Jump to content

Lett rifle til stupbratte hjortelier.


OlavM

Recommended Posts

Hei. 

Lei av lange tunge rifler i hjortelia, vil ha en lett og kort rifle med lyddemper(Har en Guide Gun, men den kommer det aldri demper på) 

Jeg har en kort Rem 700 kasse i 223, ett matchløp i. 308 som skal tilpasses og kappes, lyddemper, Hausken har vel en på rundt 15cm.

Men sikte sliter jeg litt med å bestemme meg for, har Leupold vxr 1-4x20 i tankene, andre innspill? Og stokk, hva finns av lettvektsstokker, har en orginal plaststokk, men den er myk som tyggegummi og skal kastes. Børsa blir bygd for kort hold, maks 100m.

Og noen fikse bærereimer, noen ganger er det greit å ha begge hender fri når man skal dra seg frem i bratta. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis maks hold er 100m ville jeg vurdert en Aimpoint Micro2 på framre låskassebru. Høres ut som mulighetene for å gå på trynet er store og da er Aimpointen uslåelig robust.

Vekten du sparer kan du legge inn i et solid skjefte, feks HS Presicion som dukker opp på finn med jevne mellomrom.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Sitka said:

Viss Max hold er 100 m kan du vel bruka ei mauser med opne sikter. Dei er jo konstruert for østfronten og bør vel tåla at ein ramlar.

Hvordan har du tenkt å få den kort og med demper? For å ikke snakke om lett. Kjipt sikring og dårlig avtrekk har de og. Ja det kan gjøres noe med, men det er relativt dyrt og ett rent tapsprosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Ville brukt ho som ho er, slanka litt vekt ein anna plass samt brukt proppar i øyrene. Eg er i det pragmatiske hjørnet. Mauser var berre eit eksempel for og belysa at det meste kan benyttas har ikkje noko forhold hverken positivt eller negativt til mauser. 

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Sitka said:

Ville brukt ho som ho er, slanka litt vekt ein anna plass samt brukt proppar i øyrene. Eg er i det pragmatiske hjørnet. Mauser var berre eit eksempel for og belysa at det meste kan benyttas har ikkje noko forhold hverken positivt eller negativt til mauser. 

Sånn som en guide gun kanskje:

2 hours ago, OlavM said:

Lei av lange tunge rifler i hjortelia, vil ha en lett og kort rifle med lyddemper(Har en Guide Gun, men den kommer det aldri demper på) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tipper det går på følelser og våpentype, ikke noe teknisk. For mange er/skal vel Lever action noe skal være klassisk, akkurat som å sette rødpunkt/optikk på klassisk dobbeltrifle i Big Five kaliber er fyfy for noen...

Jeg vurderer dog en Marlin 1895 Dark med en Bushwacker 46 demper neste år. Får se.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, OlavM said:

Hei. 

Lei av lange tunge rifler i hjortelia, vil ha en lett og kort rifle med lyddemper(Har en Guide Gun, men den kommer det aldri demper på) 

Jeg har en kort Rem 700 kasse i 223, ett matchløp i. 308 som skal tilpasses og kappes, lyddemper, Hausken har vel en på rundt 15cm.

 

 

Spor opp en brukt T3light...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Dodraugen said:

Hvordan har du tenkt å få den kort og med demper? For å ikke snakke om lett. Kjipt sikring og dårlig avtrekk har de og. Ja det kan gjøres noe med, men det er relativt dyrt og ett rent tapsprosjekt.

Har en G33/40 mauser med diopter om jeg vil gå på skogen med noe udestruktivtbart, men liker kikkert da, aimpoint har jeg på noe annet, men ikke førstevalget mitt. 

 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, rotorhead said:

Hva med en kipp? Min er kort og lett, 2.9kg med kikkert og demper. Bærer den i hånden hele dagen i bratte lier når jeg går med bandhund. 

Amen broder!! Dette er veien å gå!

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, slemmo said:

Dette begynner å ligne på facebook, ts spør om en ting, nesten alle svarer ting som overhodet ikke har noe med spørsmålet å gjøre.

 

Enig, eneste fornuftige forslag utenom det TS opprinnelig spør om her er en T3 light, Mauser er tungt ræl, og kipp er dyre og pene våpen ikke i nærheten egnet til ordentlig juling ift en rifle med syntetstokk.

 

16 hours ago, OlavM said:

Jeg har en kort Rem 700 kasse i 223, ett matchløp i. 308 som skal tilpasses og kappes, lyddemper, Hausken har vel en på rundt 15cm.

 

Har du ekstra sluttstykke?

Og er hensikten å bruke den som en systemrifle med 223 og 308? 

Hvis system kan man nesten kjøpe en brukt rifle, nappe av pipe og sluttstykke, og bruke det i den du har.

Kassen kan leveres inn til børsis evt. Matchløp blir kanskje litt råflott og tungt med mindre du skal dreie det ned. 

 

Aimpoint burde vurderes absolutt pga vekten, men jeg liker muligheten til å skru opp litt, da er VXR "1"-4 et veldig godt alternativ, evt picatinny og begge alternativene. 

 

Når det kommer til stokk er det mye å velge mellom, HS Precision stokken fra R700 LTR/Police er bombesikker og god, ofte veldig billig brukt også. Ellers får man lettere alternativer som Hightech/LAW eller Wildcat composites som virkelig drar ned vekten, og opp prisen ;)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lette stokker:

 

High Tech (Rafdal selger. Må sprøytes med strukturguffe og males)

McMillan Hunter's Edge (Hansen selger. Div finisher av div vekt)

Brown Precision Kevlar Pound'r er lettere. (Du må sannsynligvis skaffe selv fra USA. Som High Tech, må behandles og males)

Manners MCS-UC er nede i ca 500 gram og kanskje den letteste når den er "finished". (Ser det er noen på Finn som skaffer dem på bestilling: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=131011307)

 

Rem:

 

Jeg har vurdert å få montert flush-fit remfester på venstresiden av stokken, og så lage meg en AG3-type rem. Hvis du ikke har vært borti disse i Forsvaret er de ganske geniale, det er en løkke rundt overkroppen som glir gjennom den bakre rembøylen. Du kan legge rifla inntil overkroppen på skrå med pipa opp og så slippe den, og så henger den der. Skal du skyte er det bare å løfte den opp igjen. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, OlavM said:

 

Og noen fikse bærereimer, noen ganger er det greit å ha begge hender fri når man skal dra seg frem i bratta. 

Spørsmålet er om du skal ha sekk også.

 

Hvis ikke, skinne på sida og skiskytterreim. Hvis du skal ha sekk, Eberlestock eller Vorn eller no'. Uansett tåler du mer vekt bare du har et godt bæresystem. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Simplex said:

Jeg hadde nok gått for noe ala denne som sikte hvis ikke de 100 grammene ekstra er avgjørende.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=200856130

Omtrent samme synsfelt som Leupolden på minste forrstørrelse, og kan monteres like lavt.

 

Den veier godt over dobbelt så mye som vx2 1-4x20. Og er det egentlig ønskelig å montere det lavt? 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Skrueråmuttere said:

Helt seriøst spørsmål: finnes det noen fordel med å montere høyt?

om du kombinerer det med høy stokk, så får man mye bedre rekylopptak, spesielt på lette rifler. Man får bedre plass til bolten under kikkertsiktet, spesielt på rifler med 90 graders løft drar man nytte av det. Høy kinnstøtte gjør og at man kan beholde siktebildet uten risiko for å slå seg selv i ansiktet med bolten ved ladegrep. Litt flatere kulebane. Hvilke argumenter finnes det for å montere lavt med mindre man har en stokk som ikke passer?

Link to comment
Share on other sites

Hvem her har snakket om at lav kikkert nødvendigvis betyr kjempelav kolbekam?


Jeg lurer oppriktig på hvor mye flatere kulebanen er ved høyere kikkert; så lenge jeg har holdt på med ting som smeller har jeg trodd og syns selv at lavere kikkert gir bedre komfort. Bedre kontakt med kolben gir også mye stødigere siktebilde. Og de fleste rifler med 90-graders hevarmsløft er vel "utdatert" på sett og vis?

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Ei tohi varjata said:

Hvem her har snakket om at lav kikkert nødvendigvis betyr kjempelav kolbekam?


Jeg lurer oppriktig på hvor mye flatere kulebanen er ved høyere kikkert; så lenge jeg har holdt på med ting som smeller har jeg trodd og syns selv at lavere kikkert gir bedre komfort. Bedre kontakt med kolben gir også mye stødigere siktebilde. Og de fleste rifler med 90-graders hevarmsløft er vel "utdatert" på sett og vis?

 

Ole

Er marginalt flatere kulebane, strelok f.eks er det fint å leke seg med. 90 graders løft blir fortsatt brukt på f.eks Howa 1500, Weatherby varguard, rem 700, Savage 10. Hovedsaklig amerikanske rifler, eldre Sako modeller bruker det bla. Sako A I-V. Bra kontakt med kolben er viktig, men å montere kikkerten lavt fordi kolben ikke passer deg, syns jeg er et dårlig argument.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Og de fleste rifler med 90-graders hevarmsløft er vel "utdatert" på sett og vis?

Utdaterte konstruksjoner fra en tid kikkertsikte ikke var allemannseie.

Se bare på CZ455 70 år gammel konstruksjon, nå utgått.

Kikkert på stylter ? Nei takk.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Skrueråmuttere said:

Lette stokker:

 

High Tech (Rafdal selger. Må sprøytes med strukturguffe og males)

McMillan Hunter's Edge (Hansen selger. Div finisher av div vekt)

Brown Precision Kevlar Pound'r er lettere. (Du må sannsynligvis skaffe selv fra USA. Som High Tech, må behandles og males)

Manners MCS-UC er nede i ca 500 gram og kanskje den letteste når den er "finished". (Ser det er noen på Finn som skaffer dem på bestilling: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=131011307)

 

Rem:

 

Jeg har vurdert å få montert flush-fit remfester på venstresiden av stokken, og så lage meg en AG3-type rem. Hvis du ikke har vært borti disse i Forsvaret er de ganske geniale, det er en løkke rundt overkroppen som glir gjennom den bakre rembøylen. Du kan legge rifla inntil overkroppen på skrå med pipa opp og så slippe den, og så henger den der. Skal du skyte er det bare å løfte den opp igjen. 

 

Vil absolutt anbefale manners eller lignende. Jeg synes en bra, helst justerbar kinnstøtte er ekstra viktig på en lettvektsrifle på kaliber 6.5 og opp selv om det øker vekta litt. 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Dodraugen said:

om du kombinerer det med høy stokk, så får man mye bedre rekylopptak, spesielt på lette rifler. Man får bedre plass til bolten under kikkertsiktet, spesielt på rifler med 90 graders løft drar man nytte av det. Høy kinnstøtte gjør og at man kan beholde siktebildet uten risiko for å slå seg selv i ansiktet med bolten ved ladegrep. Litt flatere kulebane. Hvilke argumenter finnes det for å montere lavt med mindre man har en stokk som ikke passer?

 

Nå må jeg be om litt teskjeer, for jeg skjønner ikke helt begrepene. 

 

Hva er høy kontra lav stokk? Høy = moderne og rett, lav = gammel nedoverskrånende fra tiden før kikkertsikter? Eller høy = Monte Carlo eller justerbar kolbekam, gammel = rett stokk? Eller?

 

Selv har jeg en gammeldags Remington med 90 graders hevarmsløft, og har kikkerten montert i de laveste ringene Leupold produserer. Da har jeg fremdeles rom for å montere enda lavere, men må da ta av Butler Creek linsebeskytteren for at hevarmen skal gå klar av okularet. Nå har jeg riktignok et av de minste kikkertsiktene som produseres, men likevel. 

 

Da har jeg nesten god gammeldags kinnkontakt, som fra tiden med åpne sikter, og en High Tech stokk som er både rett og lett. Synes rekylopptaket er utmerket og latterlig mye bedre enn før, da jeg hadde Monte Carlo stokk og høy kikkertmontasje, og medlemskort i rød-halvmåne-klubben.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Skrueråmuttere said:

Nice. Kjøper du blanks? Ferdig malt? 

Kjøper blanks som krever bedding, rekylkappe, sparkling og maling. 

 

De til T3 kjøper jeg med innstøpte søyler, men ellers helt blank. 

Bare å sende Stuart en mail med hva du ønsker så kommer han tilbake med en pris inkl. frakt. Han yter god service og svarer kjapt på mail. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, msteiro said:

Slenger inn Wildcat Composites her også, betydelig billigere og kortere leveringstid. Blant de letteste også.

Typisk off topic men:

Kikket på Wildcat Composics sider.

De har faktisk skjefte til Steyr mod M. Pga konstruksjon med låsklakker bak er avstanden fra avtrekker til støtbunn kortere på denne enn samme mål på Remington mod 7. Med Steyr mod M kan man altså få 6 skudd 9,3x62 i ei rifle som er kortere enn Rem7 når riflene har samme løpslengde..

 

Anskaffer man en brukt Steyr M med helstokk/51cm pipe får man en meget kompakt sak med Wildcat skjefte.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for alle svar, tips og råd. Att det drar litt "off topic" avogtil er bare morro. Har flere forskjellige jaktrifler, de tre mest brukte er nok Marlin GuideGun i 45/70, en tikka M695 i 6,5x55 og en win mod 70 i 308 som har hengt med i over 40år.

Jakter og med Krag i 8x57,Lee Enfield i 303 samt en Mauser G33 /40 avogtil. Men mangler altså den korte lette med demper. Som dere da skjønner, jaktgarderoben er oppfylt og jeg må bruke noe jeg har, derfor den korte rem 700 som ikke blir brukt. 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Dodraugen said:

Den veier godt over dobbelt så mye som vx2 1-4x20. Og er det egentlig ønskelig å montere det lavt?

Må inrømme at jeg så på vekta til modellen uten opplyst retikkel. (440gram).

Jeg har Zeiss Victory på mine to Remington 700 "arbeidsjern" litt pga slankt okular. Gir lav montering som er gunstig i forhold til bruk av disse lettvektsstokkene uten justerbar kinnstøtte.

Kommer heller ikke i særlig konflikt med bolt bevegelse. Siktene er bra de, men lysbryteren på siden er jeg ikke glad i.

Siktet som trådstarter nevner er bra det, (og kan være det riktige der han jakter), men personlig så ville jeg gått opp en størrelse til hjortejakt. Kanskje det skyldes litt aldrende øyne🙂.

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, OlavM said:

Tusen takk for alle svar, tips og råd. Att det drar litt "off topic" avogtil er bare morro. Har flere forskjellige jaktrifler, de tre mest brukte er nok Marlin GuideGun i 45/70, en tikka M695 i 6,5x55 og en win mod 70 i 308 som har hengt med i over 40år.

Jakter og med Krag i 8x57,Lee Enfield i 303 samt en Mauser G33 /40 avogtil. Men mangler altså den korte lette med demper. Som dere da skjønner, jaktgarderoben er oppfylt og jeg må bruke noe jeg har, derfor den korte rem 700 som ikke blir brukt. 

Med en orginal G33/40, med Aimpoint Micro, i 8x57 ladet med klips er man klar for det meste 8)

Link to comment
Share on other sites

Synes du skal holde deg til grunntanken og vær litt nøye med å velge riktig stokk, sikte, ringer og demper. 200 gram her og der har en tendens til å addere seg sammen. Fort gjort å ende opp med en kompakt, men ikke spesielt lett rifle. En brukt, lett Leupold og Freyr sin demper på 149 gram synes jeg høres fornuftig ut. Talley har vel montasjer som er lette. En stokk på 6-700 gram så er du i mål.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, OlavM said:

Tusen takk for alle svar, tips og råd. Att det drar litt "off topic" avogtil er bare morro. Har flere forskjellige jaktrifler, de tre mest brukte er nok Marlin GuideGun i 45/70, en tikka M695 i 6,5x55 og en win mod 70 i 308 som har hengt med i over 40år.

Jakter og med Krag i 8x57,Lee Enfield i 303 samt en Mauser G33 /40 avogtil. Men mangler altså den korte lette med demper. Som dere da skjønner, jaktgarderoben er oppfylt og jeg må bruke noe jeg har, derfor den korte rem 700 som ikke blir brukt. 

Har du sluttstykke er vel spørsmålet? 

For hvis ikke ville jeg faktisk vurdert å bytte den ut med mindre du går for å slakte en eksisterende for sluttstykke og pipe, og kanskje heller bruke en std tynn pipe istedenfor matchpipen grunnet vekt. 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, msteiro said:

Har du sluttstykke er vel spørsmålet? 

For hvis ikke ville jeg faktisk vurdert å bytte den ut med mindre du går for å slakte en eksisterende for sluttstykke og pipe, og kanskje heller bruke en std tynn pipe istedenfor matchpipen grunnet vekt. 

Planen var å åpne opp støtbunn i sluttstykket, samt å dreie ned profilen på matchpipa, med rundt 17mm i munning bør det vel være litt stivhet igjenn. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...