Jump to content

Ombygde knallpistoler


seawolf

Recommended Posts

Jeg (med min dokumentert dårlige hørsel) fikk med meg 30 skudd på 1,5 sekund. Skremmende nok det? Men detaljene som diskutert ovenfor er vel underordnet hovedoppslaget: hvor enkelt det er å bygge om en startpistol som er "i fritt salg" til et til et håndvåpen ville vært søknads- og registreringspliktig om det ble solgt over disk?

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jada, men en startpistol av zamak klarer IKKE 34 skudd med vanlig 9x19 før den kokser..

Noen .22 LR gjennom ei urifla pipe som liksom passer litt, sånn det bare går litt gass forbi kula, og at hylsa som regel ikke sprekker og setter seg fast? Ja, sikkert, men liksom.. du kan lage ei hagle av VVS-rør fra Biltema også.

 

Ole

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Noen startpistoler som har vært solgt i Norge er forbudt i England og Tyskland. Norge har ikke veldig klare regler for dette så vidt jeg vet.

 

Enkelte eldre startpistoler av et tysk merke som ikke skal nevnes, trenger kun et løp. Ellers er pistolen identisk med billige .25 acp pistoler som ble eksportert til USA før 1968.

 

 

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, Röda_Lacket skrev:

Enkelte eldre startpistoler av et tysk merke som ikke skal nevnes, trenger kun et løp.

 

Hvis vi tenker på samme våpen, så var det startrevolver og den var ikke lovlig i Norge. Men, ble solgt i Sverige. :)Tønnen måtte bores/dreies opp og så inn med et 22 LR løp. Det var et tyskt merke jeg tenker på.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, seawolf skrev:

Jeg refererte til teksten fra NRK jeg linket til, 34 skudd på ett sekund.
Uansett så er det tydeligvis full auto, men det nevnes ikke kaliber.
En skulle tro at de fleste av disse pistolene er laget av materialer som ikke tåler skarp ammo?

9mm 516750632_Screenshot_20200123-001559_SamsungInternet.jpg.4eab286bf69e16452ff6c0675d308cb4.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, FreeSkier skrev:

Han sa vel ca 1,5 sekund? Uansett raskt. 

Halvannet sekund omtrent, disse våpnene er konstruert for løsammo så de har alt for lett sluttstykke/slide til å håndtere rekylen fra skarp ammo på vettug måte. Resultatet blir høy hastighet på sluttstykket i rekylbevegelsen, dette gjør at skuddtakten blir såpass høy. Aktuell våpenmodell kommer med 30 skudds magasin og omstiller til helauto.

 

Og ja, de er alt for enkle å bygge om. Stort sett vil de fleste ombygde knallvåpen ikke tåle veldig mange skudd før de går i stykker, men det holder fint som bruk og kast våpen til gjengoppgjør og slikt.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Ndi

Tull

30 skudd på et sekund er feilsitering, skal være halvannet sekund.

 

At det er lett å bygge om er ikke tull. Enkelte produsenter har lagt seg så tett opptil ekte våpen som mulig, i mange tilfeller trengs kun et stålrør og en boremaskin. Så kan det hende man også må trikse litt med ammunisjonen, men kunnskap om dette er etterhvert blitt vanlig i kriminelle miljøer.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Vargen said:

Aktuell våpenmodell kommer med 30 skudds magasin og omstiller til helauto

Stilig. Hvilken modell snakker vi om? Pris? Selger?  :mrgreen: 

 

Nei, skal jeg lage meg et ulovlig våpen kommer jeg lett på bedre utgangspunkt. Hva med et AK47 luftgevær med ekte kasse og låseblokk? Eneste "plombering" var at utstøter var kappet av. Det ble solgt en del av disse før butikken fikk kalde føtter... 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Balle klorin said:

Stilig. Hvilken modell snakker vi om? Pris? Selger?  :mrgreen: 

 

Nei, skal jeg lage meg et ulovlig våpen kommer jeg lett på bedre utgangspunkt. Hva med et AK47 luftgevær med ekte kasse og låseblokk? Eneste "plombering" var at utstøter var kappet av. Det ble solgt en del av disse før butikken fikk kalde føtter... 

 

De gode gamle sørlandske kineserene.. Det var tider, det!

Link to comment
Share on other sites

"Vi er på skytebanen til Kripos hvor politiet selv har bygget om knallvåpen for å teste dem."

https://www.nrk.no/norge/flere-skyteepisoder-med-ombygde-vapen-pa-apen-gate-1.14871345

 

Kan vi da gå ut fra at 9 millimeteren som testes i videoen er bygget av politiet selv? Den første artikkelen ga inntrykk av at dette var et våpen de hadde beslaglagt fra "ungdomsgjenger."

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Balle klorin said:

Akk ja. Eller hva med en "trainer"-versjon fra en særs kjent produsent? Både ramme og sleide var komplett med unntak av manglende tennstiftkanal. Et nytt løp og bittelitt boring og filing var alt som trengtes. 

R utgaven har jo alltid hatt en tiltalende farge, da.. 😂

 

 

 

 

Edited by Hk
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Balle klorin said:

Hk: Absolutt, selv om den er litt avslørende. 

 

Longshot: Tipper de har bygd om en selv etter samme "resept", da har de full kontroll på alle detaljer. 

Tja.. De fleste slike ting har vel sine litt særegne kjennetegn. 

 

Litt sånn som en del av de klikk 17’ene man skimter her og der, uten rail, med blank topp og pipe, der en del har følt et (litt over gjennomsnittlig) behov for et slip on gummigrep..

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, tussehaugen said:

Aldri iverden om eg hadde turt å holde slikt i hånda og trekt av. Må vel bli som ei granat du aldri veit når fragmenterer...?

Ville nok unngått å bruke m39b og gammel britisk droppammo i de fleste av disse, i det minste.

 

Men, hvis man kan lade selv, så bør det vel være mulig å få det til å holde ei stund. 

Link to comment
Share on other sites

Longshot, samme modell er beslaglagt i ombygget stand både i Norge og i utlandet. Jeg kjenner til en som dukket opp på Vestlandet for en måned eller to siden, så de er ikke bare et hovedstadsfenomen heller. Det finnes klipp på Youtube fra skyting med skarp ammo i denne modellen, og søkbare oppskrifter på ombygging. Flere land har forbudt akkurat denne, fordi den er enkel å bygge om og populær i visse miljøer.

 

Akkurat den på videoen er det Kripos som har bygget om selv, dels for å kunne dokumentere hvor lite som skal til og dels for å ha en viss kontroll over kvaliteten så de ikke får kB! under demonstrasjonen for media. En beslaglagt maskinpistol bygget på startpistol lettmetallsmekanisme vet man aldri om den er utslitt og i ferd med å revne eller ikke, levetiden er nok ikke særlig mange magasiner.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå så jeg politidirektøren på Dagsrevyen som hevdet at de som vil kjøpe knallpistol "som enkelt kan bygges om" må ha tillatelse fra politiet. Mener de virkelig at man skal søke om å kjøpe skytevåpen, fordi knallpistolen teknisk sett kan bygges om til et skytevåpen? Er ikke det litt som å kreve førerkort for motorsykkel når man kjøper moped, fordi den kan trimmes?

Link to comment
Share on other sites

Det finnes visstnok et eller annet sted i forskriften at knallvåpen ikke lett skal kunne bygges om.

 

Dette tar jeg med en stor klype salt. Hva som er mulig å få til er i konstant endring. Ting som bare yrkesutøvere hadde på 1970- tallet er hobby verktøy i dag. Dessuten har vi fått 3D printer og slikt.

 

Det har vært produsert tåregass ammunisjon til samtlige signal pistol kalibre de siste 60 år. Og tåregass ammunisjon regnes som skarp ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Röda_Lacket said:

Da tenker vi ikke på det samme. Jeg snakker om en pistol med blowback mekanisme. Etter at firmaet ikke kunne eksportere til USA, byttet de løp på pistolen og solgte som startvåpen. 

Det var vel flere enn kun et firma som gjorde dette, hvis jeg husker riktig.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, Eldhannas skrev:

 Er ikke det litt som å kreve førerkort for motorsykkel når man kjøper moped, fordi den kan trimmes?

 

I noen tilfeller er det mer som å definere en moped som motorsykkel fordi den leveres klargjort for trimming, slik at hvem som helst med tilgang på drill kan fjerne hastighetsbegrensningen på en liten halvtime, og samtidig er slik konstruert at den ikke egner seg til å kjøre på veien med.

 

En helauto "startpistol" egner seg ikke for verken hundetrening eller friidrett, da planlegger du i så fall for voldsomt med tyvstart!

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, Vargen said:

En helauto "startpistol" egner seg ikke for verken hundetrening eller friidrett, da planlegger du i så fall for voldsomt med tyvstart!

 

Det eneste praktiske formålet for sånt, blir vel filminnspilling.

Link to comment
Share on other sites

59 minutter siden, Röda_Lacket skrev:

 

Det har vært produsert tåregass ammunisjon til samtlige signal pistol kalibre de siste 60 år. Og tåregass ammunisjon regnes som skarp ammunisjon.

 

Helt korrekt. Derfor har man "i alle år" hatt en ulovfestet, alminnelig oppfatning av at knallpistoler ikke kan slippe ut kruttgassen framover, om de skal være lovlige. Det er mindre praktisk å skyte tåregass på noen hvis den spruter ut sidelengs eller oppover i forhold til våpenet.

 

Såkalte "front firing" knallpistoler som har åpning framover er nettopp beregnet på slik tåregassammo, og man har tradisjonelt regnet disse som ulovlige/registreringspliktige i Norge. Dessverre har dette aldri egentlig stått noe sted i lovverket, det er bare en tolkning av vage definisjoner i lov og

forskrift. Noen har fått med seg at regelen ikke egentlig fantes, og begynt å importere "front firing" knallpistoler som er beregnet på selvforsvar.

 

Vi trenger en presisering av hva som skal være lov og ikke lov, slik det er nå kan man uforvarende bli regnet som lovbryter ved å kjøpe noe forhandler sier er lovlig men som viser seg å være litt for enkelt å skyte skarp ammunisjon med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Vargen said:

Forøvrig ligner ikke den modellen på noe ekte våpen, så den egner seg ikke en gang som filmrekvisitt.

Det kommer vel mer an på filmsjangeren, og hvilke  «kunstneriske uttrykk» regissøren ønsker. Det er ikke alle som kjenner igjen sterlingene i Star Wars heller..

 

Men nå spikker jeg bare fliser! 

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Vargen skrev:

Såkalte "front firing" knallpistoler som har åpning framover er nettopp beregnet på slik tåregassammo

...event til bruk til skremming og runkeobjekt. At dette uregulerte salget ikke har blitt slått ned på før er helt ufattelig! Dette som du refererer til i innlegget ble jo slått hardt ned på på 70-80-tallet. Ytterst få fikk innvilget slike "gasspistoler" (som for øvrig i de tider stort sett var lommepistoler bygd over samme lest som bla Baby Browning ol .)

"Noe" gikk åpenbart i glemmeboka på veien... jfr dagens Nrk 21 Nyheter... (lokalt politi gav løyve til ulovlig innport til det siktede firmaet...!!) 

Link to comment
Share on other sites

Et lite sidespor i denne debatten:

 

Hvor mange ombygde «salutwaffen» klarte tyskerne å sende hit før det ble kroken på døra, mon tro?

 

GSG .22 «mp5» var jo veldig populær i knallutførelse en stund, da det angivelig kun trengtes en barrel liner for reaktivering.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Vargen skrev:

Noen har fått med seg at regelen ikke egentlig fantes, og begynt å importere "front firing" knallpistoler som er beregnet på selvforsvar.

Det er ikke så enkelt. Noen av disse er CE merket som 15mm signal pistol. De har samme juridiske status som signalpenn. 

 

For å si det sånn. CE merket front firing med skru på kopp fra Tyskland - ja.

 

Uten CE merking fra Tyrkia - kanskje ikke...

 

Jeg garanterer ikke for humøret til politijuristen.....

Link to comment
Share on other sites

På 70/80-tallet var det tilgjengelig "kombipistoler" i lommeformat, riktig nok som oftest innsmuglet fra Vest-Tyskland . Hadde 5 (eller 6 sk) mag for 6mm knall(eller "Hilti" som vi kalte det da...) hadde et grovt firkanta høl og gjenger for kopp. Kunne avfyre 6mm CS-gass eller knall på dobbelaction og ved bruk av kopp en liten signalrakett som ble avfyrt ved hjelp av en 6mm knall fra kammer.  Disse var ulovlige å eie uten særskilt behov. Dvs: selvforsvar og enkelte vektere.

Smalt bra og et par/tre gassladninger hadde god effekt på kloss hold -medvinds...(!)   i motvind risikerte man å heller "uskadeliggjøre seg selv... 😵mens raketten lyste i ca 5-10 sec...

Edited by rhb
Link to comment
Share on other sites

Siden 1980- tallet har vi fått EØS avtalen. De tyske "front firing" er CE merket og godkjent i hele EU/EØS som 15 mm signalpistol. Dvs. at de er å regne som signalpenn med tanke på eierskap. Men de er riktignok våpenkopier og ulovlig å bære på offentlig sted.

 

Tåregass ammunisjon er ulovlig å eie.

 

Det at det er produsert tåregass ammunisjon til dem kan ikke være avgjørende. Da ville alle signal pistoler være ulovlige. Også kaliber 4.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mener bestemt at jeg faktisk har sett tåregass i både 8mm og 9mm annonsert i utenlanske nettbutikker som ser ut akkurat som knallskudda i samme cal. Er nok beregnet til bruk  i slike gønnere  som er i nyhetene  for tiden. Forstår godt at man vil ha dette bort fra markedet.

Edited by rhb
Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Röda_Lacket skrev:

Siden 1980- tallet har vi fått EØS avtalen. De tyske "front firing" er CE merket og godkjent i hele EU/EØS som 15 mm signalpistol. Dvs. at de er å regne som signalpenn med tanke på eierskap. Men de er riktignok våpenkopier og ulovlig å bære på offentlig sted.

 

 

Vel, Umarex omtaler dem som "Schreckshusswaffen" og skryter av hvor effektive de er med tåregasspatroner til selvforsvar. At adapteret man skrur på foran er CE-merket og godkjent på linje med signalpenn endrer ikke på at våpenet bak adapteret- i følge produsenten selv- er konstruert for selvforsvar og egnet til å skyte gasspatroner med.

Link to comment
Share on other sites

En problematikk jeg vil ta opp, er at signalpistol kalibrene internasjonalt ikke bare brukes til bluss. De regnes generelt for å være kalibre for ammunisjon, som ikke har til hensikt å påføre noen en dødelig skade. 

 

Dvs. at det internasjonalt er produsert mye rart av tåregass og gummiball ammunisjon til signalpistol. Alt dette er beregnet til "selvforsvar".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...