tenke på. @ignorantskrev noen innlegg om lyddempere og hvor lite som skal til for at de havner skjevt på våpenet og gir treffpunktendring. På jaktrifler er min prioritering uforandret treffpunkt. Det oppnår jeg med aldri å skru av demperen etter innskyting med jaktammunisjon. Det har ikke gitt meg noen problemer verken med rust eller at demperen ikke kan tas av. Jeg bruker litt "anti size" middel på gjengene. Jeg passer på å lufte ut forbrenningsgassene etter å ha skutt og jeg trekker en oljet pusselapp gjennom løpet. Aldri hatt problemer med at demperen ikke lar seg løsne. Hovedårsaken til korrosjon er høyt innhold av blant annet amoniakk i forbrenningsgassene. De kondenseres inne i løpet og om de ikke luftes ut vil det kunne føre til korrosjon. Det skjer også inne i dempere, og om du tar av demperen bør den stå vertikalt med luftgjennomstrømming for å lufte ut gassene.

Jeg har også testet dette på et våpen som jeg kun bruker til jakt trening, der var demperen skrudd hardt på og etter rundt 3000-4000 skudd var demperen så slitt at innmaten løsnet og skapte problemer. Demperen lot seg skru av og demontere, innmaten ble fjernet og demperen satt sammen og skrudd på våpenet. Den dempet omtrent like godt uten innmat, og jeg har skutt 1500-2000 skudd med den senere. Våpenet blir kun pusset etter 200-500 skudd, normalt settes det rett inn i våpenskapet etter trening. Jeg har aldri hatt problemer med rust i løpet, men jeg passer på at våpenet står med løpet pekende opp og med åpent sluttstykke. Da luftes de korrosive gassene ut og det er kun ved høy luftfuktighet det vil bli rustdannelse.

Dersom løpet er rustfritt finnes det ingen gode grunner til å skru av demperen så lenge våpenet passer i våpenfutteralet eller kofferten. Det blir ikke korrosjon i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (2 timer siden):

Produsentene anbefaler å ta av demperen hver dag. Det sikrer dem mot reklamasjoner. Men er det lurt? Har det noen ulemper? Slitasje, treffpunktendringer og større fare for at demperen løsner under bruk er ting vi må tenke på. @ignorantskrev noen innlegg om lyddempere og hvor lite som skal til for at de havner skjevt på våpenet og gir treffpunktendring. På jaktrifler er min prioritering uforandret treffpunkt. Det oppnår jeg med aldri å skru av demperen etter innskyting med jaktammunisjon. Det har ikke gitt meg noen problemer verken med rust eller at demperen ikke kan tas av. Jeg bruker litt "anti size" middel på gjengene. Jeg passer på å lufte ut forbrenningsgassene etter å ha skutt og jeg trekker en oljet pusselapp gjennom løpet. Aldri hatt problemer med at demperen ikke lar seg løsne. Hovedårsaken til korrosjon er høyt innhold av blant annet amoniakk i forbrenningsgassene. De kondenseres inne i løpet og om de ikke luftes ut vil det kunne føre til korrosjon. Det skjer også inne i dempere, og om du tar av demperen bør den stå vertikalt med luftgjennomstrømming for å lufte ut gassene.

Jeg har også testet dette på et våpen som jeg kun bruker til jakt trening, der var demperen skrudd hardt på og etter rundt 3000-4000 skudd var demperen så slitt at innmaten løsnet og skapte problemer. Demperen lot seg skru av og demontere, innmaten ble fjernet og demperen satt sammen og skrudd på våpenet. Den dempet omtrent like godt uten innmat, og jeg har skutt 1500-2000 skudd med den senere. Våpenet blir kun pusset etter 200-500 skudd, normalt settes det rett inn i våpenskapet etter trening. Jeg har aldri hatt problemer med rust i løpet, men jeg passer på at våpenet står med løpet pekende opp og med åpent sluttstykke. Da luftes de korrosive gassene ut og det er kun ved høy luftfuktighet det vil bli rustdannelse.

Dersom løpet er rustfritt finnes det ingen gode grunner til å skru av demperen så lenge våpenet passer i våpenfutteralet eller kofferten. Det blir ikke korrosjon i løpet.

Dette med treffpunk osv som du nevner er eg enig i. Har ikkje brukt å ta av demperen (den gamle) etter innskyting. Den har aldri satt seg fast sjølv etter 3 månter med jakt. 

Som nevnt har eg kun skutt 4 skudd med den nye. 

Har hørt at A-Tec dempere har en tendens til å løsne ved bruk. 

Eg har sjekket dette jevnlig på jaktdagene. 

 

Link to comment
Share on other sites

Dersom begge flensene er rene blir det normalt ikke merkbar treffpunktendring. Mange tørker av annleggsflaten og gjengene på løpet, men hvor mange tørker av anleggsflaten nede i demperen før de monterer? Derfor er det ikke uvanlig at demperen er i spenn når den skrues til og de kan gi treffpunktendringer. @ignoranter vel den som har testet dette mest.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...