Jump to content

Forskjell på .308 og 308w ?


Ølvomma39

Recommended Posts

Snakker vi om en spesifikk patron så er 308 og .308 Winchester samme patronen, dagligdags sier en 308, men korrekt betegnelse er .308 Winchester.

.308 er også kulediameteren i tommer som den deler med en haug andre patroner, hvorav kanskje 30.06 Springfield og .300 Winmag er blandt de mest kjente. 
 

Link to comment
Share on other sites

.308 er et tall. Tolkes det som en dimensjon så er det 0,308 amerikanske tommer som tilsvarer 7,82 mm. Men om du skulle få tak i dette tallet, hva skal du bruke det til?

Dersom du relaterer tallet til ammunisjon så er det diameteren på de kulene som brukes i de fleste 7,62 patronene, deriblant en patron som heter .308 Winchester, eller 7,62x51.

Nåe du refererer til ammunisjon så er det viktig å skrive navnet på patronen riktig for at det skal være mulig å forstå hva du mener. Noen bruker kaliber som del av patronnavnet, andre bruker kulediameteren i patronnavnet, og begge deler forekommer i både metriske og tomme enheter. Selvfølgelig full forvirring, og politiets bruk av begrepet kaliber gjør det hele verre.

Link to comment
Share on other sites

Ølvomma39 skrev (4 timer siden):

Er .308 vanskelig å få tak i?

Nei

Ølvomma39 skrev (2 timer siden):

Skal kjøpe ei rifle i .308 men finner ikke helt nyaktigt hva som er forskjellen😅

Ingenting

 

Ølvomma39 skrev (13 minutter siden):

Så 308w passer ikke på rifle med .308 😅😵💫

Jaudå.

 

Skal du kjøpe ei "rifle i .308" så meinar du rimeleg sikkert ei rifle kamra for patrona .308 Winchester. I daglegtale vert den patrona omtala som .308 og vert gjerne skriftleg forkorta til .308W.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

.308 er et tall. Tolkes det som en dimensjon så er det 0,308 amerikanske tommer som tilsvarer 7,82 mm.

 

Dersom du relaterer tallet til ammunisjon så er det diameteren på de kulene som brukes i de fleste 7,62 patronene, 

 

Hvorfor kalles de 7,62 om de er 7,82? 

Link to comment
Share on other sites

FNJ skrev (25 minutter siden):

Er vel forskjell på om man måler diameter mellom bommene eller om man måler kulediameter?

Hullet er 7.62. Eller skal være.

 

248989287_lp.png.5102ea9afd21b9815da1b0bd37976263.png

 

Løp lages (tradisjonelt) ved at man borer et hull, polerer dette opp, og har da "boringen". Diameteren oppå bommene. Så skjæres rifling, og det hele poleres igjen. Man har da to mål inni løpet, boringsdiameter, og riflingsdiameter. Prosjektilet må ha eller få, stor nok diameter til å gripe fatt i bommene, og få rotasjon, stor nok diameter til å tette så gass ikke legger forbi, og liten nok til at trykket som trengs for å deformere prosjektilet og drive det fram ikke er for stort.

Tradisjonelt er riflingsdiameter rundt 0.2mm over boringsdiameter. Men de ulike produsenter og standarder for ulike kaliber opererer med ulike tall, og forholdet mellom bredden av bommer og rifler spiller også inn.
Prosjektilet, for et tradisjonelt mantlet blyprosjektil er at det er 0.01-0.03mm mindre enn riflingsdiameter, og stukes av gasstrykket til nær riflingsdiameter, ihvertfall midt i riflene. nede i hjørnene kan det være vanskelig - enter polygon, eller canted/ ratchet "lands"
Ideelt sett skal boringsdiameteren gjerne være 0.01-0.02mm mindre i munningen enn i kammerenden.

Måler en en haug 6.5mm-løp, så får en en boringsdiameter mellom 6.48 og 6.53 (joda, 6.56 fins, men det er søppel) nesten alle vil være mellom 6.49 og 6.51, og de fleste faktisk 6.50.
Riflingsdiamteren vil da være fra 6.71 til 6.80 kanskje. Jeg har aldri målt over 6.78 - men fordelingen 6.74 til 6.77 er kanskje "de fleste" irriterende få, er 6.73-74, som de antakelig skulle vært.
Ulike kuler måler 6.71-6.73, med "nesten alle" på 6.72, og en sjelden lot på 6.70. Mange kuler er tykkest bak, såvidt.

 

I millimeter, så er det nesten alltid boringsdiameter som brukes i kaliberbetegnelsen. F.eks. er ei kule i 6.8SIG Fury, eller 6.8x51 - 7mm, og ei "7mm-kule, i alle "7mm"-kalibrene, 7.21mm.
I tommer er det mer att og fram, der 300WM bruker boring, og 308Win bruker rifling f.eks.

 

K

Edited by M67
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kaliber er definer som avstanden mellom to motstående bommer, og fra 1875 skulle det oppgis i mm da vi den gang innførte det metriske system. Dersom vi hadde fulgt definisjonen på kaliber ville vi hatt mye mindre problemer, men selv saksbehandlere i politiet vet ikke forskjell på kaliber og patronnavn. Selv om det nå er riktig i våpenkompendiet.

Dette kan virke som flisespkkeri, men det er viktig å bruke kuler som passer til kaliberet, og for de fleste patroner er det ca 0,2 mm større enn kaliberet. 

Dersom de som lader 6,5x55 hadde forlangt å kjøpe kuler med diameter 6,5 mm så er det mulig, men de passer ikke til 6,5x55, de er beregnet til en patron som heter 257 Roberts.

Forsvaret i Norge er de eneste som konsekvent har fulgt loven fra 1875. Det som var kaliber "fire linjer" ble døpt om til 12 mm, og alle senere patroner for bruk i Forsvaret har fått metriske betegnelser. De siste fikk betegnelsen 8,6 mm og 4,7 mm.

Selv her på Kammeret fusker vi med kaliber og patronnavn, jeg gjør det selv. Som eksempel kan vi ta 30-06 Springfield som noen kaller den. Navnet er en forkortelse av "Cartridge cal 30 model of 1906" Dette er egentlig en spesifikasjon for patronen med hylse, kule og tennhette, og jeg mener å huske at den siste loten produsert etter 30-06 spesifikasjonen ble produsert i 1926. Senere ammunisjonstyper for Springfield rifle mod 1903 fikk betegnelsen M1 og M2, noe som mange har sett på amerikansk militær ammunisjon, ikke 30-06. 

Link to comment
Share on other sites

Ølvomma39 skrev (4 timer siden):

Skal kjøpe ei rifle i .308 men finner ikke helt nyaktigt hva som er forskjellen😅

 

I tidligere tider var det store spørsmålet: "Hva er forskjellen mellom EN elefant?".

 

.22-Krag skrev (2 timer siden):
Ølvomma39 skrev (2 timer siden):

Så 308w passer ikke på rifle med .308 😅😵💫

Jaudå.

 

Det er hvertfall god plass til en patron i kaliber 308 Winchester i kammeret på mi rifle i kaliber 308 Norma Magnum. Men jeg tviler på (har aldri prøvd denne nye versjonen av "kaliber .30 Idiot") at man får avfyrt den.

 

Korrekt bruk av "kaliber" og "patronnavn" gjør det litt lettere å "snakke om samme krig".

 

@M67 og @Per-Sskriver (som vanlig!) helt korrekt om disse spørsmålene, les og lær!

 

Jeg skrev ganske utførlig om det temaet på gamle "Sluttstykket", og begynte på en kladd om det samme på dette forumet, men gjorde den aldri ferdig (fikk en del korreksjoner, bl.a. fra de to overnevnte, og @Vargen). Hvis noen vil lese utkastet, finnes det her:

 

https://www.kammeret.no/topic/18476-forvirrende-kaliber/?do=findComment&comment=285758

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (6 timer siden):

Hvorfor kalles de 7,62 om de er 7,82? 

Alle disse; 3o8 win, 30-06, 30-30 win, 30-40 krag, 300 win Mag og alle andre 300 magnumene har jo som nevnt .308 kuler (7,82 mm), men alle beskrives og omtales ofte som: 30 kaliber.

Ikke så rart egentlig da .30 tommer omregnet er akkurat 7,62 mm,- det korrekte boringsdiam. som M67 tidligere skrev. 

 

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noen patroner som kun har et fancy navn, uten noe forsøk på å ta med dimensjoner i navnet? .308 Winchester sier noe, 7,62x51 litt mer. Men det beskriver uansett ikke alt. En .308 W Improved vil også kunne kalles 7,62x51.

7,82 Warbird er nevnt. Man kunne tenke seg en patron som heter bare f.eks. "Norma Elg". Det finnes jo tilsvarende på f.eks. skruer. Amerikanerne har "skrue nr. 4", uten at det sier noe som helst om dimensjoner. Et annet eksempel er amerikanske ledninger, der de bruker AWG i stedet for kvadratmillimeter. 28 AWG er en "sytråd", 4 AWG er en batong. Lite tall, stor ledning. Og apropos ledninger, så kobles de gjerne med Wago. "Alle" vet hva en Wago er. Det finnes bare ett produkt fra Wago, i likhet med ketchup fra Idun. (Wago har sikkert 50.000 ulike artikler i katalogene sine)

Link to comment
Share on other sites

Nja, man kan finne faktisk dimensjon på både skruer og ledninger uten å måle, men det krever en kalkulasjon og forkunnskap.

Hvorvidt man anser dette å være et "problem" kommer mye an på hvilken side av dammen man lever.

Vi lever for så vidt godt med at ei hagle er oppgitt til å være i kaliber 12 isf i 18,4 mm feks.

Link to comment
Share on other sites

På mitt våpenkort til mausere står kaliber 7.62 som var vanlig å skrive for noen år siden. Nylig skulle jeg på XXL å kjøpe meg en pakke ammunisjon i kaliber 30.06. Det fikk jeg ikke lov til lengre. Kaliber angivelsen på kortet måtte være nøyaktig... Flere som har opplevd dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeffery skrev (19 minutter siden):

Litt som med haglekaliber og kaliber oppgitt i bore altså?

 

Haglekaliber er vekten av en rund kule i bly som passer i løpet. Dvs kaliber 12 kule veier 1/12 pund, 20 veier 1/20 pund.

 

AWG, kommer av antall ganger ledningen er gjordt mindre igjennom en trekkestein. AWG 4, er trukket 4 ganger, mens AWG 28, 28 ganger. (det stemmer sikkert ikke med dagens prosesser, sikkert riktig en gang omtrent 1880)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Andreasv skrev (13 minutter siden):

På mitt våpenkort til mausere står kaliber 7.62 som var vanlig å skrive for noen år siden. Nylig skulle jeg på XXL å kjøpe meg en pakke ammunisjon i kaliber 30.06. Det fikk jeg ikke lov til lengre. Kaliber angivelsen på kortet måtte være nøyaktig... Flere som har opplevd dette?

Hvis det er benyttet europeisk angivelse av kaliber (eg. patronhylse) skal det istf .30-06 Sprg. stå 7,62x63 på våpenkortet. Og den angivelsen er like "nøyaktig". Da skal alle som selger ammo levere ut .30-06 til ditt våpenkort. Jeg hadde våpenkort med gammel angivelse før, men opplevde aldri problemer.

Link to comment
Share on other sites

Man var nok ikke alltid så nøye med å oppgi riktig patronbetegnelse på våpenkortene tidligere. Når så kravene skjerpes fører det til trøbbel. Løses vel enklest ved å be ditt lokale politidistrikt utferdige et våpenkort med korrekt patronbetegnelse.

Link to comment
Share on other sites

Andreasv skrev (27 minutter siden):

På mitt våpenkort til mausere står kaliber 7.62 som var vanlig å skrive for noen år siden. Nylig skulle jeg på XXL å kjøpe meg en pakke ammunisjon i kaliber 30.06. Det fikk jeg ikke lov til lengre. Kaliber angivelsen på kortet måtte være nøyaktig... Flere som har opplevd dette?

Jada. Gamle skarpskyttergeværet fra 1973 har bare 7.62 som kaliber. Kragen registrert ca samtidig hadde og 6,5 som kaliber. Men man har da flere kort? ;)

Link to comment
Share on other sites

 

høggern skrev (41 minutter siden):

Forskjellen er jo "w".

Eller.

.308 er vel en kulediameter.

.308w er vel muligens 308winchester som er et kaliber.

Så da er det eventuelt 2 forskjellige ting? På en måte?

Nja. Slik jeg ser det.

.308 er et tall

.308" er et mål og i denne kontekst et mål på projektilets utvendige diameter, i dagligtale ofte benevnt som kaliber

.308W eller .308 Win er en forkortelse for patronbetegnelse .308 Winchester.
.308W i denne kontekst er altså en patron med spesifikasjon ihht til fastsatte standarder.

Edited by vavlo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ingen av delene. Winchester er jo et egennavn, og skal skrives med stor forbokstav:mrgreen:

 

.308 Winchester, er vel det faktiske navnet. .308 W. og .308 Win. er forkortelser, og begge er nok innafor. Alle tre, både med og uten stor W, og med og uten mellomrom, gjør det forståelig. Og det gjør i praksis .308 og...

Link to comment
Share on other sites

Tviler på trådstarter ble mindre forvirret etter å ha lest svarene her 😉

 

For å si det enkelt trådstarter: i all hverdagslig tale er .308, .308w, .308win og .308 Winchester alle samme patron. En av de (kanskje den) vanligste patronen for storviltjakt i Norge og ikke vanskelig å få tak i i det hele tatt.

Edited by arnegun
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeffery skrev (9 timer siden):

Ingen av delene. Winchester er jo et egennavn, og skal skrives med stor forbokstav:mrgreen:

 

.308 Winchester, er vel det faktiske navnet. .308 W. og .308 Win. er forkortelser

Det vat vel mitt poeng her...

.308 Winchester er navnet på et kaliber. .308, 308w, 308win, .308winch, osv er forkortelser.

Men .308 kan og være kulediameter

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...