Jump to content

Ulveforvaltning og rettsfølelse


DoctoRoy

Recommended Posts

Jeg har nok lest den- og hundrevis av andre dokumenter og møtereferater- fra starten av 70` tallet og frem til i dag om temaet.😉 Så min horisont om temaet bør begynne å bli rimelig vid 🙄 

Prosjekt Varg.jpg

Varg 2.jpg

Edited by asterix
Et par smakebiter, helt tilfeldig valgt blant flere hundre dokumenter om temaet.
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

@Gillen Ja, det stemmer sikkert at ulvesonen dekker kun 5% av Norge. Men tall handler litt om perspektiver. Ulvesonen dekker nok opp mot halvparten av barskogen og blandingsskogen i øst-Norge. Nedslagsfeltet til halvannen millioner mennesker. Forstå meg rett - jeg vil ikke utrydde ulven. Og samma det om den ble satt ut eller ikke for noen tiår siden, nå er den her. Men jeg har stor forståelse for mennesker som lever i ulvesona og opplever redusert livskvalitet av flere grunner. Jeg kan til og med forstå at de føler det er en byrde som er tredd nedover dem. En byrde de gjerne vil bli kvitt. Uten at jeg nødvendigvis er enig i det sistnevnte. 

Dette med Norges ansvar for en livskraftig ulvebestand har jeg også et relativt avslappet forhold til. Ville dyr bryr seg ikke om landegrenser. Og det er naturlig at tettheten i en bestand varierer i yttergrensen av utbredelsesområdet. Jeg synes egentlig ulven burde behandles som i dag. Som en art som må reguleres slik at natur, kultur og mennesker går i hop på en passelig måte. Dessverre er det vanskelig å få til en nøktern og balansert regulering av ulvestammen. Mye fordi disse langbeinte bikkjene vekker sterke følelser og brukes som et symbol av to sider i noe som av og til fremstår som en kulturkamp på sandkassenivå.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Enig i mye av det du skriver her Umbo. Det at vi skal ha ulv i Norge er basert på et politisk vedtak og det må vi forholde oss til ved å forvalte ulvestammen på en forsvarlig måte, slik at vi ikke ender opp med en degenerert skygge av det flotte rovdyret som ulven er. En frisk og livskraftig ulvestammen bør beskattes som annet vilt, noe som også opprettholder ulvens naturlige skyhet for mennesker. Men de som blir påført tap på grunn av ulv må kompenseres på en rettferdig måte. 

Edited by Gillen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/9/2022 at 5:43 PM, Gillen said:

Men horisonten din er tydeligvis ikke så vid at den gir plass for ulv. 

Mulig du selv skulle utvide din horisont litt mer om dette temaet? Vet du egentlig hva du snakker om?😄 Verden er ikke Norge, og det politiske vedtaket du viser til er jo basert på uriktige forutsetninger. Norge har et unikt ansvar for en rekke arter- som nå faktisk er utrydningstruet- også pga utsetting av ulv. Det politiske vedtaket om ulv i Norge er basert på at skandinavia hadde en særegen ulvestamme som måtte bevares. Den gangen var jeg også for å bevare denne ulvestammen- helt til det viste seg at alt var en svindel (DNA, vedlagte dokumenter mm.) På samme vis som når vi påpekte svindelen om blyutslipp- her gjorde fanatikerne som leverte rapporten en " liten feil" og oppgav tonn blyutslipp i stedet for Kg - og stortinget baserte forbudet på dette.( Oi, kringla kostet ikke 10 kroner- men 10.000 kr) Da dette ble avslørt ble vedtaket omgjort. Mot EU tapte vi.  På samme vis burde muligens vedtaket basert på denne svindelen være omgjort? Men de fleste fanatikere lever som kjent under mottoet "Målet helliger middelet" Det være seg religion(ulv er vel nærmest blitt en religion?), bly, strøm, vindmøller osv, osv

 

Men- det er nok liten/ingen vits i å diskutere dette med deg- du vil nok med din "vide horisont" ikke se helheten uansett. 🙄 For min del har det i det minste en viss underholdningsverdi 😃

  • Like 2
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (7 minutter siden):

Kan anbefale å se programmet "Folkeopplysningen: Ulv" på NRK 1. Myter og fakta om ulv.

Det er fantastisk at vi i dagens tabloide verden fremdeles har sånne programledere, som tør gå i dybden og utfordre en problemstilling fra ulike sider, og dermed skape en balansert framstilling av en svært sammensatt sak.😊

Edited by Sølvrev
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Joda, Anders Wahl har, stort sett, holdt seg forholdsvis nøytral i denne programserien. Han har høstet mye pepper for det, særlig når han har avslørt bløff fra "alternativ"-feltet (ingen hel- og halv-kongelige nevnt!).

 

Men, som Peer Gynt sier i 5. akt, "der glapp det ut av ham, til sist - ".

 

Wahl sluttet jo programmet med å si at "hvis ikke vi, i et tynt befolket land, kan ta vare på ulven, hvem skal da kunne gjøre det?".

 

Før i programmet har han intervjuet lederen for det store genom-prosjektet, som fortalte at "den svensk-norske ulvestammen" var svært sterkt innavlet.

 

Spørsmålet er - hvofor skal vi, sjøl om vi er "tynt befolket", ta vare på dyr som, hvis de var "virkelige" tamdyr, ville blitt beordret avlivet av Mattilsynet?

 

Et annet aspekt som ikke ble belyst, heller ikke når jegere og sauebønder ble intervjuet, var matforsyning og matsikkerhet. Og at Norge, i motsetning til land i resten av Europa, som det ellers ble sammenlignet med i programmet, har 1-2 % areal som egner seg til matdyrking. Og at vi dermed må få større deler av maten fra utmarka, hvis importen stopper opp. Men det kan jo skyldes at programmet ble planlagt før de siste hendelsene på mat-fronten (krig i Ukraina, tørke i Sør-Europa, oversvømmelse i Pakistan).

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (På 22.9.2022 den 10.39):

Et annet aspekt som ikke ble belyst, heller ikke når jegere og sauebønder ble intervjuet, var matforsyning og matsikkerhet. Og at Norge, i motsetning til land i resten av Europa, som det ellers ble sammenlignet med i programmet, har 1-2 % areal som egner seg til matdyrking. Og at vi dermed må få større deler av maten fra utmarka, hvis importen stopper opp. Men det kan jo skyldes at programmet ble planlagt før de siste hendelsene på mat-fronten (krig i Ukraina, tørke i Sør-Europa, oversvømmelse i Pakistan).

Nja, temaet ble vel delvis berørt gjennom konflikten mellom ulv og husdyr (sau)? Og det var ulven dette handlet om.

 

Jeg tenker at matforsyning og matsikkerhet i seg selv er så omfattende tema at det krever et eget program.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

De som blar tilbake i de 14 sidene i denne tråden, og i andre "ulve-tråder", vil nok finne mange eksempler på at folk generelt, og rovdyrvenner og rovdyrbyråkrater spesielt, idiotforklarer folk i Trysil, Engerdal, og andre utkanter, fordi de ikke synes det er noe kjekt at barna går langs skoleveien i det som er definert som ulverevir. Ulven angriper da ikke mennesker, må vite.

 

Annerledes da, i mer sentrale strøk, som Øvre Eiker:

 

https://www.nrk.no/osloogviken/ormasen-skole-med-ekstra-vakthold-etter-observasjon-av-ulv-1.16218655

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (6 minutter siden):

De som blar tilbake i de 14 sidene i denne tråden, og i andre "ulve-tråder", vil nok finne mange eksempler på at folk generelt, og rovdyrvenner og rovdyrbyråkrater spesielt, idiotforklarer folk i Trysil, Engerdal, og andre utkanter, fordi de ikke synes det er noe kjekt at barna går langs skoleveien i det som er definert som ulverevir. Ulven angriper da ikke mennesker, må vite.

 

Annerledes da, i mer sentrale strøk, som Øvre Eiker:

 

https://www.nrk.no/osloogviken/ormasen-skole-med-ekstra-vakthold-etter-observasjon-av-ulv-1.16218655

 

 

Ekstra vakthold i friminuttene fordi det var observert ulv i område..Wtf? 

Se på hva som befinner seg i nærmeste fengsel, psykiatrisk klinikk, omsorgsbolig etc..

Satt på spissen så hadde ikke skolen giddet å informere vaktmesteren engang, om så lommemannen flyttet inn som nærmeste nabo.. Hvert år dør det barn av bikkjeangrep, vold i hjemmet, ulykker i trafikk, og andre reelle hendelser man har en (ørliten)grunn til å frykte..

Ila 100 år (lengre?) har det verken forekommet angrep eller drap på barn (eller voksne) av ulv her i Skandinavia.. 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ah, endelig litt fart igjen i denne tråden😄! Men til saken:

Du kan slå folk nærmest i hjel med statistikk (jeg nevnte Andreas Wahl lenger oppe i tråden, og han har bl.a. også tatt for seg sikkerheten ved kjernekraft), men en lokalbefolknings følelser av utrygghet trumfer som regel fakta. Ja, jeg er selvfølgelig helt enig i at barn utsettes for mange andre og vesentlig større risikoer enn ulveangrep. Problemstillingen er vel at "folk flest" ikke vil tenke på det... Ulven derimot, som først og fremst er en trussel mot husdyr og kjæledyr, er mye lettere å ta. Så da gjør vi det! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (16 timer siden):

  -  men en lokalbefolknings følelser av utrygghet trumfer som regel fakta.

 

Mitt poeng med å dra fram denne "gladmeldinga" fra Øvre Eiker, var den tilsynelatende forskjellen i aksept av "lokalbefolkningens følelser", når disse "følelsene" befinner seg på forskjellige geografiske posisjoner. Libygger som er redde for ungene i barnehagen, når det er bjørnespor i sandkassen, er "hysteriske", "overnervøse", og kan ikke lese fakta og statistikk. I Øvre Eiker, derimot, avlyser man uteskole, når man hører snakk om ulv.

 

Sønnen min er uteskole-lærer, så sentralt i rovdyr-Norge som man kan komme. Jeg har aldri hørt han nevne at de ikke kan gå i utmarka - .

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/annelie-i-njurunda-jag-attackerades-av-en-varg

 

Neida snille Disney ulven biter eller skader ingen den. Den leser sikkert statistikk også for den saks skyld..Mulig den må oversettes til russisk først 🤔 ulv har vi klart oss veldig fint uten før,å det kan vi fint fortsette med! Var ikke bare for moro skyld at våre forfedre utrydda dei!

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ståle R skrev (23 minutter siden):

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/annelie-i-njurunda-jag-attackerades-av-en-varg

 

Neida snille Disney ulven biter eller skader ingen den. Den leser sikkert statistikk også for den saks skyld..Mulig den må oversettes til russisk først 🤔 ulv har vi klart oss veldig fint uten før,å det kan vi fint fortsette med! Var ikke bare for moro skyld at våre forfedre utrydda dei!


Tja.. bikkjeslagsmål hvor fornærmede mistenker det var en ulv.. gikk så imellom med nevene og ble bitt i handa av en av partene. Jeg har også blitt bitt i handa når jeg har dradd bikkjer fra hverandre. Har arr under haka etter hjørnetanna fra en løpsk Schaefer som «nesten» fikk meg når jeg var fire år. En kompis ble bitt tvers gjennom når han dro to elghunder fra hverandre. Nabogutten fikk leppa delt av en Bokser som «klikka» uten forvarsel. Sønnen min ble bitt i leppa av en blandingspuddel and so on, and so on.. Bikkjer dreper jo folk og barn sånn med jevne mellomrom. Rottweileren til han psykisk syke rusmisbrukeren, gir meg frysninger på ryggen med tanke på at den en dag stikker av når ungene er i nærheten.. Ikke at jeg ønsker meg ulv på hvert gatehjørne, men man må jo ha ett snev av rasjonalitet oppi dette.. 

 

..og OM dette så var ett ulveangrep på to hunder (de tar jo bikkjer fra tid til annen, men stort sett innenfor revir om de sees på som en konkurrent), og man mot all formodning kommer oppi det uten den stikker av, så bør man kanskje ikke stikke hånda inn i vepsebolet når det summer som verst? 

Link to comment
Share on other sites

Ståle R skrev (10 timer siden):

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/annelie-i-njurunda-jag-attackerades-av-en-varg

 

Neida snille Disney ulven biter eller skader ingen den. Den leser sikkert statistikk også for den saks skyld..Mulig den må oversettes til russisk først 🤔 ulv har vi klart oss veldig fint uten før,å det kan vi fint fortsette med! Var ikke bare for moro skyld at våre forfedre utrydda dei!

Agurktid på denne tida av året ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skulle ikke forundre meg om det dukker opp noen teorier om at gullsjakalen ble smugla over grense av noen ... naturvernere, med sjakalen forkledd som bestemor, sittende i baksete og med Rødhette som sjåfør i en... Tesla 🤠.Teorien inkluderer også en balsamert Walt Disney som copilot med en kaffe latte i en termokopp fra den lokale brenneren !! 😅

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (19 timer siden):

Edit: Og det tok ikke lang tid før reaksjonene kom: Elvestuen ut mot ulvefellingen: – Forkastelig | ABC Nyheter

 

Det er ingenting å høre fra Ulvestuen, når moskus-stammen blir skutt ned til vedtatt nivå.

 

LITT merkelig, kanskje?

 

Ellers er jo denne kommentaren fortsatt aktuell:

 

https://www.nationen.no/motkultur/kommentar/ting-vi-laerte-av-freya/

Link to comment
Share on other sites

Det er mer enn nok plass i norsk fauna for ulv, og det er mer enn nok ulv i norsk fauna, til at vi helt fint kan skyte nærgående ulv. Den oppførselen finnes ikke naturlig for arten, og de individene burde skytes fortløpende, og det er heller ikke noe i veien for at bøndene kan skyte ulv, som de observerer i nærheten av dyrene sine. Men å skulle utrydde arten fordi du har litt svinn på skogen, det syns jeg er bra idiotisk. Når det er sagt, så hadde vel den norske ulvestammen hatt godt av grov ned tynning, med innførsel av andre gener. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (4 timer siden):

Det er mer enn nok plass i norsk fauna for ulv, og det er mer enn nok ulv i norsk fauna,

Ja, leste i dag tidlig at den norsk-svenske ulvestammen etter siste vintertelling anslås til rundt 500 individer. Da er det helt greit at vi har en definert ulvesone med bestandsmål og skyter ut dyr når bestandsmålet er nådd, og ellers nærgående individer.

 

Ellers er det interessant å merke seg at departementet denne gangen har opprettholdt rovvilt-nemdenes vedtak. Vi må jo nesten forutsette at det er disse som sitter på lokalkunnskapen? Og ellers er jo genetikken en stor utfordring.

 

Det er trist at ikke motstanderne innser at det å oppfylle Bern-konvensjonens forpliktelser handler om mer enn antall. En sunn og bærekraftig ulvebestand oppnås ikke så lenge stammen opprettholdes ved betydelig grad av innavl. 

 

Edit: Og Frøya-saken viser hvor galt det kan ende når folks holdninger og atferd blir styrt av følelser, samt fravær av fornuft og faktakunnskap😬.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (På 21.12.2022 den 11.33):

Og Frøya-saken viser hvor galt det kan ende når folks holdninger og atferd blir styrt av følelser, samt fravær av fornuft og faktakunnskap😬.

 

Vi kan jo bare finne fram popkornet. Når en fjær kan bli til fem høns (hvertfall i følge H. C. Andersen), er det vanskelig å anslå hvor mye hurlumhei som kan bli av en hel hvalross!

 

https://www.nrk.no/norge/mdg-krever-svar-pa-om-fellingen-av-freya-var-ulovlig-1.16231102

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå har MDG og NOAH snudd situasjonen fullstendig på hodet! Det var jo, etter hva jeg fikk med fra utallige nyhetsinnslag, folks tankeløse og nærgående atferd som stresset dyret og utløste flere farlige situasjoner (kall det gjerne nødsituasjoner). Om vi trenger flere regler for å beskytte ville dyr, måtte det i så fall være presiseringer i dagens lovverk som gjør det forbudt for mennesker å krenke slike dyrs intimsone!

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (På 20.12.2022 den 14.56):

Det blir et betydelig uttak over jul: Tre ulveflokker skal felles | ABC Nyheter

Edit: Og det tok ikke lang tid før reaksjonene kom: Elvestuen ut mot ulvefellingen: – Forkastelig | ABC Nyheter

 

  -  og tilsvarende kort tid før saken havnet i Tingretten, og den kom fram til at jakta skulle forbys.

 

Lenger oppe i tråden skriver jeg om at rovdyrforkjemperne fremmer sakene til "sine venner" i tingretten. Og det viser seg å være sant (betalingsmur, overskrift/ingress sier nok)

 

https://www.nationen.no/politikk/reagerer-kraftig-pa-at-tingrettsdommer-bak-ulvekjennelse-hadde-mdg-verv/

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (15 timer siden):

 

  -  og tilsvarende kort tid før saken havnet i Tingretten, og den kom fram til at jakta skulle forbys.

 

Lenger oppe i tråden skriver jeg om at rovdyrforkjemperne fremmer sakene til "sine venner" i tingretten. Og det viser seg å være sant (betalingsmur, overskrift/ingress sier nok)

 

https://www.nationen.no/politikk/reagerer-kraftig-pa-at-tingrettsdommer-bak-ulvekjennelse-hadde-mdg-verv/

 

 

Ulv eller hva som helst annet, at en dommer har verv i et politisk parti (eller andre "pressorganisasjoner") er ikke greit.

  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

On 2/13/2022 at 2:40 PM, asterix said:

Det er vel på tide at Riksadvokaten ser litt på medlemmene i tingretten- og økokrims avdeling i østlandsområde. Når de igjen greier, så til de grader- å trampe i klaveret, selv med en helt fersk høyesterettsdom liggende på skrivebordet. 😕

 

Vi har friskt i minnet rettsskandalen i Hedemark der mafiaparagrafen ble brukt for første gang- og 70 politifolk foretok rassia. Tingrett og økokrim tolket lovene i nærmest fanatisk retning, ødela nesten et helt samfunn, samt la familier og bedrifter i ruiner- for nærmest-ingenting. 🙁  https://www.nrk.no/innlandet/tolv-pagrepet-for-ulovlig-ulvejakt-1.11656350    For ikke å snakke om denne: 😁 https://www.tv2.no/nyheter/10461605/

 

For meg som utenforstående virker det som om tingretten og økokrim er bemannet med fanatikere som ser på ulven nærmest som en gud.  De er fullt klar over at de bryter norsk lov- gang på gang, men "Hensikten helliger middelet" Dette er ikke  en rettstat verdig. Her burde Riksadvokaten ryddet litt i rekkene.

 

Denne tråden er nå så lang- og argumentene er fremdeles de samme. Det er like god å sitere seg selv enn å skrive innlegget på nytt.  Tingretten i Oslo(?) viser igjen total forakt for det norske rettsvesenet- og storting- i denne saken. Medlemmene bruker igjen sin makt til å fremme sine personlige, fanatiske, holdninger. "Målet helliger middelet"  Merkelig at Riksadvokaten ikke tar affære etter så mange "feil"

Strikken er vel strekt så langt at den for lengst burde ha passert bristepunktet?🙄

Edited by asterix
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (26 minutter siden):

   -  så resultatet blir nok det samme.

 

Ja, så lenge de eventuelle problematiske dyrene bare går ut over folk godt utenfor Ring 3, blir det nok det.

 

I Sverige skal jo jakta påklages til EU. Den er i strid med EU-regler, sies det. Men det er i tilfelle regler som ble vedtatt før ulven spiste hesten til presidenten i Kommisjonen.

 

Nå er en ny hvalross på vei nordover. Den bør ha vett nok til ikke å oppsøke områdene til våre "dyrevenner":

 

https://www.nrk.no/urix/avlyste-fyrverkeriet-for-a-skane-hvalrossen-1.16241064

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (På 28.12.2022 den 23.36):

Det at "hain stat" får seg nok en på snuten betyr at det bare sitter "ulvevenner" i tingretten,

 

Jeg tror du har uteglemt et "ikke" der, @Gillen.

 

John Christian Elden hevder at "tilfeldighetsprinsippet" skal gjelde når det gjelder dommere. Med 3,9 % oppslutning for MDG, betyr det at ikke mer enn hver 25. fagdommer, av de fagdommerne som er medlem i politiske partier, kan være dommere i ulvesaker.

 

På den annen side - man kunne jo kanskje stilt spørsmålstegn ved denne dommeren fra andre siden også?

 

Sitat

Atle Torvund - | Nittedal Skytterlag

Atle Torvund. Fødselsår. 1964. SkytterID. 2638914

 

Gillen skrev (På 28.12.2022 den 23.36):

   -   litt fristende å foreslå at her må du ta deg en bolle...

 

Jeg spiste to skillingsboller på en tur til Innherred i dag. Ikke så gode som de man får i Bergen, men er man sulten, går de jo ned.

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (3 timer siden):

Mulig staten må svelge en kamel  -  

 

Nei, nei, NEI!!!! Fysjom!!! Bruke kamelser til mat?!? Kamelen er da virkelig utrydningstruet i Norge! Den er så langt inn på rødlista at den nesten er fiolett! Etter som kamelen (og dromedaren) visstnok skal klare seg med lite vann, og Heidal (eller Lesja, når de ikke har LS?) er det tørreste stedet i landet, vet vi hvor den nye kamelsonen blir lagt.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (20 timer siden):

 

Nei, nei, NEI!!!! Fysjom!!! Bruke kamelser til mat?!? Kamelen er da virkelig utrydningstruet i Norge! Den er så langt inn på rødlista at den nesten er fiolett! Etter som kamelen (og dromedaren) visstnok skal klare seg med lite vann, og Heidal (eller Lesja, når de ikke har LS?) er det tørreste stedet i landet, vet vi hvor den nye kamelsonen blir lagt.

 

Mange er de ikke, men de har en merkelig utbredelse i kongeriket. Man skulle kanskje tro att disse også ville komme in fra sørøst.. 

 

Her er bilder fra bestanden i Akkarfjord på Sørøya. 20220605_223749.jpg.9919778761cd1a044e34e9f8c92c2d33.jpg

 

20220605_223745.jpg.7a9b839269699ca7b9c86ec580bc4f86.jpg

 

Blodtørstige skapninger også, en av disse skal ha bitt en person i lysken slik at vedkommende bare såvidt berget livet

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (20 timer siden):

 

Nei, nei, NEI!!!! Fysjom!!! Bruke kamelser til mat?!? Kamelen er da virkelig utrydningstruet i Norge! Den er så langt inn på rødlista at den nesten er fiolett! Etter som kamelen (og dromedaren) visstnok skal klare seg med lite vann, og Heidal (eller Lesja, når de ikke har LS?) er det tørreste stedet i landet, vet vi hvor den nye kamelsonen blir lagt.

 

Fineste stedet i væla er Heidal, der har jeg hytte (ekte norske hytte hytte) 🙂 

Har forresten smakt kamel burger når jeg var på Sammy's Wild Game Grill (TX) i 2016, det var ganske tørt å smakløst. 

Yak burgeren var der i mot kjempegod. 

FB_IMG_1672840964093.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ulvejakta er outsourcet til svenskene, påstår Hans B. i Nationen:

 

https://www.nationen.no/motkultur/kommentar/ulvejakta-er-outsourcet/

 

Full sysselsetting, altså, både av norske jurister, og svenske ulveskyttere. Og når ulvene er felt, og "vårsol i bakkane blenker", har norske rettsinstanser fullt opp med å diskutere om ulv som for lengst er skutt, fortsatt skal få leve.

 

I følge ei melding like før jul, gikk norske tingretter med et underskudd på 100 millioner kroner i fjor. Når man (dvs., høyt gasjerte jurister, vitner, legdommere etc) kaster bort tid på slikt vås, i tillegg til å tiltale folk for hverdagslige saker, også når de gjør sitt beste, får vel bare skattebetalerne yte sin skjerv. Eventuelt melde flytting til Lugano.

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...