Jump to content

Atec gjenger vs Hausken gjenger.


bindalingen

Recommended Posts

Gjenger skal jo være standard, men det er ikke alltid teori og praksis stemmer. Når det gjelder ditt eksempel gikk jeg en gang i tiden fra Maxim til Hausken med 15x1 gjenger uten problem og har senere skiftet fra Hausekn til andre dempere uten problem. Så kanskje er dette i ferd med å standariseres...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uten å henge ut noen børsemakere, men jeg vet om minst 2 børsemaker som tilpasser gjengene til den demperleverandøren jeg foretrekker. Har personlig erfaring med en pipe som var gjenger til Hauske, der A-tec Demperen ikke gikk på uten ukomfortabelt mye bruk av krefter.(Muligens var det omvendt)   Begge var M14x1. Min teori er at disse børsemakeren ønsker å være nærmest mulig på toleransene for best mulig passform, slik at hvis f.eks demperen løsner litt, blir den ikke skutt sund pga mye slakk.

Med fabrikkgjenger på løpet blir det nok ikke slik, og det er neppe alle børsemakere som gjør dette. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Per-S skrev:

Gjenger er standardiserte.

 

Fra en av demperprodusentene fikk jeg følgende svar: "Alle våre dempere er gjenget etter ISO 724:1993 6H. Det er riktig at dette toleranseområdet er ganske stort og at det varierer en del hvor de ulike demperprodusentene ligger seg i toleransen. "

 

Standardisert betyr ikke kliss likt. 

 

Og som det er sagt tidligere her, så velger enkelte børsemakere å måle gjengene i demperen, og gjenge etter disse målene istedet for å sette standardgjenger. Om det har noe enormt å si har jeg vel heller mine tvil om.

 

Link to comment
Share on other sites

Våpen tunes og tilpasses i hue og rævva. Det beddes og tilpasses stokk, anlegg rettes, mating tunes og avtrekk poleres og justeres, montasjer lappes osv. uten at noen ser ut til å ha innvendinger. Men at demper tilpasses våpenet den skal sitte på ( eller omvendt), nei det er en uting! Kan være med på standardgjenge om en er avhengig av å bruke en demper på flere våpen, men kan ikke forstå at det er negativt med tilpassning ellers. I og med at jeg er skyteleder endel ganger i løpet av året, har jeg av og til bedt om å få kjenne på tilpassning av dempergjenger hos jegere som har kommet med nye våpen/ nymonterte dempere. Mye romslige gjenger å finne.(men for alt jeg vet er de innen standard) Såpass at om demperen løsner litt så kan skaden være et faktum. Og de fleste dempere løsner. Det er bare spørsmål om antall skudd. Fint å slippe å få ødelagt  demperen ( eller enda verre) straks, om en skulle glemme å dra etter ofte nok. I hele tatt er det, etter mine begreper, endel lite imponerende « børsemakerarbeid» å se. Når feks demperen blir skadet ved første skudd pga skjevt gjengeparti i demperen er dette noe som burde bli fanget opp ved montering.

Link to comment
Share on other sites

På Biltema og Claes Ohlson kan du kjøpe bolter og muttere. Innenfor samme dimensjon er de fullt ombyttbare. Det er det som er hensikten med en standard. Om noe ikke er ombyttbar så er det sannsynligvis ikke produsert etter standard.

En demper skal styres på flensen, ikke på gjengen. Gjengen skal presse demperen mot flensen uten å styre sideveis. Da blir det en spenningsfri montering.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vavlo: Jo, det kan være negativt. Om gjengepasningene blir for trange vil evt skjevheter (feks rusk eller grader) på skulderen kunne bøye hele gjengepartiet. Dette vil gi store endringer i treffpunkt. Trange gjenger vil også være mer utsatt for å låse seg pga rust eller møkk.

 

Gjenger som løsner skyldes som regel 1 av to ting, dårlige flater eller for slak stigning. Med et diameter/stigningsforhold på 14:1-15:1 bør det være bortimot eliminert, selv på halvauto. Og ønsker man det beste fra to verdener kan en fint legge seg helt i øvre område uten problemer. Jeg pleier å legge meg på en toppdiameter 0,05-0,10mm under nominell, altså godt innenfor 4g pasning. Dette er ikke vanskelig i en dreibenk og vil passe på alt av dempere laget på 6H-toleranse med lite slakk.

Link to comment
Share on other sites

Nå mener jeg ikke at det skal være så trangt at en må bruke makt for å nå inn til brystningen, men det jeg har observert oftere enn skjelden, er at dempere slarker godt straks de ikke har forspenning mot brystningen. Virker ikke akkurat tillitsvekkende, men det er mulig at det ikke legges mye arbeid i å få en riktig gjenge rundt om kring. En annen observasjon jeg gjør med jevnt, er at dempere løsner under skyting, gjerne ila en 20-30 treningsskudd. Medfører gjerne klaging på elektronikk eller frenetisk skruing på sikter. Dette uansett fine eller grove gjenger, trang eller løs passning. Om årsaken er at jegere generellt er løse i klypa eller har fått slått dårlige gjenger skal jeg ikke ha noen formening om. Men det forekommer meg at en M 14 eller 15 gjengeforbindelse , grov eller fin, skal ha mer moment enn det en får til med håndmakt på en demper for ikke å vibrere løs på ett eller annet tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Med fingjenger (si rundt M15x1) skal håndmakt være mer enn nok. Og ja, jeg har slått slike på halvautoer uten klager. Tvert i mot, som regel biter de seg så fast at en må ta litt i når demperen skal av igjen.

Røffe flater på gjengene ser jeg av og til, og dette kan nok gi problemer i enkelte tilfeller. Kontaktflaten på gjengene blir veldig liten, dette kan igjen få kontaktflatene til å gå i flyt. Da løsner ting fort. Ellers er skitt og møkk en mulig feilkilde.

 

Dessuten er de fleste dempere teleskopiske, er støttering korrekt tilpasset (og løpet nogenlunde konsentrisk med utvendig diameter) bør en ikke få treff i demper. Men en løs demper vil uansett kunne forstyrre løpsvibrasjonene og forårsake endringer i treffpunkt.

Uansett, hver gang en monterer en del på et våpen øker en antall feilkilder. Lær våpenet å kjenne, jeg sjekker uansett demperen regelmessig selv om jeg vet at den alltid sitter.

Link to comment
Share on other sites

Demperen skal uansett av etter hver gang en har skutt ellers ruster løp/kroning. Av noen av beskrivelsene ovenfor ser det ut til at demperen sitter på og løser over tid. Uansett bør alle lære seg å kjenne etter på demperen under skyting både for å kontrollere temperatur og at den ikke er løs. Da hadde dette vært ett ikke-problem.

Jeg er enig i at det hadde vært mye enklere om alle hadde holdt seg til en standard. 

 

Edited by Johs
Link to comment
Share on other sites

ENDNU engang for "Prins Knud"
99% af dæmperproducenterne klarer at lave gjenger indenfor tolerancen.
Derimod er der en Haug med Bøssemagere som ikke er kommet længere end Engelske motorcykelproducenter fra 1950 tallet.
For dem er standarter og normer, et helt ukendt fænomen. Dog kan de lave individuelle tilpasninger, som ofte bære på 1 eller flere begrænsede punkter :ph34r:

gjør nu de gjenger i henhold til bare en eller anden ISO standard. Og så vil 99% kunne fungere om hver andre.
Om en dæmper løsner under brug, findes der konstruktioner som er selvspændende. Denne opfindelse er IKKE patenteret, og kan frit bruges af alle producenter B|

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

På ei fabrikkgjenget pipe (Weatherby Vanguard laget på Howa-fabrikken) så passet den originale gjengebeskytteren perfekt på en Völkel gjengetapp som jeg har fått lånt (83325 https://voelkel.com/en/produkt/machine-tap-iso-529-form-b-hsse-unef-1-2-x-28/ ). 

 

Völkel oppgir standarden : ISO 529   ANSI B 1.1   toleranse : 2B

 

Men ny Hausken demper gikk ikke på Weatherby-pipa. Den kilte seg fast etter ca. trekvart omdreining. 

 

Utvendig måler gjengene på Weathery-pipa 12,54 mm med mikrometeret.

 

Hausken dempern er merket på gjengepartiet som man ser nedi demperen, med: 1/2-28 -  0,05

 

Løsningen ble da å bruke Völkel gjengetappen som jeg fikk lånt og skru denne igjennom gjengepartiet på Hausken-demperen. Som jeg lærte på yrkesskolen en gang i tiden, skru litt tilbake inimellom for å bryte av spona. Jeg brukte litt olje på tappen. Det gikk ganske tungt, så gjengetappen fjernet faktisk en del materiale.

 

Jeg gjorde reint gjengene i demperen etterpå, og nå passer demperen perfekt på pipa. Ikke mye slark i de gjengene nei. Det ble sentrert og fint, testskutt og rifla samler fint osv.

 

Men det er jo alltid en sjanse å ta med å gjenge selv, men i mitt tilfelle fungerte det fint. Det blir jo mye att-og-fram hvis man skal sende tilbake demper og ev. til børsemaker og gjenge osv.

 

Så det passer ikke alltid rett på fabrikkgjenget pipe heller. Litt synd at det er så mange standarder osv. som gjør at det ikke passer.

 

ANSI B 1.1 her :

 

https://www.ring-plug-thread-gages.com/PDChart/UNEF-thread-data.html

 

Silencerco oppgir 0,4968 "  +/- 0,0032 " på utvendig diameter. Dvs. 12,618 mm +/- 0,081 mm. Dette skulle gi en diameter mellom 12,699 - 12,537 mm.

 

?u=http%3A%2F%2Fwww.thefirearmblog.com%2Fblog%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F06%2Fimage-111-660x508.jpeg&f=1&nofb=1&ipt=59237e66505e8eddfbb2707e2b8a32f28dad5deb19f3a851a19059d23fefcfbe&ipo=images

Edited by Bergara-Man
bilde+info
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde nå sendt tilbake riflen eller lyddemper 🙄 Er den ene eller andre delen annonsert med en gjengetype, skal de passe om hverandre. Hvis ikke må rifle og lyddemper produsentene begynne å oppgi toleranseklasser på produktene sine og merke med stor advarsel/forklaring. Er ikke lett for en sluttbruker å forstå dette!

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (47 minutter siden):

Jeg hadde nå sendt tilbake riflen eller lyddemper 🙄 Er den ene eller andre delen annonsert med en gjengetype, skal de passe om hverandre. Hvis ikke må rifle og lyddemper produsentene begynne å oppgi toleranseklasser på produktene sine og merke med stor advarsel/forklaring. Er ikke lett for en sluttbruker å forstå dette!

 

Jo da, men siden gjengene er så å si skåret (nesten) ferdige, så er det veldig lite man trenger å ta av med en gjengetapp som har ørlite grann større diameter. En børsemaker som har tilgang til en god dreiebenk har jo den fordelen at han kan sette lyddemperen i den og kjøre gjengetappen igjennom demperen. Om man skrur den for hånd med en nøkkel så må man må jo passe seg for å presse sideveis når man skrur selvfølgelig

Link to comment
Share on other sites

Mener at ikke det er helt innenfor at vi som forbrukere må regne med å kjøpe diverse gjengetapp og snitt for å få ting til å passe. Her må våpenbransjen begynne å følge iso standarder! De klarer jo å få ting til å passe på tennplugger, lyspærer, og andre steder man bruker skrukoblinger, så skjønner ikke hva som er så spesielt med lyddempere

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (1 time siden):

Ja, her bør Hausken få ut fingern og spesifisere hvilken toleranse, ikke bare på demperen, men også gjengene på pipen må ha, for å passe. Er vanskelig for sluttbrukere å skjønne at en M15x1 ikke passer på en M15x1 🧐

 

Jeg mener å ha sett et sted at Hausken benytter 6H toleranse på gjengene. ISO Metric 6H er jo for metriske gjenger, kan hende det er noe annet med tomme-gjenger (1/2"-28 UNEF).

 

Jeg finner at for tomme-gjenger oppgir kilden nedenfor toleranse 2A, 3A for bolt (pipe) og 2B, 3B for mutter (demper):

 

image.png.e91f2e2d1fcb836ba62ae1673cdbfcec.png

 

https://www.machiningdoctor.com/threadinfo/?tid=54

 

Völkel oppgir toleranse 2B for den gjengetappen jeg har lånt:

 

https://www.voelkel-shop.com/en/machine-tap-iso-529-hsse-unef-1-2-x-28-volkel-83325-fine.html

 

image.png.748c46a22c3f0a8a6a07fc37bfdb88ae.png

Edited by Bergara-Man
info+bilde2
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Altså, det er sikkert flott med trang toleranse på gjengene i tilfelle demperen skulle løsne, for å hindre at kulen subber borti lyddemperen. Men det fordrer jo at produsenten opplyser kravene som skal til for at demperen skal passe på våpenet. Med 6H passer den kanskje på de fleste rifler, mens 4H kanskje kan bli trangt? Burde det da stått «M14x1 6H for 6g» for eksempel?

Link to comment
Share on other sites

Det spiller ingen rolle hvilken toleranse skrue (pipa) og mutter (demperen) er laget til. Den største skruen skal gå inn i den trangeste mutteren. Det er jo akkurat det som vises i den tabellen. 

 

Toleransen delene er laget til avgjør bare hvor stor pasning/slark det er mellom delene.

Selv vil jeg gjerne ha midtdiameter på pipegjengene opp mot maks tillatte størrelse for å få så lite slark som mulig. 

Link to comment
Share on other sites

Freeride skrev (10 timer siden):

Det spiller ingen rolle hvilken toleranse skrue (pipa) og mutter (demperen) er laget til.

 

Det er ikke helt entydig og du forstår begrepet toleranse.

 

Freeride skrev (10 timer siden):

Den største skruen skal gå inn i den trangeste mutteren.

 

Denne setningen gir jo en føring om at man må velge en toleranse som gjør dette mulig.

 

Freeride skrev (10 timer siden):

Selv vil jeg gjerne ha midtdiameter på pipegjengene opp mot maks tillatte størrelse for å få så lite slark som mulig. 

 

Dette betyr at du ikke er fornøyd med det vanlige toleransevinduet, og at du selv snevrer inn vinduet, og kun tolererer dimensjoner i den øvre delen.

 

Freeride skrev (10 timer siden):

Toleransen delene er laget til avgjør bare hvor stor pasning/slark det er mellom delene.

Nei, om man antar delene er fordelt jevnt innenfor toleransevinduet, så er det tilfeldigheten som avgjør passningen mellom de to delene du prøver å sette sammen. 

 

Men om ingeniøren har spesifisert riktige toleranser, skal både den slakkeste og trangeste passningen være akseptable (tolererbare)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Å unnlate å spesifisere toleranse er ikke løsningen. Er drt ikke derfor vi er her med problemet at ting ikke passer sammen? 😬 Ikke mitt fagfelt, men tabellen over gir vel klaringspasning? Ellers har man jo mellompasning og presspasning. Helt greit om noen forbrukere vil velge å ha presspasning, men produsenten bør jo da oppgi hvilke pipertoleranser denne demperen vil passe med, og en advarsel, slik at man slipper ugreie overraskelser med at demperen ikke vil på, eller ikke vil av, eller river gjenger.

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (19 timer siden):

Altså, det er sikkert flott med trang toleranse på gjengene i tilfelle demperen skulle løsne, for å hindre at kulen subber borti lyddemperen. Men det fordrer jo at produsenten opplyser kravene som skal til for at demperen skal passe på våpenet. Med 6H passer den kanskje på de fleste rifler, mens 4H kanskje kan bli trangt? Burde det da stått «M14x1 6H for 6g» for eksempel?

 

Om det er H toleranse på mutteren, uansett toleranseklasse, passer alltid en skrue med g. Om den er ihht 4H, er den også innenfor 6H

Link to comment
Share on other sites

 

5 hours ago, amatør said:
15 hours ago, Freeride said:

Det spiller ingen rolle hvilken toleranse skrue (pipa) og mutter (demperen) er laget til.

 

Det er ikke helt entydig og du forstår begrepet toleranse.

??? Hvordan skal man ellers forstå det diagrammet hvis man ser bort i fra at H4 og h4 kan se ut til å gå ut i null klaring?

Link to comment
Share on other sites

6H/6h vil også kunne gi null klaring.
 

Altså for muttere er laveste mål felles for alle H toleranser, mens klassen ( tallet ) angir hvor stort vindu du har til øvre godkjente mål. Motsatt for skruen. 

 

Man bytter posisjon på tall og bokstav når der er gjenger, kontra akslinger og hull, hvor det er f.eks H6

Link to comment
Share on other sites

Fikk svar fra Hausken angående de gjengene på den demperen jeg fikk, som var merket 1/2-28 -0,05

 

Sitat

Om du har fått gjenger som er merket med -0,05 så er dette gjenger som er spesial laget til de som skulle trenge ekstra trange gjenger.  Di er laget med minus 0,05 mm under normal ISO 6H standard. Normalt blir ½-28 levert i iso 6H standard som passer de aller fleste piper med fabrikk gjenger også Weatherby / Howa. Så dersom du har fått levert ut en med minus toleranse har det nok skjedd en glipp som jeg bare må beklage. Men godt å høre at det ordnet seg og at du er ellers fornøyd med produktet vårt 😊


   Med vennlig hilsen / Best regards


   Hausken

 

Så da var jeg nok bare uheldig, og normalt ville den ha passet rett på fabrikkgjengene.

 

Men den WD60 demper gørbra på 223 REM i hvert fall, så den er bra.

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

Det finnes nok i prinsipp en iso toleranse for det også, selv om man i industrien aldri lager muttere som er mindre enn skruen. Hadde det vært en boring hvor både øvre og nedre toleransegrense er flyttet 5 hundredeler, ville det vært X6, så kanskje 6X?

 

For noen år siden spurte jeg Hansken selv på villmarksmessa hvorfor de ikke oppga toleranser til gjengene, da kom det fram at han ikke visste hva iso-toleranser var. 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Bergara-Man said:

Så da var jeg nok bare uheldig, og normalt ville den ha passet rett på fabrikkgjengene.

Du er ikke alene om det😉

https://www.kammeret.no/topic/87223-hausken-jd224-passer-ikke-på-gjengene/

 

Jeg har aldri hørt om at;

14 hours ago, Bergara-Man said:

Di er laget med minus 0,05 mm under normal ISO 6H standard.

Det forklarer en god del..., men da blir lyddemperen halvfabrikat. Spesielt når du ikke vet hva du får, og det er det tydelig mange inkludert meg som ikke er opplys om.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

OK, når de ikke passer rett på så er det enkleste å gjøre det som noen nevner i tråden Bly linker til. Ta med demperen (og rifla) til børsemaker, som har gjengetapper som han kjører igjennom demperen og som gir passelig klaring på den pipa man har. Men for de som har veldig langt å kjøre til en børsemaker så er det vel beste løsningen å sende demperen tilbake til forhandler som må ordne hele saken. Men ting tar da tid selvfølgelig, og det er kjedelig å vente.

 

PÅ Hausken dempere, se i hvert fall etter hva som står på gjengestykket inni demperen, se med godt lys og se om det står noe stemplet inn etter gjengedimensjonen (f,.eks. M14x1 -xx eller noe). Det siste tallet -0,05)  indikerer under-dimensjon i hvert fall.

 

image.png.1aba2b355549b3c572f42ebdc858afa7.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den Hauksen demperen burde kanskje vært merket M14x1 6x, ref Amatør over. Og helst på utsiden 😃
 

16 hours ago, amatør said:

hvorfor de ikke oppga toleranser til gjengene, da kom det fram at han ikke visste hva iso-toleranser var. 


Vet dere om andre lyddemper produsenter oppgir toleranser? Hauksen er de eneste jeg har sett. Har sett de har 6h og 4h varianter i nettbutikker. Men om demperne er tydelig merket med det vet jeg ikke. 

Edited by Perjoto
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

Der har jeg aldri vurdert å se etter denne informasjonen 😅 

 

Jo da, der står det serru.... Hausken sa at de gjengestykkene skrus på plass og låses med loctite. Så noen store forhandlere har dempere liggende uten gjengestykker, men de velger et gjengestykke fra haugen de har av forskjellige slike, og skrur det dit med et verktøy inni en demper med rett kaliber.

 

Det er vel derfor det ikke står noe om gjengene på utsiden av demperen i disse tilfellene.

 

For å få det gjengestykket ut igjen og ev. bytte det, så må de bruke en avdrager og varme for å få det løs. Det gjøres vel bare i nødsfall hvis gjengene har blitt skadet e.l.

Edited by Bergara-Man
tillegg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/27/2022 at 4:31 PM, amatør said:

Jo, det er slik at alle H/h kan få null gap. Mulig tabellen er forvirrende, men det er ikke lett å se for oss som er vant med iso-toleranser.

 

Hvor mye slark er det i verste fall med H6-toleranser på typiske dempergjengedimensjoner på pipe og demper? Føles det unøyaktig å håndtere?

Og med moderne nøyaktig produksjonsutstyr, hvor vanskelig er det å legge seg innenfor toleranseområdet? Er f.eks H6 piece of cake, og man kan enkelt ligge på 25% av dette? Om det gir mening? Jeg jobber ikke med maskinering selv. (Overflødig opplysning, antageligvis ;-) )

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Sparker litt liv hær igjen, har nettopp kjøpt en Atec demper og skal bruke den på en av mine rifler som er  gjenget 14x1, faenskapet passer ikke,

skal jeg sende inn til børsemaker eller skal jeg kjøre en M14x1 gjengetapp gjennom demper? 

Og er det kun i våpenverden at M14x1 ikke går sammen med M14x1 ?

er tredje gang jeg opplever dette, (dog kun med metrisk)

 

 

Link to comment
Share on other sites

joakim222 skrev (7 timer siden):

Sparker litt liv hær igjen, har nettopp kjøpt en Atec demper og skal bruke den på en av mine rifler som er  gjenget 14x1, faenskapet passer ikke,

skal jeg sende inn til børsemaker eller skal jeg kjøre en M14x1 gjengetapp gjennom demper? 

Og er det kun i våpenverden at M14x1 ikke går sammen med M14x1 ?

er tredje gang jeg opplever dette, (dog kun med metrisk)

 

Er det fabrikkgjenget pipe eller børsemaker-gjenget pipe du har ?

Jeg vil tro du har børsemaker-gjenget pipe som da har litt stor diameter på gjenger, som er tilpasset gjengene i din tidligere demper......Jeg ville bedt børsemaker om å prøve en M14x1 gjengetapp igjennom gjengene i den nye demperen, for å se om gjengene der er veldig trange. Hvis de ikke er trange, så er det vel nesten eneste råd å be børsemaker korrigere gjengene på pipa.

 

Når jeg for et par år siden kjøpte ny demper på den rifla jeg hadde fått gjenget hos lokal børsemaker, så passet ikke den nye demperen på gjengene (den kløp seg fast etter ca. 1 runde). Jeg tok den med til samme børsemaker som da spente opp pipa i dreibenken og dreide av ørlite grann på gjengene. Det var litt jobb som han sa fordi han måtte "treffe" gjengene som allerede var der helt rett på. Det var litt finjustering i dreibenken for å treffe riktig med gjengestålet forsto jeg. Men det gikk greit og kostet bare noen hundrelapper.

 

Det var vel litt ekstra billig fordi den lille CZ-527 pipa kunne spennes opp i dreibenken med låskassa på når man skrudde vekk avtrekkeren, han trengte ikke å skru ut pipa av låskassa, den var så liten og slank at den gikk inni dreibenk-chucken, inni det rører bakover der, men det var en ganske diger benk han hadde da.

Edited by Bergara-Man
skrivefeil+tillegg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...