Jump to content

En fryktelig jaktopplevelse


Bjer

Recommended Posts

Det er med tungt hjerte jeg skriver om denne opplevelsen, og jeg regner med at jeg vil få noen negative reaksjoner. Grunnen til at jeg velger å likevel skrive om det her, er for å dele mine erfaringer, og for å forsøke å bidra til at folk blir mer bevisste i forhold til skuddsituasjoner og human jakt.

 

Jeg satt på stolsekk i delvis tett skog. Klokken var 15, været var klart og kaldt, det var ikke snø. Hørte losen langt borte da jeg oppdaget rådyret som beveget seg rolig med en avstand på ca 60 meter til høyre for meg. Jeg hadde forstørrelsen i kikkertsiktet på 4x, og snudde meg forsiktig mot dyret. Det kikket opp, rett mot meg, men oppdaget meg ikke. Da dyret så ned igjen, løftet jeg forsiktig rifla. Da jeg hadde fått krysset på riktig sted på rådyret, snakket noen i jaktradioen. Jeg fikk en følelse av at rådyret hørte dette, selv om jeg brukte øremusling. Det trakk seg på en måte tilbake, men det la da bredsiden mot meg. Dyret stod med hodet til høyre. Jeg siktet ikke mer enn ca 2 sekunder før skuddet falt. Skytestillingen var sittende, uten anlegg. Dyret sprang av gårde, uten noen som helst form for skuddreaksjon. Jeg fikk en dårlig følelse. Var dette mitt første skadeskudd?

 

Jeg ventet noen minutter, ga beskjed om at jeg hadde skutt på et rådyr over radioen, og at det sprang videre. Jeg la sekken igjen for å markere hvor jeg skjøt fra, og gikk rett mot der rådyret stod i skuddøyeblikket. Det var mye hår på plassen, lite blod, men en del fett og kjøttbiter. Dette lovet ikke godt. Jeg fryktet at skuddet var høyt, men våget å håpe på det beste. Da nestemann så skuddstedet, fikk han samme inntrykk som meg. Vi markerte skuddstedet med rød plastikk på en pinne, og på GPS.

 

10numc9.jpg

 

Vi tilkallet eieren av hunden som hadde gått los, og etter en liten time var hund og eier på stedet. Vi hadde da gått en liten runde for å se etter dyret, men vi fant verken blod eller dyret. Denne hunden var ikke godkjent ettersøkshund, og etter ca en time gav føreren opp. Jeg ringte etter godkjent ettersøkshund.

 

Da denne ankom stedet var det gått ca fire timer siden skuddet falt. Det var blitt mørkt, og vi hadde med lykter. Hunden fant flere blodflekker, og til slutt vominnhold. Mitt verste mareritt var en realitet! Etter tre timers ettersøk gav vi opp, ettersom hunden uforklarlig mistet sporet gjentatte ganger, og virret rundt omkring på vilkårlig vis.

 

Neste dag gikk hundefører ut med hunden alene. Han startet ettersøket på skuddplassen, og gikk 750 meter i luftlinje, rett på dyret. Det var dødt, og hadde ligget dødt siden dagen før. Det var vomskutt.

 

2wom3xx.jpg

 

Hva har jeg så lært av dette?

 

Jeg er ikke en erfaren skytter. Jeg har skutt to hjorter og to rådyr fra før av, men jeg har skutt en del på skytebane. Jeg har vunnet både den lokale jaktfeltkonkurransen og flere andre konkurranser de siste to årene jeg har vært storviltjeger. Problemet er at de aller fleste treningsøktene har vært i liggende skytestilling! Jeg har knaptnok skutt sittende på skytebanen!

 

Jeg er redd for at jeg brukte for liten tid i skuddøyeblikket. Kanskje jeg bare nappet i avtrekkeren? Jeg husker ikke. Det som er sikkert er at jeg bommet stygt i forhold til ønskelig treffpunkt. Ca 15 cm bak, og litt for lavt.

 

I ettertid har jeg også innsett at det var dumt å gå på spor med en hund som ikke var godkjent som ettersøkshund først. Både hunden og fører kan ha trødd i blod og spredt falske spor som neste hund mistolket. Jeg håpet selvfølgelig på at dyret lå dødt 50 meter lenger borte, og tok derfor en sjanse. Helga før var jeg med på jakt da en rådyrkalv som var skutt i hjertet/lungene sprang nærmere 150 meter, før den falt død om. Dette var nok med å ”svekket” bedømningsevnen min i forhold til ettersøk.

 

I dag sitter jeg igjen med en form for redsel, ydmykhet og usikkerhet. Jeg regnet med at jeg også kom til å oppleve å skadeskyte, men ikke når jeg var såpass ny i gamet. Jeg trodde bedømningsevnen min var så god at jeg kom til å holde igjen skudd som ikke var 100% sikre. Slik er det altså ikke. Sittende skudd uten anlegg er ikke sikre, så lenge det er jeg som skyter. Realiteten er at jeg er en dårlig skytter, og en dårlig jeger. Dyrene skal bli behandlet med stor respekt på en mest mulig human måte, dette har jeg ikke oppfylt! Jeg kommer aldri til å glemme den dagen, det skuddet, og den følelsen.

 

Jeg skal trene mye mer i sittende skytestilling fra nå av, men jeg er usikker på om det blir mer storviltjakt på meg. Jeg har fått meg en knekk, men håper jeg kommer meg opp igjen, som en bedre skytter, og ikke minst som en bedre jeger!

Link to comment
Share on other sites

Velkommen i klubben skal du være.

Kjenner igjen den utrolige kvalme ekle følelsen av ikke å vite.

Man lærer så lenge man lever. Det er ikke nødvendig hvis skytinga det er noe galt med. Kan fort vekk være at kula har subbet borti noe kvist og kvast på veien.

 

Du kommer å huske denne opplevelsen lenge og vel. Men i det lange løp kommer det forhåpentlighvis bare til å gjøre deg bedre.

 

Lykke til videre

Link to comment
Share on other sites

Først så må jeg få si at det var fryktlig synd at din jakttur endte slik :( Men foraldel ikke mist interressen nå da :!:

En ting skal du ha: Du er etter som jeg har fått med meg etter noen år på SL og nå Kammeret den absolutt første som forteller en slik historie om seg selv!!!

Lykke til videre med jakten :wink: Fint at dyret ble funnet da.

Link to comment
Share on other sites

Kjipt å oppleve noe sånt, uten tvil.

Men dette skjer faktisk. Du er langt ifra den første, og dessverre ikke den siste. :(

Åpenbart at dette har gått innpå deg, og du har garantert lært noe. Om enn på den kjipe måten...

 

Håper du kommer deg over denne knekken, fortsetter med jakt, og får mange fine opplevelser i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Bjer, tragisk at jaktturen din skulle ende sånn. Men sånt skjer desverre av og til. Og har vært borti lignende situasjon, og det er ein nedtur deluxe. Som du beskriv skudd øyeblikket, så er det ikkje så lett å huske tilbake verken napp eller andre ting. Men ein har alltid lyst å vite grunnen til kvifor det gjekk som det gjorde. Faktum er som regel at ein aldri heilt blir sikker på kva som gjekk galt. Iallefall var det det for meg den gonga det skjedde.

Flott at du tok dette temaet opp, då det som regel blir betrakta som et " flaut " eller lite omdiskutert tema, men dei flest kjem som regel borti det.

Men du kjem over kneika igjen, og du har definitivt lært av dette, og det er det gode ein tar med seg vidare. :)

Link to comment
Share on other sites

Opp med hodet Bjer :) Ikke la deg knekke av en guffen jaktopplevelse, du skal vite at ingen er feilfri og alt kan hende på jakt. En ting er sikkert når en driver med jakt, og det er at ingenting er sikkert!

Klart en tenker at en kunne gjort ting annerledes etterpå, men du har vertfall gjort så godt du kunne i den aktuelle situasjonen...

Man lærer noe hele tia, ikke sant...

DU skal IVERTFALL IKKE slutte med jakt, lov meg det :!:

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke noe "stakkars deg" av meg. :evil:

Det bomskuddet var ett for mye. Bedre å holde igjen og ha god samvittighet enn slippe skuddet og ha dårlig samvittighet.

Det virker som du ber leserne om tilgivelse og lover bot og bedring for din tabbe, men det fungerer ikke på meg desverre.

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke noe "stakkars deg" av meg.

Det bomskuddet var ett for mye. Bedre å holde igjen og ha god samvittighet enn slippe skuddet og ha dårlig samvittighet.

Det virker som du ber leserne om tilgivelse og lover bot og bedring for din tabbe, men det fungerer ikke på meg desverre.

 

Gjeeeesp... :roll:

 

Til trådstarter: Tøft av deg å dele dette! Det står det virkelig respekt av. Jeg har fortsatt til gode å skadeskyte hjortevilt (enda?), men frykten for å skadeskyte spøker i oss alle. Hvorfor? Jo, fordi alle som har jaktet en stund vet at ingen kan garantere for at de ikke kommer til å havne i samme situasjon som deg. Med mindre de enten aldri løsner skudd, eller at de er selvutnevnte verdensmestere totalt blottet for selvinnsikt.

 

Jeg håper at du får mange fine jaktopplevelser for fremtiden!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du får ikke noe "stakkars deg" av meg. :evil:

Det bomskuddet var ett for mye. Bedre å holde igjen og ha god samvittighet enn slippe skuddet og ha dårlig samvittighet.

Det virker som du ber leserne om tilgivelse og lover bot og bedring for din tabbe, men det fungerer ikke på meg desverre.

 

Jeg blir regelrett forbannet når jeg ser slike innlegg. Dette er da ingen måte å svare en "ny" jeger på. Som han sier, han har skutt 4 dyr, og er uerfaren. De fleste jegere kommer borti dette en eller annen gang iløpet av jaktkarrieren. Det er selvfølgelig tragisk når det skjer, og det er ingen som ønsker å skadeskyte, likevel hender det innimellom at man er uheldig. Selv om enkelte selvutnevnte "eksperter" påstår de alltid har full kontroll, og at det aldri skjer dem.

 

Da jeg tok jegerprøven, fortalte instruktøren, som jeg kjenner personlig, og som har drevet med hjortejakt i en mannsalder, sin historie da han uheldigvis skadeskjøt, så dette skjer selv de med lang erfaring i faget.

 

Synes det er bra at trådstarter postet dette innlegget, og han skal vite at han ikke er noen dårlig jeger selv om han var uheldig denne gangen. Stå på, du lærte noe av dette. Lykke til videre i din jaktkarriere.

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke noe "stakkars deg" av meg. :evil:

Det bomskuddet var ett for mye. Bedre å holde igjen og ha god samvittighet enn slippe skuddet og ha dårlig samvittighet.

Det virker som du ber leserne om tilgivelse og lover bot og bedring for din tabbe, men det fungerer ikke på meg desverre.

Bommskudd så det rekker, skjønner tydligvis ikke noe av det som er skrevet. Vell det er ditt tap.

 

 

Bjer, takk for at du delte din historie. Og med det setter fokus på dette med trening på jaktmessige skudd.

Selv har jeg stått på terskelen til hjortejakta i to år uten å våge meg utpå, men følesen er akkurat den samme jævlige når det går galt med småvilt også. :(

For meg har det resultert i mer trening og mange mindre skudd avfyrt i jaktsituasjon. Men enda ser jeg klart og tydlig at neste trinn må bli mye mer trening i jakmessige posisjoner.

Mange av oss (og meg med de) blir liggende eller sittende i benk, og glemmer helt å trene på de skudda en erfaringsmessig har bruk for i jaktsituasjoner. :oops:

 

Husk å komme deg ut igjen, ikke la dette stoppe deg. Dette er for dyrkjøpt erfaring til å kaste bort i sofaen.

 

Lykke til videre.

Link to comment
Share on other sites

Støtter de andre kommentarene her Bjer.

Dette skjer før eller siden med alle (en av mine mentorer sa at de som ikke har opplevd å skadeskyte et dyr, enten er helt ferske som jegere, eller noen forbannede løgnhalser).

 

Det tegner bra for din framtid som jeger at du har et så åpent sinn i forhold til dette.

En slik episode vil bli husket og tatt lærdom av!

 

Stolsekk (som er for høy til å få anlegg på knærne) og rifle uten anlegg er ikke noen god kombinasjon.

Sittende med godt anlegg på knærne, er vanligvis fjellstøtt og gir gode skudd.

Øv mer på det og ta gjerne skyteprøven sittende, eller ihvertfall øv på dette så mye du kan.

 

Lykke til videre

Link to comment
Share on other sites

Eg vil og seie at dette var ein kjedeleg historie, men det er nok slik som kan skje, uansett kor erfaren ein måtte vere.

Du seier sjølv at du føler deg som ein dårleg jeger, men det bør du ikkje.

At det vart gjort eit dårleg valg med tanke på ettersøkshund er ein ting, men du viser tydeleg respekt for viltet og du har nok fått ein dyrkjøpt erfaring.

Slik eg leser har du tenkt ein del på dette i ettertid og det er faktisk mange som ikkje hadde ofra noko slikt litt energi eingong. At du faktisk bryr deg er veldig viktig.

 

Lykke til vidare

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen som kan laste en for å gjøre feil i en presset situasjon. Det vil alle oppleve bare de får mange nok år på jegerbaken. Det som er mer utilgivelig er alt rotet folk gjør etter at skuddet har falt. Når du har ventet på post i fem-ti minutter for å lytte/observere, kan en gå fram til skuddplassen uten å trampe for mye. Merk den! Deretter kan en snike seg ca 100 m i fluktretningen til dyret med skuddklart våpen. Unngå for all del å støkke dyret. Hvis en ikke finner noe, BRUK ETTERSØKSAVTALEN! Denne fremgangsmåten er den beste måten å rette opp egne feil på og hvis du lar ettersøksjeger styre det videre ettersøket så blir alle fornøyde :)

Link to comment
Share on other sites

Kjipt å høre at det kom så tidlig i karrieren!

Mitt andre år på elgjakt endte med noe av det samme. Og følelsen når en står og venter på ettersøks ekvipasjen er jammen meg tung. Man savner det berømte hullet i bakken.

Men som andre har sagt før meg, ikke la dette stoppe deg. Kom deg ut på jakt ved første mulighet. Alle takler en slik opplevelse forskjellig, jeg for min del fikk den berømte skjelvinga neste gang jeg fikk dyr på post. Det var en ikke fullt så positiv skjelving, men når puls og pust kom under kontroll så oppdaget jeg at fokuset på det jeg skulle gjøre ble mye mer intenst.

Det å tenke igjennom en slik episode i etterkant er greit. Og for de ferskeste, kan hende det er greit å ofre slike episoder en ekstra tanke?

 

 

Tro det eller ei, det som ikke dreper deg gjør deg som regel sterkere!

 

 

Godt sagt av den nevnte mentoren til seawolf forresten.

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke noe "stakkars deg" av meg. :evil:

Det bomskuddet var ett for mye. Bedre å holde igjen og ha god samvittighet enn slippe skuddet og ha dårlig samvittighet.

Det virker som du ber leserne om tilgivelse og lover bot og bedring for din tabbe, men det fungerer ikke på meg desverre.

Dette innlegget kunne du holdt deg for god til å poste!

 

Til Bjer:

Det viktige med en slik situasjon er at man ihvertfall lærer av den slik at det ikke er helt forgjeves. Det later det til at du har gjort. Du kommer nok til å minnes den lærepengen for all tid.

Å trene med skytevåpen kan man gjøre i det uendelige. Man får aldri trent nok! Og jo mer man trener, jo bedre man blir, desto mer tøyer man grensen. Slik sett er alle potensielle skadeskyttere!

Alle situasjoner i skogen er spesielle, og vanskelig å trene på forhånd. Det som er viktig er at man vet sin begrensning. I tillegg kan uforutsette ting skje, som en kvist du ikke så, dyret kan plutselig ta ett steg eller hopp.... eller lignende. Kort sagt, ting kan gå galt. Som flere har nevnt, man har ikke jaktet mye om man ikke har opplevd det. Det viktige synes jeg er hva man gjør når det fatale er ett faktum. Og det er vel her feilen din ligger, som andre har påpekt. Det gikk unødig lang tid, og mye rot før godkjent ettersøkshund var på stedet. Bortsett fra det ser jeg ikke at du har gjort annet enn andre ville ha gjort.

 

Kom deg ut på jakt igjen, med denne lærdommen i bagasjen er du dyktigere enn før!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Kjipt å høre om skadeskytinga, men ingen er feilfri og det kan hende den beste slikt no...

Tror ikke jeg kjenner noen jegere som ikke har skadeskytt vilt under jakt, snakker da om småvilt og storvilt..

Du lærte noe av dette og det på den kjipe måten - det står respekt av at du forteller om hendelsen her på forumet.

 

Salmon viser med innlegget sitt at selvgodhet og idioti desverre er en folkerett.. :?

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke noe "stakkars deg" av meg. :evil:

Det bomskuddet var ett for mye. Bedre å holde igjen og ha god samvittighet enn slippe skuddet og ha dårlig samvittighet.

Det virker som du ber leserne om tilgivelse og lover bot og bedring for din tabbe, men det fungerer ikke på meg desverre.

 

:roll:

 

Og slike reaksjoner er nok grunnen til at ingen tidligere har skrevet slike innlegg. Som andre har påpekt - det kan godt være at skuddet traff en kvist som jegeren ikke så, som er nok til å flytte skuddet 15 cm eller mer. Det blir bare spekulering.

 

Men nå er det nå ikke opp til hverken deg eller meg å dele ut tilgivelse her i verden, men lærdom er fritt tilgjengelig for alle som tar imot det.

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke noe "stakkars deg" av meg. :evil:

Det bomskuddet var ett for mye. Bedre å holde igjen og ha god samvittighet enn slippe skuddet og ha dårlig samvittighet.

Det virker som du ber leserne om tilgivelse og lover bot og bedring for din tabbe, men det fungerer ikke på meg desverre.

 

Dette blir for dumt, Salmon..! Det er det samme som å si at "jeg kommer aldri i mitt liv til å skadeskyte et dyr", som igjen er det samme som å si "jeg kommer aldri i mitt liv til å krasje i trafikken"! Det kan skje med hvem som helst og man vet aldri når det skjer..

 

Bjer, du må ikke slutte å jakte av den grunn. Du blir kanskje en bedre jeger etter denne episoden, og du bør egentlig komme deg ut på jakt så "snart som mulig", selv om du føler at du ikke har lyst.. For å komme over "skrekken".. I sommer/høst var jeg på skytebanen en gang i uka å skjøt ikke liggende, kun sittende og stående, fordi jeg vet at på vårt terreng har aldri ett skudd blitt avfyrt i liggende stilling mot elg, og jeg visste at jeg var elendig på sittende og stående. Men etter hvert som man begynte å lære seg teknikken kom framskrittene veldig fort. Skyt mye mer sittende og kom deg ut på jakt igjen er mitt råd :)

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke noe "stakkars deg" av meg. :evil:

Det bomskuddet var ett for mye. Bedre å holde igjen og ha god samvittighet enn slippe skuddet og ha dårlig samvittighet.

Det virker som du ber leserne om tilgivelse og lover bot og bedring for din tabbe, men det fungerer ikke på meg desverre.

 

har du skutt mye storvilt du? annet en fra en varm campingvogn, eller i trusa fra loftvinduet til mor og far?

Link to comment
Share on other sites

"Den som er uten synd kan kaste den første steinen".

 

Salmon har kasta ein stein, håpar Bjer ikkje tok særleg skade av den.

 

Respekt til Bjer som står fram med ei historie som på ingen måte er uvanleg. det er dessverre ei oppfatning mange stader at slikt er forbunde med skam og skal tiast i hjel. Sjeldan ein god måte å gjere det på...

Av og til er Murphy med på jakt, og det vil dei fleste beklagelegvis oppleve i løpet av eit jegerliv. Håpar Bjer ikkje lar seg knekke av det, men heller tar lærdom av det. Han har jo sjølv nemnt ein del "moment" ang trening, skytestilling etc.

 

Som Salmon seier i signaturen sin;

 

"Ingen kjenner dagen før kjerringa har køya..."

 

...det gjelder vel eit jegerliv og.

Link to comment
Share on other sites

Bjer,vil bare si takk,takk for at du forteller historia di og takk for du tar opp en sak som i utgangspunktet ikke er noe hyggelig :!:

Veit godt hvordan du har det, har gådd to ettersøk selv ett for en på jaktlaget og ett for meg selv, tro meg jeg hadde akkurat samme følelsen som deg.

Du skal trøste deg med at du ikke er alene om å ha opplevd det og at det tross alt er positivt at dere fant dyret dødt.

Stå på videre jeg er ganske trygg på at du kommer styrka ut av den her hendelsen :D

Link to comment
Share on other sites

b264.gif

Jeg er enig med alle (bortsett fra én) her inne. Dette innlegget står det respekt av. Det skal baller til for å innrømme feil, og feil gjør vi alle i en eller annen sammenheng. Det som skiller mannfolk fra puslinger er evnen til å innrømme at man har gjort noe som fikk negative konsekvenser, og å lære av det. Det virker som om du har lært. Bare overskriften på tråden alene viser at du har den etiske standarden som kreves av en jeger.

 

Ta med deg erfaringen din i bagasjen neste gang du går på jakt, og jeg er sikker på at du vil være en enda bedre jeger da. Skitt jakt, og husk at bare idioter tror de er ufeilbarlige.

Link to comment
Share on other sites

Trist historie, dette. Men denne tråden er etter mitt skjønn en av Kammerets viktigste tråder - og så rart det enn høres ut - en av de beste trådene. Jeg leser og lærer av denne tråden, bl.a. fordi den er dokumentert så bra.

 

Er dundrende enig med Taco 30-06. Takk til trådstarter.

 

 

 

EDIT: Legger inn bilde av min avatar slik den var den gangen dette innlegget ble skrevet:

file.php?avatar=4_1227788155.gif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Honnør for godt innlegg! Jeg føler med deg, har opplevd lignende selv. (Kast stein, salmon.)

 

Litt OT: Er det andre enn meg som har problemer med å ta innlegg fra omega seriøst? Hver gang jeg ser avartaren, glipper liksom hele fundamentet...... :D

Link to comment
Share on other sites

Litt OT: Er det andre enn meg som har problemer med å ta innlegg fra omega seriøst? Hver gang jeg ser avartaren, glipper liksom hele fundamentet...... :D

 

Legger man avataren til grunn og så leser det han skriver er omega det Kris Kristofferson kalte " a walking contradiction".

OT off.

Link to comment
Share on other sites

Hadde, mens jeg leste, et par ting jeg tenkte jeg kunne lære deg. :oops:

Men jammen har du ikke tatt all tenkelig lærdom av denne triste hendelsen selv! :D

Det synes jeg er flott, og sier meg at du er en edel jeger av den sorten jeg liker.

Jeg hadde tenkt å påpeke paradokset i at "alle" tar prøven liggende, mens "ingen" skyter liggende på jakt.

Hvordan man aldri slipper ikke godkjente hunder på ettersøk, uansett hvor lovende de kan virke.

Men du har jo skjønt det, Bjer!

Fortsatt god jakt, der er enda noen uker igjen, så lov meg at du tar deg et par gode turer til iår.

Synes ikke du fortjener å avslutte sesongen slik!

Link to comment
Share on other sites

Sånnt skjer dessverre. Døm som ikke har skadeskyti har ikke jakta så veldig mye heller...av og til går ikk ting som planlagt.

Har gjort det selv, ikke med rådyr , men med rev.Selv om jeg regner med at noen av døm ikke har gått veldig langt, er det allikevel ikke noen god opplevelse. Men jeg har lært av det og har starta og skyte mer på blink ifra glugga og blitt mer kritisk til ammo og innskyting.

 

Kom deg videre. Ikke la dette ødelegge for deg. Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Vel, Salmon. for meg er det lett å sjå ka for ein person som har posta svar her som totalt er blotta for jakterfaring. Du får slutte å lese jaktporno og koma deg ut i skogen og skaffe deg noken eigne erfaringar.

Da skal du sjå at du blir mindre og mindre skråsikker for kvar dag du er i skogen. I allafall viss du er villig til å lære av eigne feil, for vi gjer alle feil nesten kvar einaste jaktdag( feil post, feil veg , misser innpåstilling, feilvurderer kvar dyra står, feilvurderer vind, avstand, og dette som tråden handler om som tross alt er det verste ein kjem ut for) Minner og om ei annan tråd som går her om vådeskudd, vi er forbanna små, og blir aldri gode nok til ikke å lære av egne og andres feil.

 

Opp med hodet Bjer, syns du ut i fra egne erfaringer løste situasjonen godt jeg.

 

Mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

Jeg skadeskjøt på en lignende måte da jeg skjøt mitt aller første rådyr, for en mannsalder siden... Det var jævlig. men, det er et risikomoment involvert i å skyte på levende vilt. Det skuddet der hadde nok jeg, og mange flere tatt.

Jeg skyter mye/mest sittende, både på banen og jakt. på banen bruker jeg en vedkjubbe eller en leca blokk. Men, stolsekken er for høy til at jeg kan hvile albuene godt på knærne når jeg skyter! Jeg har bestemt meg for å ha den med på banen og trene på å skyte fra stolsekken.

 

Til deg Salmon. Du har jo fått så hatten passer her nå, men vil si en ting jeg også. Og det er at selv om du har ikke medlidenhet med Bjer, så har jeg det med deg. Makan, sparke en som ligger nede...

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke noe "stakkars deg" av meg. :evil:

Det bomskuddet var ett for mye. Bedre å holde igjen og ha god samvittighet enn slippe skuddet og ha dårlig samvittighet.

Det virker som du ber leserne om tilgivelse og lover bot og bedring for din tabbe, men det fungerer ikke på meg desverre.

 

Sa forresten han som syntes det er helt greit å skyte hodeskudd på storvilt................ :wink:

 

Jeg lurte på en ting.. Hvis du hadde skutt hodeskudd mot la oss si en frisk elg og du hadde skadeskutt den, hadde du da stått fram her på forumet da? Tro'kke det gitt. Synes det står respekt av trådstarter jeg :D

Link to comment
Share on other sites

Såså, det er ikke så farlig om du skadeskyter, det kan skje selv den beste....

 

Så skadeskyter du igjen og hører huff, der skadeskjøt du igjen, men du skal se det går bedre bare du får skutt litt...

 

Er det meningen at vi skal gi dem ett klapp på skuldra og synes synd på dem...???

 

Om alle hadde tatt seg tid til egentrening på skytebanen samt vært klar over sin egen begrensning så hadde vi unngått mange stygge skadeskytinger.

 

Skadeskytinger blir vi aldri kvitt, men det blir helt feil i mine øyne og gi vedkommende ett klapp på skuldra...

Link to comment
Share on other sites

Tøft gjort av trådstarter å skrive om dette. Det er langt mellom sånne innlegg som omhandler den som skriver. Dette er et klassisk eksempel der Fru Fortuna og Fru Diana svikta på det groveste. Og dette vil nok skje de fleste av oss gjennom et langt liv i skauen. Det blir veldig mye synsing. Hva om jeg hadde gjort sånn, eller sånn. Blir mye hvis, om, hva osv. Man sitter og er etterpåklok, og tankene surrer rundt i huet hele tida.

 

Nå husker jeg ikke hvem som fordømte trådstarter opp og ned på side 1 her, men til deg så har jeg bare en ting å si....Det må være jævlig fint å gå rundt i skauen og være perfekt :evil: Dust :!:

 

Håper du rister dette av deg, og kommer deg uti skauen igjen fort, sjøl om det kan være tøft som f..n. Jeg hadde et innlegg på SL i sin tid om da jeg dreit på draget. Geita lå på skuddstedet hu, så det var jo greit sånn sett, men da jeg kom løpende mot henne, så så hun rett inn i øya mine, før hu snudde seg vekk, og venta på smellen. Da det smallt kom plutselig kalven løpende fram. Den hadde ikke jeg sett, og jeg hadde fulgt med geita, og saumfart hele gruppa og skaukanten rundt i kikkerten i 10-15 min. før jeg skøyt, nettopp for å unngå å tabbe meg ut sånn. Men likevel så klarte jeg å begå en utilgivelig handling. Fy f..n, jeg har aldri følt meg så pill råtten i hele mitt liv. Hadde jeg ikke blitt så paff, så hadde jeg klart å skyte kalven også, og fått retta opp i det, men den forsvant fortere enn jeg rakk å tenke klart. Det var en mild og fin vinter, og dette skjedde etter elgjakta, så jeg vil tru dette gikk bra, men tvilen har gnagd meg siden det skjedde på '90 tallet. Ingen dyr skal oppleve noe sånt, så dette var totalt utilgivelig, og jeg skammer meg den dag idag over hva jeg gjorde.

 

Denne opplevelsen drepte alt jeg hadde av jaktlyst, både hjortevilt og fugl, og jeg jakta ikke på maaaange år. Det var først ifjor jeg var tilbake, men jeg har forbanna meg på at jeg aldri kommer til å skyte rådyr uten hønn på huet, så lenge jeg lever. Jeg håper du klarer å riste denne hendelsen av deg fortere enn jeg klarte. For uhell vil alltid skje, det er bare et spm. om hvem av oss som er nestemann/kvinne ut i det. Så det er egentlig bare å gå videre, og innse at man ikke er feilfri.

 

Husk at det kan hende du gjorde alt riktig i skuddøyeblikket, men at det var en bitteliten kvist i veien for kula, så den skifta litt retning. Det er så vanvittig lite som skal til, før det hele er et skadeskudd. Og jeg tipper du lærte et og annet om å hente inn en godkjent ettersøksekvipasje, for å ikke kludre til spora. Men man trur jo, og håper at dyret ligger rett borti der. Jeg kjenner følelsen.

 

Jeg ønsker deg lykke til videre, og at du får mange trivelige timer i skauen. Det eneste du kan få gjort er å gjøre så godt du kan, og trene, trene, trene. På banen skyter jeg utelukkende bare sittende, og har aldri gjort noe annet, med unntak av da jeg skøyt DFS.

Hurtige skudd i jaktsituasjoner ligger ikke for meg. Jeg liker å ha god tid, og observere alt rundt, eller så kan dyret bare gå. Alt skal foregå på mine premisser, ellers kan det være. Vrang...ja, men det får så være. Jeg har brukt opp kvota mi på uvettighet :oops:

 

Jeg ønsker deg mange fine dager i skauen i all din framtid, og husk at det hjelper ikke å la dette uhellet spise deg opp innvendig. Det er totalt bortkasta. Men du bør heller aldri glemme det, så det kan skje igjen. Man får bare gjort så godt man kan, og mer kan ingen forlange. Ting i naturen kan dessverre spille oss noen puss innimellom.

Link to comment
Share on other sites

Såså, det er ikke så farlig om du skadeskyter, det kan skje selv den beste....

 

Så skadeskyter du igjen og hører huff, der skadeskjøt du igjen, men du skal se det går bedre bare du får skutt litt...

 

Er det meningen at vi skal gi dem ett klapp på skuldra og synes synd på dem...???

 

Om alle hadde tatt seg tid til egentrening på skytebanen samt vært klar over sin egen begrensning så hadde vi unngått mange stygge skadeskytinger.

 

Skadeskytinger blir vi aldri kvitt, men det blir helt feil i mine øyne og gi vedkommende ett klapp på skuldra...

 

Makan til pisspreik. Man sparker da ikke noen som ligger nede. Det er ikke snakk om å gi et klapp på skuldra, for det har ingen av oss her gjort, men det er da ingen vits i å fordømme heller. Jeg synes det står respekt av det han skriver jeg. Ingen som tvang han til å dele dette med oss. Gutten er jo oppriktig lei seg og fortvila. Den som er uten synd kan kaste 1. steinen ser jeg flere har skrivi, og du har jo kasta, så da har vel du aldri i ditt jegerliv gjort noe galt du da ???????? Isåfall, så har du vel kanskje ikke fyrt av mange skudd, jakta lenge nok, eller rett og slett hatt griseflaks. Hvem av delene er det bare du som kan svare på, og for å være ærlig, så driter jeg i det :!:

 

Må være jævla deilig å gå rundt og være perfekt.......

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Salmon skreiv :

Såså, det er ikke så farlig om du skadeskyter, det kan skje selv den beste....

Så skadeskyter du igjen og hører huff, der skadeskjøt du igjen, men du skal se det går bedre bare du får skutt litt...

Er det meningen at vi skal gi dem ett klapp på skuldra og synes synd på dem...???

 

Det er stor forskjell på ein som til stadigheit skadeskyter, og Bjer her, som har opplevd dette for første gongen, og attpåtil har baller nok til å lage ein tråd om dette.

Men som Skaubjønn skreiv her, så er det å sparke ein som ligger nede, et dårlig valg. Det kreves mot for å lage ein sånn tråd, og når Bjer skildrer sin dårlige jaktdag her, så er det dårlig folkeskikk å begynne å preike dritt om han for dette.

Du kan no lese gjennom tråden og sjå kva synspunkter folk har om kommentaren, så kan du spørre deg sjølv, om du trur du gjorde det rette ? Har vel sjelden sett ein tråd, der overvekta er så dominerende som denne. Men så er det dette med massesuggesjon og 300 billioner fluer ikkje kan ta feil, spis hestedritt osv... Nei det er sannelig ikkje så lett... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Er det meningen at vi skal gi dem ett klapp på skuldra og synes synd på dem...???

Jeg håper du ikke har unger.

 

Alle kan gjøre feil eller drite seg ut. En som gjør en feil, er klar over det, viser at han/hun har skjønt hvor innihel... trasig dette er og tar med seg denne erfaringen videre fortjener ikke kjeft. Den personen fortjener en klapp på skuldra, ikke for feilen vedkommende gjorde, men fordi vedkommende har lært noe og viser dette. Vedkommende fortjener også en klapp på skuldra for å ha baller nok til å innrømme feilen, som før sagt er det dette som skiller mannfolk fra puslinger. Da gir bebreidelser ingen positiv effekt, for selvbebreidelsene er tyngre. I et slikt tilfelle vil kjeftbruk ha en negativ effekt, for vedkommende lærer ved erfaring at det er lurere å holde kjeft enn å innrømme sine feil. En som gjør en feil, sier "oppsann! :) " og går videre som ingenting har hendt, fortjener skarp tilbakemelding for å skjønne at slikt skal ikke skje. Det kreves selvsagt en viss mengde intelligens for å se forskjellen på disse to situasjonene, og alle er tydeligvis ikke i besittelse av såpass innsikt.

 

Jeg for min del ser meget sjelden noe behov for straff, men det er alltid et behov for at folk rydder opp etter seg og gjør opp for seg. Skjønner du forskjellen på det?

 

Forresten, apropos å sparke noen som ligger nede: Man forlanger til og med av hunder at de lar være å angripe en som ligger på rygg med blottet strupe. En hund har -- vanligvis -- mindre intelligens enn et menneske. Selv om man i enkelte sammenhenger kan begynne å lure på dét.

Link to comment
Share on other sites

Alle kan vere uheldige, so etter ei skadeskyting kan det av og til vere på sin plass med eit klapp på skuldra.

 

Er dette noko som til stadighet gjentar seg (og jegeren ikkje viser den ydmykhet, respekt, anger og vilje til å forbetre seg som det Bjer har lagt for dagen i denne tråden) so er det meir på sin plass å komme med meir kritiske tilbakemeldingar.

Link to comment
Share on other sites

Den som med hånden på hjertet kan påstå at han/hun aldri har gjort noen feil...tja, det er isåfall en person jeg ikke ville lånt bort så mye som en tomhylse til.

 

Som en bekjent uttalte angående skadeskyting:

The feeling that you'd give all you got for just one more shot at the one that got away...

 

Jeg har vært der og kjenner den følelsen, noe jeg ikke unner noen.

 

 

 

Og når det gjelder kritikken her så kommer den fra en person som heller ikke tidligere i sine innlegg har vist særlig evne til å se hverken bjelker eller skog, og evnen til å lære eller ta andres poeng....se det er visst også tynt der i gården.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke noe "stakkars deg" av meg. :evil:

Det bomskuddet var ett for mye. Bedre å holde igjen og ha god samvittighet enn slippe skuddet og ha dårlig samvittighet.

Det virker som du ber leserne om tilgivelse og lover bot og bedring for din tabbe, men det fungerer ikke på meg desverre.

 

Virker som du har like mye jakterfaring som en grågås. Tulling.

 

Tror de aller fleste av oss som har over middels jakterfaring her inne enten har opplevd dette selv eller vært med på dette. Går selv med ettersøkshund, og er ikke mange som er spesiellt høye i hatten når slikt skjer. Poenget er at noen faktisk tør å stå for dette.

 

Ta deg en bolle, eller kanskje det er på tide at du selv tar jegerprøven???

Link to comment
Share on other sites

Litt OT: Er det andre enn meg som har problemer med å ta innlegg fra omega seriøst? Hver gang jeg ser avartaren, glipper liksom hele fundamentet...... :D

He he.. har merka meg omegas innlegg av og til, han liker å skrive litt "kverulantisk", men egentlig tror jeg han er en grei fyr.

Han er ivertfall ikke ond :D

Jeg synes det er godt med saltstenger når jeg leser innlegg fra flere her inne... :mrgreen:

 

Edit: Bare gi Omega en tollekniv så ordner alt seg! :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Trådstarter bør få respekt for å våge seg utpå med denne innrømmelsen, han er selv inne på løsningene. Og frykten for å gjøre noe liknende er vel også en av grunnene til at jeg ikke har våget meg på storvilt, i tillegg til pris, terreng.....

 

Kritikken som gis i hovedsak fra en person, er jo også på en måte på sin plass... Ingen kan motsi i at det var et skudd for mye...Måten dette fremlegges på viser at vedkommende heller ikke bør søke seg jobb i UD's Midt østen kontor. Nå er jo det faktisk det som er risiko ved jakt, dessverre. Og etterpåklokskap er vel en forholdsvis eksakt vitenskap.

 

Så, øvelsesskyting må til, og en kan jo øve på hodeskudd.....

 

(IRONI! skjønner dere ikke IRONI for.....).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...