Jump to content

Krav til kaliber ved storviltjakt


BaconErGodtNamNamNAm

Recommended Posts

Sånn halvveis seriøst spørsmål dette her. Jeg bare spinner litt på en tanke.

 

 

Miljødirektoratet skriver på sine nettsider blant annet følgende om krav til jakt på storvilt,:

 

  • a. Minste tillatte kaliber er 6,5 (.264″/6,71 mm).


Jeg skjønner hvor de vil hen, men setningen kan fortolkes litt eller hva? Siden de først har skrevet "6,5"

Burde de ikke skrevet: minste kulediameter tillatt er 6,7mm. Ferdig. Presist.

Og så heller ramset opp eksempler på patroner som er lovlige?

 

En 25-06 eller .257 Weatherby magnum for eksempel bruker 6,53mm kuler. Vil man kunne argumentere for at de da kan brukes til jakt på reinsdyr og hjort fordi MiljøDir har skrevet "6,5"?

Kunne man påstått at man ikke forsto at det var ulovlig dersom det hadde blitt en sak? (nei jeg har ikke tenkt å prøve)

 

 

Forøvrig synes jeg krav til minimum kulediameter er en teit regel. 😆

 

 

Edited by BaconErGodtNamNamNAm
Link to comment
Share on other sites

"Kaliber" defineres, formelt sett, som "boringsdiameter". Og den er 6,5 mm for vår hjemlige nasjonalpatron. "Kaliber 6,5 mm" er derfor forståelig.

 

Det er vel nettopp "nasjonal"-tanken som har gjort at denne diameteren er valgt. Og "tanken bak" er kanskje fra tidligere britiske kolonier, der .375 er reknet som "minimum" på B5. Mens ex-tyske land har 9,3 som minimum. Disse målene stammer nok fra "tidligere tider", da anslagsenergi-måling var så som så.

 

Hvorfor man skal definere diameter, når man har fastsatt minimumsvekt og -anslagsenergi, må man nok spørre ekte byråkrater om. Den som greier å sortere .257- og .264-kuler på øyemål, får som neste oppgave å sortere .35-, 9,3- og .375-kuler på samme måte.

 

Jeg har jo før "truet" med å skaffe meg en 257 Weatherby som storviltvåpen. Nå må det, i tilfelle, brukes utaskjærs. Sjøl om viltet ikke ville kjent noen forskjell.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 time siden):

Jeg har jo før "truet" med å skaffe meg en 257 Weatherby som storviltvåpen.

Med f.eks 133gr Berger(G1/G7 0.613/0.315) i 1000m/s+ er den sikkert ypperlig på rein, om du bare kommer deg langt nok unna 
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Miskatonic said:

Om du vil få litt liv i leiren her, så foreslår jeg at du begynner å spekulere høyt om hvorvidt 6,5x55mm egentlig ikke er for liten for å skyte elg….

 

Faktisk! En gang jeg var innom den lokale våpenforhandleren som hadde avtale med børsemaker for å kappe pipa på en 6,5x55 til 40cm(for gåsejakt innafor 200 meter på eget beite) så fikk jeg tydelig beskjed om at det var galskap fordi demperen kom til å bli sprengt da 6,5x55 praktisk talt er en sitat: "magnumpatron". Jeg måtte for Guds skyld ikke kappe under 46cm. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis man leser alle kravene så er den jo ganske enkel å forstå.

Å liste opp eksempler på patroner i 6.5mm klassen vil fort skape forvirring om man ønsker å benytte seg av en villkatt?

Les hele forskriften og se sammenheng uten å henge seg opp i ett punkt

Sitat
  • a. Minste tillatte kaliber er 6,5 (.264″/6,71 mm).
  • b. Minste tillatte kulevekt er 9 gram (138,9 grain) for kuler med mantel og blykjerne og 7,8 gram (120 grain) for blyfrie kuler.
  • c. Minste tillatte anslagsenergi på 100 meter (E100) er 2200 joule.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (9 minutter siden):

Hvis man leser alle kravene så er den jo ganske enkel å forstå.

Bortsett fra kaliber. Kaliber er i våpenkompendiet definert som boringsdiameter/avstanden mellom to diametralt motstående bommer. Da er ikke 6,71 et kaliberkrav, og for å være korrekt må det stå at dette er kravet til kulediameter.

Link to comment
Share on other sites

BaconErGodtNamNamNAm skrev (16 timer siden):

Og at det ikke skilles på reinsdyr og giga-elg

 

De som har vært på forumet mange av de 15 årene vi nettopp jubilerte, vil kanskje huske at jeg, opptil flere ganger, har tatt til orde for å ha 3 klasser for storviltkalibre (så 243 og tilsvarende kan brukes på rein og hjort). Og at jeg i den sammenhengen har skrevet at dette aldri vil bli noe av, for da vil, i tilfelle, ikke 6,5x55 bli tillatt på voksen elg.

 

Og siden jeg nevnte "voksen" elg: Man jakter jo på en art, og denne arten omfatter alt, fra de største voksendyra, til små, sent fødte kalver. Sjøl elgkalver som har levd sitt korte liv i kålåkeren, går til de evige beitemarker for ei 6 mm-kule. Og jeg har skrevet at jeg føler meg litt "overkill", når jeg har kalvekort, og sniker meg innpå reinsflokken, med 308 Norma Magnum'en. Hvertfall når jeg tenker på at jeg uka før felte en råbukk, som var like stor som disse reinskalvene, med 22-250'en.

 

Jeg skrev lenger oppe at våre kaliber-bestemmelser kanskje stammer fra de gamle kolonimaktene, og deres påbud. Jeg skulle gjerne sett at vi i stedet hadde anbefalinger om kaliber-kulevekt-kulekonstruksjon, på samme måte som vi har for haglstørrelser på forskjellig vilt. Og overlatt mer av valget, og ansvaret, til jegernen sjøl, og h*ns skjønn. Men slike tanker leder vel til ryggmargsrefleksen "Odin forby!" hos enhver byråkrat.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Rent bortsett fra påbud, forbud og anbefalinger om kalibre..

Hvorfor går det sport i å være mest mulig marginal i valget kaliber? (alle har vel hørt om indianerne (unnskyld) i Alaska som jakter(jaktet?) stor elg med 22Hornet) 

Etter min mening er overkill aldri feil sett fra viltets perspektiv.

Om jeg mister en kilo eller to med kjøtt spiller ingen rolle. 

 

270win er aldri feil på jakt i Europa hvis man bare skal ha en patron.. (den er heller ikke militærkaliber der det er forbudt)

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (11 minutter siden):

Etter min mening er overkill aldri feil sett fra viltets perspektiv.

 

Det argumentet har jeg måttet bruke ganske mange ganger, siden jeg kom på elgjakt med 9,3x62 for nesten 40 år siden.

 

Kjøttødeleggelse skjer, i den grad man kan finne noen regler for det, like mye, eller mer, med "små, nette" som med "store, sterke" patroner.

 

Men er 22-250 "mest mulig marginal" på en reinskalv med slaktevekt 15 kilo, er den vel like "marginal" på rådyr?

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (18 minutter siden):

Hvorfor går det sport i å være mest mulig marginal i valget kaliber? 

 

Gjør det det da? Her i Norge, nå? Og marginal i forhold til hva?

 

Jeg har sikkert brukt 100 000 kroner i tapt arbeidsinntekt, på overtidsarbeid jeg ikke har tatt over mange år, på å drodle frem optimaliserte våpen inkl. patroner til forskjellig bruk.

 

Akkurat nå har jeg superlyst på en superlett .260 Rem i kort kasse, med riflestigning optimalisert for 120 grains TTSX, som ren villreinrifle. Marginal i forhold til lovverket? Ja. Marginal i forhold til påtenkt vilt? Nei.

 

Men dette tankespinnet ender uansett opp som alle de andre: for meg, nå, er det optimale .308 Winchester. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (26 minutter siden):

270win er aldri feil på jakt i Europa hvis man bare skal ha en patron..

Enig.

Som jaktpatron er den en fin middelvei.

Mer futt enn x55 og 308. 
Lettere kuler og mindre rekyl enn 30-06.

Ok løpsslitasje.
 

 

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (3 timer siden):

Å liste opp eksempler på patroner i 6.5mm klassen vil fort skape forvirring om man ønsker å benytte seg av en villkatt?

Jeg synes dette er helt greit, og ikke minst enkelt å forholde seg til: kaliber (kulediameter), kulevekt, samt anslagsenergi (som nå er blitt felles for alle tillatte kulevekter).

 

Anbefalinger om kaliber, kulevekt/-konstruksjon er neppe gjennomførbart, ville vel blitt som å droppe fartsgrensene langs våre veier og satt anbefalt hastighet i stedet?😉

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (44 minutter siden):

270en er fin den, men skulle jeg hatt et kaliber som ikke har vært militært ville jeg hatt 7x64 eller 280 rem som er så like at det er hipp som happ hva du velger.

Det er jeg enig i men i den klassen er 270win mer kurant å få tak i "jorda rundt".

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (33 minutter siden):

270en er fin den, men jeg (ville) hatt 7x64 eller 280 rem

 

Disse tre kalibrene er praktisk talt like. At 270'en har ørlite mindre diameter enn 7mm/280, er akkurat som kaliber .25 mot 6,5 (forskjellen mellom disse to gruppene er, her i landet, at kaliber .25 (av uforståelige grunner?) ikke er tillatt til "stort storvilt").

 

Det blir akkurat som kaliber 35 Whelen mot 9,3x62 - ørlite mer diameter, og plass til noen ekstra kruttkorn, for sistnevnte, men de er så like at du nesten ikke ser forskjell på dem. Forresten heller ikke så ulikt "8x57 I" mot "8x57 IS" - ørlite mer diameter på sistnevnte.

 

Den virkelig praktiske forskjellen innen disse gruppene er faren for å kamre "en stor diameter" i et våpen for den litt mindre, det er nok til at det kan føre til overtrykk. 9,3x62 går ikke i 35 Whelen (men hva med en 9,3x57?), og på 280'en er kroppen forlenget, for at den ikke skal kunne kamres i 270 W. 7x64 "på avveie" vet jeg ikke, men noen av 6,5-patronene kan nok tvinges inn i f.eks. 257 Roberts,

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Torf said:

Hvorfor går det sport i å være mest mulig marginal i valget kaliber?

 

Kan bare svare for meg selv, og det handler ikke om noen slags sport. Men om minimal rekyl og smell. Min 6,5x47L med 120 gr kule er vesentlig lettere å skyte med enn min 9,3x62. Og det smeller mindre, selv om begge har demper. Ikke er det like brutalt for demperen heller, med 40 gr krutt kontra 60+ gr i -06-hylser og større.

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (2 timer siden):

 

 

Men dette tankespinnet ender uansett opp som alle de andre: for meg, nå, er det optimale .308 Winchester. 

Både 260 og 308 har etter min mening alt for lite hylsevolum til å være optimale til noe som helst. Kule bane som en bombekaster i korte løp, hvorfor ikke 6.5 rsaum eller 7 rsaum i kort kasse?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (6 minutter siden):

Både 260 og 308 har etter min mening alt for lite hylsevolum til å være optimale til noe som helst.

 

... hvis en av de viktigste budsjettbetingelsene i den optimaliseringsprosessen er tidsklemma, så. Har ikke rukket å lade noe på 10 år.

 

(Jeg poster her typisk på telefonen mens jeg går tur med bikkja, venter på ungene på trening, sitter på toget, er på vei mellom møter, etc.)

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (4 timer siden):

 

Og jeg har skrevet at jeg føler meg litt "overkill", når jeg har kalvekort, og sniker meg innpå reinsflokken, med 308 Norma Magnum'en.

 

Jeg tenker at det når som helst kan komme en tre-bent 80kg-bukk og da ville jeg ikke hatt noe som bare kunne tatt kalv.

Link to comment
Share on other sites

MauserGutten skrev (1 time siden):

30-06 Springfield-Solid andreplass, 308win er i grunn en forkortet 30-06, samme kule bare mer krutt på 30-06

Skal du ha et "all round" våpen til norsk storviltjakt, og som i tillegg er enkelt for hjemmeladeren, er det bare ett svar😊. Og det er ikke .308 Win😉.

Link to comment
Share on other sites

MauserGutten skrev (2 timer siden):

De tre vanligste kalibrene jeg personlig har sett på elgjakt er

308 Winchester-Vanligst, godt likt og klarer Joule krav med glans

30-06 Springfield-Solid andreplass, 308win er i grunn en forkortet 30-06, samme kule bare mer krutt på 30-06

6,5x55- Er en del med 6,5 men da mer moderne rifler 

Er ikke meningen å snakke ned 308 i og for seg helt ok men og kalle den optimal blir i mine øyne helt feil, til lette rifler for reinsjakt må man tenke vekt og ytelse. Hvor langt løp vil du ha? Hvilke vekt vill du ha på rifla, hvilken avstander vil du skyte på og deretter velge patron/kaliber og når kort kasse blir nevnt er det ikke så mange alternativer som er optimale, 6,5x55 og 308 faller muligens ut pga for lite hylsevolum for å få homogene kuler til å ekspandere skikkelig på Avstand 30-06 vil nok være med oss lenge ennå. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

joas skrev (1 time siden):

Synd at 300 blackout har så lite fart og dermed lav anslagsenergi.

Det er beklagelig nok slik at for å få et lydløst våpen må ammunisjonen gi hastighet under 310 m/s. Da er det kun kulevekt som gir endring i anslagsenergi, og for å være lovlig på voksent storvilt må du opp i kulevekt på nær 600 gr.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (12 timer siden):

6,5x55 og 308 faller muligens ut pga for lite hylsevolum for å få homogene kuler til å ekspandere skikkelig på Avstand 30-06 vil nok være med oss lenge ennå. 

Både 308 og 6.5x55 produserer nokhastighet til å ha pålitelig felling på 300m ihvertfall - med mainstream blyfrikuler. 30-06 kan nok få mer hastighet enn 308, men jeg tror 6.5x55 er vinneren av de tre på litt hold.

 

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Både 308 og 6.5x55 produserer nokhastighet til å ha pålitelig felling på 300m ihvertfall - med mainstream blyfrikuler. 30-06 kan nok få mer hastighet enn 308, men jeg tror 6.5x55 er vinneren av de tre på litt hold.

 

 

 

K

 

Om man tar utgangspunkt 60cm løp i alle tre patronene, og noenlunde sammenliknbare kuler? 

Mener å huske vi hadde opp i 950m/s med 150gr TTSX i ett 52-55cm løp for noen år siden med 30-06. Tror det var med N-5XX, eller Hodgon. 

Mao. så bør man klare 950-980m/s med den kula i 60cm løp. 

Med 6.5x55 klarer man vel 900m/s med 120gr TTSX (som er vel omtrentlig sammenliknbar?) ? 

Edited by Ospa
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Både 308 og 6.5x55 produserer nokhastighet til å ha pålitelig felling på 300m ihvertfall - med mainstream blyfrikuler. 30-06 kan nok få mer hastighet enn 308, men jeg tror 6.5x55 er vinneren av de tre på litt hold.

 

 

 

K

Joda med full piplengde går det muligens bra, men snakker vi om korte kasser,  villreinrifler så er det fristende og ta litt av pipa også, ikke det at du trenger kort pipe på fjellet. Men det er vekt da. 308win og 6.5x55 kommer egentlig i hver sin klasse,  kort og lang kasse men begge har konkurenter som er bedre valg, med større marginer på 300m med homogene kuler. 

Link to comment
Share on other sites

Mnja, 950-990 ut av ei 30-06 pipe med 150 gr kule. Lukter mer .300 Win Mag synes jeg. Man skal være litt forsiktig med å ha flaska med "Møllers Tran" stående på ladebenken.

CFE har jeg hørt/ lest skal gi "ualminnelig" høye hastigheter, men er vel nære på like tilgjengelig som hønsetenner (jada, jeg vet at noen av dere har sikret seg dugelig beholdning, men det hjelper ikke de som ikke har).

Om man skal ha en noenlunde edruelig diskusjon rundt forskjellige (blyfri)patroners egnethet bør en vel heller ta utgangspunkt i hva fabrikkammo yter og ikke hva vi (noen av oss) som lader selv (og får lagt hendene på de riktige komponeneter) er villig til å tyne ut av hastighet.

Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (5 timer siden):

Joda med full piplengde går det muligens bra, men snakker vi om korte kasser,  villreinrifler så er det fristende og ta litt av pipa også, ikke det at du trenger kort pipe på fjellet. Men det er vekt da. 308win og 6.5x55 kommer egentlig i hver sin klasse,  kort og lang kasse men begge har konkurenter som er bedre valg, med større marginer på 300m med homogene kuler. 

Eg lurer no på desse konkurrentane som er bedre i kort kasse, med relativt kort pipe, og fart nok ut til 300m?

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (3 minutter siden):

Om man skal ha en noenlunde edruelig diskusjon rundt forskjellige (blyfri)patroners egnethet bør en vel heller ta utgangspunkt i hva fabrikkammo yter og ikke hva vi (noen av oss) som lader selv (og får lagt hendene på de riktige komponeneter) er villig til å tyne ut av hastighet


Da faller vel 6.5x55 ganske ifra, og 30-06 reduseres også pga trykkstandard? 
Skal man sammenlikne bør man vel ta utgangspunkt i lik løpslengde og lik trykkstandard?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...