Jump to content

Krav til kaliber ved storviltjakt


BaconErGodtNamNamNAm

Recommended Posts

vavlo skrev (17 minutter siden):

Mnja, 950-90 ut av ei 30-06 pipe med 150 gr kule. Lukter mer .300 Win Mag synes jeg.

Jeg tror ikke man trenger verken CFE eller Superformance krutt for å klare det. Med 60cm løp og N-550 bør det være innafor. Som sagt så mener jeg vi fikk nærmere 950m/s ut av ei +-55cm pipe. 

Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (6 timer siden):

Joda med full piplengde går det muligens bra, men snakker vi om korte kasser,  villreinrifler så er det fristende og ta litt av pipa også, ikke det at du trenger kort pipe på fjellet. Men det er vekt da. 308win og 6.5x55 kommer egentlig i hver sin klasse,  kort og lang kasse men begge har konkurenter som er bedre valg, med større marginer på 300m med homogene kuler. 

Jeg tenker samme pipelengde, mulighet til trening (som utelukker nesten alt annet av kalibere) og BC, som gir kula fart på lange hold. Om det er et tema. Jeg ville valgt 6.5x55 hver dag, har valgt det, og står på det. Og jeg sprenglader ikke engang, da kjører den jo helt ifra. Det ER en grunn til at fok skyter 6.5 og 6mm på lange hold, og ikke 308 og 30-06.
120gr kuler i 6.5x55 har MYE høyere BC enn 150 i .30, Bruker TTSX som eksempel, og du får vel rundt samme hastighet på dem?

 

Kort kasse er nå en merkelig "må ha", men skyt 260Rem da, eller 260AI...

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (Akkurat nå):

120 gr TTSX 6,5 mm har bc G1 på 0,412.

150 gr TTSX .30 cal har bc G1 på 0,42.

Jeg Googla det, og fant 0.37 på 150gr. Men det gikk visst litt fort, ser nå at det er 0.42. Det er jo også den BCen jeg har brukt selv... Så du har rett. Eneste fordel til 120gr-kula da er mindre rekyl. 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (17 timer siden):

Jeg tenker samme pipelengde, mulighet til trening (som utelukker nesten alt annet av kalibere) og BC, som gir kula fart på lange hold. Om det er et tema. Jeg ville valgt 6.5x55 hver dag, har valgt det, og står på det. Og jeg sprenglader ikke engang, da kjører den jo helt ifra. Det ER en grunn til at fok skyter 6.5 og 6mm på lange hold, og ikke 308 og 30-06.
120gr kuler i 6.5x55 har MYE høyere BC enn 150 i .30, Bruker TTSX som eksempel, og du får vel rundt samme hastighet på dem?

 

Kort kasse er nå en merkelig "må ha", men skyt 260Rem da, eller 260AI...

 

 

 

K

For meg handler dette om marginer, flatere kulebane gjør raskere å komme til skudd,  god hastighet på kula sikrer god ekspansjon . Og jeg er ikke overbevist om at 120 ttsx I 6.5x55 eller 260 er noe særlig effektivt i feks ei 50cm pipe 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 11.1.2023 den 22.06):

Jeg Googla det, og fant 0.37 på 150gr. Men det gikk visst litt fort, ser nå at det er 0.42. Det er jo også den BCen jeg har brukt selv... Så du har rett. Eneste fordel til 120gr-kula da er mindre rekyl. 

 

 

K

 

Kan jo bruke Barnes 130 grain TTSX i 308w.

BC 0.35

 

Fant noe jeg har skrevet tidligere..

Avhenger av hastighet..

 

 

Minimum åpningshastighet ifra Barnes

TTSX .308/130 = 1800 fps
TTSX .308/150 = 2000 fps
TTSX .308/168 = 1500 fps

 

130 grain : 2900fps = 410m
150 grain : 2750fps = 340m
168 grain 2600fps = 595m

 

.

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (På 11.1.2023 den 16.00):

.308 Win med 45cm løp og 150 grs TTSX og under makskadning med CFE 223. Bra hastighet, lett rifle (3,06kg med kikkert og demper)

76EE556B-7620-4139-8800-D50BECE9C91C.png

Ser ikke verst ut det der. Har selv en 308 med kort pipe ( 43cm ) og er ikke i nærheten av de hastighetene. Fikk endelig somlet meg til å laste ned GRT og sammenlignet litt ladninger mot de jeg har kronografert med magnetospeed i 308. Programmet sier 700ms med 13 grams kuler, 725ms med 11.6 grams kuler og 750 med 10.2 grams kuler dette stemmer ganske bra med det jeg har kronografert. Med 150 ttsx sier GRT 800ms jeg får 780ms, med 130 ttsx sier GRT 865ms Jeg får 820ms. Alt er målt og veid og alle ladninger er skutt med Norma 202. Noen som har erfaring med programmet som har noen ideer ?

Link to comment
Share on other sites

Enig med @Sølvrev, men om du har lyst til å justere kalkulert hastighet i GRT mot målt kan du jo se på lenken under.

https://grtools.de/doku.php?id=en:faq:faq-calibration

"

If the deviation is small, you just need to adjust the Initial Pressure (IP) until the measured and the simulated velocities are matching"

 

Om ikke annet er det gøy å teste litt muligheter i GRT

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (11 timer siden):

Ser ikke verst ut det der. Har selv en 308 med kort pipe ( 43cm ) og er ikke i nærheten av de hastighetene. Fikk endelig somlet meg til å laste ned GRT og sammenlignet litt ladninger mot de jeg har kronografert med magnetospeed i 308. Programmet sier 700ms med 13 grams kuler, 725ms med 11.6 grams kuler og 750 med 10.2 grams kuler dette stemmer ganske bra med det jeg har kronografert. Med 150 ttsx sier GRT 800ms jeg får 780ms, med 130 ttsx sier GRT 865ms Jeg får 820ms. Alt er målt og veid og alle ladninger er skutt med Norma 202. Noen som har erfaring med programmet som har noen ideer ?

Jeg tror ikke du skal se i programmet efter forskellen.
Umiddelbart vil jeg forvente, at de tunge kugler du angiver. er blyfyldte kugler. Hvor kuglediameteren er lidt større. 
Det kan i en pibe med romslige riflemål, og brede riflinger. Ofte give det samme målte kammertryk. Men høj hastighed. Da trykket, er et produkt af kraften som kræves for at presse kuglen ind i bommene, sammenholdt med vegten på kuglen (masseacceleration). Hastigheden er så avhengig af hvor godt kuglen tetner for gassen. Så gassen producerer hastighed i stedet for utbrending ved at det blåser forbi kuglen
For en hel del homogene kugler, gjelder, at de ofte er mindre end diameteren i riflingen.Dette er ofte gjort, for at kuglen skal enter lidt lettere. for at holde starttrykket forsvarligt. Og reducere mantling. Desværre har disse kugler ikke evnen til at tilpasse sig en større diameter, som blyfyldte. Det medfører så at en masse gas fiser forbi kuglen. Og dermed udnyttes det ikke på nær så godt.
Sammenlign med at effekten i en motor falder, om den bliver veldigt slit.
-
Hvis man forsøger at kompensere den manglende hastighed ved kraftigere ladning. Ja så kan man nå op i et spendende tryk, før man kan kompenserer for utetheden i riflingen.
-
Prøv at måle diameteren på kuglerne. og sammenlign med selve diameteren i riflingen i piben.
Typisk er riflemål i kaliber 30, fra min 7,82 og op til 7.85 afhængig af tolerancer fra produktionen, og grad af slitage.

De mange blyfyldte kugler ligger ofte på 7,82 til 7,85-
Mens mange af de homogene kan ligge helt nede på 7.75 og op til 7,81

-
Om du titter nøje på de mange gode billeder du har af kugler skudt i adblu kanner. ja så er det ofte, at du på kuglen kan se, om den har været tet i riflingen. Og en del andre da ser du , at der er opgrader ved siden af aftryk fra bommene, og manglende tetning i midten fra riflingen

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (8 timer siden):


-
Prøv at måle diameteren på kuglerne. og sammenlign med selve diameteren i riflingen i piben.
Typisk er riflemål i kaliber 30, fra min 7,82 og op til 7.85 afhængig af tolerancer fra produktionen, og grad af slitage.

De mange blyfyldte kugler ligger ofte på 7,82 til 7,85-
Mens mange af de homogene kan ligge helt nede på 7.75 og op til 7,81

 

 

Kjøper den forklaringen. Det stemmer med andre observasjoner også. Takk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (29 minutter siden):

.. er det noen som kan antyde hvilken hastighet jeg kan forvente med en 150 grs. TTSX  i 308 med 45 grs. N 11. Pipe 51 cm. ?

Hvis vi tar utgangspunkt i Vihtavuoris ladetabeller for denne kula, og korrigerer utgangshastigheten for 10 cm forskjell i pipelengde på testvåpenet og ditt våpen, vil jeg tror du ender opp med noe i nærheten av 780-800 m/s.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (24 minutter siden):

Ut fra det dere antyder så burde jeg være rimelig sikker på å få en god ekspansjon i alle fall ut til 200 meter jfr. tallene til Sør-jeger litt lengre oppe i tråden ?

Ifølge movikens vannkannetest og andre her på kammeret med erfaring på vilt så er du helt i grenseland på 200 m. Allerede på 175 m er du under 700 m/s, og her begynner det å skje ting.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om en har problemer med å oppnå tilstrekkelig hastighet på Barnes kuler og lignende så kan mann jo prøve Sonic Ballistic Hunt, DK Bullets eller andre monolittiske kuler som fragmenterer kontrollert i 3-4 deler. De fragmentere langt under 700 m/s så hastighet er ikke lenger et problem. Av det jeg har lest på andre forum så har de god effekt i viltet. Har vært litt sparsommelig med erfaringer på kammeret. 

Link to comment
Share on other sites

Om en skal holde sig indenfor anbefalet maxtryk. Så vil den nulige hastighed kunne variere med op til50 til 90 M/ sek alt afhængigt af variation af diameter på den aktuelle kugle. Og især diameter indvendig, i den aktuelle pipe.
Man kan ikke kompensere for denne forskel. Med mindre man ændre starttrykket.
-
Ud over at en teoretisk hastighed ved tref. er vesentlig i vandkannetest (vand er det medie, som får en kugle til at ekspandere, ved den absolut laveste hastighed.
Om man treffer imellem ribben, og igennem luftfyldte hulrom. Ja så kan man opleve, at der kræves markant højere trefhastighed, for stabil ekspansion (men det er korrekt, at jo mindre et projektil ekspanderer, og jo mindre energi den leverer i dyret. Jo mindre KJØTØDELEGGELSE kan man registrer. (vi ser bort fra de dyr, som treffes. men springer så langt, at de ikke findes efter tref. Eller at de først findel lang tid efter tref ;-) )
Der er en del kugler, som ikke ekspanderer stabilt, ved tref mellem ribben i lungeområdet. om afstanden er over 75 til 150 meter.
Dette problem bliver større, om kuglerne har været lagret længe (Kobber ændre hårdhet og evne til deformation, uden splintring, over tid. Primært på grund af oxygen indtrengning og oxiddannelse på og i kuglen
Om man skal opnå maximal evne til plastisk formning af kobber, er det vigtigt, at det er nyt, og oxygenfrit

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nybegynn3r skrev (På 25.1.2023 den 16.37):

Ifølge movikens vannkannetest og andre her på kammeret med erfaring på vilt så er du helt i grenseland på 200 m. Allerede på 175 m er du under 700 m/s, og her begynner det å skje ting.

Du er nok inne på noe her ang. hastighet og ekspansjon. Da blir det å gå for plan B som er å gå opp til 46 grs. N 11

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...